eitaa logo
ندای تهذیب
7.7هزار دنبال‌کننده
4.7هزار عکس
1.7هزار ویدیو
906 فایل
کانال رسمی معاونت تهذیب و تربیت حوزه‌های علمیه اداره قرآن و حدیث @msn200 اداره اخلاق @Bahoosh593 اداره مشاوره @ENamazizade پیشنهادات و انتقادات @kovsar140 سایت‌‌ها: tahzib.ismc.ir hojre-nama.ir nedaye-tahzib.ir
مشاهده در ایتا
دانلود
✅سوره مبارکه ، صفحه 424، آیات 44تا 50 🗓1400/01/10 🌸 @nedaye_tahzib 🌾 tahzib-howzeh.ir
424.mp3
522.8K
🔊 🎤توسط استاد ✅صفحه 424 🗓1400/01/10 🌸 @nedaye_tahzib 🌾 tahzib-howzeh.ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
شماره 11 ______________________ 🌱📍🌱الهِی قَدْ جُرْتُ عَلی نَفْسِی فِی النَّظَرِ لَها فَلَهَا الْوَیْلُ اِنْ لَمْ تَغْفِرْ لَها معبودم! نسبت به نفس خود و توجه بدان ستم کردم، پس وای بر آن اگر تو او را نبخشی🌱📍🌱 ◀️سعادت انسان 1 - دستورات الهی برای سعادت انسان و جوامع انسانی مقرر شده است و رعایت قوانین و مقررات او به نفع خود انسان و جامعه انسانی است. هر گناهکاری در نخستین مرحله به خود ظلم و ستم می کند، آن کس که شرک می ورزد عزّت عبودیت الهی را به ذلت بندگی غیر خدا فروخته است و آن کس که ظلم به دیگری می کند در اولین مرحله ضربه به اخلاق خود می زند، یک نفر بد اخلاق، عصبانی و فحاش پیش از آن که به دیگری ضربه وارد سازد اعصاب خود را خُرد کرده و یک جانی بیشتر از آن که به دیگری آسیب زند پرونده خود را سیاه کرده است. در اخبار نیز از نافرمانی ها، به عنوان ظلم در حق خویش یاد شده است، همان گونه که از حضرت علی علیه السلام نقل است که: «ظَلَمَ نَفْسَهُ مَنْ عَصَی اللّهَ وَ اَطاعَ الشَّیْطانَ؛ آنکه خدا را نافرمانی نماید و از شیطان اطاعت کند، در حق خویش، ستم نموده است.» (غرر الحکم و درر الکلم، ج 4، ص 276) آگوستین نیز در کتاب اعترافات خود، ص 107 می گوید: «اگرچه آدمیان، در انجام گناه، علیه خدا می شورند، ولی در واقع جان های خود را می آزارند و در این بدخواهی علیه خود قیام می کنند.» 📍از دست دادن فرصت: ظلم به خویشتن آنها که به جایی رسیده اند و به آرزوهایشان دست یافتند، از سلسله قوانینی پیروی کردند که در راه ماندگان و ناکامان در آرزوها، آن قوانین را زیر پا گذاشتند. از جمله آن قوانین، در یافتن فرصت ها و استفاده کامل از آنها می باشد. در قاموس انسان های بزرگ و موفق، چیزی به نام «هنوز فرصت هست»، و واژه نامأنوسی به نام «امروز و فردا کردن» وجود ندارد. سهل انگاری و ضایع نمودن فرصت ها یکی پس از دیگری تا آنجا می تواند خطرناک باشد که در نهایت، آدمی را از ره یابی به بهشت ابدی محروم سازد. ملاّمهدی نراقی در کتاب جامع السّعادات چنین می گوید: «قَدْ وَرَدَ اَنّ اَکْثَرَ اَهْلِ النّارِ صِیاحُهُمْ مِنْ سَوْفَ، یَقُولُون واحُزْناه مِنْ سَوْفَ؛ روایت شده است که ناله بیشتر اهل جهنم از فردا گفتن و به تأخیر انداختن فرصت ها است و صدای واحزناه از آنها به خاطر این سهل انگاری ها بلند است» (ملاّمهدی نراقی، جامع السّعادات، ج 3، ص 33.) امام علی علیه السلام فرمود: ماضِی یَوْمِکَ فائِتٌ وَ آتیهِ مُتَّهَمٌ، وَ وَقْتُکَ مُغْتَنَمٌ فَبادِرْ فیهِ فُرْصَهَ الْاِمْکانِ! وَ اِیّاکَ اَنْ تَثِقَ بِالزَّمانِ.(غرر الحکم و دررالکلم، ج 6 ، ص 140.) دیروزت از دست رفته، و فردایت مشکوک است، و امروزت غنیمت. پس امروزت را دریاب و در بهره برداری از فرصت ممکن شتاب کن، و از اطمینان کردن به روزگار بپرهیز. 2 - رها کردن نفس خطرناک است، عدم مراقبت از او آدمی را به وادی هلاک می افکند، باید پیوسته در صدد تهذیب و تزکیه نفس بود و آن را از بدیها بازداشت که یوسف صدیق با همه نزاهت و پاکی فرمود : «اِنَّ النَّفْسَ لاََمَّارَهٌ بِالسُّوءِ اِلاّ مَا رَحِمَ رَبِّی»(یوسف /53). (همانا نفس بسیار دستور به بدی و زشتی می هد مگر آن را که پروردگارم بدو رحم فرماید). همان طور که در بیماری های جسمانی فقط یک بیماری می تواند انسان را از پا در آورد و او را راهی مرگ سازد، تنها یک ناراحتی قلبی، تنها یک سنگ کلیه، تنها یک فشارخون، همچنین در بیماری های روانی تنها یک فساد اخلاقی می تواند آدمی را به دره سقوط پرتاب کند. تندخویی آدم را به صورت درنده ای در می آورد، شهوترانی انسان را پست تر از حیوان می سازد، حرص و آز او را از پا در می آورد، بخل بیچاره اش می کند و عشق به ریاست، آخرتش را بر باد می دهد ♾♾♾♾♾♾ ✅ به بپیوندید: 🌸 @nedaye_tahzib 🌾 tahzib-howzeh.ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔹تربیت دینی فرزندان /شماره 17/ اصول مهم تربیتی🔹👇🏿👇🏿 🔅سه اصل مهم در تربیت: الف: زمینه سازی ب: انگیزه دهی ج: باور آفرینی 1️⃣ زمینه سازی (قسمت سوم): 3-1- مواجه با سختی و ایجاد موانع انسان استعداد خدایی شدن دارد و دانه ای است که فقط در مسیر سخت دنیا رشد می کند و استعدادهایش شکوفا می شود. استعدادهای بی نهایت بشری در مواجهه با سختی ها بروز می کنند. بعد از هموارکردن زمین تربیت، رشد این دانه و شکوفا شدن استعدا های درونی او در گروی قرارگرفتن در فرایند و مسیر سخت و مواجهه با سختی ها و امتحان ها و تکلیف هاست. خدا بشر را به دلیل رحمت گسترده و بی نهایت خویش خلق کرد تا او را خدایی کند؛ یعنی بشر را به منبع بی نهایت صفات خویش متصل کند. راه خدایی شدن بشر و مسیر آن گذر از دنیایی است، که در کلام معصومین (علیهم السّلام) به مزرعۀ آخرت و زندان مؤمن و مکانی پیچیده به سختی ها و محدودیت ها توصیف شده است. همان طور که دانه باید در زمین مساعد کاشته شود و زیرخاک، سختی ها بکشد تا بر اثر این سختی ها شکفته شود و این شکفتگی و جوانه زدن از آثار تحمل آن سختی هاست، استعدادهای بی نهایت بشری نیز در مواجهه با سختی ها بروز می کنند. یکی از اصول تربیت دینی مواجهه با سختی هاست؛ ازاین رو خدای حکیم در دنیا، موانع و سختی های فراوانی پیش روی بشر نهاده است. حال، اگر شیوۀ مواجهه با این سختی ها درست باشد، صفات عالی انسانی کسب می شود و شخص، به اصطلاح خدایی می شود. بشر به دنیا آمد تا خلیفۀ خدا و شبیه او شود. صفات الهی در جدالی سخت و غلبه بر سختی ها کسب می شود. به طور مثال،: وقتی کسی که با فقیری مواجه می شود، نفس بنابر اقتضاء طبیعی اش می گوید: «به او کمک نکن؛ چرا که از اموال تو کم می شود.» منفعت سنجی مادی، منع ایجاد می کند؛ ولی کمال گرایی فطریِ روح فشار می آورد که کمک کن و دل از مال و منفعت برای هدفی بزرگ تر برکن.، کسی که در این جدال بر نفس غالب می شود، به واسطۀ تحمل این سختی، صفت کریم پیدا می یابد.، کسب صفات دیگر نیز همین گونه است. کسی که بر خشم نفس غلبه می یابد، ، کاظم می شود و کسی که بر هیجان نفس برای ریختن آبروی دیگری غلبه می یابد، ساتر می شود و... . امیرالمؤمنین، علی(علیه السّلام) می فرمایند: که درختِ کوهستان چوبش محکم تر و آتش زغالش شعله ورتر است؛ چراکه سختی بیشتری کشیده است.(1) حال، این پرسش مطرح می شود که بچه های ما ، درخت کوهستان اند یا درخت باغ، و یا یک مشت ریحان، رشد یافته در گلخانه ای؟ در مسیر تربیت باید مواجهه با سختی ها جزء یک برنامۀ تربیتی باشد تا فرد رشد و صعود کند، و پَرِ پرواز بیابد. سختی ها انواعی دارند: . سختی مسؤلیت پذیری:؛ تو وظیفه داری این کارها را انجام بدهی. . سختی نظم پذیری: ؛کسی که نظم پذیر می شود، هرجور که دلش می خواهد و دوست دارد، نمی تواند عمل کند و این خود، نوعی تمرین برای مبارزه با هوای نفس است. . سختی ادب ورزی:؛ ادب از کلمه دَب گرفته شده و به معنای حد و حدود است. کسی که حد و حدود ها و قاعده های اجتماعی را رعایت می کند، همین تحمل سختی باعث رشد شخصیتی و صلابت در رفتار او خواهد شد. مواجهه با سختی، راهبردی تربیتی است که باید متناسب با توان شخص باشد. مواجهه با سختی، یک راهبردی تربیتی است و پیداست این سختی ها باید متناسب با توان شخص هم باشند. پی نوشت: 1.. قال علی علیه السلام: «أَلَا وَ إِنَّ الشَّجَرَهَ الْبَرِّیهَ أَصْلَبُ عُوداً وَ الرَّوَاتِعَ الْخَضِرَهَ أَرَقُّ جُلُوداً وَ النَّابِتَاتِ الْعِذْیهَ أَقْوَی وَقُوداً وَ أَبْطَأُ خُمُوداً.» (ابن ابی الحدید، شرح نهج البلاغه، ؛ ج 16، ص289،. نامۀ حضرت به عثمان ابن حنیف انصاری.) خدای تبارک و تعالیٰ در مسیر بندگی و رشد دهی ما دو مانع طراحی کرده است: 1. مانع درونی به نام نفس؛ 2. مانع بیرونی به نام شیطان و طاغوت ها. صفات الهی با مواجهۀ صحیح و برخوردمناسب با موانع و سختی ها حاصل می شوند. کسانی که از پسِ غلبه بر مانع درونی برمی آیند، بر شیطان و طاغوت ها هم مسلط خواهند شد. ادامه دارد... ♾♾♾♾♾♾ ✅ به بپیوندید: 🌸 @nedaye_tahzib 🌾 http://tahzib-howzeh.ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
| استاد پناهیان وظیفه مهم مادران برای تربیت فرزند: مدیریت راحت طلبی کودکان ✅ به بپیوندید: 🌸 @nedaye_tahzib 🌾 http://tahzib-howzeh.ir
🍂سلسله مباحث: پنجره اول: شماره 4 —————————— 💠چرا باید در عرصه سیاسی حضور یابیم؟👇👇💠 پاسخ اجمالی: 1️⃣ جامعیت دین اسلام 2️⃣ تاکید اسلام بر حضور در عرصه سیاست 3️⃣ گستردگی احکام اجتماعی اسلام 4️⃣ تاکید روایات بر حضور مومنان در سیاست 5️⃣ سیره اهل بیت (علیهم السلام) 6️⃣سیره علما پاسخ تفصیلی: 2️⃣ تاکید اسلام بر حضور در عرصه سیاست علاوه بر روایاتی که ضرورت حضور در جامعه و دخالت در امور مسلمانان رامد نظر قرار می دهند، دخالت در امور سیاسی- اجتماعی جامعه و مشارکت در فرایند تدبير امور، از دو سو در آموزه های دینی مورد تأكيد قرار می گیرد الف: از یک سو ، سنخ بسیاری از احکام شریعت، از نوع اجرا و دخالت در امور جامعه بوده و اجرای این احکام، خود به مشارکت سیاسی افراد می انجامد لازمه تمکین به این احکام، دخالت در امور سیاسی جامعه و توجه به امور سیاسی است که از آن جمله می توان به اموری چون «بیعت و اطاعت نسبت به حاکم مشروع»، «سر برتافتن از فرامین نامشروع حاكمان»، «دفاع از کیان اسلامی» و «نصیحت نسبت به ائمه مسلمين » اشاره کرد ب: از سوی دیگر، گرچه برخی از آموزه های شریعت، از سنخ امور اجرایی نیستند، تحقق این احکام جز در سایه تحقق مقدماتی که از سنخ اجرا هستند ممکن نخواهد بود. از آن میان می توان به مقوله حسبه اشاره کرد مطابق نظريه حسبه که به عدم رضایت شارع به اهمال اموری اجتماعی و سیاسی در سطح جامعه تعریف شده، شارع مقدس خواستار تحقق اموری خاص است، ولی با عنایت به اینکه فردی خاص را برای عهده داری آن معین نکرده، برعالمان و مؤمنان عادل است که این امور را بر عهده گرفته و به آن بی توجه نباشند. امور حسبه که امری کلی بوده و تحت ملاک عدم رضایت شارع به تعطیل امور ضروری در جامعه جای می گیرد، از تصدی اموال بدون مالک و محجورین، در عرصه مسائل فردی آغاز گشته و تا برعهده گرفتن اداره جامعه در عرصه سیاسی، اجتماعی و حکومتی توسعه می یابد. طبیعی است هر کدام از این امور، نیازمند تأمین بسترهای مناسب و تحقق مقدماتی اجرایی و تلاش جهت دستیابی به اوصاف و ویژگیهای خاص در این راستاست. 3️⃣ گستردگی احکام اجتماعی اسلام ملاحظه مجموعه ابواب و کتاب های فقهی، هراندیشمندی را بدین باور میکشاند که احکام شریعت، اداره مطلوب جامعه را مد نظر قرار داده و هر بخشی از فقه، متصدی عرصه ای خاص از نیازمندیهای فردی و اجتماعی است. در حالی که تعبديات، بخش محدودی از فقه را تشکیل میدهند، مباحث مفصلی وجود دارد که شامل اقتصاد، حقوق، امنیت، قضاوت، مجازات، احوالات شخصیه، دولت و مواردی از این قبیل می شود و در گستره امور سیاسی، مسائل مهمی چون «وظائف و اختیارات حاکمان»، «روابط متقابل مردم و حاکمان»، «حقوق اقلیت های سیاسی»، «روابط میان دولت اسلامی و دولت های بیگانه»، «جنگ و صلح»، «قراردادهای بین المللی»، «اطاعت و حمایت از اوامر حکومتی» و «نصیحت به ائمه مسلمین در قالب انتقاد از حاکم و کارگزاران» را در بر میگیرد. امام خمینی (ره): «حکومت در نظر مجتهد واقعی فلسفه عملی تمامی فقه است و فقه در تمام زوایای زندگی بشریت است، حکومت نشان دهنده جنبه عملی فقه در برخورد با تمامی معضلات اجتماعی سیاسی و فرهنگی است». (امام خمینی؛ صحیفه امام؛ ج ۲۱، ص 289) ادامه دارد... 💠 با هشتگ و دیگر مباحث مرتبط با طلبگی را مشاهده فرمایید (مهم) ♾♾♾♾♾♾ ✅ به بپیوندید: 🌷 @nedaye_tahzibtahzib-howzeh.ir
✅سوره مبارکه ، صفحه 425، آیات 51 تا 54 🗓1400/01/11 🌻 @nedaye_tahzib 🌿 tahzib-howzeh.ir
425.mp3
513.8K
🔊 🎤توسط استاد ✅صفحه 425 🗓1400/01/11 🌻 @nedaye_tahzib 🌿 tahzib-howzeh.ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
شماره 12 ______________________ 🌱📍🌱الهِی لَمْ یَزَلْ بِرُّکَ عَلَیَّ اَیّامَ حَیوتِی فَلا تَقْطَعْ بِرَّکَ عَنِّی فِی مَماتی معبودم! پیوسته در ایام زندگی ام احسان و کرم خود را بر من ارزانی داشتی، پس از مرگ هم به لطف و نیکی خود ادامه داده و آن را قطع مفرما🌱📍🌱 ◀️اشاره به نعمتهای الهی انسان که به زندگی خویش می نگرد پیوسته نعمتهای الهی را می بیند و مشاهده می کند که همیشه مرهون نعمتهای او بوده است. حضرت اباعبداللّه الحسین علیه السلام در دعای عرفه اشاره به تعدادی از نعمتهای الهی نموده وسپس می فرماید که اگر تمامی عمر به سپاس و شکر یکی از نعمتهای خدایی بپردازد حق آن را ادا ننموده است. آدمی تا وقتی گرفتار بیماری نشده است توجه چندانی به سلامتی ندارد، یک شب تب زندگی او را تلخ می سازد، یک ضربان قلب او را کلافه می کند، یک درد کلیه فریاد او را بلند می کند و یک تنگی نفس جهان را بر او تنگ می سازد، در میان هزاران دستگاه درونی و برونی بدن ما تنها اگر یکی بیمار شود زندگی را بر ما تلخ می سازد و گاهی به صورت جهنمی سوزان در می آورد، قرآن کریم می فرماید: «وَ اِنْ تَعُدُّوا نِعْمَتَ اللّه ِ لاَ تُحْصُوهَا»(ابراهیم /34). (اگر نعمتهای خدا را بخواهید به شمار آورید هرگز حساب آن نتوانید کرد). از دست و زبان که بر آید کز عهده شکرش به در آید ♾♾♾♾♾♾ ✅ به بپیوندید: 🌸 @nedaye_tahzib 🌾 tahzib-howzeh.ir
💠 درس اخلاق 🍃حجت‌الاسلام ‌و المسلمین محمدی خراسانی ⏰ چهارشنبه ۱۱ فروردین ۱۴۰۰، ساعت ۱۰ صبح 🎥 پخش:🔻 https://www.hawzahnews.com/service/live پخش ایتا:🔻 https://aparat.com/hawzahnews/live?embed&?eitaafly 🔹امور تهذیبی و اساتید اخلاق
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⁉️چند سالمه؟! 🔰لحظه‌ای تفکر بسیار شنیدنی و عالی👆 ♨️حتما گوش کنید⚠️ 🎙آیت الله جوادی آملی به بپیوندید: 🌸 @nedaye_tahzib 🌾 tahzib-howzeh.ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌷زندگی در پرتو اخلاق »»»» شماره 23🌷 راستی بارزترین نشانه شخصیت👇👇👇 بدون شک دو صفت راستی و درستی (صدق و امانت) بارزترین نشانه شخصیت است، بلکه نام انسان واقعی را بدون این دو نمی توان بر کسی گذارد، و این دو از یک ریشه مشترک منشعب می شوند، زیرا راستگویی چیزی جز امانت در ادای سخن نیست، همانطور که امانت هم چیزی جز صداقت در عمل نمی باشد، و چنانکه خواهیم دید آثار اجتماعی این دو نیز مشابه یکدیگرند. شاید به همین ملاحظه است که در کلمات پیشوایان بزرگ اسلام «صدق الحدیث» و «اداء الامانه» با هم ذکر شده و در گفتگوهای معمولی نیز راستی و درستی را با هم می آورند. ◀️ ارزش و اهمیت راستی صدق و راستگویی یکی از نشانه های بارز شخصیت انسان و عظمت فکر و پاکی روح اوست. افراد راستگو معمولًا افرادی شجاع، صریح، با اخلاص، کم طمع و خالی از تعصبهای غلط و حبّ و بغضهای افراطی هستند زیرا راستگویی بدون اینها ممکن نیست. بعکس، افراد دروغگو معمولًا ترسو، ریاکار، طماع، متعصب و لجوج و یا گرفتار حبّ و بغضهای غلط می باشند. افراد راستگو حتماً در زندگی پایبند به اصولی هستند، این اشخاص کمتر ممکن است ابن الوقت و مزوّر و دمدمی مزاج و منافق باشند زیرا صداقت با هیچ یک از این امور سازگار نیست. و همانطور که در شرح انگیزه های دروغگویی خواهد آمد این صفت از یکی از رذایل فوق سرچشمه می گیرد و به همین دلیل راستگویی را می توان کلیدی برای کشف باطن اشخاص از جنبه های مختلف دانست و لذا در بعضی از اخبار و احادیث اهل بیت علیهم السلام صدق حدیث وسیله ای برای ارزیابی وجود افراد شمرده شده: امام صادق علیه السلام می فرماید: «لا تَنْظُرُوا الی طُولِ رُکُوعِ الرَّجُلِ وَسُجُودِهِ فَانَّ ذلِکَ شَیْ ءٌ قَدِ اعْتادَهُ فَلَوْ تَرَکَهُ اسْتَوْحَشَ لِذلِکَ، وَلکِنِ انْظُرُوا الی صِدْقِ حَدِیثِهِ وَاداءِ امانَتِهِ»(مجلسی، بحار الانوار 71/ 8) نگاه به رکوع و سجود طولانی کسی نکنید چه اینکه ممکن است عادت او باشد و اگر آن را ترک کند ناراحت شود، ولی نگاه به راستگویی و امانت او کنید. قرآن مجید نیز می فرماید: «وَلَتَعْرِفَنَّهُمْ فِی لَحْنِ الْقَوْلِ»(سوره محمد( 47) آیه 30.) می توانی آنها (منافقان) را از طرز سخنانشان بشناسی. ◀️ اثرات معجز آسای راستگویی از نظر اجتماعی بزرگترین خدمتی که صدق و راستی می تواند به انسانها کند مسأله جلب اطمینان و اعتماد است. البته می دانیم تمام پیشرفتهای علمی و صنعتی و اقتصادی که نصیب بشر شده مولود سیستم زندگی او، یعنی زندگی دسته جمعی است. ولی همکاری و همفکری که اساس زندگی دسته جمعی است در صورتی میسر است که افراد نسبت به هم اعتماد و اطمینان کامل داشته باشند. در غیر این صورت مشکلات زندگی دسته جمعی، مزاحمتها، نزاعها، کشمکشها و کار شکنی ها را خواهند داشت بدون اینکه از فواید آن بهره مند گردند. بدیهی است مهمترین و مؤثرترین وسیله جلب اطمینان و اعتماد همان «صدق و راستی» و خطرناکترین دشمن آن دروغ است. اگر مؤسسات اقتصادی تنها در معرفی یکی از کالاهای خود دروغ بگویند، مردم نسبت به بهترین فرآورده های آنان بدبین خواهند شد. اگر زمامداران دروغ بگویند، مردم به وعده های آنها، به دعوتهای آنها، به اعلام خطرهای آنها وقعی نخواهند گذارد و از پشتیبانی نیروی عظیم ملت محروم خواهند شد. اگر در محیطهای علمی دروغ رایج گردد، دانشمندان و دانش طلبان به گفته های یکدیگر، به نقلهای یکدیگر، به قضاوتهای یکدیگر اعتماد نخواهند کرد و به این ترتیب هرکس باید تمام زحمات لازم را برای یک تحقیق علمی شخصاً متحمل گردد و از زحمات هزاران سال عمر دیگران نتواند استفاده کند. و این نوع دروغ زشت ترین و کثیف ترین انواع دروغ است. به بپیوندید: 🌸 @nedaye_tahzib 🌾 tahzib-howzeh.ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
سخنران: آیت الله محی الدین حائری شیرازی موضوع: «دل زنده بودن» انسان دل زنده به عالم که نگاه می کند به سازنده و مدیر و مدبر این عالم پی می برد؛ چنین خالقی که اشتباه نمی کند. این انسان وقتی نگاه به عالم می کند، عالم را با نشاط و سرزنده می بیند. به بپیوندید: 🌸 @nedaye_tahzib 🌾 tahzib-howzeh.ir
🍂سلسله مباحث: پنجره اول: شماره ۵ —————————— 💠چرا باید در عرصه سیاسی حضور یابیم؟👇👇💠 پاسخ اجمالی: 1️⃣ جامعیت دین اسلام 2️⃣ تاکید اسلام بر حضور در عرصه سیاست 3️⃣ گستردگی احکام اجتماعی اسلام 4️⃣ تاکید روایات بر حضور مومنان در سیاست 5️⃣ سیره اهل بیت (علیهم السلام) 6️⃣سیره علما پاسخ تفصیلی: 4️⃣ تاکید روایات بر حضور مومنان در سیاست روایات بسیاری از اهل بیت علیم السلام وارد شده که بر ورود مؤمنان به فضای عمومی، سیاسی و اجتماعی جامعه تأکید کرده و خواستار تأثیرگذاری بر فضای سیاسی- اجتماعی جامعه و تلاش جهت تحقق جامعه مطلوب و آرمانی شده است. برخی از این روایات را از نظر میگذرانیم: .. از پیامبر روایت شده است که فرمودند: «مَن أصبَحَ لا يَهتَمُّ بِاُمورِ المُسلمينَ فلَيسَ بمُسلمٍ  کسی که صبح کند و اهتمام به امور مسلمانان نداشته باشد مسلمان نیست (الكافي : ج 2 ص 163 ح 1». .از امام علی (ع) روایت شده است که فرمودند: «لَولا حُضُورُ الحاضِرِ، و قِيامُ الحُجَّةِ بِوُجودِ الناصِرِ، و ما أخَذَ اللّهُ عَلَى العُلَماءِ أن لا يُقارُّوا على كِظَّةِ ظالِمٍ، و لا سَغَبِ مَظلومٍ ، لأَلقَيتُ حَبلَها على غاربِهِا . اگر نبود حضور آن جمعيت و تمام شدن حجّت با وجود يار و ياور و اگر نبود كه خداوند از دانايان پيمان گرفته است كه بر سيرى ستمگر و گرسنگى ستمديده رضايت ندهند ، هر آينه مهار شتر خلافت را بر شانه اش مى انداختم . (نهج البلاغة : الخطبة 3.)» عَنْ النَّبِيّ صلي الله عليه و آله: لاتَزالُ اُمَّتي بِخَيْرٍ ما أُمِروُا بِالمَعرُوفِ وَنَهَوا عَنْ الْمُنكَرِ وَتَعاوَنُوا عَلى البِرِّ فَإذا لَمْ يَفْعَلُوا ذلِكَ نُزِعَتْ عَنهُمْ الْبَرَكاتُ. [مستدرك الوسائل، ج 12، ص 181] پيامبر اكرم صلي الله عليه و آله فرمودند: همواره امت من در خير و خوبى بسر خواهند برد مادامى كه امر به معروف و نهى از منكر نموده و در كارهاى نيك همكارى داشته باشند و اگر اين امور را ترك كنند بركت از ميان آنان خواهد رفت. الإمامُ عليٌّ عليه السلام : لا تَكُفُّوا عَن مَقالَةٍ بِحَقٍّ ، أو مَشورَةٍ بِعَدلٍ... امام على عليه السلام : از گفتن سخن حق ، يا مشورت دادن عادلانه ، خوددارى نكنيد... (نهج البلاغة : الخطبة 216) ادامه دارد... 💠 با هشتگ و دیگر مباحث مرتبط با طلبگی را مشاهده فرمایید (مهم) ♾♾♾♾♾♾ ✅ به بپیوندید: 🌷 @nedaye_tahzibtahzib-howzeh.ir
✅سوره مبارکه ، صفحه 426، آیات 55 تا 61 🗓1400/01/12 🌻 @nedaye_tahzib 🌿 tahzib-howzeh.ir
426.mp3
553.4K
🔊 🎤توسط استاد ✅صفحه 426 🗓1400/01/12 🌺 @nedaye_tahzib 🍃 tahzib-howzeh.ir