eitaa logo
ندای تهذیب
8هزار دنبال‌کننده
4.9هزار عکس
1.8هزار ویدیو
952 فایل
کانال رسمی معاونت تهذیب و تربیت حوزه‌های علمیه اداره قرآن و حدیث @msn200 دبیرخانه امور معرفتی @iman135110 اداره مشاوره @ENamazizade پیشنهادات و انتقادات @kovsar140 سایت‌‌ها: tahzib.ismc.ir hojre-nama.ir nedaye-tahzib.ir
مشاهده در ایتا
دانلود
268.mp3
416.9K
🔊 🎤توسط استاد ✅صفحه268 🗓1399/08/04 💐@nedaye_tahzib
194.pdf
126.1K
هر روز با قرآن و عترت 📚 ✅ شروط توبه ✏️3. عدم تاخیر در توبه 🗓1399/08/04 💐 @nedaye_tahzib
🔹مجموعه پوسترهای نمایشگاهی 🔸موضوع: ملاک پیروی از دیگران روایات اخلاقی، شماره ۱۸ #؟ 💐 @nedaye_tahzib
محبوبیت در نزد خدا از نگاه امام حسن عسکری (ع) خداوند انسان را موجودی اجتماعی آفریده است و امتحانات و ابتلائاتش را نیز در این فضا رقم زده است. انسان نمی‌تواند جدای از جامعه حرکت کند و انتظار داشته باشد به سعادت حقیقی نیز دست یابد. وقتی نگاه می‌کنیم و می‌بینیم که خداوند تبارک‌وتعالی پیامبران و امامان معصوم (علیهم‌السلام) را حجت و دلیل برای هدایت انسان‌ها قرار داده است، به این معنای مهم دست می‌یابیم که سرنوشت انسان برای خالقش اهمیت دارد آن هم انسانی که اشرف مخلوقات قرار داده شده است. دغدغه‌مندی اجتماعی در زیست اجتماعی، با نگاه متعالی به وجود می‌آید و موجب ارتقاء درجه انسان خواهد شد. اعلی مرتبه‌ی آن را قرآن کریم برای پیامبر خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) بیان می‌نماید آنجا که می‌فرماید: « لَقَدْ جَاءَكُمْ رَسُولٌ مِنْ أَنْفُسِكُمْ عَزِيزٌ عَلَيْهِ مَا عَنِتُّمْ حَرِيصٌ عَلَيْكُمْ بِالْمُؤْمِنِينَ رَءُوفٌ رَحِيمٌ؛[1] به یقین، رسولی از خود شما به سویتان آمد که رنج‌های شما بر او سخت است؛ و اصرار بر هدایت شما دارد؛ و نسبت به مؤمنان، رئوف و مهربان است». انسان در حرکتش به سمت خدا باید به جایی برسد که دیگر خود را نبیند و فقط نظاره‌گر آن چیزهایی باشد که در آینه‌ی روشن الهی به آن دستور داده شده است. در کلام امام حسن عسکری (علیه السلام) این سیر صعودی به سمت رضایت الهی قرین با همان ویژگی‌های اجتماعی انسان قرار داده شده، ویژگی‌هایی که از جنس دغدغه‌مندی، مسئولیت‌پذیری و همنوع‌دوستی است. گویی رابطه‌ای تنگاتنگ بین خدا و خلق او وجود دارد که نسبتی زیبا را برای انسان مؤمن ایجاد می‌نماید که با آن سکوی پرشی برای خود بسازد ؛ نسبتی زیبا، رشددهنده و بسیار پویا و آرامش‌دهنده. امام حسن عسکری (علیهم‌السلام) این دوگانه را به زیبایی بیان می‌نمایند و می‌فرمایند: « خَصْلَتَانِ لَيْسَ فَوْقَهُمَا شَيْءٌ اَلْإِيمَانُ بِاللَّهِ وَ نَفْعُ اَلْإِخْوَانِ؛[2] دو خصلت است كه بالاتر از آن دو نيست ايمان به خدا و نفع براى برادران». ایمان حقیقی، انسان را به خدمت به خلق  که در رأس آن برادران و خواهران ایمانی قرار دارند فرامی‌خواند و آن را در نظر انسان مانند بالی برای ارتقاء به درجات بالاتر از ایمان قرار می‌دهد. به‌صراحت می‌توان این ویژگی را در کلام امام حسن عسکری (علیه السلام) یافت که ارتقاء رتبه مؤمن در گرو توجه به حقوقی است که براداران و خواهران ایمانی او به گردنش دارند آنجا که بیان می‌فرمایند: « إِنَّ مَعْرِفَةَ حُقُوقِ اَلْإِخْوَانِ تُحَبِّبُ إِلَى اَلرَّحْمَنِ، وَ تُعَظِّمُ اَلزُّلْفَى لَدَى اَلْمَلِكِ اَلدَّيَّانِ، وَ إِنَّ تَرْكَ قَضَائِهَا يَمْقُتُ إِلَى اَلرَّحْمَنِ، وَ يُصَغِّرُ اَلرُّتْبَةَ عِنْدَ اَلْكَرِيمِ اَلْمَنَّانِ؛[3] به درستی که شناخت حقوق برادران دوست‌داشتنی است نزد خداوند رحمان و عظیم می‌کند نزدیکی انسان را نزد خدای مالک و چیره کننده. ترک آن رتبه انسان را نزد خدا پایین می‌آورد.» 1.آیه 128 سوره توبه. 2.بحار الأنوار ، محمدباقر بن محمدتقی مجلسی، ج 75، ص 374، انتشارات دار احیاء التراث العربی، بیروت. 3.التفسير المنسوب إلى الإمام العسکري عليه السلام،  ج ۱، ص ۳۲۱، انتشارات مدرسه الامام مهدی (علیه السلام)، قم، 1409 💐 @nedaye_tahzib 🌱 tahzib-howzeh.com
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
سخنران: آیت الله جوادی آملی سفارش امام حسن عسکری علیه السلام به شیعیانش از سخنان امام عسکری علیه السلام چنین بر می آید که بهترین سفارش انبیا و اولیا تقوا است. در نامه ای که امام عسکری علیه السلام به شیعیانش نصیحت میکند دستور تقواست. از وصایای امام عسکری علیه السلام است که تقوای خدا را فراموش نکنید، دروغ نگویید، امانت را به صاحبش برگردانید، در اطاعت فرمان خدا کوشش کنید، حق همسایه ها را رعایت کنید و زیاد به یاد خدا و یاد مرگ باشید. 💐 @nedaye_tahzib 🌱 tahzib-howzeh.com
▪️به مناسبت شهادت امام حسن عسکری (ع)؛ 🔴 "عسکری" صحیح است یا "عسگری" !؟ 1. عسگری به معنای عقیم و بی‌دانه است؛ همانطور که انگور عسگری به جهت بی دانه بودنش به این نام مشهور شده است. لذا دشمنان از این شهرت برای اثبات عقیم بودن امام و عدم وجود امام زمان استفاده میکرده و میکنند! 2. در حالیکه عسکر محله‌ای بوده در شهر سامرا که لشکرگاه و محل توقف سپاه خلفای عباسی در آنجا قرار داشت. 3. خلفای عباسی برای زیر نظر داشتن فعالیت‌های فرهنگی، علمی و سیاسی امام هادی(علیه السلام)، آن حضرت را در سال 236 ه.ق از مدینه به سامرا انتقال و در محله عسکر سکونت دادند. چون امام حسن عسکری (علیه السلام) و پدر بزرگوارش امام هادی(علیه السلام) در محله عسکر قرارگاه سپاه در شهر سامرا زندگی می‌کردند، به « » لقب یافتند و این لقب مشترک بین آن حضرت و پدرشان امام هادی(علیه السلام) است و آنها را عسکریین گفته‌اند. 4. اگر بنا بود این لفظ به (گاف) نوشته یا تلفظ شود، باید امام هادی نیز عقیم می‌بود و از نعمت فرزند محروم تلقی میشد. 5. از سوی دیگر عسکر لفظی عربی است و اصولا در زبان عربی حرف گاف وجود ندارد. پس آنچه صحیح است، عسکری (با کاف) است، نه عسگری (با گاف). 6. در به وجود آمدن شایعه عقیم بودن حضرت، عوامل مختلفی چون خلفای عباسی، جعفر کذاب و فردی به نام زبیری تاثیری به‌سزا داشتند. 7. شایسته است با بازنشر این مطلب در ترویج کلمه صحیح عسکری به جای عسگری کوشش نماییم. 💐 @nedaye_tahzib 🌱 tahzib-howzeh.com
🎉آقا، ردای سبز 🎊امامت مبارکت 🎉پوشیدن لباس خلافت مبارکت 🎊ای آخرین 🎉ذخیره زهرایی حسین 🎊آغاز روزگار امامت مبارکت 🎊عید امامت و زعامت مولای منتظران مبارکباد 💐🎉 💐 @nedaye_tahzib
19.16M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔺 همخوانی فارسی-عربی ⚜به مناسبت: 🔆آغاز امامت حضرت ولیعصر(عج الله تعالی فرجه الشریف) 🔆 💐 @nedaye_tahzib
✅سوره مبارکه ، صفحه269، آیات 15 تا 26 🗓1399/08/05 🌷 @nedaye_tahzib
269.mp3
453.8K
🔊 🎤توسط استاد ✅صفحه269 🗓1399/08/05 🌷@nedaye_tahzib