📚#قرآن_کریم
✅سوره مبارکه #رعد و ابراهیم، صفحه255، آیات 29 تا 34 و آیات 1تا5
🗓1399/07/21
🌷 @nedaye_tahzib
181.pdf
116.1K
هر روز با قرآن و عترت
📚#موضوع_صد_و_هشتاد_و_یک
✅ توبه و پاکی از گناهان
✏️ رحمت و غفران بسیار پروردگار
🗓1399/07/21
🌷 @nedaye_tahzib
🔹مجموعه پوسترهای نمایشگاهی
🔸موضوع: استفاده از کالاهای ساخت مسلمانان
اقتصاد مقاومتی، شماره 12
#اقتصاد_مقاومتی #کالاهای_ساخت_مسلمان
🌷 @nedaye_tahzib
✅ tahzib-howzeh.com
#اقتصاد_مقاومتی
دو مسئلهی شرعی از امام خمینی (ره) در زمینهی دفاع اقتصادی
۱. اگر در روابط اقتصادی و غیر آن بر قلمرو اسلام و کشور اسلامی ترس باشد که بیگانگان بر آن تسلط سیاسی یا غیر آن (که موجب استعمار آنان یا استعمار کشورشان، گرچه استعمار فرهنگی) میشود پیدا کنند، بر همهی مسلمانها واجب است که از چنین روابطی اجتناب کنند و اینگونه روابط حرام است.
۲. درصورتیکه در روابط بازرگانی دولتها یا تجار با بعضی از دولتها یا تجار بیگانه ترس (تسلط) بر بازار مسلمانان و زندگی اقتصادی آنها باشد، واجب است آن را ترک کنند و چنین تجارتی حرام است و در صورت چنین ترسی، بر فقها و مراجع عظام است که کالاهای آنان و تجارت با آنها را طبق مقتضیات زمان تحریم نمایند و بر امت اسلامی متابعت آنان واجب است؛ چنانکه بر همهی آنها واجب است در قطع این روابط جدیت کنند ( تحریرالوسیله، ج۱)
#ندای_تهذیب
🌷 @nedaye_tahzib
✅ tahzib-howzeh.com
#اقتصاد_مقاومتی
اقتصاد اسلامی در کلام شهید مطهری
شهید مطهری دربارهی تسلط و نفوذ غیرمسلمان بر مسلمان مینویسد: اسلام میخواهد که غیرمسلمان بر مسلمان تسلط و نفوذ نداشته باشد. این هدف هنگامی میسر است که ملت مسلمان در اقتصاد نیازمند نباشد و دستش بهطرف غیرمسلمان دراز نباشد، والّا نیازمندی ملازم است با اسارت و بردگی، ولو آنکه اسم بردگی در کار نباشد. هر ملتی که از لحاظ اقتصاد دستش بهطرف ملت دیگر دراز باشد، اسیر و بردهی اوست و اعتباری به تعارفهای دیپلماسی معمولی نیست. به قول نهرو، ملتی مستقل است که جهش اقتصادی داشته باشد. حضرت علی (ع) میفرماید: «احتج الی من شئت تکن اسیره، استغن عمن شئت تکن نظیره، احسن الی من شئت تکن امیره.»۱
محتاج هرکه شوی، اسیر او خواهی بود. بینیاز از هرکه گردی، با او برابر خواهی شد و هرکه را مورد نیکی و احسان خود قرار دهی، فرمانروای او خواهی شد. اگر ملتی کمک خواست و ملتی دیگر کمک داد، خواهناخواه اولی برده و دومی آقاست. چقدر جهالت و حماقت است که آدمی ارزش سلامت بنیهی اقتصادی را درنیابد و نفهمد اقتصاد مستقل یکی از شرایط حیات ملی است.۲
نظر اسلام در مورد اقتصاد مبتنی است بر یک اصل فلسفی و آن اینکه زمین و منابع اولیه برای بشر، یعنی برای اینکه زمینهی فعالیت و بهرهبرداری بشر قرار بگیرد، آفریده شده است: «ولقد مکناکم فی الارض و جعلنا لکم فیها معایش قلیلا ما تشکرون: و همانا شما را در زمین مأوا دادیم و در آن برای شما روزیها قرار دادیم و چه کم شکرگزاری میکنید.»۳
شهید مطهری معتقد است: نظام اقتصادی اسلام با احترام به فرد و همچنین اصیل شمردن اجتماع و امت، ضمن محترم شمردن مالکیت خصوصی در کنار آن، مالکیت دولتی و عمومی را نیز تشریع مینماید. وی با غریزی دانستن اصل مالکیت معتقد است که بعضی حیوانات نیز چنین اولویتی را برای خود قائلاند.۴
از نظر اسلام، اختلاف فاحش که منتهی به فقر طبقهی دیگر، نه بهواسطهی بیماری، بلکه بهواسطهی بیکاری یا کمی مزد بشود، جز از طریق ظلم و استثمار ممکن نیست.
امامان شیعه همه اهل تولید و کشاورزی بودند. حتی برخی امامان ما در همان زمان امامتشان اهل تجارت و سرمایهگذاری بودند. شما در جریان «مصادف» که وکیل اقتصادی امام صادق (ع) است، میبینید که امام صادق (ع) اهل سرمایهگذاری است. ایشان هزار درهم به مصادف میدهد تا برود و تجارت کند.
روایات متعددی از کشاورزی امام باقر و امام کاظم (ع) داریم که این بزرگان اهل تولید و کار بودند. امام علی (ع) باغداری و نخلکاری میکردند. روایاتی مثل «الکاسب حبیبالله» مؤید این موضوع است. همکاری پیامبر اسلام (ص) با خدیجه (س) در زمینهی تجارت، در قالب مضاربه صورت میگرفت.
پی نوشت:
۱. الآمدی التمیمی، ۱۳۶۰، ج۲، ص۵۸۴.
۲. استاد شهید مطهری، ۱۳۶۸ب، ص۲۱-۲۲.
۳. اعراف، ۱۰.
۴. استاد شهید مطهری، ۱۳۶۸ب، ص۵۲.
#ندای_تهذیب
🌷 @nedaye_tahzib
✅ tahzib-howzeh.com
🍂سلسله مباحث: #راه_و_رسم_طلبگی
شماره 31
موضوع: دورنمای برنامه تحصیلی حوزه / #درس_خارج
درس خارج
با وارد شدن به فضای درس خارج، «تمرین استنباط»، جدی میشود. اکنون کار مستقل طلبه تحت اشراف استاد، او را با مشکلات عملی پژوهش از نزدیک آشنا و قدرت او را بسیار بارور میسازد.
جوانی که به آموختن حرفهای مثل نجاری علاقه دارد مدتی درکنار استادِ این فن به «مشاهده دقیق» میپردازد. در هفته اول، استادکار برای ساختن میز، تختهها را اندازه میگیرد، رنده میکند، میبرد، کم و زبانه میدهد، چسب میزند، درون یکدیگر میکند و با میخ، محکم و پس از آن رنگآمیزی مینماید. هفته دوم همین مراحل را براساس طرح دیگرن برای ساختن صندلی اجرا میکند؛ اندازهگیری، رنده، اره، زبانه، چسب، میخ، و.. . هفتههای بعد، استاد همین مراحل را در منظر شاگرد برای ساختن کمد، در و پنجره، تکرار میکند. و شاگرد این مراحل را یکبهیک میبیند و میآموزد. این «مشاهده» برای آموختن نجاری کافی نیست. شاگرد باید هریک از این مراحل را عملاً «تمرین» کند و با فوت وفن آن از نزدیک آشنا شود. شاگرد، که از بیرونِ گود، ارّه کردن و رنده کشیدن را ساده تصور مینمود، وقتی خود مستقلاً با اره و رنده و چکش کار کند آرام آرام توانایی نجاری را کسب میکند و پس از مدتی تمرین و استقامت به نقطهای میرسد که در غیاب استاد میتواند سفارش قبول کند و پاسخگو باشد. در این نقطه، شاگرد میتواند تختخواب بسازد، با اینکه تاکنون ساختن تختخواب را ندیده است.
اینک آن شاگرد، نجار شده یعنی ملکة این حرفه را بهدست آوردهاست. البته تختخوابی که این شاگرد در ابتدا میسازد با تختخوابی که استاد او پس از سالها تجربه میسازد، از نظر ظرافت، استحکام، زیبایی و کیفیت، زمین تا آسمان فرق دارد. اما در هر صورت به آن، تختخواب گفته میشود و حد نصاب شرایط یک تختخواب را دارا است.
طلبه در دورة سطح، فعالیت فقهای بزرگ را در بررسیهای فقهی مشاهده میکند و با مراحل مختلف استنباط (مراجعه به منابع، بررسی سند، بررسی دلالت، کشف نسبت بین ادله، رفع تعارضها و..) آشنا میشود. در درس خارج این اطلاعات را به صورت مستقل البته تحت نظر استاد بهکار میگیرد و تجربه میکند. اگر این تمرین و تجربه با استقامت و بهسلامت طی شود طلبه به نقطهای میرسد که بدون نیاز به استاد میتواند توان استنباطی خود را در مسائلی که تاکنون حل آنها را ندیده، بهکار گیرد و تحقیق نوینی عرضه کند.
اینک طلبه صاحب نظر شده یعنی ملکه «اجتهاد» را بهدست آوردهاست. گرچه نمیتوان انتظار داشت قوت استدلال و شیوه پژوهش او هم تراز کار اساتید صاحبتجربه باشد.
اجتهاد یا توان کشف پیام خدا از منابع اصلی، قدرت صیادی و غواصی است که در دریای مسائل فقهی تمرین میشود و به دست میآید و در دریاهای دیگر هم قابل استفاده است.
تحصیل تا قبل از درس خارج، «متن محور» است. یعنی از سوی مدیریت حوزه برای هر پایة تحصیلی متون آموزشی ویژهای معین گردیده که استاد، در ضمن تدریس تا حد امکان به آن وفادار باقی میماند و طلبه موظف است در پایان سال همین «متن» را امتحان دهد. با رسیدن به درس خارج، شیوة تحصیل عوض میشود. در فضای درس خارج، استاد، موضوع بحث را از منابع مختلف تحقیق میکند و به بررسی و نقد آراء عالمان دیگر در همان موضوع میپردازد. درس استاد در چارچوب عبارت و کتابی منحصر نمیشود و «خارج» از متن آموزشی معین عرضه میگردد. به همین جهت به آن «درس خارج» گفته میشود. طلبه موظف است پس از مراجعه به آثار عالمان گذشته استنباط مستقل خود را در مقایسه با پژوهش دیگران به بوته داوری گذارد. حدود 5 سال حضور فعال و پرمحتوا در درس خارج برای دستیابی به اجتهاد کافی است، مشروط بر آنکه اشتغالات مزاحم، وقت تحصیلی طلبه را تباه نگرداند.
#ندای_تهذیب
🌷 @nedaye_tahzib
✅ tahzib-howzeh.com
سه شنبه 29.pdf
92.5K
📂انس با قرآن و عترت
📚هفته بیست و نهم (سه شنبه)
✅ انسجام و همدلی
❌ معیار همدلی
🗓1399/07/22
#انس_با_قرآن_و_عترت
🌹 @nedaye_tahzib
182.pdf
134.1K
هر روز با قرآن و عترت
📚#موضوع_صد_و_هشتاد_و_دو
✅ توبه و پاکی از گناهان
✏️ پذیرش توبه از سوی خداوند
🗓1399/07/22
🌸 @nedaye_tahzib
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
کلیپ: #سبک_زندگی_اسلامی از منظر قرآن
🎤توسط استاد: #حجت_الاسلام_ملکی
✅ اهمیت و نیازمندی انسان به شب قدر بر اساس سوره مبارکه قدر (پارت2)
📑قسمت بیستم و سوم
🗓1399/07/22
#طرح_اقوم #ندای_تهذیب
🌸 @nedaye_tahzib
مجموعه پوسترهای نمایشگاهی
در نماز، خطورات ممنوع
#نماز_در_سیره_علما
شماره13
🌸 @nedaye_tahzib
🌾 tahzib-howzeh.com
#سه_شنبه_های_تربیتی
نماز اول وقت
💠 رسول خدا صلي الله عليه و آله ميفرمايد:
🔹 «مَنْ سَمِعَ النِّدا فَلَمْ يُجِبْهُ مِنْ غَيْرِ عِلَّةٍ فلا صَلاه لَه»
🔹 کسی كه صدای اذان را در اول وقت بشنود و بی دليل نماز خود را به تأخير اندازد [يا در نماز جماعت شركت نكند] نماز او نماز كامل نيست»
📚 وسائل الشيعه، ج ۵، ص ۳۷۵.
#ندای_تهذیب
🌸 @nedaye_tahzib
🌾 tahzib-howzeh.com
#سه_شنبه_های_تربیتی
نکتههای کاربردی در تربیت کودک / اهمیت تربیت
👇🏿👇🏿👇🏿
هرچند عوامل ارثی و ژنتیکی بیشترین تأثیر را در فرزندان دارد، تربیت میتواند آثار ژنتیکی را هم از بین ببرد؛
1.. امامعلی (ع) فرمودند: «هیچ میراثی بهتر از ادب (تربیت صحیحِ) فرزندان نیست.»؛
2.. گاهی برای تربیت فرزندان، نیمه های شب از خداوند کمک بخواهید؛
3.. بسیاری از مردان و زنان بزرگ، از دعای والدینشان به چنان مقامی رسیده اند؛
4.. دانشمندان علم اخلاق میگویند: «تربیت فرزند، بیست سال قبل از تولد او شروع میشود.»؛
5.. بچهها در سالهای آغازِ عمرشان، بهاندازۀ تمام عمرشان می آموزند؛
6.. بهترین روش برای تربیت فرزند، محبت کردن همراه با قاطعیت و حفظ شخصیت فرزند است.
#ندای_تهذیب
🌸 @nedaye_tahzib
🌾 tahzib-howzeh.com
Panahian-Clip-MehrabanTarAzMadar.mp3
730.9K
#سه_شنبه_های_تربیتی
مهربانتر از مادر
#سخنرانی / پناهیان
باور بفرمایید اکثر کسانی که اهل دوزخ خواهند شد مال این است که این حقیقت را درک نکردند. این حقیقت که خدا ما را فوقالعاده دوست دارد. پیغمبر اسلام فوقالعاده ما را دوست دارند. امیرالمؤمنین هر موقع ابراز محبت میکردند به یاران و دوستان خودشان به شیعیانشان، بلافاصله میفرمودند که و خدا بیشتر از من شما را دوست دارد. چهجور امیرالمؤمنین علی(ع) بلافاصله این را میفرمودند؟ امام باقر این را میفرمودند؟ پیامبر اکرم این را میفرمودند؟ ولی ما این را به بچههایمان نگوییم؟ بیایید پدر و مادرها این کار را بکنند، محبت خودشان را به بچههایشان اثبات کنند و دقیقهای یکدفعه بگویند خدای ما بیشتر از ما شما را دوست دارد.
#ندای_تهذیب
🌸 @nedaye_tahzib
🌾 tahzib-howzeh.com
🍂سلسله مباحث: #راه_و_رسم_طلبگی
شماره 32
موضوع: نیازهای طلبه و ابعاد رشد / قسمت اول: بعد معنوی و اخلاقی
دستهای از نیازهای طلبه در برنامه آموزشی حوزه بهخوبی تأمین میشود. اما رفع دسته دیگر به همت و تلاش شخصی خود او واگذار شدهاست. آگاهی از این مسئله، موجب میشود طلبه، چشم طمع از برنامهریزی دیگران بردارد، ابتکار عمل به دست گیرد، مردانه چارهای بیندیشد و اقدامی کند.
قدم اول در طراحی این برنامه تشخیص عناصر مورد نیاز است. این قلم، در این فراز به معرفی این عناصر میپردازد. اما ارزشگذاری، درجهبندی و توزیع آنها بر زمان در قالب یک برنامة جزئی فراخور این مختصر نیست، گرچه گاهی به آن پرداخته است.
هر انسانی در مسیر بندگی خدا و تلاش برای سربازی حضرت ولی عصر در ابعاد مختلف «باید» رشد کند و شکوفا شود؛ بُعد اخلاقی و معنوی ـ بعد علمی ـ بعد جسمی ـ بعد اجتماعی ـ بعد هنری ـ بعد حرفهای یا صنفی.
«باید»ی که در این جمله ادعا شده، اختصاصی به طلبه ندارد. هر انسان مسئولی در هر شغل و موقعیتی، اگر بخواهد خدمتگزار شایستهای برای پیشبرد اهداف دین باشد، باید بنای شخصیت خود را این چنین، جامع و متوازن و معتدل بسازد. از میان این ابعاد، رشد معنوی انسان، اصالت و ضرورت دارد، و رشد انسان در سایر ابعاد، باید در خدمت و به هدف رشد معنوی صورت گیرد.
1.. #بعد_معنوی_و_اخلاقی
ارتقای معنوی و تهذیب نفس، وظیفه طلبگی طلبه محسوب نمیشود؛ بلکه رسالت انسانی اوست. طلبه پیش از آنکه طلبه باشد یک انسان است. هر انسانی در هر صنف اجتماعی که خدمت میکند وظیفه تلاش برای کسب کمال روحی را برعهده دارد. این امانت، به دوش انسان با وصف انسان نهاده شده نه به دوش انسان با وصف طلبه.
البته قابل انکار نیست که طلاب علوم دینی به جهت نسبتی که با دین خدا، دارند، در بعد تهذیب نفس و عمل به آموزههای شریعت، مسئولیت بیشتری پیدا میکنند. عالم بدون تهذیب مرغ پر شکستهای است که بهزودی اسیر گرگ و روباه میشود. امام صادق به یکی از یاوران و شیعیان نزدیک خود فرمودند:
الحَسَنُ مِن کلِّ أَحَدٍ حَسَنٌ وَ مِنک أَحسَن، لِمَکانِک مِنّا. وَ القَبیحُ مِن کلِّ أَحَدٍ قَبیحٌ وَ مِنک أَقبَح، لِمَکانِک مِنّا[1].
کار خوب، از هر کس خوب است. اما از تو خوبتر است. به جهت نسبتی که با ما داری. کار بد، از هر کس بد است و از تو بدتر. به جهت نسبتی که با ما داری.
ارائه برنامه اخلاقی نیازمند بحث جداگانهای است که جزئیات آن با موضوع این گفتار تناسب ندارد و اما از آنجا که ارتباط مداوم با آثار اخلاقی، انگیزه و نشاط انسان را در حرکت به سوی کمالات معنوی تأمین و ناآگاهی و ندانمکاری او را کمتر میکند، بنا بر توصیه بزرگان، مناسب است این قبیل آثار، کتاب بالینی ما قرار گیرد. یعنی به هنگام خواب یا وقت مناسب دیگر در هر شبانهروز خود را موظف به مطالعة بخشی از آن بدانیم.
همچنین لازم است در هر شبانهروز، ساعتی برای خود قرار دهیم که در آن به خلوت و توجه بپردازیم. برنامه این ساعت ممکن است استغفار، دعا، نماز، مناجات، محاسبه، قرائت قرآن، یا توسل باشد. مناسبترین زمان برای این خلوت، سحرگاه است.
#ندای_تهذیب
🌸 @nedaye_tahzib
🌾 tahzib-howzeh.com