eitaa logo
ندای تهذیب
7.9هزار دنبال‌کننده
4.8هزار عکس
1.8هزار ویدیو
931 فایل
کانال رسمی معاونت تهذیب و تربیت حوزه‌های علمیه اداره قرآن و حدیث @msn200 اداره اخلاق | تلبس @khedmat14 دبیرخانه امور معرفتی @iman135110 اداره مشاوره @ENamazizade پیشنهادات و انتقادات @kovsar140 سایت‌‌ها: tahzib.ismc.ir hojre-nama.ir nedaye-tahzib.ir
مشاهده در ایتا
دانلود
۶- عيد گرفتن : به آنچه موافق حقيقت عيد است (عمل کند) يعني به آنچه که در شرع وارد گشته نه آنچه خلاف مقرّرات شرع باشد همچنان که عادت و سنّت پاره اي از نادانان است که به لهو و لعب بلکه پاره اي از افعال حرام مي پردازند. الف: حقيقت عيد : عيد عبارت از ... موسمي است که ( حق متعال ) ، نيکوکار و بدکار را براي حضور در برابر خويش به عرض خاکساري و مسکنت و اظهار مراسم عبوديت خوانده تا در آن، جايزه و بخشش کند و لباس امان و خلعت بر آنان بپوشاند ... ب : براي هر مجلسي لباس مخصوصي و زينتي مناسب آن لازم است و لباس شايسته ي اهل چنين مجلس(ي)، لباس تقوا و تاج آنها، تاج کرامت و وقار مي باشد ؛ يعني لباس اهل اين مجلس تخلّق به اخلاق حسنه و تاج معارف ربّانيه و تطهير آنها، پاکيزه ساختن دل از اشتغال به غير خدا و بوي خوش ايشان، ذکر خدا و درود بر رسول خدا و آل طاهرين او{عليهم السّلام} است ( المراقبات .ص۸۱ - ۸۴ ) . وقايع : شب اوّل ربيع الأوّل سال ۱۳ بعثت ؛ هجرت پيامبر صلّي الله عليه و آله و سلّم از مکّه به مدينه وجان فشاني امام اميرالمؤمنين عليه السّلام و خوابيدن در بستر ايشان براي حفظ جان پيامبر صلّي الله عليه و آله و سلّم ۸ ربيع الأوّل سال ۲۶۰ ه.ق ؛ شهادت حضرت امام حسن عسکري عليه السّلام در سنّ ۲۸ سالگي و آغاز امامت و ولايت و خلافت حضرت بقيه الله الأعظم عجّل الله تعالي فرجه الشّريف از لحظه ي شهادت امام حسن عسکري عليه السّلام . ۱۰ ربيع الأوّل ؛ سالروز ازدواج حضرت محمّد صلّي الله عليه و آله و سلّم با حضرت خديجه عليها السّلام . ۱۷ربيع الأوّل سال عام الفيل ؛ ولادت با سعادت و با برکت حضرت محمّد صلّي الله عليه و آله و سلّم و در سال ۸۳ ه.ق ولادت با سعادت و با برکت حضرت امام جعفر صادق عليه السّلام
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
حلول ماه ربیع الاول ماه جشن و سرور اهل البیت ( علیهم السلام ) را به تمامی مسلمین تبریک می گوییم . ماه آغاز شده است؛ ماهی که در آن حوادث تاریخی مهمی اتفاق افتاده است که از آن جمله، حادثه مهم و تاریخی لیلة المبیت، هجرت حضرت محمد (صلی الله علیه و آله و سلم) از مکه به مدینه، ولادت پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) و امام جعفر صادق (علیه السلام)، ازدواج حضرت محمد (صلی الله علیه و آله و سلم )با حضرت خدیجه (علیها السلام)، آغاز امامت امام مهدی (عجل الله تعالی فرجه) از جمله حوادث فرخنده این ماه است. 🌹 @nedaye_tahzib
📚 ✅سوره مبارکه ، صفحه261، آیات 43 تا 52 🗓1399/07/27 💐 @nedaye_tahzib
261.mp3
466.8K
🔊 🎤توسط استاد ✅صفحه261 🗓1399/07/27 💐@nedaye_tahzib
187.pdf
134.2K
هر روز با قرآن و عترت 📚 ✅ توبه و پاکی از گناهان ✏️ ترک گناهان کبیره؛ سبب محو گناهان صغیره 🗓1399/07/27 💐 @nedaye_tahzib
مجموعه پوسترهای نمایشگاهی آیات اخلاقی، شماره18 🌹 @nedaye_tahzib ☘️ tahzib-howzeh.com
شماره 6 آیت ا... بروجردی / قسمت اول آیت ا... حاج آقا حسین طباطبایی ( 1380 –1292 ه‍..ق.) از علمای مشهور و مراجع شیعه در قرن 14 در یکی از خانواده‎‎های اصیل شیعه در شهر بروجرد متولد شد. پدرش حاج سید علی از علمای بروجرد بوده‎‎اند. ازهفت سالگی به مکتب فرستاده شد و قرائت قرآن وادبیات و منطق را به سرعت فرا گرفت، سپس در سن 17 سالگی به سال 1310 ه‍..ق. به اصفهان عزیمت کرد و از محضر میرزا ابوالمعالی کلباسی و سید محمد باقر درچه‎ای و میرزا محمد تقی مدرس و در فن علوم عقلی از محضر آخوند ملا محمد کاشانی و جهانگیرخان قشقایی استفاده کرد. همزمان با تحصیل در اصفهان به تدریس فقه و اصول پرداخت. حدود سال 1320 ه‍..ق. به نجف اشرف رهسپار شد و در درس استوانه‎های علم همچون آخوند ملا محمد کاظم خراسانی و شیخ الشریعه اصفهانی و سید محمد کاظم یزدی حضور یافت. در اواخر سال 1328 بنا به اصرار پدر به دیار خود رفت و در آن جا با تشکیل کلاس‎های درس و جمع‎آوری طلاب فاضل، سنگ بنای حوزه‎ای را گذارد که طی سالیان متمادی ثمرات و نتایج ارزنده‎ای به بار آورد. از کارهای دیگراو در بروجرد تنظیم حاشیه‎ای بر کتاب العروة الوثقی اثر مرحوم سید محمد کاظم یزدی و مبارزه منطقی و جدی علیه فرقه ضاله بهائی و ریشه کن کردن آن‎ها از آن خطه بود. در سال 1364 ه‍..ق. بر اثر کسالت برای معالجه به بیمارستان فیروزآبادی تهران منتقل گشت و پس از بهبود بر اثر اصرار فراوان علما و بزرگان حوزه علمیه قم، برای اقامت در این شهر و سرپرستی حوزه علمیة قم به این دیار رهسپار گردید. 🌹 @nedaye_tahzib ☘️ tahzib-howzeh.com
شماره 7 آیت ا... بروجردی / قسمت دوم / ویژگی‌های اخلاقی آیت الله بروجردی به سبب داشتن روحی بلند و دردآشنا، پیوسته در اندیشه محرومیت زدایی از جامعه بود و در این راه از هیچ کوششی فروگذار نمی کرد. آیت الله سید جلال الدین علوی بروجردی می گوید: «در یکی از روزهای سخت قحطی بروجرد که آقا از مسجد سلطانی پس از اقامه نماز جماعت برمی گشت، با منظره ای روبه رو می شوند که بسیار ایشان را متأثر و ناراحت می کند. زنی در حالی که بچه شیرخواری در بغل و دست چند بچه قد و نیم قد را هم به دست گرفته و یک شی سیاه رنگ را که به نام نان به مردم می دادند، در دست داشت، جلوی آقا را گرفته و در حالی که اشک از دیده او و اطفال بی جان و بی رمقش بر روی گونه هایشان سرازیر بود، با زبان ساده، ولی مؤثر گفت: آقا شما جانشین امام زمان عج الله تعالی فرجه الشریف هستی. این نان را این بچه ها چه طور بخورند؟ اگر شما به داد ما نرسی، پس ما کجا برویم؟ من بعد از چند ساعت معطلی این نان را با قیمت گران به دست آورده ام، ولی بچه هایم نمی توانند آن را بخورند. آقای بروجردی در حالی که اشک در چشمانش حلقه زده بود، بعد از دادن مقداری پول به آن زن فرمود: «امیدوارم بتوانم برای عموم فقرا کاری بکنم.» بعد مستقیما به خانه آمدند و در حالی که بسیار متأثر بودند، جمعی از بزرگان شهر و تجار و متمکنین را به خانه خود دعوت کردند و با بیانات دل نشین خود حس رأفت و عطوفت آنها را تحریک و مردم را تشویق به کمک کردن به بیچارگان نمود. در نتیجه، سرمایه ای فراهم و گندمی خریداری می کند و نان ارزان قیمت در اختیار فقرا قرار می گیرد و با کمک های مردمی یک کارگاه بافندگی دستی خوبی هم تأسیس و بی کاران را هم در آنجا به کار گماردند و با این تدبیر و توجه، جمع کثیری که در معرض تلف بودند، نجات پیدا کرده و زندگانی بعضی از آنها هم اداره شد (الگوی زعامت، ص 35)» در یکی از سال های گرانی که مردم بروجرد از نظر زندگی، سخت در تنگنا بودند، آقای بروجردی خانه خودشان را فروخت و به مصرف فقرا رساند. به علاوه، املاک زیادی که از پدرشان به ارث برده بود، به مرور ایام فروخت و صرف فقیران کرد. یکی از نزدیکان ایشان می گفت: «املاک ایشان در اطراف شهر بروجرد بود و معروف به قصبه. یک روز از آنجا گذشتیم و دیدیم از آن همه املاک، دیگر حتی یک وجب هم برایشان باقی نمانده است (زندگانی آیت الله بروجردی، ص 176)» ادامه دارد... 🌹 @nedaye_tahzib ☘️ tahzib-howzeh.com
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
*سلسله مباحث: دروس اخلاق با محوریت نامه 31 نهج البلاغه / قسمت هفتم استاد: حجت الاسلام و المسلمین همتیان موضوع: دنیا جای غم و سختی ها و شادی هاست و ماندگار و باقی نیست 🌹 @nedaye_tahzib ☘️ tahzib-howzeh.com
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
خدایا صورتم را در آتش می سوزانی ؟ در حالی که این صورت به سویت نماز می خوانده ؟ 🌹 @nedaye_tahzib
📚 ✅سوره مبارکه ، صفحه262، آیات 1 تا 15 🗓1399/07/28 🌷 @nedaye_tahzib
262.mp3
449.4K
🔊 🎤توسط استاد ✅صفحه262 🗓1399/07/28 🌷@nedaye_tahzib
188.pdf
110.8K
هر روز با قرآن و عترت 📚 ✅ توبه و پاکی از گناهان ✏️ فضیلت توبه کنندگان (محبوبیت نزد خداوند) 🗓1399/07/28 🌷 @nedaye_tahzib
🔹مجموعه پوسترهای نمایشگاهی 🔸موضوع: مقابله با احتکار اقتصاد مقاومتی، شماره 13 🌷 @nedaye_tahzibtahzib-howzeh.com
پی آمدهای وابستگی اقتصادی امام خمینی رحمه الله: وابستگی اقتصادی مسئله ای است که وابستگی های بسیاری را به دنبال می آورد. اگر مملکت شما در اقتصاد نجات پیدا نکند و وابستگی اقتصادی داشته باشد همه جور وابستگی به دنبالش می آید و وابستگی سیاسی هم پیدا می کنیم. وابستگی نظامی هم پیدا می کنیم. برای اینکه وقتی ما چیزی نداشتیم دستمان به طرف آمریکا دراز می شود و امریکا همه چیز را به ما تحمیل می کند، ما وقتی می توانیم زیر بار او نرویم که قدرتمند باشیم. [صحیفه نور، ج 11، ص 426] 🌷 @nedaye_tahzibtahzib-howzeh.com
جنگ اقتصادی، محاربه ای بین اسلام و کفر امام خمینی رحمه الله: شما در حال جنگید، در حال جنگ اقتصادی و این خود یک محاربه ای بین اسلام و کفر است... این تنها موعظه نیست... نجات دادن یک کشور اسلامی از زیر بار ظلم و از زیر بار استعمار است. نجات دادن مملکت اسلامی یک تکلیفی است که انسان موظف است انجام بدهد... امروز ملت شما در حال جنگ اقتصادی است... در اینجا دیگر اختیار با مردم نیست، اختیاری است که در دست خداست و او امر کرده است که ما نباید تحت نظارت یک کشور و یا تحت بیرق کفر باشیم. این یکی از مسائل مهم اسلام است و باید کوشش کنیم و اقتصاد خود را اداره نماییم. باید قیام کنیم و غافل نباشیم. باید همه قشرهای ملت، هرکس هر جوری که می تواند تولید بکند. [صحیفه نور، ج 11، ص 117] 🌷 @nedaye_tahzibtahzib-howzeh.com
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
/ به اندازه نیازت پول در نیار! بخشی از معنای دینداری منفعلانه که حال آدم‌های باهوش جامعه را به‌هم می‌زند و حق دارند و فقط حال می‌دهد به آدم‌های ضعیف و خیلی بد است، پاک کردن صورت مسئله. ولی دینداری فعالانه چی می‌گوید؟ می‌گوید بَه! شما باید به استقبال برخی از مسئله‌ها بروی که به زعم تو فساد انگیز است. بلکه باید این مسئله‌ها را ایجاد کنی مرد هستی آنجا بایستی دینداری کنی. مثل پول در آوردن. حتماً بچه مذهبی‌ها باید عرضه داشته باشند پول دربیاورند. با این مقدمه، یک کمی آماده باشید برای شنیدن حرف‌های متفاوت. نه من بچۀ خوبی هستم. چقدر تولید می‌کنی؟ چقدر کاسبی می‌کنی؟ نه کلاً کاسبی نمی‌کنیم، ولی بچۀ خوبی هستم. اولاً که شما از چشم پیغمبر افتادی درجا آن که هیچ. ثانیاً روی هیچ‌ چی‌ات نمی‌شود حساب کرد. «کان رسول الله اذا نظر الی الرجل فاعجبه» وقتی نگاه می‌کرد به یک مردی به یک کسی به یک جوانی و تعجب می‌کرد از خوبی و این حرف‌هایش، می‌فرمود: «هَل لَهُ حِرفَةٌ»؛ این عرضۀ پول درآوردن دارد یا نه؟ «فإن قالو لا» اگر می‌گفتند نه، می‌فرمود «سقط من عینی» از چشمم افتاد. حتماً بچه مذهبی‌ها باید عرضه داشته باشند پول دربیاورند. من چون بچه مذهبی هستم بهم شغل بدهید؟ این شد زندگی؟ بقاء اسلام و مسلمین به این است که پول در دست کسانی باشد که حق را می‌شناسند. 🌷 @nedaye_tahzibtahzib-howzeh.com
حاکم شدن خطوط اقتصاد اسلامی در خانواده اگر خانواده ایرانی مصمم است که در طرح اقتصاد مقاومتی و جهاد اقتصادی، مشارکت فعال داشته باشد، باید فعالیت اقتصادی خانواده اعم از تولید، مصرف، خرید یا فروش، مبادلات، پس انداز، سرمایه‌گذاری و هر نوع کار اقتصادی دیگر را بر اساس فرهنگ حاکم بر کشور یعنی نظام اقتصاد اسلامی تنظیم کند و از بایسته های فرهنگ جهادی نیز آگاهی کافی داشته باشد. به بیان دیگر، فعالیت های اقتصادی خانواده باید به گونه مشروع انجام گیرد. رعایت مشروعیت در فعالیت های اقتصادی خانواده، خود به وضعیت اقتصادی جامعه رونق خواهد داد. آیت الله مکارم شیرازی در این باره می نویسد: فرد مؤمن به مبانی مکتب اسلام، خود را در هرگونه تولید و یا هر کیفیت از مصرف آزاد نمی بیند. برای او یک سلسله از دستورات حلال و حرام، بی آنکه در انتظار یک اصل قانونی توأم با جریمه مادی بنشینند، مطرح است و خود را ملزم به رعایت آنها می بیند. بدون آنکه حتماً مقید باشد، یک فلسفه مادی برای آنها بیابد... . این حرام ها و حلال ها نقش مؤثری در روند اقتصادی جامعه دارد و کاربرد آن به مراتب از مواد قانونی و مجازات های متخلفان بیشتر است و اصولاً یک شکل خودکار به جریان اقتصادی [کشور] می دهد. [خطوط اصلی اقتصاد اسلامی، صص 111و 112] 🌷 @nedaye_tahzibtahzib-howzeh.com
🍂سلسله مباحث: شماره 37 موضوع: مطالعه پیرامون حوزه دسته‏ای از مهارت‏ها که بیشتر مربوط به فعالیت‏های فرهنگی طلبه می‏شود عبارت‌اند از: نویسندگی، ویراستاری، پژوهش، سخن‏وری وخطابه، تبلیغ، مرثیه خوانی و.. برخی مهارت‏های عمومی که فراگیری آن مفید و در کارآمدی طلبه مؤثر است: تجوید و قرائت قرآن، آشنایی عمومی با کامپیوتر و اینترنت، ماشین‏نویسی (تایپ) به عنوان قلم کتابت دنیای جدید، رانندگی وسایط نقلیه، فنون نظامی. از میان همة فعالیت‏های جانبی، تدریس علوم حوزوی مزیتی ویژه دارد. زیرا طلبه در ضمن تدریس به تعمیق اطلاعات و احاطه کامل بر آن علم دست پیدا می‏کند و ضمن تکرار آموزه‏ها موضوعات گذشته را در ذهن خود تثبیت می‏نماید. از این رو تدریس نسبت به سایر امور، رنگ تحصیلی بیشتری دارد و با هویت کاری طلبه، هماهنگ‏تر است. لذا گفته‏اند اگر امر بین تحصیل و تدریس دائر شود، تدریس مقدم است. زیرا تدریس، فرایند تحصیل را به سامان و نتیجه کامل می‏رساند. فعالیت‏های گروهی سه فایدة مهم دارد: 1 ـ بهره‏گیری از علم و عقل دیگران. 2 ـ افزایش انگیزه 3 ـ افزایش توان وقتی با دیگران همراه می‏شویم، در تصمیم‏گیری‏ها توجه بیشتری به کار می‏گیریم. هر کس با آگاهی‏ها و حساسیت‏های خود نقطه خاصی را در موضوع مورد کاوش می‏نمایاند و اطلاعات و حساسیت خود را به دیگران انتقال می‏دهد. انباشته شدن این توجهات، تصمیم نهایی را بسیار دقیق و پخته می‏کند. فعالیت‏های فرهنگی و تبلیغی از عمده‏ترین و در عین حال حساس‏ترین فعالیت‏های صنفی طلبه است که در دورة دوم حیات صنفی او یعنی دورة ثمردهی و خدمت رسانی ظهور می‏یابد 🌷 @nedaye_tahzibtahzib-howzeh.com
📚 ✅سوره مبارکه ، صفحه263، آیات 16 تا 31 🗓1399/07/29 🌸 @nedaye_tahzib