eitaa logo
ندای تهذیب
8هزار دنبال‌کننده
4.8هزار عکس
1.8هزار ویدیو
937 فایل
کانال رسمی معاونت تهذیب و تربیت حوزه‌های علمیه اداره قرآن و حدیث @msn200 دبیرخانه امور معرفتی @iman135110 اداره مشاوره @ENamazizade پیشنهادات و انتقادات @kovsar140 سایت‌‌ها: tahzib.ismc.ir hojre-nama.ir nedaye-tahzib.ir
مشاهده در ایتا
دانلود
➖➖اقتصاد مقاومتی در کلام امام خمینی / قسمت سوم➖➖ 🔹بسترهای پیشرفت اقتصادی👇🏿👇🏿🔹 ♻️لزوم دقت در تولید امام خمینی رحمه الله: کسانی که متکفل کشت و زرع هستند، روی موازین کشت و زرع بکنند، مسامحه نکنند در این مطلب تا بلکه ان شاءالله در ظرف یکی دو سال، دو سه سال دیگر ما خودمان لااقل خودکفا بشویم و بتوانیم خودمان سرپا بایستیم. اگر ما مسامحه بکنیم و وابسته به خارج باشیم، این وابستگی اقتصادی به خارج قهرا وابستگی سیاسی می آورد، قهرا وابستگی اجتماعی می آورد و ما همان اسیرها خواهیم بود که بودیم و به ما همان ها حکومت خواهند کرد که کردند. ما باید از این جهت اقتصادی فارغ بشویم. یعنی دستمان پیش دیگران دراز نباشد. [صحیفه نور، ج10، صص 40 و 41] ♻️صبر و فداکاری برای استقلال اقتصادی امام خمینی رحمه الله: مردم وفادار و انقلابی کشورمان برای بدست آوردن استقلال واقعی و رسیدن به خودکفایی، خیلی بیش از اینها آماده صبر و فداکاری هستند و من مطمئنم که ملت عزیز ایران یک لحظه استقلال و عزت خود را با هزار سال زندگی در ناز و نعمت؛ ولی وابسته به اجانب و بیگانگان معاوضه نمی کند. [صحیفه نور، ج 21، ص 56] ♻️قدردانی و تشویق به کار و تولید ملی امام خمینی رحمه الله: بر دولت ها و دست اندرکاران است چه در نسل حاضر و چه در نسل های آینده که از متخصصین خود قدردانی کنند و آنان را با کمک های مادی و معنوی تشویق به کار نمایند و از ورود کالاهای مصرف ساز و خانه برانداز جلوگیری نمایند و به آنچه دارند بسازند تا خود همه چیز بسازند.... [صحیفه امام، ج 21، ص 417] ادامه دارد... 🌷 @nedaye_tahzibtahzib-howzeh.com
شماره 3 🌸تولید و سهم خانواده در آن / قسمت اول🌸 تولید به معنای: «پدید آوردن چیزی از چیز دیگر، از طریق صنعت کشاورزی و... است.» [ محمد بهشتی، فرهنگ صبا، ص 313] امروزه رشد تولید با کیفیت داخلی، پشتوانه بزرگی برای اقتصاد هر کشور و ملتی به شمار می آید و به خودی خود ارزشمند است؛ زیرا به کاهش تورم، کاهش سطح عمومی قیمت ها، کاهش بی کاری، سرازیر شدن سرمایه ها و پس اندازها به سوی تولید، رونق اقتصاد و در نهایت، توسعه و پیشرفت کشور می انجامد. این امر مهم می تواند از کوچکترین هسته جامعه (خانواده) شروع شود و به کل جامعه تعمیم یابد. متأسفانه امروزه وضعیت تولیدات ملی از نظر کمّی و کیفی برای مصرف داخلی، کافی نیست. همچنین نقش و کارکرد تولید خانواده نسبت به گذشته کم رنگ تر شده است. این در حالی است که خانواده می تواند به اشکال گوناگون، سهم مهمی در تولیدات داخلی داشته باشد که به برخی از مهم ترین آنها می پردازیم: 1. انجام کار تولیدی 2. مشارکت دادن سرمایه در تولید 3. بهره گیری از ظرفیت های تولید ♻️انجام کار تولیدی تولید یکی از عوامل اساسی و یکی از راه های کسب درآمد مشروع، برای خانواده است. کسب روزی به اندازه ای ارزشمند است که اگر کسی برای گذران امور زندگی خانواده خود تلاش کند، گویی در راه خدا جهاد کرده است. رسول خدا صلی الله علیه و آله می فرماید: جهاد آن نیست که مرد، در راه خدای والا شمشیر زند، بلکه جهاد آن می کند که بار زندگی پدر و مادر و فرزند می برد. کسی نیز که بار زندگی خویش می برد تا از مردم بی نیاز شود، جهاد میکند. [نهج الفصاحه (موضوعی)، ص70] همچنین امام رضا علیه السلام می فرماید: «اَلّذی یَطْلِبُ مِنْ فَضْلِ الله ما یَکف به عَیاله اَعْظَمُ اَجراً مِن الْمُجاهد فِی سَبیل الله؛ آن کس که [در پرتو کار] مواهب الهی را برای تأمین زندگی خانواده می طلبد، از مجاهد راه خدا گرانقدرتر است». [محمد حسن بن علی شعبه حرانی، تحف العقول، ترجمه: علی اکبر غفاری، ص808] فهم این نکته که چرا کار برای خانواده چنین امتیازی دارد، چندان مشکل نیست؛ زیرا «اولاً مجاهدان گاهی حافظ وضع موجود جامعه اند، اما کسی که برای خانواده تلاش کند، همیشه بهبود امروز و توسعه آینده را اختیار دارند. ثانیاً هیچ نظام سیاسی بدون پشتوانه اقتصاد، اقتصاد قوی و شکوفا، باقی و برقرار نمی ماند؛ یعنی تلاش سربازان بدون تلاش کارگران بی اثر است». [ناصر مکارم شیرازی، خطوط اصلی اقتصاد اسلامی، ص 44 و 45] ادامه دارد... 🌷 @nedaye_tahzibtahzib-howzeh.com
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
رزمندگان جنگ اقتصادی ما یک بحثی بین‌مان هنور راه نیافتاده توی این انقلاب. مقام معظم رهبری: «نگاهمان به تولید کننده نگاه مناسب و درستی نیست.» جهاد در قرآن اول به مال است بعداً به جان. ما جهاد به جان را تجربه کردیم این همه عکس روی دیوار داریم. جهاد به مال. شهدایش می‌شوند، مجروحین و جانبازهایش می‌شوند. مقام معظم رهبری: «رزمندۀ این جنگ اقتصادی کیست؟ مگر نمی‌گویید جنگ اقتصادی؟ من عرض می‌کنم نگاه مجموعۀ دولت و مسئولین کشور به آن فرد تولید کننده باید نگاه به یک رزمنده باشد. مگر نمی‌گویید جنگ اقتصادی؟ رزمندۀ این جنگ اقتصادی کیست؟ آن کسی که اقتصاد داخلی را تقویت می‌کند. اقتصاد داخلی هم با تولید تقویت می‌شود عمدتاً. پس این تولید کننده را شما به چشم یک رزمنده نگاه کنید.» چرا بسیاری از کارمندان ما در ادارات که باید تسهیل کنندۀ کار و کسب و تولید باشند، چرا سنگ می‌اندازند سر راه؟ چرا سنگ می‌اندازند سر راه؟ از کارخانه‌دارها بپرسید زار می‌زنند از دست ادارات دولتی! زار می‌زنند! دَم همه را باید ببینند! تا بتوانند خط تولیدشان را نگه دارند. ما صد و نوزده یا صد و بیست یا صد و بیست و یکمین کشور هستیم در جهان در سختی کسب و کار. 🌷 @nedaye_tahzibtahzib-howzeh.com
✅سوره مبارکه ، صفحه291، آیات 87 تا 96 1399/08/27 🌸 @nedaye_tahzib 🌾 tahzib-howzeh.com
291.mp3
520.3K
🔊 🎤توسط استاد ✅صفحه 🗓1399/08/27 🌸 @nedaye_tahzib 🌾 tahzib-howzeh.com
217.pdf
125.9K
هر روز با قرآن و عترت 📚 ✅فضایل و کمالات اخلاقی ✏️2. اخلاص 🗓1399/08/27 🌸 @nedaye_tahzib 🌾 tahzib-howzeh.com
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
کلیپ: از منظر قرآن 🎤توسط استاد: ✅ راهکار و دستور العمل جهاد در سبک زندگی اسلامی بر اساس سوره مبارکه عادیات 📑قسمت بیستم و هشتم 🗓1399/08/27 🌸 @nedaye_tahzib 🌾 tahzib-howzeh.com
مجموعه پوسترهای نمایشگاهی باید بروم نماز شماره16 🌸 @nedaye_tahzib 🌾 tahzib-howzeh.com
🔹تربیت دینی فرزندان / نقش داستان👇🏿👇🏿🔹 شماره 3 کودکان شیفتۀ قصه و حکایت اند. آنان از داستان الگو می گیرند و مهر و محبت قهرمان های قصه ها بر دلشان می نشیند و رابطۀ عاطفی و اثرپذیری از آن پیدا می کنند. چرا در قصه گویی برای بچه ها، از داستان های پیامبران و امامان و اصحاب پیامبر و امام زادگان و چهره های بارز و شاخص دینی استفاده نکنیم؟ پس، حکایت و داستان از زندگی اهل بیت علیهم السلام هم می تواند یک راه باشد. 🌸 @nedaye_tahzib 🌾 tahzib-howzeh.com
🔹فرق تربیت دینی با غیر دین (قسمت دوم)👇🏿👇🏿🔹 آدمهایی که در سایه ی قرار می گیرند به اوج شکوفایی و قابلیت های خودشان می رسند. مثل اینکه شما از موبایل برای در زدن استفاده بکنید. همه به این کار می خندند. پس از بقیه اش استفاده کن. پس این را بگیرید و به او سنگ بدهید. انسانی که دین ندارد یعنی به جایی نرسیده که از همه استعدادهایش استفاده بکند. از بخش اندکی از استعدادهایش استفاده کرده است. چقدر انسان دلش برای چنین فردی می سوزد. با اینکه همه استعدادهایش شکوفا نشده، خوشحال هم هست. خیلی از تشویق ها و تنبیه ها جنبه تحمیل پیدا میکنند. لذا در تربیت دینی آمار تشویق ها و تنبیه ها به شدت پایین می آید. میگوید: بگذار خودش این کار را بکند. لذا در یک تربیت دینی تشویق ها و تنبیه ها زیر پرده غیب می رود. اینجا با انگیزه هایی که بیشتر استقلال ما را معنی میکند، حرکت می کنیم 🌸 @nedaye_tahzib 🌾 tahzib-howzeh.com
taglide_kodak.mp3
1.61M
محیط های تربیتی و تقلید کودکان از دیگران استاد: 🌸 @nedaye_tahzib 🌾 tahzib-howzeh.com
🔶 🔸 🔸 موضوع این هفته: ادامه شرح حدیث 🔷 چهارشنبه، 28 آبان ماه 🔹 ساعت 19 🔻 بدلیل قطعی های سایت آپارات در هفته ی گذشته، این هفته جلسه در سامانه پخش آنلاین مدرسه علمیه ثامن الائمه (علیه السلام) برگزار می شود. 🔻آدرس ورود به جلسه: 🔹 https://live-alsamen.ir/b/als-vy1-sye-jpx 🌸 @nedaye_tahzib 🌾 tahzib-howzeh.com
✅سوره مبارکه ، صفحه292، آیات 97 تا 104 🗓1399/08/28 🌻 @nedaye_tahzib
292.mp3
557.2K
🔊 🎤توسط استاد ✅صفحه292 🗓1399/08/28 🌻@nedaye_tahzib
218.pdf
114.6K
هر روز با قرآن و عترت 📚 ✅فضایل و کمالات اخلاقی ✏️3. صبر 🗓1399/08/28 🌻 @nedaye_tahzib
شماره 8 🌷زندگی در پرتو اخلاق »»»» بهداشت اخلاق / قسمت سوم🌷 3.. مهاجرت و فرار از محیطهای آلوده برای اصلاح محیطهای آلوده و فاسد حداکثر کوشش را باید به خرج داد؛ ولی اگر به عللی اصلاح محیط امکان نداشته باشد و بیم آن رود که ماندن در آن محیط موجب آلودگی گردد و محیط سالمتری که امکان مهاجرت به آن هست وجود داشته باشد، چاره ای جز «مهاجرت» نیست. نظیر این موضوع نیز در بیماریهای جسمانی دیده می شود که افرادی که به سلامت خود علاقه مندند، در چنان شرایطی از محیط آلوده فوراً مهاجرت می کنند. مسأله «مهاجرت» در اسلام اهمیت خاصی دارد و جالب این است که پایه نخستین تاریخ اسلام را تشکیل می دهد. مهاجرت پیغمبر اسلام صلی الله علیه و آله و سلم از مکه به مدینه جز فرار از یک محیط آلوده و نامساعد به یک محیط مساعدتر برای نشر ایمان و فضیلت، نبود. مهاجرت گروهی از مسلمانان راستین، از مکه به سرزمین حبشه، طبق فرمان پیغمبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم نیز نمونه دیگری از این موضوع بود. مهاجرین صدر اسلام امتیاز و اهمیت فوق العاده ای در تاریخ اسلام دارند و آیات متعددی در قرآن درباره آنان دیده می شود، احادیث متعددی در زمینه مهاجرت از نقاط آلوده به گناه و شرک، به نقاط سالم وارد شده که اهمیت موضوع را روشن می سازد. در تفسیر «مجمع البیان» در ذیل آیه «وَمَنْ یُهاجِرْ فِی سَبِیلِ اللَّهِ یَجِدْ فِی الْارْضِ مُراغَماً کَثِیراً وَسَعَهً-(سوره نساء، آیه 100)» کسی که در راه خدا هجرت کند، جاهای امن فراوان و گسترده ای در زمین می یابد. از پیغمبر اسلام صلی الله علیه و آله و سلم نقل شده: «مَنْ فَرَّ بِدِینِهِ مِنْ ارْضٍ الی ارْضٍ وَانْ کانَ شِبْراً مِنَ الْارْضِ اسْتَوْجَبَ الْجَنَّهَ وَکانَ رَفِیقَ ابْراهِیمَ وَمُحَمَّدٍ»(مجلسی، بحار الانوار 19/ 31) کسی که برای آیین خود از سرزمینی به سرزمین دیگر- اگرچه به اندازه یک وجب از زمین باشد- مهاجرت کند، مستحقّ بهشت می گردد و همنشین ابراهیم و محمد (دو پیامبر بزرگ مهاجر) خواهد بود. تأکید مطلب از جمله «وَانْ کانَ شِبْراً؛ اگرچه به اندازه یک وجب باشد» روشن می شود، و رفاقت و مصاحبت با این دو پیغمبر عظیم الشأن بواسطه این است که هر دو اقدام به هجرت فرمودند، ابراهیم علیه السلام از بابِل که مرکز بت پرستان و نمرودیان بود آهنگ شام و فلسطین کرد، و پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله و سلم از مکه به مدینه. در تفسیر علیّ بن ابراهیم در ذیل آیه «یا عِبادِیَ الَّذِینَ آمَنُوا انَّ ارْضِی واسِعَهٌ فَایّایَ فَاعْبُدُونِ)(سوره عنکبوت( 29) آیه 56)» ای بندگان من که ایمان آورده اید! زمین من وسیع است، پس تنها مرا بپرستید. از امام عسکری علیه السلام نقل می کند: «لا تُطِیعُوا اهْلَ الْفِسْقِ مِنَ الْمُلُوکِ فَانْ خِفْتُمُوهُمْ انْ یَفْتِنُوکُمْ عَنْ دِینِکُمْ فَانَّ ارْضِی واسِعَهٌ» از زمامداران گنه کار پیروی نکنید و اگر می ترسید شما را از آیین پاکتان منحرف سازند (مهاجرت کنید) زیرا زمین من وسیع و گشاده است. عدم شرکت در مجالس معصیت و گناه که در دستورات اسلام وارد شده و عدم خلوت با اجنبیّه و امثال اینها نیز یک نوع مهاجرت کوتاه از منطقه معصیت و لغزشگاه و خطر محسوب می گردد و مسلماً برای جلوگیری از سرایت مفاسد اخلاقی و آلوده نشدن به گناه می باشد. 🌻 @nedaye_tahzib 🌿 tahzib-howzeh.com
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
👇🏿👇🏿 📚📚معرفی کتب و منابع اخلاقی📚📚 شماره 8 2- کتابهای اخلاقی - فلسفی (قسمت سوم) : 👇🏿👇🏿 2️⃣ تهذیب الاخلاق و تطهیر الاعراق (یا طهارة الاعراق): کتابی به عربی درباره علم اخلاق نوشته ابوعلی احمد بن محمد بن یعقوب رازی ملقب به مسکویه، فیلسوف قرن چهارم و پنجم. وی که از مترجمعین آثار یونانی است ، بیشتر بر عقل و مکتبهای فلسفی تکیه دارد و به شیوه و ترتیب آنها سیر می کند. به گونه ای چشم گیراز گفتار حکماء یونانی سود جسته و با مهارت این گفتار را بررسی کرده و در آنهااجتهاد می کند. تفاوت وی با عامری در چند نکته است : 1- بهره مندی وی از شرع و تعالیم دین ، فزونتراز عامری است . 2- بر عکس عامری که نگارش ساده و روانی را دنبال می کرد،ایشان در پی شیوه ای علمی و در خور فهم صاحبان فن است . چنانکه خود گوید: [ و علمناه لمحبی الفلسفه خاصه لاللعوام] . 3- ویژگی دیگراین کتاب ، نظم بسیار مرتب و منطقی است که در هفت مقاله و براساس شیوه حکماء یونان آمده است . چنان که از نفس ، قوای نفس ، فضایل چهارگانه ، آغاز کرده و بحثهایی نظیر: اخلاق و طبایع ، سعادت ، لذت ، شجاعت ، عدالت ، جور،انواع محبت ، مرضهای نفسانی و راه مداوای هر یک و ... را به دنبال آورده است . مسکویه رازی ، بیش از هر متفکراسلامی ، به اخلاق و مسائل روحانی ،اهتمام ورزیده است . مهمترین نگارش وی دراین زمینه ، همین کتاب[ تهذیب الاخلاق] است . که مرحوم خواجه نصیر طوسی ، درباره ارزش واهمیت آن می نویسد: کتاب الطهاره - که استاد فاضل و حکیم کامل ،ابوعلی احمد بن محمد بن یعقوب مسکویه خازن رازی ، سقی الله ثراه ، و رضی الله عنه وارضاء، در تهذیب اخلاق ساخته است و سیاقت آن ، برایراد بلیغ ترین اشارتی در فصیح ترین عبارتی پرداخته ، چنان که این سه چهار بیت که پیش ازاین در قطعه گفته آمده است به وصف آن کتاب ناطق است : بنفسی کتاب حازکل فضیله وصار لتکمیل البریه ضامنا مولفه قدابرزالحق خالصا بتالیفه من بعد ماکان کامنا و وسمسه باسم الطهاره قاضیا به حق معناء ولم یک ماینا لقد بذل المجهودلله دره فما کان فی نصح اخلایق خانیا] (کتابی که همه برتری را در بر گرفته و ضامن تمامیت نیکی گشته است . حق را که ناپیدا بود، بدین نگارش ، بی پیرایه آشکار ساخت . نام آن ر،[ طهارت] نامید، که سزاوار و شایسته آن است تمام کوشش را بکار بود، خدایش پاداش فراوان دهد، که در خیرخواهی مردم خطا نرفت ). بااین که افکار واندیشه های مسکویه ، چندان نو و مبتکرانه ، به نظر نمی آید. بلکه تلفیقی است ازاندیشه های حکمای یونانی ، که با مهارت و ژرف اندیشی ، پرداخته و تکمیل شده است .اما گفتار وی ، در باب اخلاق فلسفی ، جنبه سندی داشته و ازارزش فراوانی ، بر خورداراست . زیرا وی ،از نخستین حکیمانی است که انظار فلاسفه و دانشوران اسلامی را به مطالعه اخلاق ، بدین شیوه ، متوجه ساخته و کوشیده است که معارف اسلامی را، به شیوه و جو علمی روز مطرح سازد. کتاب دیگری ازایشان به نام[ جاویدان خرد]، به چاپ رسیده است ، که در آن ، بیشتر به پندهای جزئی و گوناگون مردم جهان ،از هر آیینی که باشند، توجه دارد و مانند[ طهاره الاعراق] به کلیات مسائل اخلاقی ، نپرداخته است . وی در تفاوت این دو می نویسد: بالجزئیات [فهذه جمل نحکمها قبل تفصیلها لولاانا قداحکمنالک الاصول کلها فی کتابناالموسوم[بتهذیب الاخلاق] ، لاوجبنالک هاهنا. ولکن هذاالکتاب غرضنا فیه ایراد جزئیات الاداب بمواعظ الحکما من کل نحله و تبعنا فیه صاحب کتاب [جاویدان خرد] کما وعدناک فی اوله... . (پس این مطالبی بود که بطور فشرده ثابت کردیم . واگر نبود که تمامی اصول این گفتار را در کتاب[ تهذیب الاخلاق] بیان داشته ایم ، بر خود لازم می دانستیم ، که اینجا بحث کنیم .اما هدف ما دراین کتاب : آوردن آداب جزئی ،از پندهای حکما از هر آیینی که باشند - هست . و همان گونه که در آغاز یادآور شدیم : به شیوه کتاب[ جاویدان خرد] ، خواهیم رفت ). ادامه دارد... 🌹 @nedaye_tahzib ☘️ tahzib-howzeh.com
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
سخنران: آیت الله علی مشکینی موضوع: عاقبت غرور و تکبر رسول اکرم (ص) شتری بسیار راه‌وار و چابک داشت و در هر مسابقه‌ای می‌برد. روزی بادیه‌‌نشینی آمد و گفت: "ای پیامبر آیا با من مسابقه می‌دهی؟" پیامبر اکرم (ص) با این همه عظمت شأن با این عرب مسابقه داد. در روایت آمده که مسلمانان ناراحت شدند. رسول اکرم (ص) فرمودند: "می‌دانید علت آن چیست؟" به این جهت است که این حیوان مغرور بود. ظاهراً غرور و تکبر اثری وضعی دارد که در این حیوان هم اثر می‌گذارد و موجب سقوط و عقب‌ماندن او شد. یعنی اگر کبر و تکبر بر این حیوان اثر می‌گذارد، ای انسان! مواظب باش که با تکبر از انسانیت ساقط می‌شوی و در تو اثر کامل خواهد گذاشت. نکند تو آن‌طور باشی که خدایت نمی‌خواهد. در مقابل این صفت صفتی است که باید آن را دریابی و آن صفت تسلیم است. 🌹 @nedaye_tahzib ☘️ tahzib-howzeh.com
🔶 🔸 🔸 موضوع این هفته: ادامه شرح حدیث 🔷 چهارشنبه، 28 آبان ماه 🔹 ساعت 19 🔻 بدلیل قطعی های سایت آپارات در هفته ی گذشته، این هفته جلسه در سامانه پخش آنلاین مدرسه علمیه ثامن الائمه (علیه السلام) برگزار می شود. 🔻آدرس ورود به جلسه: 🔹 https://live-alsamen.ir/b/als-vy1-sye-jpx 🌸 @nedaye_tahzib 🌾 tahzib-howzeh.com
✅سوره مبارکه ، صفحه293، آیات 108 تا 4 🗓1399/08/29 🌺 @nedaye_tahzib 🍃 tahzib-howzeh.com