201.pdf
116.3K
هر روز با قرآن و عترت
📚#موضوع_دویست_و_یک
✅ اقسام نفس
✏️1. نفس اماره
🗓1399/08/11
💐 @nedaye_tahzib
🔹مجموعه پوسترهای نمایشگاهی
🔸موضوع: ملاک پیروی از دیگران
روایات اخلاقی، شماره ۱9
#طراوت_معرفت
#ندای_تهذیب
💐 @nedaye_tahzib
🌱 tahzib-howzeh.com
#اسوه_های_اخلاقی
شماره 8
آیت ا... بروجردی / قسمت سوم / ویژگیهای اخلاقی
#ساده_زیستی
آیت الله بروجردی در تمام دوران زندگی، ساده زیستی را اختیار کرده بود هرچند ایشان از خانواده ای ثروتمند بود و اموال پدری بسیار داشت ولی در زمان جوانی و پیری و حتی زمانی که در بروجرد به سر می برد و نیز هنگامی که یگانه مرجع شیعیان جهان بود، هیچ گونه تغییری در برنامه زندگی و خوراک و پوشاک ایشان پیدا نشد. لباس های ایشان همه ساده بود. غذای ایشان نیز ساده بود و بیشتر به خوردن سبزیجات و لبنیات بسنده می کرد. به گفته یکی از پزشکان ایشان، راز طول عمر و سلامت مزاج او نیز در همین غذای ساده نهفته بود. یکی از علما در حضور فرزندان آیت الله می گفت:
روزی به خدمت ایشان رسیدم، دیدم مشغول صرف ناهار هستند و نان و آب دوغ خیار میل می کنند. عرض کردم: شما در این سن و با این همه کار، چرا غذای بهتر میل نمی کنید؟ فرمود: هشتاد سال است من این طور سر کرده ام. حالا شما می خواهید مرا عوض کنید؟ فرزندان آیت الله فقید ضمن تأیید این مطلب فرمودند ایشان اصولاً چنین بودند و اصلاً توجهی به دنیا نداشتند و ما نمی توانستیم تغییری در وضع ایشان بدهیم ( زندگانی آیت الله بروجردی، ص ص 177)
☘️یک روز پیش از رحلت آیت الله بروجردی، یکی از خبرنگاران معروف خارجی به نام «تنیا» به قم می آید و به وسیله پزشک مخصوص آیت الله به منزل ایشان راه می یابد، ولی چون آقا از ملاقات ممنوع بوده اند، توفیق ملاقات پیدا نمی کند. خبرنگار وقتی می بیند نمی تواند آقا را ملاقات کند، به آقای علوی، داماد ایشان می گوید: «اگر ممکن است چند کتاب انگلیسی که راجع به اسلام نوشته شده است، به من معرفی کنید تا مطالعه کنم.» آقای علوی جواب مثبت می دهد. کیفیت و سادگی و بی تکلفی منزل آیت الله که هیچ گونه تشریفات نداشته، طوری او را تحت تأثیر قرار می دهد که بی اختیار به در و دیوار آن می نگرد و قیافه تعجب آمیزی به خود می گیرد و در آخر می گوید: «اسلام تبلیغات نمی خواهد. بزرگ ترین تبلیغات برای اسلام همین زندگی ساده رهبران آن است؛ مردی که خبر کسالت او دنیا را متوجه قم و خانه او کرد. خانه او قدیمی و بسیار ساده است. وقتی انسان این خانه ساده را با خانه مجلل و تشکیلات مفصل و تشریفات دربار پاپ مقایسه می نماید، تعجب می کند که چگونه مردی با این همه نفوذ و قدرت در چنین خانه ساده ای زندگی می کند.» آن خبرنگار خارجی و شاید بیشتر کسانی که به خانه آیت الله بروجردی آمده اند، شاید نمی دانستند که خانه ایشان در عرض شانزده سالی که بر دنیای شیعه رهبری می کرد، استیجاری بود ( زندگانی آیت الله بروجردی، ص ص 187)
#ندای_تهذیب
💐 @nedaye_tahzib
🌱 tahzib-howzeh.com
مجموعه پوسترهای نمایشگاهی
🔸مجموعه تابلوی علما
🔹نکاتی اخلاقی، تربیتی و بصیرتی از علما، شماره 10
#تابلوی_علما #آقا_مجتبی_تهرانی
💐 @nedaye_tahzib
🌱 tahzib-howzeh.com
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#نکات_اخلاقی #کلیپ_تصویری
*سلسله مباحث: دروس اخلاق با محوریت نامه 31 نهج البلاغه / قسمت نهم
استاد: حجت الاسلام و المسلمین همتیان
موضوع: مربی خوب اول سراغ عیوب و کاستی های خود میرود
#همتیان
#ندای_تهذیب
🌻 @nedaye_tahzib
🌿 tahzib-howzeh.com
#بمناسبت_هفته_وحدت
«وحدت اسلامی» ؛ مسأله استراتژیک
#بیانات_رهبر_انقلاب
وحدت به معنای تمسک "جمعی" به حبلاللَّه است
قرآن میفرماید: «واعتصموا بحبل اللَّه جمیعاً ولاتفرّقوا». اعتصام به حبلاللَّه برای هر مسلمان یک وظیفه است؛ اما قرآن اکتفا نمیکند به اینکه ما را به اعتصام به حبلاللَّه امر کند، بلکه به ما میگوید که اعتصام به حبلاللَّه را در هیئت اجتماع انجام بدهید؛ «جمیعاً»؛ همه با هم اعتصام کنید. و این اجتماع و این اتحاد، یک واجب دیگر است. بنابراین، علاوه بر اینکه مسلمان باید معتصم به حبلاللَّه باشد، باید این اعتصام را به همراه دیگرِ مسلمانها و همدست با آنها انجام دهد. ما این اعتصام را درست بشناسیم و آن را انجام دهیم. آیهی شریفهی قرآن میفرماید: «فمن یکفر بالطاغوت و یؤمن باللَّه فقداستمسک بالعروة الوثقی». این، اعتصام به حبلاللَّه را برای ما معنا میکند. تمسک به حبلاللَّه چگونه است؟ با ایمان باللَّه و کفر به طاغوت. امروز طاغوت اعظم در دنیا، رژیم ایالات متحده امریکاست.
(بیانات در دیدار شرکت کنندگان در همایش کنفرانس وحدت اسلامی ۱۳۸۵/۰۵/۳۰)
#ندای_تهذیب
🌻 @nedaye_tahzib
🌿 tahzib-howzeh.com
🍂سلسله مباحث: #راه_و_رسم_طلبگی
شماره 45
موضوع: مراکز تخصصی
🌷مراکز تخصصی / قسمت دوم🌷
4. این همه فایده در باره مراکز تخصصی قابل انکار نیست، اما اکتفا به برنامه آموزشی و پرورشی این مراکز برای کسی که میخواهد در یکی از رشتههای علوم اسلامی متخصص شود یک اشتباه بزرگ است. ظرف زمانی دورههای تحصیلی، گنجایش انتقال همه اطلاعات مورد نیاز را به صورت مستقیم ندارد. از این رو به جای انتقال مستقیم آموزهها، روشها آموخته و منابع معرفی میگردد تا طلبه یا دانشجو قابلیتهای اولیه برای حرکت مستقل علمی را به دست آورد و بتواند ادامه راه را بدون همکاری و دستگیری استاد بپیماید. به تعبیر دیگر میتوان گفت این مراکز تنها هنر ارائه طریق دارند نه توان ایصال الی المطلوب. بدین جهت طلبه باید ادامه راه را بدون اتکا به دستگیری اساتید با قدم اراده و همت خویش بپیماید.
5. این مراکز تخصصی و موسسات پر ثمر به همت شخصیتهای علمی موفق و دانشمندان پرتلاش تأسیس شده است. اگر این شخصیتها نمیبودند تأسیس این مراکز عریض و طویل بهرهای نداشت و اختصاص بودجه و امکان مالی مشکلی را حل نمیکرد. این مطلب، اهمیت توانمندیهای انسانی را آشکار میسازد. برای اینکه در آینده مجموعههای مشابهی پدیداید یا کارهای بزرگ دیگری مانند این نمونهها یا برتر از آن انجام گیرد نیز باید نیروهای توانایی وجود داشته باشند. این نیروهای توانا، ما هستیم که باید با استفاده از فرصت و امکان موجود آمادگیهای لازم را به دست آورده و سوار بر تجربههای گذشته، با آگاهی و خلاقیت و سلیقه، آماده خدمات بزرگتری باشیم.
6. آیا کسب تخصص و پیشرفت علمی مطلوب برای طلبه الزاما در مراکز تخصصی و مؤسسات وابسته به حوزه امکانپذیر است، آیا لازم است همه طلاب برای رشد رضایتبخش تخصصی جذب این مراکز شوند؟ آیا خارج از این مجموعهها امکان رشد تخصصی وجود ندارد؟ بیشک برای همه طلبهها ـ با استعدادها، علاقهها و توانهای مختلف ـ نمیتوان دستورالعمل واحد و ثابتی ارائه کرد. برای برنامهریزی مطلوب علمی الگوهای متفاوتی وجود دارد که هر کس متناسب وضعیت خود میتواند از میان آنها یکی را انتخاب نماید. الگوی اول استفاده از این مراکز و امکانات مادی و معنوی آنها برای رشد تخصصی است. الگوی دوم این است که طلبه تلاش کند با اهتمام شخصی و فعالیت متمرکز مضاعف، یک تخصص را پیگیری نماید. کسی که الگوی اول را انتخاب میکند از مزایای فراوانی بهرهمند میگردد، اما به موازات این بهرهمندی بهای متناسب آن را نیز باید بپردازد. زیرا ممکن است پارهای از اجزای نظام آموزشی این مراکز برای او مطلوب یا مفید نباشد و احساس معطلی و نارضایتی کند. در ضمن چنانچه پیشتر گفته شد نباید به برنامه آموزشی آنها اکتفا کند بلکه باید با استفاده از آن برنامه به فعالیت مجدانه شخصی و گستردن ابعاد کار بپردازد. اما کسی که مدل دوم را انتخاب میکند نیز نمیتواند موفقیت خود را تضمین شده ببیند مگر این که انگیزه قوی برای استمرار راه داشته باشد. موفقیت چنین کسی تنها در گرو این انگیزة قوی است که یا به صورت عشق و ایمان راسخ به هدف ظاهر میشود و یا با تدابیر ثانویه تأمین میگردد. مراد از انگیزة ثانویه این است که شخص تلاش کند با استفاده از تدابیری، مانع از فرسایش انگیزه خود شود یا انگیزة از دست رفته را بازگرداند. از جمله تشکیل گروه مطالعاتی و تعهد متقابل جمعی میتواند ضامن کیفیت و استمرار کار باشد. به هر حال حتی اگر طلبه جذب این مجموعهها نگردد و به صورت رسمی در آنان تحصیل نکند از ارتباط با این مراکز بینیاز نیست.
7. مراکز تخصصی حوزه در یک نگاه، به دو دسته تقسیم میگردند. دسته اول، مراکزی که به صورت تخصصی در باره دانشهای مرسوم حوزوی فعالیت میکنند. دانشهایی که در دامان حوزههای علمیه متولد شده و ریشه در سابقه آن دارد. یعنی همین علومی که طلبه طی دوره تحصیل خود فرامیگیرد را در سطح بالاتر و با هدایت بیشتر و برنامهریزی خاص ارائه میکنند. مثل مرکز تخصصی کلام، تفسیر، فقه و اصول، حدیث و نهجالبلاغه. گروه دوم مراکزی که به صورت تخصصی به علوم انسانی جدید میپردازند، این علوم عمدتاً در دامان تمدن غربی تولد و رشد یافته اما در بنای تمدن اسلامی بدانها نیاز است و باید صورت اسلامی آنان توسط حوزههای علمیه تدوین گردد. مانند روانشناسی، جامعهشناسی، علوم سیاسی، مدیریت، حقوق، علوم تربیتی، اقتصاد و.. . در باره این گروه دوم سخنی خواهیم داشت.
#ویژه_طلاب
#ندای_تهذیب
🌻 @nedaye_tahzib
🌿 tahzib-howzeh.com
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#مناجات
🤲 خدای من ، چقدر هنگام نمازها چشم های من در خواب بودند و تو بر من آگاه بودی و با بزرگواری صبر کردی
#صحیفه_سجادیه
🌻 @nedaye_tahzib
202.pdf
118.9K
هر روز با قرآن و عترت
📚#موضوع_دویست_و_دو
✅ اقسام نفس
✏️2. نفس مسوله
🗓1399/08/12
🌷 @nedaye_tahzib
#دوشنبه_های_بصیرتی
مجموعه پوسترهای نمایشگاهی
#منشور_روحانیت
پیام امام خمینی قدّس سرّه به حوزه و روحانیت، شماره 13
#قدرت_برخورد #ترس_استکبار
🌷 @nedaye_tahzib
#دوشنبه_های_بصیرتی
🔆اقتصاد مقاومتی در کلام امام خمینی / قسمت اول🔆
1.. عبادت بودن تولید اقتصادی
امروز شمایید که باید در رشد صنایع این کشور و در رشد تولید این کشور همت بگمارید و فعالیت بکنید. فعالیت شما امروز برای کشور اسلامی یک عبادت است. شما در خدمت اسلام هستید. شما مجاهد هستید در پشت جبهه ها. همان طوری که مجاهدین ما در جبهه ها مجاهدت می کنند و عبادت خدا را در آنجا می کنند، شما هم در پشت جبهه ها هستید و عبادت خدای تبارک و تعالی را با همین کارهایتان انجام می دهید.
[مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی، صحیفه امام، ج 18، ص 191]
2.. تلاش برای استقلال، یک تکلیف شرعی
به مسئولان و دست اندرکاران در هر رده نیز می گویم که شرعاً بر همه شما واجب است که همت کنید تا آخرین رگ و ریشه های وابستگی این کشور به بیگانگان را در هر زمینه ای قطع نمایید که ان شاء الله خواهید کرد.
[مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی، صحیفه امام، ج 21، ص 156]
3.. ارزش و اهمیت استقلال اقتصادی
من اعتقادم این است که اگر انسان با هر زحمت و مرارتی زندگی کند و زندگی اش مال خودش باشد، مستقل باشد خودش در زندگی، نان و جو خودش را بخورد، آن ارزشش صدها مقابل این است که در آپارتمان های عظیم بنشیند و دستش پیش دیگران دراز باشد و برای دیگران سلام بدهد.
[صحیفه نور، ج 14، ص 285]
4.. تولید بیشتر از نیاز خود
باید کاری کنیم که زاید بر خودکفا باشیم. کشور ما یک کشوری است که می تواند بیش از احتیاج خودش تولید داشته باشد و صادر کند.
[مجموعه مقالات اولین کنگره بررسی اندیشه های اقتصادی امام خمینی ره، ص 177]
5.. ضرورت اتکال به خدا در فعالیت اقتصادی
من معتقدم که شما و همه کسانی که به کاری اشتغال دارید باید دو جهت را مراعات کنید، یکی اتکال به خدا و تلاش برای کسب رضایت او در جهت قطع هرگونه وابستگی این مملکت به اجانب است؛ چون برای جمهوری اسلامی ایران عیب است که دستش پیش دیگران دراز باشد و دوم اینکه هیچ گاه از کارها مأیوس نشوید؛ چون همه چیز یک دفعه درست نمی شود و کارهای بزرگ به تدریج صورت می گیرد و این بستگی به اراده انسان دارد و وقتی انسان اراده کرد به پیش می رود.
[صحیفه نور، ج 17، ص 177]
6.. ضرورت کار و تلاش همگانی در صنعت و تولید ملی
باید همه دست به دست هم بدهید و این مملکت را اداره کنید و همه دست به دست هم بدهیم و این مملکت را سالم بکنیم و این چرخ ها را به راه بیندازیم. کارخانه ها باید به همت شما به راه بیفتد، وقتی که به راه بیفتد منفعتش هم مال مملکت خودتان و از آن خود شماست.
[صحیفه نور، ج 7، ص 210]
7.. ضرورت کار و تلاش همگانی در صنعت و تولید ملی
در هر صورت همه قشرها الان موظفند که کوشش کنند برای حفظ آرامش و فعالیت بکنند، بیکار ننشینند، فعالیت بکنند، کار بکنند، تا اینکه مملکت خودشان را نجات بدهند.
[صحیفه نور، ج 10، ص 71]
8.. ضرورت رها شدن از غرب زدگی و احساس ناتوانی
تا اینها آن محتوای خودشان را پیدا نکنند و نشوند یک موجود شرقی و خودشان را نشناسند نمی توانند مستقل باشند. شما هر چه هم زحمت بکشید، تا دانشگاه ما آن مغز غربیش را کنار نگذارد و یک مغز شرقی پیدا نکند نمی تواند مستقل باشد... تا ما از آن غرب زدگی در نیاییم و مغزمان را عوض نکنیم و خودمان را نشناسیم نمی توانیم مستقل باشیم، نمی توانیم هیچ داشته باشیم.
فکر این معنا که «ما خودمان نمی توانیم» را از سر بیرون کنید که «ما می توانیم»
#ندای_تهذیب
🌷 @nedaye_tahzib
✅ tahzib-howzeh.com
🔹مجموعه پوسترهای نمایشگاهی
🔸موضوع: اهتمام به اشتغال افراد شایسته و کاردان
اقتصاد مقاومتی، شماره 14
#اقتصاد_مقاومتی #تلاش_برای_تثبیت_قیمت_ها
💐 @nedaye_tahzib
#دوشنبه_های_بصیرتی
🌸نقش و کارکرد خانواده در اقتصاد مقاومتی / قسمت اول🌸
خانواده یکی از ارکان اساسی جامعه است. به همین جهت نقش آن را در میدان کار و اقتصاد نمی توان انکار کرد. مهم ترین دلایلی که باعث شده است در مقوله اقتصاد مقاومتی، به خانواده توجه شود، عبارتند از:
الف) کم رنگ شدن نقش خانواده در تولید
ب) مدیریت نامناسب مصرف
ج) افزایش حداکثری رفاه و مطلوبیت خانواده
☘️کم رنگ شدن نقش خانواده در تولید
در گذشته های نه چندان دور، بیشتر خانواده های ایرانی به ویژه خانواده های روستایی و عشایری، هرکدام یک واحد تولیدی به شمار می آمدند. آنان با تولیدات خود به ویژه در صنایع دستی، هنری و مواد غذایی، نه تنها خودکفا بودند، بلکه مازاد تولید خود را به بازار عرضه می داشتند و نقش مهمی در تولید ملی ایفا می کردند. حتی خانواده های شهری با خرید مواد اولیه، بیشتر نیازهای غذایی را خودشان در منزل تهیه می کردند. متأسفانه در سالهای اخیر، کارکرد تولیدی خانواده بر اثر پیروی از الگوهای بیگانه کم رنگ شده است؛ به گونه ای که بیشتر خانواده های ایرانی ترجیح می دهند همه نیازهای خود را آماده از بازار تهیه کنند. حتی وابستگی اقتصادی خانوارهای روستایی که خودکفا و مستقل از شهری ها بودند، روز به روز بیشتر می شود و نیازهای خود را از شهر تأمین می کنند. این در حالی است که بسیاری از تولیدگران کشورهای جهان از جمله برخی کشورهای همسایه با ورود به عرصه تولید خانگی از جمله صنایع دستی و هنری، افزون بر عرضه تولیدات خود به بازارهای بین المللی و معرفی فرهنگ بومی شان، در تولید ملی و اقتصاد کشور خویش نقش مهمی ایفا می کنند.
☘️مدیریت نامناسب مصرف
متأسفانه الگوی کنونی مصرف که خانواده های ایرانی با آن مأنوس هستند، الگوی مصرفی نامناسبی است (برون زا). بنابراین لازم است که این الگوی برونزا و ناپایدار به الگویی درون زا و پایدار تبدیل شود. به بیان دیگر، الگوی مصرف باید با تولیدات داخلی، توسعه اقتصادی کشور و منافع ملی، متناسب باشد. هر چند مسئولان در سال های اخیر، با طرح شعارهای ارزشی، مانند «اصلاح الگوی مصرف» و در پیش گرفتن سیاست های اصولی از جمله طرح هدفمند کردن یارانه ها کوشیده اند وضعیت مصرف خانوارها را در کشور اصلاح کنند و موفقیت هایی هم در این زمینه کسب شده است ولی لازم است تلاش بیشتری انجام شود تا وضعیت فعلی مصرف به وضعیت مطلوبی برسد. به یقین، حرکت جهادی که در فرهنگ این مرز و بوم ریشه دارد، می تواند در این زمینه بسیار مؤثر باشد.
البته تمرکز مطلق روی خانواده، به تنهایی برای تغییر الگوی مصرف، نه واقعی و نه پذیرفتنی است، بلکه مجاهدت بخش های دیگر را هم می طلبد، ولی واقعیت این است که هر خانوار ایرانی باید الگوی مصرف خویش را در چارچوب منافع ملی و توسعه اقتصادی طراحی کند و به اجرا درآورد. در غیر این صورت، وضعیت نامناسب مصرف تداوم خواهد یافت.
☘️افزایش حداکثری رفاه و مطلوبیت خانواده
در جامعه اسلامی، افزایش حداکثری رفاه و مطلوبیت خانواده، فقط از طریق تأمین نیازهای مادی به دست نمی آید، بلکه اهمیت نقش خانواده در اقتصاد جامعه (تولید، توزیع، مصرف) آنگاه بیشتر می شود که بدانیم نیروهای خلاق و مبتکر، مدیران کارآفرین و اندیشه های دگرگون کننده مسیر جامعه، جملگی از کانون خانواده برمی خیزند. در واقع، همانگونه که کیفیت مواد اولیه به کیفیت و عیار منابع معدنی بستگی دارد که در دل طبیعت قرار دارند ظهور انسان های ارزشی و مؤثر در عرصه اقتصاد جامعه به تربیت و آموزش خانواده بستگی دارد. مثلاً پرورش فرزندان راست گو و درست کار در خانواده منجر به افزایش کیفیت نیروهای کارآمد در جامعه خواهد شد؛ چون راستگویی و درست کاری در فرآیند تولید کالا موجب جلب اعتماد، کسب درآمد بیشتر، رونق اقتصادی جامعه و دگرگونی در بازار کار خواهد شد.
#ندای_تهذیب
🌷 @nedaye_tahzib
✅ tahzib-howzeh.com
13990725_40500_128k.mp3
2.96M
#دوشنبه_های_بصیرتی
کلیپ صوتی | پیامبر؛ الگوی مبارزه مستمر
حضرت آیتالله خامنهای: «در زندگی رسول خدا یک چیز وجود دارد که آن مستمر است؛ بقیّهی چیزهایی که در حیات اجتماعی پیغمبر هست، غیر از خصلتها و صفات معنوی و خود پیغمبری و مانند اینها مقطعی و مربوط به زمانها است؛ آنچه در زندگی اجتماعی پیغمبر و در شخصیّت آن حضرت به عنوان یک رهبر از اوّل تا آخر ادامه دارد، مبارزه است.» ۱۳۶۵/۰۸/۱۰
#کلیپ_تصویری
#ندای_تهذیب
🌷 @nedaye_tahzib
✅ tahzib-howzeh.com
🍂سلسله مباحث: #راه_و_رسم_طلبگی
شماره 46
موضوع: 🌷پس از انتخاب تخصص🌷
پس از انتخاب تخصص
1. اگر طلبه پس از یک دوره مطالعه انبوه، در حدود عمومی با دین خدا آشنا شده و تصویر نسبتا روشن و هماهنگی از اندیشه اسلامی به دست آورده باشد، پس از انتخاب تخصص، لازم است عمده توان و زمان خود را - حتی در ایام تعطیل - به موضوع تخصص خود اختصاص دهد. تا هم دانش و توان خود را بیافزاید و هم محصولی برای ارائه آماده سازد. اما اگر این آشنایی حاصل نباشد مطالعات عمومی طلبه پس از انتخاب قطعی گرایش تخصصی هم باید ادامه یابد تا پشتوانه محکمی برای موضوعِ تخصصی او قرار گیرد. اما بعد از انتخاب بهنگام و از روی بصیرت، لازم است فعالیتهای علمی، یکباره در کانون آن رشته متمرکز گردد و از هرزدادن نیروی فراوان فکری در شعبههای مختلف پرهیز شود.
2. بلافاصله پس از انتخاب گرایش تخصصی لازم است امکانات نرمافزاری مورد نیاز که به منزله ابزارهای علمی موفقیت در آن رشته محسوب میشود جمعآوری گردد. یعنی اطلاعات گستردهای که یک متخصص مصمم، جدی و توانا از آن حوزه تخصصی نیاز دارد فراهم آید. این اطلاعات از جمله مشتمل بر این موارد خواهد بود: مراکز، شخصیتها، مهمترین منابع و آثار تولید شده نظیر کتابها، مجلات تخصصی، مقالات، سایتها، پایاننامهها، و نیز فضاهای نوین، موضوعات نوپدید، پرسشهای مهم، دانشجویان فعال که تیم همراه آینده خواهند بود و.. . تشکیل یک بانک اطلاعات و اطلس جامع دانشی که مشتمل بر این موارد باشد مقدمهای برای شناخت ظرفیتها و استفاده بیشتر از آنها خواهد بود. همچنین فراهم ساختن نگاههای درجه 2 به آن حوزه که شامل منابع، روشها، غایات، قلمرو، مبانی، دانشهای مجاور و.. . باشد میتواند بصیرت طلبه را نسبت به آن حوزه تخصصی بالا برد.
3. طلبه در تمرکز بر آن رشته خاص باید تمام دانشها و تخصصهای مرتبط را شناسایی کرده و فراگیرد و با زبان تخصصی آن علم نیز آشنا گردد. مثلا محقق اخلاق اسلامی لازم است علاوه بر توان استفاده از منابع دینی، در دانشهای روانشناسی، فلسفه اخلاق، معرفت نفس، انسانشناسی، علوم تربیتی و عرفان عملی نیز تبحر داشته باشد تا بتواند سخن جامع و استواری عرضه کند. همچنین ظرفیتهای موجود در دانشهای دیگر مانند فقه و کلام و اصول و.. . را نیز برای پژوهشهای اخلاقی به کار گیرد. بیشک میان فعالیت علمی و پژوهشی در این عصر و همین فعالیت در 500 سال پیش تفاوتهایی وجود دارد که باید به خوبی شناسایی شود. طلبه نباید از فراوردههای علمی، پژوهشی، ارتباطی و تکنولوژیک امروز و امکان و فرصتی که این ابزارها در اختیار او قرار میدهند محروم و غافل ماند.
4. مهمترین دستاورد چنین تلاش متمرکزی این است که پس از چند سال فعالیت هدفمند و تخصصی، طلبه میتواند در یک زمینه خاص صاحب سخنِ معتبر، پخته و آتشین باشد. یعنی نوعی مرجعیت علمی یا تخصصی در آن رشته به دست آورده و با تسلط بر همه تجارب گذشته و بهرهگیری از تلاش دیگران سخن استوار و جامعی در موضوع خود ارائه دهد و با خلاقیت و نوگرایی کار خود را در آن زمینه توسعه بخشد.[3] تخصص، خواه و ناخواه اعتماد و اتکا میآورد و دیگران را به خضوع و تسلیم فرامیخواند. هرگاه یک متخصص، در زمینه تخصصی خود اظهار نظر میکند، دیگران با آرامش و سکون به سخن او گردن مینهند و البته به همین نسبت زمینه برای عرضه سخنان سست و بیپشتوانه تنگ میگردد.
#ویژه_طلاب
#ندای_تهذیب
🌷 @nedaye_tahzib
✅ tahzib-howzeh.com
خورشید، محمد است و صادق ماه است
خورشید همیشه با قمر همراه است
یعنی که ولادت امام صادق
در روز ولادت رسول الله است
🌸🌸🌸🌸🌸
#ندای_تهذیب
🌷 @nedaye_tahzib
✅ tahzib-howzeh.com