30.25M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#نماهنگ
حسرت دیدار در فراق #امام_زمان عج الله تعالی فرجه الشریف
#نریمانی
🌼 @nedaye_tahzib
🍀 tahzib-howzeh.com
🍂سلسله مباحث: #زیِّ_طلبگی
شماره 14
🌺1️⃣ شاخصها و ملاكهای كلی 🌺
3.. احترام حریم عمومی
در شریعت اسلام محضر دیگران و فضای اجتماعی، نوعی ارزش و احترام دارد و انسان حتی اگر گناهكار باشد، حق ندارد حریم جامعه را با گناه علنی آلوده سازد. آلودهسازی حریم اجتماع، خود جرم دیگری است كه مجازات مستقل برای آن در نظر گرفته شده است. تجاهر به فسق، یعنی آشكارا، علنی و در منظر دیگران گناه كردن، مذموم شمرده شده و جرم گناه را افزایش میدهد.
امام باقر علیهالسلام میفرماید:
ثَلاثَةٌ لَیستَ لَهُم حُرمَةٌ؛ صاحِبُ هَوی مُبتَدِعٌ، والإمامُ الجائِر، وَالفاسِقُ المُعلِنُ الفسقِ؛
سه كس آبرویشان محترم نیست: هواپرست بدعتگذار، پیشوای ستمگر و فاسقی كه آشكارا مرتكب فسق شود.
امام صادق علیهالسلام فرمود:
إذا جاهَرَ الفاسقُ بِفِسقِه فَلا حُرمَةَ له وَلا غیبةَ؛
هرگاه گنهكاری علنی گناه كند، حرمت ندارد و غیبتش جایز است.
امام رضا علیهالسلام میفرماید:
مَن أَلقی جَلبابَ الحَیاءِ فَلا غیبةَ له؛
كسی كه لباس حیا را بیفكند، غیبتش جایز است.
پیامبر اكرم صلیاللهعلیهوآله فرمود:
أَترعوونَ عَن ذِكرِ الفاجِرِ حَتّی یعرِفُه النّاسُ؟ فَاذكُروا الفاجرَ بِما فیه یحذَره النّاسُ؛
آیا مراعات حال فاجران را میكنید كه مردم آنان را نشناسند؟ آنان را به آنچه مرتكب میشوند یاد كنید، تا مردم از آنان پرهیز كنند (و در امان مانند).
حضرت علی علیهالسلام فرمود:
أَیهَا النَّاسُ إِنَّ اللَّهَ تَعَالَی لاَ یعَذِّبُ الْعَامَّةَ بِذَنْبِ الْخَاصَّةِ إِذَا عَمِلَتِ الْخَاصَّةُ بِالْمُنْكرِ سِرّاً مِنْ غَیرِ أَنْ تَعْلَمَ الْعَامَّةُ فَإِذَا عَمِلَتِ الْخَاصَّةُ بِالْمُنْكرِ جِهَاراً فَلَمْ یعَیرْ ذَلِك الْعَامَّةُ اسْتَوْجَبَ الْفَرِیقَانِ الْعُقُوبَةَ مِنَ اللَّهِ تَعَالَی؛
ای مردم! خدای متعال توده مردم را به گناه خواص عذاب نكند، اگر در پنهانی و بدون اینكه مردم آگاه شوند مرتكب گناه شوند؛ اما اگر آن جماعت عمل زشت را آشكارا انجام دهند، و توده مردم بر ایشان عیب نگیرند و آنان را سرزنش نكنند، هر دو دسته از جانب خدای متعال مستحقّ عقوبت شوند.
امر به معروف و نهی از منكر، دو هدف را به صورت طولی دنبال میكند. در مرحله اول، هدفِ امر به معروف و نهی از منكر تربیت انسانها و تحول درونی آنان است. اگر انسان بتواند با انجام این فریضه بر دیگران تأثیر مثبت بگذارد و آنان را به كار خوب انگیزهمند سازد، به هدف اعلا و غایت اصلی امر به معروف رسیده است؛ اما حتی اگر این هدف محقق نگردد، همچنان لازم است با هدف جلوگیری از بروز علنی فسق در جامعه، امر به معروف و نهی از منكر شود. گویا مكتب اسلام خواسته كه كار پلید در میان جامعه، عادی تلقی نشود و عرف نگردد؛ یعنی داوری عرفی دستناخورده و سالم باقی بماند و از سلامت اظهار نظر فطری مردم پاسداری شود.
ادامه دارد...
#ویژه_طلاب
#ندای_تهذیب
🌷 @nedaye_tahzib
✅ tahzib-howzeh.com
#قرآن_کریم
✅سوره مبارکه #طه، صفحه316، آیات 65 تا 76
🗓1399/09/22
🌹 @nedaye_tahzib
☘️ tahzib-howzeh.com
237.pdf
125.8K
هر روز با قرآن و عترت
📚#موضوع_دویست_و_سی_و_هفت
✅آداب دعا
✏️1. اضطرار
🗓1399/09/22
🌹 @nedaye_tahzib
☘️ tahzib-howzeh.com
#شنبه_های_قرآنی
🌺قرآن بالاترین معجزه الهی است🌺
قرآن بالاترین معجزه الهی است
وَ قالُوا لَوْلا اُنْزِلَ عَلَیْهِ ایاتٌ مِنْ رَبِّهِ قُلْ اِنَّمَا الاْیاتُ عِنْدَاللّهِ وَ اِنَّما اَنَانَذیرٌ مُبینٌ
گفتند : چرا معجزاتی از سوی پروردگارش بر او نازل نشده؟ بگو: معجزات همه نزد خدا است (و به فرمان او نازل می شود، نه به میل من و شما) من تنها انذارکننده آشکاری هستم .(عنکبوت / 50)
مشرکین از روی سخریه و استهزاء گفتند : چرا پیامبر صلی الله علیه و آله عصای موسی و ید بیضاء و دَم مسیحا ندارد ؟ چرا او هم دشمنان خود را با معجزات بزرگ نابود نمی کند ؟ آن گونه که موسی و شعیب و هود و نوح و ثمود کردند ؟
یا همان طور که در آیات 90 تا 93 سوره اسراء از زبان این گروه آمده ؛ « چرا پیامبراسلام، نهرها و چشمه های آب جاری از بیابان خشک مکه ظاهر نمی کند » ؟ « چرا قصری از طلا ندارد » ؟ « چرا به آسمان صعود نمی کند » ؟ و « چرا نامه ای ازسوی خدا از آسمان برای آن ها نمی آورد » ؟
بدون شک پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله معجزات دیگری غیر از قرآن مجید داشته و تواریخ نیز باصراحت از آن سخن می گوید ، ولی آن ها با این سخنانشان دنبال تحصیل معجزه نبودند ، بلکه از یک سو می خواستند اعجاز قرآن را نادیده بگیرند و از سوی دیگر تقاضای معجزات اقتراحی داشتند ( منظور از معجزات اقتراحی این است که پیامبر صلی الله علیه و آله طبق تمایلات این و آن ، هر امر خارق العاده ای را که پیشنهاد کنند ، انجام دهد ، مثلاً این یکی پیشنهاد خارج ساختن چشمه های آب کند، دیگری بگوید : من قبول ندارم باید کوه های مکه را طلا کنی ، سومی هم بهانه بگیرد که این کافی نیست باید به آسمان صعود کنی و به این ترتیب معجزه را بازیچه بی ارزشی کنند و تازه آخرکار بعداز دیدن همه این ها او را ساحر بخوانند ).
به هرحال قرآن برای پاسخگویی به این بهانه جویان لجوج،از دوراه واردمی شود؛
نخست می گوید : « قُلْ اِنَّمَا الاْیاتُ عِنْدَ اللّهِ وَ اِنَّما اَنَا نَذیرٌ مُبینٌ » .
او می داند چه معجزه ای باچه زمانی و برای چه اقوامی متناسب است ، او می داند چه افرادی درصدد تحقیق و پی جویی حقند و باید خارق عادات به آن ها نشان دهد و چه افرادی بهانه گیرند و دنبال هوای نفس ؟
تنهاوظیفه من انذار و تبلیغ است و بیان کلام خدا،اماارائه معجزات وخارق عادات، تنها به اختیار ذات پاک اواست .
اَوَ لَمْ یَکْفِهِمْ اَنّا اَنْزَلْنا عَلَیْکَ الْکِتابَ یُتْلی عَلَیْهِمْ اِنَّ فی ذلِکَ لَرَحْمَهً وَ ذِکْری لِقَوْمٍ یُؤْمِنُونَ آیا برای آن ها کافی نیست که این کتاب آسمانی را بر تو نازل کردیم که پیوسته بر آن ها تلاوت می شود ؟ در این ، رحمت و تذکری است برای کسانی که ایمان می آورند .(عنکبوت /51)
آن هاتقاضای معجزات جسمانی می کنند ، درحالی که قرآن برترین معجزه معنوی است .
آن ها تقاضای معجزه زودگذری دارند ، در حالی که قرآن معجزه ای است جاویدان و شب و روز آیاتش بر آن ها خوانده می شود .
آیا امکان دارد انسانی درس نخوانده و حتی اگر فرضا درس خوانده بود ، کتابی با این محتوا و این جاذبه عجیب که فوق توانایی انسان ها است ، بیاورد و عموم جهانیان را دعوت به مقابله کند و همه در برابر آن عاجز و ناتوان بمانند ؟
اگر به راستی منظور آن ها معجزه است ، ما به وسیله نزول قرآن ، بیش از آن چه آن ها تقاضا دارند ، در اختیارشان گذارده ایم ، ولی نه ، آن ها حق طلب نیستند ، بهانه جو هستند .
پیامبری که دعوتش جهان گیر است و باید قرون و اعصار آینده را نیز دربرگیرد ، باید معجزه روحانی و عقلانی روشنی داشته باشد که فکر همه اندیشمندان و صاحب خردان را به سوی خود جذب کند ، مسلما برای چنین هدفی ، قرآن مناسب است نه عصای موسی و ید بیضاء .
و در پایان آیه برای تأکید و توضیح بیشتر می گوید : «اِنَّ فی ذلِکَ لَرَحْمَهً وَ ذِکْری لِقَوْمٍ یُؤْمِنُونَ».
آری قرآن هم رحمت است و هم وسیله یادآوری ، اما برای گروه باایمان ، برای آن ها که درهای قلب خود را به روی حقیقت گشوده اند ، برای آن ها که طالب نورند و خواهان پیدا کردن راه ، آن ها این رحمت الهی را با تمام وجود خود احساس می کنند و در پرتو آن آرامش می یابند ، آن ها هربار که آیات قرآن را می خوانند ، تذکر تازه ای می یابند .
#ندای_تهذیب
🌹 @nedaye_tahzib
☘️ tahzib-howzeh.com
🔹مجموعه پوسترهای نمایشگاهی
🔸قرآن در سیره علما، شماره 16
#قرآن_در_سیره_علما
🌹 @nedaye_tahzib
☘️ tahzib-howzeh.com
#شنبه_های_قرآنی / اندیشه قرآنی امام خامنه ای (مدظله العالی)
❇️📚«طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن»
قسمت دوم / تاریخچه کتاب❇️
——————————-👇👇👇👇
تاریخچه کتاب
ماجرای کتاب «طرح کلی اندیشهٔ اسلامی در قرآن» به رمضان سال ۱۳۵۳ شمسی بازمیگردد. جلسات سید علی خامنهای در مسجد کرامت مشهد در اسفند سال ۱۳۵۲ بهوسیلهٔ ساواک تعطیل شد. پس از این تعطیلی وی در جلسات مختلفی به سخنرانی و تبلیغ میپرداخت. یکی از این محافل مسجد امام حسن مجتبی بود که او در آنجا به اقامهٔ نماز جماعت و طرح تازهای برای سخنرانیهایش میپرداخت و عنوان آن «طرح تبیین رئوس و اصول کلی اندیشهٔ اسلامی با تکیه بر قرآن کریم» بود. در این طرح قرار بود اصول اصلی اعتقادات اسلامی مستند به آیات قرآن بررسی و تبیین شود؛ این مباحث در ماه رمضان سال ۱۳۵۳ شمسی مطرح شد. مجموعهٔ این مباحث در چند مرحله برای چاپ آماده شد و به انتشار رسید. در ابتدا کتابچهای از خلاصهٔ مباحث در سال ۱۳۵۴ منتشر شد؛ اما صورت کامل و پیادهشدهٔ همهٔ سخنرانیها بعد از انقلاب انجام شد. پس از وقوع انقلاب اسلامی نیز تا مدتها انتشار متن کامل سخنرانیها ممکن نشد. البته بخشهایی از آن در قالب جزوهها و کتابچههایی در دسترس قرار میگرفت. مجموعهٔ سخنرانیها در سال ۱۳۹۲ در قالب کتابی با نام «طرح کلی اندیشهٔ اسلامی در قرآن» از سوی «مرکز صهبا» منتشر شد. (حیدرزاده، محمدرضا (۱۷ آذر ۱۳۹۴). «ماجرای کتاب رهبری». وبگاه روزنامه اطلاعات. دریافتشده در ۷ مارس ۲۰۱۸)
🔅سیدعلی خامنه ای، خود دربارهٔ اهداف و چگونگی آن برنامه و سخنرانیها اینطور توضیح میدهد:
«بنده یک ماهِ رمضان در مسجد امام حسنِ مشهد سخنرانیِ مستمر سی جلسهای داشتم. آن زمان به ضبط سخنرانیها خیلی اهمیت داده نمیشد؛ اما استثنائاً همهٔ این سی سخنرانی ضبط شدهاست. در آن سخنرانیها راجع به توحید، امامت، ولایت، نبوّت و سایر مباحث اساسی بحث شدهاست که الان هم آنها را تأیید میکنم. اینها پایههای فکری برای ایجاد یک نظام اسلامی بود؛ اگرچه ما آن موقع امیدوار نبودیم که نظام اسلامی شش، هفت سال دیگر محقّق شود. میگفتیم اگر پنجاه سال دیگر هم ایجاد نشود، بالاخره پایههای فکریاش اینهاست. آن کار، جهت دادن به فکر نسل جوانِ آن روز بود.» (بیانات در دیدار اعضای هیئت مؤسس و هیئت امنای مؤسسهٔ پژوهشی - فرهنگی انقلاب اسلامی، ۱۳۸۱/۴/۴)
⭕️واکنشهای منفی به این کتاب
مباحث طرح کلی اندیشهٔ اسلامی در قرآن، واکنشهای گوناگونی را برانگیخت.
دو گروه واکنش منفی داشتند:
گروه نخست، بخشی از بدنهٔ مذهبی آن روزهای شهر مشهد بود که با دیدهٔ تردید به نوآوریهای مباحث سید علی خامنهای مینگریست و در گوشه و کنار انتقادهای بعضاً تندی به مباحث داشتند.
سیدعلی خامنهای خود این فضا را شرح دادهاست:
«من یادم میآید توی همین تهران بعضی از علماء و بسیاری از مردم با مرحوم مطهری سر همین قضیهٔ [کتاب] حجاب درافتادند. من در مشهد یک بحثی کردم در باب ولایت، یک برداشت جدیدی از کلمهٔ ولایت و مسألهٔ ولایت که ماه رمضان بود و بحثهایی برای جوانها میکردیم آن وقتها راجع به توحید و نبوت و چه و از جمله ولایت، یک بحث قرآنی خیلی خوب و کاملی بود بعد هم چاپ شد یعنی؛ خلاصهاش هم یک جایی چاپ شد، اصل سخنرانیها هم بعد از انقلاب درآوردند چاپ کردند. یک عدهای در مشهد جنجال علیه من به راه انداختند که چرا در زیر کلمهٔ ولایت فلانی این حرفها را زده در حالی که این منکر به معنای انکار آن ولایتی که آنها میگفتند که نبود، آنها میگفتند ولایت یعنی محبت. خب ما محبت ائمه را که قبول داریم؛ ولایت یعنی اعتقاد به امامت علی. این را که ما قبول داشتیم یک چیزهایی علاوهٔ بر اینها ما از کلمهٔ ولایت پیدا کرده بودیم. من آیات ولایت را در قرآن جمع کردم؛ آیاتی که در آن کلمهٔ ولایت بکار رفتهاست «هنالک الولایة لله» مثلاً فرض کنید و آیات متعددی را، از این کلمات یک برداشت جدیدی از کلمهٔ ولایت را من عرضه کردم مطرح کردم. خب این باید مغتنم شمرده بشود. در عالم پزشکی اگر یک نفری بیاید فرض بفرمائید دربارهٔ حصبه یک ایدهٔ جدیدی را مطرح کند که اضافهٔ بر معلومات قبلی باشد با او چه جوری رفتار میکنند؟ خب احترامش میکنند، تکریمش میکنند.»
گروه دوم که بهشدت برنامهٔ مسجد امام حسن مجتبی علیهالسلام را زیر نظر داشتند، نهادهای امنیتی رژیم پهلوی و بهویژه سازمان اطلاعات و امنیت (ساواک) بودند. محتوای سیاسیای که از برخی فقرههای سخنان سیدعلی خامنهای برداشت میشد و پیشتر هم در گفتارهای شرح نهجالبلاغه تجربه شده بود، حساسیت ساواک را بهشدت برمیانگیخت.
#طرح_کلی_اندیشه_اسلامی_در_قرآن
#ندای_تهذیب
🌹 @nedaye_tahzib
☘️ tahzib-howzeh.com
36_Qoran.mp3
14.02M
#شنبه_های_قرآنی
#کلیپ_صوتی
«طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن» را با صدای استاد #امام_خامنه_ای بشنویم
موضوع: اهمیت قرآن
#ندای_تهذیب
🌹 @nedaye_tahzib
☘️ tahzib-howzeh.com
#قرآن_کریم
✅سوره مبارکه #طه، صفحه317، آیات 77 تا 87
🗓1399/09/23
💐 @nedaye_tahzib
🌱 tahzib-howzeh.com
238.pdf
126.2K
هر روز با قرآن و عترت
📚#موضوع_دویست_و_سی_و_هشت
✅آداب دعا
✏️2. تضرع و پنهانی بودن
🗓1399/09/23
💐 @nedaye_tahzib
🌱 tahzib-howzeh.com
🔹مجموعه پوسترهای نمایشگاهی
🔸موضوع: آثار مادی و معنوی صله رحم
روایات اخلاقی، شماره 25
#طراوت_معرفت
💐 @nedaye_tahzib
🌱 tahzib-howzeh.com
❇️ یکشنبههای هفته: #اسوه_های_اخلاقی ❇️
شماره 15
🌺آیت ا... بروجردی / قسمت ششم / هوشیاری نسبت به القای شبهه های فرهنگی و...🌺
🔅 هوشیاری نسبت به القای شبهه های فرهنگی
آیت الله شیخ لطف الله صافی گلپایگانی در این باره می گوید: «در موقعی که خطری پیشامد می کرد، آقای بروجردی تا پای جان برای پیشرفت اسلام آماده بود. تمام سیر امور و حوادثی را که در جهان تشیع واقع می شد، مورد دقت قرار می داد. مثلاً مجلاتی که منتشر می شد و در آن، مطالب ضد دینی بود، با کثرت کار مطالعه می فرمود و اوامری به بنده برای جواب دادن به آنها صادر می کردند که اطاعت می نمودم. از جمله وقتی در مجله ای که در دهلی نو منتشر می شد، مقاله ای راجع به تأثیر دین بودا در اسلام و ادیان دیگر و ظهور عرفان و فلسفه در اسلام نوشته شده بود و ایشان خوانده بودند، به بنده گفتند جواب آنها را بدهم و من هم رساله مستدلی نوشتم و اثبات کردم که مکتب اسلام اصولاً با مذهب بودا میانه ای ندارد و با افکار خرافی نیز مبارزه می کند. سپس رساله را به نظرشان رساندم و ایشان قدردانی کردند. آن گاه رساله را برای مجله مزبور فرستادم که عینا در آن مجله درج گردید» (1)
🔅آگاهی از نقاط ضعف مسلمانان و نقاط قوت غربی ها
علی دوانی در این باره بیان می کند: «کمتر اتفاق می افتاد آقای بروجردی با شاه و نخست وزیران وقت و سایر وزرا و اولیای امور سخن بگویند و اسمی از نقایص فرهنگ و برنامه آن نبرند. از اوضاعی که در ممالک مغرب زمین می گذشت، کاملاً مطلع بودند. بسیاری از مواقع، از پاره ای اوضاع و گرفتاری های مسلمانان و نفاقی که میان سران آنها پدید آمده و موجب دوری دول و ملل اسلامی از یکدیگر شده و نیروی مادی و معنوی آنها را تجزیه و خرد کرده است، بی نهایت متأثر می گردیدند و نیز از پیشرفت های بیگانگان در علوم و صنایع حیرت انگیز و عقب ماندگی کشورهای اسلامی و سلطه دشمنی بر جان و مال آنها سخت منقلب می شدند و ناله می نمودند و می گفتند اگر رهبران ملل مسلمان به رمز پیشرفت و ترقی ملل مترقی جهان در امر صنایع و علوم مادی پی ببرند و علاقه به استقلال مسلمانان و عظمت دین مبین اسلام داشته باشند، می توانند در سایه عمل به تعالیم عالیه اسلام، تمام عقب ماندگی های خود را جبران کنند» (2)
پی نوشت:
1.. زندگانی آیت الله بروجردی، ص 169
2.. همان، ص 170
#ندای_تهذیب
#طراوت_معرفت
💐 @nedaye_tahzib
🌱 tahzib-howzeh.com
❇️ #نقش_الگو_در_تربیت❇️
شماره 2
—————————
🌸اهمیت انتخاب الگو در نظام تربیتی اسلام (قسمت دوم)🌸
واژه «الگو» معادل و مترادف واژه «اسوه» در زبان عربی است.
هر دو واژه «الگو و اسوه» را می توان هم به نمونه های انسانی اطلاق نمود و هم به شیوه و طرز عمل؛ یعنی می توان گفت: فلان فرد، اسوه یا الگوی سخاوت است و نیز می توان گفت: سخاوت، الگو و اسوه نیکویی است.
منظور از الگو، نمونه عینی و مشهود یک اندیشه و عمل در جنبه های گوناگون است که دیگران برای رسیدن به کمال، از آن پیروی می کنند. ناگفته نماند واژه های امام، اسوه، قدوه، هادی، دلیل، حجت، مدل، نمونه، مثال و سرمشق که در متون اسلامی یا رشته تعلیم و تربیت و روان شناسی به کار می روند، تقریبا به معنای الگو، شبیهند.
منظور ما از الگو؛ نمونه ای است که در برابر چشمان قرار دارد و آدمی بدون استفاده از لغات و کلمات از او چیز می آموزد و یا می توان گفت الگو عبارتست از قاعده و دستوری مجسم ولی غیر مستقیم که آدمی آگاهانه و یا ناخود آگاه از آن تقلید می کند .
ادامه دارد...
#الگو_و_تربیت
#ندای_تهذیب
🌻 @nedaye_tahzib
🌿 tahzib-howzeh.com
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#نکات_اخلاقی #کلیپ_تصویری
*سلسله مباحث: دروس اخلاق با محوریت نامه 31 نهج البلاغه / قسمت دوازدهم
استاد: حجت الاسلام و المسلمین همتیان
موضوع: راههای دستیابی به تقوا
#همتیان
#ندای_تهذیب
🌻 @nedaye_tahzib
🌿 tahzib_howzeh.com
🍂سلسله مباحث: #زیِّ_طلبگی
شماره 15
🌺1️⃣ شاخصها و ملاكهای كلی 🌺
4.. پرهیز از مواضع تهمت
یكی از قواعد رفتار و اصول عمل این است كه رفتار انسان باعث ایجاد توهم و ارایه تصویر نامناسب برای او نشود و وی را در نظر بینندگان متهم به سوء نگرداند.
هر كاری كه انسان را در نظر دیگران متهم گرداند و آبروی او را مخدوش سازد، از نظر دین مذموم است. كسی كه به واقع از امور ناپسند پرهیز میكند، حق ندارد تظاهر به بدی كند و خود را بدكار بشناساند.
انسان هم باید به واقع خوب باشد و هم در نظر مردم به نیكی شناخته شود و هرگز حق ندارد خود را خلافكار معرفی سازد. انسان مالك آبروی خود نیست و اختیار تصرف بیجا در آن را ندارد.
امام صادق علیهالسلام فرمود:
إِنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ فَوَّضَ إِلَی الْمُؤمِنِ أُمُورَهُ كلَّهَا وَ لَمْ یفَوِّضْ إِلَیهِ أَنْ یذِلَّ نَفْسَهُ أَلَمْ تَسْمَعْ لِقَوْلِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ وَ لِلَّهِ الْعِزَّةُ وَ لِرَسُولِهِ وَ لِلْمُؤمِنِینَ؟ فَالْمُؤمِنُ ینْبَغِی أَنْ یكونَ عَزِیزاً وَ لاَ یكونَ ذَلِیلاً یعِزُّهُ اللَّهُ بِالاْءِیمَانِ وَ الاْءِسْلاَمِ؛
خداوند تمام كارهای مؤمن را به خود او واگذار كرده، ولی به او اختیار نداده كه خود را خوار و ذلیل كند. آیا كلام خدا را نشنیدهای كه فرمود: عزت از آن خدا و پیامبر او و مؤمنین است؟ پس مؤمن شایسته است كه عزیز باشد و ذلیل نگردد. (كافی، ج 5، ص 63. )
انسان، اجازه ندارد چوب حراج به آبروی خود بزند، با رفتارهای خاص چهره خود را در دیده دیگران مشوّه گرداند و خود را به بدی عرضه كند. ملامتیه صوفیان، كه برخلاف این آموزه اسلامی اصرار بر بدنام نمایاندن خود داشتند، همواره از سوی بزرگان دین محكوم شناخته شدهاند.
پیامبر گرامی اسلام صلیاللهعلیهوآله میفرماید:
قَالَ مَنْ كانَ یؤمِنُ بِاللَّهِ وَ الْیوْمِ الاْخِرِ فَلاَ یقِفَنَّ مَوَاقِفَ التُّهَمَةِ؛
هر كس كه به خدا و قیامت ایمان دارد، نباید در مواضع تهمت بایستد. (مستدرك الوسائل، ج 8، ص 340)
امیر مؤمنان، علی علیهالسلام فرمود:
إِیاك وَ مَوَاطِنَ التُّهَمَةِ وَ الَْمجْلِسَ الْمَظْنُونَ بِهِ السُّوءُ فَإِنَّ قَرِینَ السَّوْءِ یغَیرُ (او یغُرُّ) جَلِیسَهُ؛
از جایگاههای تهمت و مجالسی كه به آن گمان بد میرود، بپرهیز؛ زیرا كه همنشین بد همنشین خود را تغییر (یا فریب) میدهد. (الأمالی، شیخ مفید، ص 220. )
لقمان در ضمن نصیحتی به فرزندش گفت:
مَنْ یدْخُلْ مَدَاخِلَ السُّوءِ یتَّهَمْ وَ مَنْ یقَارِنْ قَرِینَ السَّوْءِ لاَ یسْلَمْ وَ مَنْ لاَ یمْلِك لِسَانَهُ ینْدَم؛
هر كس كه در مكانهای بد وارد شود، متهم میگردد و هر كس كه با بدان همنشینی كند، سالم نمیماند و كسی كه مالك زبانش نباشد، پشیمان شود. (كافی، ج 2، ص 642. )
امام صادق علیهالسلام میفرماید:
أَوْلَی النَّاسِ بِالتُّهَمَةِ مَنْ جَالَسَ أَهْلَ التُّهَمَةِ؛
شایستهترین مردم به تهمت، كسی است كه با اهل اتهام همنشینی كند. (الأمالی، شیخ صدوق، ص 21. )
همچنین فرمود:
مَنْ جَالَسَ أَهْلَ الرَّیبِ فَهُوَ مُرِیبٌ؛
كسی كه با اهل شك همنشینی كند، او اهل شك است. (صفات الشیعة، ص 9)
امام صادق علیهالسلام در جایی دیگر میفرماید:
مَنْ دَخَلَ مَوْضِعاً مِنْ مَوَاضِعِ التُّهَمَةِ فَاتُّهِمَ فَلاَ یلُومَنَّ إِلاَّ نَفْسَهُ. (الأمالی، شیخ صدوق، ص 497. )
حضرت علی علیهالسلام فرمود:
مَنْ أَوْقَفَ (عَرَّضَ او وَضَعَ) نَفْسَهُ مَوْضِعَ التُّهَمَةِ فَلاَ یلُومَنَّ مَنْ أَسَاءَ بِهِ الظَّنَّ؛
هر كس خود را در موضع تهمت قرار دهد (و متهم شود) كسی جز خود را سرزنش نكند. (بحار الانوار، ج 75، ص 33. )
امام صادق علیهالسلام میفرماید:
اتَّقُوا مَوَاقِفَ الرِّیبِ وَ لاَیقِفَنَّ أَحَدُكمْ مَعَ أُمِّهِ فِی الطَّرِیقِ فَإِنَّهُ لَیسَ كلُّ أَحَدٍ یعْرِفُهَا؛
از جایگاههای مشكوك بپرهیزید و كسی از شما با مادر خود در راه نایستد؛ زیرا همه كس نسبت مادر را با او نمیشناسد. (وسائل الشیعة، ج 12، ص 37. )
از پیامبر اكرم صلیاللهعلیهوآله نقل شده كه فرمودهاند:
رَحِم اللهُ امرءاً جَبَّ الغیبةَ عن نَفسِه؛
خدا رحمت كند كسی را كه مانع غیبت خود شود (و كاری نكند كه دیگران از او بدگویی كنند). (كشف الخفاء، ص 426، ح 1367)
ادامه دارد...
#ویژه_طلاب
#ندای_تهذیب
🌷 @nedaye_tahzib
✅ tahzib-howzeh.com
#قرآن_کریم
✅سوره مبارکه #طه، صفحه318، آیات 88 تا 98
🗓1399/09/24
🌷 @nedaye_tahzib
✅ tahzib-howzeh.com
239.pdf
113.7K
هر روز با قرآن و عترت
📚#موضوع_دویست_و_سی_و_نه
✅برخی دعاهای قرآنی
✏️در خواست حسنه در دنیا و آخرت
🗓1399/09/24
🌷 @nedaye_tahzib
✅ tahzib-howzeh.com
🔹مجموعه پوسترهای نمایشگاهی
🔸موضوع: بهره وری بهینه از امکانات موجود
اقتصاد مقاومتی، شماره 20
#اقتصاد_مقاومتی
💐 @nedaye_tahzib