eitaa logo
ندای تهذیب
8هزار دنبال‌کننده
4.9هزار عکس
1.8هزار ویدیو
950 فایل
کانال رسمی معاونت تهذیب و تربیت حوزه‌های علمیه اداره قرآن و حدیث @msn200 دبیرخانه امور معرفتی @iman135110 اداره مشاوره @ENamazizade پیشنهادات و انتقادات @kovsar140 سایت‌‌ها: tahzib.ismc.ir hojre-nama.ir nedaye-tahzib.ir
مشاهده در ایتا
دانلود
📚 ✅سوره مبارکه ، صفحه242، آیات 53 تا 63 🗓1399/07/08 🌸 @nedaye_tahzib
242.mp3
629.4K
🔊 🎤توسط استاد ✅صفحه242 🗓1399/07/08 🌸@nedaye_tahzib
168.pdf
113.5K
📂هر روز با قرآن و عترت 📚 ✅ اقسام ایمان ✏️ 1. توصیف ایمان حقیقی 🗓1399/07/08 🌸 @nedaye_tahzib
سه شنبه 27.pdf
91.9K
📂انس با قرآن و عترت 📚هفته بیست و هفتم (سه شنبه) ✅ خشم و پرخاشگری 2 ❌ فضیلت مدارا و گذشت در هنگام خشم 🗓1399/07/08 🌸 @nedaye_tahzib
22.64M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
کلیپ: از منظر قرآن 🎤توسط استاد: ✅ نکات کلیدی در مورد سوره مبارکه نصر (دل نبستن به غیر خدا در مسیر دین) بر اساس روایات 📑قسمت بیستم و یکم 🗓1399/07/08 🌸 @ostad_maleki 🌸 @nedaye_tahzib
مجموعه پوسترهای نمایشگاهی شماره11 🌸 @nedaye_tahzib 🌾 tahzib-howzeh.com
⚛️ سلسله مباحث تربیت دینی فرزند شماره 4 موضوع: ضرورت تسریع در تربیت فرزندان از دیدگاه امام علی(علیه‏ السلام) برای موجوداتی که در طریق تغییر، تحول، رشد و تکامل هستند، معمولاً موسم مناسبی وجود دارد که در آن به بهترین و مناسب‏‌ترین رشد خود می‏‌رسند و آثار مورد انتظار از آنها تجلی می‌یابد، گلها در موسم بهار می‏‌رویند، چشمه‌ها در فصل زمستان جاری می‏‌شوند. ابرها در زمستان بارور می‌گردند و قطرات بارانش، میهمان زمین می‏‌گردند و… تربیت فرزند نیز موسم مناسب خود را دارد که در آن بهتر و آسان‌تر به بار می‏‌نشیند. موسم مناسب تربیت، در اوایل زندگی یعنی دوره کودکی، نوجوانی و عنفوان جوانی است، آن گاه که فرزند هنوز قلبی آسمانی و بی‌آلایش دارد، آنگاه که هنوز هواهای نفسانی و خواهش‌های غیر انسانی به سرزمین وجود او هجمه نیاورده، آنگاه که هنوز پلیدی‌ها و زنگارها میهمان ناخواسته دل او نگشته و کشت زار دل او آماده پذیرش هر بذری است. از سوی دیگر والدین به عنوان مهمترین مربیان فرزندان خود نیز همیشه فرصت و حوصله تربیت ـ که امری ظریف و در عین حال پیچیده است را ندارند زیرا آن گاه که بهار عمر والدین به روزهای آخر رسید و ضعف و سستی بر آنان مستولی گشت و حافظه‌شان چونان جسم‌شان به ضعف و نقصان گرائید، توان تربیت و راهنمایی مفید را نداشته و از ایفای نقش مربیگری برای فرزندان، عاجز می‌گردند. علی(علیه ‏السلام) مربی بزرگ بشریت در منشور تربیتی خود به امام حسن مجتبی(علیه ‏السلام)، به این نکته مهم و ظریف توجه نموده و دیدگاه تربیتی گران‌سنگی ارائه نموده است؛ آن حضرت فرموده‌‏اند: «فرزند دلبندم! چون دیدم سالیانی را پشت سر نهاده و به سستی در افتاده‌ام، بدین وصیت برای تو مبادرت نموده‌ام و خصلت‌هایی را در آن بر شمردم پیش از آن که مرگ بشتابد و مرا دریابد و آنچه در اندیشه دارم به تو ناگفته ماند یا اندیشه‏‌ام همچون تنم، نقصان بهم رساند یا پیش از نصیحت من، پاره‌‏ای خواهش‌های نفسانی بر تو غالب گردد یا فریبندگی‌های دنیا تو را بفریبد و همچون شتری گریزان و نافرمان باشی. و به ‏درستی که دل جوان، همچون زمین ناکشته است، هر چه در آن افکنند، بپذیرد. پس به ادب آموختنت پرداختم پیش از آن که دلت سخت شود و خِرَدت، هوایی دیگر گیرد… -و در قسمت دیگر آن، می‌فرماید:”…- چون به کار تو چونان پدری مهربان عنایت داشتم و بر ادب آموختنت همت گماشتم، چنان‏ دیدم که این عنایت در عنفوان جوانی‌ات به کار رود و در بهار زندگانی که ‏نیتی پاک داری و نفسی صاف و بی‏ آلایش.. (منبع: نامه 31 نهج البلاغه) 🌸 @nedaye_tahzib 🌾 tahzib-howzeh.com
Panahian-Clip-ZekrHayeKoodakan-64k.mp3
3.9M
موضوع:راه تسهیل انتقال مفاهیم دینی به کودکان و نوجوانان استاد: پناهیان حدیث شریفی است در من لایحضره الفقیه، از امام صادق(ع) و امام باقر(ع) نقل شده. می‌فرماید فرزندتان به سه سالگی که رسید به او لااله الا الله یاد بدهید. سوال مجری: یعنی چی لااله الّا الله یاد بدهید؟ حاج آقا: مفهوم لااله الّا الله. پس ما بچه که سه ساله شد، با ذکر لااله الّا الله آشنا می‌شود. با مفهومی به نام خدا آشنا می‌شود. حتی به اندازۀ تکرار زبانی آن. بچه اسباب‌بازی را می‌شناسد، پدر و مادر را می‌شناسد، و خواهر و برادر را می‌شناسد، دیگرانی را هم می‌شناسد به عنوان دیگران در سه سالگی. حالا آنجا باید با نام خدا آشنا بشود. آن هم به شیوۀ ذکر لااله الّا الله، نه با اذکار دیگری مثل الله اکبر، الله رحمن، نمی‌دانم خیلی از کلمات دیگر. 🌸 @nedaye_tahzib 🌾 tahzib-howzeh.com
🍂سلسله مباحث: راه و رسم طلبگی شماره 23 موضوع: طلبه کارآمد/ قسمت اول/ کارآمدی در فهم دین و تشخیص بدعت از سنت این پرسش، اینک به صورتی طبیعی پیش روی ماست که طلبه برای انجام مسئولیت صنفی خود چه توانایی‏هایی باید کسب کند و در چه موضوعاتی باید کارآمد باشد؟ حوزة تأثیر طلبه چگونه گسترش می‏یابد و طلبگی طلبه چگونه پر ثمرتر می‏شود؟ بی‌شک به دست آوردن مهارت‌هایی که مربوط به تعریف طلبه و هویت صنفی اوست، برای طلبه لازم است اما سایر توانایی‌ها و مهارت‌ها برای طلبه تنها یک فضیلت به شمار می‌رود و ضروری نیست. 1.. کارآمدی در فهم دین و تشخیص بدعت از سنت یکی از مهم‌ترین مهارت‏هایی که یک طلبه باید به دست آورد، هنر فهم آموزه‏های دینی است. «تفقه» مقوّم هویت روحانی و از ذاتیات شخصیت صنفی اوست و اگر حد نصاب دین‏شناسی و آگاهی از معارف اسلام در کسی نباشد، اطلاق «روحانی» بر او مَجاز یا دروغ است! این ویژگی، هم چهره اثباتی و هم چهره سلبی دارد؛ یعنی طلبه هم باید با آموزه‏های اصیل دین آشنا باشد و هم آموزه‏های تقلبی مشابه را بشناسد و هنر تشخیص بدعت‏ها و تحریف‏ها را داشته باشد و عقربه‏های حساسیت علمی او، نسبت به کجی‏ها، انحرافات، تأویل‏ها و استنادات ناروا واکنش نشان دهد. سرمایه‏های حوزه علمیه باید برای انتقال این مهارت به طلبه اختصاص یابد و طلبه نیز موظف است همه نعمات الهی از زمان، توان، انرژی، عمر، نشاط و استعدادی که در اختیار دارد، را صرف همین هدف کند تا تجهیزات لازم برای پاسداری از پیکره دین و جلوگیری از ورود هرگونه آسیب اجتماعی به آن را داشته باشد. بدین ترتیب، هر چه طلبه در تشخیص انحرافات دقیق‏تر باشد و قدرت حدس لوازم و فروعات مخفی گزاره‏ها را پیش از بروز آسیب، بیشتر داشته باشد، کارآمدتر و ارزنده‏تر است. امام صادق از قول پیامبر اسلام فرمودند: یحمِلُ هذَا الدّینَ فی کلِّ قَرنٍ عُدولٌ ینفونَ عَنهُ تَأویلَ المُبطِلین وَ تَحریفَ الغالینَ وَ انتِحالَ الجاهِلینَ[رجال كشی ص4، و نیز كافی ج 1 ص 32.]؛ رادمردانی، در هر عصر بار دین را به دوش می‏کشند و تأویل اهل باطل و تحریف اهل غلو و استناد ناروای اهل جهالت را از دین نفی می‏کنند. فَضلُ العالِمِ عَلَی العابِدِ بِسَبعینَ دَرَجَةً بَینَ کلّ دَرَجَتَینِ حُضرُ الفَرَسِ سَبعینَ عاماً وَ ذلک أنَّ الشَّیطانَ یضَعُ البِدعَةَ لِلنّاسِ فَیبصِرُها العالمُ فینهی عَنها وَ العابِدُ مُقبلٌ عَلی عِبادَتِهِ لایتَوَجَّهُ لَها وَ لایعرِفُها[روضه الواعظین ص 12.]؛ فضیلت عالم نسبت به عابد، هفتاد درجه است که میان هر دو درجه، معادل هفتاد سال مسیر یک اسب تیز رو فاصله است و این بدان جهت است که شیطان میان مردم بدعت می‏گزارد که عالم آن را می‏شناسد و از آن نهی می‏کند، در حالی که عابد به عبادت خویش مشغول است و به آن بدعت توجهی ندارد (و اگر توجهی کند) آن را نمی‏شناسد. 🌸 @nedaye_tahzib 🌾 tahzib-howzeh.com