247.pdf
107.3K
هر روز با قرآن و عترت
📚#موضوع_دویست_و_چهل_هفت
✅برخی دعاهای قرآنی
✏️درخواست هدایت در شروع و پایان کارها
🗓1399/10/02
🌸 @nedaye_tahzib
🌾 tahzib-howzeh.ir
#سه_شنبه_های_تربیتی
مجموعه پوسترهای نمایشگاهی
تاثیر نماز اول وقت
#نماز_در_سیره_علما
شماره 21
🌸 @nedaye_tahzib
🌾 tahzib-howzeh.com
#سه_شنبه_های_تربیتی
🔹تربیت دینی فرزندان / خانواده الگو👇🏿👇🏿🔹
شماره 7
🔅خانواده الگو
باید سراغ «خانوادۀ الگو» رفت و در پی «معیار» بود.
برای ما، پیروان «قرآن و عترت»، الگوهای مکتبی فراوان است.
شاخص ترین الگو، «اهل بیت علیهم السلام» است.
پیامبر عزیز ما، در کنار قرآن، «عترت» را قرار داده و از آن به عنوان عِدل قرآن و همتای تفکیک ناپذیر کتاب خدا یاد کرده اند.
نگاه ما به این خاندان، نه تنها به عنوان برگزیدگان الهی و معصوم از خطا و گناه و محبوب عرشیان و فرشتگان، بلکه به عنوان شاخص «چگونه بودن» و «چگونه زیستن» و الگوی عمل و رفتار است. «تمسّک به اهل بیت» که در روایات بسیاری آمده است، هم در جنبۀ سیاسی و اجتماعی و ولایت است، هم در زمینۀ مسائل اخلاقی، رفتاری و الگوگیری.
پیامبر خدا صلی الله علیه واله رستگاری را در سایۀ تمسّک به عترت می دانند و می فرمایند: «من تَمسّک بِعترتی مِن بَعْدی، کانَ مِنَ الفائزین» (= هرکس پس از من به عترت من تمسّک بجوید، از رستگاران خواهد بود.)(کفایةالأثر، ص22)
در حدیث دیگری فرمودند: «یا علی، شما حجت خدا بر مردمانید؛ هرکس به شما تمسّک جوید، هدایت شده و هرکس شما را رها کند، گمراه شود.»(امالی شیخ مفید، ص110.)
پس برای «مشق زندگی» باید از این «سرمشق»ها آموخت و آنان را معیار قرار داد.
عترت، خانواده ای الگوست که در علم، ایمان، تربیت، ایثار، نوع دوستی، عبادت، معاشرت شایسته، یتیم نوازی، مهرورزی به انسان ها، انفاق خالصانه، ادب و نیز احترام، برای همۀ ما سرمشق است.
#تربیت_دینی_فرزندان
#خانواده
#الگو
#ندای_تهذیب
🌸 @nedaye_tahzib
🌾tahzib-howzeh.ir
Clip-Panahian-CheraEjazeMidiZamanetBiKhodBegzare-128k.mp3
3.31M
#سه_شنبه_های_تربیتی
چرا اجازه میدی زمانت بیخود بگذره؟ / #پناهیان
یکی از عوامل فساد در روایات بیکاری است. بیکاری یعنی اجازه بدهی زمان همین جوری بیخود بگذرد. اجازه بدهی زمان همینجوری بیخود بگذرد. پدر و مادرهای محترم، خواهش میکنم جوانتان جوان دبیرستانیتان، مادرها پدرها، اجازه ندهید بیکار بمانند. حتماً کار بخواهد بکند لازم نیست حقوق بگیرد. بیکاری فاسد میکند انسان را. کسی کار نکند نابود میشود. میگوید بچهمان کار نیست! کار نیست؟ کار مفتکی ریخته همه جا. وقت را چرا میگذاری از دست برود؟ فعالیت آدم باید بکند اصلاً بیکاری معنا ندارد!
هیچ چیزی در دوران دبیرستان عین بیکاری عامل فساد نیست. دخترها توی دبیرستان بیکارند. پسرها دوران دبیرستان بیکارند. یک مقدار زمان کمی را میگذارند برای درس بقیهاش بیکار. بهشان میگویند دانشآموز هستید شما. انسان کامل! چهارده سال، پانزده سالش رد شده دیگر هیکلش بعضی از کارها را قویتر از بابا و مامانش میتواند انجام بدهد، ولی اسمش را گذاشتند دبیرستانی گفتند تو بیکار باش. خب این بندۀ خدا امام صادق(ع) میفرماید بیکاری جوان قطعاً او را به گناه میکشاند. بعد میگویی که چرا گناه اینقدر توی جامعه فراوان است؟ یک فکری برای نظام آموزش و پرورش بکنیم که بیکاری را رسمیّت ما بهش دادیم.
#بیکاری
#فساد
#دبیرستانی
#کلیپ_صوتی
#ندای_تهذیب
🌸 @nedaye_tahzib
🌾tahzib-howzeh.ir
#سه_شنبه_های_تربیتی
🌾#تربیت_دینی / گستره ی تربیت دینی 👇🏿👇🏿🌾
گستره ی تربیت دینی
تعریف تربیت دینی اثرگذار بر دیگران، برای رشد است. تربیت به این معنا نخواهد بود که یک کسی رشد دیگران را بعهده بگیرد و یا صاحب رشد دیگران بشود.
رابطه را در تربیت دینی یک رابطه ی آزادتر تلقی کنیم.
انسانها به زیبایی از کنار هم عبور می کنند مانند گلی که بوی خوشش را به مشام همه می رساند. اینگونه تاثیر گذاری در دیگران بکنند.
معنی تربیت دینی را اگر این بگیریم، گستره ی تربیت دینی فقط در خانه و مدرسه محدود نخواهد شد. همه با هم کار تربیتی می کنند. شما یک لباسی می پوشید. فردی میگوید: چقدر این قشنگ است. چقدر به شما می آید. این را از کجا خریدی؟ این روی شما تاثیر می گذارد. نگاه دیگران روی شما تاثیرگذار است که دفعه دیگر چه لباسی بپوشید. یا وقتی دیگران درباره ی زندگی شما نظر می دهند، روی شما تاثیر می گذارند. یا از زندگی خودشان برای شما حرف می زنند و یک حادثه ی کوچک را خیلی بزرگ می کنند تا از دیگران کم نیاورند و روی دیگران تاثیر بگذارند. این تاثیرها وقتی ماندگار می شود و زیاد میشود و پشت سرهم می شود، اسمش تاثیر تربیتی است نه فقط تاثیر تبلیغی.
بعضی افراد در یک لحظاتی خیلی آمادگی برای گرفتن پیامی از کسی یا از اطرافیان خودشان دارند. اگر آن لحظه یک پیام بد بفرستی و تاثیر بد تربیتی بگذارد، شما پیش خدا مسئولیت خواهید داشت. روز قیامت علاوه بر جواب خودت باید جواب او را هم بدهی. و می گویید:
من نمیخواستم رویش تاثیر بگذارم، او در اوج آمادگی تاثیر پذیری بود.
بعضی انسانها آمادگی شان برای تاثیر پذیری بالا است. کما اینکه بعضی مواقع انسانها تاثیر پذیری شان کم است. درگیر مسئله ی درونی هستند و پای منبری هم بنشینند تاثیر نمی پذیرند. ولی ما همه جا در حال تاثیر گذاری بر روی یکدیگر هستیم.
شما تربیت را از یک محیط بسته و از یک رابطه ی دو طرفه ی محکم خارج کنید و در روابط آزادتر قرار بدهید. آن موقع خواهید دید که تربیت گستره ی وسیعی دارد.
روایت می فرماید: مومنین به گردن هم حق پیدا می کنند. باید روز قیامت این حقی که گردن همدیگر پیدا کرده اند را پاسخ بدهند. یعنی تسویه حساب خودشان که انجام شد، حالا باید ببینند دین دیگران را هم ادا کردی یا نه؟
مثلاً چه کسی گردن ما حق پیدا می کند. فرمود:
حداقل کسی که گردن شما حق پیدا می کند کسی است که چهل قدم با او راه رفته اید. روز قیامت سوال می کنند که حق او را ادا کردی یا نه؟ حالا ببینید در این عبور و مرورهایی که با هم داریم، دوست و یا همکار، چقدر باید دقت داشته باشیم.
این فضا انسان را از حصار تن خودیت بیرون می آورد، وقتی حصار تنگ غم ها و افسردگی ها افزایش پیدا می کنند عصبانی شدن ها و خیلی مسائل پیش می آید. کافی است انسان در یک فضای قشنگی، فکر تاثیر گذاری بر دیگران هم باشد و هرکس خودش را مربی حساب بکند
#تربیت_دینی
#ندای_تهذیب
🌸 @nedaye_tahzib
🌾 tahzib-howzeh.ir
🍂سلسله مباحث: #زیِّ_طلبگی
شماره 21
🌺1️⃣ شاخصها و ملاكهای كلی 🌺
7ـ رعایت انصاف و پرهیز از برآوردن آه حسرت دیگران (قسمت دوم)
در شرایطی كه اجتماع به دو نیمه برخوردار و محروم تقسیم میشود، مرد خدا احساس مسئولیت میكند؛
در درجه اول سعی میكند وضع موجود را دگرگون سازد كه این پیمان خدا با دانایان امت است ( نهج البلاغة، خطبه2) ،
و در درجه دوم با ایثار و تقسیم آنچه در اختیار دارد، به ترمیم وضع نابسامان مستمندان میكوشد؛
اما همین كه میبیند عملاً راه برخوردار كردن و رفع نیاز مستمندان مسدود است، با همدردی، همسطحی و شركت عملی در غم مستمندان بر زخمهای دل آنان مرهم میگذارد. همدردی و شركت در غم دیگران ـ بهویژه برای پیشوایان امت كه چشمها به آنان دوخته است ـ اهمیت به سزایی دارد؛ علی علیهالسلام در دوره خلافت بیش از هر وقت دیگر زاهدانه زندگی میكرد و میفرمود:
اِنّ اللهَ فَرَضَ عَلی أَئمّةِ العَدلِ أَن یقدِروا انفُسَهُم بِضَعَفَةِ النّاسِ كَیلا یتَبَیغَ بِالفقیرِ فَقرُه (همان، خطبه 207)؛
خدا بر پیشوایان دادگر فرض كرده كه زندگی خود را با طبقه ضعیف تطبیق دهند كه رنج فقر مستمندان را ناراحت نكند.
همچنین میفرماید:
أَ أَقنعُ مِن نَفسی بِأَن یقالَ هذا أَمیرُالمؤمنینَ وَ لاأُشارِكُهُم فی مَكارِهِ الدّهرِ او اكونَ أسوَةً لَهُم فی جُشُوبَةِ العَیش (همان، نامه 45. )؛
آیا با عنوان و لقب امیر مؤمنان كه روی من نهاده و مرا با آن خطاب میكنند، خودم را قانع سازم و در سختیهای روزگار با مؤمنین شركت نداشته باشم و یا در فقیرانه زندگی كردن امام و پیشوای آنان نباشم؟
هنگامی كه امام خمینی رحمهالله در حومه پاریس به سر میبرد، در ایران نفت كمیاب شد و مردم از نظر گرم كردن خانههای خود در فشار بودند؛ امام فرمود: من برای همدردی با ملت ایران اتاق خود را سرد نگاه میدارم ( تفسیر آفتاب، ص 406)
صاحب معالم فرزند شهید ثانی رحمهالله فقط به دلیل همگون بودن با تنگدستان و مستمندان و تسلی آنان و عدم تشبه به ثروتمندان هرگز قوت بیش ازیك هفته یا یك ماه را نمیاندوخت (ریحانة الادب، ج 3، ص 391)
ادامه دارد...
#ویژه_طلاب
#ندای_تهذیب
🌹 @nedaye_tahzib
☘️tahzib-howzeh.ir
#قرآن_کریم
✅سوره مبارکه #انبیاء، صفحه 327، آیات 58 تا 72
🗓1399/10/03
🌻 @nedaye_tahzib
🌿 tahzib-howzeh.ir
248.pdf
126.6K
هر روز با قرآن و عترت
📚#موضوع_دویست_و_چهل_هشت
✅برخی دعاهای قرآنی
✏️درخواست سعه صدر و تاثیر کلام
🗓1399/10/03
🌻 @nedaye_tahzib
🌿 tahzib-howzeh.ir
🔹مجموعه پوسترهای نمایشگاهی قنوت دل
🔸موضوع: نماز شب، مایه شرافت مومن
#قنوت_دل #نماز_شب
شماره ۱7
🌻 @nedaye_tahzib
🌿 tahzib-howzeh.ir
#چهار_شنبه_های_اخلاقی
شماره ۱4
🌷زندگی در پرتو اخلاق »»»» اثر انزوا و گوشه گیری در اخلاق🌷
زیانهای گوشه گیری و انزوا/ قسمت دوم👇👇👇
در برابر منافع و فوایدی که در بالا برای عزلت و انزوا ذکر گردید زیانهای متعددی در تنهایی و فواید زیادی در معاشرت است که آنها را می توان دلایل برتری و فضیلت معاشرت شمرد:
1- نخستین چیزی که اهمیت و ارزش معاشرت را روشن می سازد این است که کسب غالب ملکات فاضله اخلاقی تنها در اجتماع میسر است و در تنهایی ممکن نیست، زیرا بیشتر این ملکات مربوط به طرز روابط با یکدیگر می باشد. تواضع و فروتنی و محبت و ایثار و عفو و گذشت و سخاوت و بردباری و کظم غیظ و عاطفه و ترحم و تملک نفس و... در چگونگی روابط و مناسبات انسانها پیدا می شود و برای کسب این فضائل حتماً باید در دل اجتماع زندگی نمود.
از این گذشته سلامتی از مفاسد اخلاقی از قبیل حسد، تکبر، دروغ، غیبت و... بواسطه انزوا و گوشه گیری، در حقیقت فضیلت و افتخار نیست؛
بلکه از قبیل «منتفی به انتفاء موضوع» است و درست به این می ماند که شخصی برای رهایی از آلودگی به اعمال منافی عفت خود را با وسایلی محروم سازد، گرچه چنین شخصی از این آلودگی محفوظ می ماند ولی این نوع پاکدامنی فضیلت نیست بلکه سلامت است. فضیلت این است که انسان در اجتماع زندگی کند و در لحظات حساس یوسف وار تا لب پرتگاه برود و تسلط خود را بر نفس خویش حفظ نماید و بازگردد (البته نه اینکه انسان عمداً و با دست خویش چنین صحنه هایی را ایجاد نماید).
بنابراین برای کسب ملکات فاضله که مقیاس ارزشهای انسانی محسوب می شوند راهی جز این نیست که در اجتماع زندگی کنیم و با مردم معاشرت داشته باشیم.
و به عبارت دیگر این صفات برجسته از طریق مبارزه با شهوات و عوامل فساد بدست می آید، همانطور که استحکام و قدرت چوبهای جنگلی بواسطه پرورش در میان طوفانهای سخت حوادث است و اگر در گوشه انزوا و در محیطی دربسته و محدود پرورش یابند آن استحکام را از دست می دهند، همچنین افراد منزوی و گوشه گیر قدرتهای روحی و اخلاقی خود را تدریجاً از دست خواهند داد. شاید حدیث زیر نیز اشاره به همین حقیقت باشد:
در زمان پیغمبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم یکی از مسلمانان برای عبادت به کوهی رفته و از مردم کناره گیری نموده بود، وی را نزد رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم آوردند حضرت به او فرمود:
«لا تَفْعَلْ انْتَ وَلا احَدٌ مِنْکُمْ، لَصَبْرُ احَدِکُمْ فِی بَعْضِ مَواطِنِ الْاسْلامِ خَیْرٌ مِنْ عِبادَهِ احَدِکُمْ ارْبَعِینَ عاماً»(فیض کاشانی، محجّه البیضاء 4/ 7.)
نه تو و نه هیچ یک از مسلمانان چنین نکنید، چه اینکه صبر و استقامت یکی از شما در یکی از محیطهای اسلامی بهتر از چهل سال عبادت است.
از این سخن پاسخ استدلال اول طرفداران انزوا روشن گردید.
ادامه دارد...
#زندگی_در_پرتو_اخلاق
#ندای_تهذیب
🌻 @nedaye_tahzib
🌿 tahzib-howzeh.ir
#قرآن_کریم
✅سوره مبارکه #انبیاء، صفحه 328، آیات 73 تا 81
🗓1399/10/04
🌺 @nedaye_tahzib
🍃 tahzib-howzeh.ir
249.pdf
119.2K
هر روز با قرآن و عترت
📚#موضوع_دویست_و_چهل_نه
✅برخی دعاهای قرآنی
✏️درخواست دوری از وسوه های شیطان
🗓1399/10/04
🌺 @nedaye_tahzib
🍃 tahzib-howzeh.ir
🔹مجموعه پوسترهای نمایشگاهی
#مشق_عشق / الگوی رفتاری علما در خانواده موضوع: خطاپوشی در جمع و تذکر صمیمانه در نهان
#آقا_مجتبی_تهرانی
شماره 23
🌺 @nedaye_tahzib
🍃 tahzib-howzeh.ir
#پنجشنبه_های_مشاوره_ای
🌺خانه سبز / قسمت هشتم / خانوادهگرایی🌺
ای کسانی که ایمان آورده اید ! خود و خانواده ی خود را از آتش نگه دارید :
یا أیُّها الّذینَ آمَنوا ! قُوا أنفسَکُم و أهلیکُم ناراً ! (تحریم / 6)
چون آیه « ای اهل ایمان ! خود و خانواده تان را از آتش نگه دارید ! » نازل شد ، مردم گفتند : ای فرستاده ی خداوند ! چگونه خود و خانواده ی خود را حفظ کنیم ؟ فرمود : کارهای خوب را انجام دهید و آن را به خانواده ی خود نیز یادآوری کنید ، و بر فرمانبرداری از خدا پرورششان دهید !
لمّا نَزَلتْ : « یا أیُّها الّذینَ آمَنوا !قُوا أنفسَکُم و أهلیکُم ناراً » قالَ النّاسُ : ( یا رسول اللَّه ! ) کیفَ نَقِی أنفسَنا وَ أهلِینا ؟ قالَ : اعمَلُوا الخیرَ و ذَکِّروا بهِ أهْلِیکُم و أدِّبُوهُم علی طاعهِ اللَّهِ !
نگهدارى خويشتن به ترك معاصى و عدم تسليم در برابر شهوات سركش است، و نگهدارى خانواده به تعليم و تربيت و امر به معروف و نهى از منكر، و فراهم ساختن محيطى پاك و خالى از هرگونه آلودگى، در فضاى خانه و خانواده است.
اين برنامهاى است كه بايد از نخستين سنگ بناى خانواده، يعنى از مقدمات ازدواج، و سپس نخستين لحظه تولد فرزند آغاز گردد، و در تمام مراحل با برنامهريزى صحيح و با نهايت دقت تعقيب شود
#خانه_سبز
#خانواده_گرایی
#ندای_تهذیب
🌺 @nedaye_tahzib
🍃 tahzib-howzeh.ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#پنجشنبه_های_مشاوره_ای
سخنران: حجت الاسلام مسعود عالی
"دستورالعمل ریاضت علامه طباطبایی"
علامه طباطبایی فرمودند که یکی از نسخه ها برای اهل سیر و سلوک این است که در خانه اهل سازش بوده و به اهل خانواده سخت نگیرید. این نوعی از سختی کشیدن است که انسان با این روش روی نفس خود پا گذاشته و خود را می آزماید.
#ندای_تهذیب
🌺 @nedaye_tahzib
🍃 tahzib-howzeh.ir
#پنجشنبه_های_مشاوره_ای
🌺 زن، خانواده و تربیت اسلامی در مکتب امام خمینی (ره) (قسمت چهارم) 🌺
◀️ویژگی ها و استعدادهای خاص مادر▶️
همان گونه که بیان شد، امام رحمه الله، در تربیت، بیشترین نقش و سهم را برای مادران قائل بود تا جایی که هیچ کس دیگر حتی پدر یا معلم چنین نقشی را در حد مادر نمی تواند ایفا کند. بی شک، چنین نگرشی نسبت به مادر، از ویژگی های خاص عاطفی و روحی مادران سرچشمه می گیرد. همان ویژگی هایی که امام رحمه الله از آنها آگاهی داشت و در برخی موارد به آنها اشاره کرده است:
1. سرمایه عاطفی والا و منحصر به فرد مادران
«حقوق بسیار مادرها را می توان شمرد و نمی توان به حق ادا کرد. یک شب مادر نسبت به فرزندش از سال ها عمر پدر متعهد ارزنده تر است. تجسم عطوفت و رحمت در دیدگان نورانی مادر، بارقه رحمت و عطوفت رب العالمین است. خداوند تبارک و تعالی قلب و جان مادران را با نور رحمت ربوبیت خود آمیخته، آن گونه که وصف آن را کس نتوان کرد و به شناخت کسی جز مادران در نیاید و این رحمت لایزال است که مادران را تحملی چون عرش در مقابل رنج ها و زحمت ها از حال استقرار نطفه در رحمت و طول حمل و وقت زاییدن و از نوزادی تا به آخر، رحمت فرموده. رنج هایی که پدران یک شب آن را تحمل نکنند و از آن عاجز هستند».(روح اللّه خمینی، جلوه های رحمانی، تهران، مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی، 1371، ص47؛ تبیان، دفتر هشتم، ص 125.)
2. رابطه و علاقه خاص مادر و فرزندی
«دامن مادرها دامنی است که انسان از آن باید درست بشود؛ یعنی اول مرتبه تربیت، تربیت بچه است در دامن مادر؛ برای اینکه علاقه بچه به مادر بیشتر از همه علایق هست و هیچ علاقه ای بالاتر از علاقه مادری و فرزندی نیست. بچه ها از مادر بهتر چیز اخذ می کنند».(صحیفه نور، ج 7، ص 76.)
«علاقه ای که بچه به مادر دارد، به هیچ کس ندارد و آن چیزی که در بچگی از مادر می شنود، در قلبش نقش می بندد و تا آخر همه اش می ماند».(صحیفه نور، ج 8، ص 162)
«... و چون بچه ها آن علاقه ای که به مادر دارند، به هیچ کس ندارند و در دامن مادر که هستند، تمام چیزهایی که دارند، آرزوهایی که دارند، خلاصه می شود در مادر و همه چیز را در مادر می بینند».(صحیفه نور، ج 8، ص 162)
3. اثرگذاری خاص مادران بر فرزندان
«حرف مادر، خلق مادر، عمل مادر در بچه اثر دارد... بچه وقتی در دامن مادرش هست، می بیند مادر اخلاق خوش دارد، اعمال صحیح دارد، گفتار خوش دارد، آن بچه از همان جا اعمالش و گفتارش به تقلید از مادر که از همه تقلیدها بالاتر است و به تزریق مادر که از همه تزریق ها مؤثرتر است، تربیت می شود».(صحیفه نور، ج 6، ص 157.)
«بچه از مادر بهتر چیز اخذ می کنند. آن قدری که تحت تأثیر مادرها هستند، تحت تأثیر پدر نیستند، تحت تأثیر معلم نیستند، تحت تأثیر استاد نیستند».(صحیفه نور، ج 7، ص 76.)
«در دامن مادر، بچه ها بهتر تربیت می شوند تا در پیش استادان... مادرها باید توجه به این کنند که بچه ها را خوب تربیت کنند، پاک تربیت کنند، دامن هایشان یک مدرسه علمی و ایمانی باشد و این، یک مطلب بسیار بزرگی است که از مادرها ساخته است و از دیگران ساخته نیست. آن قدری که بچه از مادر می شنود، از پدر نمی شنود. آن قدری که اخلاق مادر در بچه کوچک نورس تأثیر دارد و به او منتقل می شود، از دیگران عملی نیست».(صحیفه نور، ج 8، ص 162.)
4. آرامش بخشی مادر نسبت به فرزندان
«مادری که بچه اش گرفتاری دارد و می خواهد او را نجات بدهد، آن قدری که الطاف این مادر او را آرام می کند، مداوا آن قدر تأثیر در او ندارد. این الان احتیاج به او دارد که روحش آرام بشود، مادر روح این را آرامش می دهد...».(صحیفه نور، ج 6، ص 280.)
#امام_خمینی_و_خانواده
#تربیت
#مادر
#ندای_تهذیب
🌺 @nedaye_tahzib
🍃 tahzib-howzeh.ir
🍂سلسله مباحث: #زیِّ_طلبگی
شماره 22
🌺1️⃣ شاخصها و ملاكهای كلی 🌺
7ـ رعایت انصاف و پرهیز از برآوردن آه حسرت دیگران (قسمت سوم)
آیة اللّه وحید بهبهانی دو پسر داشته است: یكی، به نام آقا محمدعلی و دیگری، با نام آقا محمد اسماعیل. این مرد بزرگ، روزی عروسش (زن آقا محمداسماعیل) را دید كه جامههای عالی و فاخر پوشیده است، به پسرش اعتراض كرد كه چرا برای زنت این جور لباس میخری؟ پسر جواب داد:
«قُلْ مَنْ حَرَّمَ زِینَةَ اللَّهِ الَّتِی أَخْرَجَ لِعِبَادِهِی وَ الطَّیبَـتِ مِنَ الرِّزْقِ»؛
بگو: چه كسی زینتها و رزقها و غذاهای پاكیزه را كه خدا برای بندگانش آفریده، حرام كرده است؟
مگر اینها حرام است؟ لباس فاخر و زیبا را چه كسی حرام كرده است؟
گفت: پسرم! نمیگویم كه اینها حرام است. البته، حلال است. من روی حساب دیگری میگویم. من مرجع تقلید و پیشوای این مردم هستم. در میان مردم، غنی و فقیر و متمكن و غیر متمكن هست. افرادی هستند كه از این لباسهای فاخر و فاخرتر بپوشند؛ ولی طبقات زیادی هم وجود دارند كه نمیتوانند اینجور لباسها را بپوشند؛ لباس كرباس میپوشند.
ما كه نمیتوانیم این لباس را كه خودمان میپوشیم، برای مردم هم تهیه كنیم و نمیتوانیم كه آنها را در این سطح زندگی بیاوریم؛ ولی یك كار ازما ساخته است و آن همدردی با آنها است؛ آنها چشمشان به ما است. یك مرد فقیر، وقتی زنش از او لباس فاخر مطالبه میكند، یك مایه تسكین خاطر دارد.
او میگوید: گیرم ما مثل ثروتمندان نبودیم، ما مثل خانه آقای وحید زندگی میكنیم. ببین زن یا عروس وحید این جور میپوشند كه تو میپوشی؟
وای به حال آن وقتی كه ما هم زندگی مان را مثل طبقه مرفه و ثروتمند كنیم! این یگانه مایه تسلی خاطر و كمك روحی فقرا هم از دست میرود. من به این منظور میگویم ما باید زاهدانه زندگی كنیم كه زهد ما همدردی با فقرا باشد. ( احیای تفكر اسلامی، ص 78 و سیری در نهج البلاغة، ص 228. )
ادامه دارد...
#ویژه_طلاب
#ندای_تهذیب
🌹 @nedaye_tahzib
☘️tahzib-howzeh.ir