فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#شهادت_امام_حسن_عسکری_علیهالسلام
سخنران: آیت الله جوادی آملی
سفارش امام حسن عسکری علیه السلام به شیعیانش
از سخنان امام عسکری علیه السلام چنین بر می آید که بهترین سفارش انبیا و اولیا تقوا است.
در نامه ای که امام عسکری علیه السلام به شیعیانش نصیحت میکند دستور تقواست.
از وصایای امام عسکری علیه السلام است که تقوای خدا را فراموش نکنید، دروغ نگویید، امانت را به صاحبش برگردانید، در اطاعت فرمان خدا کوشش کنید، حق همسایه ها را رعایت کنید و زیاد به یاد خدا و یاد مرگ باشید.
#ندای_تهذیب
💐 @nedaye_tahzib
🌱 tahzib-howzeh.com
▪️به مناسبت شهادت امام حسن عسکری (ع)؛
🔴 "عسکری" صحیح است یا "عسگری" !؟
1. عسگری به معنای عقیم و بیدانه است؛ همانطور که انگور عسگری به جهت بی دانه بودنش به این نام مشهور شده است. لذا دشمنان از این شهرت برای اثبات عقیم بودن امام و عدم وجود امام زمان استفاده میکرده و میکنند!
2. در حالیکه عسکر محلهای بوده در شهر سامرا که لشکرگاه و محل توقف سپاه خلفای عباسی در آنجا قرار داشت.
3. خلفای عباسی برای زیر نظر داشتن فعالیتهای فرهنگی، علمی و سیاسی امام هادی(علیه السلام)، آن حضرت را در سال 236 ه.ق از مدینه به سامرا انتقال و در محله عسکر سکونت دادند. چون امام حسن عسکری (علیه السلام) و پدر بزرگوارش امام هادی(علیه السلام) در محله عسکر قرارگاه سپاه در شهر سامرا زندگی میکردند، به « #عسکری » لقب یافتند و این لقب مشترک بین آن حضرت و پدرشان امام هادی(علیه السلام) است و آنها را عسکریین گفتهاند.
4. اگر بنا بود این لفظ به (گاف) نوشته یا تلفظ شود، باید امام هادی نیز عقیم میبود و از نعمت فرزند محروم تلقی میشد.
5. از سوی دیگر عسکر لفظی عربی است و اصولا در زبان عربی حرف گاف وجود ندارد. پس آنچه صحیح است، عسکری (با کاف) است، نه عسگری (با گاف).
6. در به وجود آمدن شایعه عقیم بودن حضرت، عوامل مختلفی چون خلفای عباسی، جعفر کذاب و فردی به نام زبیری تاثیری بهسزا داشتند.
7. شایسته است با بازنشر این مطلب در ترویج کلمه صحیح عسکری به جای عسگری کوشش نماییم.
#ندای_تهذیب
💐 @nedaye_tahzib
🌱 tahzib-howzeh.com
🎉آقا، ردای سبز
🎊امامت مبارکت
🎉پوشیدن لباس خلافت مبارکت
🎊ای آخرین
🎉ذخیره زهرایی حسین
🎊آغاز روزگار امامت مبارکت
🎊عید امامت و زعامت
مولای منتظران مبارکباد 💐🎉
💐 @nedaye_tahzib
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#کلیپ_تواشیح
🔺#نماهنگ همخوانی فارسی-عربی
⚜به مناسبت:
🔆آغاز امامت حضرت ولیعصر(عج الله تعالی فرجه الشریف) 🔆
💐 @nedaye_tahzib
195.pdf
119.9K
هر روز با قرآن و عترت
📚#موضوع_صد_و_نود_و_پنج
✅ شروط توبه
✏️4. جبران و اصلاح گذشته
🗓1399/08/05
🌷 @nedaye_tahzib
آغاز امامت امام زمان (عج)
درود خدا بر آخرین پیشوا، ذخیره روز مبادای جهان. آخرین روزنه امید بشر درتاریکخانه کفر و نفاق.
ای صاحب عصر و زمان!
اگر چه گلایه مندیم از ابر غفلتی که توفیق دیدار خورشید وجودتان را از ما گرفته است اما دلخوشیم به دست عنایتی که هیچگاه از سرمان بر نداشته اید.
ای بزرگوار!
اگر چه گلایه داریم از دنیایی که تمام قد "مُلِئَتْ ظُلْماً وَ جَوْراً" است؛ اما سرشار از امید، نگاهمان به روزی است «یمْلَأُ الْأَرْضَ قِسْطاً وَ عَدْلاً» به دستان مبارک شما محقق شود و آرزو داریم که سهمی هرچند کوچک در تحقق این آرمان بزرگ داشته باشیم.
مهدی که عالمند رهین کرامتش
سر زد طلوع صبح نخست امامتش
همچون لباس کعبه که بر کعبه زینت است
زیبا بود لباس امامت به قامتش
امروز شد امام ولی بوده است و هست
تا صبح روز حشر به عالم زعامتش
🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷
#نهم_ربیع_الاول
#ندای_تهذیب
🌷 @nedaye_tahzib
✅ tahzib-howzeh.com
#نهم_ربیع
نهم ربیع عید تجدید بیعت
يوم الله نهم ربيع الاول، سالروز آغاز امامت امام زمان(عج) و روز تجديد ميثاق با آن امام همام و آخرين ذخيره الهي ميباشد، شايسته است عاشقان و منتظران در هر كجا هستند در اين روز بصورت ويژه توجه به امام زمان(عج) نمايند، چرا كه نهم ربيع الاول، در امتداد غدير و بلكه خود، غديري ديگر است. بايد در اين روز با امام زمان(عج) خود، تجديد پيمان كرده و بر مفاد عهد و ميثاق خود مروري دوباره داشته باشيم و به بازشناسي و بازخواني حقوق و تعهداتي كه نسبت به آن امام نور و اميد همه مستضعفان عالم بر عهده داريم بپردازيم، طبق روايت امام صادق(ع): «همانا، عهد در نزد خداوند، پذيرش ولايت اميرالمؤمنين(ع) و امامان بعد از اوست» (تفسير نورالثقلين، ج3، ص632)
وظايف كلي شعيان در دوران عصر غيبت
1. معرفت امام:
شناخت امام، درك اضطرار به او و آگاهي به حق ولايت اوست يعني عارفاً بحقه باشد. زيرا امام از ما به ما مهربانتر است.
امام باقر(ع): «مردم به سه تكليف مكلفند: معرفت امامان، تسليم در برابر ايشان و واگذاري امور به ايشان در اموري كه اختلاف پيش ميآيد» (وسائل الشيعه، ج18، ص45)
2. محبت امام:
محبت ادامة معرفت است، با درك اضطرار به امام و آگاهي از حق ولايت او، محبت امام در دل مينشيند و عشق به او كه عشق به همة خوبيها و زيباييهاست در قلب آدمي ريشه ميگستراند.
امام صادق(ع): «به خدا سوگند! كه من نسبت به شما از خود شما مهربانترم» (بحارالانوار، ج47، ص78)
3. ولايت:
با معرفت و محبت امام به ولايت و سرپرستي او ميرسيم، ولايت نه به معناي محبت بلكه سرپرستي و حاكميت امام(ع) بر فرد و متن جامعه و ولايت ركن ركين، اساس دين و راهنماي همة ابعاد دين است، اين ولايت است كه تنها در مالك اشترها و سلمان فارسي ها يافت مي شود.
همانگونه كه در دعاي صاحب الامر ميخوانيم: «رضيتك يا مولاي اماماً و هادياً و ولياً و ...»
اي مولاي من! راضي و خوشنودم به پيشوايي و هدايت و سرپرستي و راهبري تو و به جاي تو احدي را نميخواهم و جز تو كسي را ولي و سرپرست خود نخواهم گرفت»
4. عهد:
عشق و ولايت بدون عهدهداري و مسئوليتپذيري، هوسي بيش نيست، عهد، التزام خاص و نوعي تعهد پذيري در مقابل شخص است بايد خود را به وظائفي كه نسبت به امام داريم ملتزم سازيم و با او براي انجام خواستهها و آرمانهايش عهد ببنديم.
اهميت اين عهد ما در عصر غيبت راه نجات از فتنههاست.
امام سجاد(ع): «تنها كساني از فتنهها نجات خواهند يافت كه خداوند از آنان پيمان و عهد گرفته باشد، آنان چراغهاي هدايت و چشمههاي علم هستند و خداوند آنها را از هر فتنة تاريكي نجات خواهد داد» (منتخب الاثر، ص386)
در روز نهم ربيع الاول برخي از اموري كه عموم مردم متدين ميتوانند انجام بدهند عبارتند از:
1. برپایی جشن به امامت رسيدن حضرت امام مهدی(عج)و توزيع هدايا بين مردم بخصوص نسل جديد.
2. برگزاری حلقه های معرفت، همایش، سخنرانی و جلسات پرسش و پاسخ پيرامون امام زمان(عج).
3. برگزاری اردوهای زیارتی، سیاحتی و آموزشی به اماكن زيارتي و به خصوص مسجد مقدس جمكران و …
4. برگزاري مسابقات فرهنگي.
5. تجليل از فعالان مهدوي مسجد و محله
6. تهيه و نصب روزنامه ديواري در تابلوهاي مساجد با موضوع مهدويّت، انتظار و...
7. برگزاری مراسم دعاي عهد در صبحگاهان و زيارت آل يس در عصر روز نهم ربيع الاول
8. انجام قرباني براي تعجيل در ظهور و سلامتي امام مهدي(عج) و توزيع بين فقراء در روز نهم ربيعالاول
9. ارسال پيامك تبريك روز نهم ربيعالاول
10. اختصاص ساعاتي از روز نهم ربيع الاول جهت توجه به حضرت مهدي(عج) و بيعت با امام(ع) جهت ارتقاء معرفت و دوري از گناه.
11. صدقه دادن جهت سلامتي حضرت مهدي(عج)
12. باز كردن گرهاي از كار شيعيان حضرت مهدي(عج)
13. نصب پرچمهاي مهدوي
14. هديه دادن به كودكان به خصوص نامهاي مهدي و ديگر القاب امام زمان(عج)
15. نذر ختم قرآن كريم و صلوات
16. ديدار با مراجع عظام تقليد، و علماي بزرگوار
مقام معظم رهبري: «اگر مهدويت نباشد معنايش اين است كه همه تلاش انبياء، همه اين دعوتها، اين بعثتها، اين زحمات طاقت فرسا، اينها همهاش بيفايده باشد»
🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷
#ندای_تهذیب
🌷 @nedaye_tahzib
✅ tahzib-howzeh.com
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 نظر صریح رهبرانقلاب درمورد توهین به مقدسات اهل سنت به بهانه شادکردن دل حضرت زهرا (س) در نهم ربیعالاول:
🔹صریحاً گفتهایم که با اهانت به مقدسات اهل سنت مخالفیم
🔹با رفتارهایی که برخی از گروههای شیعه انجام میدهند مخالفیم
🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷
#ندای_تهذیب
🌷 @nedaye_tahzib
✅ tahzib-howzeh.com
196.pdf
127.6K
هر روز با قرآن و عترت
📚#موضوع_صد_و_نود_و_شش
✅ بهترین شیوه توبه
🗓1399/08/06
🌸 @nedaye_tahzib
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
کلیپ: #سبک_زندگی_اسلامی از منظر قرآن
🎤توسط استاد: #حجت_الاسلام_ملکی
✅ تنظیم زندگی اسلامی بر اساس سوره مبارکه عصر
📑قسمت بیستم و پنجم
🗓1399/08/06
#طرح_اقوم #ندای_تهذیب
🌸 @nedaye_tahzib
🗂مجموعه پوسترهای نمایشگاهی
📝موضوع: دوری از دروغ
#علما_و_دوری_از_گناه
شماره 10
🌸 @nedaye_tahzib
🌾 tahzib-howzeh.com
#سه_شنبه_های_تربیتی
چرا بعضی مواقع تربیت را نمی پذیریم؟
اگر کسی تربیت را نپذیرفت، شاید روش مان در تربیت درست نبوده است. ما اول باید روش ها را متهم کنیم. اهداف تربیتی را باید متهم کنیم. شاید اول باید مربی را متهم کنیم که با انگیزه های قشنگ جلو نیامده است. این بخاطر طرفداری از آدمهایی که تربیت را نمی پذیرند نیست، این بخاطر طرفداری کردن از فطرت است. فطرت انسان ربایش دارد. اگر آن حرف را نگرفت، شاید بجا نبوده است. شاید قشنگ گفته نشده و یا از راهش وارد نشده است. اگر ما برای رشد بخواهیم دیگری را تربیت کنیم، اول خودمان را متهم می کنیم و بعد طرف را. در مرحله بعدی طرف مقابل باید مسئولیت تربیت یعنی رشد خودش را بپذیرد. آن جا به خود آگاهی برسد و ببینیم مشکلش چیست که حقیقت را نمی پذیرد. اینکه حقیقت است، قلب تو هم نورانی است، باید می پذیرفت باید ببینیم مشکل کجاست.
#ندای_تهذیب
🌸 @nedaye_tahzib
🌾 tahzib-howzeh.com
#سه_شنبه_های_تربیتی
تربیت دینی فرزندان، دغدغۀ اصلی و مهم خانواده های مسلمان و پدران و مادران مکتبی است.
این، تنها معلّمان و مربّیان نیستند که وظیفه دارند نوجوانان و کودکان شما را با شخصیت و دین دار و پاک بار آورند و استعدادهای فکری و هنری و اجتماعی آنان را بارور سازند؛ بلکه خود والدین هم در ایجاد روحیۀ خودباوری و خداباوری و اعتمادبه نفس و تقوا و عفاف و صدق و نوع دوستی و ایثار، مسئول اند.
باید «بذر باور» را در «زمین بارور» افشاند؛
باید «نهال ایمان» را در «بوستان جان» کاشت؛
و... این کار خود شما نیز هست.
تا شاهد شکفتن شکوفۀ صداقت و خلوص و خدمت، بر شاخسار وجود فرزندانتان باشید.
فرصت ها گذران است: هم برای بچه ها و هم برای اولیا و مربّیان. تا چشم بر هم زنیم، کودک دیروز، نوجوان امروز می شود و نوجوان دیروز، به جوان برومند امروز تبدیل می شود... در این فاصله، ما برای آنان چه کرده ایم و کدام علم و ادب و تربیت و اخلاق را به «میراث» گذاشته ایم؟
کیفیت رفتار و برخورد شما با فرزندانتان، هر چه صاف تر و صمیمی تر و دلسوزانه تر باشد، موجب جلب اعتماد آنان می شود و توفیق تأثیرگذاری در فکر و روانشان افزوده می شود.
عمرها، فرصتِ «کاشتن» و «برداشتن» است.
آینده سازان نیز از رهگذر همین برنامه ها و مراقبت ها و تربیت ها به رشد و کمال می رسند.
اگر به «آبروی خویش» و «آیندۀ فرزندان» علاقه مندیم، مسئلۀ تربیت دینی آنان را نباید شوخی و ساده بگیریم.
وگرنه... مسئولیم!
#ندای_تهذیب
🌸 @nedaye_tahzib
🌾 tahzib-howzeh.com
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#سه_شنبه_های_تربیتی
سخنران: حجت الاسلام و المسلمین ماندگاری
"جهت دادن به خواسته های فرزندان"
اگر با فرزند مخالفت کنیم، لجباز و عقده ای می شود. باید برای فرزند وقت بگذاریم و خواسته های او را جهت بدیم. مَثَل دنیا مَثَل آب دریا هست؛ هرچه بخوریم تشنه تر می شویم؛ بنابراین نباید کاری کنیم که فرزندان حریص به دنیا شوند تا تاثیر منفی در زمان بزرگسالی آن ها نداشته باشد. بایستی به فعالیت های فرزند جهت بدهیم که در راستای تربیت اسلامی باشد.
#ندای_تهذیب
🌸 @nedaye_tahzib
🌾 tahzib-howzeh.com
🍂سلسله مباحث: #راه_و_رسم_طلبگی
شماره 42
موضوع: استعداد و علاقه شخصی
🌷فرایند تشخیص استعداد و نشانههای آن / قسمت اول🌷
بسیاری از طلاب از چگونگی دستیابی به این خودشناسی و راهکار کشف استعداد خود ناآگاهاند؛ به همین جهت این موضوع به یکی از دغدغههای اساسی و فراگیر آنها تبدیل شده است. توجه به این گزارهها چه بسا در فرایند تشخیص استعداد به کاراید و از این دشواری و نگرانی بکاهد؛
1. جوان استعداد انجام هر کاری و موفقیت در هر رشتهای را دارد. به همین جهت باید تواناییهای علمی و مهارتی لازم را در عرض هم دنبال و در حد نصاب کسب نماید. اما در کنار این تواناییهای متفرقه و اطلاعات عمومی فراوان، در یک زمینة مشخص، لازم است مهارت ویژه داشته باشد و اثر استثنایی ارزشمند تولید کند. در این موضوع او سرآمد و عنصر اول به شمار میرود و سخن یا اثرش کاملا مورد اقبال واقع میشود. این اقبال نیز نشان دهندة درجه مهارت و اشراف او بر تمام تولیدات آن عرصه خواهد بود. به عنوان نمونه در یک رشتة علمی ـ پژوهشی یا در تبلیغ برای کودکان یا در بیان احکام شرعی یا در اشراف بر صحیفة سجادیه یا در استفاده از فلان هنر در تبلیغ آموزههای دینی یا.. . سرآمد و مرجع دیگران باشد و بر تمام فضای آن احاطه داشته باشد. به تعبیر دیگر در مقام بهرهگیری هر کس باید از امور فراوان بهره گیرد. انواع کتابها و موضوعات را بخواند و بداند و انواع مهارتها را داشته باشد، اما در مقام بهره رساندن بداند که عملاً تنها در یک نقش اجتماعی میتواند فایده ویژه برساند و تنها در یک سنگر میتواند پاسدار قابل اعتمادی باشد.
2. دو اشتباه بزرگ در تشخیص علاقه و استعداد رخ میدهد. یکی اینکه سختی کار ـ علمی یا اجرایی ـ فرد را کلافه کند و به دنبال این کلافگی نتیجهگیری کند که استعداد فلان کار را ندارد. در حالی که سختی کار را نباید با نداشتن استعداد اشتباه کرد. دیگر اینکه به جهت تازگی کار و و موفقیت طبیعی که بر اثر تلاش حاصل میشود روح تنوعجوی انسان لذت برد و گمان کند که استعداد استمرار آن را دارد. این دو اشتباه عمومی و نقطه خطرخیز باید مد نظر افراد قرار گیرد و برای اطمینان از سلامت انتخاب با آنها مقابله شود. راه مقابله با آن نیز آزمایش گزینه انتخاب شده در زمان نسبتاً گسترده است.
3. برای پاسخ تفصیلی به این سؤال، شخص باید آینده خود را به خوبی مجسم کند، خود را در موقعیتهای عینی مختلف به تصویر کشد و روحیات و حساسیتها و آرمانهای خود را در هر یک از آن موقعیتها محک زند. به شخصیتهایی که در آن نقشها هستند و نوع فعالیتها و ساعات زندگی آنها نظر دقیق اندازد و برنامة کاری روزانه آنها را از نزدیک مرور کند. مثلا زندگی یک محقق حوزوی را در کتابخانهها در نظر بگیرد و از خود بپرسد که آیا ظرفیت، تحمل و توان آن را دارد که تمام عمر را به مطالعه و تحقیق و تدریس بگذراند و مقاله و کتاب تألیف کند؟ یا زندگی یک مبلغ موفق، یک مسئول اجرایی کارآمد، یک مدیر موفق مدرسة علمیه، یک قاضی موفق دادگستری، یک امام جماعت یا امام جمعة کارآمد، یک استاد برجسته، یک مشاور کاردان، یک مربی شایسته، و.. . را بررسی کند و خود را در ظرف زمانی 10 سال بعد جایگزین آنها نماید. به داوری خود در بارة این تصویرها یا پسند و علاقة خود حساس شود و خودشناسی خود را افزایش دهد. برای این منظور میتوان از معاشرت با چهرههای موفق واقعی ـ علاوه بر تصویرهای فرضی ـ بهره گرفت. مطالعة سرگذشت بزرگان علم و عمل و دقت در نظام فعالیتهای روزمرة آنان نیز در این زمینه بسیار مفید است.
4. علاقه با استعداد رابطه مستقیم دارد یعنی علاقه، نشان استعداد است و اگر انسان علاقه خود را دنبال کند چیزی را که با وجودش سنخیت داشته دنبال کرده است. ما جذب چیزی میشویم که با آن سنخیت داریم بدین رو اگر بتوانیم از حیطة نگاه دیگران و ارزشهای محیطی و بیرونی خارج شویم و خود واقعیمان را بروز دهیم استعداد ما شکوفا خواهد شد. اما گرفتار جو عمومی بودن و مطابق سلیقه دیگران رفتار کردن ممکن است به بیخاصیتی و کمثمرگی بیانجامد.
5. تشخیص استعداد از مقوله خودشناسی است. خودشناسی با شناخت دیگران شباهت و مشترکاتی دارد. ما برای شناخت دیگران چه میکنیم؟ در رفتارهای آنها دقت میکنیم و از برآیند رفتارهای آنها و ارزیابی آماری آن به داوری در باره آنان میرسیم. برای آنکه در باره خود نیز به داوری برسیم لازم است رفتارهای گذشته خود را به یاد آوریم و فهرست مفصلی از آن تهیه کنیم. با توجه به اشرافی که نسبت به رفتارهای ظاهری و باطنی خود داریم در نگاشتن این فهرست موفقتر از هنگامی که در باره دیگران قضاوت میکنیم عمل خواهیم کرد. این فهرست را در فرصت شایستهای بارها و بارها بررسی و تجزیه و تحلیل نماییم تا به معانی و بواطن آن دست یابیم.
ادامه دارد...
#ندای_تهذیب
🌸 @nedaye_tahzib
🌾 tahzib-howzeh.com