eitaa logo
ندای تهذیب
7.8هزار دنبال‌کننده
4.7هزار عکس
1.7هزار ویدیو
916 فایل
کانال رسمی معاونت تهذیب و تربیت حوزه‌های علمیه اداره قرآن و حدیث @msn200 اداره اخلاق @Bahoosh593 اداره مشاوره @ENamazizade پیشنهادات و انتقادات @kovsar140 سایت‌‌ها: tahzib.ismc.ir hojre-nama.ir nedaye-tahzib.ir
مشاهده در ایتا
دانلود
255.mp3
410.8K
🔊 🎤توسط استاد ✅صفحه255 🗓1399/07/21 🌷@nedaye_tahzib
181.pdf
116.1K
هر روز با قرآن و عترت 📚 ✅ توبه و پاکی از گناهان ✏️ رحمت و غفران بسیار پروردگار 🗓1399/07/21 🌷 @nedaye_tahzib
🔹مجموعه پوسترهای نمایشگاهی 🔸موضوع: استفاده از کالاهای ساخت مسلمانان اقتصاد مقاومتی، شماره 12 🌷 @nedaye_tahzibtahzib-howzeh.com
دو مسئله‌ی شرعی از امام خمینی (ره) در زمینه‌ی دفاع اقتصادی ۱. اگر در روابط اقتصادی و غیر آن بر قلمرو اسلام و کشور اسلامی ترس باشد که بیگانگان بر آن تسلط سیاسی یا غیر آن (که موجب استعمار آنان یا استعمار کشورشان، گرچه استعمار فرهنگی) می‌شود پیدا کنند، بر همه‌ی مسلمان‌ها واجب است که از چنین روابطی اجتناب کنند و این‌گونه روابط حرام است. ۲. درصورتی‌که در روابط بازرگانی دولت‌ها یا تجار با بعضی از دولت‌ها یا تجار بیگانه ترس (تسلط) بر بازار مسلمانان و زندگی اقتصادی آن‌ها باشد، واجب است آن را ترک کنند و چنین تجارتی حرام است و در صورت چنین ترسی، بر فقها و مراجع عظام است که کالاهای آنان و تجارت با آن‌ها را طبق مقتضیات زمان تحریم نمایند و بر امت اسلامی متابعت آنان واجب است؛ چنان‌که بر همه‌ی آن‌ها واجب است در قطع این روابط جدیت کنند ( تحریرالوسیله، ج۱) 🌷 @nedaye_tahzibtahzib-howzeh.com
اقتصاد اسلامی در کلام شهید مطهری شهید مطهری درباره‌ی تسلط و نفوذ غیرمسلمان بر مسلمان می‏نویسد: اسلام می‌خواهد که غیرمسلمان بر مسلمان تسلط و نفوذ نداشته باشد. این هدف هنگامی میسر است که ملت مسلمان در اقتصاد نیازمند نباشد و دستش به‌طرف غیرمسلمان دراز نباشد، والّا نیازمندی ملازم است با اسارت و بردگی، ولو آنکه اسم بردگی در کار نباشد. هر ملتی که از لحاظ اقتصاد دستش به‌طرف ملت دیگر دراز باشد، اسیر و برده‌ی اوست و اعتباری به تعارف‌های دیپلماسی معمولی نیست. به قول نهرو، ملتی مستقل است که جهش اقتصادی داشته باشد. حضرت علی (ع) می‌فرماید: «احتج الی من شئت تکن اسیره، استغن عمن شئت تکن نظیره، احسن الی من شئت تکن امیره.»۱ محتاج هرکه شوی، اسیر او خواهی بود. بی‌نیاز از هرکه گردی، با او برابر خواهی شد و هرکه را مورد نیکی و احسان خود قرار دهی، فرمانروای او خواهی شد. اگر ملتی کمک خواست و ملتی دیگر کمک داد، خواه‌ناخواه اولی برده و دومی آقاست. چقدر جهالت و حماقت است که آدمی ارزش سلامت بنیه‌ی اقتصادی را درنیابد و نفهمد اقتصاد مستقل یکی از شرایط حیات ملی است.۲ نظر اسلام در مورد اقتصاد مبتنی است بر یک اصل فلسفی و آن اینکه زمین و منابع اولیه برای بشر، یعنی برای اینکه زمینه‌ی فعالیت و بهره‌برداری بشر قرار بگیرد، آفریده شده است: «ولقد مکناکم فی الارض و جعلنا لکم فیها معایش قلیلا ما تشکرون: و همانا شما را در زمین مأوا دادیم و در آن برای شما روزی‌ها قرار دادیم و چه کم شکرگزاری می‌کنید.»۳ شهید مطهری معتقد است: نظام اقتصادی اسلام با احترام به فرد و همچنین اصیل شمردن اجتماع و امت، ضمن محترم شمردن مالکیت خصوصی در کنار آن، مالکیت دولتی و عمومی را نیز تشریع می‏نماید. وی با غریزی دانستن اصل مالکیت معتقد است که بعضی حیوانات نیز چنین اولویتی را برای خود قائل‌اند.۴ از نظر اسلام، اختلاف فاحش که منتهی به فقر طبقه‌ی دیگر، نه به‌واسطه‌ی بیماری، بلکه به‌واسطه‌ی بیکاری یا کمی مزد بشود، جز از طریق ظلم و استثمار ممکن نیست. امامان شیعه همه اهل تولید و کشاورزی بودند. حتی برخی امامان ما در همان زمان امامتشان اهل تجارت و سرمایه‌گذاری بودند. شما در جریان «مصادف» که وکیل اقتصادی امام صادق (ع) است، می‌بینید که امام صادق (ع) اهل سرمایه‌گذاری است. ایشان هزار درهم به مصادف می‌دهد تا برود و تجارت کند. روایات متعددی از کشاورزی امام باقر و امام کاظم (ع) داریم که این بزرگان اهل تولید و کار بودند. امام علی (ع) باغداری و نخل‌کاری می‌کردند. روایاتی مثل «الکاسب حبیب‌الله» مؤید این موضوع است. همکاری پیامبر اسلام (ص) با خدیجه (س) در زمینه‌ی تجارت، در قالب مضاربه صورت می‌گرفت. پی نوشت: ۱. الآمدی التمیمی، ۱۳۶۰، ج۲، ص۵۸۴. ۲. استاد شهید مطهری، ۱۳۶۸ب، ص۲۱-۲۲. ۳. اعراف، ۱۰. ۴. استاد شهید مطهری، ۱۳۶۸ب، ص۵۲. 🌷 @nedaye_tahzibtahzib-howzeh.com
🍂سلسله مباحث: شماره 31 موضوع: دورنمای برنامه تحصیلی حوزه / درس خارج با وارد شدن به فضای درس خارج، «تمرین استنباط»، جدی می‏شود. اکنون کار مستقل طلبه تحت اشراف استاد، او را با مشکلات عملی پژوهش از نزدیک آشنا و قدرت او را بسیار بارور می‏سازد. جوانی که به آموختن حرفه‏ای مثل نجاری علاقه دارد مدتی درکنار استادِ این فن به «مشاهده دقیق» می‏پردازد. در هفته اول، استادکار برای ساختن میز، تخته‏ها را اندازه می‏گیرد، رنده می‏کند، می‏برد، کم و زبانه می‏دهد، چسب می‏زند، درون یکدیگر می‏کند و با میخ، محکم و پس از آن رنگ‏آمیزی می‏نماید. هفته دوم همین مراحل را براساس طرح دیگرن برای ساختن صندلی اجرا می‏کند؛ اندازه‏گیری، رنده، اره، زبانه، چسب، میخ، و.. . هفته‏های بعد، استاد همین مراحل را در منظر شاگرد برای ساختن کمد، در و پنجره، تکرار می‏کند. و شاگرد این مراحل را یک‏به‏یک می‏بیند و می‏آموزد. این «مشاهده» برای آموختن نجاری کافی نیست. شاگرد باید هریک از این مراحل را عملاً «تمرین» کند و با فوت وفن آن از نزدیک آشنا شود. شاگرد، که از بیرونِ گود، ارّه کردن و رنده کشیدن را ساده تصور می‏نمود، وقتی خود مستقلاً با اره و رنده و چکش کار کند آرام آرام توانایی نجاری را کسب می‏کند و پس از مدتی تمرین و استقامت به نقطه‏ای می‏رسد که در غیاب استاد می‏تواند سفارش قبول کند و پاسخ‌گو باشد. در این نقطه، شاگرد می‏تواند تخت‏خواب بسازد، با این‏که تاکنون ساختن تخت‏خواب را ندیده است. اینک آن شاگرد، نجار شده یعنی ملکة این حرفه را به‏دست آورده‏است. البته تخت‏خوابی که این شاگرد در ابتدا می‏سازد با تخت‏خوابی که استاد او پس از سال‌ها تجربه می‏سازد، از نظر ظرافت، استحکام، زیبایی و کیفیت، زمین تا آسمان فرق دارد. اما در هر صورت به آن، تخت‏خواب گفته می‏شود و حد نصاب شرایط یک تخت‏خواب را دارا است. طلبه در دورة سطح، فعالیت فقهای بزرگ را در بررسی‏های فقهی مشاهده می‏کند و با مراحل مختلف استنباط (مراجعه به منابع، بررسی سند، بررسی دلالت، کشف نسبت بین ادله، رفع تعارض‏ها و..) آشنا می‏شود. در درس خارج این اطلاعات را به صورت مستقل البته تحت نظر استاد به‏کار می‏گیرد و تجربه می‏کند. اگر این تمرین و تجربه با استقامت و به‏سلامت طی شود طلبه به نقطه‏ای می‏رسد که بدون نیاز به استاد می‏تواند توان استنباطی خود را در مسائلی که تاکنون حل آن‏ها را ندیده، به‏کار گیرد و تحقیق نوینی عرضه کند. اینک طلبه صاحب‏ نظر شده یعنی ملکه «اجتهاد» را به‏دست آورده‏است. گرچه نمی‏توان انتظار داشت قوت استدلال و شیوه پژوهش او هم‏ تراز کار اساتید صاحب‏تجربه باشد. اجتهاد یا توان کشف پیام خدا از منابع اصلی، قدرت صیادی و غواصی است که در دریای مسائل فقهی تمرین می‏شود و به ‏دست می‏آید و در دریاهای دیگر هم قابل استفاده است. تحصیل تا قبل از درس خارج، «متن محور» است. یعنی از سوی مدیریت حوزه برای هر پایة تحصیلی متون آموزشی ویژه‏ای معین گردیده که استاد، در ضمن تدریس تا حد امکان به آن وفادار باقی می‏ماند و طلبه موظف است در پایان سال همین «متن» را امتحان دهد. با رسیدن به درس خارج، شیوة تحصیل عوض می‏شود. در فضای درس خارج، استاد، موضوع بحث را از منابع مختلف تحقیق می‏کند و به بررسی و نقد آراء عالمان دیگر در همان موضوع می‏پردازد. درس استاد در چارچوب عبارت و کتابی منحصر نمی‏شود و «خارج» از متن آموزشی معین عرضه می‏گردد. به همین جهت به آن «درس خارج» گفته می‏شود. طلبه موظف است پس از مراجعه به آثار عالمان گذشته استنباط مستقل خود را در مقایسه با پژوهش دیگران به بوته داوری گذارد. حدود 5 سال حضور فعال و پرمحتوا در درس خارج برای دست‌یابی به اجتهاد کافی است، مشروط بر آن‏که اشتغالات مزاحم، وقت تحصیلی طلبه را تباه نگرداند. 🌷 @nedaye_tahzibtahzib-howzeh.com
📚 ✅سوره مبارکه ، صفحه256، آیات 6 تا 10 🗓1399/07/22 🌸 @nedaye_tahzib
256.mp3
525.8K
🔊 🎤توسط استاد ✅صفحه256 🗓1399/07/22 🌸@nedaye_tahzib
سه شنبه 29.pdf
92.5K
📂انس با قرآن و عترت 📚هفته بیست و نهم (سه شنبه) ✅ انسجام و همدلی ❌ معیار همدلی 🗓1399/07/22 🌹 @nedaye_tahzib
182.pdf
134.1K
هر روز با قرآن و عترت 📚 ✅ توبه و پاکی از گناهان ✏️ پذیرش توبه از سوی خداوند 🗓1399/07/22 🌸 @nedaye_tahzib
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
کلیپ: از منظر قرآن 🎤توسط استاد: ✅ اهمیت و نیازمندی انسان به شب قدر بر اساس سوره مبارکه قدر (پارت2) 📑قسمت بیستم و سوم 🗓1399/07/22 🌸 @nedaye_tahzib
مجموعه پوسترهای نمایشگاهی در نماز، خطورات ممنوع شماره13 🌸 @nedaye_tahzib 🌾 tahzib-howzeh.com
نماز اول وقت 💠 رسول خدا صلي الله عليه و آله مي‌فرمايد: 🔹 «مَنْ سَمِعَ النِّدا فَلَمْ يُجِبْهُ مِنْ غَيْرِ عِلَّةٍ فلا صَلاه لَه» 🔹 کسی كه صدای اذان را در اول وقت بشنود و بی دليل نماز خود را به تأخير اندازد [يا در نماز جماعت شركت نكند] نماز او نماز كامل نيست» 📚 وسائل الشيعه، ج ۵، ص ۳۷۵. 🌸 @nedaye_tahzib 🌾 tahzib-howzeh.com
نکته‌های کاربردی در تربیت کودک / اهمیت تربیت 👇🏿👇🏿👇🏿 هرچند عوامل ارثی و ژنتیکی بیشترین تأثیر را در فرزندان دارد، تربیت میتواند آثار ژنتیکی را هم از بین ببرد؛ 1.. امامعلی (ع) فرمودند: «هیچ میراثی بهتر از ادب (تربیت صحیحِ) فرزندان نیست.»؛ 2.. گاهی برای تربیت فرزندان، نیمه های شب از خداوند کمک بخواهید؛ 3.. بسیاری از مردان و زنان بزرگ، از دعای والدینشان به چنان مقامی رسیده اند؛ 4.. دانشمندان علم اخلاق میگویند: «تربیت فرزند، بیست سال قبل از تولد او شروع میشود.»؛ 5.. بچهها در سالهای آغازِ عمرشان، بهاندازۀ تمام عمرشان می آموزند؛ 6.. بهترین روش برای تربیت فرزند، محبت کردن همراه با قاطعیت و حفظ شخصیت فرزند است. 🌸 @nedaye_tahzib 🌾 tahzib-howzeh.com
Panahian-Clip-MehrabanTarAzMadar.mp3
730.9K
مهربان‌تر از مادر / پناهیان باور بفرمایید اکثر کسانی که اهل دوزخ خواهند شد مال این است که این حقیقت را درک نکردند. این حقیقت که خدا ما را فوق‌العاده دوست دارد. پیغمبر اسلام فوق‌العاده ما را دوست دارند. امیرالمؤمنین هر موقع ابراز محبت می‌کردند به یاران و دوستان خودشان به شیعیان‌شان، بلافاصله می‌فرمودند که و خدا بیشتر از من شما را دوست دارد. چه‌جور امیرالمؤمنین علی(ع) بلافاصله این را می‌فرمودند؟ امام باقر این را می‌فرمودند؟ پیامبر اکرم این را می‌فرمودند؟ ولی ما این را به بچه‌هایمان نگوییم؟ بیایید پدر و مادرها این کار را بکنند، محبت خودشان را به بچه‌هایشان اثبات کنند و دقیقه‌ای یک‌دفعه بگویند خدای ما بیشتر از ما شما را دوست دارد. 🌸 @nedaye_tahzib 🌾 tahzib-howzeh.com
🍂سلسله مباحث: شماره 32 موضوع: نیازهای طلبه و ابعاد رشد / قسمت اول: بعد معنوی و اخلاقی دسته‏ای از نیازهای طلبه در برنامه آموزشی حوزه به‏خوبی تأمین می‏شود. اما رفع دسته دیگر به همت و تلاش شخصی خود او واگذار شده‏است. آگاهی از این مسئله، موجب می‏شود طلبه، چشم طمع از برنامه‏ریزی دیگران بردارد، ابتکار عمل به دست گیرد، مردانه چاره‏ای بیندیشد و اقدامی کند. قدم اول در طراحی این برنامه تشخیص عناصر مورد نیاز است. این قلم، در این فراز به معرفی این عناصر می‏پردازد. اما ارزش‌گذاری، درجه‏بندی و توزیع آن‏ها بر زمان در قالب یک برنامة جزئی فراخور این مختصر نیست، گرچه گاهی به آن پرداخته است. هر انسانی در مسیر بندگی خدا و تلاش برای سربازی حضرت ولی عصر در ابعاد مختلف «باید» رشد کند و شکوفا شود؛ بُعد اخلاقی و معنوی ـ بعد علمی ـ بعد جسمی ـ بعد اجتماعی ـ بعد هنری ـ بعد حرفه‏ای یا صنفی. «باید»ی که در این جمله ادعا شده، اختصاصی به طلبه ندارد. هر انسان مسئولی در هر شغل و موقعیتی، اگر بخواهد خدمتگزار شایسته‏ای برای پیشبرد اهداف دین باشد، باید بنای شخصیت خود را این چنین، جامع و متوازن و معتدل بسازد. از میان این ابعاد، رشد معنوی انسان، اصالت و ضرورت دارد، و رشد انسان در سایر ابعاد، باید در خدمت و به هدف رشد معنوی صورت گیرد. 1.. ارتقای معنوی و تهذیب نفس، وظیفه طلبگی طلبه محسوب نمی‏شود؛ بلکه رسالت انسانی اوست. طلبه پیش از آن‏که طلبه باشد یک انسان است. هر انسانی در هر صنف اجتماعی که خدمت می‏کند وظیفه تلاش برای کسب کمال روحی را برعهده دارد. این امانت، به دوش انسان با وصف انسان نهاده شده نه به دوش انسان با وصف طلبه. البته قابل انکار نیست که طلاب علوم دینی به جهت نسبتی که با دین خدا، دارند، در بعد تهذیب نفس و عمل به آموزه‏های شریعت، مسئولیت بیشتری پیدا می‏کنند. عالم بدون تهذیب مرغ پر شکسته‏ای است که به‏زودی اسیر گرگ و روباه می‏شود. امام صادق به یکی از یاوران و شیعیان نزدیک خود فرمودند: الحَسَنُ مِن کلِّ أَحَدٍ حَسَنٌ وَ مِنک أَحسَن، لِمَکانِک مِنّا. وَ القَبیحُ مِن کلِّ أَحَدٍ قَبیحٌ وَ مِنک أَقبَح، لِمَکانِک مِنّا[1]. کار خوب، از هر کس خوب است. اما از تو خوب‏تر است. به جهت نسبتی که با ما داری. کار بد، از هر کس بد است و از تو بدتر. به جهت نسبتی که با ما داری. ارائه برنامه اخلاقی نیازمند بحث جداگانه‏ای است که جزئیات آن با موضوع این گفتار تناسب ندارد و اما از آن‏جا که ارتباط مداوم با آثار اخلاقی، انگیزه و نشاط انسان را در حرکت به سوی کمالات معنوی تأمین و ناآگاهی و ندانم‏کاری او را کم‏تر می‏کند، بنا بر توصیه بزرگان، مناسب است این قبیل آثار، کتاب بالینی ما قرار گیرد. یعنی به هنگام خواب یا وقت مناسب دیگر در هر شبانه‏روز خود را موظف به مطالعة بخشی از آن بدانیم. همچنین لازم است در هر شبانه‏روز، ساعتی برای خود قرار دهیم که در آن به خلوت و توجه بپردازیم. برنامه این ساعت ممکن است استغفار، دعا، نماز، مناجات، محاسبه، قرائت قرآن، یا توسل باشد. مناسب‏ترین زمان برای این خلوت، سحرگاه است. 🌸 @nedaye_tahzib 🌾 tahzib-howzeh.com
📚 ✅سوره مبارکه ، صفحه257، آیات 11 تا 18 🗓1399/07/23 🌻 @nedaye_tahzib
257.mp3
477.5K
🔊 🎤توسط استاد ✅صفحه257 🗓1399/07/23 🌻@nedaye_tahzib
183.pdf
125.8K
هر روز با قرآن و عترت 📚 ✅ توبه و پاکی از گناهان ✏️ توفیق توبه از سوی خداوند 🗓1399/07/23 🌻 @nedaye_tahzib
کلمات قصار امام خمینی (ره) / خودبینی شماره 1 🌻 @nedaye_tahzib 🌿 tahzib-howzeh.com
شماره 3 زندگی در پرتو اخلاق/ تهذیب نفس یا جهاد اکبر در اهمیت تهذیب نفس از رذایل اخلاقی همین بس که آن را «جهاد اکبر» نامیده اند، و این تعبیر مأخوذ از حدیث معروفی است که پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم به مجاهدین اصحابش پس از مراجعت از یکی از جنگها فرمود: «مَرْحَباً بِقَوْمٍ قَضَوُا الْجِهادَ الْاصْغَرَ وَ بَقِیَ عَلَیْهِمُ الْجِهادُ الْاکْبَرُ. فَقِیلَ: یا رَسُولَ اللَّهِ مَا الْجِهادُ الْاکْبَرُ؟ قالَ: جِهادُ النَّفْسِ»(حرّ عاملی، وسائل الشیعه 11/ 123) آفرین بر جمعیتی که جهاد کوچک را انجام دادند و جهاد اکبر بر آنها باقی مانده است. عرض کردند: جهاد اکبر کدام است؟ فرمود: جهاد و مبارزه با هوسهای سرکش نفسانی. بدین جهت بعضی از بزرگان اصحاب حدیث در کتابهای خود بحثهای مربوط به تهذیب اخلاق را در کتاب جهاد عنوان کرده و آن را جزء جهاد دانسته اند، و در بعضی از احادیث در ذیل این روایت این جمله نیز از آن حضرت نقل شده: «انَّ افْضَلَ الْجِهادِ مَنْ جاهَدَ نَفْسَهُ الَّتِی بَیْنَ جَنْبَیْهِ»(همان مدرک) برترین جهاد، جهاد با هوسهای سرکشی است که در درون سینه آدمی است. این بیان بخوبی می تواند منطق اسلام را در این مسأله حیاتی روشن سازد و پس از بررسی و مطالعه، حقایق زیر از آن کشف می گردد: 1- در درون وجود انسان همیشه نیروهای متضادی است که صورت یک صحنه جنگ را دارد و سرنوشت انسان بستگی به پیروزی یکی از این دو قسمت از نیروها دارد. 2- این «جهاد» از این رو «جهاد اکبر» نامیده شده که یک جهاد ابدی و پایان ناپذیر است، بعلاوه یک نبرد داخلی همیشه از یک نبرد خارجی خطرناک تر می باشد؛ و گذشته از اینها شکست در این جهاد نتیجه ای جز شقاوت و بدبختی ندارد، در صورتی که شکست در جهاد معمولی ممکن است موجب کسب افتخار «شهادت» گردد. به عبارت دیگر، جهاد با دشمن بیرونی هرگز شکست واقعی ندارد، اما احتمال شکست در جهاد با نفس فراوان است. 3- این جهاد با اینکه ناراحت کننده است، رمز تکامل انسان می باشد، زیرا تکامل معمولًا نتیجه تضادها و کشمکش قوای «نفی» و «اثبات» است، و به همین جهت انسان تا در کوران حوادث قرار نگیرد و با مشکلات دست و پنجه نرم نکند، ورزیده و آبدیده نمی شود، همانطور که امیر مؤمنان علی علیه السلام فرموده است: «درختان جنگلی (که همیشه با امواج حوادث روبه رو هستند) چوبشان محکمتر و آتششان بادوامتر است». و از اینجا رمز آفرینش این نیروهای متضاد و رمز آفرینش هوسهای نفسانی روشن می گردد. 4- جهاد با دشمن ظاهری ممکن است احیاناً برای منظورهای مادی (جمع آوری غنائم یا تحصیل شهرت و امثال آن) صورت گیرد، ولی جهاد با نفس همیشه به منظور تحصیل کمال و کسب فضیلت خواهد بود و پیروزی در آن نشانه تصمیم و اراده و قدرت ایمان و علوّ همّت و بزرگی شخصیت انسان می باشد. 🌻 @nedaye_tahzib 🌿 tahzib-howzeh.com