eitaa logo
ندای تهذیب
8هزار دنبال‌کننده
4.8هزار عکس
1.8هزار ویدیو
946 فایل
کانال رسمی معاونت تهذیب و تربیت حوزه‌های علمیه اداره قرآن و حدیث @msn200 دبیرخانه امور معرفتی @iman135110 اداره مشاوره @ENamazizade پیشنهادات و انتقادات @kovsar140 سایت‌‌ها: tahzib.ismc.ir hojre-nama.ir nedaye-tahzib.ir
مشاهده در ایتا
دانلود
307.mp3
521.4K
🔊 🎤توسط استاد ✅صفحه307 🗓1399/09/13 🌺 @nedaye_tahzib 🍃 tahzib-howzeh.com
228.pdf
127.6K
هر روز با قرآن و عترت 📚 ✅فضایل و کمالات اخلاقی ✏️13. تواضع و فروتنی 🗓1399/09/13 🌺 @nedaye_tahzib 🍃 tahzib-howzeh.com
🔹مجموعه پوسترهای نمایشگاهی / الگوی رفتاری علما در خانواده موضوع: همان محبت روزهای اول ازدواج شماره20 🌺 @nedaye_tahzib 🍃 tahzib-howzeh.com
🌺خانه سبز / قسمت پنجم / نقش اصالت خانوادگی در ازدواج🌺 آیا همین که عاشق دختری شدم می توانم با او ازدواج کنم ؟ آیا عشق کافی است ؟ عشق زودگذر است و تاریخ مصرف دارد ! ستاره ی عشق با وصال و ازدواج رو به افول می گذارد ! آن گاه با همسری رو به رو هستیم که اگر از اصالت خانوادگی و شایستگی برخوردار نباشد فرزندانی از خود به جا می گذارد که مطلوب ما نخواهند بود ! با خانواده های اصیل ، ریشه دار و شایسته وصلت کنیم ؛ چرا که از آثار وراثت و ژنتیک نمی توان دور ماند : تَزَوَّجُوا فی الحِجْزِ الصالِحِ ، فإنّ العِرْقَ دَسّاسٌ ! پسران جوان ! پس توجّه كنيد براى داشتن فرزندان چه ظروفى را انتخاب مى‌كنيد، زیرا خانم ها بچه هایی همانند برادران و خواهران خود به دنیا می آورند : تَخَیَّرُوا لِنُطَفِکُم فإنَّ النساءَ یَلِدْنَ أشباهَ إخوانِهِنَّ و أخَواتِهِنَّ ! زن نکوروی ولی بی ریشه که در خانواده ای بد رشد کرده است چونان گیاه سبزی است که در خرابه ای روییده باشد : إیّاکُم و خَضْراءَ الدِّمَنِ ! قیلَ : یا رسولَ اللَّهِ ! و ما خَضراءُ الدِّمَنِ؟ ! قالَ : المَرأهُ الحَسناءُ فی مَنبِتِ السُّوءِ ! 🌺 @nedaye_tahzib 🍃 tahzib-howzeh.com
🌺 زن، خانواده و تربیت اسلامی در مکتب امام خمینی (ره) (قسمت دوم) »»» مکتب تربیتی مطلوب🌺 مکتب تربیتی مطلوب همان گونه که امام خمینی رحمه الله بیشترین تأکید را درباره پرورش انسان ها دارد، به همان نسبت بیشترین توجه و حساسیت را در زمینه الگو و سرمشق تربیتی انسان ها نشان می دهد. مسئله تربیت، ارتباط مستقیمی با سعادت یا بدبختی و شقاوت آدمی دارد و این دو نقطه انتهایی، مهم ترین و جدی ترین موضوع حیات بشری به شمار می روند. به همان اندازه که سعادت و شقاوت انسان از درجه اهمیت ممتاز برخوردار است، انتخاب نوع مکتب تربیتی و الگوگیری از آن نیز در بالاترین درجه اهمیت قرار می گیرد. از این روست که امام خمینی رحمه الله به عنوان بزرگ مربی عصر حاضر، به این مسئله توجه خاصی داشته است. ایشان باحساسیت هر چه تمام تر، بارها در حد فهم مخاطبان، در کنار مقایسه مکتب ها و نظام های موجود، اسلام را مهم ترین مکتب تربیتی معرفی می کند. «اسلام یک رژیم است. یک رژیم سیاسی است. منتها سایر رژیم ها از بسیاری از امور غافل بودند و اسلام از هیچ چیز غافل نیست؛ یعنی اسلام انسان را تربیت می کند به همه ابعادی که انسان دارد. بعد مادی دارد، راجع به بعد مادی تصوراتی دارد. بعد معنوی دارد، راجع به معنویات صحبت دارد؛ بالاتر از آن دارد. بالاتر از آن صحبت دارد؛ یعنی از آن وقتی که ازدواج حاصل نشده است بین پدر ومادر، اسلام برای ساختن انسان دستور دارد که چه زنی را انتخاب کند، چه مردی را آن زن انتخاب کند. وضع اخلاقی اش چطور باشد، وضع دیانتش چطور باشد. یک نفر زارع وقتی می خواهد زراعتی بکند و یک تخمی را در یک زمین کشت بکند، این زمین را باید ملاحظه بکند، آن چیزهایی را که موجب تربیت این است باید ملاحظه بکند، این چیزهایی که وقتی ظهور پیدا کرد این مثلاً نبات، باید آنها را ملاحظه کند که چه چیز مفید با این است و چه چیزهایی مخالف با این است، از آن رد بکند، باید همین طور مواظبت بکند تا وقتی که رشد کرد و به ثمر رسید. اسلام همین معامله را با افراد انسان کرده است؛ یعنی معامله یک نفر زارع که می خواهد یک کِشتی بکند و می خواهد از آن استفاده بکند. از قبل از آنکه کشت بشود، دستور دارد که پدر و مادر چه جور باید باشند؛ یعنی ازدواج چه جور باید باشد. این، برای این است که ملاحظه عاقبت این امر را کرده است که اگر پدر و مادر یکی از آنها مثلاً اخلاقش فاسد باشد، اعمالش، اعمال غیر انسانی باشد، این بچه هایی که پیدا می شود، به واسطه وراثتی که هست در کار اینها، در او تأثیر دارد و لهذا مثل یک کشتکار بسیار دقیق بسیار دل سوز، اسلام به نوع انسان مراعات کرده است و از آن اول تا زمانی که ازدواج می شود، ازدواج که شد، چه ترتیبی در ازدواج است، بعد در قضیه لقاح چه جور آداب، آداب بسیار در آنجا هست. بعد در زمان حمل، آداب بسیار در آنجا هست. بعد در زمان رضاع، عرض می کنم رضاع آداب بسیاری در آنجا هست. بعد در دامن مادر آدابی هست که بعد در ظل پدر آدابی هست. بعد در مدرسه آدابی هست. بعد در اجتماع آدابی هست. این بچه را از آن وقتی که باز به دنیا نیامده مراعات کرده تا برسد به مرتبه عالی و برای همه اینها دستور داد و سایر رژیم های عالم، سایر دولت هایی که در عالم هست، به اینها اصلش کاری ندارد... اسلام یک همچو چیزی است که وقتی که انسان بزرگ شد، معاشرت خودش با برادرش، معاشرت خودش با پدر و مادرش، معاشرت پدر و مادر با پسر، معاشرت این دو تا با همسایگان، معاشرت اینها با همشهری ها، معاشرت اینها با هم دینی ها، اینها با خارجی ها، همه اینها در اسلام هست و اسلام یک حکومتی است که یک جنبه اش حکومت سیاسی است و یک جنبه اش حکومت معنوی؛ یعنی دو طرف دارد انسان، دو وضع دارد انسان، دو رو دارد انسان: یک روی مادی، اسلام در این روی مادی در همه جهاتش احکام دارد، یک روی معنوی که اصلاً مطرح نیست در رژیم ها که انسان را تربیت های معنوی و تهذیبی بکند تا برسد به مرتبه ای که دیگر هیچ کس نمی داند الا اللّه تا آنجا اسلام همین طور کشیده دست مردم را گرفته و برده است تا برساند به ملکوت اعلی. سایر رژیم ها این طور نیست» (صحیفه نور، ج 5، ص 107) 🌺 @nedaye_tahzib 🍃 tahzib-howzeh.com
Qarati-9.mp3
3.51M
سخنران: استادقرائتی استخاره‌های غلط یکی از استفاده های اشتباه از قرآن استخاره های بیجا است، برای هرکاری نباید استخاره کرد، مثلا کسی افسرده می شود و استخاره می کند که خودکشی کند! این استخاره باطل است. 🌺 @nedaye_tahzib 🍃 tahzib-howzeh.com
🍂سلسله مباحث: شماره 8 🌺شاخص‏ها و ملاك‏های كلی (قسمت سوم)🌺 1.. پیروی از عرف یا ملاحظه آن (قسمت دوم) ضمن توجه به هنجارهای عرفی و سنن متداول، نباید به بهانه مراعات عرف، بر خرافات و بدعت‏ها و خلاف‏ها صحه گذاشت. آموزش و تكامل عرف و توسعه فهم عرفی و ترویج سنن حسنه از مهم‏ترین وظایف انسان مسلمان است كه از آن به «فرهنگ‏سازی» تعبیر می‏شود. بی‏تردید، بزرگان و شخصیت‏های تأثیرگذار در این زمینه وظیفه بیشتری دارند؛ زیرا بزرگی شخصیت آنها مانع از اتهام‏شان می‏شود. به بیان دیگر، عرف جامعه و هنجار عمومی نه موضوع مستقلی برای مخالفت است و نه موضوع مستقلی برای تبعیت؛ یعنی نه مخالفت با عرف همیشه ارزش به شمار می‏رود و نه لازم است كه همیشه به دنبال آن حركت شود. اما شخصیت انسان نباید در نظر مردم، یك شخصیت ناهنجار، منفرد، لج‏باز، بی‏منطق و همیشه متفاوت باشد. بنابراین، تا آن‏جا كه واجب یا مصلحت اهمی اقتضا نكند، شایسته است انسان از رویه متعارف و هنجار عمومی پیروی كند. اما اگر مصلحت مهمتری وجود دارد و شخص نیز شأن و اعتباری لازم برای تغییر عرف را دارد، باید دست به هنجارسازی زند و روش پسندیده‏ای را میان مردم باب كند. نقطه مقابل پیروی از عرف در لسان روایات «شهرت» است. لازم است مؤمنان در جامعه به گونه‏ای جلوه كنند كه مشهور و انگشت‏نما نگردند؛ یعنی كار خلاف عرفی كه جلب نظر مردم كند، انجام ندهند و موجبات اتهام، وهن و تحقیر خود را فراهم نیاورند. آن‏چه از رویه عرفی بسیار فاصله دارد و برای عرف ناساز، شگفت و غیر متعارف به شمار می‏رود و به تعبیر شیرین امروزین، موجب تابلو شدن انسان می‏شود، مصداق شهرت است. 🌺 @nedaye_tahzib 🍃 tahzib-howzeh.com
✅سوره مبارکه ، صفحه308، آیات 39 تا 51 🗓1399/09/14 🌼 @nedaye_tahzib 🍀 tahzib-howzeh.com
308.mp3
558.7K
🔊 🎤توسط استاد ✅صفحه308 🗓1399/09/14 🌼 @nedaye_tahzib 🍀 tahzib-howzeh.com
229.pdf
127.8K
هر روز با قرآن و عترت 📚 ✅فضایل و کمالات اخلاقی ✏️14. عفو و گذشت 🗓1399/09/14 🌼 @nedaye_tahzib 🍀 tahzib-howzeh.com
خبر آمد خبری نیست… هنوز از غم دوری دلدار بسوز… باید این جمعه بیاید، باید! من دگر خسته شدم از شاید! اللهُـــمَّ عَجِّــــــلْ لِوَلِیِّکَــــــ الْفَــــــــرَج 🌼 @nedaye_tahzib 🍀 tahzib-howzeh.com