❇️ یکشنبههای هفته: #اسوه_های_اخلاقی ❇️
شماره 15
🌺آیت ا... بروجردی / قسمت ششم / هوشیاری نسبت به القای شبهه های فرهنگی و...🌺
🔅 هوشیاری نسبت به القای شبهه های فرهنگی
آیت الله شیخ لطف الله صافی گلپایگانی در این باره می گوید: «در موقعی که خطری پیشامد می کرد، آقای بروجردی تا پای جان برای پیشرفت اسلام آماده بود. تمام سیر امور و حوادثی را که در جهان تشیع واقع می شد، مورد دقت قرار می داد. مثلاً مجلاتی که منتشر می شد و در آن، مطالب ضد دینی بود، با کثرت کار مطالعه می فرمود و اوامری به بنده برای جواب دادن به آنها صادر می کردند که اطاعت می نمودم. از جمله وقتی در مجله ای که در دهلی نو منتشر می شد، مقاله ای راجع به تأثیر دین بودا در اسلام و ادیان دیگر و ظهور عرفان و فلسفه در اسلام نوشته شده بود و ایشان خوانده بودند، به بنده گفتند جواب آنها را بدهم و من هم رساله مستدلی نوشتم و اثبات کردم که مکتب اسلام اصولاً با مذهب بودا میانه ای ندارد و با افکار خرافی نیز مبارزه می کند. سپس رساله را به نظرشان رساندم و ایشان قدردانی کردند. آن گاه رساله را برای مجله مزبور فرستادم که عینا در آن مجله درج گردید» (1)
🔅آگاهی از نقاط ضعف مسلمانان و نقاط قوت غربی ها
علی دوانی در این باره بیان می کند: «کمتر اتفاق می افتاد آقای بروجردی با شاه و نخست وزیران وقت و سایر وزرا و اولیای امور سخن بگویند و اسمی از نقایص فرهنگ و برنامه آن نبرند. از اوضاعی که در ممالک مغرب زمین می گذشت، کاملاً مطلع بودند. بسیاری از مواقع، از پاره ای اوضاع و گرفتاری های مسلمانان و نفاقی که میان سران آنها پدید آمده و موجب دوری دول و ملل اسلامی از یکدیگر شده و نیروی مادی و معنوی آنها را تجزیه و خرد کرده است، بی نهایت متأثر می گردیدند و نیز از پیشرفت های بیگانگان در علوم و صنایع حیرت انگیز و عقب ماندگی کشورهای اسلامی و سلطه دشمنی بر جان و مال آنها سخت منقلب می شدند و ناله می نمودند و می گفتند اگر رهبران ملل مسلمان به رمز پیشرفت و ترقی ملل مترقی جهان در امر صنایع و علوم مادی پی ببرند و علاقه به استقلال مسلمانان و عظمت دین مبین اسلام داشته باشند، می توانند در سایه عمل به تعالیم عالیه اسلام، تمام عقب ماندگی های خود را جبران کنند» (2)
پی نوشت:
1.. زندگانی آیت الله بروجردی، ص 169
2.. همان، ص 170
#ندای_تهذیب
#طراوت_معرفت
💐 @nedaye_tahzib
🌱 tahzib-howzeh.com
❇️ #نقش_الگو_در_تربیت❇️
شماره 2
—————————
🌸اهمیت انتخاب الگو در نظام تربیتی اسلام (قسمت دوم)🌸
واژه «الگو» معادل و مترادف واژه «اسوه» در زبان عربی است.
هر دو واژه «الگو و اسوه» را می توان هم به نمونه های انسانی اطلاق نمود و هم به شیوه و طرز عمل؛ یعنی می توان گفت: فلان فرد، اسوه یا الگوی سخاوت است و نیز می توان گفت: سخاوت، الگو و اسوه نیکویی است.
منظور از الگو، نمونه عینی و مشهود یک اندیشه و عمل در جنبه های گوناگون است که دیگران برای رسیدن به کمال، از آن پیروی می کنند. ناگفته نماند واژه های امام، اسوه، قدوه، هادی، دلیل، حجت، مدل، نمونه، مثال و سرمشق که در متون اسلامی یا رشته تعلیم و تربیت و روان شناسی به کار می روند، تقریبا به معنای الگو، شبیهند.
منظور ما از الگو؛ نمونه ای است که در برابر چشمان قرار دارد و آدمی بدون استفاده از لغات و کلمات از او چیز می آموزد و یا می توان گفت الگو عبارتست از قاعده و دستوری مجسم ولی غیر مستقیم که آدمی آگاهانه و یا ناخود آگاه از آن تقلید می کند .
ادامه دارد...
#الگو_و_تربیت
#ندای_تهذیب
🌻 @nedaye_tahzib
🌿 tahzib-howzeh.com
10.32M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#نکات_اخلاقی #کلیپ_تصویری
*سلسله مباحث: دروس اخلاق با محوریت نامه 31 نهج البلاغه / قسمت دوازدهم
استاد: حجت الاسلام و المسلمین همتیان
موضوع: راههای دستیابی به تقوا
#همتیان
#ندای_تهذیب
🌻 @nedaye_tahzib
🌿 tahzib_howzeh.com
🍂سلسله مباحث: #زیِّ_طلبگی
شماره 15
🌺1️⃣ شاخصها و ملاكهای كلی 🌺
4.. پرهیز از مواضع تهمت
یكی از قواعد رفتار و اصول عمل این است كه رفتار انسان باعث ایجاد توهم و ارایه تصویر نامناسب برای او نشود و وی را در نظر بینندگان متهم به سوء نگرداند.
هر كاری كه انسان را در نظر دیگران متهم گرداند و آبروی او را مخدوش سازد، از نظر دین مذموم است. كسی كه به واقع از امور ناپسند پرهیز میكند، حق ندارد تظاهر به بدی كند و خود را بدكار بشناساند.
انسان هم باید به واقع خوب باشد و هم در نظر مردم به نیكی شناخته شود و هرگز حق ندارد خود را خلافكار معرفی سازد. انسان مالك آبروی خود نیست و اختیار تصرف بیجا در آن را ندارد.
امام صادق علیهالسلام فرمود:
إِنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ فَوَّضَ إِلَی الْمُؤمِنِ أُمُورَهُ كلَّهَا وَ لَمْ یفَوِّضْ إِلَیهِ أَنْ یذِلَّ نَفْسَهُ أَلَمْ تَسْمَعْ لِقَوْلِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ وَ لِلَّهِ الْعِزَّةُ وَ لِرَسُولِهِ وَ لِلْمُؤمِنِینَ؟ فَالْمُؤمِنُ ینْبَغِی أَنْ یكونَ عَزِیزاً وَ لاَ یكونَ ذَلِیلاً یعِزُّهُ اللَّهُ بِالاْءِیمَانِ وَ الاْءِسْلاَمِ؛
خداوند تمام كارهای مؤمن را به خود او واگذار كرده، ولی به او اختیار نداده كه خود را خوار و ذلیل كند. آیا كلام خدا را نشنیدهای كه فرمود: عزت از آن خدا و پیامبر او و مؤمنین است؟ پس مؤمن شایسته است كه عزیز باشد و ذلیل نگردد. (كافی، ج 5، ص 63. )
انسان، اجازه ندارد چوب حراج به آبروی خود بزند، با رفتارهای خاص چهره خود را در دیده دیگران مشوّه گرداند و خود را به بدی عرضه كند. ملامتیه صوفیان، كه برخلاف این آموزه اسلامی اصرار بر بدنام نمایاندن خود داشتند، همواره از سوی بزرگان دین محكوم شناخته شدهاند.
پیامبر گرامی اسلام صلیاللهعلیهوآله میفرماید:
قَالَ مَنْ كانَ یؤمِنُ بِاللَّهِ وَ الْیوْمِ الاْخِرِ فَلاَ یقِفَنَّ مَوَاقِفَ التُّهَمَةِ؛
هر كس كه به خدا و قیامت ایمان دارد، نباید در مواضع تهمت بایستد. (مستدرك الوسائل، ج 8، ص 340)
امیر مؤمنان، علی علیهالسلام فرمود:
إِیاك وَ مَوَاطِنَ التُّهَمَةِ وَ الَْمجْلِسَ الْمَظْنُونَ بِهِ السُّوءُ فَإِنَّ قَرِینَ السَّوْءِ یغَیرُ (او یغُرُّ) جَلِیسَهُ؛
از جایگاههای تهمت و مجالسی كه به آن گمان بد میرود، بپرهیز؛ زیرا كه همنشین بد همنشین خود را تغییر (یا فریب) میدهد. (الأمالی، شیخ مفید، ص 220. )
لقمان در ضمن نصیحتی به فرزندش گفت:
مَنْ یدْخُلْ مَدَاخِلَ السُّوءِ یتَّهَمْ وَ مَنْ یقَارِنْ قَرِینَ السَّوْءِ لاَ یسْلَمْ وَ مَنْ لاَ یمْلِك لِسَانَهُ ینْدَم؛
هر كس كه در مكانهای بد وارد شود، متهم میگردد و هر كس كه با بدان همنشینی كند، سالم نمیماند و كسی كه مالك زبانش نباشد، پشیمان شود. (كافی، ج 2، ص 642. )
امام صادق علیهالسلام میفرماید:
أَوْلَی النَّاسِ بِالتُّهَمَةِ مَنْ جَالَسَ أَهْلَ التُّهَمَةِ؛
شایستهترین مردم به تهمت، كسی است كه با اهل اتهام همنشینی كند. (الأمالی، شیخ صدوق، ص 21. )
همچنین فرمود:
مَنْ جَالَسَ أَهْلَ الرَّیبِ فَهُوَ مُرِیبٌ؛
كسی كه با اهل شك همنشینی كند، او اهل شك است. (صفات الشیعة، ص 9)
امام صادق علیهالسلام در جایی دیگر میفرماید:
مَنْ دَخَلَ مَوْضِعاً مِنْ مَوَاضِعِ التُّهَمَةِ فَاتُّهِمَ فَلاَ یلُومَنَّ إِلاَّ نَفْسَهُ. (الأمالی، شیخ صدوق، ص 497. )
حضرت علی علیهالسلام فرمود:
مَنْ أَوْقَفَ (عَرَّضَ او وَضَعَ) نَفْسَهُ مَوْضِعَ التُّهَمَةِ فَلاَ یلُومَنَّ مَنْ أَسَاءَ بِهِ الظَّنَّ؛
هر كس خود را در موضع تهمت قرار دهد (و متهم شود) كسی جز خود را سرزنش نكند. (بحار الانوار، ج 75، ص 33. )
امام صادق علیهالسلام میفرماید:
اتَّقُوا مَوَاقِفَ الرِّیبِ وَ لاَیقِفَنَّ أَحَدُكمْ مَعَ أُمِّهِ فِی الطَّرِیقِ فَإِنَّهُ لَیسَ كلُّ أَحَدٍ یعْرِفُهَا؛
از جایگاههای مشكوك بپرهیزید و كسی از شما با مادر خود در راه نایستد؛ زیرا همه كس نسبت مادر را با او نمیشناسد. (وسائل الشیعة، ج 12، ص 37. )
از پیامبر اكرم صلیاللهعلیهوآله نقل شده كه فرمودهاند:
رَحِم اللهُ امرءاً جَبَّ الغیبةَ عن نَفسِه؛
خدا رحمت كند كسی را كه مانع غیبت خود شود (و كاری نكند كه دیگران از او بدگویی كنند). (كشف الخفاء، ص 426، ح 1367)
ادامه دارد...
#ویژه_طلاب
#ندای_تهذیب
🌷 @nedaye_tahzib
✅ tahzib-howzeh.com
#قرآن_کریم
✅سوره مبارکه #طه، صفحه318، آیات 88 تا 98
🗓1399/09/24
🌷 @nedaye_tahzib
✅ tahzib-howzeh.com
239.pdf
113.7K
هر روز با قرآن و عترت
📚#موضوع_دویست_و_سی_و_نه
✅برخی دعاهای قرآنی
✏️در خواست حسنه در دنیا و آخرت
🗓1399/09/24
🌷 @nedaye_tahzib
✅ tahzib-howzeh.com
🔹مجموعه پوسترهای نمایشگاهی
🔸موضوع: بهره وری بهینه از امکانات موجود
اقتصاد مقاومتی، شماره 20
#اقتصاد_مقاومتی
💐 @nedaye_tahzib
#دوشنبه_های_بصیرتی
➖➖اقتصاد مقاومتی در کلام امام خمینی / قسمت هفتم➖➖
🔹بسترهای پیشرفت اقتصادی (قسمت پنجم)👇🏿👇🏿🔹
♻️ وظیفه مسئولان؛ امیدوار ساختن و دل گرم کردن ملت
امام خمینی رحمه الله:
باید همه کوشش کنیم که امید ایجاد کنیم در این ملت؛ که با امید است که می توانند اینها پیروز بشوند. با امید است که کشاورز می تواند قدرت کشاورزی را زیاد کند و با امید است که ارتش و پاسدار می تواند در سرحدات جلوی دشمن را بگیرد. ما که همه به حسب قولمان دشمن با اسلام نیستیم. ما که با کشور خودمان دشمن نیستیم. ما که با مصالح کشور خودمان مخالفت نداریم. ما می خواهیم که این کشور و این اسلام و همه اینها ان شاء اللَّه به خواست خدا درست بشوند. همه ما این آرزو را داریم.
[صحیفه نور، ج 14، ص 17]
#اقتصاد_مقاومتی_و_امام_خمینی
#ندای_تهذیب
🌷 @nedaye_tahzib
✅ tahzib-howzeh.com
#دوشنبه_های_بصیرتی
#خانواده_و_اقتصاد_مقاومتی
شماره 6
🌸تولید و سهم خانواده در آن / قسمت چهارم🌸
خانواده میتواند سهم مهمی در تولیدات داخلی داشته باشد که برخی از مهم ترین آنها عبارتند از:
1. انجام کار تولیدی
2. مشارکت دادن سرمایه در تولید
3. بهره گیری از ظرفیت های تولید
♻️انجام کار تولیدی (قسمت چهارم)
دارای دو بخش می باشد:
الف) تولید در بخش رسمی (به پست شماره 5 مراجعه شود)
ب) تولید در منزل
✴️ب: تولید در منزل
یکی دیگر از عرصه هایی که خانواده ها می توانند کار تولیدی انجام دهند، منزل است. در حال حاضر وضعیت بهره وری و تولید در خانه در سطح پایینی قرار دارد. علت آن، بالا بودن سطح بیکاری در میان افراد خانواده است. بیکاری جوانان تحصیل کرده، بانوان جوان خانه دار، سالمندان و ... از آن جمله است که همگی انتظار دارند دولت برای آنها کاری انجام دهد. درحالی که همان خانم جوان خانه دار، در کنار خانه داری می تواند با برپا کردن یک دار قالی یا خرید یک چرخ خیاطی یا گلدوزی یا جوراب دوزی و...، ضمن اینکه برای خود، کار ایجاد می کند، در تولید داخل نیز مؤثر باشد.
همین گونه افراد تحصیل کرده می توانند با شرکت در مراکز فنی و حرفه ای و فراگیری مهارت و تخصص، از کمترین فضای منزل استفاده و آن را به کارگاه تولیدی تبدیل کنند و اگر امکان آن وجود ندارد، با دریافت وام و همکاری چند نفر، یک مکان مناسب، اجاره و آن را به کارگاه تولیدی تبدیل کنند.
البته شاید این نوشته ها برای برخی ها خوشایندنباشد، ولی باید دانست که کار در خانه یک ارزش است. چنان که رسول گرامی اسلام صلی الله علیه و آله درباره سرگرم شدن بانوان خانه دار در منزل می فرماید:
«وخَیْرُ لَهْوِ الْمَرأَهِ الْمِغْزَلُ؛ بهترین سرگرمی زن دستگاه نخریسی است». [نهج الفصاحه (موضوعی)، ص 352]
همچنین درباره ارزش کار زنان در منزل می فرماید:
«مَهَنّهُ إِحداکُنّ فی بَیْتها تُدْرَکُ جِهادَ الْمُجاهِدینَ ان شاءالله؛ (ای زنان) هر یک از شما به اشتغال در خانه خویش اگر خدا بخواهد ثواب مجاهدان خواهد یافت». [نهج الفصاحه (موضوعی)، ص 358]
کار تولیدی دیگر که در خانواده می توان انجام داد تولید مواد مصرفی مورد نیاز اعضا در منزل است. در واقع، این نوع تولید بیشتر برای خودکفایی و مصرف خانواده انجام می گیرد.
«در گذشته در اکثریت قریب به اتفاق خانواده ها، فعالیت های تولیدی به ویژه مصرف خانواری انجام می گرفت و خانواده بسیاری از نیازهای خود را با خرید مواد اولیه تولید می کرد. بافتن فرش، گلیم، جاجیم، دوخت کفش، لباس، تهیه ترشی، رب، آب لیمو و ... از جمله تولیدات خانواده در گذشته بودند. با رشد سرمایه داری و تخصصی شدن افراطی امور، این عادت به تدریج در خانواده از میان رفت. کار به جایی رسید که به تقلید از کشورهای صنعتی، برخی خانواده ها، کلیه نیازهای مصرفی خود را آماده از بازار می خرند. در واقع گرم کردن و مخلوط کردن مواد غذایی آماده، فعالیت غذا پختن برخی خانواده [ها] را تشکیل می دهد.
[این در حالی است] که گرایش وارونه در کشورهای اروپایی، امریکا و ژاپن پدیدار شده، که توجه به کیفیت مواد غذایی است. در این کشورها با توجه به کاهش کیفیت غذای آماده و پدیدار شدن بی کاری های گسترده و کار نیمه وقت و پایین بودن قیمت مواد اولیه خوراکی نسبت به خوراکی های آماده، دخالت خانواده در تهیه خوراک بیشتر شده است.
این امر علاوه بر کاهش هزینه های خانواده، کمک مستقیم به اقتصاد خانواده و بالا بردن کیفیت خوراک خانواده، تأثیر مطلوبی در بالا بردن روابط عاطفی افراد خانواده نیز دارد. به ویژه اگر تهیه خوراک، اعم از خرید مواد اولیه، آماده کردن و تهیه غذا و شستن ظرف ها، امری مربوط به همه اعضای خانواده تلقی شود.
تهیه خوراک، دوختن لباس و یا بافتن آن، تغییر وسایل خانگی ... به وسیله اعضای خانوار، علاوه بر کمک به اقتصاد خانواده و تولید داخلی، موجب ارضایِ نیازهای روانی انسان از جنبه های هنری و زیباشناسی می شود. در نتیجه تعادل روانی و شکوفایی استعدادهای همه اعضای خانواده با این شیوه بیشتر و بهتر انجام می گیرد... . افزون بر آن، با رفع نیاز مالی خانواده که با فروش نتیجه کار و کسب درآمد برای خانواده انجام می گیرد موجب رشد اقتصادی و شکوفایی انسان می شود». [ابراهیم رزاقی، الگوی مصرف و تهاجم فرهنگی، صص 229 و230]
ادامه دارد...
#خانواده_و_اقتصاد_مقاومتی
#ندای_تهذیب
🌷 @nedaye_tahzib
✅ tahzib-howzeh.ir