# ناوْخدا- 45
مسائل درجه دو و سه!
«ما چرا برای متدین کردن مردمِ خود، جامعۀ خود، دنیای خود، از آنجایی که انبیا شروع کردند، شروع نمی کنیم؟ ما می خواهیم مردم دنیا را به دین اسلام معتقد کنیم؛ از راهی غیر از راهی که انبیا وارد شدند، وارد می شویم؛ باید توحید را مطرح کنیم، همان توحیدی که انبیا مطرح کردند. اگر نتوانیم در افق جهانی، در سطح بین المللی، آن رستاخیز را به وجود بیاوریم، که البته به این آسانی ها هم نمی توانیم؛ لااقل می توانیم در سطح بین المللی و در افق جهانی، به مردم بگوییم که هدف و مقصد انبیا، ایجاد آن چنان رستاخیزی ست؛ این را که می توانیم بگوییم. چرا این را مطرح نمی کنیم؟ چرا گویندگان دینی به جای آنکه از توحید شروع کنند فکراً و عملاً؛ می پردازند به مسائل فرعی و درجۀ دو و سه؟ این خیلی مسئلۀ قابل توجه و قابل اهمیتی ست.» 🌴
کتاب طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن، چاپ 1392 ص 407
لینک عضویت در کانال: https://eitaa.com/navkhoda
با ارسال پیوند
https://mobasheran.org/faslbandegi
برای مخاطبان خود، به پویش
#زنجیره_تواصی بپیوندید
#تواصی
#مردم_ماه
#زنجیره_تواصی
.
# ناوْخدا- 46
طاغوتِ من!
«حرفش چه بود این پیامبر و رسول؟ حرفش و پیامش این بود: «أنِ اعبدوا الله و اجتنبوا الطاغوت» که عبودیت کنید خدا را و دوری بگزینید از طاغوت؛ این حرفِ اول پیغمبرهاست. ... طاغوت رقیب خداست. طاغوت آنی ست که شاخ به شاخ، مقابل خدا و فرمان خدا می ایستد، هر که هست. گاهی این طاغوت خودِ تویی؛ «أعْدَى عَدُوِّكَ نفسُكَ التی بین جنبیک»، گاهی طاغوت همان دل ّهرزه دَرای توست، گاهی طاغوت همان هوس روز و شب توست. گاهی آقایی طلبیِ یک آدم، طاغوت اوست، تکبّر یک انسان طاغوت اوست. گاهی هم قدرت های خارج از وجود انسانند. قدرت هایی که همین طور دایره وار وسیع می شود، وسیع می شود و بالا می رود. به هرحال پیغمبرها وقتی که آمدند، گفتند خدا، نه طاغوت. اول جمله ای که گفتند این بوده که عبادت کنید و عبودیت کنید خدا را و اجتناب کنید، دوری کنید، بی اعتنایی کنید به طاغوت.» 🌴
کتاب طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن، چاپ 1392 ص 410 و 411
لینک عضویت در کانال: https://eitaa.com/navkhoda
# ناوْخدا- 47
تبلیغات دروغین!
««و لتصغی الیه أفئدة الذین لا یؤمنون بالاخرة»، نتیجه ی این سخن ها آن است، این سخن های خوش ظاهر و فریب و غرور آمیز نتیجه اش این است که دل هایی که به آخرت ایمان ندارند، تحت تأثیر این تبلیغات دروغینِ خوش ظاهر قرار بگیرند .آن تبلیغاتی که علیه دعوت انبیا می شود، تبلیغاتی که علیه سخن حق و نغمۀ راستین توحید می شود، این تبلیغات دروغین، این تبلیغات فریبنده و خوش ظاهر، دل هایی را فریب می دهد، به خود جذب می کند، اما دل های چه کسی را؟ «و لتصغی الیه أفئدة الذین لا یؤمنون بالاخرة» دل های آن کسانی که به آخرت ایمان و باوری ندارند؛ لذا آنی که به آخرت ایمان دارد، به این زودی اسیر و فریب خوردۀ تبلیغات دروغین نمی شود. «و لتصغی الیه أفئدة الذین لا یؤمنون بالاخرة» تا گوش فرا دهد بدان، دل های آن کسانی که ایمان به آخرت نمی آورند، «و لیرضوه» و تا این دل ها از این سخن ها خشنود بشود، «و لیقترفوا ما هم مقترفون» و تا انجام بدهند، مرتکب شوند، آنچه را که مرتکب می شوند.» 🌴
کتاب طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن، چاپ 1392 ص 434 و 435
لینک عضویت در کانال: https://eitaa.com/navkhoda
# ناوْخدا- 48
سمپاشی کرده اند!
«تجربۀ امامان بزرگوار خاندان پیغمبر به اینجا رسیده بود که این جامعه به قدری خراب شده، به قدری دست های ظالم و ستمگر قدرت های طاغوتی، از بنی امیه و بنی عباس روی این مزرعه، بد کار کرده اند و سمپاشی کرده اند و فاسد کرده اند، که دیگر گیاه سالم در آن نمی توان رویانید؛ لذا امام علیه السلام از نظرها مخفی می شود. آن روزی که می آید چطور؟ آن روزی که ظهور خواهد کرد، که ما نمی دانیم ده سال دیگر است یا ده هزار سال دیگر، هیچ معلوم نیست، آن روزی که امام ظهور می کند، بشریت به آمادگی رسیده، آماده است که سخن حق اسلام را بشنود و بپذیرد، آماده است که جامعۀ مرتفع و رفیع اسلامی را بر روی دوش های خود حمل کند. آن روز بشریت آمادۀ پیاده شدن قرآن است. اما در زمان امام زمان آماده نبود، این کار را چه کسی کرده؟ تعلیمات انبیا کرده و ائمه دنباله روان انبیا هستند ...
بنابراین انبیا در تاریخ ناموفق نبودند و ما می بینیم که هر روزی که بشریت پیش رفته و بر عمر خود افزوده، یک قدم به اوج ترقی و تکامل و تعالی نزدیک تر شده. چه می خواهیم دیگر غیر از این؟» 🌴
کتاب طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن، چاپ 1392 ص 448
لینک عضویت در کانال: https://eitaa.com/navkhoda
هدایت شده از ابالفضل علمدار خامنه ای نگهدار
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 پست معنیدار اینستاگرام سایت رهبر انقلاب
جگرم بیقرار و درمانده است
در رگم شور خون فرمانده است...
✅کانال عاشقان شهید سلیمانی👇
http://eitaa.com/joinchat/640811030C1457b2a299
# ناوْخدا- 49
دو تا مایه!
«پیغمبر ما که در مکه آن قدر مورد فشار بود، سیزده سال شدیدترین شکنجه ها و وضع ها را برایش فراهم کردند، بعد می آید مدینه، آنجا حکومتی تشکیل می دهد، جامعه ای به وجود می آورد، نظامی مستقر می کند و انسان ها را به سوی کمال سوق می دهد و دشمنان بنیادی خودش را خُرد می کند، بر زمین می زند، اما در سایۀ چه؟ در سایۀ ایمان و صبر. هر وقتی که ایمان بود و صبر بود، «بلی إن تصبروا و تتّقوا» اگر تقوا در ایمانِ همراه با عمل و صبر وجود داشت، آن وقت است که پیروزی می آید. و این یکی از سنت های عالَم است، سنت پروردگار در تاریخ است ... امروز هم آن کسانی که دوست می دارند قرآن، اسلام، توحید، نبوت، اصول مقدس اسلامی، آنهایی که مایلند اینها بتوانند در دنیا سررشته و زمام زندگی مردم را در دست بگیرند، آنهایی که مایلند خدا را در دنیا حاکم ببینند، در خودشان دوتا مایه را نیرومند کنند؛ مایۀ ایمان و مایۀ صبر. اگر مایۀ ایمان و مایۀ صبر در ما نیرومند شد «إن الأرض لله یرثها من یشاء من عباده والعاقبة للمتقین»، اما بدون ایمان و بدون صبر نمی شود.» 🌴
کتاب طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن، چاپ 1392 ص 458 و 459
لینک عضویت در کانال: https://eitaa.com/navkhoda
# ناوْخدا- 50
به سرمنزل!
«مسئلۀ ظهور ولی عصر صلوات الله علیه یک نویدی ست به همۀ الهیون و ملّیون عالم در این زمینه! آخرین مأمور خدا که ما او را امام زمان خودمان می دانیم و همۀ ملّیون(طرفداران ملّت) عالم منتظر او هستند، می آید و این بار را می رساند تا آن نقطۀ آخر. کار امام زمان دنبالِ کار کیست؟ دنبال کار نوح، دنبال کار ابراهیم، دنبال کار موسی، دنبال کار عیسی، دنبال کار پیغمبر خودِ ما و دنبال کار امامان پاک از اهل بیت پیغمبر. اگر چنانچه این بار به آخر نمی رسید، نوح ناکام شده بود، اما چون این بار به آخر خواهد رسید، چون او هم در رسانیدن این بار به آخر سهمی داشته است، پس نوح ناکام نیست، ابراهیم ناکام نیست، زکریا که تنش با ارّه دو نیم شد، ناکام نیست، آن پیغمبری که توی چاه انداختندش، ناکام نیست. درست است که در چاه افتاد، درست است که در دنیا ندید آنچه را که می خواست ببیند، درست است که یحیی علیه السلام سرش برای طاغیۀ زمان بریده شد و به هدیه رفت، اینها درست، اما اینها هیچ کدامی شکست نخوردند، چرا؟ برای خاطر اینکه این بلایا و مصائب را به قیمتِ پیش بردن بار امانت و نزدیک کردن آن بار به سرمنزل متحمل شدند.» 🌴
کتاب طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن، چاپ 1392 ص 473
لینک عضویت در کانال: https://eitaa.com/navkhoda
# ناوْخدا- 51
شرایطِ جُندِ خدا بودن!
«اگر تو می بینی پیغمبری در تاریخ شکست خورد، این را دلیل ندان که حرف حق باید شکست بخورد؛ نه، حرف حق باید پیروز بشود، نظام حق باید غالب بشود، دست حق باید بر سر باطل بکوبد و متلاشی کند، پس چرا پیغمبر شکست می خورد یک جا؟ برای خاطر اینکه پیروان پیغمبر، یا ایمان کافی یا صبر کافی ندارند، صبر به خرج نمی دهند. واِلاّ آیۀ قرآن ... می گوید که: « وَ لقد سبقت کلمتنا لعبادنا المرسلین* إنّهم لهم المنصورون* و إنّ جندنا لهم الغالبون» جُندِ ما، سپاه ما، مردمِ ما غالبند، این سخن خدا تخلف ناپذیر است. اگر یک جا دیدی گویندگان کلمۀ حق مغلوب شدند، بِدان جُند خدا نبودند، شرایط جُند خدا بودن در آنها نبوده. دیگرانی که این غلبه را تدارک دیدند، این شکست را تدارک دیدند و زمینه اش را درست کردند، جُند خدا نبودند. جامعۀ اسلامی، آن روزی که جند خدا باشد، پیش می برد، آن روزی که عقب می ماند، جند خدا نیست، سپاه خدا نیست، لشکر خدا نیست.» 🌴
کتاب طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن، چاپ 1392 ص 475
لینک عضویت در کانال: https://eitaa.com/navkhoda
# ناوْخدا- 52
به منزل رساندن!
«آیا اینکه من در تشهد نمازم می گویم «اَشهَدُ اَنَّ مَُحمَّداً رَسوُل الله»، در مأذنۀ شهر و ولایتم به عنوان یک شعار عمومی، به عنوان نمایشگر سیمای کلی این جامعه، گفته می شود «اَشهَدُ اَنَّ مَُحَّمداً رَسولُ الله »، این شهادت به نبوت، این ایمان به نبوت و اعلام این ایمان، تعهدی بر دوش من مُتشهِّد، بر دوش آن جامعه ای که این تشهد به عنوان شعار او گفته می شود، می گذارد یا نمی گذارد؟ سؤال این است.
جواب این است که بلی، می گذارد. چه تعهدی بر دوش پیروِ پیغمبر و پذیرندۀ دعوت می گذارد؟ در یک کلمه، این تعهد را من خلاصه می کنم؛ تعهدی که، مسئولیتی که انسانِ معتقد به نبوتِ نبی، بر دوش می گیرد، عبارت است از دنباله گیری از راه نبی و قبول مسئولیتِ به منزل رساندن بارِ نبی. خیلی آسان ادا می شود این کلمات، اما خیلی مسئولیتش سنگین است؛ و اساساً امّت نبی و شاهد نبوت بودن هم همین است.» 🌴
کتاب طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن، چاپ 1392 ص 492 و 493
لینک عضویت در کانال: https://eitaa.com/navkhoda
# ناوْخدا- 53
بین دو صف!
«... هر کس بین دو صف است، با پیغمبر نیست، هر کس به پیغمبر نپیوسته است، بر(علیه) پیغمبر است؛ هر کس با علی نباشد، بر(علیه) علی ست؛ هر کس با حق نباشد، بر(علیه) حق است. این را قرآن هم به ما می گوید، اما زبان گویای روشن امام علیه السلام هم که خیلی نزدیک تر است به فهم، برای ما بیان می کند. می گوید «السّاكِتُ اَخُو الرّاضى» این حدیث را یاد بگیرید، ... «السّاكِتُ اَخُو الرّاضى وَ مَن لم يكُن مَعَنا كانَ عَلَينا» آن کسی که در مقابل وضع باطل ساکت است، برادر آن کسی ست که به آن وضع راضی ست. دیگر نمی گویند آن کسی که راضی ست، او چه کاره است، او معلوم است، «مَن رَضَِی بِعَملِ قَومٍ فَهوَ مِنهُم»: هرکسی که به کار یک جمعی، به زندگی یک مردمی راضی باشد، از خود آنهاست؛ او را هم می برند به همان آخوری می بندند که آنها را ببندند. اینی که ساکت است ولو در دل ناراضی ست اما این نارضایی را اعلام نمی کند، او هم برادر آن کسی ست که راضی ست. بعد دنبالش «وَ مَن لَم يَكُن مَعَنا كانَ عَلَينا» هرکه با ما نیست، بر ماست. بین این دو صف، جایی را اسلام فرض نکرده.» 🌴
کتاب طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن، چاپ 1392 ص 497 و 498
لینک عضویت در کانال: https://eitaa.com/navkhoda
هدایت شده از فطرس
... تجربههایی که از تجربهگرها میشنوم دیگر من را تکان نمیدهند، بلکه حسرت و دلتنگی زیادی در وجود من ایجاد میکنند. دلم برای پدر و مادر حقیقیمان یعنی امیرالمومنین و حضرت زهرا(س) تنگ است و آرزو دارم زودتر به خانه واقعیام بروم و در محضر ایشان باشم.
مشروح مصاحبه دکتر عباس موزون (کارگردان مستند «زندگی پس از زندگی») را در پیوند زیر مشاهده فرمائید: 👇👇👇
http://fna.ir/1aqff
# ناوْخدا- 54
اگر می گذاشتند!
«اگر جامعۀ اسلامیِ زمان پیغمبر، پنجاه سال ادامه پیدا می کرد، همان رهبری بر سر کار می ماند، یا بعد از پیغمبر، علی بن ابی طالب علیه السلام با همان رهبری ای که پیغمبر معین کرده بود، جای پیغمبر می نشست، شما این را مطمئن باشید، بعد از پنجاه سال، همۀ آن منافقین تبدیل می شدند به مؤمنینِ واقعی. اگر می گذاشتند که حکومت نبوی و علوی دنبال یکدیگر ادامه پیدا بکند، آن جامعۀ انسان ساز، به طور قهری، همۀ آدم های غِش دار را هم بی غِش می کرد، همۀ دل های منافق را هم مؤمن می ساخت، همۀ کسانی که روحشان با ایمان آشنا نبود نیز آشنا با خدا و باایمان می شدند، این طبع قضیۀ مربوط به جامعۀ اسلامی ست. پیغمبرها می آیند یک چنین چیزی درست کنند. وقتی این درست شد، مثل کارخانۀ انسان سازی، یکی یکی نه، ده تا د ه تا نه، صد تا صد تا نه، گروه گروه و خیل خیل، مردم مسلمان می شوند؛ هم مسلمان ظاهری، در ظاهر امور مسائل اسلامی و هم مسلمان و مؤمن قلبی و واقعی و باطنی. این درست شد؟ پس پیغمبر برای یک چنین کاری می آید.» 🌴
کتاب طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن، چاپ 1392 ص 517 و 518
لینک عضویت در کانال: https://eitaa.com/navkhoda
# ناوْخدا- 55
هضم نشوند!
«در اصطلاح اوّلی قرآنی، ولایت یعنی به هم پیوستگی و هم جبهگی و اتصال شدید یک عده انسانی که دارای یک فکر واحد و جویای یک هدف واحدند، در یک راه دارند قدم برمی دارند، برای یک مقصود دارند تلاش و حرکت می کنند، یک فکر را و یک عقیده را پذیرفته اند. هرچه بیشتر این جبهه باید افرادش به همدیگر متصل باشند و از جبهه های دیگر و قطب های دیگر و قسمت های دیگر خودشان را جدا و کنار بگیرند، چرا؟ برای اینکه از بین نروند، هضم نشوند. این را در قرآن می گویند ولایت.
پیغمبر جمع مسلمانِ آغازِ کار را، با این پیوستگی و جوشیدگی به وجود می آورَد، اینها را به همدیگر متصل می کند، اینها را با هم برادر می کند، اینها را به صورت یک پیکر واحد درمی آورد، به وسیلۀ اینها امت اسلامی را تشکیل می دهد، جامعۀ اسلامی را به وجود می آورد.» 🌴
کتاب طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن، چاپ 1392 ص 520
لینک عضویت در کانال: https://eitaa.com/navkhoda
هدایت شده از KHAMENEI.IR
🔰 لوح | از سنگ باران تا باران موشک...
🔺️ رهبر انقلاب: امروز قدرت مقاومت صدها برابر شده؛ جوان فلسطینی که روزی با سنگ از خود دفاع میکرد، امروز با موشک نقطهزن پاسخ میدهد. موازنه بنفع فلسطین بشدت تغییر کرده.
دشمنی که خود را «ارتشی که هرگز شکست نمیخورد» معرفی میکرد، امروز بدل شده به«ارتشی که رنگ پیروزی را نخواهد دید».
💻 @Khamenei_ir
# ناوْخدا- 56
شیعه!
«چه چیزی توانسته عامل بقای این جریان شیعی بشود؟ وجود آن ولیّ ای که ولایت را در میان مردم و در میان پیروان خود توصیه می کند، آنها را به همدیگر می بندد، آنها را با هم مهربان می کند، ولایت را ترویج می کند، این هم به همان معنای ولایتِ زمان پیغمبر. ولایت شیعی، آن ولایتی که این همه روی آن تأکید شده، یک بُعدش این است، بُعدهای دیگر هم دارد، آنها را هم می گویم. هنوز همۀ مطلب این نیست که گفتم، این یک بعد و یک جانب از مطلب است. ولایت یعنی به هم پیوستگی.
مؤمنین را اولیای یکدیگر می داند قرآن، آن کسانی که دارای ایمان راستین هستند، هم جبهگان و پیوستگان یکدیگرند و می گویند شیعه. از شیعه تعبیرِ مؤمن می شود در روایات. ... منظور از ایمان یعنی دارا بودن طرز فکر خاص شیعه.» 🌴
کتاب طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن، چاپ 1392 ص 522 و 523
لینک عضویت در کانال: https://eitaa.com/navkhoda
شعرخوانی احمد بابایی برای دختران شهید کابل/ از دخترانی که کفن شد روسریشان 👇👇
http://fna.ir/1co58
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
ماه بی تکرار من
عشق بی پایان من
# ناوْخدا- 57
امام
«در جامعه اگر بخواهد همۀ نیروها به کار بیفتد و همه در یک جهت به کار بیفتد و هیچ یک از نیروها هرز نرود و همۀ نیروهای جامعه به صورت یک قدرت متراکمی، به مصالح جمعی بشریت به کار بیاید و جامعه بتواند مثل مُشت واحدی باشد، در مقابل جناح ها و صف ها و قدرت های مخاصم؛ اگر اینها را بخواهد داشته باشد، احتیاج دارد به یک قدرت متمرکز. به یک دلی احتیاج دارد، به یک قلبی احتیاج دارد این جامعه و این پیکر عمومی امت اسلام. البته شرایطی هم دارد. باید خیلی آگاه باشد، باید خیلی بداند، باید خیلی باتصمیم باشد، باید چشمش دارای یک دید دیگری باشد، بایستی از هیچ چیزی در راه خدا نهراسد، بایستی وقتی لازم شد خودش را هم فدا کند؛ ما اسم یک چنین موجودی را چه می گذاریم؟ امام.» 🌴
کتاب طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن، چاپ 1392 ص 542
لینک عضویت در کانال: https://eitaa.com/navkhoda