eitaa logo
ندای تهذیب
7.9هزار دنبال‌کننده
4.8هزار عکس
1.8هزار ویدیو
930 فایل
کانال رسمی معاونت تهذیب و تربیت حوزه‌های علمیه اداره قرآن و حدیث @msn200 اداره اخلاق | تلبس @khedmat14 دبیرخانه امور معرفتی @iman135110 اداره مشاوره @ENamazizade پیشنهادات و انتقادات @kovsar140 سایت‌‌ها: tahzib.ismc.ir hojre-nama.ir nedaye-tahzib.ir
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔆 به منزله قرآن

🔸 حضرت فرمود: «كَانَ لِی فِیمَا مَضَی أَخٌ»؛ من در گذشته برادری داشتم از دوستان که او را به عنوان یک مرد عظیم می ‌دیدم... 👈 جان او بود، هر کاری را که می‌ خواست بکند فکر می ‌کرد، اگر به جایی نمی ‌رسید بر صفحه نفس خود عرضه می ‌کرد... . 📱به بپیوندید: @nedaye_tahzib
📚 درآمدی بر زی طلبگی؛ «هنجارشناسی جلوه‌ های رفتاری حوزویان» ✍️نویسنده: حجة الاسلام و المسلمین محمد عالم زاده نوری 🎙توضیحات نویسنده کتاب👇👇👇 📱به بپیوندید: @nedaye_tahzib
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 درآمدی بر زی طلبگی؛ «هنجارشناسی جلوه‌ های رفتاری حوزویان» ✍️نویسنده: حجة الاسلام و المسلمین محمد عالم زاده نوری 🔖سخن از زیّ طلبگی یا زیّ روحانیت سخن از ظواهر، بروزات بیرونی و تجلیات اجتماعی حیات طلبگی است و از هنجارهای حاکم بر سیمای مشهود فرد روحانی در منظر دیگران کاوش می کند. ☘️طلبه از آن جهت که یک مسلمان مؤمن است، وظیفه دارد در زیّ اهل ایمان باشد. اما فراتر از آن، از جهت شخصیت صنفی و نقش اجتماعی خاص طلبگی نیز لازم است در جلوه های ظاهریِ خود، هنجارهایی را مراعات کند. 👈این کتاب در تلاش برای کشف از گفتگوهای عینی و چالش های فراگیر آغاز کرده و می کوشد که از بنیادهای نظری و مبانی فکری غفلت نورزد. 🌐برای کسب اطلاعات بیشتر و خرید نسخه چاپ و دیجیتال کتاب، به سایت حجره نما مراجعه فرمایید. 📱به بپیوندید: @nedaye_tahzib
🔆هویت واحده «امت اسلامی» نباید فراموش بشود 🔸 رهبر معظم انقلاب: 🤝من سالهاست بر روی واژه‌ی «» بالخصوص متعمداً تکیه می‌کنم که ما فراموش نکنیم که یک امتیم. 🌍بله؛ بعضی ایرانی هستیم، بعضی عراقی هستیم، بعضی شامی هستیم و غیر ذلک. لکن این مرزها حقیقت امت اسلامی را تغییر نمیدهد. ❗️همه‌ی سعی دشمنان اسلام این بوده است که ما را نسبت به هویت واحده‌ای که اسمش «امت اسلامی‌» است بی‌تفاوت کند این نمیشود که من خودم را مسلمان بدانم اما از رنجی که یک مسلمان در میانمار یا در غزه یا در هند یا در فلان‌جا می‌کشد، خودم را غافل بدانم؛ این امکان ندارد، این خلاف تعالیم اسلامی و اصول اسلامی‌ است. 📍ممکن است شما بشخصک (به خودیِ خود) نتوانید یک کاری به کمک او انجام بدهید اما همدلی و هم‌دردی یک حقیقتی است، این بایستی وجود داشته باشد. 💠ما همه‌ی تلاشمان، بنده بیشترِ تلاشم، همتم، در زمینه مسائل شیعه و سنی و این مسائلی که وجود دارد در کشور، ناظر به این جهت است که ما عنوان امت اسلامی را فراموش نکنیم. 🗓بیانات در دیدار جمعی از علما و بزرگان اهل سنت کشور-۱۴۰۳/۶/۲۶ 📱به بپیوندید: @nedaye_tahzib
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔸احترام به نفوس انسان ها 🎥خاطره علامه محمدتقی جعفری رضوان الله تعالی علیه درباره تأثیر برخورد کریمانه و درست با مخاطبان 📱به بپیوندید: @nedaye_tahzib
📚حوزه علمیه: هست‌ها و بایدها ✍️آیت الله سید احمد خاتمی 🔖این کتاب شامل مباحث معرفتی و تربیتی آیت الله سید احمد خاتمی درباره مسائل حوزوی است که در قالب ۵ بخش تنظیم یافته: 1️⃣در بخش اول با عنوان طلبگی، توفیق الهی سخن از توفیق در حوزه نعمت الهی است. 2️⃣در بخش دوم هدف از تحصیلات حوزوی و نقاط قوت و ضعف نظام آموزشی حوزه به انضمام روش‌های مختلف تبلیغی بیان شده‌است. 3️⃣بخش سوم حاوی مجموعه مقالاتی است که نگاهی اجمالی به تحصیل در حوزه‌های علوم دینی دارند. 4️⃣در بخش چهارم مصاحبه مؤلف با هفته‌نامه پگاه حوزه درج گردیده که موضوع آن تجدید نظر در کتاب‌های درسی حوزوی و نقاط قوت و ضعف آنهاست. 5️⃣و بالاخره بخش پنجم شامل مصاحبه‌های با روزنامه کیهان درباره سامان یافتن امور حوزه‌های سراسر کشور است. 🌐مشاهده در سایت حجره‌نما 📱به بپیوندید: @nedaye_tahzib
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙امام خامنه‌ای: ⁉️این حرفا چرا یادمون میره؟ 📱به بپیوندید: @nedaye_tahzib
🔍ملاحظات امام خامنه‌ای در خصوص تعلیم و تربیت 🔸لزوم جهت‌گیری تعلیم و تربیت کشور به ‌سمت برخورداری از : 🔹تربیت عدالت‌پرور 🔹تربیت عدالت‌خواه 🔹تربیت عدالت‌ساز 🔸 هدف های تعلیم و تربیت عمومی کشور: 🔹ساخت جهان و جامعه‌ پیشرو 🔹ساخت جهان و جامعه با ارزش­های متعالی 🔹ساخت جهان و جامعه متدیّن، پایبند به شرایع الهی و با گستره‌ بی‌انتهای افق دید 🔹تربیت دانش آموز دارای حسّ مسئولیّت 🔹تربیت دانش آموز دارای روحیّه آزاداندیشی 🔹تربیت دانش آموز راستگو 🔹تربیت دانش آموز بلندهمّت، شجاع، فداکار، پاک‌دامن و پرهیزکار 🔹تربیت دانش آموز با احساس هویّت ملّی ( پرهیز از انحراف، خیانت و سستی و تنبلی) 🔹لزوم الگو قرار دادن امثال شهید چمران، آوینی، حججی، شهریاری، علی‌محمّدی و احمدی‌روشن 🔸لزوم پیگیری کردن علم سودمند: 🔹مفید برای بهبود زندگی و جامعه 🔹نزدیک کننده به اهداف و پیش برنده 🔹ایجاد کننده روحیه حرکت 🔹به فعلیت رساننده ظرفیت ها 🔹آگاه کننده از تجربه‌های ملّی و افتخارات کشور و عبرت ها و درس های تاریخ 📱به بپیوندید: @nedaye_tahzib
🔸امام خامنه ای مدظله العالی: 📍البتّه مراتبی دارد؛ اتّحاد دنیای اسلام مراتبی دارد؛ 🔅پایین‌ترین مرتبه‌اش این است که جوامع اسلامی، کشورهای اسلامی، دولتهای اسلامی، اقوام اسلامی، مذاهب اسلامی، علیه هم دست به تعرّض نزنند، با هم معارضه نکنند، به یکدیگر ضربه نزنند؛ این قدم اوّل است. 🔆البتّه بالاتر از این، این است که دنیای اسلام علاوه بر اینکه به یکدیگر ضربه نمیزنند، در مقابل دشمن مشترک هم دست به دست هم بدهند، اتّحاد واقعی و کافی داشته باشند، از یکدیگر دفاع کنند. این هم یک قدم بالاتر است؛ ☀️از این بالاتر هم این است که کشورهای اسلامی،‌ ملّتهای اسلامی هم‌افزایی کنند. کشورهای اسلامی از لحاظ ، از لحاظ ، از لحاظ ، از لحاظ در یک سطح نیستند، میتوانند به یکدیگر کمک کنند، هم‌افزایی کنند، آنهایی که بالاترند در هر بخشی، دست آن کسانی را که پایین‌تر هستند بگیرند؛ این هم یک مرحله‌ای از وحدت است. ✨مرحله‌ی بالاتر هم این است که همه‌ی دنیای اسلام متّحد بشوند در جهت رسیدن به . 👈این چیزی است که جمهوری اسلامی هدف غایی قرار داده: رسیدن به تمدّن اسلامی، منتها تمدّن متناسب با این زمان، تمدّن نوین اسلام. اینها مراتب وحدت است. 🗓دیدار مسئولان نظام و میهمانان کنفرانس وحدت اسلامى_۱۳۹۸/٠۸/۲۴ ‌📱به بپیوندید: @nedaye_tahzib
دین‌داری و دین گریزی.pdf
130.1K
📚دین‌داری و دین گریزی ✍️حجت‌الاسلام والمسلمین عالم‌زاده نوری ☀️دین به مجموعه تعالیمی گفته می‌شود که از سوی خدا و توسط انسان هایی برگزیده برای بشر ارسال شده و مشتمل بر سه حوزه عقاید، اخلاق و احکام است. 👈در اینجا مراد ما از دین تنها دین اسلام است که توسط آخرین سفیر الهی محمد مصطفی (ص) بر بشریت عرضه شده است. 🔸دین داری به معنای باورداشتن آن عقاید و تخلق به آن اخلاق و التزام عملی به آن احکام است. البته انسان دیندار در زبان و ظاهر خویش به این اعتراف و افتخار میکند و آن را آشکار میگرداند. آیا اگر کسی یکی از این سه را داشته باشد میتوان او را دیندار نامید؟ 🌐مشاهده در سایت حجره‌نما 📱به بپیوندید: @nedaye_tahzib
💠«وَ لَا تَبْقَی الْاَرْضُ بِغَیرِ حُجَّةٍ لِلّٰهِ عَلَی عِبَادِهِ» 🔸امام خامنه ای: 🖇یکی از خورشیدهای فروزان، به فضل و کمک پروردگار و به اراده الهی، امروز در زمان ما به عنوان «بقیة الله فی ارضه» به عنوان «حجة الله علی عباده» به عنوان صاحب زمان و ولی مطلق الهی در روی زمین وجود دارد. برکات وجود او و انوار ساطعه از وجود او، امروز هم به بشر می‌رسد. 🗓۱۳۷۸.۹.۳ 📱به بپیوندید: @nedaye_tahzib
🔰نقطه ی بالفعل طلبگی 🔻یکی از کارهای مهم ما این است که به عنوان طلبه و نیز به عنوان روحانی، بفهمیم چه کاره ایم؟ 🔸ما به عنوان طلبه در حال طی کردن دوران بالقوه خودیم تا از لحاظ تاثیر گذاری در حیات اجتماعی و فردی انسان ها، به نقطه ی بالفعل برسیم. 📖 صفحه ی ۲۲۱ کتاب انقلابی بمانید 📮 سایت | ایتا | آپارات | ویراستی | بله
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔸 روز هفدهم ربیع‌الأول در این روز اعمالی آورده شده : 1⃣ غسل؛به نیّت روز هفدهم ربیع الاوّل 2⃣ روزه؛که براى آن فضیلت بسیار نقل شده است، از جمله در روایاتى از ائمّه معصومین علیهم‌السلام آمده است: 👈 کسى که این روز را روزه بدارد، خداوند براى او ثواب روزه یکسال را مقرّر مى فرماید. 3⃣ دادن صدقه، احسان نمودن و خوشحال کردن مؤمنان و به زیارت مشاهد مشرّفه رفتن. 4⃣ زیارت رسول خدا صلى‌الله‌علیه‌وآله از دور و نزدیک؛ در روایتى از آن حضرت آمده است: 👈 هر کس بعد از وفات من، قبرم را زیارت کند مانند کسى است که به هنگام حیاتم به سوى من هجرت کرده باشد، اگر نمى توانید مرا از نزدیک زیارت کنید، از همان راه دور به سوى من سلام بفرستید (که به من مى رسد). 5⃣ زیارت امیر مؤمنان على علیه‌السلام نیز در این روز مستحب است با همان زیارتى که امام صادق علیه‌السلام در چنین روزى کنار ضریح شریف آن حضرت علیه‌السلام وى را زیارت کرد. 6⃣ بجـا آوردن دو رکعت نماز که در هر رکعت آن یک بار سوره ( فاتحه ) و ده بار سوره ( قدر ) و ده بار سوره ( اخلاص ) خوانده می‌شود. 🔖المراقبات، مفاتیح الجنان 📱به بپیوندید: @nedaye_tahzib
هدایت شده از حَنان | یحیی
کتاب الحجه درسنامه .pdf
8.08M
📙درسنامه کتاب الحجه اصول کافی برای علاقه مندان به مطالعات حدیثی تقدیم می شود. این درسنامه با این خصوصیات ارائه می شود:‏ ‏1.‏ بررسی اجمالی سند روایت با مراجعه به نرم افزار درایه ‏2.‏ ترجمه لغات و عبارات دشوار با مراجعه به پاورقی های نسخه دارالحدیث، شرح مرحوم مجلسی ره و شرح ملاصالح ‏مازندرانی ره ‏3.‏ اضافه کردن «نکات معارفی برگزیده» با مراجعه به شرح مرحوم مجلسی ره و شرح ملاصالح مازندرانی ره ‏4.‏ اضافه کردن اطلاعات حدیث شناسی مانند: احادیث مشابه که در فهم دقیق حدیث تأثیرگذار است.‏ 📎فایل ورد
هدایت شده از حَنان | یحیی
کتاب ایمان و کفر کامل.pdf
6.4M
📙درسنامه کتاب ایمان و کفر اصول کافی برای علاقه مندان به مطالعات حدیثی تقدیم می شود. خصوصیات درسنامه:‏ ‏1.‏ بررسی اجمالی سند روایت با مراجعه به نرم افزار درایه ‏2.‏ ترجمه لغات و عبارات دشوار با مراجعه به پاورقی های نسخه دارالحدیث، شرح مرحوم مجلسی ره ‏3.‏ اضافه کردن «نکات معارفی برگزیده» با مراجعه به شرح مرحوم مجلسی ره سابقاً درسنامه کتاب الحجه تقدیم شده بود. 📎فایل ورد
🌺 ۵۰ خصلت از خصوصیات اخلاقی پیامبر اکرم حضرت محمد مصطفی (ص) ✔️بی‌شک تأسی به سيره و سنت آن حضرت براساس آيه‌‌کريمه «و لکم في رسول‌الله اسوه حسنه» و از جمله آنچه در اين مطلب به آن اشاره شده، راهگشای مشکلات و مسائل مبتلا به جامعه مسلمانان خواهد بود. ۱- هنگام راه رفتن با آرامی و وقار راه می‌رفت. ۲- در راه رفتن قدم‌ها را بر زمين نمی‌کشيد. ۳- نگاهش پيوسته به زير افتاده و بر زمين دوخته بود. ۴- هرکه را می‌ديد مبادرت به سلام می‌کرد و کسی در سلام بر او سبقت نگرفت. ۵- وقتی با کسی دست می‌داد دست خود را زودتر از دست او بيرون نمی‌کشيد. ۶- با مردم چنان معاشرت می‌کرد که هرکس گمان می‌کرد عزيزترين فرد نزد آن حضرت است. ۷- هرگاه به کسی می‌نگريست به روش ارباب دولت با گوشه چشم نظر نمی‌کرد. ۸- هرگز به روی مردم چشم نمی‌دوخت و خيره نگاه نمی‌کرد. ۹- چون اشاره می‌کرد با دست اشاره می‌کرد نه با چشم و ابرو. ۱۰- سکوتی طولانی داشت و تا نياز نمی‌شد لب به سخن نمی‌گشود. ۱۱- هرگاه با کسی، هم صحبت می‌شد به سخنان او خوب گوش فرا می‌داد. ۱۲- چون با کسی سخن می‌گفت کاملا برمی‌گشت و رو به او می‌نشست. ۱۳- با هرکه می‌نشست تا او اراده برخاستن نمی‌کرد آن حضرت برنمی‌خاست. ۱۴- در مجلسی نمی‌نشست و برنمی‌خاست مگر با ياد خدا. ۱۵- هنگام ورود به مجلسی در آخر و نزديک درب می‌نشست نه در صدر آن. ۱۶- در مجلس جای خاصی را به خود اختصاص نمی‌داد و از آن نهی می‌کرد. ۱۷- هرگز در حضور مردم تکيه نمی‌زد. ۱۸- اکثر نشستن آن حضرت رو به قبله بود. ۱۹- اگر در محضر او چيزی رخ می‌داد که ناپسند وی بود ناديده می‌گرفت. ۲۰- اگر از کسی خطايی صادر می‌گشت آن را نقل نمی‌کرد. ۲۱- کسی را بر لغزش و خطای در سخن مواخذه نمی‌کرد. ۲۲- هرگز با کسی جدل و منازعه نمی‌کرد. ۲۳- هرگز سخن کسی را قطع نمی‌کرد مگر آنکه حرف لغو و باطل بگويد. ۲۴- پاسخ به سوالی را چند مرتبه تکرار می‌کرد تا جوابش بر شنونده مشتبه نشود. ۲۵- چون سخن ناصواب از کسی، می‌شنيد. نمی‌فرمود: «چرا فلانی چنين گفت» بلکه می‌فرمود: «بعضی مردم را چه می‌شود که چنين می‌گويند؟» ۲۶- با فقرا زياد نشست و برخاست می‌کرد و با آنان هم غذا می‌شد. ۲۷- دعوت بندگان و غلامان را می‌پذيرفت. ۲۸- هديه را قبول می‌کرد اگرچه به اندازه يک جرعه شير بود. ۲۹- بيش از همه صله رحم به جا می‌آورد. ۳۰- به خويشاوندان خود احسان می‌کرد بی آنکه آنان را بر ديگران برتری دهد. ۳۱- کار نيک را تحسين و تشويق می‌فرمود و کار بد را تقبيح می‌نمود و از آن نهی می‌کرد. ۳۲- آنچه موجب صلاح دين و دنيای مردم بود به آنان می‌فرمود و مکرر می‌گفت هرآنچه حاضران از من می‌شنوند به غايبان برسانند. ۳۳- هرکه عذر می‌آورد عذر او را قبول می‌کرد. ۳۴- هرگز کسی را حقير نمی‌شمرد. ۳۵- هرگز کسی را دشنام نداد و يا به لقب‌های بد نخواند. ۳۶- هرگز کسی از اطرافيان و بستگان خود را نفرين نکرد. ۳۷- هرگز عيب مردم را جستجو نمی‌کرد. ۳۸- از شر مردم برحذر بود ولي از آنان کناره نمی‌گرفت و با همه خوشخو بود. ۳۹- هرگز مذمت مردم را نمی‌کرد و بسيار مدح آنان نمی‌گفت. ۴۰- بر جسارت ديگران صبر می‌فرمود و بدی را به نيکی جزا می‌داد. ۴۱- از بيماران عيادت می‌کرد اگرچه دور افتاده‌ترين نقطه مدينه بود. ۴۲- سراغ اصحاب خود را می‌گرفت و همواره جويای حال آنان می‌شد. ۴۳- اصحاب را به بهترين نام هايشان صدا می‌زد. ۴۴- با اصحابش در کارها بسيار مشورت می‌کرد و بر آن تاکيد می‌فرمود. ۴۵- در جمع يارانش دايره وار می‌نشست و اگر غريبه‌ای بر آنان وارد می‌شد نمی‌توانست تشخيص دهد که پيامبر کداميک از ايشان است. ۴۶- ميان يارانش اُنس و اُلفت برقرار می‌کرد. ۴۷- وفادارترين مردم به عهد و پيمان بود. ۴۸- هرگاه چيزی به فقير می‌بخشيد به دست خودش می‌داد و به کسی حواله نمی‌کرد. ۴۹- اگر در حال نماز بود و کسی پيش او می‌آمد نمازش را کوتاه می‌کرد. ۵۰- اگر در حال نماز بود و کودکی گريه می‌کرد نمازش را کوتاه می‌کرد. 📱به بپیوندید: @nedaye_tahzib
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📍تاثیر اهل بیت در مردم 🗓 بیانات رهبر انقلاب پس از مراسم روضه حضرت امام حسن عسکری(علیه‌السلام). ۱۳۸۲/۲/۲۰ 📱به بپیوندید: @nedaye_tahzib
📗آخرین پیام امام خمینی عزیز به مناسبت ۱ مهر ۱۳۶۷ ۱۱ صفر ۱۴۰۹ بسم اللَّه الرحمن الرحيم‏ 🤲خداوندا، همه چيز تويى؛ و غير از تو همه هيچ. 🤲خداوندا، تو عزيزى؛ و غير از تو همه ذليل. 🤲خداوندا، تو غنى‏ اى؛ و غير از تو همه فقير. 🌺هفته جنگ امسال حال و هواى ديگرى دارد. پس از سالها دفاع مقدس، يارى دين خدا صورت ديگرى به خود گرفته است. ✊آمادگى جنگى ضرورت بيشترى يافته است. و دشمنان خدا و خلق خدا آنى غافل نيستند، و در كمين نشسته‏ اند تا آنچه را خدايى است نابود كنند. 🌹خانواده‏ هاى شهدا، تا هميشه تاريخ اين مشعلداران راه اوليا، افتخار روشنايى طرق الى اللَّه را به عهده گرفته‏ اند. 🌸مجروحين و معلولينْ، خود چراغ هدايتى شده‏ اند كه در گوشه گوشه اين مرز و بوم به دين باوران راه رسيدن به سعادت آخرت را نشان مى‏ دهند: راه رسيدن به خداى كعبه را. 🌴اسرا در چنگال دژخيمانْ، خود سرود آزادى‏ اند، و احرار جهان آنان را زمزمه مى‏ كنند. 🌹مفقودين عزيز محور درياى بيكران خداوندى‏ اند؛ و فقراى ذاتى دنياى دون در حسرت مقام والايشان در حيرتند. 🌺از شهدا كه نمى‏ شود چيزى گفت. شهدا شمع محفل دوستانند. 🌹شهدا در قهقهه مستانه‏ شان و در شادى وصولشان عِندَ رَبِّهِم يُرزَقون اند؛ و از «نفوس مطمئنه‏ اى» هستند كه مورد خطاب فَادخُلِي فِي عِبادِي و ادخُلي جَنَّتِي پروردگارند❗️ 💐اينجا صحبت عشق است و عشق؛ و قلم در ترسيمش بر خود مى‏ شكافد❗️ و السلام روح الله الموسوي الخمينى‏ 📚منبع: صحیفه امام، ج 21، ص 147 📱به بپیوندید: @nedaye_tahzib
🔆۱۰ خصوصیتِ نسلِ تمدن‌ساز 🗓بیانات رهبر انقلاب اسلامی در دیدار جمعی از معلمان (۱۴۰۱/۲/۲۱) 📱به بپیوندید: @nedaye_tahzib