eitaa logo
ندای تهذیب
8هزار دنبال‌کننده
4.9هزار عکس
1.8هزار ویدیو
950 فایل
کانال رسمی معاونت تهذیب و تربیت حوزه‌های علمیه اداره قرآن و حدیث @msn200 دبیرخانه امور معرفتی @iman135110 اداره مشاوره @ENamazizade پیشنهادات و انتقادات @kovsar140 سایت‌‌ها: tahzib.ismc.ir hojre-nama.ir nedaye-tahzib.ir
مشاهده در ایتا
دانلود
🌷امام علی عليه ‏السلام: ثَلاثُ عَلاماتٍ لِلْمُرائى: يَنْشِطُ اِذا رَأىَ النّاسَ وَ يَكْسِلُ اِذا كانَ وَحْدَهُ وَ يُحِبُّ اَنْ يُحْمَدَ فِى جَميعِ اُمُورِهِ. 💎رياكار را سه نشانه است: 🔹هرگاه مردم را ببيند، به نشاط مى‏ آيد، 🔹هرگاه تنهاست، بى ‏حال و تنبل است، 🔹و دوست دارد كه در همه كارهايش، او را ستايش كنند. 📘اصول كافى، ج 2، ص 295 📱به بپیوندید: @nedaye_tahzib
ندای تهذیب
#معرفی_کتاب 📗الگوی اهتمام جمعی در مدیریت تربیتی 📌#راهبردهای_تحولی تهذیب و تربیت 1️⃣دفتر اول ✍️نو
. ▫️▫️▫️▫️▫️▫️▫️▫️ ✍️توضیح تکمیلی دربارۀ کتاب «الگوی اهتمام جمعی در مدیریت تربیتی» 🔹تزکیه و تعلیم انسان، غایت بعثت انبیاست و حوزه های علمیه کانون پرورش انسان هایی است که مسئولیت تعلیم و تزکیه انسان ها را به دوش می کشند و در عصر غیبت پیامبران بزرگ الهی، پا جای پای آنان می گذارند. این کار دشوار را فردی نمی‌توان انجام داد و تنها راه حل در این میان، «» است. باید دست، در کار تربیت زیاد شود و دیگران هم به خدمت این کار بزرگ آیند. ایده آل این است که همگان به عنوان عامل تربیت تلاش کنند و به سطح نازل کار نیز قناعت نکنند. رویکرد تربیتی باید فراگیر شود. 🔹در حوزه‌های علمیه عوامل متعددی در تحول شخصیت طلبه نقش‌آفرینی می‌کنند. مدیر،‌ استاد، پرسنل، طلاب دیگر، فضا و محیط مدرسه، کتب درسی، متون آموزشی و...؛ اگر بخواهیم در تربیت طلبه اهتمام جدی داشته باشیم باید همۀ این عوامل را در کنار هم و به صورتی کاملا هماهنگ و منسجم به کار گیریم. بی‌تردید یک نفر ـ به عنوان مدیر یا معاون تهذیب ـ برای فکر کردن و اقدام مؤثر در این زمینه کافی نیست. باید اندیشه‌های متعدد و متنوعی در فکر و تدبیر تربیتی و دست‌های فراوانی در اقدام و عمل تربیتی به کار افتد. برای این منظور لازم است یک هستۀ فکری قدرتمند برای برنامه‌ریزی، طراحی، هدایت، نظارت و حمایت از فعالیت‌های تربیتی و تهذیبی در مدرسه تشکیل شود تا تلاش‌های متفرق در نظام واحد قرار گیرد و سطح تصمیم‌گیری‌ها و اقدامات ارتقا یابد. 🔹معاونت تهذیب حوزه‌های علمیه برای پیدایش چنین سازۀ ارزشمندی طرح شورای تهذیب و تربیت مدارس علمیه را پیشنهاد می‌کند. 🔹 مدرسۀ علمیه، یک هستۀ فکری برای هدایت، نظارت و حمایت از امور تربیتی ـ تهذیبی مدرسه است که تحت نظارت مدیر مدرسه فعالیت می‌کند. 🔹مدرسۀ علمیه اگر فاقد این شورا و محروم از برکات آن باشد، در کار تهذیب و تربیت طلبه توفیق چندانی ندارد و مدیر و معاون مدرسه هرچند انسان‌های وارسته، عالم و مجاهدی باشند به تنهایی کار چندانی از پیش نمی‌برند. 📱به بپیوندید: @nedaye_tahzib
✅ بالاتر از فرشته 📌 ما در این جهان به منزله‌ی میهمان هستیم، ما را به کار صاحبخانه چه کار؟! ما فقط باید بدانیم چه باید بکنیم و چه نکنیم؛ اگر انسان تکلیفش را رعایت کند، از فرشته بالاتر است و دیگر غصه نباید بخورد؛ بنده است و بنده؛ هیچ از خود حق رای ندارد تا خودسرانه کار بکند، وگرنه چه بسا بر ضررش تمام شود! 📔 در محضر آیت‌ الله بهجت(ره)، ج۱، ص۱۸۸ 📱به بپیوندید: @nedaye_tahzib
📘معادله الزام و اختیار در تربیت 📌 تهذیب و تربیت 2️⃣دفتر دوم ✍️نویسنده: محمد عالم زاده نوری 🔹این کتاب در 126 صفحه به موضوع حد و مرز الزام و اختیار در تربیت می پردازد. در مراکز آموزشی و تربیتی، حداقل دو سبک کلان مدیریتی تربیتی شیوع دارد که این کتاب به بررسی آن می پردازد. سبک اول با استفاده از همه ابزارات الزام و قرار دادن مخاطبان در سختی و فشار، قائل به شکوفایی و رشد حداکثری مخاطبین است و در مقابل سبک دوم از طریق معرفت بخشی و فرهنگ سازی و درونی سازی احساس مسئولیت، مخاطبین را به رشد، تشویق و رهنمود می سازد. طبیعتا هر دو سبک، دلایل زیادی به در تایید روش خود و نیز ضعف هایی بر طیف مقابل، روا می دارند. ابتکار جالب این کتاب، روش پرداخت به این دلایل است که آن را طی 14 گفتگو به صورت رفت و برگشت در 30 صفحه با قلمی روان، استدلالات و اشکالات و پاسخ های هر سبک به طیف مقابل را مطرح می کند. 📤 مشاهده و دریافت فایل کتاب🔻 https://hojre-nama.ir http://hojre-nama.ir/wp-content/uploads/2022/12/t-135.pdf 📱به بپیوندید: @nedaye_tahzib
مجموعه‌ی روحانیّت -که شماها جوانهای روحانی جزو بخش پُرشور و تأثیرگذارِ در حرکت روحانیّت هستید- 🔸کارش ادامه‌ی کار انبیا است؛🔸 با این دید باید کار روحانیّت را نگاه کرد. درسی که شما میخوانید،📚 برنامه‌ای که برای آینده‌تان میریزید، 🗒 با این نگاه باشد؛ شما دنباله‌روی کار انبیا هستید. 🔘 خب، کار انبیا در سوره‌ی مبارکه‌ی اعراف [چنین آمده]: وَ اِلیٰ عادٍ اَخاهُم هودًا قالَ‌ یٰقَومِ‌ اعبُدُوا اللَهَ‌ ما لَکُم مِن اِلٰهٍ غَیرُه‌؛ ✔️مسئله، مسئله‌ی توحید است. حرکت انبیا، حرکت برای توحید است؛ اصلاً اساس کار دعوت انبیا، دعوت به توحید است. دعوت به توحید⁉️ ⭕️فقط به معنای این نیست که عقیده پیدا کنید که خدا یک است و دو نیست و این بتها یا این خدایان -موجودی که هستند- ارزش الوهیّت ندارند؛ فقط این نیست، ✅عقیده‌ی به توحید، یک پایه و استوانه‌ یا زمینه‌ی اساسیِ یک جهان‌بینی است که زندگی را میسازد. 📌عقیده‌ی به توحید یعنی جامعه‌ی توحیدی به وجود آوردن؛ جامعه‌ای که بر مبنای توحید شکل بگیرد و اداره بشود؛ عقیده به توحید این است؛ اگر این نبود، دشمنی‌های با انبیا هم به وجود نمی‌آمد. 🔘و کَذٰلِکَ جَعَلنا لِکُلِّ نَبِیٍّ عَدُوًّا شَیٰطینَ‌ الاِنسِ‌ وَ الجِنِّ‌ یوحی بَعضُهُم اِلىٰ‌ بَعضٍ زُخرُفَ القَولِ غُرورًا؛ این دشمنی‌ها به‌خاطر این است که انبیا آمدند، شکل جامعه را مورد اعتراض و تعرّض خودشان قرار دادند؛ یک شکل جدید را، یک هندسه‌ی جدید را برای شیوه‌ی زندگی بشر ارائه کردند. ✅آن شیوه‌ی زندگی، همان «حیات طیّبه» است. که یکی از برادرها این آیه‌ی شریفه را تلاوت کردند: 🔘 یاَیُّهَا الَّذینَ ءامَنُوا استَجیبوا للهِ وَ لِلرَّسولِ اِذا دَعاکُم لِما یُحییکُم؛ حیات، حیات طیّبه است. مَن عَمِلَ صٰلِحًا مِن ذَکَرٍ اَو اُنثىٰ‌ وَ هُوَ مُؤمِنٌ فَلَنُحیِیَنَّهو حَیوٰ‌ةً طَیِّبَة‌؛ یعنی فراتر از این حیات ظاهری یک چیزی وجود دارد که به آن گفته میشود حیات طیّبه، آن چیست⁉️ ✔️آن همین زندگی است درحالی‌که با ایمان باشد. زندگی احتیاج دارد به آب و به هوا و به خوراک و به علم و به فنّاوری و به همه‌چیز؛ زندگی به همه‌ی اینها احتیاج دارد، منتها اگرچنانچه بدون ایمان شد، این حیات نیست؛ مرده است. این را قرآن حیات نمیداند. ✅حیات آن‌وقتی است که این مجموعه‌ی تحرّکات زندگی و عوامل زندگی همراه بشود با ایمان؛ نور پیدا کند؛ مثل محیط ظلمانی است که در آن نوری تابانده میشود. این شأن روحانیّت است. شما میخواهید حیات ببخشید به جامعه‌ی بشری.❗️ (مقام معظم رهبری مدظله العالی ،۱۳۹۶/۰۶/۶) 📱به بپیوندید: @nedaye_tahzib
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠منشور روحانیت (۱۵) توصیه به طلاب و جامعه مدرسین 🔸️اگر طلاب و مدرسین حوزه‌ی علمیه با یکدیگر هماهنک نباشند، نمی توان پیش بینی نمود که موفقیت از آن کیست، 🔹️ و اگر بر فرض محال حاکمیتِ فکری از آنِ روحانی‌نماها و متحجرین گردد، روحانیت انقلابی جوابِ خدا و مردم را چه می دهد؟ 📱به بپیوندید: @nedaye_tahzib
27.59M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥شرح حدیثی از امام حسن عسکری علیه السلام 🎙در بیان آیت‌الله جوادی آملی 🌷سالروز ولادت با سعادت امام حسن عسکری علیه السلام تبریک و تهنیت باد. 📱به بپیوندید: @nedaye_tahzib
🌷امام حسن عسکری علیه السلام: إنّ للسَّخاءِ مِقْدارا فإنْ زادَ علَيهِ فهُو سَرَفٌ و للحَزْمِ مِقْدارا فإنْ زادَ علَيهِ فهُو جُبْنٌ و للاقْتِصادِ مِقْدارا فإنْ زادَ علَيهِ فهُو بُخْلٌ و للشَّجاعَةِ مِقْدارا فإنْ زادَ علَيهِ فهُو تَهوُّرٌ 🔹همانا بخشندگى را اندازه اى است كه اگر از آن فراتر رود، اسراف است 🔹و دور انديشى و احتياط را اندازه اى است كه چون از آن تجاوز شود، بزدلى است 🔹و صرفه جويى را حدّى است كه اگر از آن فراتر رود، بخل است 👈و شجاعت نیز اندازه ای دارد، بیش از آن، بی احتیاطی است. 📚بحارالانوار، ج69، ص407 📱به بپیوندید: @nedaye_tahzib
📘جمع‌سپاری و مردمی‌سازی تربیت 📌 تهذیب و تربیت 3️⃣دفتر سوم ✍️نویسنده: محمد عالم زاده نوری 🔹این نوشتار در 167 صفحه به غرض بحث و بررسی پیرامون یکی از راهبردهای تحولی معاونت تهذیب و تربیت «مردمی‌سازی تربیت» و بیان چیستی، چرایی و چگونگی آن پدید آمده است. 🔸«مردمی‌سازی» به مشارکت گرفتن توده‌ی انسان‌ها و به میدان آوردن اراده‌های همگانی است که ضرورت انکارناپذیر کارهای بزرگ، خصوصاً سازندگی انسان در فضای حوزه‌های علمیه به شمار می‌رود. 🔹در این کتاب تلاش شده است تصویر ملموس، کامل و یک‌پارچه‌ای از مردمی‌سازی تربیت با ذکر نمونه‌های عینی متعدد و مصادیق عملیاتی بیان شود تا دست‌اندرکاران امر تهذیب و تربیت با استفاده از این ظرفیت عظیم، امر خطیر انسان‌سازی را خصوصاً در حوزه‌های علمیه که کانون تربیت عالمان ربانی مجاهد است پی‌گیرند. 🔸این کتاب، یک متن درسی نگرش‌ساز است که مخاطب اصلی آن مدیران مدارس علمیه و معاونان تهذیب و تربیت‌اند. گرچه خود طلاب و همه دست‌اندرکاران تربیت در حوزه و غیر حوزه نیز از محتوای آن بهره می برند. 📤 مشاهده و دریافت فایل کتاب🔻 https://hojre-nama.ir https://hojre-nama.ir/wp-content/uploads/2022/10/t-136.pdf 📱به بپیوندید: @nedaye_tahzib
بصیرت افزایی طلاب.pdf
12.9M
🔰 رنگی بصیرت افزایی طلاب 📱به بپیوندید: @nedaye_tahzib