eitaa logo
ندای تهذیب
7.9هزار دنبال‌کننده
4.8هزار عکس
1.8هزار ویدیو
931 فایل
کانال رسمی معاونت تهذیب و تربیت حوزه‌های علمیه اداره قرآن و حدیث @msn200 اداره اخلاق | تلبس @khedmat14 دبیرخانه امور معرفتی @iman135110 اداره مشاوره @ENamazizade پیشنهادات و انتقادات @kovsar140 سایت‌‌ها: tahzib.ismc.ir hojre-nama.ir nedaye-tahzib.ir
مشاهده در ایتا
دانلود
🎙آیت الله حائری شیرازی (ره) 🔰کارتان حقّ است؛ به متلک‌ها اعتنا نکنید! 🔹وقتی آدم کارش حق است، نباید به حرفهای نامربوط مردم اعتناء بکند. 🔸ممکن است بعضی به لباس شما متلک بگویند. 🔹این است؛ 🔸. 🔹گاهی حرف‌های نامربوط می‌زنند؛ اصلاً نباید به اینها توجه کرد. 🔸عمامه‌مان را برداریم که متلک نگویند؟!! 🔹البته بعضی‌ها احترام هم می‌کنند. این به آن در!! شما که در خیابان می‌روید یکی به شما می‌گوید، خب، یک آقایی هم می‌آید دست شما را . این را بزنید به آن. 📱به بپیوندید: @nedaye_tahzib
🔶 تا حالا شده نسبت به سیر تحصیلی حوزه بشی؟! 🔷 تصمیم گرفتی که سطح عالی رو توی کدوم تحصیل کنی؟ 🔶 فکر کردی که از کی میخوای وارد یه بشی؟ 🔷 اصلاً خودت رو میشناسی که بخوای بر اساسش مسیر آینده‌ات رو مشخص کنی؟ 💢طرحی برای آمادگی ورود به سطح عالی در سه حیطه بینشی، دانشی و مهارتی💯 🛑🛑 به همراه تست استعدادسنجی و معرفی مراکز و مؤسسات مطرح سطح عالی قم🛑🛑 📌توضیحات تکمیلی طرح و صفحه ثبت نام: b2n.ir/j63435 🆔پشتیبانی:@admin_serat 📱به بپیوندید: @nedaye_tahzib
📚معرفی و دریافت «از تفاوت تا تفاهم» 🏷آشنایی با شباهت­‌ها و تفاوت­‌های زوجین موجب افزایش آگاهی­‌های ایشان نسبت به یکدیگر است که خود، استحکام مهم‌ترین بخش جامعه را در پی خواهد داشت؛ به همین علت، معاونت تهذیب حوزه‌های علمیه با تولید محتوا و انتشار کتاب از تفاوت تا تفاهم تلاش نموده تا به این مهم دست پیدا کند. 🔻این کتاب دارای مقدمه و ۲ گفتار می­باشد: ۱- شباهت­‌ها و مشترکات زن و مرد ۲- تفاوت­‌های زن و مرد. ✍️نویسنده: مهدی محمدی صیفار 📤 مشاهده و دریافت فایل کتاب🔻 https://hojre-nama.ir https://hojre-nama.ir/wp-content/uploads/2022/09/t-101.pdf 📱به بپیوندید: @nedaye_tahzib
. ✅چه تعبير جالب و گويايى! زنده كسى است كه داراى حس و حركت باشد و مؤمن زنده كسى است كه در برابر زشتى‌ها حركتى از خود نشان دهد. كسى كه هيچ‌گونه حركتى حتى به‌صورت تنفر قلبى از خودش در مقابل مظاهر زشت و منكر جامعه نشان نمى‌دهد واقعاً در صف مردگان قرار گرفته و مرده‌ایست متحرک... 🍀امیرالمؤمنین علیه‌السلام 🔸مَن تَرَكَ إنكارَ المُنكَرِ بقَلبِهِ و يَدِهِ و لِسانِهِ فهُوَ مَيِّتٌ بَينَ الأحياءِ ⚠️ كسى كه در برابر منكر با دل و دست و زبان خويش اعتراض نكند، او مرده اى است در ميان زندگان. 📙تهذيب الأحكام،ج6،ص181 📱به بپیوندید: @nedaye_tahzib
🎙امام خامنه‌ای (مدظله العالی): 🔸پس، اول ایمان اسلامی است. ثانیا را در خودتان تقویت کنید که فریب تبلیغات دشمن را نخورید. این هم یک رکن اساسی است. ✍️بیانات در دیدار جمعی از دانش‌آموزان و دانشجویان ۱۳۷۳/۰۸/۱۱ 📱به بپیوندید: @nedaye_tahzib
نقش آفرینی اساتید استاد تاثیر گذار ترین و موفق ترین عامل در پرورش طلبه است... این ویژگی مرهون عوامل زیر است: 1️⃣ این که بستر تربیت و تحول انسان «ارتباط» است و فرصت استاد برای ارتباط با طلبه از همه بیشتر است... 2️⃣ طلبه در مقابل مقام علمی استاد به طور طبیعی کرنش می کند... 3️⃣ استاد بر خلاف مدیر ،معاون آموزش،... با گروه محدودتر و جمعیت کمتری روبرو است و بالطبع مشکلات آنان را از نمای نزدیک می بیند و با سرعت و دقت بیشتری در می یابد و امکان شناخت استعدادها و قوت و ضعف طلبه را بیش از همه و پیش از همه دارد. 4️⃣ انس و صمیمیت استاد در ارتباط طولانی با طلبه، روز به روز بیشتر می شود و زمینه ی اثرگذاری و نقش آفرینی او هموارتر می گردد. همین انس و صمیمیت است که طلبه را به درد دل با استاد و بیان مسائل فردی خود تشویق می کند و از او «اذن خیر» و سنگ صبوری برای مشکلات طلبه پدید می آورد. 🔻تاثیر استاد در طلبه قطعی است. استاد حتی اگر نداند و نخواهد رنگ شخصیت خود را به طلبه انتقال می دهد و ناهشیار بر او اثری می افکند. این فرایند ناخودآگاه را باید شناخت و مدیریت کرد و از ظرفیت آن به نفع تربیت بهره گرفت؛ 🔺البته توجه داریم که درجه اثرگذاری استاد و اثرپذیری طلبه از استاد به عوامل گوناگونی بسته است. تأثیر همه اساتید مانند هم نیست، همان گونه که تاثیر یک استاد در همه شاگردان مشابه نیست. 📚برشی از کتاب نقش تربیتی اساتید در مدارس علمیه، ص۲۳ و ۲۲ 📱به بپیوندید: @nedaye_tahzib
🔰اما العمامه فسلطان الله! پولی که از تبریز برایم می‌آمد، دیگر نمی‌آمد. مشغول مطالعه، بی‌پولی حواسم را پرت کرد همین حال درب خانه را زدند، باز کردم شخص ملبسی بود، خود را شاه حسين ولى معرفی کرد گفت: خداوند مرا فرستاده به تو بگويم اين ۱۸‌سال كِى تو را گرسنه گذاشتم كه حالا به فكر بى پولى افتادی؟! این را گفت و رفت. برگشتم اما ذهنم درگیر شده بود او که بود و منظورش از این ۱۸سال چیست؟ بعد از تأملی یافتم از زمان ملبس شدنم، ۱۸ سال گذشته! اما آن شخص را نشناختم تا زمانی‌که به تبریز برگشتم. روزی به زیارت قبور رفتم، قبری مرا به خود جلب کرد، نامش شاه حسین ولی بود متوفی ۳۰۰ سال قبل! 📚 خاطرات علامه طباطبایی 📱به بپیوندید: @nedaye_tahzib
🔆 در زمان پیروزی انقلاب اسلامی، کسی به خانم‌ها نگفت که چادر بپوشند، اما خیلی از خانم‌های بی‌حجاب چادری شدند. 🔆 هرگاه قدرت سیاسیِ شما و ولایتِ اجتماعی شما رو به رشد باشد، منطقِ کفر شکسته می‌شود و زمینهٔ پذیرشِ عمومیِ احکام اسلام، ازجمله ، بیش‌تر خواهد شد. 🎙سید منیرالدین حسینیِ هاشمی: «در مورد این‌که شما اصولاً لباس‌ها را چگونه باید متحول کنید، باید گفت: در زمان پیروزی انقلاب اسلامی، کسی به خانم‌ها نگفت که چادر بپوشند، اما خیلی از خانم‌های بی‌حجاب چادری شدند. الآن کسی در فرانسه برای زن‌ها محسّنات حجاب را تبلیغ نمی‌کند، بلکه حجاب لباس انقلاب شده است دربرابرِ استکبار و کفر. در زمان جنگ هرگاه در حمله‌ای بر عراق غالب می‌شدید، پافشاریِ متخصصانِ مخالف بر مطالعاتشان شکسته می‌شد و شما آن‌ها را به فکر فرو می‌بردید. هرگاه قدرت سیاسیِ شما رو به توسعه باشد و ولایت اجتماعی شما رو به رشد باشد، منطق کفر شکسته شده و بی‌رنگ می‌شود؛ سپس پذیرش عمومی از احکام اسلام، ازجمله حجاب، بیش‌تر خواهد شد.» ۱۳۶۹/۸/۲۲ 📱به بپیوندید: @nedaye_tahzib
⚛️ علما و دوری از گناه (۲) 🖇 از جوانی، مراقب بودند! آیت الله محلاتی می گوید: امام (ره) از آن اول جوانی مقید بودند، غیبت نکنند. حتی ما شاگردهای ایشان وقتی نزدشان می نشستیم، جرأت نمی کردیم از کسی حرف بیاوریم؛ زیرا ایشان با یک نگاه تند در همان کلمه ی اول ما را ساکت می کردند. ایشان در این موارد، یک وقار خاصی داشتند. امام به چند چیز مقید بودند. نماز جماعت اول وقت، تهجد، غیبت نکردن. حتی در زمان جوانی، آن وقت که هنوز عیال هم نداشتند، دوستان ایشان می گفتند که حتی از گناه صغیره هم اجتناب می کردند. 📱به بپیوندید: @nedaye_tahzib
🌷امام صادق عليه السلام فرمود: 💎منْ سَرَّهُ اَنْ يَكُونَ مِنْ اَصْحابِ الْقائِمِ فَلْيَنْتَظِرْ، وَلْيَعْمَلْ بِالْوَرَعِ وَ مَحاسِنِ الاَْخْلاقِ وَ هُوَ مُنْتَظِرٌ. 💎كسى كه مايل است جزء ياران حضرت مهدى(عج) قرار گيرد بايد منتظر باشد و اعمال و رفتارش در حال انتظار با تقوى و اخلاق نيكو توأم گردد. 📗 بحارالأنوار، ج 52، ص 140 📱به بپیوندید: @nedaye_tahzib
🔰لزوم استفاده از همه سرمایه‌های اخلاقی حوزه علمیه 🔹معاون تهذیب و تربیت حوزه‌های علمیه بر لزوم استفاده از همه سرمایه های اخلاقی حوزه علمیه تأکید کرد و گفت: اکتفا کردن به یک سلیقه خاص درست نیست. 🔸معاونت تهذیب موظف است از همه ذخایر معنوی و سرمایه های اخلاقی حوزه علمیه استفاده کند. 🔹این سرمایه‌های ارزشمند طیف رنگارنگی از اساتید هستند که جریان های مختلفی را پدید آورده اند؛ شاگردان اعلام اخلاقی معنوی مانند آیت الله بهجت، علامه طباطبایی، آیت الله سعادت پرور، آیت الله ناصری، آیت الله بهاءالدینی، آیت الله مصباح یزدی، علامه تهرانی، علامه حسن زاده آملی، آیت الله جوادی آملی، آیت الله ممدوحی، آیت الله مظاهری و امثال آنها همه برای ما عزیزند و ما وظیفه داریم همه این نیروی عزیز را در ارتقای اخلاقی معنوی حوزه بسیج کنیم و همه ظرفیت ها را به کار بگیریم. 🔸از باب اینکه هر گلی بویی دارد، هر یک از این بزرگان رنگ و بوی معنوی و اخلاقی خاصی دارند که با استفاده از همه این ظرفیت ها نیازهای معنوی پوشش داده می شود و همه مخاطبان با انواع سلایق ها و علائق زیر چتر تربیت اخلاقی معنوی قرار می گیرند و علی‌رغم تفاوت درجات، همه این ها از استاندارد لازم برخوردارند. 🔹بدون شک در مقام مدیریت کلان امر تهذیب این سیاست ضرورت دارد و اکتفا کردن به یک سلیقه خاص درست نیست و باعث محرومیت ما از سرمایه های متنوع اخلاقی و معنوی می شود. 🔸بنده در طول دوران خدمت در معاونت تهذیب، خدمت عمده این عزیزان رسیده‌ام و از آنها درخواست یاری در مقام نظر و عمل کرده ام و بحمدالله همه این اساتید ارجمند استقبال کرده و ابراز لطف نموده اند. 🔹حجت الاسلام والمسلمین عالم زاده نوری با بیان اینکه درس‌های اخلاق حوزه‌های علمیه در عصر امام خمینی و دوران اقامه دین و حاکمیت اسلام باید ناظر به این نقطه عطف تاریخ شیعه باشد، گفت: خروجی آن نیز باید انسان انقلاب اسلامی و عالم ربانی کارآمد نقش‌آفرین باشد، نه صرفا انسان‌های معنوی. یعنی درس اخلاق باید ذخیره معنوی سرشاری برای عالمان مجاهد فراهم کند و در مسیر پرفراز و نشیب خدا و سربازی ولایت پشتوانه مستحکمی برای عالم انقلابی حزب‌اللهی فراهم آورد. 🔸بنابراین مکاتب اخلاقی معنوی، معنویتی است که جریان ولایت شیعه را تقویت کند و دشمنان اسلام و انقلاب باشد. 🔹اخلاقی‌ترین و معنوی‌ترین عالمان عصر ما خود حضرت امام و مقام رهبری و امثال شهید بهشتی و شهید مطهری هستند که در بستر مجاهدت اجتماعی معنوی و اخلاقی زیسته‌اند. نمونه اعلای تربیت اخلاقی و معنوی شهید سردار قاسم سلیمانی است که یک سالک مجاهد بود و تمام ذخیره معنوی او در خدمت یاری دین خدا و فداکاری در راه ولی خدا به کار گرفته شد. 🔘حجت الاسلام و المسلمین عالم زاده نوری در پایان اشاره ای هم به برگزاری دروس اخلاق عمومی در سال جدید داشت و ابراز امیدواری کرد که با هماهنگی‌های انجام شده در سال جدید ان شاء‌الله از افاضات اخلاقی آیت الله ، آیت الله ، حجت‌الاسلام والمسلمین سید احمد و حجت‌الاسلام والمسلمین به شکل هفتگی بهره‌مند خواهیم شد و حوزه مقدس قم درس‌های اخلاق عمومی پربهره‌ای خواهد داشت. 📎منبع خبر: https://rasanews.ir/0032KE 📱به بپیوندید: @nedaye_tahzib
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 آزمایش‌های قبل از دوران مهدی موعود (عج) ◻️قبل از دوران مهدی موعود، آسایش و راحت‌طلبی و عافیت نیست. ◻️در روایات، «واللَّه لتمحّصنّ» و «واللَّه لتغربلنّ» است؛ بشدت امتحان می‌شوید؛ فشار داده می‌شوید. امتحان در کجا و چه زمانی است؟ ◻️آن وقتی که میدان مجاهدتی هست. قبل از ظهور مهدی موعود، در میدانهای مجاهدت، انسانهای پاک امتحان می‌شوند؛ در کوره‌های آزمایش وارد می‌شوند و سربلند بیرون می‌آیند و جهان به دوران آرمانی و هدفیِ مهدی موعود(ارواحنافداه) روزبه‌روز نزدیکتر می‌شود؛ این، آن امید بزرگ است؛ لذا روز نیمه‌ی شعبان، روز عید بزرگ است. 📎بیانات در دیدار مردم قم - 1370/11/30 📱به بپیوندید: @nedaye_tahzib
🖼 💠 مجموعه نمايشگاهي "كتاب‌خواني به توان ده" 🔰 💡اين مجموعه نمايشگاهي حاوي 21 تابلو از فرمايشات مقام معظم رهبري (حفظه الله) پيرامون اهميت مساله و مي‌باشد. 💿 دريافت فايل‌هاي JPG 👇 http://farhangisite.ir/sites/farhangisite.ir/files/Aks/307/Ketabkhani.zip 🗂 دريافت فايل PDF👇 http://farhangisite.ir/sites/farhangisite.ir/files/Aks/307/Ketabkhani.pdf 🌾 علاقمندان مي‌توانند فايل‌هاي ارائه شده را به صورت رايگان دريافت نموده و در فضاي مجازي باز نشر دهند. 📱به بپیوندید: @nedaye_tahzib
🔸در عرصه تربیت جنگ را جدی بگیرید! 🔰در این عرصه‌ یک جنگ بزرگی وجود دارد؛ عزیزان من، جوانهای هوشمند و پُرانگیزه و مؤمن که در این مجموعه جمع شده‌اید، و همه‌ی کسانی که در مجموعه‌ی تعلیم و تربیت میخواهند نقش ایفا کنند! این جنگ را جدّی بگیرید؛ الان یک جنگ وجود دارد. یک عدّه‌ای میخواهند لالایی بخوانند که ما خوابمان ببرد و نفهمیم دشمن مشغول چه کاری است. در عرصه‌ی تربیت انسانهای والا، انسانهای باهمّت، انسانهای رشید و شجاع، انسانهای باهدف -در عرصه‌ی این تربیت مهم، این کار عظیم- یک جنگی برپا است؛ یک عدّه‌ای میخواهند درست عکس این تحقّق پیدا بکند و جوان مؤمن، جوان مسلمان، جوان ایرانی با این خصوصیّات پرورش پیدا نکند. 📱به بپیوندید: @nedaye_tahzib
🌷امیرالمؤمنین علیه السلام: ⚠️منْ نَامَ عَنْ نُصْرَةِ وَلِيِّهِ اِنْتَبَهَ بِوَطْأَةِ عَدُوِّهِ ⚠️کسی که به هنگام یاری ولیّ (رهبر) خود،در خواب باشد، با لگد دشمن بیدار خواهد شد! 📚غررالحکم، جلد۱، صفحه۶۳۰ ✍️ایران در برهه حساس تاریخ خود است. بسیار مهم تر از جنگ تحمیلی یا ایام دفاع از حرم،مهمتر از دوران انقلاب اسلامی. 📱به بپیوندید: @nedaye_tahzib
⭕️ علمای أضرّ از جهّال! 🔸 آقایان! اگر کسی علم پیدا کند، مجتهد شود، به مقامات بالا برود، اما حاضر نباشد حق را بپذیرد؛ هوای نفس بر او غالب باشد و خواست‌ها و تمایلاتِ شخصی، واضحات را از او مخفی کند، چنین کسی به عالَم اسلام نه تنها هیچ مفید نیست، بلکه مضرّ و گاهی اضرّ از جُهّال است 📅 ۲۰ شهریور ۷۳ 📱به بپیوندید: @nedaye_tahzib
⚛️علما و دوری از گناه 🖇کو عمل کننده آقا؟ یکبار طلبه ای خدمت آقا(مرحوم آیت اللّه بهجت) رسید و تقاضای دستورالعمل نمود. آقا فرمود: دستورالعمل! کو عمل کننده آقا؟! وی گفت: آقا! نصیحت بفرمایید. دعا کنید عمل کنیم. ایشان فرمود: دعا که می‌کنیم. دعا که چیزی نیست که انجام ندهیم؛ ولی همین کافی نیست. بعضی مطالب دوایی است نه فقط دعایی. باز وی گفت : حالا دستورالعملی بدهید. آقا فرمودند: یک چیزی به شما می گویم، هر جا بروید، این است و جز این نیست. بروید گناه نکنید. به بپیوندید: @nedaye_tahzib
📩 رهبر معظم انقلاب در دیدار مردم اصفهان: ملت ایران تهدیدِ اغتشاشات را به فرصت تبدیل می‌کند / مراسم سیزده آبان و تشییعِ شهدای امنیت حقیقت و جهت‌گیریِ مردم را نشان داد. 🔻 حالا آنها این اغتشاشات را به اصطلاح یک تهدیدی دانستند علیه ملّت ایران. ملّت ایران از این اغتشاشات استفاده کرد و حقیقت خودش و جهت‌گیری خودش را نشان داد؛ کجا؟ 🔹در سیزده آبان. ‌امسال سیزده آبان با همه‌ی سالهای قبل فرق داشت. ملّت عظیم ایران در سیزده آبان آمدند علیه آمریکا شعار دادند؛ یک نمونه سیزده آبان. 🔹 یک نمونه این تشییع این شهدا. یک شهید عزیز به شهادت میرسد این روزها، همین شهدای عزیزی که شهدای امنیّت، شهدای بسیجی، شهدای نیروی انتظامی، آحاد مردمی که شهید میشوند. یک جوانی، شهید روح‌اللّه عجمیان مثلاً‌ فرض کنید، به شهادت میرسد، یک جوان ناشناخته‌ای است، ولی در شهادت او یک جمعیّت عظیمی به تشییع جنازه می‌آیند بیرون! عکس‌العمل مردم این است. 🔺 از آن تهدید فرصت درست میکنند، یعنی مردم خودشان را نشان میدهند، میگویند: ما اینیم. شما جوان ما را به شهادت میرسانید، ما همه پشت این جوانیم. درست نقطه‌ی مقابل آن چیزی که دشمن میخواهد القاء کند. ۱۴۰۱/۸/۲۸ 📱به بپیوندید: @nedaye_tahzib
📢 موج جدید شهادت‌های «مظلومانه» و «از موضعِ قدرت» اگر ادامه پیدا کند - مثل ابتلائی که برای فرد پیش می‌آید و تطهیرش می‌کند و ایمانش را از نو بازسازی می‌کند - اثرات عمیق اجتماعی خواهد گذاشت که یکی از آنها غبارزدایی از انگیزه‌های ایمانی مردم و احیای هویت انقلابی آنان خواهد بود. 🎙 آیت‌الله میرباقری: «انقلاب اسلامی در این مرحله از حیاتش هم احتیاج به غبارزدایی جدید دارد و این موج جدید شهادت‌های مظلومانه که از موضع قدرت اتفاق می‌افتد، این کار را دارد انجام می‌دهد. این موج اگر ادامه پیدا کند، مثل ابتلائی که برای فرد پیش می‌آید و تطهیرش می‌کند و ایمانش را از نو بازسازی می‌کند، این ابتلاء اجتماعی در این حد از شهادت‌های مظلومانه و از موضعِ قدرت هم اثرات عمیقی خواهد گذاشت که یکی از آنها همین غبارروبی‌ای است که دارد انجام می‌دهد و انگیزه‌ها را زنده می‌کند و آن امواج انقلابی‌گری‌ که امام راحل ایجاد کرد و بعضی دولت‌ها گذشته و جریان‌های فرهنگی خاموشش کرده بودند و روی آن خاکستر ریخته بودند، را از نو احیا می‌کند.» (۱۴‌‌۰۱/۸‌/۲۱) 📱به بپیوندید: @nedaye_tahzib