#جمعه_های_مهدوی
شماره 18
🌸ضرورت طرح مباحث مهدویت / بعد اجتماعی (قسمت پنجم) 🌸
—————-👇👇👇
🔅پیامدهای روانشناختی، اجتماعی مهدویت
2️⃣ امنیت آفرین بودن
امنیت، جزو نیازهای اساسی انسان و فصل مشترک همه مشکلات انسان از بیماری های روانی گرفته تا خودکشی و اعتیاد و بزهکاری است.
بحث امنیت از نظر روان شناسی دارای اهمیت فراوانی است؛ زیرا آرامش، رشد، شکوفایی انسان، بروز استعدادها و خلاقیت ها و نیل به همه کمالات انسانی در سایه امنیت به دست می آید.
براساس آموزه های وحیانی ما، در سایه حکومت حضرت ولی عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف از میان همه تهدیدهای فردی و اجتماعی که برای انسان وجود دارد، تبدیل خوف به امن، تحقق پیدا خواهد کرد:
«لَیُبَدِّلَنَّهُم مِّن بَعْدِ خَوْفِهِمْ أَمْناً» (نور/ 55) و این یکی از بزرگ ترین ثمرات اجتماعی انتظار و مهدویت است که به بشر ارزانی داشته می شود.
ادامه دارد...
#مهدویت
#بعد_اجتماعی
#امام_زمان
#ندای_تهذیب
🌼 @nedaye_tahzib
🍀 tahzib-howzeh.ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥حاج آقا عالی، لذت زندگی با امام زمان
#امام_زمان_عج
#مهدویت
#یا_صاحب_الزمان
#سخنرانی_کوتاه
#اللهم_عجل_لولیک_الفرج
🎤 #استاد_عالی✅
#ندای_تهذیب
🌼 @nedaye_tahzib
🍀 tahzib-howzeh.ir
#شنبه_های_قرآنی
🔹مجموعه پوسترهای نمایشگاهی
🔸قرآن در سیره علما، شماره 23
هر شب با قرآن
#قرآن_در_سیره_علما
#ندای_تهذیب
🌺 @nedaye_tahzib
🍃 tahzib-howzeh.ir
#شنبه_های_قرآنی / اندیشه قرآنی امام خامنه ای (مدظله العالی)
شماره 11
❇️📚«طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن» ❇️
——————————-👇👇👇👇
🔅ایمان 1 (قسمت اول)
رهبانیون مسیحیت، برای اینکه دامانشان به گناه آلوده نشود، رهبانیت (گوشهگیری و ترک دنیا) پیشه کردند؛ به غارها و کوهها و بیغولهها پناهنده شدند (سوره حدید آیه 27).
اما عالِم اسلامی رهبانیت ندارد، گوشهگیری ندارد، فرار ندارد. عالم اسلامی همانی است که سعی می کند که بگیرد غریق را
صاحبدلی به مدرسه آمد ز خانقاه
بشکست عهد صحبت اهل طریق را
گفتم میان عالم و عابد چه فرق بود
تا اختیار کردی از آن این فریق را
گفت آن گلیم خویش بدر میبرد ز موج
وین جهد میکند که بگیرد غریق را
اینکه با فرار جور در نمی آید
خودش را متقی می کند، دارای تقواء يعني آن تجهیز لازم را، آن زره لازم را در مقابل آسيب گناه، بر تن می پوشد و وارد منطقه گناه می شود، برای دستگیری گناهکاران؛ خلاصه تقوا این است
وقتی که این معنای تقوا شد، آیا تقوا مقدمه و وسیله ای برای پیروزی هست یا نیست؟ می بینید که خیلی آسان، وسيله پیروزی ست.
آن کسی که می خواهد بر این بیماری، در این منطقه پیروز بشود، اگر همواره بترسد که نبادا این میکروب در جسم او اثر بگذارد، این چطور می تواند میکروب زده ها و وَبازَده ها را نجات بدهد؟
باید خودش را خاطرجمع کرده باشد؛ باید از خودش خاطرش جمع باشد، بعد وارد منطقه وبازده بشود و دیگران را نجات بدهد؛ آن وقت است که به پیروزی هم خواهد رسید. آن وقت است که این کار را هم به راحتی انجام خواهد داد.
وَاتَّقُوا اللَّهَ لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ (آل عمران / 130)
ادامه دارد...
#طرح_کلی_اندیشه_اسلامی_در_قرآن
#امام_خامنه_ای
#ندای_تهذیب
🌹 @nedaye_tahzib
☘️tahzib-howzeh.ir
🍂سلسله مباحث: #زیِّ_طلبگی
شماره 41
🌺 شاخصها و ملاكهای كلی |
رفتار اجتماعی طلبه🌺
🔅مباحات خلاف شأن (قسمت چهارم)
شأن طلبه در نگاه مردم، باید در خدمت اهداف دین و تأثیرگذاری اجتماعی قرار گیرد. اگر با بیملاحظگی و لاابالیگری این جایگاه از بین برود، زمینه خدمت از بین میرود و ادای وظیفه دشوار میگردد. پس اگر گفته میشود كه فلان رفتار خلاف شأن طلبه است، منظور این است كه آن رفتار جایگاه طلبه را در نظر مردم پست میگرداند و مانع پیشرفت كار طلبه میگردد.
تشخیص مصداق این رفتارها نیاز به دقت فراوان دارد و نمیتوان به صورت قالببندیشده و كلیشهای، به معرفی نمونههای آن پرداخت:
◀️ الف) طبیعی است میان طلبه ملبّس و طلبه غیرملبّس در مصادیق این رفتارها تفاوت چشمگیری وجود دارد. طلبه ملبّس، نماد روحانیت تلقی میشود و به صورت مستقیم انتساب به دین یافته است؛ اما طلبه غیرملبّس انتساب رسمی به دین ندارد و از او انتظار مستقیم برای انجام رسالتهای حوزوی نمیرود. گویا برای كسب آمادگی و تجهیز كامل در این مسیر هنوز فرصتی در اختیار دارد.
◀️ ب) شرایط سنی نیز، در تشخیص مصادیق و كشف نمونهها تأثیر دارد. هرچه سن بالاتر رفته باشد، شأن و جایگاه طلبه در دیده مردم افزایش مییابد و انتظارات آنان بیشتر میگردد. طلبه جوان هرچند ملبّس باشد، به اندازه روحانی سالخورده، در معرض دقت و خردهگیری نیست.
مثلاً كشتی گرفتن با جوانان و شركت در بازی فوتبال آنان برای یك طلبه بسیار جوان شاید اشكالی نداشته باشد، اما برای یك روحانی مسن و جاافتاده، سبك و خلاف شأن بهشمار میرود.
نباید گمان شود كه اینگونه برنامهها چون موجب انس و صمیمیت و رفاقت میشود مطلوب است؛ زیرا انس و صمیمیت و رفاقت، موضوعیت ندارد و تنها برای انتقال بهینه پیام دین ارزشمند است.
اینگونه رفتارها ـ كه در سیره پیامبر اكرم صلیاللهعلیهوآله و امامان معصوم علیهمالسلام سابقه ندارد ـ روحانی را در حد مخاطب و همسطح او تنزل میدهد. از آن به بعد سخن روحانی، نه سخن یك عالم دین و كارشناس معارف اسلامی كه سخن یك كشتیگیر، فوتبالیست یا رفیق به شمار میرود و تأثیر لازم را نخواهد داشت. یعنی با این رفتارها روحانی، از كاركرد ویژه خود ساقط شده و به كاری نمیآید. روحانی هرگز كشته و مرده احترام و دستبوسی نیست؛ اما مأمور به وظیفهای است كه باید از عهده آن به خوبی برآید و آن را به خوبی انجام دهد. اگر این انس و رفاقت مانع از انجام آن مأموریت گردد بیشك نامطلوب است.
نباید به روحانی به چشم یك رفیق گعدهنشین نگاه شود. بلكه جایگاه روحانی در میان مردم باید جایگاه یك عالم و كارشناس دین باشد و سخن او نافذ و مؤر دیده شود.
به هر حال نه طلبه جوان ادای بزرگسالان را در آورد و نه روحانی سالمند به شیوه جوانان ظاهر شود.
◀️ ج) نگاه مردم در مناطق مختلف، متفاوت است. شاید مردم قم و مشهد به جهت انس فراوان با روحانیت، از مشاهده برخی رفتارها شگفتزده نشوند و دریافت منفی نداشته باشند؛ اما مردم مناطق دیگر انتظار ویژهای از روحانی دارند و رفتارهایی به مراتب كوچكتر را برنمیتابند.
◀️ د) مخاطبان نیز در این تعریف تأثیرگذارند. حضور روحانی در جمع جوانان با حضور او در میان سالمندان متفاوت است. جوانان از شكستن قالبهای كلیشه شده و رایج لذت میبرند و نه تنها استنكار و استیحاش ندارند، كه از آن استقبال نیز میكنند؛ اما بسیاری از بزرگترها، از برهم زدن هنجارهای ذهنی خود برآشفته میشوند و به سرعت قضاوت منفی میكنند.
برای مثال، درآوردن عبا و عمامه در جمع جوانان نوعی ابراز محبت و صمیمیت تلقی میشود؛ اما ممكن است در میان بزرگترها حمل بر بیقیدی و بیاحترامی شود. بیشك، تعداد جمعیت حاضران نیز در این قضاوت تأثیر دارد.
◀️ ه) محیط حضور طلبه نیز، در شكلدهی نگاه مردم مؤثر است. رفتار یك طلبه در ورزشگاه، كوه، كنار استخر یا در مسافرت با رفتار او در محراب مسجد و كلاس مدرسه در نظر مردم متفاوت است. هر یك از این محیطها مقتضای خاصی دارد كه به خوبی باید شناخته و رعایت شود.
#ویژه_طلاب
#رفتار_اجتماعی
#راه_و_رسم_طلبگی
#ندای_تهذیب
🌸 @nedaye_tahzib
🌾 tahzib-howzeh.ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
👆اینجا قم یا تهران نیست. اینجا حوزہ علمیه جامعة العروة الوثقی لاھور پاکستان است
عااااااالیه ببینید
و نشر دهید
به کوری چشم دشمنان
♦️ یک کاربر فضای مجازی در خصوص نفوذ انقلاب ایران در پاکستان نوشت:ه
این اون چیزی هست که غرب و شرق ازش میترسند؛
عمق نفوذ سیاسی انقلاب اسلامی ایران.
انقلاب ایران در خیلی کشورها طرفدار داره.
اینجا نه تهرانه نه قم اینجا حوزه لاهور پاکستانه
✨احساس شما بعد دیدن این کلیپ؟ 🌷🇮🇷🌷
#قرآن_کریم
✅سوره مبارکه #قصص، صفحه387، آیات 14 تا 21
🗓1399/12/03
💐 @nedaye_tahzib
🌱 tahzib-howzeh.ir
🌷بیانات رهبر انقلاب در هجدهم اردیبهشت ۱۳۹۸ در جمع طلاب حوزه های علمیه:
«منشور روحانیّت را بخوانید، مکرّر بخوانید. امام به معنای واقعی کلمه حکیم بود -حکیم فقط آن کسی نیست که فلسفه بلد است- حکمت در رفتار او، در گفتار او، در نوشتار او موج میزد».
◀️ سوم اسفندماه، سالروز صدور #منشور_روحانیت از سوی بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران، امام خمینی(ره) است
مجموعه پوسترهای منشور روحانیت که توسط معاونت تهذیب و تربیت حوزه های علمیه تولید شده است را میتوانید از آدرس ذیل مشاهده و دریافت نمایید 👇👇👇👇
1.. سایت «معاونت تهذیب حوزههای علمیه»
tahzib-howzeh.ir/page/24
2.. کانال «ندای تهذیب» در ایتا
@nedaye_tahzib
681103-manshoor-rohaniat.pdf
169.9K
نمودار | منشور روحانیت امام خمینی(ره)
💐 @nedaye_tahzib
🌱 tahzib-howzeh.ir
منشور روحانیت.pdf
646.1K
متن کامل کتاب منشور روحانیت امام خمینی(ره)
💐 @nedaye_tahzib
🌱 tahzib-howzeh.ir
سوم اسفندماه، سالروز صدور #منشور_روحانیت از سوی بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران، امام خمینی(ره) است
مجموعه پوسترهای منشور روحانیت که توسط معاونت تهذیب و تربیت حوزه های علمیه تولید شده است را میتوانید از آدرس ذیل مشاهده و دریافت نمایید 👇👇👇👇
1.. سایت «معاونت تهذیب حوزههای علمیه»
tahzib-howzeh.ir/page/24
2.. کانال «ندای تهذیب» در ایتا
@nedaye_tahzib
🔅پای درس منشور روحانیت امام خمینی (ره)🔅
◀️👇👇👇▶️
امام معتقد است فقه اگر برای جهانخواران ضرر نداشته باشد، بیفایده و غرقشدن در احکام فردی است. این ساختارشکنی امام در فقه شیعه وجه تمایز وی با همه علمای سلف و متأخر میباشد:
«مادامی که فقه در کتابها و سینه علما مستور بماند و ضرری متوجه جهانخواران نیست و روحانیت تا در همه مسائل و مشکلات حضور فعال نداشته باشد، نمیتواند درک کند که اجتهاد مصطلح برای اداره جامعه کافی نیست.»
این فراز سخن امام، روحانیت را به سمت اسلام اجتماعی میکشاند و آنان را در کانون مسائل پیچیده اجتماعی قرار میدهد.
اما امام امروز و فردای جامعه را و شاید قرنهای آینده را نیز دیده است. با مسائل جدید و مدرن اجتماعی و اقتصادی آشناست و میداند اگر روحانیت برای آینده فکری نکند، دیگران از راه خواهند رسید و با لذت گرایی غربی و دمیدن در زرق و برق دنیا جامعه غربزده را به سوی خود خواهند کشید.
این فراز از پیام امام برای آینده روحانیت هنوز در لابهلای حجابها مانده است:
«چه بسا شیوههای رایج اداره امور مردم در سالهای آینده تغییر کند و جوامع بشری برای حل مشکلات خود به مسائل جدید اسلام نیاز پیدا کند، علمای بزرگوار از هماکنون برای این موضوع فکری بکنند.»
این همان مطالبه نرمافزار نظام است که درآمیختگی سنت و مدرنیته، امام آن را وحدت حوزه و دانشگاه نامید. امروز هزاران کتاب توسط علمای متعهد به انقلاب به رشته تحریر درمیآید و ویترین کتابفروشیها را زینت بخشیده است، اما در گرهگشایی از مشکلات جمهوری اسلامی (نه حکومت اسلامی) کمرنگ بوده است.
هنوز مراجع بزرگوار طرفدار اسلام ناب محمدی منشوری برای «فقه سیاسی» که مؤید مردم سالاری دینی باشد ارائه نکردهاند و این مطالبه زمین مانده امام است. فقه سیاسی در رشته علوم سیاسی دانشگاهها مهجور است و در نسبت با مردمسالاری دچار کژتابی است. هنر روحانیت طرفدار اسلام سیاسی، هموار کردن مسیر ذهنی جوانان برای پیوند اسلامیت و جمهوریت است.
اگر مقام معظم رهبری بر این باورند که «مردمسالاری مدنظر امام درون دینی بود، چون امام اهل التقاط نبود» علمای تراز اول تشیع باید مبانی فقهی- کلامی آن را به روش استدلالی و وحیانی روزآمد و در باب مردمسالاری دینی محتوای فاخر تولید کنند. پیش نیاز این مهم شناخت سیاست و حکومت در غرب است. بدون شناخت غرب امروزی، ارزشگذاری مردمسالاری دینی سخت خواهد شد و این همان امر مهمی است که امثال آیتالله مصباحیزدی بدان پی برده بودند و اصرار داشتند که شاگردانش در غرب نیز تحصیل کنند.
خلاصه کلام اینکه، عبارت معروف امام در سال ۱۳۵۸ که «شکست روحانیت، شکست اسلام است»، همچنان پابرجاست، اما روحانیت اصیل باید مراقبت کنند از درون شکست نخورند. شاید در طول تاریخ هزار ساله حوزه روحانیت تشیع هیچ زمانی مانند امروز نیاز به گرهگشایی از مسائل اجتماعی، سیاسی و اقتصادی نبوده است. روحانیت باید پیشگام حل مسائل سیاسی و اجتماعی جامعه باشد خوشبختانه زمینه ذهنی پذیرش آن در جامعه همچنان وجود دارد. روحانیت باید برای حفظ و گسترش آن قیام درونی کند.
#ندای_تهذیب
💐 @nedaye_tahzib
🌱 tahzib-howzeh.ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#نکات_اخلاقی #کلیپ_تصویری
*سلسله مباحث: دروس اخلاق با محوریت نامه 31 نهج البلاغه / قسمت هجدهم
استاد: حجت الاسلام و المسلمین همتیان
مدیریت اعضای مهم بدن:
1.. چشم
2.. زبان
#همتیان
#ندای_تهذیب
🌻 @nedaye_tahzib
🌿 tahzib-howzeh.ir
💠 "مسابقه دلنوشته" طلاب و روحانیون به مقام معظم رهبری مدظله العالی
🔸در راستای «لبیک به رهبری»،
🔸در رابطه با بیانیه گام دوم انقلاب،و تاکید بر محوریت اخلاق و معنویت در تحقق اهداف انقلاب و تمدن اسلامی
♻️جهت شرکت به آدرس پیشخوان: 👇
www.login.ismc.ir
⏰ مهلت ارسال: 15 بهمن لغایت 15 اسفند 1399
🍃مزایا:
👈 1- اهداء جوایز(به بهترین دلنوشته ها)؛
👈 2- انتشار در رسانه های حوزوی؛
👈 3- تقدیم بهترین دلنوشتهها به محضر مقام معظم رهبری مدظله العالی؛
☘️ مدیریت اساتید اخلاق و امور تهذیبی معاونت تهذیب و تربیت
#قرآن_کریم
✅سوره مبارکه #قصص، صفحه388، آیات 22 تا 28
🗓1399/12/04
🌷 @nedaye_tahzib
✅ tahzib-howzeh.ir
تصویر ولادت امام جواد (ع) و حضرت علی اصغر (ع)
🌷فرارسیدن سالروز ولادت امام جواد علیه السلام و حضرت علی اصغر علیه السلام رو خدمت شما عزیزان تبریک عرض می کنیم.🌷
#ندای_تهذیب
🌷 @nedaye_tahzib
✅ tahzib-howzeh.ir
#شرح_حدیث_از_امام_جواد علیه السلام
🌷ببین گوش دل به سوی که داری؟🌷
دل، قبله نماست و مقصد را مشخص می کند. ازاین رو، باید واردات دل را مدیریت کرد و به هر صدای نامحرمی گوش نداد.
امام جواد علیه السلام در این باره فرمود: مَن اَصغی إلی ناطِقٍ فَقَد عَبَدَهُ، فَاِن کانَ النّاطِقُ یُؤَدّی عَنِ اللهِ عزّوجلّ فَقَد عَبَدَالله، وَ إن کانَ النّاطِقُ یُؤَدّی عَنِ الشَّیطانِ فَقَد عَبَدَ الشَّیطانَ؛ هر کس به گوینده ای گوش فرا دهد، او را پرستیده است. پس اگر گوینده، از خدای متعال می گوید، او خدا را پرستیده است و اگر گوینده، از طرف شیطان حرف می زند، به یقین، شیطان را پرستیده است. (تحف العقول، ص 456)
در توضیح این روایت گفتنی است:
نعمتِ «شنیدن» و قوّه ی «سامعه»، از نعمت های خدا است و نعمته ای الهی را باید در مسیر رضای او به کار گرفت، و گرنه ناسپاسی است.
گوش، یکی از راه های ورودی ذهن و دل ما است. اگر به روی سخنان حکیمانه و حرف های حق گشوده شود، در دل و ذهن انسان اثر مثبت و آموزشی و تربیتی دارد، اما اگر به روی حرف های باطل و زشت و انحرافی باز شود، انسان را به بیراهه و انحراف می کشاند.
تأثیر سخن گوینده تا حدّی است که امام از آن به «پرستیدن» یاد کرده است. وقتی با همه ی وجود به حرف های یک گوینده گوش می دهیم و به آن دل می سپاریم، مثل این است که از او اطاعت کرده و او را پرستیده ایم. حال، بستگی دارد گوینده از خدا و حقیقت و حکمت سخن بگوید، یا از باطل و گمراهی و شیطان.
و ما همچنان که نسبت به گفته هایمان مسؤولیم، نسبت به شنیده هایمان هم مسؤولیت داریم. قرآن کریم می فرماید: کلُّ أُولئِکَ کَانَ عَنْهُ مَسْئُولاً، (اسرا، آیه 36) انسان نسبت به همه چیز مورد سوال قرار می گیرد،
بنابراین نباید اجازه دهیم هر سخنی به گوشمان راه یابد. چه بسا یک سخن باطل، فکر و ایمان ما را خراب کند. چه بسا یک سخن دروغ و بهتان، ما را به مسلمانی بدبین سازد. چه بسا گوش دادن به حرف های تحریک کننده؛ کسی را به گناه و وسوسه های شیطانی بکشد.
حضرت علی (ع) فرموده است: السامعُ شریکُ القائل (غررالحکم، حدیث 518) «شنونده، شریک گوینده است» بنابراین لازم است نعمت شنوایی را برای هدایت شدن و کمال یافتن، به کار گیریم.
#ندای_تهذیب
🌷 @nedaye_tahzib
✅ tahzib-howzeh.ir