#ترور_شهید_فخری_زاده
مروری بر کلام امامین انقلاب:
از حضرت امام خمینی است که: «... با توسل به دامن آمریکا ضعف و ناتوانی خود را بر ملا نسازید و از گرگها و درندهها برای شبانی و حفظ منافع خود استمداد نطلبید ابرقدرتها آن لحظهای که منافعشان اقتضا کند شما و قدیمیترین وفاداران و دوستان خود را قربانی میکنند و پیش آنان دوستی و دشمنی و نوکری و صداقت ارزش و مفهومی ندارد آنان منافع خود را ملاک قرار دادهاند و به صراحت و در همه جا از آن سخن میگویند...» صحیفه امام
(ج ۲ ص ۹۳۲).
و از حضرت آقاست که: «آن جنتلمنهای پشت میز مذاکره، همان تروریستهای فرودگاه بغداد هستند؛ آنها همان افراد هستند تفاوتی نمیکنند، فقط لباس خود را تغییر میدهند. دست چدنی دارند که پوشش مخملی را بیرون میآورد و خود را نشان میدهد و گرنه باطن همان باطن است و هیچ تفاوتی ندارد، آنها نمیتوانند کسانی باشند که به آنها اطمینان کنیم».
#ندای_تهذیب
🌹 @nedaye_tahzib
☘️ tahzib-howzeh.com
#شنبه_های_قرآنی
انشاءالله از هفتههای آینده در #شنبه_های_قرآنی قسمتی از کتاب «طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن» تقدیم حضور عزیزان میگردد.
معرفی مختصر کتاب 👇👇👇
#شنبه_های_قرآنی / اندیشه قرآنی امام خامنه ای (مدظله العالی)
❇️📚«طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن»
قسمت اول / معرفی کتاب❇️
——————————-👇👇👇👇
طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن پنجمین اثر مکتوب سید علی خامنه ای است که قبل از انقلاب اسلامی، در سال ۱۳۵۴ به چاپ رسید
این کتاب سلسله جلسات سیدعلی خامنه ای در ماه رمضان سال ۱۳۵۳ مسجد امام حسن مجتبی واقع در شهر مشهد است که در آن اصول و پایههای فکری اسلام، در خلال آیات قرآن مطرح شدهاست
♻️نکته قابل توجه درباره کتاب «طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن» این است که:
این کتاب با کتاب های متعددی که با عنوان اندیشه اسلامی یا اصول عقاید به رشته تحریر درآمده اند متفاوت است.
از نظر آیت الله خامنه ای، کتاب هایی که به اصول اعتقادی دین پرداخته اند یک سری #مفاهیم_ذهنی هستند و در مقام اثبات درستی این اصول و پاسخگویی به شبهات مطرح شدهاند، در حالیکه این کتاب، مباحث #ضروری_دین را به گونه ای دیگر معرفی کرده است،
یعنی در کتاب، اصول اساسی اعتقادی دین، مبتنی بر آیات قرآن به مخاطب عرضه شده است به طوریکه این اصول اعتقادی از سطح مفاهیم ذهنی خارج شده و رنگ و بوی عملی گرفته اند.
♻️با این توضیح، میتوان ویژگی های زیر را برای این کتاب برشمرد:
1.. اولین ویژگی این کتاب اینست که از جنس کتابهای کلامی نیست که روند اثبات و نفی در پیش گرفته باشد، بلکه اصول اصلی اندیشه اسلامی را از روی آیات قرآن و بر مبنای توضیح مسائل اساسی دین تبیین کردهاست.
2.. ارائه نمایی کلی از اندیشه اسلامی به جهانیان است، نه فقط مسلمانان، بلکه یکایک انسانها، چه موحد و چه غیر موحد. هر کس، با هر ایده و تفکری، میتواند مخاطب این کتاب باشد.
3.. تعریفی دوباره از دین به مخاطب دادهاست. تعریفی که دین را تنها مجموعهای از اصول فکری یا عملیِ مجزا نمیداند، بلکه آن را مجموعهای متحد تعریف میکند که با نظمی خاص در کنار هم قرار گرفتهاند.
4.. ارائه نگاهی کلی از تفکر توحیدی، با در نظر داشتن شئون مختلف زندگی بشر
5.. نگاهی نو به مفاهیم دینی؛ اگرچه کلمات، کلماتی هستند که مکرر به گوش شنونده رسیدهاست، اما ابعادی تازه میبخشید که در آن روزگار مورد انتقاد قرار میگرفت
6.. انطباق مباحث آن با سیره سیاسی امامان شیعه
7.. توجه ویژه به درد اصلی جوامع بشری و مسلمانها: ضعف ایمان. وی، حقیقت ایمان را به مخاطبان خود معرفی میکند؛ و تشریح میکند که این باور آگاهانه و تعهدآور، اگر درست شناخته شود، همچون روحی که جسم را به حرکت درمیآورد، عقاید را به صحنه زندگی و اجتماعات بشری وارد کرده و آنگاه، این ایمان، انسان ساز و جامعه ساز خواهد شد.
8.. وحدت آفرین بودن مباحث آن برای امت اسلامی.
9.. آموزش شیوه تدبر و تعمق در قرآن به مخاطبان
10.. توجه خاص به جوانان: مخاطب اصلی این جلسات، عموماً قشر جوان هستند.
#طرح_کلی_اندیشه_اسلامی_در_قرآن
#ندای_تهذیب
🌹 @nedaye_tahzib
☘️ tahzib-howzeh.com
🔴پیام رهبر انقلاب درپی ترور دانشمند هستهای شهید محسن فخریزاده
🔹 حضرت آیتالله خامنهای رهبر انقلاب اسلامی در پی ترور دانشمند هستهای شهید، دکتر محسن فخریزاده پیامی صادر کردند.
متن پیام به این شرح است:
بسمالله الرحمن الرحیم
🔹 دانشمند برجسته و ممتاز هستهئی و دفاعی کشور جناب آقای محسن فخریزاده به دست مزدوران جنایتکار و شقاوتپیشه به شهادت رسید. این عنصر علمی کمنظیر جان عزیز و گرانبها را به خاطر تلاشهای علمی بزرگ و ماندگار خود، در راه خدا مبذول داشت و مقام والای شهادت، پاداش الهی اوست.
🔹 دو موضوع مهم را همهی دستاندرکاران باید به جِدّ در دستور کار قرار دهند، نخست پیگیری این جنایت و مجازات قطعی عاملان و آمران آن، و دیگر پیگیری تلاش علمی و فنی شهید در همهی بخشهائی که وی بدانها اشتغال داشت. اینجانب به خاندان مکرم او و به جامعهی علمی کشور و به همکاران و شاگردان او در بخشهای گوناگون، شهادت او را تبریک و فقدان او را تسلیت میگویم و علو درجات او را از خداوند مسألت میکنم.
سیّدعلی خامنهای
۸ آذرماه ۹۹
#ندای_تهذیب
🌹 @nedaye_tahzib
☘️ tahzib-howzeh.com
بسم رب الشهداء و الصدیقین
شهادت پرافتخار سرباز پاکباز و یاور رشید اسلام دکتر «محسن فخریزاده» رییس سازمان پژوهش و نوآوری وزارت دفاع را تبریک و تسلیت عرض میکنیم.
تبریک و تسلیت به ارباب دلها و پیشوای رحمت و رافت برای مسلمانان و اسطوره شدت و قدرت و صلابت در مقابل کافران و تبهکاران؛ امام زمان عج.
تبریک و تسلیت به نایب فرزانهاش رهبر سختکوش و پرتلاش و باطهارت؛ حضرت آیت الله العظمی خامنهای.
تبریک و تسلیت به شاگردان امام خمینی در حوزه که به آن مرد بزرگ مدد رساندند تا سربازانی چنین راستآیین و راستقامت تربیت نماید.
تبریک و تسلیت به عموم طلابی که به دنبال اسلام ناب هستند و عصبانیّت کفار و مستکبران را نشانههای سلامت مسیر اسلامی این نظام میدانند.
تبریک و تسلیت به همه امت بسیجی ایران که در مقابل نظام ظلم و سلطه فراگیر جهانی قد برافراشته و پایدار ماندهاند.
وجود چنین رادمردانی به تعبیر امام راحل فتحالفتوح انقلاب اسلامی و مجسمه معنویت ناب محمدی، علوی و مهدوی است.
معاونت تهذیب و تربیت حوزههای علمیه به دنبال تربیت امثال شهید فخریزاده و تکثیر این الگوی جامع زندگی معنوی است: الگوی معنویت انقلابی و زندگی عالمانه، مجاهدانه، فیلسوفانه، عارفانه، مربیانه و در یک کلام مؤمنانه، و به دشمن زبون کافر وعید میدهد که به مدد خون این شهید، فرزندان حوزه را با فرهنگ و مکتب و مرام وی تربیت خواهد کرد و گفتمان نوین بسیج و روح جهاد و مقاومت و شهادت را در پیکره حوزه و حوزویان ترویج خواهد نمود و با اندیشههای واگرا و منحرف از گفتمان امامین انقلاب اسلامی مواجهه علمی و عملی خواهد داشت . ان شاء الله
محمد عالمزاده نوری
معاون تهذیب و تربیت حوزههای علمیه و جمعی از اساتید اخلاق مدارس و حوزههای علمیه
🌹 @nedaye_tahzib
☘️ tahzib-howzeh.com
#قرآن_کریم
✅سوره مبارکه #کهف، صفحه303، آیات 84 تا 97
🗓1399/09/9
💐 @nedaye_tahzib
🌱 tahzib-howzeh.com
224.pdf
125.4K
هر روز با قرآن و عترت
📚#موضوع_دویست_و_بیست_و_چهار
✅فضایل و کمالات اخلاقی
✏️9. نیکی بوالدین
🗓1399/09/09
💐 @nedaye_tahzib
🌱 tahzib-howzeh.com
🔹مجموعه پوسترهای نمایشگاهی
🔸موضوع: محبوبترین راه بسوی خدا
روایات اخلاقی، شماره 23
#طراوت_معرفت
💐 @nedaye_tahzib
🌱 tahzib-howzeh.com
#اسوه_های_اخلاقی
شماره 12
#روز_بزرگداشت_شیخ_مفید
🌺معلم امت، شیخ مفید🌺
ابوعبداللّه محمد بن نعمان معروف به شیخ مفید، در یازدهم ذی قعده سال 336 ه . ق در عُکبرای بغداد به دنیا آمد. عشق و شور فراوان او به تحصیل، از همان کودکی موجب شد همراه پدر به بغداد رود و به فراگیری دانش بپردازد. شیخ مفید از سال های کودکی به یادگیری علوم گوناگون پرداخت. او به واسطه موقعیت علمی و اجتماعی پدرش، با دانشمندان ارتباط می یافت و علوم و معارف را از آنان فرامی گرفت. بینش افزایی و دانش آفرینی این فقیه فرزانه، به همراه آگاهی از شرایط اجتماعی آن دوره، دست به دست هم داد و او را سلسله جنبان نهضت فکری در قرن چهارم کرد و مفید بدانجا رسید که صحیفه های سبز مهدوی به افتخارش صادر شد.
امروز 9 آذر، روز بزرگداشت شیخ مفید، فقیه و متکلم بزرگ قرن پنجم هجری است. کسی که امام دوازدهم در توصیف ایشان عنوان «برادر استوار و دوست رشید» به کار برده است. متن نخستین نامه مبارک را که در ماه صفر 410 هجری به دست شیخ مفید رسیده است، چنین است: للاخ السدید و الولی الرشید، ابی عبدالله محمد بن محمد بن النعمان أدام الله اعزازه؛ من مستودع العهد المأخوذ علی العبا: به برادر استوار و شایسته کردار و دوست رشید، شیخ مفید ابو عبدالله محمد بن محمد بن نعمان که خدای عزت او را پایدار سازد! از سوی همو که گنجینه عهد و پیمانی است که خدا از بندگان گرفته
آیت اللَّه سید محمد کاظم قزوینی، (1387)، سلام بر مهدی، ترجمه و تحقیق: علی کرمی و سید محمد حسینی، تهران: نشر معروف. (آیت اللَّه سید محمد کاظم قزوینی، (1387)، سلام بر مهدی، ترجمه و تحقیق: علی کرمی و سید محمد حسینی، تهران: نشر معروف.)
خدمات ارزنده شیخ مفید در حوزه فقه شیعه با ارائه اندیشه ورزی پیرامون ولایت فقیه تحول شگرفی ایجاد کرد. اگرچه اکثر فقها و متکلمان شیعه، قائل به اختیاراتی برای فقیه جامع الشرایط بودند، اما شیخ مفید برای اولین بار مقدمات نظری ولایت فقیه را فراهم کرد و این موضوع در کتاب «المقنعه» به عنوان یک نظام الهی ارائه شد.
اساتید شیخ مفید:
شیخ صدوق، جعفر بن محمد بن قولویه قمی، علی بن بابویه قمی، ابن جنید اسکافی، ابو علی بصری، ابوعبداللّه مرزبانی و... .
#مفید_از_دیدگاه_دانشمندان_شیعه
شیخ طوسی: محمد بن نعمان، اندیشمندی بزرگ و موثّق است. او دارای فکری بلند و عالی و ذهنی دقیق بود. نزدیک به دویست جلد کتاب بزرگ و کوچک دارد و فهرست کتاب هایش مشهور است.
شرف الدین عاملی: اگر مقام عصمت برای غیر پیامبران و جانشینان آنان روا بود، شیخ مفید، پس از آنان، نخستین معصوم بود.
حاج میرزا حسین نوری طبرسی: شیخ، زنده کننده اسلام و نابود کننده بدعت ها و انحرافات منحرفان و بدعت گذاران بود؛ در مناظرات مذهبی همواره پیروز بود.
نجاشی: او شیخ و استاد ماست. مقام بلند او در فقه، کلام و روایت، مشهورتر از آن است که وصف شود.
مفید در آیینه کلام رهبری
مقام معظم رهبری به مناسبت برگزاری کنگره جهانی شیخ مفید، در پیامی از مقام والای این عالم و دانشمند فرزانه تجلیل کرد. در متن این پیام آمده است: «شیخ مفید در سلسله علمای امامیه، فقط یک متکلم و فقیه سرآمد و برجسته نیست، بلکه فراتر از این، وی مؤسس و سرحلقه جریان علمیِ رو به تکاملی است که در دو رشته کلام و فقه، تا امروز در حوزه های علمی شیعه امتداد یافته است و با وجود بر کنار نماندن از تأثرات تاریخی و جغرافیایی و مکتبی، ویژگی های اصلی و خطوط سیاسی آن همچنان پابرجا مانده است. شیخ مفید نقش مؤثر و تعیین کننده ای در تثبیت هویت مستقل مکتب اهل بیت علیهم السلام ، بنیان گذاری شکل و قالب علمی صحیح برای فقه شیعه، آفرینش شیوه جمع منطقی میان عقل و نقل در فقه و کلام داشت».
#ندای_نهذیب
💐 @nedaye_tahzib
🌱 tahzib-howzeh.com
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 نماهنگ | شهیدِ محسن
🔻به دنبال ترور ناجوانمردانه دانشمند هستهای و دفاعی کشور آقای دکتر محسن فخریزاده، حضرت آیتالله خامنهای در پیامی با تبریک و تسلیت شهادت و فقدان این دانشمند برجسته و ممتاز هستهای و دفاعی، بر مجازات قطعی عاملان و آمران این جنایت و همچنین لزوم پیگیری تلاش علمی و فنی این شهید تأکید کردند.
🔻پایگاه اطلاعرسانی KHAMENEI.IR براساس این بخش از بیانات رهبر انقلاب، نماهنگ «شهیدِمحسن» را منتشر میکند.
💻 @Khamenei_ir
#اسوه_های_اخلاقی
شماره 13
#روز_بزرگداشت_شیخ_مفید
🌺شیخ مفید، آموزگار ارزشها🌺
#مرجع_شیعیان
در زمانی که انحراف های فکری رو به فزونی می گذاشت و جنگ عقاید، هموراه قربانی می گرفت و دانشمندان هر فرقه، در صدد دفاع از عقاید خود بودند، شیخ فمید برای دفاع از مکتب حق به پا خاست و رهبری شیعیان را به عهده گرفت. او با نوشتن کتاب، مناظرهو نیز تربیت شاگردان، به هدایت مردمان پرداخت. می گویند وی تمامی کتاب هایمخالفان راحفظ کرد تا بتواند شبهه های آنها را پاسخ گوید.همچنین در خانه شیخ مفید، مجلس بحثی برپا می شد که همه علما از مذاهب گوناگون در آن شرکت می جستند و او با تمامی آنها به بحث می پرداخت. آوازه شهرت و بزرگی مقام او تا بدانجا رسیدکه عضدالدوله دیلمی در هنگام بیماری به عیادتش می رفت و در منزلش از وی دیدن می کرد و شفاعتش را در حق دیگران می پذیرفت.
#تربیت_شاگردان
ر بررسی زندگی شیخ مفید، به شیوه خاصی در تدریس بر می خوریم که جالب توجه است. وی در مکتب خانه ها و کارگاه های بافندگی جست و جو می کرد و کودکان تیزهوش و با استعداد را در نظر می گرفت و با دادن پولی به پدر و مادرانشان، آنان را به مکتب می برد و به آنها دانش می آموخت. شیخ مفید با این کار، می خواست آموزش و تربیت رااز کودکی آغاز کند و در این راستا، به بالندگی و پرورش استعدادهای درخشان بپردازد تا جامعه اسلامی، هیچ گاه با کمبود دانشمندان در عرصه دین و دانش مواجب نشود. برخی از دانش آموختگان مکتب با برکت شیخ عبارتند از: سید مرتضی، سید رضی، شیخ طوسی، شیخ جلیل القدر نجاشی، شیخ فقیه ابویَعلی سلّار.
#احترام_به_شاگردان
شیخ مفید به تربیت شاگردان و آماده سازی آنان برای هدایت و رهبری شیعیان اهمیت فراوان می داد و با گفتار و کردار، آنان را به سوی کمال تشویق می کرد. شیخ مفید از آنان برای جانشینی خود در تدریس مسائل گوناگون بهره می برد. او گاه در مجالس مناظره، آنان شرکت می کرد و با این کار، افزون به گرامی داشت شاگردان، زمینه شناسایی و شهرت آنان را در میان مردم برای خدمت بیشتر به جامعه اسلامی فراهم می آورد. از جمله، روزی شیخ مفید در مجلس درس سید مرضی حاضر شد. سید از جا برخاست و او را در جای خود نشاند و پیش رویش نشست. شیخ مفید اشاره کرد که نزد وی درس بگوید، زیرا شیخ از سخن گفتن سید مرتضی خشنود می گشت.
#پشتکار_و_تداوم_فعالیت
یکی از ویژگی های بارز شیخ مفید، تلاش خستگی ناپذیر او در تدریس بود. شیخ در رشته های گوناگون علوم اسلامی تدریس می کرد و در این راه، خستگی نمی شناخت او افزون بر روزها شب ها نیز از تدریس به دور نبود و از موقعیت پیش آمده، برای عرضه فرهنگ و علوم اهل بیت علیهم السلام حداکثر استفاده را می برد. ابویعلی، داماد شیخ در این باره گفته است: «شیخ مفید همواره شب را جز اندکی نمی خوابید. سپس برمی خاست و به نماز، مطالعه، یا تدریس و یا قرائت قرآن مشغول می شد».
#ندای_نهذیب
💐 @nedaye_tahzib
🌱 tahzib-howzeh.com
🍂سلسله مباحث: #زیِّ_طلبگی
شماره 5
🌺چند مصداق مهم زيِّ طلبه (قسمت سوم)🌺
4ـ رفتارها: رفتارهای ظاهری طلبه نیز ـ با اندكی توسع در لغت ـ از مصادیق زی میباشند. بدون تردید، انسان با رفتارهای اجتماعی، خود را مینمایاند و باطن خود را آشكار میسازد. درباره جواز اخلاقی پارهای از این رفتارها برای طلبه میتوان تأمل داشت.
5ـ عنوان و مدرك تحصیلی: با توجه به اینكه در دنیای امروز عنوان و مدرك تحصیلی هر كس، نوع تلقی دیگران از او را شكل میدهد و نگاه مردم به او را متحول میسازد، مناسب است در این بحث، از آن نیز سخنی به میان آید. آیا طلبه موظف است به دنبال عنوان و مدركی باشد و اعتبار خود را در میان مردم بیشتر گرداند؟ آیا طلبه باید نوع نگاه دیگران و اعتماد آنان را به خود تنظیم كند؟
6ـ كار كردن: اشتغال طلبه به برخی از فعالیتهای جانبی جهت تأمین معاش و رفع مشكلات اقتصادی محل تردید است. آیا طلبه در حاشیه فعالیت تحصیلی خود میتواند به هر كاری بپردازد؟
در سلسله مباحث #زیِّ_طلبگی انشاءالله به پاسخ سوالات فوق و مانند آنها پرداخته خواهد شد.
ادامه دارد...
#ویژه_طلاب
#ندای_تهذیب
💐 @nedaye_tahzib
🌱 tahzib-howzeh.com
#گزارش_تصویری
در میدان تکلیف بمانیم تا انتخاب شویم
لازم نیست در میدان جنگ باشی
اگر در #میدان_تکلیف بمانی
شهادت تو را انتخاب می کند
مثل شهید صیاد که جلوی خانه اش ترور شد
شهید احمدی روشن در میدان کتابی تهران
حاج آقا خرسند جلوی مسجد در سحر شب قدر
طلبه شهید قاسمی جلوی در حوزه
دکتر شهریاری جلوی دانشگاه
حاج قاسم در بغداد
و حالا هم دانشمند عزیز ما
محسن فخری زاده
در آبسرد
میدان تکلیف ما کجاست؟
#ندای_نهذیب
💐 @nedaye_tahzib
🌱 tahzib-howzeh.com
#قرآن_کریم
✅سوره مبارکه #کهف، صفحه304، آیات 98 تا 110
🗓1399/09/10
🌷 @nedaye_tahzib
✅ tahzib-howzeh.com
225.pdf
116.6K
هر روز با قرآن و عترت
📚#موضوع_دویست_و_بیست_و_پنج
✅فضایل و کمالات اخلاقی
✏️10. پیوند با خویشاوندان
🗓1399/09/10
🌷 @nedaye_tahzib
✅ tahzib-howzeh.com
#دوشنبه_های_بصیرتی
🔹مجموعه پوسترهای نمایشگاهی
🔸موضوع: استفاده درست از سرمایه های ملی
اقتصاد مقاومتی، شماره 18
#اقتصاد_مقاومتی
🌷 @nedaye_tahzib
✅ tahzib-howzeh.com
#دوشنبه_های_بصیرتی
➖➖اقتصاد مقاومتی در کلام امام خمینی / قسمت پنجم➖➖
🔹بسترهای پیشرفت اقتصادی (قسمت سوم)👇🏿👇🏿🔹
♻️برنامه ریزی و آرامش لازمه سرمایه گذاری و تولید ملی
امام خمینی رحمه الله:
... مردم باید در خانه هایشان مطمئن باشند، در زندگی شان، کسب و تجارتشان اطمینان داشته باشند. دولت اسلامی موظف است مردم را مطمئن نماید در همه چیز، در سرمایه هایشان، در کسب و کارشان.
برنامه ریزی در جهت رفاه متناسب با وضع عامه مردم توأم با حفظ شعایر و ارزش های کامل اسلامی و پرهیز از تنگ نظری ها و افراط گرایی ها و نیز مبارزه با فرهنگ مصرفی که بزرگ ترین آفت یک جامعه انقلابی است و تشویق به تولیدات داخلی و برنامه ریزی در جهت توسعه صادرات و گسترش مبادی صدور کالا و خروج از تکیه به صادرات نفت و نیز آزادی واردات و صادرات و به طور کلی تجارت بر اساس قانون و با نظارت دولت در نوع و قیمت [باید انجام گیرد].
[صحیفه نور، ج 21، ص49]
♻️خودباوری لازمه خودکفایی
امام خمینی رحمه الله:
مهم این است که ایرانی ها بفهمند که خودشان می توانند کار بکنند، در طول این زمان القاء کرده بودند که ایرانی ها چیزی نیستند و باید همه، همه چیز را بروند از خارج بیاورند. از اروپا بیاورند از امریکا بیاورند، این شد که مغزهای ایرانی به کار نیفتاد و نگذاشتند به کار بیفتد. ایران افرادش، مردمش از سایر افراد کمتر نیستند بلکه از بسیاری بالاترند. لکن نگذاشتند استعدادها به کار بیفتد. باید استعدادها را به کار بیندازند و دولت و ملت تأیید کنند از این کسانی که اختراع و ابداع می کنند تا ان شاءالله ایران خودش همه چیز را بسازد و مستقل بشود.
[صحیفه نور، ج13، ص 198]
#اقتصاد_مقاومتی_و_امام_خمینی
#ندای_تهذیب
🌷 @nedaye_tahzib
✅ tahzib-howzeh.com
#دوشنبه_های_بصیرتی
#خانواده_و_اقتصاد_مقاومتی
شماره 5
🌸تولید و سهم خانواده در آن / قسمت سوم🌸
خانواده میتواند سهم مهمی در تولیدات داخلی داشته باشد که برخی از مهم ترین آنها عبارتند از:
1. انجام کار تولیدی
2. مشارکت دادن سرمایه در تولید
3. بهره گیری از ظرفیت های تولید
♻️انجام کار تولیدی (قسمت سوم)
جایگاه، توان مندی و فرصت خانواده ها و اعضای آنها متفاوت است، ولی هرکدام در حد توان و ظرفیت هایی که در اختیار دارند، می توانند دست کم در یکی از حیطه های زیر به وظیفه جهادی-اقتصادی خود عمل کنند:
الف) تولید در بخش رسمی
ب) تولید در منزل
✴️الف: تولید در بخش رسمی
منظور از بخش رسمی کشور، سازمان ها، اداره ها، صنایع، کارخانه ها و کارگاه های تولیدی است که به طور نسبی فعالیت ثابت و دایمی دارند. در آنها فعالیت هایی انجام می گیرد که نیاز به سرمایه، تخصص و سواد دارد. خانواده هایی که اعضای آنها در این بخش فعال هستند، اولین وظیفه شان این است که روحیه یا رفتار جهادی را بر کار خود حاکم کنند.
بنا به تعبیر مقام معظم رهبری: «کار را باید محکم، دقیق و درست انجام داد ... و کاری کرد که کالای داخلی در نظر مصرف کننده ایرانی و غیر ایرانی، کالایی مطلوب، بادوام و زیبا باشد.»[ روزنامه ایران، 8/2/1390، ش 4778، ص2]
همچنین بنا به فرموده ایشان، باید کاری کرد که «عرصه تولید کالای برتر در داخل کشور، به همت کارگران، مهندسان و سرمایه گذاران، به عرصه ای دیگر برای تجلی شعار [ما می توانیم] تبدیل شود». [روزنامه ایران، 8/2/1390، ش 4778، ص2]
به بیان دیگر، افراد شاغل بخش تولید رسمی باید مأموریت سازمانی خود را در تحت عنوان اقتصاد مقاومتی، به صورت مطلوب و شایسته انجام دهند و نسبت به آنچه تاکنون بی اعتنا بوده اند، حساس باشند و دیگران را نیز به کار جهادی-اقتصادی فرا بخوانند.
ادامه دارد...
#خانواده_و_اقتصاد_مقاومتی
#ندای_تهذیب
🌷 @nedaye_tahzib
✅ tahzib-howzeh.com
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#دوشنبه_های_بصیرتی
سخنران: حجت الاسلام و المسلمین سید عبدالله فاطمی نیا
غش در معامله
تقلب در فروختن اجناس و هر گونه کلاه برداری و دروغ در این زمینه، غش در معامله است. این امر در دین ما خطایی بزرگ برشمرده می شود. غش در معامله گاه ظاهری است و دیده می شود و گاه به شکل پنهانی انجام می شود.
رسول خدا (ص) در این مورد می فرمایند که غش، برکت را از مال انسان می برد و معیشت او را فاسد می کند خدا او را به حال خود وا می گذارد. و هر که در معامله با دیگران غش داشته باشد از ما نیست و با یهودیان محشور می شود.
#ندای_تهذیب
🌷 @nedaye_tahzib
✅ tahzib-howzeh.com
#دهم_آذرماه
#روز_مجلس
شهید آیت الله مدرس مجتهدی با درایت، متقی، ساده زیست، شجاع، بیگانه ستیز، مرد سیاست و کسی بود که خدمت به مردم را از وظایف شرعی خود میدانست. پس از سالها آزار، تبعید و زندان، توسط مزدوران رضا خان به شهادت رسید. سالروز شهادت ایشان (10 آذر) روز مجلس نامگذاری شده است.
#ندای_تهذیب
🌷 @nedaye_tahzib
✅ tahzib-howzeh.com
#درباره_آیت_الله_مدرس
سید حسن مدرس در سال 1249ش. در محله دشت زواره به دنیا آمد . او تحصیلات خودرا در قمشه آغاز کرد و در اصفهان پی گرفت؛ پس از اتمام تحصیلات، به عراق رفت و پس از هفت سال اقامت در نجف و تایید مقام اجتهادش از سوی فضلای این شهر، در سال 1318 ق. از راه اهواز و چهار محال و بختیاری به ایران بازگشت؛ پس از اقامتی کوتاه در قمشه و دیدار با خویشاوندان، این آبادی رابه قصد اصفهان ترک کرد. او صبح ها در مدرسه جده کوچک (مدرسه شهید مدرس) درس فقه و اصول و عصرها در مدرسه جده بزرگ منطق و شرح منظومه می گفت و روزهای پنج شنبه طلاب را با چشمه های زلال نهج البلاغه آشنا می ساخت . تسلط و مهارتش در تدریس معارف دینی چنان بود که به مدرس شهرت یافت.
مدرس، ضمن تدریس، از مسائل سیاسی و اجتماعی غافل نبود. پس از مشروطیت، وقتی نیابت ریاست انجمن ولایتی اداره اصفهان به وی سپرده شد، در برابر زورگویی و استبداد صمصام السلطنه بختیاری، حاکم اصفهان، ایستاد و فریاد زد: چرا به نام مشروطه مردم را تحت فشار قرار می دهید. این حاکم ستم گستر دستور توقیف و تبعید مدرس مبارز را صادر کرد؛ اما با مشاهده حمایت و مقاومت مردم در تصمیم و رفتار خویش تجدید نظر کرد.
در دوره دوم مجلس شورای ملی سابق، مدرس از سوی فقها و مراجع تقلید مجتهد طراز اول معرفی شد تا همراه چهار مجتهد دیگر به مجلس شتابد و برقوانین مصوب آن نظارت داشته باشد. او پس از یکصد و نود و چهارمین جلسه مجلس دوم در 28 ذی حجه 1328 ق. در مجلس حضور یافت و از جلسه دویستم به ایراد نطق پرداخت
#ندای_تهذیب
🌷 @nedaye_tahzib
✅ tahzib-howzeh.com