eitaa logo
ندای تهذیب
8هزار دنبال‌کننده
4.9هزار عکس
1.8هزار ویدیو
953 فایل
کانال رسمی معاونت تهذیب و تربیت حوزه‌های علمیه اداره قرآن و حدیث @msn200 دبیرخانه امور معرفتی @iman135110 اداره مشاوره @ENamazizade پیشنهادات و انتقادات @kovsar140 سایت‌‌ها: tahzib.ismc.ir hojre-nama.ir nedaye-tahzib.ir
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🤲 خدای من ، چقدر هنگام نمازها چشم های من در خواب بودند و تو بر من آگاه بودی و با بزرگواری صبر کردی 🌻 @nedaye_tahzib
✅سوره مبارکه ، صفحه276، آیات 80تا 87 🗓1399/08/12 🌷 @nedaye_tahzib
276.mp3
484.6K
🔊 🎤توسط استاد ✅صفحه276 🗓1399/08/12 🌷@nedaye_tahzib
202.pdf
118.9K
هر روز با قرآن و عترت 📚 ✅ اقسام نفس ✏️2. نفس مسوله 🗓1399/08/12 🌷 @nedaye_tahzib
مجموعه پوسترهای نمایشگاهی پیام امام خمینی قدّس سرّه به حوزه و روحانیت، شماره 13 🌷 @nedaye_tahzib
🔆اقتصاد مقاومتی در کلام امام خمینی / قسمت اول🔆 1.. عبادت بودن تولید اقتصادی امروز شمایید که باید در رشد صنایع این کشور و در رشد تولید این کشور همت بگمارید و فعالیت بکنید. فعالیت شما امروز برای کشور اسلامی یک عبادت است. شما در خدمت اسلام هستید. شما مجاهد هستید در پشت جبهه ها. همان طوری که مجاهدین ما در جبهه ها مجاهدت می کنند و عبادت خدا را در آنجا می کنند، شما هم در پشت جبهه ها هستید و عبادت خدای تبارک و تعالی را با همین کارهایتان انجام می دهید. [مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی، صحیفه امام، ج 18، ص 191] 2.. تلاش برای استقلال، یک تکلیف شرعی به مسئولان و دست اندرکاران در هر رده نیز می گویم که شرعاً بر همه شما واجب است که همت کنید تا آخرین رگ و ریشه های وابستگی این کشور به بیگانگان را در هر زمینه ای قطع نمایید که ان شاء الله خواهید کرد. [مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی، صحیفه امام، ج 21، ص 156] 3.. ارزش و اهمیت استقلال اقتصادی من اعتقادم این است که اگر انسان با هر زحمت و مرارتی زندگی کند و زندگی اش مال خودش باشد، مستقل باشد خودش در زندگی، نان و جو خودش را بخورد، آن ارزشش صدها مقابل این است که در آپارتمان های عظیم بنشیند و دستش پیش دیگران دراز باشد و برای دیگران سلام بدهد. [صحیفه نور، ج 14، ص 285] 4.. تولید بیشتر از نیاز خود باید کاری کنیم که زاید بر خودکفا باشیم. کشور ما یک کشوری است که می تواند بیش از احتیاج خودش تولید داشته باشد و صادر کند. [مجموعه مقالات اولین کنگره بررسی اندیشه های اقتصادی امام خمینی ره، ص 177] 5.. ضرورت اتکال به خدا در فعالیت اقتصادی من معتقدم که شما و همه کسانی که به کاری اشتغال دارید باید دو جهت را مراعات کنید، یکی اتکال به خدا و تلاش برای کسب رضایت او در جهت قطع هرگونه وابستگی این مملکت به اجانب است؛ چون برای جمهوری اسلامی ایران عیب است که دستش پیش دیگران دراز باشد و دوم اینکه هیچ گاه از کارها مأیوس نشوید؛ چون همه چیز یک دفعه درست نمی شود و کارهای بزرگ به تدریج صورت می گیرد و این بستگی به اراده انسان دارد و وقتی انسان اراده کرد به پیش می رود. [صحیفه نور، ج 17، ص 177] 6.. ضرورت کار و تلاش همگانی در صنعت و تولید ملی باید همه دست به دست هم بدهید و این مملکت را اداره کنید و همه دست به دست هم بدهیم و این مملکت را سالم بکنیم و این چرخ ها را به راه بیندازیم. کارخانه ها باید به همت شما به راه بیفتد، وقتی که به راه بیفتد منفعتش هم مال مملکت خودتان و از آن خود شماست. [صحیفه نور، ج 7، ص 210] 7.. ضرورت کار و تلاش همگانی در صنعت و تولید ملی در هر صورت همه قشرها الان موظفند که کوشش کنند برای حفظ آرامش و فعالیت بکنند، بیکار ننشینند، فعالیت بکنند، کار بکنند، تا اینکه مملکت خودشان را نجات بدهند. [صحیفه نور، ج 10، ص 71] 8.. ضرورت رها شدن از غرب زدگی و احساس ناتوانی تا اینها آن محتوای خودشان را پیدا نکنند و نشوند یک موجود شرقی و خودشان را نشناسند نمی توانند مستقل باشند. شما هر چه هم زحمت بکشید، تا دانشگاه ما آن مغز غربیش را کنار نگذارد و یک مغز شرقی پیدا نکند نمی تواند مستقل باشد... تا ما از آن غرب زدگی در نیاییم و مغزمان را عوض نکنیم و خودمان را نشناسیم نمی توانیم مستقل باشیم، نمی توانیم هیچ داشته باشیم. فکر این معنا که «ما خودمان نمی توانیم» را از سر بیرون کنید که «ما می توانیم» 🌷 @nedaye_tahzibtahzib-howzeh.com
🔹مجموعه پوسترهای نمایشگاهی 🔸موضوع: اهتمام به اشتغال افراد شایسته و کاردان اقتصاد مقاومتی، شماره 14 💐 @nedaye_tahzib
🌸نقش و کارکرد خانواده در اقتصاد مقاومتی / قسمت اول🌸 خانواده یکی از ارکان اساسی جامعه است. به همین جهت نقش آن را در میدان کار و اقتصاد نمی توان انکار کرد. مهم ترین دلایلی که باعث شده است در مقوله اقتصاد مقاومتی، به خانواده توجه شود، عبارتند از: الف) کم رنگ شدن نقش خانواده در تولید ب) مدیریت نامناسب مصرف ج) افزایش حداکثری رفاه و مطلوبیت خانواده ☘️کم رنگ شدن نقش خانواده در تولید در گذشته های نه چندان دور، بیشتر خانواده های ایرانی به ویژه خانواده های روستایی و عشایری، هرکدام یک واحد تولیدی به شمار می آمدند. آنان با تولیدات خود به ویژه در صنایع دستی، هنری و مواد غذایی، نه تنها خودکفا بودند، بلکه مازاد تولید خود را به بازار عرضه می داشتند و نقش مهمی در تولید ملی ایفا می کردند. حتی خانواده های شهری با خرید مواد اولیه، بیشتر نیازهای غذایی را خودشان در منزل تهیه می کردند. متأسفانه در سالهای اخیر، کارکرد تولیدی خانواده بر اثر پیروی از الگوهای بیگانه کم رنگ شده است؛ به گونه ای که بیشتر خانواده های ایرانی ترجیح می دهند همه نیازهای خود را آماده از بازار تهیه کنند. حتی وابستگی اقتصادی خانوارهای روستایی که خودکفا و مستقل از شهری ها بودند، روز به روز بیشتر می شود و نیازهای خود را از شهر تأمین می کنند. این در حالی است که بسیاری از تولیدگران کشورهای جهان از جمله برخی کشورهای همسایه با ورود به عرصه تولید خانگی از جمله صنایع دستی و هنری، افزون بر عرضه تولیدات خود به بازارهای بین المللی و معرفی فرهنگ بومی شان، در تولید ملی و اقتصاد کشور خویش نقش مهمی ایفا می کنند. ☘️مدیریت نامناسب مصرف متأسفانه الگوی کنونی مصرف که خانواده های ایرانی با آن مأنوس هستند، الگوی مصرفی نامناسبی است (برون زا). بنابراین لازم است که این الگوی برونزا و ناپایدار به الگویی درون زا و پایدار تبدیل شود. به بیان دیگر، الگوی مصرف باید با تولیدات داخلی، توسعه اقتصادی کشور و منافع ملی، متناسب باشد. هر چند مسئولان در سال های اخیر، با طرح شعارهای ارزشی، مانند «اصلاح الگوی مصرف» و در پیش گرفتن سیاست های اصولی از جمله طرح هدفمند کردن یارانه ها کوشیده اند وضعیت مصرف خانوارها را در کشور اصلاح کنند و موفقیت هایی هم در این زمینه کسب شده است ولی لازم است تلاش بیشتری انجام شود تا وضعیت فعلی مصرف به وضعیت مطلوبی برسد. به یقین، حرکت جهادی که در فرهنگ این مرز و بوم ریشه دارد، می تواند در این زمینه بسیار مؤثر باشد. البته تمرکز مطلق روی خانواده، به تنهایی برای تغییر الگوی مصرف، نه واقعی و نه پذیرفتنی است، بلکه مجاهدت بخش های دیگر را هم می طلبد، ولی واقعیت این است که هر خانوار ایرانی باید الگوی مصرف خویش را در چارچوب منافع ملی و توسعه اقتصادی طراحی کند و به اجرا درآورد. در غیر این صورت، وضعیت نامناسب مصرف تداوم خواهد یافت. ☘️افزایش حداکثری رفاه و مطلوبیت خانواده در جامعه اسلامی، افزایش حداکثری رفاه و مطلوبیت خانواده، فقط از طریق تأمین نیازهای مادی به دست نمی آید، بلکه اهمیت نقش خانواده در اقتصاد جامعه (تولید، توزیع، مصرف) آنگاه بیشتر می شود که بدانیم نیروهای خلاق و مبتکر، مدیران کارآفرین و اندیشه های دگرگون کننده مسیر جامعه، جملگی از کانون خانواده برمی خیزند. در واقع، همانگونه که کیفیت مواد اولیه به کیفیت و عیار منابع معدنی بستگی دارد که در دل طبیعت قرار دارند ظهور انسان های ارزشی و مؤثر در عرصه اقتصاد جامعه به تربیت و آموزش خانواده بستگی دارد. مثلاً پرورش فرزندان راست گو و درست کار در خانواده منجر به افزایش کیفیت نیروهای کارآمد در جامعه خواهد شد؛ چون راستگویی و درست کاری در فرآیند تولید کالا موجب جلب اعتماد، کسب درآمد بیشتر، رونق اقتصادی جامعه و دگرگونی در بازار کار خواهد شد. 🌷 @nedaye_tahzibtahzib-howzeh.com
13990725_40500_128k.mp3
2.96M
کلیپ صوتی | پیامبر؛ الگوی مبارزه مستمر حضرت آیت‌الله خامنه‌ای: «در زندگی رسول‌ خدا یک چیز وجود دارد که آن مستمر است؛ بقیّه‌ی چیزهایی که در حیات اجتماعی پیغمبر هست، غیر از خصلتها و صفات معنوی و خود پیغمبری و مانند اینها مقطعی و مربوط به زمانها است؛ آنچه در زندگی اجتماعی پیغمبر و در شخصیّت آن حضرت به ‌عنوان یک رهبر از اوّل تا آخر ادامه دارد، مبارزه است.» ۱۳۶۵/۰۸/۱۰ 🌷 @nedaye_tahzibtahzib-howzeh.com
🍂سلسله مباحث: شماره 46 موضوع: 🌷پس از انتخاب تخصص🌷 پس از انتخاب تخصص 1. اگر طلبه پس از یک دوره مطالعه انبوه، در حدود عمومی با دین خدا آشنا شده و تصویر نسبتا روشن و هماهنگی از اندیشه اسلامی به دست آورده باشد، پس از انتخاب تخصص، لازم است عمده توان و زمان خود را - حتی در ایام تعطیل - به موضوع تخصص خود اختصاص دهد. تا هم دانش و توان خود را بیافزاید و هم محصولی برای ارائه آماده سازد. اما اگر این آشنایی حاصل نباشد مطالعات عمومی طلبه پس از انتخاب قطعی گرایش تخصصی هم باید ادامه یابد تا پشتوانه محکمی برای موضوعِ تخصصی او قرار گیرد. اما بعد از انتخاب بهنگام و از روی بصیرت، لازم است فعالیت‏های علمی، یک‌باره در کانون آن رشته متمرکز گردد و از هرزدادن نیروی فراوان فکری در شعبه‏های مختلف پرهیز شود. 2. بلافاصله پس از انتخاب گرایش تخصصی لازم است امکانات نرم‌افزاری مورد نیاز که به منزله ابزارهای علمی موفقیت در آن رشته محسوب می‌شود جمع‌آوری گردد. یعنی اطلاعات گسترده‌ای که یک متخصص مصمم، جدی و توانا از آن حوزه تخصصی نیاز دارد فراهم‌ آید. این اطلاعات از جمله مشتمل بر این موارد خواهد بود: مراکز، شخصیت‌ها، مهم‌ترین منابع و آثار تولید شده نظیر کتاب‌ها، مجلات تخصصی، مقالات، سایت‌ها، پایان‌نامه‌ها، و نیز فضاهای نوین، موضوعات نوپدید، پرسش‌های مهم، دانشجویان فعال که تیم همراه آینده خواهند بود و.. . تشکیل یک بانک اطلاعات و اطلس جامع دانشی که مشتمل بر این موارد باشد مقدمه‌ای برای شناخت ظرفیت‌ها و استفاده بیشتر از آنها خواهد بود. همچنین فراهم ساختن نگاه‌های درجه 2 به آن حوزه که شامل منابع، روش‌ها، غایات، قلمرو، مبانی، دانش‌های مجاور و.. . باشد می‌تواند بصیرت طلبه را نسبت به آن حوزه تخصصی بالا برد. 3. طلبه در تمرکز بر آن رشته خاص باید تمام دانش‌ها و تخصص‌های مرتبط را شناسایی کرده و فراگیرد و با زبان تخصصی آن علم نیز آشنا گردد. مثلا محقق اخلاق اسلامی لازم است علاوه بر توان استفاده از منابع دینی، در دانش‌های روان‌شناسی، فلسفه اخلاق، معرفت نفس، انسان‌شناسی، علوم تربیتی و عرفان عملی نیز تبحر داشته باشد تا بتواند سخن جامع و استواری عرضه کند. همچنین ظرفیت‌های موجود در دانش‌های دیگر مانند فقه و کلام و اصول و.. . را نیز برای پژوهش‌های اخلاقی به کار گیرد. بی‌شک میان فعالیت علمی و پژوهشی در این عصر و همین فعالیت در 500 سال پیش تفاوت‌هایی وجود دارد که باید به خوبی شناسایی شود. طلبه نباید از فراورده‌های علمی، پژوهشی، ارتباطی و تکنولوژیک امروز و امکان و فرصتی که این ابزارها در اختیار او قرار می‌دهند محروم و غافل ماند. 4. مهم‌ترین دستاورد چنین تلاش متمرکزی این است که پس از چند سال فعالیت هدف‌مند و تخصصی، طلبه می‌تواند در یک زمینه خاص صاحب سخنِ معتبر، پخته و آتشین باشد. یعنی نوعی مرجعیت علمی یا تخصصی در آن رشته به دست آورده و با تسلط بر همه تجارب گذشته و بهره‌گیری از تلاش دیگران سخن استوار و جامعی در موضوع خود ارائه دهد و با خلاقیت و نوگرایی کار خود را در آن زمینه توسعه بخشد.[3] تخصص، خواه و ناخواه اعتماد و اتکا می‌آورد و دیگران را به خضوع و تسلیم فرامی‌خواند. هرگاه یک متخصص، در زمینه تخصصی خود اظهار نظر می‌کند، دیگران با آرامش و سکون به سخن او گردن می‌نهند و البته به همین نسبت زمینه برای عرضه سخنان سست و بی‌پشتوانه تنگ می‌گردد. 🌷 @nedaye_tahzibtahzib-howzeh.com