🔹مجموعه پوسترهای نمایشگاهی
🔸قرآن در سیره علما، شماره 17
#قرآن_در_سیره_علما
🌹 @nedaye_tahzib
☘️tahzib-howzeh.ir
#شنبه_های_قرآنی / اندیشه قرآنی امام خامنه ای (مدظله العالی)
❇️📚«طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن»
قسمت سوم / تحلیل آیت الله احمد عابدی ❇️
——————————-👇👇👇👇
تحلیل آیت الله احمد عابدی (استاد سطح خارج قم) درباره کتاب طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن (قسمت اول):
🔅فضای فکری و فرهنگی پیدایش کتاب طرح کلی
کتاب طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن و مطالبی که در این کتاب بیان شده برای زمانی است که پرچمدار اندیشه و تفکر اسلامی، مصر و الأزهر بود. شاید شما هیچکدام آن زمان نبودید. دو سه جمله میگویم که ببینید در چه حال و فضایی این کتاب نوشته شده است. حدوداً سالهای دههی پنجاه و حتی شاید ده سال قبلش، حدوداً دههی چهل، الأزهر در دنیا خیلی مهم بود و هر وقت صحبت از نظر اسلام در موضوعی مطرح میشد، میگفتند ببینیم الأزهر چه میگوید. تفسیر المیزان در آن شرایط نوشته شد. یک بار من عرض کردم اگر کسی خواست ببیند تفسیر المیزان چهموقع و در چه شرایطی نوشته شده است، سن من را در نظر بگیرد. من متولد سیونه هستم. سال ۱۳۳۹ یعنی در دههی چهل، شروع نگارش تفسیر المیزان است. فردی به علامه طباطبایی گفت: چرا شما در المیزان مدام «قیل» میگویید و یک نقل قول که میخواهید بکنید گویندهی آن نقل قول را نام نمیبرید، مدام «قیل فلان» میگویید، بعد هم جواب میدهید؟ علامه طباطبایی رضواناللهعلیه میفرماید: آن زمان که من این تفسیر را مینوشتم متأسفانه در دنیا شیعه به بیسوادی معروف و الأزهر بهعنوان عالم و دانشمند مطرح بود. آن موقع اگر من میخواستم بگویم الأزهر چه میگوید و جوابش این است اصلاً کسی باور نمیکرد. مجبور بودم که اسم نیاورم و با لفظ «قیل» مطرح کنم، مراد من هم از این «قیل» همان حرفهای رشید رضا، محمد عبده، سید قطب و دیگر دانشمندان الأزهر است.
آن زمان اینگونه بوده که هرکس میخواست بگوید علم یا فکر، اندیشه و تفکر، باید میگفت که الأزهر چه میگوید. این نه فقط در خارج از کشور ایران، بلکه داخل کشور هم همینگونه بود. بهعنوان مثال اگر همین کتابفروشیهای قم را که جستجو میکردید، نوع کتابهایی که در قم بود، کتابهای چاپ مصر و مروج فکر مصر بود. مثلاً بهترین و شاخصترین کتابها در آن زمان، همین دایرهالمعارف فرید وَجدی بود که آن زمان این کتاب خیلی مطرح بود یا مثلاً تفسیر «الجواهر» طنطاوی شاخص بود. این تفسیر الآن جایگاهی ندارد، فکر نمیکنم حتی یک نفر حداقلّ در کشور خودمان، الآن به این تفسیر مراجعه بکند. ولی اینقدر که الآن تفسیر حضرت آیتالله جوادی آملی حفظهالله یا تفسیر المیزان، بحمدالله در کشور جایگاه دارد؛ آنزمان این جایگاه را در ایران و در قم، تفسیر طنطاوی داشت. یعنی اینقدر تفکر مصر و الأزهر مهم بود که یک عالم حوزوی جلد اول تفسیر الجواهر را ترجمه کرد. این خیلی مسألهی مهمی بود. امروز اگر به یک نفر بگویید برای تفسیر به رأی یک مثال بزن، مثال خیلی روشن آن «الجواهر» طنطاوی است. یعنی چیزی را که ما امروز، تفسیر به رأی میگوییم و مصداق بارز تفسیر به رأی است، آن زمان به ترجمهاش روی آوردند. شرایط فکری، اینگونه بود.
آن زمان، در الأزهر دو تا مسأله خیلی مهم بود. یکی مسألهی زن و دیگری جهاد. شاید بیشترین کتابهایی که در الأزهر مینوشتند راجع به حقوق زن و نظام حقوق زن و مسائلی بود که از نظر دین اسلام مربوط به زن هست و دوم کتابهایی که راجع به جهاد است. سپس این کتابهای راجع به جهاد مبنای همین تفکر وهابیّت عربستان قرار گرفت، ولی آن زمان این فکر برای مصر بود. در مصر متأسفانه این فکر پدید آمد که مدام شیعه را کافر مطرح میکردند و میگفتند با شیعه بجنگید و شیعه را بکشید. اینها برای آن زمانِ الأزهر است.
در برابر الأزهر یک دانشگاه عینالشمس هم پدید آمد. دانشگاه عینالشمس درواقع تفکر روشنفکریِ مصر در برابر الأزهر بود. لذا اینهایی که توضیح دادم برای شرایط پیدایش این کتاب «طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن» است و حضرت آقا در آن شرایط و آن زمان که فکر جامعه خودمان در قبضهی مصر بود، این کتاب را نوشت. یعنی اگر شما بخواهید دقیقاً ببینید این کتاب اشارههایش به کجاست؛ اشاره به آن حرفهاست و بدون اینکه هیچ کجا اسم ببرد آنها را جواب میدهد. اما عرض کردم مانند المیزان، که المیزان هم بدون اینکه اسم ببرد، آنها را تخطئه میکند و فکر صحیح را ارائه میکند. این نکتهی اول بود.
ادامه دارد...
#طرح_کلی_اندیشه_اسلامی_در_قرآن
#امام_خامنه_ای
#ندای_تهذیب
🌹 @nedaye_tahzib
☘️tahzib-howzeh.ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#شنبه_های_قرآنی
سخنران: آیت الله میرزا عبدالکریم حق شناس
قرآن و انسانیت
قرآن به بهترین طریق انسان ها را هدایت می کند. اگر قلب انسان که متصل به عالم ملکوت است بیمار شود جسم او نیز بیمار شده و انسان شکست می خورد. استغفار و تلاوت قرآن می تواند راهی برای رهایی از این بیماری های جسم و روح باشد. ارتباط انسان با قرآن او را از گناهان دور می کند و انسان با ایمان هیچ گاه دست به خطا نمی زند چرا که مجازات او در قیامت بسیار سنگین است.
#آیت_الله_حق_شناس
#قرآن
#انسانیت
#ندای_تهذیب
🌹 @nedaye_tahzib
☘️tahzib-howzeh.ir
🍂سلسله مباحث: #زیِّ_طلبگی
شماره 18
🌺1️⃣ شاخصها و ملاكهای كلی 🌺
5- پرهیز از تشبه به نااهلان (قسمت دوم)
تشبه به نااهلان موجب تقویت جبهه باطل، تبلیغ فرهنگ و تأیید روش آنان است. این كار باعث میشود فرد خود را موافق شیوه آنان نشان دهد، كار آنان را به رسمیت شناسد، به آنان اظهار محبت و ارادتی كند، خیال آنان را از عدم پذیرش و احساس ناهنجاری آسوده نماید و روش آنان را عادی و بهنجار و طبیعی جلوه دهد.
همانگونه كه تشبه به فاسقان و نااهلان بد است، تشبه ظاهری به نیكان و پاكان هرچند انسان مبتلا به كاستیهای باطنی باشد، خوب و پسندیده است.
حضرت علی علیهالسلام فرمود:
إِنْ لمتَكنْ حَلِیماً فَتَحَلَّمْ فَإِنَّهُ قَلَّ مَنْ تَشَبَّهَ بِقَوْمٍ إِلاَّ أَوْشَك أَنْ یكونَ مِنْهُمْ؛
اگر اهل بردباری و حلم نیستی، دست كم خود را به حلم و حوصله وانمود كن كه كمتر كسی خود را به گروهی شبیه گرداند و از آنها نشود. (نهج البلاغة، حكمت 207. )
شاید به همین جهت بوده كه وجوب امر به معروف و نهی از منكر حتی در صورتی كه انسان خود بدان عامل نیست، ساقط نمیشود؛ یعنی حتی اگر انسان در باطن، اهل معروف و تارك منكر نیست باید با ظاهر خود جبهه معروف را تقویت سازد و از حضور او بهرهای برای جبهه باطل فراهم نیاید.
این موضوع درباره روحانیان و عالمان دین به مراتب مهمتر و حساستر است. فعل طلبه به جهت نسبتی كه با دین دارد و آگاهی كه از دانش دین كسب كرده، معمولاً حجت تلقی میشود. غالبا كسی به خود جرأت نمیدهد رفتار طلبه را حمل بر معنای خلاف كند. این جرأت نداشتن از سر ترس و احتشام نیست، بلكه خضوع طبیعی انسان در مقابل مقام علم است؛ یعنی انسان به صورت طبیعی در مقابل دانشمندان و كارشناسان یك رشته خاص كرنش میكند و اگر نظر مخالفی داشته باشد، ابتدا خود را تخطئه میكند. به این ترتیب، نقش طلبه در تعاون بر برّ و تقوا یا اثم و عدوان بسیار بیشتر از دیگران است. حضور طلبه ـ خصوصا با لباس روحانیت ـ در یك محیط، به معنای تأیید آن محیط است و در سكوت او نشان رضا و تقریر دیده میشود. به این ترتیب، طلبه با رفتار و سكوت خود در معرض بدعتگذاری قرار دارد؛ زیرا عمل او به پای دین نوشته میشود . شاید به سبب همین گستره اختیار و نقش ویژه بوده كه امام علی علیهالسلام درباره روحانیان و عالمان دین فرموده است:
زَلَّةُ العالِم تُفسِدُ عَوالِمَ؛ اشتباه عالمان، عوالم را تباه میكند
(غررالحكم، حدیث 232. )
همچنین میفرماید:
زَلَّة العالِمِ كانكِسار السّفینةِ تَغرِقُ وَ تُغرِقُ مَعَها غَیرَها؛
اشتباه عالمان، مانند شكسته شدن كشتی است كه هم خودش به آب فرو میرود؛ هم دیگران را با خود غرق میكند.
(همان، حدیث 233. )
ادامه دارد...
#ویژه_طلاب
#ندای_تهذیب
🌹 @nedaye_tahzib
☘️tahzib-howzeh.ir
#قرآن_کریم
✅سوره مبارکه #انبیاء، صفحه324، آیات 25 تا 35
🗓1399/09/30
💐 @nedaye_tahzib
🌱 tahzib-howzeh.ir
245.pdf
107.2K
هر روز با قرآن و عترت
📚#موضوع_دویست_و_چهل_پنج
✅برخی دعاهای قرآنی
✏️در خواست صبر و عاقبت بخیری
🗓1399/09/30
💐 @nedaye_tahzib
🌱 tahzib-howzeh.ir
فرارسیدن سالروز ولادت با سعادت حضرت زینب کبری سلام الله علیها مبارک
#ولادت
#حضرت_زینب
#روز_پرستار
#ندای_تهذیب
💐 @nedaye_tahzib
🌱 tahzib-howzeh.ir
تصاویری از تشرف حضرت آیتالله خامنهای به حرم حضرت زینب (سلاماللهعلیها)
با گذشت شش سال از پیروزی انقلاب اسلامی، هنوز هیچکدام از رؤسای جمهوری اسلامی ایران به شهر یا کشور خارجیای سفر نکرده بودند. حساسیت رخدادهای جنگ تحمیلی و بیش از همه، بحرانهای داخلی که یکی پس از دیگری همهی نیروهای دولت و ملت را صرف مبارزه با معارضان انقلاب میکرد، فرصتی برای دید و بازدیدهای بینالمللی باقی نگذاشته بود.
در این شرایط، نخستین سفر خارجی یک رئیسجمهور در تاریخ ایران، زمانی رقم خورد که حضرت آیتالله خامنهای رئیسجمهور وقت کشورمان، به دعوت «حافظ اسد» رئیسجمهور فقید سوریه، راهی «دمشق» شدند.
حضرت آیتالله خامنهای در جریان این سفر که در پانزدهم شهریور ۱۳۶۳ صورت گرفت به زیارت حرم و بارگاه حضرت زینب کبری سلامالله علیها در زینبیهی دمشق نیز مشرف شدند.
#آیت_الله_خامنه_ای
#ولادت
#حضرت_زینب
#روز_پرستار
#ندای_تهذیب
💐 @nedaye_tahzib
🌱 tahzib-howzeh.ir
❇️ یکشنبههای هفته: #اسوه_های_اخلاقی ❇️
شماره 16
🌺حضرت زینب (س)، الگوی سبک زندگی مومنانه (قسمت اول)🌺
#عبودیت_و_بندگی
حضرت زینب«س» در عبادت و پرستش مانند مادرش فاطمه زهرا«س» بود. هیچ گاه تهجّد و نماز شبش ترک نشد. آن چنان به عبادت اشتغال ورزید که ملقّب به «عابده آل علی» شد.[1] او عاشق شب زنده داری و راز و نیاز با معبود خویش و پرورش یافته تهجدهای شبانه و آه نیمه شب بود. امام حسین«ع» بهتر از هر کسی به مقام والای زینب آگاه بود؛ و از این رو آن امام همام در آخرین وداع روز عاشورا به خواهرش مظلومه اش فرمود: «یا اُختاه لاتنسنی فی نافلة الّلیل؛ ای خواهر، مرا در نافله شب فراموش نکن».[2] این سخن بیانگر عظمت مقام عبودیت زینب«س» است که امام معصوم«ع» از او چنین درخواستی می کند.
شب زنده داری ایشان حتّی در شب دهم و یازدهم محرّم هم ترک نشد. فاطمه بنت الحسین می گوید: «و امّا عمه ام زینب«س»، پس وی همچنان در آن شب در جایگاه عبادت خود ایستاده بود و به درگاه خدای تعالی استغاثه می کرد. در آن شب چشم هیچ یک از ما به خواب نرفت و صدای ناله ما قطع نشد.»[3]
همچنین از امام سجاد«ع» نقل شده که فرمودند: «همانا عمه ام زینب همه نمازهای واجب و مستحبّ خود را در طول مسیر ما از کوفه به شام ایستاده می خواند و در بعضی از منازل نشسته نماز خواند و این هم به جهت گرسنگی و ضعف او بود، زیرا سه شب بود که غذایی را که به او می دادند میان اطفال تقسیم می کرد. آن سنگدلان در هر شبانه روز بیش از یک قرص نان به ما نمی دادند».[4]
#صبر_و_استواری
از جمله ویژگی هایی که هر انسان مسلمان باید آن را زیبنده زندگی خود کند، صبر و استقامت است. خداوند در قرآن کریم، پیامبر «ص» و یاران ایشان را این گونه به صبر و استقامت هدایت فرموده است: «فاستَقِم کما أُمرتَ وَ مَن تابَ مَعَکَ وَ لا تَطغَوا إِنَّهُ بِما تَعمَلُونَ بَصیرٌ؛ پس همان گونه که فرمان یافته ای، استقامت کن و همچنین کسانی که با تو به سوی خدا آمده اند(باید استقامت کنند)! و طغیان نکنید، که خداوند آنچه را انجام می دهید می بیند!»[5]
بدون تردید زینب کبری«س» یکی از بارزترین و برجسته ترین اسوه های صبر و شکیبابی در مسیر پایبندی بر اصول و ارزش های دینی و اسلامی است. نمونه بارز صبر و استواری آن حضرت در مجلس ابن زیاد است، زمانی که با کینه و نیش زبان خطاب به او گفت: «کَیْفَ رَأَیتِ صنعَ اللَّه بِأَخِیکِ وَ أَهْلِ بَیْتِک؛ کار خدا را با برادر و خانواده ات چگونه یافتی؟» حضرت زینب«س» با آرامش و متانت کامل فرمودند: «مَا رَأیْتُ إِلَّا جَمِیلًا؛ جز زیبایی چیزی ندیدم. » اینان (امام حسین«ع» و یارانش) گروهی بودند که خداوند شهادت را برای آنان مقرّر کرد و در قیامت خداوند بین تو و آنها قضاوت می کند.»[6]
ابن زیاد از پاسخ یک زن اسیر در شگفت ماند و از این همه صبر و استقامت در مقابل مصیبت ها متعجّب شد و قدرت محاجّه را از دست داد. قوّت صبوری این بانوی بزرگوار در شدائد کربلا چنان بود که آن حضرت تسلّی بخش دل امام سجاد«ع» بود و می گفت: «آنچه از سختی ها می بینی بر صبر و تحمّلت چیره نشود که شهادت و این نوع مصائب تعهدی است که رسول الله«ص» از جدّت علی«ع» و پدرت حسین «ع» و عمویت عباس«ع» گرفته است که ما سختی ها را به جان بخریم و مقاومتمان شکسته نشود.»[7]
پی نوشت:
[1] جعفر النقدی، زینب الکبری بنت الامام، النجف الاشرف، المکتبة الحیدریه، 1361، ص61.
[2] محلّاتی، شیخ ذبیح اللّه، ریاحین الشریعه، تهران، دارالکتب الاسلامیّه، ج3، ص62.
[3] ریاحین الشریعه، ج3، ص62.همان.
[4] همان.
[5] هود، آیه 112.
[6] مجلسی، محمّدباقر، بحارالانوار، بیروت، مؤسّسة الوفاء، ج 45، ص 115- 116.
[7] بحارالانوار، ج 45، ص 46.
#ولادت
#حضرت_زینب
#روز_پرستار
#ندای_تهذیب
💐 @nedaye_tahzib
🌱 tahzib-howzeh.ir
❇️ یکشنبههای هفته: #اسوه_های_اخلاقی ❇️
شماره 17
🌺حضرت زینب (س)، الگوی سبک زندگی مومنانه (قسمت دوم)🌺
#شجاعت_و_شهامت
شجاعت آن نیروی قلبی است که موجب می گردد که انسان در برخورد با سختی ها و خطرها، دلی استوار و قوی داشته باشد.[1] این نیروی قلبی و صلابت اراده و قوّت روح، سبب می شود که انسان با وجود زمینه های هراس نترسد و خود را نبازد و با غلبه بر مشکلات، تصمیم گیری درستی داشته باشد. آن بانوی باعظمت در مهد شجاعت رشد یافته و از شجاعت حیدری بهره مند بود. ازاین رو «لَبْوَةُ الْهاشِمیَّة؛ شیرزن هاشمی»[2]لقب گرفت.
او از قدرت های اهریمنی و ستمگران ترسی به دل راه نمی داد و آزارها او را از اجرای وظایف هدایتی و تربیتی بازنمی داشت. در برابر دشمنان ددمنش، با شجاعت و شهامت، فریادها زد، توبیخ و تحقیرشان کرد و از شمشیر و تهدید و خون آشامی آدمکشان واهمه نداشت. وی در دو مجلس کوفه و شام این قدرت را به نمایش گذاشت. با وجود اسارت نه تنها در مقابل سربازان سفّاک و حیوان صفت ابن زیاد هیچ گاه سستی و ترس به خود راه نداد، بلکه در مجلس ابن زیاد با قدرت به او بی اعتنایی و تحقیرش می کند و او را «فاسق» و«فاجر» معرفی کرد و گفت: «سپاس خدای را که ما را با نبوّت پیامبر«ص» گرامی داشت و از پلیدی ها پاک کرد. همانا فقط فاسق رسوا می شود و بدکار دروغ می گوید و او غیر ماست».[3]
شجاعت و شهامت آن بانوی با عظمت در مقابل یزید و دهن کجی ها و بد زبانی های او، بار دیگر شجاعت حیدری را به نمایش گذاشت. فرمود: «اگر فشارهای روزگار مرا به سخن گفتن با تو واداشته[بدان که] قدر و ارزش تو در نزد من ناچیز است، ولیکن سرزنش و توبیخ تو را بزرگ می دانم.»[4]
آری، حضرت زینب«س» چنان یزید سرمست را به ذلت کشاند که او را پشیمان کرد و مردم نیز چهره پلید یزید را شناختند. یزید را دشنام دادند و لعن کردند و به اهل بیت«ع» روی کردند و یزید مجبور شد جنایت و قتل امام حسین«ع» را به گردن ابن زیاد بیندازد و او را لعن کند.[5]
#شاخص_و_لایتمداری
حضرت زینب«س» حضور هفت معصوم[6] را درک کرد و در تمام ابعاد ولایتمداری (معرفت امام، تسلیم بی چون و چرا بودن، معرفی و شناساندن ولایت، فداکاری در راه آن و...) سر آمد بود. ولایتمداری یعنی تابع امر امام زمان خود بودن، به گونه ای که تمام اعمال و حرکات و تصمیمات فرد، مورد رضایت امام زمانش باشد. ازاین رو حضرت زینب«س»، خانه و زندگی راحت و فرزندانش را برای انجام رسالت عظیم ولایتمداری فدا کرد.
چون او با چشمان خود مشاهده کرده بود که چگونه مادرش خود را سپر بلای امام زمان خویش(علی«ع») کرد و خطاب به ولی خود گفت: «علی جان! جانم فدای جان تو و جان و روح من سپر بلاهای جان تو، یا اباالحسن! همواره با تو خواهم بود. اگر تو در خیر و نیکی به سر بری با تو خواهم زیست و اگر در سختی و بلاها گرفتار شوی، باز هم با تو خواهم بود.»[7] و سرانجام جان عزیزش را در راه حمایت از امامت و ولایت امام علی«ع» فدا کرد و شهیده راه ولایت گردید. حضرت زینب«س» درس ولایتمداری را از مادر بزرگوارش آموخت و آن را به زیبایی در کربلای معلّی به منصه ظهور رساند.
آن بزرگوار چه در دوران امام حسین«ع» و چه در دوران امام سجاد«ع» سر تا پا تسلیم امامت بود. حتی در لحظه ای که خیمه گاه را آتش زدند، یعنی در آغاز امامت امام سجاد«ع» نزد آن حضرت آمد و عرض کرد: «ای یادگار گذشتگان... خیمه ها را آتش زدند ما چه کنیم؟» فرمود: «علیکن بالفرار؛ فرار کنید».[8] از همه مهم تر اینکه آن بانوی بزرگوار در چندین مورد تا پای جان از امام سجاد«ع» حمایت و دفاع کرد.[9]
پی نوشت:
[1] مجمع البحرین، واژه شجع.
[2] زیارت نامه حضرت زینب «س»
[3] بحارالانوار، ج 45، ص 154 - 115.
[4] همان، ص134.
[5] سیوطی، عبدالرحمن بن ابی بکر، تاریخ الخلفاء، محقق حمدی الدمرداش، ریاض، مکتبة نزار مصطفی الباز، ۱۴۲۵ه.ق، ص158.
[6] پیامبراکرم«ص»، امام علی «ع»، حضرت فاطمه«س»، امام حسن«ع»، امام حسین«ع»، امام سجاد«ع» و امام باقر«ع».
[7] دشتی، محمّد، نهج الحیاة (فرهنگ سخنان فاطمه علیهاالسلام)، قم، مؤسسه تحقیقاتی امیرالمؤمنین«ع»، 1372ه.ش، ج2، ص147.
[8] بحارالأنوار، ج45، ص58.
[9] همان، ص46.
#ولادت
#حضرت_زینب
#روز_پرستار
#ندای_تهذیب
💐 @nedaye_tahzib
🌱 tahzib-howzeh.ir
13990930_40519_64k.mp3
5.99M
#روز_پرستار
سخنرانی تلویزیونی رهبر انقلاب بهمناسبت سالروز ولادت حضرت زینب کبری سلاماللهعلیها و روز پرستار 99/09/30
پرستاران عزیز ما در دوران کرونایی و در شرایطی بسیار دشوارتر و پراضطرابتر از شرایط معمولی، کار بزرگی را به ثبت رساندند و صحنهها و فعالیتهایی را به نمایش گذاشتند که حقیقتاً اعجابانگیز است.
در زمینه بهبود جسمی بیمار، پرستار شریک و مددکار پزشک است و هر چقدر هم که پزشک حاذق و توانا باشد اما نبود پرستار ممکن است بهبود جسمی را با مشکل مواجه کند.
پرستار از نظر کمک روحی نیز با یک لبخند و یا یک حرکت و سخن مهربانانه در واقع غمگسار و روحیهبخش بیمار است و این، یکی از ارزشهای والای اسلامی است.
مجاهدتی که پرستاران در این مدت انجام دادند، آنها را در چشم مردم، عزیزتر و شرافتمندتر از همیشه کرد.
یکی از کارهای لازمی که به من گزارش شده و مسئولان باید انجام دهند، اجرای قانون تعرفهگذاری خدمات پرستاران است که مدتها قبل تصویب شده اما هنوز اجرا نشده است.
همچنین استخدام پرستاران یکی دیگر از کارهای ضروری و خیلی خوب است که باید با جدیت دنبال شود تا وضع پرستاران بهگونهای باشد که با خیال راحت به کار خود بپردازند و خانوادههای آنها هم نسبت به وضعیت آنها خاطر جمع باشند.
#ولادت
#حضرت_زینب
#روز_پرستار
#ندای_تهذیب
💐 @nedaye_tahzib
🌱 tahzib-howzeh.ir
🍂سلسله مباحث: #زیِّ_طلبگی
شماره 19
🌺1️⃣ شاخصها و ملاكهای كلی 🌺
6- پرهیز از عمل تنفرانگیز
هر كاری كه به صورت طبیعی موجب تنفر دیگران باشد و نوع مردم از آن احساس چندش و انزجار كنند، بد است و باید از آن اجتناب شود.
انسان حق ندارد دیگران را با رفتار و ظاهر خود آزار دهد، كامشان را تلخ گرداند و به اصطلاح حالشان را برهم زند.
گویا برای بیان این موضوع دلیلی نیاز نباشد؛ زیرا همه دانشمندان منطق و اصول، گزاره «الظّلم قبیح» را بدیهی و مستغنی از برهان برشمردهاند و بدون تردید، چنین عملی مصداق روشن ستم است.
ما در این ملاك تنها با قضاوت و اظهار نظر دیگران روبهرو نیستیم، بلكه تأثیر مستقیم عمل بر دیگران و تصرف در احوال آنان را در نظر میگیریم.
از این جهت، این قاعده با قاعده پیروی از عرف تمایز آشكاری دارد. از مهمترین اهداف شارع، ایجاد انس و الفت میان مردم و نزدیكی و اجتماع كلام آنها است. و هر عملی كه باعث اشمئزاز و مذمت توده مردم شود، این انس و الفت را مخدوش میسازد و در معرض خطر قرار میدهد.
رفتارهای زیر، نمونههای اعمال تنفرانگیز یا آزاردهنده است:
انگشت در بینی، گوش یا دهان كردن، عطسه بلند، آروغ زدن، آب دهان انداختن، استفاده از ضمایر و صیغههای مفرد مانند «تو» و «بیا» به جای «شما» و «بفرمایید» در محیطی كه اینگونه سخن گفتن حمل بر توهین و جسارت میگردد.
ادامه دارد...
#ویژه_طلاب
#ندای_تهذیب
🌹 @nedaye_tahzib
☘️tahzib-howzeh.ir
#قرآن_کریم
✅سوره مبارکه #انبیاء، صفحه325، آیات 36 تا 44
🗓1399/10/01
🌷 @nedaye_tahzib
✅ tahzib-howzeh.ir
246.pdf
124.6K
هر روز با قرآن و عترت
📚#موضوع_دویست_و_چهل_شش
✅برخی دعاهای قرآنی
✏️درخواست هدایت و آمرزش همه مومنان
🗓1399/10/01
🌷 @nedaye_tahzib
✅ tahzib-howzeh.ir
🔹مجموعه پوسترهای نمایشگاهی
🔸موضوع: در نظر گرفتن مصالح نظام اسلامی
اقتصاد مقاومتی، شماره 21
#اقتصاد_مقاومتی #آیت_الله_خامنه_ای
🌷 @nedaye_tahzib
✅ tahzib-howzeh.ir
#دوشنبه_های_بصیرتی
➖➖اقتصاد مقاومتی در کلام امام خمینی / قسمت هشتم➖➖
🔹ثمرات تولید و استقلال ملی (قسمت اول)👇🏿👇🏿🔹
♻️ تولید ملی تنها راه مقابله با تحریم های اقتصادی
امام خمینی رحمه الله:
امروز می دانید که ما را دارند تهدید می کنند به حصر اقتصادی، ما باید فکر بکنیم برای این کار، فکر این است که کشور مشغول کشاورزی بشوند... ما محتاج نشویم به خارج، اگر محتاج شدیم به خارج، اگر خدای نخواسته اینها چنین کردند، ما احتیاج پیدا کردیم که (آنها) گندم بدهند، این احتیاج اسباب این می شود که ما وابستگی سیاسی هم پیدا کنیم، وابستگی فرهنگی هم پیدا کنیم، وابستگی نظامی هم پیدا کنیم و همه چیزمان از دست برود.
[صحیفه نور، ج 14، ص 90]
♻️آزادی حقیقی در گرو استقلال اقتصادی
امام خمینی رحمه الله:
اگر شما بخواهید استقلال پیدا کنید و آزادی حقیقی یابید، باید کاری بکنید که در همه چیز خود خودکفا باشید، مستغنی باشید. کشاورز باید کاری بکند که دیگر ما احتیاج گندمی به خارج نداشته باشیم. دانشگاهی باید کاری بکند که ما در طبقات دیگر احتیاج به خارج نداشته باشیم. در مهندسی احتیاج به خارج نداشته باشیم.
[صحیفه نور، ج 14، ص 106]
#اقتصاد_مقاومتی_و_امام_خمینی
#ندای_تهذیب
🌷 @nedaye_tahzib
✅ tahzib-howzeh.com
#دوشنبه_های_بصیرتی
#خانواده_و_اقتصاد_مقاومتی
شماره 7
🌸تولید و سهم خانواده در آن / قسمت پنجم🌸
✴️ تولید در منزل (قسمت دوم)
متأسفانه کاهش نقش تولیدی خانواده در ایران فقط شامل خانواده های شهری نمی شود، بلکه خانواده های روستایی در نتیجه تعامل با شهر، تحت تأثیر فرهنگ شهری قرار گرفته اند و بیشتر آنها مصرف گرا شده اند.
در طول تاریخ، همواره خانوار روستایی یک واحد تولیدی خودکفا به شمار می آمد که زیر نظر رئیس خانواده اداره می شد و قسمت اعظم مصرفش را خود تولید می کرد.
تولید اقتصادی در خانواده به شکل تعاونی و با همکاری و هم یاری تمام اعضای خانواده از کودکان گرفته تا سال خوردگان، زن و مرد انجام می گرفت. در واقع، هر خانوار روستایی، مرکزی برای کار تولیدی بود.
امروزه بسیاری از خانوارهای روستایی با وجود فضا و ظرفیت های لازم برای تولید، ترجیح می دهند که مانند شهری ها زندگی کنند. مثلاً می توانند با نگه داری چند رأس دام و طیور یا با سبزی کاری مختصر در حیاط منزل، همچنین کاشت چند درخت مثمر، بسیاری از احتیاجات غذایی خود نظیر شیر، گوشت، لبنیات، سبزی، میوه و... را تأمین کنند و به زندگی بدون تولید در روستا پایان دهند، ولی به دلیل راحت طلبی، این کار را انجام نمی دهند.
این سالهایی که کشور ایران درگیر جنگهای اقتصادی است، فرصت مناسبی است که خانوارهای ایرانی اعم از شهری و روستایی نسبت به نقش تولیدی خود و رفع وابستگی از دیگران، بیشتر اندیشه کنند.
ادامه دارد...
#خانواده_و_اقتصاد_مقاومتی
#تولید
#اقتصاد
#خانواده
#اقتصاد_مقاومتی
#ندای_تهذیب
🌷 @nedaye_tahzib
✅ tahzib-howzeh.ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#دوشنبه_های_بصیرتی
سخنران: حجت الاسلام محسن قرائتی
«ربا، برکت ندارد / تفسیر سوره بقره - آیهی ۲۷۶»
کلمه «محق» به معناى نقصان تدریجى است و مُحاق به ماه گفته مى شود که نورش در شب هاى آخر آن چنان کاهش یافته که دیده نمى شود. و در مقابل، «ربا» به معنى رشد تدریجى است.
این آیه یادآور مى شود که هرچند رباخوار به قصد انباشت ثروت، از دیگران ربا مى گیرد، ولى خداوند برکت و آثار خوبى که باید ازدیاد مال داشته باشد از ربا مى گیرد. لازم نیست خود مال رَبَوى از بین برود، بلکه اهدافى که از افزایش ثروت در نظر است از بین مى رود. در نظام رَبَوى، سعادت، محبّت و امنیّت نیست و چه بسیار ثروتمندانى که از سرمایه خود، هیچ نوع راحتى و آرامش و یا محبوبیّتى بدست نمى آورند، ولى در نظامى که در آن انفاق، صدقه و قرض الحسنه رایج باشد، آن جامعه از برکات زیادى برخوردار است. در آن نظام، فقرا مأیوس نبوده و اغنیا در فکر تکاثر نیستند. محرومان به فکر انتقام و سرقت، و اغنیا نگران حراست و حفاظت اموال خود نمى باشند و جامعه از یک تعادل نسبى همراه با الفت و رحمت و تفاهم و امنیّت برخوردار خواهد بود.
در تفسیر کبیر فخررازى آمده است: وقتى رباخوار، عواطف و عدالت انسانى را در خود محو کند، خود و اموالش مورد نفرین فقرا قرار مى گیرد و کینه و انتقام و توطئه سرقت هر لحظه او را تهدید مى کند و این نمونه اى از آن نابودى است که در آیه مطرح شده است.
#ربا_خواری
#برکت
#ندای_تهذیب
🌷 @nedaye_tahzib
✅ tahzib-howzeh.ir