eitaa logo
ندای تهذیب
7.7هزار دنبال‌کننده
4.7هزار عکس
1.7هزار ویدیو
886 فایل
کانال رسمی معاونت تهذیب و تربیت حوزه‌های علمیه اداره قرآن و حدیث @Sarbazevatan1362 اداره اخلاق @Bahoosh593 اداره مشاوره @ENamazizade پیشنهادات و انتقادات @kovsar140 سایت‌‌ها: tahzib.ismc.ir hojre-nama.ir nedaye-tahzib.ir
مشاهده در ایتا
دانلود
🔹تربیت دینی فرزندان // شماره 30 // اصول مهم تربیتی🔹👇🏿👇🏿 ——————————- 🔅سه اصل مهم در تربیت: الف: زمینه سازی ب: انگیزه دهی ج: باور آفرینی 2️⃣ ب: انگیزه دهی 2. 1. آموزش های همراه با احساس و باور 👈 عوامل تأثیرگذار بر احساس (قسمت دوم) 👉 ✔️ گروه ها و جلسه ها امروزه، جهت دهی والدین به دوستان و جلسه های آن ها از تدبیرهای مهم والدین است. جلسه های گروهی باعث تقویت انگیزه های درونی و خود برانگیختگی های روحی می شود. باعث رشد فکری و معرفتی و رشد اجتماعی و شخصیتی فرزندان می شود. همچنین، در همین جلسه هاست که جسارت، قاطعیت، خودباوری، اعتماد به نفس، مسؤلیت پذیری، هویت، اعتبار، اِبراز وجود، مهارت های ارتباطی، فن بیان و مبارزه با کم رویی و آرمان خواهی، افق های بلند و انگیزه های والا و... آرام آرام در فرزندان تقویت می شود. حاکم شدن فضای معنوی بر ذهن مخاطب و اولویت دادن به کمال گرایی و بندگی و اخلاق، محور جلسه های معنوی و مذهبی است. در این جلسه ها درصورتی که فهم اجتماعی افراد افزایش یابد و افراد درک اجتماعی پیدا کنند، با اشتیاق به دنبال حرکت های اجتماعی و اصلاحی خواهند رفت. امروزه، از جمله امکانات مؤثری که در اختیار والدین قرار دارد و متأسفانه از آن غافل اند ، همین جلسه های معرفتی و پرشور معنوی است. در این جلسه هاست که فرزندانمان به شکل گرفتن تمدن بزرگ اسلامی می اندیشند و می فهمند که فرهنگ غرب با تمام امکانات و ظرفیت هایش در مقابل فرهنگ شیعی ایستاده است تا آن را از صفحۀ روزگار حذف کند. اگر تعصب و غیرت دینی فرزندانمان در این جلسه ها تحریک شود و به فکر زمینه سازی برای ظهور حضرت حجت ارواحنا له الفداء باشند، دین آنان نیز از این طریق در عصر غیبت حفظ خواهد شد و به افضل عبادت هامشغول خواهند شد. ✔️ رسانه ها رسانه ها عامل دیگری است که به شدّت روی احساسات فرزندان ما تأثیر می گذارند. در دنیای امروز، سهم خانواده ها و حتی معلمان در تکوین شخصیت فرزندان، روزبه روز کم رنگ تر می شود و به جای آن، عوامل دیگری همچون رسانه ها ، به صورت شبانه روزی، نقش عمده ای درتغییر اندیشه ها و جهت دهی به احساس کودکان بر عهده دارند. قدرت رسانه ها نسبت به سایر عوامل تأثیر گذار در فرایند تربیت انسان، آن قدر مهم است که برخی معتقدند، رسانه ها قادرند نسل جدیدی در تاریخ انسان پدید آورند، که از لحاظ رفتار و افکار و نحوۀ تعامل با همنوعان خود، با نسل های پیشین بسیار متفاوت باشند. رسانه ها تعلیم دهندگان و مربیانی هستند که ادعای معلمی و مربی گری ندارند، ولی به صورت غیرمستقیم بر افراد تأثیر می گذارند. در دوران کودکی که احساسات بر فرد غالب است و کودکان قدرت تدافعی کمتری دارند، پیام های غیرمستقیم در فضاهای غیرمستقیم اثر بیشتری دارد. در فیلم های سینمایی که رنگ، نور، صدا و تصویر، با چهره هایی جذاب و داستان های بلند آمیخته می شود، مگر می توان تصور کرد که این فیلم ها بر احساسات کودکان تأثیر نگذارند. نیل پُستمن،؛ نویسندۀ کتاب، نقش رسانه های تصویری در زوال دوران کودکی ، معتقد است که در دنیای فعلی، به خاطر آثاری که رسانه بر حیطۀ شناخت و عاطفۀ کودکان گذاشته است، دیگر مفهومی به نام کودکی که همراه با پاکی و سادگی و عصمت کودکانه است، وجود ندارد. (نیل پستمن، نقش رسانه های تصویری در زوال دوران کودکی، ترجمه صادق طباطبایی ، ص235.) ادامه دارد... به بپیوندید: 🌹کانال ایتا: https://eitaa.com/joinchat/3433889827C48be11f7a9
👈 علم آموزى در تمام دوران عمر 👉 امام رضا(ع):... ولا یَمَلُّ مِن طلبِ العلمِ طولَ دَهرِه. تحف العقول/ ۳۳۰. ... در تمام دوران عمر به دانش اندوزى مى ‌پردازد (و از این کار خسته نمى ‌شود). جامعه آرمانى رضوى سرشار از دانش و آگاهى، و شناخت است، و نادانى و بى خبرى در آن جایى ندارد. انسان‌ها در این جامعه به شناخت خدا و شناخت انسان و شناخت جهان مى‌ پردازند. و به ویژه در دین به ژرفنگرى دست مى‌ یازند، و مبانى دینى را بر پایه معرفت و شناخت استوار مى‌ سازند. رهروان راه امام بزرگ براى خواندن و دانستن، زمان و دوره محدودى نمى ‌شناسند، و نمى ‌گویند: در جوانى و در آموزشگاه ها و یا دانشگاه‌ ها باید به علم آموزى پرادخت، و از این دوره‌ ها که گذشت دیگر آموزش و کتاب و مطالعه را به کنارى نهاد؟! چنین نیست، بلکه باور دارند- چنان که امامشان فرموده است - که باید در تمام دوران عمر به فراگرفتن و دانش اندوزى پرداخت، و لحظه‌ اى از این حرکت حیاتى غفلت نورزید، و نقطه‌ هاى جهل و نادانى را یکى پس از دیگرى زدود. آیات قرآن و تعالیم اسلام، سراسر فراخوان به شناخت و رشد معرفت است. و این تکلیفى همگانى است. پیامبر اکرم(ص): طَلبُ العلمِ فَریضةُ على کلِّ مُسلمٍ و مُسلمةٍ. بحارالأنوار ۱/۱۷۷؛ الحیاة ۱/۷۰، طلب علم بر هر مرد و زن مسلمان واجب است. جامعه به سه گروه تقسیم مى ‌شوند: دانایان و دانشمندان، دانش ‌آموزان و جویندگان دانایى، سوم نادانان و کسانى که براى دستیابى به شناخت و آگاهى هیچ تلاشى نمى ‌کنند، و با عالمان نیز رفت و آمد و رابطه ‌اى ندارند، و از کتاب و کتاب خوانى نیز به دورند. این طبقه از نظر تعالیم اسلامى راه نابودى مى‌ پویند. امام على(ع) : اُغدُ عالماً اَو مُتَعلِّماً، ولا تکُنِ الثالثَ فَتَعطَبَ. الحیاة ۱/۷۱. یا دانا (و درس خوانده و به دانایى رسیده) باش، یا جوینده دانایى (و طالب علم و آگاهى)؛ و جز این دو مباش که هلاک خواهى شد. پیش از هر اقدام و عمل، در هر زمینه باشد، شناخت و دانایى ضرورت دارد، و به کارهایى که بى بررسى و شناخت لازم انجام مى ‌یابد، درست و نتیجه بخش نیست. امام صادق(ع): العاملُ على غَیر بَصیرةٍ کالسّائرِ على غَیرِ طَریقٍ، فَلا تَزیدُه سُرعةُ السَّیرِ الاّ بُعداً. الحیاة ۱/۹۹؛ تحف العقول / ۲۶۶. آن کس که بدون بصیرت (و بى شناخت و دانایى) عمل مى‌ کند، همچون کسى است که بر راه درست پیش نمى ‌رود، این است که هر چه تندتر برود از مقصود دورتر مى‌شود به بپیوندید: 🌹کانال ایتا: https://eitaa.com/joinchat/3433889827C48be11f7a9
✅سوره مبارکه ، صفحه 509، آیات 20 تا 29 🗓1400/04/02 🌸 @nedaye_tahzib 🌾 tahzib-howzeh.ir
509.mp3
406.1K
🔊 🎤توسط استاد ✅صفحه‌‌ ‌ 509 🌻 @nedaye_tahzib 🌿 tahzib-howzeh.ir
🌷زندگی در پرتو اخلاق »»»» شماره 34🌷 👇👇👇 👈 غیبت 👉 ◀️ مفاسد اجتماعی و فردی غیبت غیبت از نظر اجتماعی مفاسد بزرگی به بار می آورد: 1- اگر غیبت در اجتماع توسعه یابد یکی از بزرگترین سرمایه های اجتماعی را که همان روح اخوّت و اتحاد و صمیمیت است بر باد می دهد و پایه های حسن ظن و اعتماد عمومی را که نخستین شرط همکاریهای اجتماعی است متزلزل می سازد. زیرا توسعه غیبت سبب می شود که مردم از نقاط ضعف پنهانی یکدیگر آگاه شوند و از آنجا که غالب افراد خالی از نقاط ضعف نیستند با آگاهی از این نقاط ضعف، سوء ظن بر اجتماع سایه می افکند و بر اثر همین بدبینی و سوء ظن روح همکاری و معاونت از بین می رود و تمام برکاتی که از این رهگذر عاید اجتماع می گردد سلب خواهد شد و عملًا افراد در «انزوای اجتماعی» قرار می گیرند. روایت «لا تَحاسَدُوا وَلا تَباغَضُوا وَلا یَغْتَب بَعْضُکُمْ بَعْضاً وَکُونُوا عِبادَ اللَّهِ اخْواناً» که قبلًا گذشت ممکن است اشاره به همین نکته باشد. 2- غیبت در بسیاری از موارد موجب دامن زدن به آتش فتنه و گسترش عداوت و کینه در میان افراد می گردد، زیرا عیوب پنهانی افراد ممکن است تماس با حقوق دیگران داشته باشد و یا لا اقل دستاویزی به دست افراد ماجراجو برای انتقام گرفتن و بر باد دادن حیثیت یکدیگر بدهد و همین امر موجب ایجاد خصومت یا تشدید آن می گردد. 3- غیبت از شخصیت و احترام افراد می کاهد و با از میان رفتن احترام و شخصیت آنها وحشت و احتراز آنان از گناه کم می شود زیرا بسیاری از مردم برای حفظ آبرو و حیثیت خود دست به کارهای ناروایی نمی زنند و یا اگر دست می زنند بطور مخفیانه است، اما هنگامی که بر اثر غیبت عیب و گناه آنها آشکار شد دیگر دلیلی ندارد که از آن پروایی داشته باشند و به این ترتیب غیبت عامل مؤثری برای کم شدن «ملاحظات اجتماعی» و توسعه فساد خواهد بود. 4- غیبت از نظر اقتصادی نیز زیانهای غیر قابل جبرانی برای اجتماع در بر خواهد داشت، زیرا اعتبار افراد و اعتماد مردم به یکدیگر از نظر اقتصادی بیش از سرمایه های اجتماعی مالی در پیشبرد اجتماع مؤثر است و بدون آن فعالیت سرمایه های عادی بسیار کم خواهد شد و بصورت راکد یا نیمه راکد درمی آید... 📍 اثرات سوء غیبت از نظر فردی: اما از نظر فردی، غیبت یک ظلم و تجاوز آشکار به حقوق دیگران محسوب می گردد و تمام نقائص اخلاقی و انسانی که در یک فرد بر اثر ظلم به دیگری پیدا می شود بر اثر غیبت وجود خواهد یافت، بعلاوه چون غیبت از یک سلسله انگیزه های زشت اخلاقی سرچشمه می گیرد، تکرار آن موجب تقویت و تحکیم آن صفات مذموم در انسان می گردد. به این ترتیب غیبت هم فرد را از نظر ارزشهای انسانی تنزل می دهد و هم پایه های اجتماعی را سست و متزلزل می سازد ادامه دارد... ✅ به بپیوندید: 🌹کانال ایتا: https://eitaa.com/joinchat/3433889827C48be11f7a9
🌷زندگی در پرتو اخلاق »»»» شماره 35🌷 👇👇👇 👈 غیبت 👉 ◀️ حدود و کیفیات غیبت (قسمت اول) 1- انواع غیبت گرچه در بدو امر چنین به نظر می رسد که غیبت همان ذکر عیوب پنهانی دیگران با زبان است، ولی با در نظر گرفتن ملاک اصلی آن روشن می شود که مفهوم غیبت از نظر علم اخلاق یک مفهوم عام و وسیع است که شامل ابراز این معنی با هر وسیله، اعم از گفتن، نوشتن، اشاره و یا تقلید درآوردن می گردد. از اینجا روشن می شود که باید در نقّادی از افکار دیگران در نوشته ها طوری بحث شود که مصداق غیبت نباشد چه بسا هنگام خرده گیری و اشکال بر کلام دیگری تعبیراتی می شود که مصداق روشن غیبت، یا مذمت، یا استهزاء و یا توهین و تحقیر است، مثل اینکه گفته شود فلان مطلب «ضروری البطلان» یا «خنده آور» یا «کودکانه» یا «غیر عاقلانه» است مگر اینکه صاحب آن نظر معلوم نباشد و یا غیبت و تحقیر او مجاز باشد. همچنین گاه می شود که انسان سخنی را با کنایه می گوید اما قراینی در کار است که منظور را طرف می فهمد، این نیز جزء مصادیق غیبت است، مثل اینکه بگوید: امروز در مجلس بحث کسی بودم که چنین می گفت در حالی که شنونده می داند در کدام مجلس بوده است. 2- غیبتهای آمیخته با گناه دیگر گاه می شود که این عمل مذموم با اعمال مذموم دیگر آمیخته می شود و قیافه خود را بکلی از دست می دهد و یا در صورت یک عمل خداپسندانه جلوه می کند. مثلًا بعضی افراد بعنوان گریز از غیبت می گویند: «می ترسم توضیح بدهم غیبت شود»! یا از این بالاتر می گویند: «افسوس که شرع زبان ما را بسته است»! یا اینکه «شرع اجازه نمی دهد وگرنه گفتنیها را می گفتم»! اینگونه افراد نه فقط تلویحاً مرتکب غیبت می شوند، بلکه بواسطه مبهم گذاردن موضوع، سوء ظن مخاطب را نسبت به همه چیز، درباره شخص مورد نظر برمی انگیزند، و ای بسا موضوع را خیلی بزرگتر از آنچه هست نشان دهند علاوه بر همه اینها مرتکب «ریاکاری» نیز شده اند، و به این ترتیب دو عمل زشت را بطور خطرناکی به هم می آمیزند. یا اینکه در لباس دلسوزی می گویند: «بیچاره فلان کس پایش لغزید و مرتکب فلان گناه شد، خدا او را بیامرزد»! در این مورد نیز «ریا» و «غیبت» با هم آمیخته شده است. یا اینکه در مقام «خودنمایی» می گوید: «الحمد للَّه که من مبتلا به شراب و مواد مخدر و... مانند فلان کس نشدم، راستی اگر خدا انسان را حفظ نکند کار مشکل می شود، دام سخت است مگر یار شود لطف خدا...!». و به این ترتیب «غیبت» و «ریا» و «خودستایی» را یکجا مرتکب می شود! یا اینکه می گوید: «من تمام این مطالب را جلو خودش هم گفته ام و یا خواهم گفت»! و به این ترتیب راه «حمل به صحت» را نیز می بندد و غیبت خود را با این «استدلال واهی»- که هیچگونه تأثیری در ماهیت غیبت ندارد- مؤکدتر و غلیظتر می سازد. ادامه دارد... ✅ به بپیوندید: 🌹کانال ایتا: https://eitaa.com/joinchat/3433889827C48be11f7a9
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
سخنران: آیت الله علی مشکینی موضوع: «بهترین دانش» کدامین علم برای بشر لازم تر است که به دنبال تحصیل آن برود و عمر خود را به پای آن صرف کند؟ اگر بگوییم علم دنیا که خدا آن را استهزاء می کند. مرحله عالیه علم دنیا این است که چه کار کنند که خوب بخورند و خوب بخوابند و این مرحله حیوانیت است. امام کاظم علیه السلام فرمودند: «لازم ترین دانش برای بشر دانشی است که دل و قلب او را اصلاح کند.» ✅ به بپیوندید: 🌹کانال ایتا: https://eitaa.com/joinchat/3433889827C48be11f7a9
اهمال کاری.pdf
894K
سه دقیقه مطالعه با موضوع اهمال‌کاری ✅ به بپیوندید: 🌹کانال ایتا: https://eitaa.com/joinchat/3433889827C48be11f7a9
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔥همیشه فعال باش! 🔻چرا اجازه میدی زمانت بیخود بگذره؟ ✅ به بپیوندید: 🌹کانال ایتا: https://eitaa.com/joinchat/3433889827C48be11f7a9
✅سوره مبارکه ، صفحه 510، آیات 30 تا 38 🗓1400/04/03 🌺 @nedaye_tahzib 🍃 tahzib-howzeh.ir
510.mp3
516.1K
🔊 🎤توسط استاد ✅صفحه‌‌ ‌ 510 🌺 @nedaye_tahzib 🍃 tahzib-howzeh.ir
(آشنایی با اصول و عوامل تحکیم خانواده ) شماره 7 👈 نجابت و دیانت 👉 وصلت با خانواده هایی که نجیب و شریفند، پسندیده تر است. تدین و تقوا، ملاک دیگری در همسر گزینی است. ارزش و اعتبار یک مسلمان در دیدگاه مکتب، به دین اوست. پس ملاک قرار دادن دینداری در ازدواج، نشانه اصول گرایی و مکتبی اندیشیدن و مکتبی عمل کردن است. اگر کسی مسلمان و مومن است و در ازدواج، دنبال همتا، هم شان و کفو می گردد، لابد می داند که مسلمانی و ایمان، رمز و نشانه آن همتایی است و مومن، کفو مومن است و زنان پاک و عفیف، لایق مردان با تقوا و پاکند «الْخَبِيثَاتُ لِلْخَبِيثِينَ وَالْخَبِيثُونَ لِلْخَبِيثَاتِ ۖ وَالطَّيِّبَاتُ لِلطَّيِّبِينَ وَالطَّيِّبُونَ لِلطَّيِّبَاتِ زنان ناپاک از آن مردان ناپاکند، و مردان ناپاک نیز به زنان ناپاک تعلّق دارند؛ و زنان پاک از آن مردان پاک، و مردان پاک از آن زنان پاکند! (آیه 26 سوره نور)» و در آیات قرآن، ازدواج با مشرک و کافر نهی شده است، چرا که همتای مومن نیست امام صادق (علیه السلام) فرمود: الکفو ان یکون عفیفا و عنده یسار (بحار الانوار، ج 100، ص 372) کفو و همتا در همسری آن است که پاکدامن و توانگر باشد (تا بتواند خرج زندگی را تامین کند). پس معیار در آری گفتن به همسر آینده یا خواستگاری کردن از یک دختر، آن است که هم عفاف داشته باشد، هم قدرت مالی. در برخی احادیث، دین و امانت مطرح شده است، در روایتی دین و اخلاق معیار قرار گرفته است و بی اعتنایی به این معیارها فساد آفرین دانسته شده است. رسول خدا (صلی الله علیه و آله) فرمود: اذا جاء کم من ترضون خلقه و دینه فزوجوه و ان لا تفعلوه تکن فتنة فی الارض و فساد کبیر(بحار الانوار، ج 100، ص 373)؛ هر گاه کسی سراغ شما آمد که اخلاق و دیانت او را می پسندید، پس با او ازدواج کنید و گرنه در زمین فتنه خواهد شد و فساد بزرگ پدید خواهد آمد. گر چه زیبایی و جمال را به عنوان یک معیار و ارزش می توان حساب کرد، اما در صورتی که با تقوا، عفاف و پاکی در تعارض قرار نگیرد. کسی که در ازدواج، تنها به زیبایی، یا ثروت یا شهرت توجه کند و از اصالت خانوادگی و تربیت و اخلاق پدر و مادر و عفاف دختر غافل شود، چه تضمینی وجود دارد که خانواده های محکم، استوار و پا برجا پدید آید و این کانون، پایگاه صفا و محبت شود؟! سنتهای دینی و ملی را نباید نادیده گرفت. فرهنگ خودی ما به اصول خوبی آمیخته و بر آنها استوار است، اگر آن را در مقابل فرهنگ بیگانه، به دیده حقارت ننگریم و کنار نگذاریم. در یک خانواده، هر چه نجابت و اصالت و حیا و عفت بیشتر باشد و هر چه معیارهای مکتبی بیشتر حاکم و سرنوشت ساز و تاثیر گذار باشد، نظام و انسجام و قوام آن خانواده نیز، مستحکم تر و بادوام تر خواهد بود. سستی بنیان خانواده ها را بیشتر در میان کسانی می توان دید که به اصول مکتبی و ارزشهای فرهنگ خودی بی اعتنا و از آنها بیگانه یا گریزان اند. ✅ به بپیوندید: 🌹کانال ایتا: https://eitaa.com/joinchat/3433889827C48be11f7a9
حجاب در کلام شهید عید محمد سبزی ✅ به بپیوندید: 🌹کانال ایتا: https://eitaa.com/joinchat/3433889827C48be11f7a9
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🍃 🎥 | آیت الله (ره) 🔹چرا دعاهای ما مستجاب نمی‌شود؟ 📌به داد زدن نیست؛... لقمه حرام مانع استجابت دعاست... ✅ به بپیوندید: 🌹کانال ایتا: https://eitaa.com/joinchat/3433889827C48be11f7a9
✨﷽✨ ✍روزی شیخ جعفر شوشتری را دیدند که در کنار جویی نشسته و بلند بلند گریه می‌کند. شاگردان شیخ، با دیدن این اوضاع نگران شدند و پرسیدند: «استاد، چه شده كه این‌گونه اشك می‌ريزيد؟ آيا کسی به شما چیزی گفته؟» شیخ جعفر در میان گریه‌ها گفت: «آری، یکی از لات‌های این اطراف حرفی به من زده که پریشانم کرده.» همه با نگرانی پرسیدند: «مگر چه گفته؟» شیخ در جواب می‌گويد او به من گفت: «شیخ جعفر، من همانی هستم که همه در مورد من می‌گویند. آیا تو هم همانی هستی که همه می‌گویند؟! و اين سئوال حالم را عجيب دگرگون كرد.» گفتا؛ شیخا، هر آن‌چه گویی هستم؛ آیا تو چنان‌که می‌نمایی هستی؟ ✅ به بپیوندید: 🌹کانال ایتا: https://eitaa.com/joinchat/3433889827C48be11f7a9
🔰بخشی از تصاویر آیین افتتاحیه طرح ولایت طلاب. امروز در حرم امام رضا علیه السلام ━━💠🍃🌺🍃💠━━ 📍۴ تیر ۱۴۰۰ ✅ به بپیوندید:🔻 🌹کانال ایتا: https://eitaa.com/joinchat/3433889827C48be11f7a9
✅سوره مبارکه ، صفحه 511، آیات 1 تا 9 🗓1400/04/05 🌹 @nedaye_tahzib ☘️tahzib-howzeh.ir