📗 #مطالعه_کوتاه
"نظریهی فراساحتی تربیت اسلامی"
📍شماره 8
⏺ آرمان بزرگ، آرمان الهی، حاکمیت توحید(قسمت دوم)
📏#انسان_مؤمن_تراز_اسلام، ارادهی خود را در ارادهی خدا فانی میکند و پروژهی خدا را بر خواستهی خود ترجیح میدهد.
🌿ارادهی پروردگار و پروژهی تاریخی او همان است که در آیهی زیر به تصریح فرموده است:
🏷«وَ نُریدُ أَن نَمُنَّ عَلَى الَّذینَ استُضعِفُوا فِی الأَرضِ وَ نَجعَلَهُم أَئِمَّة وَ نَجعَلَهُمُ الوارِثینَ».
انسان اخلاقی اسلام همهی خوبیها را در ابعاد جهانی، تاریخی و تمدنی دنبال میکند و همهی جغرافیای زمین را ایمانی و اخلاقی میخواهد.
📎این آرمان، زیرساخت همهی تلاشهای تربیتی است و تعالی انسان در همهی ساحتهای تربیتی باید ناظر به آن باشد.
📍از این پس فعالیتهای تربیتی هدفمند خواهند شد. اگر میبایست جسم و فکر و شخصیت خود را ارتقا بخشیم دقیقاً برای رسیدن به این آرمان است... .
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
🏷ادامه را از کانال مطالعه "نظریهی فراساحتی تربیت اسلامی" بخوانید👇
https://eitaa.com/39681569/20
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
📱به #ندای_تهذیب بپیوندید:
@nedaye_tahzib
هدایت شده از موسسه وارثان آینده روشن
🔹️#موفقیت در طلبگی به چه معناست؟
🔹️آیا #برنامه جامع موفقیت وجود دارد؟
🔹️طلاب به چه #مهارت_هایی نیاز دارند؟
🔹️#سیر_مطالعاتی مفید طلبه چیست؟
و پاسخ به #ابهامات_مسیر_طلبگی
در دوره " به سوی موفقیت "
🔸️به صورت مجازی در ۷ جلسه
🔸️ویژه خواهران و برادران طلبه
🔸️همراه با مشاوره تخصصی
✅️ جهت ثبت نام به ادمین کانال آینده روشن مراجعه نمایید.
@admin_ayanderoshan
#دوره_های_توانمند_سازی
🔻مجموعه #طلبگی #آینده_روشن🔻
https://eitaa.com/joinchat/3365077224C79656cb49c
آینده بسیار روشن است🇮🇷
🖥 مجموعه سایتها و کانالهای مرکز مدیریت حوزههای علمیه
🔖سایت و کانال مرکز مدیریت حوزههای علمیه
https://ismc.ir
https://eitaa.com/ismcir
🔖سایت و کانال معاونت تهذیب
https://tahzib.ismc.ir
https://eitaa.com/nedaye_tahzib
🔖سایت معاونت آموزش و کانال سنجش و پذیرش
https://amoozesh.ismc.ir
https://eitaa.com/pazireshhowzeh
🔖سایت و کانال معاونت پژوهش
https://pazhuhesh.ismc.ir
https://eitaa.com/Riismc
🔖کانال دفتر امور اجتماعی و سیاسی
https://eitaa.com/spoh_ir
🔖کانال امور طلاب و دانش آموختگان
https://eitaa.com/ot_news
📱به #ندای_تهذیب بپیوندید:
https://eitaa.com/joinchat/3433889827C48be11f7a9
💠ایمان، عامل تمركز نیروهای انسان و اجتماع
🔖به طور كلی اگر انسان در زندگی #ایمان داشته باشد، ایمان برای انسان آرمان و ایده آل و هدف نهایی است و خاصیت ایمان این است كه؛👇
💡 برای افكار و اندیشه ها و آمال و آرزوها و خواسته های انسان یك نقطه مركزی می شود و همه خواسته ها و آرزوها و اندیشه ها دور این نقطه مركزی است.
🔍 چنین انسانی، به اصطلاح امروز یك #انسان_مكتبدار است.
❗️انسان با ایمان، همه چیز را با مقیاس ایمانش حساب می كند و اگر كاری با ایمانش جور درآمد و به اصطلاح عمل صالح بود، به دنبال آن می رود و الاّ نمی رود.
⚜️اولین خاصیت ایمان این است كه برای انسان آرمان به وجود می آورد و خاصیت آرمان این است 👈كه مساعی و كوششهای انسان را از پراكندگی نجات می دهد و تمام وجود انسان و تمام نیروها و فعالیتهای انسان جهت پیدا می كند و رو به یك سو می شود. قُلْ إِنَّ صَلاتِی وَ نُسُكِی وَ مَحْیایَ وَ مَماتِی لِلّهِ رَبِّ اَلْعالَمِینَ.
نمازم، عبادتم، بلكه زندگی و مردگی ام، سراسر هستی ام، سراسر فعالیتم، سراسر وجودم، همه از آنِ خدا و برای خداست.
👤چنین انسانی، به اصطلاح امروز انسانی می شود تك شخصیتی، نه چند شخصیتی.
🧩انسان به عدد معشوقها و مطلوبهایی كه در عالم دارد تعدد شخصیت پیدا می كند. آن شی ء را دوست دارد و معشوقش است، قسمتی از وجودش به طرف آن كشیده می شود. محبوب دیگری هم دارد، قسمتی دیگر از وجودش به طرف آن كشیده می شود. این انسان می شود یك موجود چند شخصیتی، برخلاف آن كسی كه یك محبوب و یك هدف دارد و همه چیز را در مسیر آن هدف می خواهد. البته نه اینكه چیز دیگری نمی خواهد، بلكه همه چیز را می خواهد ولی در مسیر آن هدف.
⁉️چنین آدمی آیا سلامت را می خواهد یا نمی خواهد؟ بله، می خواهد. اما آیا سلامت را برای خود سلامت می خواهد؟ نه، بلكه برای خدمت به هدفش می خواهد. غذا می خواهد؛ غذا را برای چه می خواهد؟ برای اینكه نیرو بگیرد برای هدف و مقصدش. زندگی هم می خواهد، [اما برای هدفش. ] خلاصه همه چیز در مسیر آن هدف قرار می گیرد.
مجموعه آثار شهید مطهری . ج28، ص: 601
📱به #ندای_تهذیب بپیوندید:
@nedaye_tahzib
هدایت شده از مثل خمینی (ره)
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#معرفی_محصولات خانه طلاب جوان 4⃣
#بسته_معرفتی
🌀 چهار کتاب از #استاد_عالم_زاده_نوری (معاونت تهذیب حوزه های علمیه)
1⃣ طلبه و انقلاب اسلامی؛ طلبه انقلابی کیست؟
2⃣ طلبه عصر انقلاب "تحلیل سیاسی و شناخت رویدادهای اجتماعی"؛ هوشمندی سیاسی و قدرت تحلیل طلبه در رویدادهای اجتماعی، چگونه حاصل میشود؟
3⃣ طلبه عصر انقلاب "جامعهسازی و علومانسانیاسلامی"؛ فرق تحصیل علوم انسانی در حوزه با دانشگاه چیست؟
4⃣ فقه و نظامسازی؛ برای اجرا و محقق ساختن دین، باید چه کرد؟
🎁 تخفیف ویژه ۲۰ درصدی برای اعضای کانال "مِثـــــــــل خــُـــــــمِیني"
┄┄┄┅•••==✧؛❁؛✧==•••┅┄┄┄
📲 برای تهیه کتابها با تخفیف ۲۰ درصدی از طریق لینک اقدام نمایید 👇👇
https://shop.khanetolab.ir
کدتخفیف:
FKCGU3WR(کلیک کنید کپی می شود) مهلت استفاده از تخفیف ویژه این کتاب، تا روز شنبه ۱۱ آذرماه می باشد. در صورت مشکل در خرید به @ali4892 پیام دهید. ┄┄┄┅•••==✧؛❁؛✧==•••┅┄┄┄ 🪴 "مِثـــــــــل خــُـــــــمِیني" 🪴 ┄┄┄┅•••==✧؛❁؛✧==•••┅┄┄┄
📗 #مطالعه_کوتاه
"نظریهی فراساحتی تربیت اسلامی"
📍شماره 9
⏺ آرمان بزرگ، آرمان الهی، حاکمیت توحید(قسمت سوم)
🔍وقتی به همهی مطلوبیتهای تربیتی در عرض هم نظر میکنیم از گرداب کثرات نمیتوانیم خارج شویم.
💠اینکه طلاب یک مدرسهی علمیه
🥇#دانشهای_اسلامی را بیاموزند،
🥇مهارتهای مفید را به خوبی فراگیرند
🥇و به کارهای خوب مشغول باشند،
برای تربیت کافی نیست و تا یک #افق_آرمانی روشن به این عملیات اضافه نشود خروجی دستگاه تربیت همچنان گرد و ژلهای و البته کوچک و مینیاتوری باقی مانده است؛
☀️اما اگر یک آرمان معین و یک مأموریت روشن بر فرایند تربیت حاکم باشد، همهی فعالیتهای تربیتی در پرتو آن جهت میگیرد و حدود و ثغور مشخص مییابد.
🏷یک بار خروجی مدرسهی علمیه، طلبهای است که توان ارتباطات اجتماعی و سخنرانی مذهبی یا مهارت تألیف کتابهای دینی دارد و در آثار خود مطالب مفیدی را به شکل رسا و جذاب عرضه میکند.
🏷یک بار هم خروجی مدرسهی علمیه طلبهای است که مأموریت راهبردی و تاریخی خود را تشخیص داده و دقیقاً برای تحقق آن، تلاش علمی و عملی میکند.
⭕️این دو خروجی بسیار متفاوت است... .
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
🏷ادامه را از کانال مطالعه "نظریهی فراساحتی تربیت اسلامی" بخوانید👇
https://eitaa.com/39681569/21
🔗عضویت در کانال
.
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
📱به #ندای_تهذیب بپیوندید:
@nedaye_tahzib
🖤مقام #حضرت_زهرا سلاماللهعلیها
🎙آیت الله مصباح یزدی(ره):
🔹عظمت و قدرت خداوند متعال بینهایت است؛ بینهایت یعنی بینهایت، یعنی هیچ حدی ندارد.
آیا فکر میکنید خدایی که چنین قدرت بینهایتی دارد فضل و کرم و فیاضیتاش اقتضا نمیکند که یک مخلوقی بیافریند که در عالم خلقت نظیری نداشته باشد یا به تعبیر خودمانی، مخلوقی شریفتر، عزیزتر و والامقامتر از او وجود نداشته باشد؟!
🔸 اگر فضل و فیاضیت الهی چنین اقتضایی دارد ما شیعیان افتخار داریم که این معرفت را پیدا کردهایم که آن مخلوقی که شرافتش از همه مخلوقات عالم بالاتر است کیست و همانگونه که ما صفات الهی را نمیتوانیم درست بشناسیم، قدر و منزلت شریفترین مخلوقاتش را هم نمیتوانیم بشناسیم. نهایتش این است که در مقابل عظمت این سرور زنان عالم و سرور همه عالمیان، سر تعظیم فرود بیاوریم و عاجزانه درخواست کنیم که گوشه چشمی به همه ما بکنند.
🔹این را به خاطر بسپارید که مقام حضرت زهراسلاماللهعلیها را هیچ انسانی نمیتواند درست کند. مقام حضرت زهراسلاماللهعلیها بهگونهای است که ائمه اطهارسلاماللهعلیهماجمعین بهواسطه احترام به آن حضرت نزد خدا تقرب پیدا میکنند. امام زمانصلواتاللهعلیه با آن عظمتی که دارند که مثل مقام سایر ائمه، عظمت مقام ایشان را هم نمیتوانیم درک کنیم، خود ایشان بهواسطه حضرت زهراسلاماللهعلیها به خدا تقرب میجویند.
📆 1394-01-20
🌐 https://mesbahyazdi.ir/node/8364
#فاطمیه
📱به #ندای_تهذیب بپیوندید:
@nedaye_tahzib
🔸اهمیت ورود حوزه به عرصه تعلیم و تربیت در نگاه مقام معظم رهبری
🔖اگر ما در داخل حوزه👇
🔸 #رشته_تعلیم_و_تربیت داشته باشیم،
🔸 در زمینه ی تعلیم و تربیت متخصص تربیت کنیم؛
🔸بحث اخلاق و تعلیم و تربیت در حوزه جدی گرفته شود،
👤آن وقت حوزه علمیه و روحانیت می تواند آموزش و پرورش را عرصه حضور خودش قرار دهد.
❌نه اینکه ما برویم بشویم وزیر آموزش و پرورش؛ این اصلا کارساز نیست.
📚بحث آموزش و پرورش، کتاب درسی است و ساختن معلم، تربیت معلم، تربیت دینی معلم و تولید کتابهای دینی و کتابهای غیردینی؛ یعنی کتاب فیزیک یا کتاب ریاضیات هم می تواند درس توحید بدهد، میتواند انسانها را بی دین کند؛ هم میتواند توحید و تدین و تعبد را به دانش آموز القا کند، هم میتواند او را بی دین کند، به مبدأ و معاد بی اعتنا کند.
📍ما باید بتوانیم #حوزهی_علمیه را آماده کنیم. الان حوزهی علمیه آماده نیست. من هیچ گلهای از آموزش و پرورش ندارم؛ این را به شما عرض کنم. من حوزهای هستم، خودم دارم حوزه را میبینم؛
〽️حوزه الان آمادگیای ندارد که ما بگوئیم آقا بیا وارد شو، مواد لازم را برای تربیت معلم و مواد لازم را برای تنظیم کتاب درسی بر طبق تفکر دینی و راهنمائیهای دینی آماده کن. این کار هم جزو #کارهای_لازم_حوزه است.
🗓بیانات در دیدار جمعی از اساتید و فضلا و طلاب نخبه حوزه علمیه قم
۱۳۸۹/۰۸/۰۲
📱به #ندای_تهذیب بپیوندید:
@nedaye_tahzib
قابل توجه طلاب متقاضی شرکت در آزمون سالانه حفظ:
#حفظ قرآن کریم
#حفظ نهج البلاغه
#حفظ صحیفه سجادیه
🔹این آزمون در حوزه علمیه قم طبق جدول زمان بندی در روز پنج شنبه ۰۹/ ۰۹/ ۱۴۰۲ در مدرسه مبارکه فیضیه برگزار می شود.
🔸ترتیب زمان بندی آزمون ها بر اساس حروف الفبای نام خانوادگی است.
♦️برای مشاهده جدول زمانبندی و آئیننامه آزمون در کانال ایتایی زیر عضو شوید:
https://eitaa.com/DQoran_qom
🔻🔻 نکات مهم:
🔹جهت ورود به مدرسه فیضیه کارت طلبگی همراه داشته باشید.
🔸طبق زمان بندی اعلام شده به حجره شماره ۱۰ فیضیه مراجعه فرمایید.
🔹 ۱۵ دقیقه پیش از ساعت اعلام شده، در محل آزمون حضور داشته باشید.
🔸 رعایت دقیق جدول زمانبندی به حضور منظم همه شرکت کنندگان بستگی دارد، با این حال از تأخیر ناخواسته گریزی نیست. پس برای انجام آزمون دذ آرامش کامل، لطفا وقت کافی در نظر بگیرید. (برای رفتن عجله نداشته باشید.)
معاونت تهذیب و تربیت حوزه علمیه قم
مدیریت قرآن و حدیث
🌹
🌿
🌾🍂
🍃🌺🍂
💐🌾🍀🌼🌷🍃
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎞 روحیه قوی حضرت زهرا سلام الله علیها
▪️در طول ده سالی که پیامبر در مدینه حضور داشت، حدود نُه سالش #حضرت_زهرا و حضرت امیرالمؤمنین علیهماالسّلام با همدیگر زن و شوهر بودند.
در این نُه سال، حدود شصت جنگ اتّفاق افتاده که در اغلب آنها هم امیرالمؤمنین علیهالسّلام بوده است.
▪️ ببینید انسان چقدر روحیه قوی میخواهد داشته باشد تا بتواند این شوهر را تجهیز کند؛
دل او را از وسوسه اهل و عیال و گرفتاریهای زندگی خالی کند؛
به او دلگرمی دهد؛ بچهها را به آن خوبی که او تربیت کرده، تربیت کند.
▪️حالا شما بگویید امام حسن و امام حسین علیهماالسّلام، امام بودند و طینت امامت داشتند؛
زینب علیهاسلام که امام نبود.
▪️فاطمه زهرا سلاماللهعلیها او را در همین مدت نُه سال تربیت کرده بود.
بعد از پیامبر هم که ایشان مدّت زیادی زنده نماند.
۱۳۷۷/۰۲/۰۷
#فاطمیه
📱به #ندای_تهذیب بپیوندید:
@nedaye_tahzib