#شرح_مناجات_شعبانیه
شماره 5
______________________
🌱📍🌱و قَدْ جَرَتْ مَقادیرُکَ عَلَیَّ یا سَیِّدی فیما یَکُونُ مِنّی إلی اخِرِ عُمْری مِنْ سَریرَتی وَعَلانِیَتی
و به تحقیق تقدیرات تو در مورد من تا آخر عمرم جاری گشته است چه مربوط به امور پنهانی من چه در ارتباط با موضوعات آشکارم.🌱📍🌱
◀️ قضا و قدر
بحث از «قضا و قَدَر»، از پیچیده ترین مباحثِ علمِ کلام است
قضا و قدر الهی عبارت از نقشه های منظم پروردگار است که در مورد آفرینش حاکم می باشد و مسیر خلقت بر مبنای آن به صورت نظام احسن انجام می گیرد و مطابق آن جهان به بهترین وجه ممکن اداره می شود. فلاسفه اسلامی، نظام احسن تعبیر کرده اند و افرادی هم مانند لایپ نیتس بهترین جهان ممکن اصطلاح کرده اند.
قرآن کریم هم می فرماید: «وَخَلَقَ کُلَّ شَیْ ءٍ فَقَدَّرَهُ تَقْدِیرا»(فرقان /2).
(و خداوند هر چیزی را آفرید و بدان گونه که در خور آن بوده اندازه گیری کرده است).
◀️ دعا در پرتو تقدیر
شاید نخستین سؤالی که با شنیدن نام «قضا و قَدَر» به ذهن آدمی خطور می کند این است که: اگر بنا باشد، هر آنچه که در زندگی آدمی پیش می آید و اتفاق می افتد، بر طبق قضا و قدر الهی باشد، پس چه فایده ای برای دعا می توان تصور کرد و اساسا تلاش در زندگی بشر چه سودی می تواند داشته باشد؟
در پاسخ به این سؤال مهم، آن هم به اجمال باید گفت:
1.. قضا و قدر همانند درختی با شاخه های انبوه است.
از جمله شاخه های آن این است که: دعا نمودن و به دنبال آن، استجابت دعا، خود از مصادیق قضای الهی است؛ یعنی قضا و تقدیر الهی بر آن تعلق گرفته است که در زندگی آدمی، دعایی باشد و اجابتی.
همچنین خداوند این گونه اراده فرمود و این گونه قضا و قدر خویش را جاری ساخت که هر که در زندگی، اهل تلاش باشد، به آرزوهایش خواهد رسید و مقدر فرمود که هرکه تقوا پیشه کند، رستگار خواهد شد.
2.. دعا هم جزء علل و عواملی است که در سعادت انسان و بر آمدن خواسته او نقش دارد؛ یعنی تقدیر خدا بر این قرار گرفته است که اگر انسان دعا کند مشمول سعادت می گردد، توبه اش قبول می شود و خواسته اش برآورده می گردد و اگر دعا نکند خواسته او بر آورده نشده و مشمول قضا و قدر کلی بوده و در گرفتاری غرق می گردد.
امام صادق علیه السلام می فرماید:
«اَلدُّعاءُ یَرُدّ القَضاءَ بَعْدَ ما اُبِرمَ اِبراما فَأکثر مِن الدُّعاءِ فَإنَّهُ مِفتاحُ کُلِّ رَحْمَهٍ وَ نَجاحُ کُلِّ حَاجَهٍ و لایَنالُ ما عندَ اللّه ِ اِلاّ بالدّعاء و لَیسَ بابٌ یکثر قرعه إلاّ یوشک أن یُفتَحَ لِصَاحِبِه».(حاج شیخ عباس قمی، سفینه البحار، ج2، ص 178.)
(دعا قضا را پس از آن که به نحوی محکم شده باشد برطرف می سازد، از این رو دعا زیاد کن، زیرا آن کلید هر رحمت و موفقیت در هر حاجت است و نیل به الطاف الهی امکان پذیر نیست مگر به واسطه دعا، و هیچ دری نیست که بر آن در کوبه زیاد زده شود مگر آن که نزدیک است که به روی زننده اش باز گردد).
آن قدر در می زنم این خانه را
تا ببینم مهر صاحبخانه را
بحث جبر وتفویض، قضا و قدر و نقش دعا و صدقه از مباحث بسیار مهم و مشکل فلسفی و کلامی است که مکتب عمیق و ژرف تشیّع از میان دو دیدگاه افراطی و تفریطی راه بسیار منطقی و صحیح و وسط را معرفی نموده است که نه جبر باشد و نه تفویض.
♾♾♾♾♾♾
✅ به #ندای_تهذیب بپیوندید:
💐 @nedaye_tahzib
🌱 tahzib-howzeh.ir
4_5949785991484016354.mp3
3.3M
🎙واعظ: حاج آقا #قرائتی
🔖 چگونه در عید لذت ببریم 🔖
✅ به #ندای_تهذیب بپیوندید:
💐 @nedaye_tahzib
🌱 tahzib-howzeh.ir
🌱🌷🌱🌷🌱🌷🌱
🌱🌷🌱🌷🌱🌷🌱
علت نامگذاری سالها توسط رهبر معظم انقلاب (مد ظله العالی)
1️⃣ فلسفهی این کار جلب توجه مردم به یک ارزش و همینطور در نقطهی مقابل آن به یک مشکل است. بر این اساس رهبری با اطلاعات و گزارشهایی که از سراسر کشور دریافت میکنند، مطالعات و تجربهای که دارند، درک و دریافتی که از معارف اسلامی و قرآنی و مفاهیم انسانی دارند و نیز اشرافی که به مسائل کشور دارند، هر سال ملت را به یک موضوع توجه میدهند
2️⃣ جنس نام سال، جنس فرهنگ عمومی است
در واقع از میان همهی ارزشها و جهتگیریهای مطلوب، رهبری یک ارزش را برجسته میکنند و در صدر قرار میدهند و توجه همگان را به آن جلب میکنند. این در واقع نوعی اعتلای فرهنگ عمومی جامعه است که از وظایف رهبری است.
3️⃣ نام سال بیشتر برای این است که جامعه و بهویژه جوانان در فضای یک شعار و یک نام تربیت شوند. هر کسی که دلش به حال کشور میسوزد و میخواهد این کشور بهتر پیشرفت و رشد کند، وظیفه دارد که آن نام و آن شعار را توضیح دهد. در واقع تمرکز ملی روی یک مفهوم مثل نام سال باعث میشود که آن مفهوم عمیقتر در اذهان مردم جای بگیرد.
نکتهی مهم: که رهبری وقتی هر سال یک شعاری را مطرح میکنند، به این معنی نیست که شعار سال قبل تاریخ مصرفش تمام شده است؛ خشت روی خشت گذاشته میشود تا بنای اخلاق عمومی ساخته شود.
4️⃣ مؤلفههای انتخاب نام سال
در واقع نوعی جمعبندی مجموع عوامل است؛ از جمله آسیبهایی اجتماعی که باید برطرف گردد. جوانههای نویی که در جامعه روییده است. گاهی نیز ممکن است شرایط بینالمللی یا اقتضائات داخلی هم اثرگذار باشد.
نکته مهم: رهبری برای بیان عیبها از نقطهی مقابل آنها استفاده میکنند و آن حسنی را که توجه به آن میتواند عیبها را برطرف کند، نام سال قرار میدهند. مثلاً در جامعه بیانضباطی اجتماعی وجود داشته و ایشان روی انضباط اجتماعی تأکید میکنند. یا وقتی بخواهند با تنبلی مقابله کنند، همت مضاعف را برمیگزینند. یا وقتی بخواهند اعتماد به نفس را تقویت کنند، صحبت از نوآوری و شکوفایی میکنند. وقتی میخواهند به پرکاری و عشق به کار تأکید کنند، وجدان کار را اعلام میکنند.
🌱🌷🌱🌷🌱🌷🌱
🌱🌷🌱🌷🌱🌷🌱
✅ به #ندای_تهذیب بپیوندید:
💐 @nedaye_tahzib
🌱 tahzib-howzeh.ir
🔰 اطلاعاتی که رهبر انقلاب از فعالیت دستگاههای جاسوسی آمریکا و رژیم صهیونیستی درباره انتخابات در اختیار مردم گذاشتند
🔺 رهبر انقلاب، در سخنرانی نوروزی: من این را هم عرض بکنم این دیگر اینها اطلاعات ما است. دستگاههای جاسوسی و اطلاعاتی کشورهایی از جمله آمریکا و... از چندی پیش دارند تلاش میکنند که انتخابات آخر خرداد را بیرونق کنند یا برگزارکنندگان را متهم میکنند که انتخابات مهندسی شده و ... و یا مردم را دلسرد میکنند که رأی شما اثری ندارد و در بهبود اوضاع اثری نمیگذارد. از فضای مجازی هم حداکثر استفاده را میکنند.
فضای مجازی هم در یک جاهایی ول است. همه کشورهای دنیا فضای مجازیشان را مدیریت میکنند ولی ما افتخار میکنیم که آن را ول کردیم! ... از این فضا استفاده میکند دشمن که با شیوههای روانی مشارکت مردم را در انتخابات کاهش دهد.
فضای مجازی را بایستی مدیریت کرد. از این امکان مردم استفاده کنند برای مردم وسیله آزادی است بلاشک. خیلی هم خوب است اما نباید این وسیله را اختیار دشمن قرار داد که بتواند علیه کشور و علیه ملت توطئه کند.
#بسته_خبری
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 ببینید | این که میگویند رئیس جمهور قدرت اجرایی ندارد صحیح نیست.
عمده مدیریتهای کشور در دست رئیس دولت است
#قرآن_کریم
✅سوره مبارکه #سجده، صفحه 416، آیات 12 تا 20
🗓1400/01/02
🌷 @nedaye_tahzib
✅ tahzib-howzeh.ir
#شرح_مناجات_شعبانیه
شماره 6
______________________
🌱📍🌱الهی اِنْ حَرَمْتَنی فَمَنْ ذَا الَّذی یَرْزُقُنی؟
معبود من! اگر تو محرومم کنی، کیست که روزیَم دهد؟ 🌱📍🌱
◀️ رزق به دو گونه است:
رزق مادی و رزق معنوی. رزق مادی همانند: آب، خاک، غذا، لباس، خانه، بهره داشتن از زیبایی ظاهر و همانند آنها و رزق معنوی همانند: علم، تقوی، عرفان، آبرو، عزت در میان اجتماع و همانند آنها.
در این فراز از مناجات نیز که در واقع جلوه ای از توحید ناب، متجلی شده است، تمامی رزق ها، به حق تعالی منتسب شده و اینکه روزی تنها به دست اوست، تا آنجا که اگر او بنده را از روزی محروم سازد، هرگز کسی دیگر نمی تواند به او روزی برساند.
در قرآن کریم این گونه به این امر، اشاره شده است:
قُلْ مَنْ یَرْزُقُکُمْ مِنَ السَّماءِ وَ اْلأَرْضِ أَمَّنْ یَمْلِکُ السَّمْعَ وَ اْلأَبْصارَ وَ مَنْ یُخْرِجُ الْحَیَّ مِنَ الْمَیِّتِ وَ یُخْرِجُ الْمَیِّتَ مِنَ الْحَیِّ وَ مَنْ یُدَبِّرُ اْلأَمْرَ فَسَیَقُولُونَ اللّهُ فَقُلْ أَ فَلا تَتَّقُونَ. (یونس: 31)
بگو! چه کسی شما را از آسمان و زمین روزی می دهد؟ چه کسی است که به شما چشم و گوش عطا می کند؟ چه کسی، از مرده زنده و از زنده مرده بر می انگیزد؟ و چه کسی تدبیرِ امور را به عهده دارد؟ خواهند گفت: خداوند. پس بگو! چرا تقوی پیشه نمی کنید.
و در جای دیگر نیز می فرماید: «إِنَّ اللّهَ هُوَ الرَّزّاقُ ذُو الْقُوَّهِ الْمَتینُ؛ همانا روزی دهنده، تنها خداست که صاحب قدرت و اقتدار ابدی است.» (ذاریات: 58)
گرچه مراد از رزق در آیات فوق، می تواند شامل مادی و معنوی باشد _ که فقط به دستِ خداوند است _ اما مناسب است در غالب دو آیه دیگر، به دو نوع از رزق معنوی نیز اشاره شود که آنها نیز، تنها در اختیار خداوند بزرگ بوده و پروردگار، آنها را نیز از ناحیه خود می داند.
در آیه اول، حق تعالی، نعمت و روزی معنوی بزرگ تزکیه نفس را، که نصیب بنده ای می شود، از عنایات خود، در حق بنده دانسته و چنین می فرماید:
وَ لَوْ لا فَضْلُ اللّهِ عَلَیْکُمْ وَ رَحْمَتُهُ ما زَکی مِنْکُمْ مِنْ أَحَدٍ أَبَدًا وَ لکِنَّ اللّهَ یُزَکّی مَنْ یَشاءُ وَ اللّهُ سَمیعٌ عَلیمٌ. (نور: 21)
و اگر فضل و رحمت و عنایت خداوند، نصیبِ شما نمی شد، احدی از شما به تزکیه نفس و آراسته شدن به تقوی موفق نمی شدید، ولی این خداست که هرکه را خواهد مُهذَّب می سازد، و خداوند شنوا و داناست.
و در آیه دیگر، رزقِ علمی را نیز که از روزی های معنوی است، این گونه به خود منتسب می داند: «عَلَّمَ اْلإِنْسانَ ما لَمْ یَعْلَمْ؛ خداوند، عالم نمود انسان را آنچه را که نمی دانست» (علق: 5) و نیز در آیه دیگر خطاب به پیامبرش می فرماید «وَ عَلَّمَکَ ما لَمْ تَکُنْ تَعْلَمُ؛ و خداوند، آنچه را که نمی دانستی به تو تعلیم داد.» (نساء: 113)
غرض آنکه تمامی رزق و روزی _ چه مادی و چه معنوی _ به دست پروردگار و به اذن اوست، و اگر او کسی را از این رزق محروم سازد، روزی دهنده دیگری وجود ندارد.
♾♾♾♾♾♾
✅ به #ندای_تهذیب بپیوندید:
🌷 @nedaye_tahzib
✅ tahzib-howzeh.ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🚨 توجه ویژه به #مستضعفین در ایام عید
🔹امام خمینی(ره): این جمعیتهایی که هستند از ایتام، از فقرا، از مستمندان، از مستضعفین، از اینها، به اینها رسیدگی بکنند تا ان شاء الله خداوند سال نو را بر همه ما و بر همه مسلمین و بر همه امت اسلامی مبارک کند.
✅ به #ندای_تهذیب بپیوندید:
🌷 @nedaye_tahzib
✅ tahzib-howzeh.ir
#دوشنبه_های_بصیرتی
🔹🔑🔑اقتصاد مقاومتی در کلام امام خمینی / قسمت 18 / بسترهای اقتصادی🔑🔑🔹
2️⃣اقتصاد بدون نفت
♻️ایران کشوری غنی
حضرت امام خمینی رحمه الله:
ايران امكانات و ظرفيت هاي مختلف و فراواني براي رشد اقتصادي دارد كه اگر نفت هم نباشد بتواند به رشد خود و از بين بردن فقر نائل شود، از قبيل معادن مختلف كه در صنايع اهميت زيادي دارد و همچنين امكانات كشاورزي و دامداري و مهم تر از همه وجود استعدادهاي سرشار و خلاق انساني.
[صحيفه نور ، ج 4، ص 191]
♻️ اصلاح سياست استفاده از نفت
حضرت امام خمینی رحمه الله:
ما نه چاه هاي نفت را مي بنديم و نه درهاي مملكت را به روي خود مي بنديم و نه كشور را به بازار مصرف هرچه كه غرب مي سازد و مي خواهد به ما تحميل كند تبديل مي كنيم. ما از نفت استفاده خواهيم كرد، ولي دليلي ندارد كه هميشه صادركننده آن باشيم. ما چيزي را كه نداريم و به آن نياز داريم، از خارج مي خريم، ولي چرا خود توليدكننده ما يحتاج خود نباشيم؟ سياست ما هميشه بر مبناي حفظ آزادي و استقلال و حفظ منافع مردم است كه اين اصل را هرگز فداي چيزي نمي كنيم....
[صحيفه نور ، ج 3، ص 49]
#اقتصاد_مقاومتی_و_امام_خمینی
♾♾♾♾♾♾
✅ به #ندای_تهذیب بپیوندید:
🌷 @nedaye_tahzib
✅ tahzib-howzeh.ir
🍂سلسله مباحث: #زیِّ_طلبگی
شماره 54
🌺 شاخصها و ملاكهای كلی |
رفتار اجتماعی طلبه🌺
——————————
💠خانواده طلبه💠
بیشك، یكی از جلوههای ظاهری طلبه، خانواده اوست. همسر، فرزند، برادر، خواهر، خویشاوندان و حتی دوستان طلبه هر یك تا حدودی منتسب به اویند و به اندازه همین انتساب در معرض نگاه جامعه و مورد انتظارات خاصی قرار دارند؛ مثلاً پذیرفته نیست كه همسر طلبه حداقل حجاب واجب شرعی را رعایت كند. یا فرزندان طلبه از لباسها و ظواهر خاصی برخوردار باشند. خدای متعال در قرآن كریم این مسئولیت بیشتر را برای خویشاوندان پیامبر اكرم صلیاللهعلیهوآله اینگونه گوشزد میكند:
«ینِسَآءَ النَّبِی مَن یأْتِ مِنكُنَّ بِفَـحِشَةٍ مُّبَینَةٍ یضَـعَفْ لَهَا الْعَذَابُ ضِعْفَینِ وَكَانَ ذَ لِكَ عَلَی اللَّهِ یسِیرًا * وَ مَن یقْنُتْ مِنكُنَّ لِلَّهِ وَ رَسُولِهِی وَ تَعْمَلْ صَــلِحًا نُّؤْتِهَآ أَجْرَهَا مَرَّتَینِ وَ أَعْتَدْنَا لَهَا رِزْقًا كَرِیمًا * یـنِسَآءَ النَّبِی لَسْتُنَّ كَأَحَدٍ مِّنَ النِّسَآءِ»؛
ای زنان پیامبر! هر یك از شما كه گناه آشكاری انجام دهد، عذاب او دو برابر خواهد بود و این بر خدا آسان است. و هر یك از شما كه خدا و رسولش را پیوسته فرمان برد و عمل شایسته انجام دهد، پاداشش را دو برابر خواهیم داد و برای او روزی ارزشمندی آماده ساختهایم. ای زنان پیامبر! شما مانند سایر زنان نیستید (احزاب 33: آیه 30-32. )
تفاوت خانواده با سایر جلوههای ظاهری طلبه، در این است كه خانواده طلبه انسانهای صاحب اختیار آزادی هستند و نوع زندگی آنان صد در صد در اختیار طلبه نیست؛ یعنی برخلاف رفتارها و سایر وجوه زندگی كه نوعا به دست خود طلبه تنظیم و مدیریت میشود، همسر و فرزند او صد در صد تابع او نیستند و ممكن است خلاف انتظار یا توصیه وی رفتار كنند و او نتواند بر آنان تأثیر مورد نظر خود را بگذارد. از این جهت، وظیفه او نیز درباره خانواده كمتر از وظیفهای است كه در مورد خود دارد.
بیشك، طلبه مانند هر انسان مؤمنی وظیفه دارد كه خانواده خود را به تقوا توصیه كند و شرایط زندگی را برای رشد معنوی آنان مهیا سازد:
«یأَیهَا الَّذِینَ ءَامَنُواْ قُواْ أَنفُسَكُمْ وَ أَهْلِیكُمْ نَارًا»؛
ای كسانی كه ایمان آوردهاید! خود و خانواده خود را از آتش دوزخ حفظ كنید.
«وَ أْمُرْ أَهْلَكَ بِالصَّلَوةِ وَ اصْطَبِرْ عَلَیهَا»؛
خانواده خود را به نماز امر كن و بر آن پایدار باش.
اما چه بسا همه تلاشهای طلبه با سوء اختیار آنان ناكام ماند و او نتواند به تمام خواسته خود، در باورها، اخلاقیات، رفتارها، ظواهر و نوع زندگی آنان برسد. در اینجا اگر طلبه به اندازه توان خود همت كرده باشد، وظیفه دیگری ندارد و در پیشگاه خدا معذور است.
فرزند حضرت نوح علیهالسلام، همسر حضرت لوط علیهالسلام، ابولهب عموی پیامبر صلیاللهعلیهوآله، و جعفر كذاب برادر امام حسن عسكری علیهالسلام نمونههایی از این تلاشهای ناكام هستند.
بنابراین، طلبه باید وظیفه خود را درباره خانوادهاش انجام دهد، در حد امكان آنان را متوجه مسئولیتشان بگرداند و الگوی زندگی دینی را برای آنان ترسیم و به آنان توصیه كند؛ اما اجبار و الزام آنان به پایبندی در این موارد، امكانپذیر و شایسته نیست.
قابل توجه اینكه توصیه به زهد و تقوا و رعایت سادگی، بیش از آنكه از خانواده طلبه انتظار رود، از خود او مطلوب است. طلبه بیش و پیش از سفارش این امور به خانواده، باید تلاش كند تا خود بدان عامل باشد.
#راه_و_رسم_طلبگی
#زیِّ_طلبگی
#رفتار_اجتماعی
#خانواده_طلبه
♾♾♾♾♾♾
✅ به #ندای_تهذیب بپیوندید:
🌻 @nedaye_tahzib
🌿 tahzib-howzeh.ir
#قرآن_کریم
✅سوره مبارکه #سجده، صفحه 417، آیات 21 تا 30
🗓1400/01/03
🌸 @nedaye_tahzib
🌾 tahzib-howzeh.ir
#شرح_مناجات_شعبانیه
شماره 7
______________________
🌱📍🌱الهی ... وَ اِنْ خَذَلْتَنی فَمَنْ ذَا الّذی یَنْصُرُنی
معبود من!... و اگر رها کنی چه کسی مرا یاری نماید 🌱📍🌱
◀️ خداوند صاحب عزت
چون عزت از ناحیه خداست، اگر او دریغ فرماید، بنده به جُز از خداوند صاحب عزت از چه راهی می تواند، کسبِ عزت نماید.
و چون ذلت و خواری نیز از سوی اوست، اگر او بنده ای را ذلیل نماید، چه کسی جز او می تواند، بنده را یاری رساند:
گر ز چشمِ همه خلق بیفتم سهل است
تو مینداز که مخذول تو را ناصر نیست
مورخان نوشته اند: در تاریخِ خلفای عباسی، اَلْقاهِرُ بِاللّه برادر الْمُقْتَدِر بِاللّهِ، تنها دو سال سلطنت کرد که خلافتش شامل سرزمین های ایران و عراق و حجاز و مصر و سوریه و غیره می شد.
گروهی از اَتراک ریختند، او را کور کردند و از خلافت عزلش کرده و اموالش را هم بردند. روزی در مسجد جامع بغداد، او را دیدند که به واسطه کوری عصایی به دست گرفته و در صف جماعت، می گردد و می گوید: رحم کنید بر کسی که دیروز بر شما حکومت می کرد و امروز به کمک شما نیازمند است(شهید آیت الله دستغیب، سرای دیگر، ص 76).
چه نیکو در قرآن آمده است:
قُلِ اللّهُمَّ مالِکَ الْمُلْکِ تُؤتِی الْمُلْکَ مَنْ تَشاءُ وَ تَنْزِعُ الْمُلْکَ مِمَّنْ تَشاءُ وَ تُعِزُّ مَنْ تَشاءُ وَ تُذِلُّ مَنْ تَشاءُ بِیَدِکَ الْخَیْرُ إِنَّکَ عَلی کُلِّ شَیْءٍ قَدیرٌ. (آل عمران: 26)
بگو! بار خدایا ای پادشاهِ مُلکِ هستی، تو هر که را که خواهی مُلک و سلطنت عطا می کنی و از هر که خواهی، سلطنت را می گیری، و هر که را خواهی عزت دهی و هر که را خواهی خوار می کنی. تمامِ خیر، تنها به دستِ توست. به درستی که تو بر هر چیزی توانایی.
♾♾♾♾♾♾
✅ به #ندای_تهذیب بپیوندید:
🌸 @nedaye_tahzib
🌾 tahzib-howzeh.ir
#سه_شنبه_های_تربیتی
🔹تربیت دینی فرزندان /شماره 16/
اصول مهم تربیتی🔹👇🏿👇🏿
🔅سه اصل مهم در تربیت:
الف: زمینه سازی
ب: انگیزه دهی
ج: باور آفرینی
1️⃣ زمینه سازی (قسمت دوم):
2-1- مساعد کردن موقعیت
ناهموار ی های مسیر تربیت دینی معلول ذهنیت های خراب وتصویرسازی های نادرست است.
مساعدکردن موقعیت رشد، جلوۀ دیگری از هموارسازی است. ایجادفضایی مملو از آرامش و به دور از تنش و توجه کردن به نیاز های اساسی جسمی و روانی و عاطفی برای بشر بسان نور، آب، کود و سم است برای
خاک و دانه. دانه در موقعیت مساعد، زمینۀ رشدش فراهم خواهد شد.خراب نکردن ذهنیت ها، برنامه ای در جهت هموارسازی است. ذهنیت خراب، بینش ناصحیح و نگاه همراه با منفی گرایی و ناامیدی و... زمینه ساز شکل گیری طرح واره های معیوب بر شخصیت فرد خواهد شد. همچنین،یکی از ریشه های رفتار ناصحیح، ادراک های ناسالم است. ناهمواری های مسیر تربیت دینی معلول ذهنیت های خراب و تصویرسازی های نادرست است. اگر والدین فضای ذهنی فرزندان را خراب نکنند و تصویری درست و شفاف از خودش و هستی و دین به او ارائه کنند، گرایش های فطری و طبیعی، او را به سوی کمال خواهد کشید.
شخصی که بر اثر تلقین و القای اطرافیان، این پنداره ها در ذهنش نقش بسته است که نمی توانم، ارزشمند نیستم، در این عالم مجبورم و هزاران عقیدۀ اشتباه دیگر ، این برداشت ها به طورطبیعی در رفتارش ظهور و بروز می کند.
پاسخ های اشتباه به پرسش های بچه ها خود عاملی برای خراب کردن ذهنیت آن هاست.
بی جواب گذاشتن پرسش های اعتقادی کودک ضررش به مراتب کمتر ازدادن تصویری تاریک و معیوب و نادرست به اوست .
بی جواب گذاشتن پرسش های اعتقادی کودک و گفتن این جمله که نمی دانم، بعداًبرای شما توضیح می دهم و یا بعداً متوجه می شوی،ضررش به مراتب کمتر از این است که ما تصوری تاریک، مخدوش، معیوب و غلط از یک مسئله در ذهن او ایجاد کنیم.
ادامه دارد...
#تربیت_دینی_فرزندان
#اصول_مهم_تربیتی
♾♾♾♾♾♾
✅ به #ندای_تهذیب بپیوندید:
🌸 @nedaye_tahzib
🌾 http://tahzib-howzeh.ir
Panahian-Clip-MehrabanTarAzMadar-Medium.mp3
388.4K
#کلیپ_صوتی | مهربانتر از مادر | #استاد_پناهیان
باور بفرمایید اکثر کسانی که اهل دوزخ خواهند شد مال این است که این حقیقت را درک نکردند. این حقیقت که خدا ما را فوقالعاده دوست دارد. پیغمبر اسلام فوقالعاده ما را دوست دارند. امیرالمؤمنین هر موقع ابراز محبت میکردند به یاران و دوستان خودشان به شیعیانشان، بلافاصله میفرمودند که و خدا بیشتر از من شما را دوست دارد. چهجور امیرالمؤمنین علی(ع) بلافاصله این را میفرمودند؟ امام باقر این را میفرمودند؟ پیامبر اکرم این را میفرمودند؟ ولی ما این را به بچههایمان نگوییم؟ بیایید پدر و مادرها این کار را بکنند، محبت خودشان را به بچههایشان اثبات کنند و دقیقهای یکدفعه بگویند خدای ما بیشتر از ما شما را دوست دارد.
✅ به #ندای_تهذیب بپیوندید:
🌸 @nedaye_tahzib
🌾 http://tahzib-howzeh.ir
🍂سلسله مباحث: #مهارت_های_طلبگی
شماره 1
——————————
مقدمه:
لازم است هر طلبه از آغاز ورود به حوزه، در اندیشه کسب مهارتهای مورد نیاز آینده خود باشد و در روزگار تحصیل، دست کم یک بار به تجربة عینی مسئولیتهای صنفی خود اقدام کند و مهارت خود را نسبت به اموری که در آینده بدان نیاز دارد یا در معرض آن قرار میگیرد، بیازماید.
دغدغه مهارت افزایی و کارآمدی، باید از آغاز طلبگی در طلبه وجود داشته باشد و او را به حرکت و جوشش بیشتر وادار کند.
در سنین بالا علاوه بر آنکه استعداد فراگیری انسان کم میشود، توقع اجتماع از او بالا میرود و نارسایی و اشتباه که لازمه طبیعی هر فراگیری است، برای او موجه شمرده نمیشود. غالباً کسانی که توان افزایی خود را به سنین بالا به تعویق میاندازند، در آن موقعیت، به سبب بروز همین مشکلات، از اقدام برای کسب مهارت دوری میکنند.
ادامه دارد...
#راه_و_رسم_طلبگی
#زیِّ_طلبگی
#مهارت_های_طلبگی
♾♾♾♾♾♾
✅ به #ندای_تهذیب بپیوندید:
🌻 @nedaye_tahzib
🌿 tahzib-howzeh.ir
#قرآن_کریم
✅سوره مبارکه #احزاب، صفحه 418، آیات 1 تا 6
🗓1400/01/04
🌻 @nedaye_tahzib
🌿 tahzib-howzeh.ir