#قرآن_کریم
✅سوره مبارکه #انبیاء، صفحه 326، آیات 45 تا 57
🗓1399/10/02
🌸 @nedaye_tahzib
🌾 tahzib-howzeh.ir
247.pdf
107.3K
هر روز با قرآن و عترت
📚#موضوع_دویست_و_چهل_هفت
✅برخی دعاهای قرآنی
✏️درخواست هدایت در شروع و پایان کارها
🗓1399/10/02
🌸 @nedaye_tahzib
🌾 tahzib-howzeh.ir
#سه_شنبه_های_تربیتی
مجموعه پوسترهای نمایشگاهی
تاثیر نماز اول وقت
#نماز_در_سیره_علما
شماره 21
🌸 @nedaye_tahzib
🌾 tahzib-howzeh.com
#سه_شنبه_های_تربیتی
🔹تربیت دینی فرزندان / خانواده الگو👇🏿👇🏿🔹
شماره 7
🔅خانواده الگو
باید سراغ «خانوادۀ الگو» رفت و در پی «معیار» بود.
برای ما، پیروان «قرآن و عترت»، الگوهای مکتبی فراوان است.
شاخص ترین الگو، «اهل بیت علیهم السلام» است.
پیامبر عزیز ما، در کنار قرآن، «عترت» را قرار داده و از آن به عنوان عِدل قرآن و همتای تفکیک ناپذیر کتاب خدا یاد کرده اند.
نگاه ما به این خاندان، نه تنها به عنوان برگزیدگان الهی و معصوم از خطا و گناه و محبوب عرشیان و فرشتگان، بلکه به عنوان شاخص «چگونه بودن» و «چگونه زیستن» و الگوی عمل و رفتار است. «تمسّک به اهل بیت» که در روایات بسیاری آمده است، هم در جنبۀ سیاسی و اجتماعی و ولایت است، هم در زمینۀ مسائل اخلاقی، رفتاری و الگوگیری.
پیامبر خدا صلی الله علیه واله رستگاری را در سایۀ تمسّک به عترت می دانند و می فرمایند: «من تَمسّک بِعترتی مِن بَعْدی، کانَ مِنَ الفائزین» (= هرکس پس از من به عترت من تمسّک بجوید، از رستگاران خواهد بود.)(کفایةالأثر، ص22)
در حدیث دیگری فرمودند: «یا علی، شما حجت خدا بر مردمانید؛ هرکس به شما تمسّک جوید، هدایت شده و هرکس شما را رها کند، گمراه شود.»(امالی شیخ مفید، ص110.)
پس برای «مشق زندگی» باید از این «سرمشق»ها آموخت و آنان را معیار قرار داد.
عترت، خانواده ای الگوست که در علم، ایمان، تربیت، ایثار، نوع دوستی، عبادت، معاشرت شایسته، یتیم نوازی، مهرورزی به انسان ها، انفاق خالصانه، ادب و نیز احترام، برای همۀ ما سرمشق است.
#تربیت_دینی_فرزندان
#خانواده
#الگو
#ندای_تهذیب
🌸 @nedaye_tahzib
🌾tahzib-howzeh.ir
Clip-Panahian-CheraEjazeMidiZamanetBiKhodBegzare-128k.mp3
3.31M
#سه_شنبه_های_تربیتی
چرا اجازه میدی زمانت بیخود بگذره؟ / #پناهیان
یکی از عوامل فساد در روایات بیکاری است. بیکاری یعنی اجازه بدهی زمان همین جوری بیخود بگذرد. اجازه بدهی زمان همینجوری بیخود بگذرد. پدر و مادرهای محترم، خواهش میکنم جوانتان جوان دبیرستانیتان، مادرها پدرها، اجازه ندهید بیکار بمانند. حتماً کار بخواهد بکند لازم نیست حقوق بگیرد. بیکاری فاسد میکند انسان را. کسی کار نکند نابود میشود. میگوید بچهمان کار نیست! کار نیست؟ کار مفتکی ریخته همه جا. وقت را چرا میگذاری از دست برود؟ فعالیت آدم باید بکند اصلاً بیکاری معنا ندارد!
هیچ چیزی در دوران دبیرستان عین بیکاری عامل فساد نیست. دخترها توی دبیرستان بیکارند. پسرها دوران دبیرستان بیکارند. یک مقدار زمان کمی را میگذارند برای درس بقیهاش بیکار. بهشان میگویند دانشآموز هستید شما. انسان کامل! چهارده سال، پانزده سالش رد شده دیگر هیکلش بعضی از کارها را قویتر از بابا و مامانش میتواند انجام بدهد، ولی اسمش را گذاشتند دبیرستانی گفتند تو بیکار باش. خب این بندۀ خدا امام صادق(ع) میفرماید بیکاری جوان قطعاً او را به گناه میکشاند. بعد میگویی که چرا گناه اینقدر توی جامعه فراوان است؟ یک فکری برای نظام آموزش و پرورش بکنیم که بیکاری را رسمیّت ما بهش دادیم.
#بیکاری
#فساد
#دبیرستانی
#کلیپ_صوتی
#ندای_تهذیب
🌸 @nedaye_tahzib
🌾tahzib-howzeh.ir
#سه_شنبه_های_تربیتی
🌾#تربیت_دینی / گستره ی تربیت دینی 👇🏿👇🏿🌾
گستره ی تربیت دینی
تعریف تربیت دینی اثرگذار بر دیگران، برای رشد است. تربیت به این معنا نخواهد بود که یک کسی رشد دیگران را بعهده بگیرد و یا صاحب رشد دیگران بشود.
رابطه را در تربیت دینی یک رابطه ی آزادتر تلقی کنیم.
انسانها به زیبایی از کنار هم عبور می کنند مانند گلی که بوی خوشش را به مشام همه می رساند. اینگونه تاثیر گذاری در دیگران بکنند.
معنی تربیت دینی را اگر این بگیریم، گستره ی تربیت دینی فقط در خانه و مدرسه محدود نخواهد شد. همه با هم کار تربیتی می کنند. شما یک لباسی می پوشید. فردی میگوید: چقدر این قشنگ است. چقدر به شما می آید. این را از کجا خریدی؟ این روی شما تاثیر می گذارد. نگاه دیگران روی شما تاثیرگذار است که دفعه دیگر چه لباسی بپوشید. یا وقتی دیگران درباره ی زندگی شما نظر می دهند، روی شما تاثیر می گذارند. یا از زندگی خودشان برای شما حرف می زنند و یک حادثه ی کوچک را خیلی بزرگ می کنند تا از دیگران کم نیاورند و روی دیگران تاثیر بگذارند. این تاثیرها وقتی ماندگار می شود و زیاد میشود و پشت سرهم می شود، اسمش تاثیر تربیتی است نه فقط تاثیر تبلیغی.
بعضی افراد در یک لحظاتی خیلی آمادگی برای گرفتن پیامی از کسی یا از اطرافیان خودشان دارند. اگر آن لحظه یک پیام بد بفرستی و تاثیر بد تربیتی بگذارد، شما پیش خدا مسئولیت خواهید داشت. روز قیامت علاوه بر جواب خودت باید جواب او را هم بدهی. و می گویید:
من نمیخواستم رویش تاثیر بگذارم، او در اوج آمادگی تاثیر پذیری بود.
بعضی انسانها آمادگی شان برای تاثیر پذیری بالا است. کما اینکه بعضی مواقع انسانها تاثیر پذیری شان کم است. درگیر مسئله ی درونی هستند و پای منبری هم بنشینند تاثیر نمی پذیرند. ولی ما همه جا در حال تاثیر گذاری بر روی یکدیگر هستیم.
شما تربیت را از یک محیط بسته و از یک رابطه ی دو طرفه ی محکم خارج کنید و در روابط آزادتر قرار بدهید. آن موقع خواهید دید که تربیت گستره ی وسیعی دارد.
روایت می فرماید: مومنین به گردن هم حق پیدا می کنند. باید روز قیامت این حقی که گردن همدیگر پیدا کرده اند را پاسخ بدهند. یعنی تسویه حساب خودشان که انجام شد، حالا باید ببینند دین دیگران را هم ادا کردی یا نه؟
مثلاً چه کسی گردن ما حق پیدا می کند. فرمود:
حداقل کسی که گردن شما حق پیدا می کند کسی است که چهل قدم با او راه رفته اید. روز قیامت سوال می کنند که حق او را ادا کردی یا نه؟ حالا ببینید در این عبور و مرورهایی که با هم داریم، دوست و یا همکار، چقدر باید دقت داشته باشیم.
این فضا انسان را از حصار تن خودیت بیرون می آورد، وقتی حصار تنگ غم ها و افسردگی ها افزایش پیدا می کنند عصبانی شدن ها و خیلی مسائل پیش می آید. کافی است انسان در یک فضای قشنگی، فکر تاثیر گذاری بر دیگران هم باشد و هرکس خودش را مربی حساب بکند
#تربیت_دینی
#ندای_تهذیب
🌸 @nedaye_tahzib
🌾 tahzib-howzeh.ir
🍂سلسله مباحث: #زیِّ_طلبگی
شماره 21
🌺1️⃣ شاخصها و ملاكهای كلی 🌺
7ـ رعایت انصاف و پرهیز از برآوردن آه حسرت دیگران (قسمت دوم)
در شرایطی كه اجتماع به دو نیمه برخوردار و محروم تقسیم میشود، مرد خدا احساس مسئولیت میكند؛
در درجه اول سعی میكند وضع موجود را دگرگون سازد كه این پیمان خدا با دانایان امت است ( نهج البلاغة، خطبه2) ،
و در درجه دوم با ایثار و تقسیم آنچه در اختیار دارد، به ترمیم وضع نابسامان مستمندان میكوشد؛
اما همین كه میبیند عملاً راه برخوردار كردن و رفع نیاز مستمندان مسدود است، با همدردی، همسطحی و شركت عملی در غم مستمندان بر زخمهای دل آنان مرهم میگذارد. همدردی و شركت در غم دیگران ـ بهویژه برای پیشوایان امت كه چشمها به آنان دوخته است ـ اهمیت به سزایی دارد؛ علی علیهالسلام در دوره خلافت بیش از هر وقت دیگر زاهدانه زندگی میكرد و میفرمود:
اِنّ اللهَ فَرَضَ عَلی أَئمّةِ العَدلِ أَن یقدِروا انفُسَهُم بِضَعَفَةِ النّاسِ كَیلا یتَبَیغَ بِالفقیرِ فَقرُه (همان، خطبه 207)؛
خدا بر پیشوایان دادگر فرض كرده كه زندگی خود را با طبقه ضعیف تطبیق دهند كه رنج فقر مستمندان را ناراحت نكند.
همچنین میفرماید:
أَ أَقنعُ مِن نَفسی بِأَن یقالَ هذا أَمیرُالمؤمنینَ وَ لاأُشارِكُهُم فی مَكارِهِ الدّهرِ او اكونَ أسوَةً لَهُم فی جُشُوبَةِ العَیش (همان، نامه 45. )؛
آیا با عنوان و لقب امیر مؤمنان كه روی من نهاده و مرا با آن خطاب میكنند، خودم را قانع سازم و در سختیهای روزگار با مؤمنین شركت نداشته باشم و یا در فقیرانه زندگی كردن امام و پیشوای آنان نباشم؟
هنگامی كه امام خمینی رحمهالله در حومه پاریس به سر میبرد، در ایران نفت كمیاب شد و مردم از نظر گرم كردن خانههای خود در فشار بودند؛ امام فرمود: من برای همدردی با ملت ایران اتاق خود را سرد نگاه میدارم ( تفسیر آفتاب، ص 406)
صاحب معالم فرزند شهید ثانی رحمهالله فقط به دلیل همگون بودن با تنگدستان و مستمندان و تسلی آنان و عدم تشبه به ثروتمندان هرگز قوت بیش ازیك هفته یا یك ماه را نمیاندوخت (ریحانة الادب، ج 3، ص 391)
ادامه دارد...
#ویژه_طلاب
#ندای_تهذیب
🌹 @nedaye_tahzib
☘️tahzib-howzeh.ir
#قرآن_کریم
✅سوره مبارکه #انبیاء، صفحه 327، آیات 58 تا 72
🗓1399/10/03
🌻 @nedaye_tahzib
🌿 tahzib-howzeh.ir