#شنبه_های_قرآنی / اندیشه قرآنی امام خامنه ای (مدظله العالی)
شماره 20
❇️📚«قسمتی از کتاب: طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن» ❇️
———————-👇👇👇👇
🔅جلسه دوم | ایمان 2 (قسمت چهارم)
✅ إنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ الَّذِينَ ...... وَإِذَا تُلِيَتْ عَلَيْهِمْ آيَاتُهُ زَادَتْهُمْ إِيمَانًا
مؤمنان، تنها کسانی هستند که ه....... و هنگامی که آیات او بر آنها خوانده میشود، ایمانشان فزونتر میگردد؛
(آیه 2 سوره انفال)✅
نشانه دیگر مؤمن این است که وقتی آیات خدا بر آنان فروخوانده می شود، یا خودشان می خوانند یا کس دیگری برای آنها این آیات را فرو می خوانده ایمانشان افزون می گردد، (زَادَتْهُمْ إِيمَانًا)، این ایمان مانند بذری در دل او، در روح او رشد می کند، بزرگ می شود، مانند گیاهی بالا می آید، مانند درختي ساقه و ریشه اش ستبر می شود، آن چنانی که امکان ریشه کن کردن آن از میان می رود.
ایمان به صورت یک آب راکد، در وجود یک مؤمن، معنی ندارد. آن کسانی که یک کلمه ای را در کودکی فراگرفته اند، بر اثر شک دوران بلوغ، آن یک کلمه از آن صلابت و از آن عظمت در روح اینها افتاد، کوچک شد، ناقص شد، ناچیز شد، یک نیمه ایمانی، یک نیمه حقیقتي در روحشان باقی ماند، آن هم بر اثر پیش آمدن جریانات و حوادث گوناگون، مدام کاسته شد و کاسته شد؛ یک چنین ایمانی یک روزی هم از انسان به آسانی گرفته می شود.
ایمان مستودع، ایمان عاریت، مؤمن اینجوری نیست.
مؤمن راستین، آن مؤمنی است که اگر یک کلمه از حقایق و معارف دینی و الهی در دل اوست، آن یک کلمه را با تدبر، با دقت نظر، با اندیشیدن، این ایمان را از زایل شدن نجات بدهد. مؤمن واقعی این است
از این آیه و از این جمله استفاده می کنیم که با تلاوت قرآن، ایمان انسان مؤمن باید زیاد بشود.
و از این جمله اتخاذ سند می کنیم، دقت کنید از این کلام خدا اتخاذ سند می کنیم و به آن کسانی که می گویند قرآن را ترجمه نکنید، معنا نکنید، تفسیر نکنید که عقل ما نمی رسد، به آنها می گوییم اگر ما قرآن را نمی توانستیم بفهمیم، چگونه ایمان ما با خواندن قرآن زیاد می شود؛
پس پیداست، قرآن کتاب رمز نیست.
قرآن کتابی است که باید آن را خواند به قصد فهميدن، و فهمید به قصد افزون شدن و نیرومندترشدن ایمان، «وَإِذَا تُلِيَتْ عَلَيْهِمْ آيَاتُهُ زَادَتْهُمْ إِيمَانًا ».
ادامه دارد...
#طرح_کلی_اندیشه_اسلامی_در_قرآن
#امام_خامنه_ای
➗➗➗➗➗➗
✅ به #ندای_تهذیب بپیوندید:
🌹کانال ایتا:
https://eitaa.com/joinchat/3433889827C48be11f7a9
#انتخابات_تکلیف_الهی | قسمت اول
در جامعۀ ما رسماً توسط برخی فرقههای سیاسی تلاش شده که سیاست از دیانت جدا بشود و سالها کار کردهاند که در این کشور گفته نشود «شرکت در انتخابات یک تکلیف است»
شهید سید محمد باقر صدر، که تنها کسی است که امام برای او سه روز عزای عمومی اعلام کرد، میفرماید تفاوت آزادی در اسلام با آزادی در غرب این است: در غرب آزادی را یک «حق» میدانند، اما آزادی در اسلام یک «تکلیف» است! تو وظیفهات است که خودت را آزاد بکنی. دوزخ الهی منتظر تو خواهد بود اگر اجازه بدهی آزادیت را مستکبران و زورگویان عالم ببرند و بدزدند. این در اسلام «تکلیف» است ولی در غرب «حق» است، و بعد ایشان میفرماید: وقتی گفتند حق است، یعنی آدم میتواند از حق خودش صرفنظر کند.
در کشور ما برای بسیاری از مردم جا انداختند که انتخابات حق است و نه تکلیف، تا در موقع خودش بگویند ما از این حق صرفنظر میکنیم، یا ما دلمان نمیخواهد از حقمان استفاده کنیم، یا ما دلمان میخواهد از این حقمان اینجوری استفاده کنیم.
✅ به #ندای_تهذیب بپیوندید:
🌹کانال ایتا:
https://eitaa.com/joinchat/3433889827C48be11f7a9
#انتخابات_تکلیف_الهی | قسمت دوم
انتخابات را در ذهن مردم طوری جا انداختند که انگار طرف میخواهد رنگ لباسش را انتخاب کند!
الان طوری شده که میگویند «اگر تنوع در نامزدها نباشد، مشارکت پایین میآید» بله تنوع اثر دارد ولی به چه قیمتی؟ ما فکر میکردیم شرکت در انتخابات یک تکلیف الهی است، نگو انگیزۀ انتخابات، شرکت در یک جنگ و دعواست که اگر دعوا نباشد کسی برای تماشا نمیآید!
حالا اگر جنگ و دعوا باشد، معمولاً چهکسی میبَرد؟ هرکسی محکمتر فحش بدهد یا تیکه بیندازد. اما مگر کسی که محکمتر فحش بدهد و بدتر تیکه بیندازد، بهتر کار میکند؟!
اگر در مناظرهها، تیکه انداختن و فحشدادن، بیشتر از «داشتنِ برنامه» نقش دارد و مناظرهگری مهمتر از داشتن برنامه است، پس ما هنوز به انتخابات حقیقی نرسیدهایم. اگر حتماً و حتی با زیر پا گذاشتن قانون، باید همۀ فرقههای سیاسی در انتخابات حضور داشته باشند، پس هنوز به انتخابات مطلوب و صحیح نرسیدهایم.
✅ به #ندای_تهذیب بپیوندید:
🌹کانال ایتا:
https://eitaa.com/joinchat/3433889827C48be11f7a9
#انتخابات_تکلیف_الهی | قسمت سوم
در یک جامعه سالم، برای یک انتخابات حقیقی، اصلاً تبلیغات زیادی مضر است، اغواگری هم ممنوع است، چهرسد به دوقطبیسازیهای کاذب که بدتر از همه است. انتخابات حقیقی، انتخاباتی است که بستر انتخاب صحیح برای مردم پدید بیاید.
اگر در جامۀ ما جابیفتد که اصل شرکت در انتخابات یک تکلیف است، آنوقت دچار خیلی از این چالشها نمیشویم، مثلاً اینکه الان برخی میگویند «از همۀ فرقههای سیاسی حضور ندارند!»
خب همۀ فرقههای سیاسی آدمهای دارای صلاحیت میفرستادند! آیا نمیتوانستند کسانی را بفرستند که عزیزترین کسانشان مقیم کشورهای استکباری نباشند؟ این دیگر تقصیر نظام که نیست! مردم که نباید تاوانش را پرداخت کنند!
اصل مشارکت و مسئلۀ انتخابات نباید تحت تاثیر جنگ و دعوای فرقههای سیاسی مخرب قرار بگیرد. انگیزۀ مشارکت باید یک انگیزۀ سالم انسانی و الهی باشد تا جامعه به سعادت و به منافع خودش برسد.
✅ به #ندای_تهذیب بپیوندید:
🌹کانال ایتا:
https://eitaa.com/joinchat/3433889827C48be11f7a9
#قرآن_کریم
✅سوره مبارکه #شوری، صفحه 485، آیات 16 تا 22
🗓1400/03/9
💐 @nedaye_tahzib
🌱 tahzib-howzeh.ir
❇️ یکشنبههای هفته: #اسوه_های_اخلاقی ❇️
⏺#نقش_الگو_در_تربیت
شماره 14
—————————
🔅شرایط اثرگذاری الگوها
تردیدی نیست که کارآمد بودن روش های تربیتی به این بستگی دارد که مربی از شرایط اثرگذاری و کارآمدی روش های تربیتی، آگاهی داشته باشد. در غیر این صورت، نه تنها مربی در کار تربیتی خود توفیقی نخواهد داشت، بلکه نتیجه معکوس نیز خواهد گرفت. امام صادق علیه السلام در روایتی چنین می فرماید:
کسی که بدون شناخت دقیق از کاری، آن را انجام دهد، مانند کسی است که مسیر انحرافی را می پیماید و این پیمودن مسیر انحرافی با سرعت، باعث دورتر شدن او از هدف می شود.(اصول کافی، ج 1، ص 43، باب من عمل بغیر علم، ح 1)
در روایت دیگری از رسول اکرم صلی الله علیه و آله نقل شده است که:
مَنْ عَمِلَ عَلی غَیرِ عِلْمٍ کَانَ ما یُفسِدُ اَکثَر مِمّا یُصْلِحُ.(همان، ص 44، باب من عمل بغیر علم، ح 3)
هرکه بدون آگاهی، کاری انجام دهد، خراب کاری او بیش از اصلاحش خواهدبود.
بنابراین، هر فردی که می خواهد کاری را انجام دهد، افزون بر کاردان بودن، باید از شرایط انجام صحیح کار آگاه باشد. مثلاً یک مربی در صورتی در کار پرورشی خود موفق است که با فنون تعلیم و تربیت و ویژگی های افراد آشنایی کامل داشته باشد. در واقع می توان گفت شناخت مربی از ویژگی های تربیت شونده و آشنایی با فنون تعلیم و تربیت، شرطی عمومی است که برای به کارگیری صحیح همه روش های تربیتی، ضروری به نظر می رسد.
افزون بر شرط عمومی یادشده، هر یک از روش های تربیتی، ممکن است شرایط ویژه ای داشته باشند که اکنون به مهم ترین شرایط اثرپذیری و تقلید از الگوها می پردازیم:
1️⃣ ضرورت آمیختگی تقلید با منطق و پرهیز از مقلدپروری بدون استدلال
2️⃣ نزدیکی و هماهنگی میان الگو و الگوپذیر
3️⃣ گونه گونی الگوها
4️⃣ استمرار معرفی الگو
5️⃣ هماهنگی میان الگوها
ادامه دارد...
#الگو_و_تربیت
♾♾♾♾♾♾♾
✅ به #ندای_تهذیب بپیوندید:
🌹کانال ایتا:
https://eitaa.com/joinchat/3433889827C48be11f7a9
❇️ یکشنبههای هفته: #اسوه_های_اخلاقی ❇️
⏺#نقش_الگو_در_تربیت
شماره 15
—————————
🔅شرایط اثرگذاری الگوها (قسمت دوم)
1️⃣ ضرورت آمیختگی تقلید با منطق و پرهیز از مقلدپروری بدون استدلال
2️⃣ نزدیکی و هماهنگی میان الگو و الگوپذیر
3️⃣ گونه گونی الگوها
4️⃣ استمرار معرفی الگو
5️⃣ هماهنگی میان الگوها
✔️ الف: ضرورت آمیختگی تقلید با منطق و پرهیز از مقلدپروری بدون استدلال
چون در روش تربیتی الگویی، نوعی پیروی از دیگران وجود دارد، ممکن است رفته رفته، زمینه برای پیروی کورکورانه و به دور از هرگونه استدلال در تربیت شونده فراهم شود. بدیهی است نتیجه این اطاعت کورکورانه، پرورش افرادی وابسته و بی اراده خواهد بود.
قرآن کریم، تقلید کورکورانه از پدران و بزرگان را برنمی تابد و این گونه تقلید جاهلانه را نکوهیده است:
بَلْ قالُوا إِنّا وَجَدْنا آباءَنا عَلی أُمَّهٍ وَ إِنّا عَلی آثارِهِمْ مُهْتَدُونَ وَ کَذلِکَ ما أَرْسَلْنا مِنْ قَبْلِکَ فی قَرْیَهٍ مِنْ نَذیرٍ إِلاّ قالَ مُتْرَفُوها إِنّا وَجَدْنا آباءَنا عَلی أُمَّهٍ وَ إِنّا عَلی آثارِهِمْ مُقْتَدُونَ قالَ أَ وَ لَوْ جِئْتُکُمْ بِأَهْدی مِمّا وَجَدْتُمْ عَلَیْهِ آباءَکُمْ قالُوا إِنّا بِما أُرْسِلْتُمْ بِهِ کافِرُونَ. (زخرف: 22 _ 24)
بلکه گفتند ما پدران را به آیینی یافتیم و البته ما هم در پی آنها بر هدایت هستیم. و همچنین ما هیچ رسولی پیش از تو در هیچ شهر و دیاری نفرستادیم جز آنکه اهل ثروت و مال آن دیار به رسولان گفتند که ما، پدران خود را بر آیین و عقاید یافتیم و از آنها پیروی خواهیم کرد. آن رسول ما به آنان گفت: اگر شما را به آیینی بهتر از دین باطل پدرانتان هدایت کنم، باز هم از پدرانتان تقلید می کنید؟ آنها پاسخ دادند: ما به آنچه شما به رسالت آورده اید، باز کافریم.
در مقابل این دسته آیه ها، آیه هایی وجود دارد که انسان ها را تشویق می کند در رویارویی با الگوها، از چگونگی هدایت و رشد آنها پیروی کنند، نه از خود آنها.در سوره انعام، پس از بیان مطالبی درباره پیامبران پیشین، خداوند خطاب به پیامبر اسلام چنین می فرماید:
آن پیامبران کسانی بودند که خداوند آنها را هدایت کرد (پس می توانند جنبه الگویی داشته باشند) و ای پیامبر، تو نیز به هدایت آنان اقتدا کن (نه به خود آنها). (انعام: 49)
در روش تربیتی الگویی، مربی باید فرد را به گونه ای تربیت کند تا به همراه ایجاد روحیه اطاعت پذیری آگاهانه، روحیه انتقاد و پرسش گری نیز در او تقویت شود. به این ترتیب، تربیت شونده با آگاهی و منطق، الگوبرداری می کند و مصداق این آیه شریفه خواهد شد:
الَّذینَ یَسْتَمِعُونَ الْقَوْلَ فَیَتَّبِعُونَ أَحْسَنَهُ أُولئِکَ الَّذینَ هَداهُمُ اللّهُ وَ أُولئِکَ هُمْ أُولُوا اْلأَلْبابِ. (زمر: 18)
کسانی که سخنان را می شنوند و از نیکوترین آنها پیروی می کنند، کسانی هستند که خداوند هدایتشان کرده است و آنها خردمندانند.
ادامه دارد...
#الگو_و_تربیت
♾♾♾♾♾♾♾
✅ به #ندای_تهذیب بپیوندید:
🌹کانال ایتا:
https://eitaa.com/joinchat/3433889827C48be11f7a9
❇️ یکشنبههای هفته: #اسوه_های_اخلاقی ❇️
👈 از علم در عرفان نظری تا بیعملی در عرفان عملی 👉
بنده هیچ دشمنی و مخالفتی با عرفان نظری ندارم. گفته میشود: «الانسان عدوّ لما جهله». بنده هیچ ورودی در عرفان نظری ندارم، اما هیچ عداوتی هم ندارم؛ منتها اعتقادم این است که ما نباید عرفان را به معنای الفاظ و تعبیرات و فرمولهای ذهنی مثل بقیهی علوم ببینیم. عرفان، همان مرحوم قاضی است؛ مرحوم ملا حسینقلی همدانی است؛ مرحوم سید احمد کربلائی است؛ عرفان واقعی اینهاست. مرحوم آقای طباطبائی خودش فیلسوف بود، اهل فلسفه بود، بلاشک در عرفان هم وارد بود؛ منتها آنچه که در عرفان از ایشان معهود است، عرفان عملی است؛ یعنی سلوک، دستور، تربیت شاگرد؛ شاگرد به معنای سالک. عرفان نظری باید به سلوک بینجامد. خب، موضوع عرفان، ذات مقدس پروردگار است. موضوع عرفان، خداست. از این جهت، برتر از همهی علوم است. خب، این خدا باید در زندگی کسی که اهل عرفان است، تجلی پیدا کند. ما کسانی را دیدیم که گفته میشد در عرفان نظری از همه بهترند، اما در عرفان عملی یک قدم برنداشته بودند. ما افراد اینجوری را دیدیم و درک کردیم که اصلاً مسائل سلوکی و اینها را مس نکرده بودند. آنچه که من به آن تکیه دارم، این است که واقعاً یک حرکت عملی دیده شود؛ که این در مورد اهل معقول، به طور عام مطلوب است. آن کسانی هم که به عنوان اهل حکمت و اهل معقول شناخته شدند، غالباً کسانیاند که این جنبهی معنوی در آنها وجود داشته.
بیانات رهبر انقلاب در دیدار اعضای مجمع عالی حکمت اسلامی ۱۳۹۱/۱۱/۲۳
✅ به #ندای_تهذیب بپیوندید:
🌹کانال ایتا:
https://eitaa.com/joinchat/3433889827C48be11f7a9
❇️ یکشنبههای هفته: #اسوه_های_اخلاقی ❇️
👈 گذرگاه خاص الخاص 👉
ما در بین سلسلهی علمی فقهی و حِکمی خودمان در حوزههای علمیه - در این صراط مستقیم - یک گذرگاه و جریان خاصالخاص داریم که میتواند برای همه الگو باشد، هم برای علما الگو باشد - علمای بزرگ و کوچک - هم برای آحاد مردم و هم برای جوانها؛ میتوانند واقعاً الگو باشند. اینها کسانی هستند که به پایبندی به ظواهر اکتفاء نکردند، در طریق معرفت و طریق سلوک و طریق توحید تلاش کردند مجاهدت کردند کار کردند، و به مقامات عالیه رسیدند. و مهم این است که این حرکت عظیم سلوکی و ریاضتی را نه با طرق مندرآوردی و تخیّلی - مثل بعضی از سلسلهها و دکانهای تصوّف و عرفان و مانند اینها - بلکه صرفاً از طریق شرع مقدّس آن هم با خبرویت بالا، به دست آوردند.
همین سلسلهی مرحوم آقای قاضی - مجموعهی این بزرگواران که از مرحوم حاج سید علی شوشتری شروع میشود - همهشان مجتهدین طراز اول بودند. یعنی مرحوم آسید علی شوشتری که شاگرد شیخ بود و استاد اخلاقی و سلوکی شیخ بود - در فقه و اصول شاگرد شیخ بود، در سلوک و اخلاق استاد شیخ بود [و] شیخ میآمد از ایشان استفاده میکرد - بعد از فوت مرحوم شیخ که یک مدت خیلی کوتاهی هم [ایشان بعد از شیخ] زنده بودند، درس شیخ را از همان جایی که بود شروع کردند؛ شاگردانی که در درس مرحوم حاج سید علی شوشتری شرکت کردند، میگفتند ما فرقی ندیدیم بین شیخ و بین او؛ یعنی مقام او از لحاظ علمی و فقهی در این مرحله است.
بیانات رهبر انقلاب در دیدار اعضای ستاد برگزاری کنگره بزرگداشت حضرت آیتالله سید علی قاضی (قدّس سرّه)
۱۳۹۱/۰۴/۲۶
✅ به #ندای_تهذیب بپیوندید:
🌹کانال ایتا:
https://eitaa.com/joinchat/3433889827C48be11f7a9
🍂سلسله مباحث: #مهارت_های_طلبگی
پنجره اول: #فعالیت_سیاسی
شماره ۱۵
——————————
◀️ هنگام انتخابات چگونه رفتار کنیم؟▶️
عرصه سیاست، پیچیده و دارای زمینه و بسترهای انحراف و اشتباه است.
به دلیل تأثیر بسیار زیاد عملکرد و رفتار اصحاب دین، در قضاوت مردم و شهروندان درباره دین، فقدان آشنایی ما روحانیان با فعالیت های مطلوب سیاسی مبتنی بر عقل و شرع، می تواند بر ساحت دین خدشه وارد سازد. در این صورت از تاثیرات عمل سیاسی ما کاسته میشود و حتی این فعالیت ها در راستای منافع و اهداف دشمنان قرار خواهد گرفت.
تاریخ گواه این مطلب است که اندیشمندان بسیاری، علی رغم آشنایی با آموزه های دین، به علت فقدان شناخت صحیح زمانه، وضعیت زیست محیط جامعه و عدم درک دقیق موضوعات سیاسی، رفتارهای متناسب از خود بروز نداده و در برخی اوقات، فعالیت آنان، به ریختن آب در آسیاب دشمن انجامیده است. از این رو فهم، درک و دریافت مهارت هایی که موجب تأثير مضاعف رفتار ما شود و عملا در کوتاه ترین زمان، ما را به استوارترین نتایج برساند، برای همه ما ضرورتی اجتناب ناپذیر است.
با عنایت به تأثیرات سوء رفتارهای نامناسب ما روحانیان و دینداران بردین مردم، ضرورت اکتساب مهارتهای خاص در این عرصه برای ما ضرورتی مضاعف می یابد.
براین اساس، باید با آشنایی با مهارتهای متناسب با فعالیت در عرصه سیاست، ضمن اینکه تأثیر فعالیت خویش را تضمین می کنیم و بر عمق آن می افزاییم، الگویی در فعالیت سیاسی منطبق بر ملاک ها و معیارهای شرعی و عقلی ارائه می کنیم.
برخی از رفتارهایی که در فعالیت های سیاسی برای همه، به خصوص ما طلاب و روحانیون، ضروری به نظر می رسد و می تواند حسن فعالیت ما را در عرصه سیاست و سلامت آن را تضمین کند عبارتند از:
«رعایت بی طرفی نسبت به گروه های خودی و بروز رفتار فراجناحی و فرا گروهی»،
«دوری از افراط و تفریط و اتخاذ سیره متعادل و حق مدار»،
«پیروی از راه حق و هدایت به آن»، «ارائه معیارهای اسلامی جهت شناخت حق از باطل»،
«داشتن روحیه حق محوری و سوق دادن فضای سیاسی به سوی آموزه های دینی»،
«استقامت و ثبات قدم در پیروی از حق و حقیقت»،
«اتخاذ رفتار مشفقانه و پدرانه نسبت به آحاد مردم و گروه های سیاسی خودی».
در پست های بعدی، موارد مذکور را به تفصیل بررسی خواهیم کرد.
ادامه دارد...
#راه_و_رسم_طلبگی
#زیِّ_طلبگی
#مهارت_های_طلبگی
#فعالیت_سیاسی
💠 با هشتگ #راه_و_رسم_طلبگی و #زیِّ_طلبگی دیگر مباحث مرتبط با طلبگی را مشاهده فرمایید (مهم)
♾♾♾♾♾♾
✅ به #ندای_تهذیب بپیوندید:
🌹کانال ایتا:
https://eitaa.com/joinchat/3433889827C48be11f7a9
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#استوری #موشن
🔰 انتخاب امیر
بررسی وظایف مسئول جامعه، در کلام امیرالمومنین (علیه السلام)
📜 نامه ۵۳ نهجالبلاغه
#شماره۱ آبادانی شهرها
به #ندای_تهذیب بپیوندید:
🌹کانال ایتا:
https://eitaa.com/joinchat/3433889827C48be11f7a9
💠 #پایان_مهلت_ثبت_نام🔻
👈 #نظام_جامع_اندیشه_اسلامی🔻
🍃 فردا: دوشنبه ۱۰ خرداد ۱۴۰۰
✏️#ثبت_نام و جزئیات بیشتر:👇
http://reg.ismc.ir/rules/191
❇️دبیرخانه نظام جامع اندیشه اسلامی
https://eitaa.com/andishe1400
#قرآن_کریم
✅سوره مبارکه #شوری، صفحه 486، آیات 23 تا 31
🗓1400/03/10
🌷 @nedaye_tahzib
✅ tahzib-howzeh.ir
#دوشنبه_های_بصیرتی
👈 راهكارهای كسب و ارتقای بصیرت 👉
1️⃣ تقویت اعتقادات و باورهای دینی (قسمت اول)
بصیرت عنصری است كه با تحقق دو عامل در فرد، تحقق پیدا میکند؛ یك عامل، شناختی و عامل دیگر، رفتاری است؛ یعنی برای كسب بصیرت، نخست باید مطالب صحیح را شناخت و در گام بعد، بهمقتضای آن شناخت عمل كرد. دراینصورت است كه نوعی روشنی دل، شرح صدر و آرامش قلبی برای انسان پیدا می شود.
بنابراین در كنار شناخت، باید به خودسازی نیز پرداخت تا بصیرت به دست آید.
در حوزه شناخت باید توجه داشت كه اگر در رویارویی با مسائل پیرامون خود، سطحی برخورد كنیم، به دلیل ضعف باور، بهراحتی در دام شیاطین خواهیم افتاد؛ اما اگر به تقویت باورها بیشتر اهمیت دهیم و با استدلال بتوانیم پاسخ شبهات را فراگیریم، هرگز گرفتار این دام نخواهیم شد. بنابراین باید با بهرهگیری از تجربیات عینی، عقل و استفاده از بیانات قرآن، انبیای الهی و ائمه اطهار علیهم السلام، باورهای خود را تقویت کنیم.
اگر بخواهیم نهال ایمان در ما پابرجا باشد، باید ریشههای عمیق آن در زمینِ دل ما، گسترده شده باشد؛ دراینصورت است كه كسی نمی تواند با یك سخنرانی، مقاله یا فیلم، آن را سست کند. كسانی هماكنون میکوشند تا به هر قیمتی، ایمان را از جوانان این مرز و بوم بگیرند.
رهبر معظم انقلاب نیز بارها تأكید فرمودهاند كه دشمن، ایمان جوانان ما را هدف قرار داده است.
پس، برای اینكه ریشههای این نهال در درون زمین دل، استوار شود، باید آن را با تقویت باورهای خود آبیاری کرد.
اگر انقلاب اسلامی برای تحقق حاكمیت دین در جامعه شكل گرفته است، باید برای رسیدن به این هدف، باورهای دینی را زنده نگه داشت. سعادت دنیا و آخرت انسان در گرو ایمان و باورهای دینی است و برای سالم ماندن این باورها باید همواره به آن رسیدگی و آن را تقویت کرد.
همانگونه كه افراد، در زندگی خود، سهمی برای كار، خانواده، رفاه، تفریح، زیارت، و اموری ازاینقبیل قائلاند، سهمی هم باید برای تقویت ایمان خود در نظر داشته باشند.
ما باید بکوشیم تا تحت تأثیر مباحث شكگرایانه، كه بهمنظور تضعیف اعتقادات دینی مطرح میشود، قرار نگیریم و در اصول سهگانة توحید، نبوت و معاد، به هر قیمتی، به یقینی دست یابیم كه شك و شبههای نتواند خللی در آن ایجاد كند؛ در غیر این صورت، اگر نگاه ما به این اصول، سطحی باشد، همواره در معرض سقوط و لغزش خواهیم بود.
بنابراین اگر ما معتقدیم باید اسلام باقی باشد و اسلام حکومت دارد و قوام حکومت اسلامی به امام معصوم علیه السلام و در زمان غیبت به ولی فقیه است، باید سعی کنیم این مبانی و معانی را بهخوبی بفهمیم و باور کنیم؛ وگرنه در هر زمان احتمال دچار شدن به سرنوشت کسانی که در آزمونهای سخت، گمراه شدهاند، وجود دارد
ما هنگامی میتوانیم در شدائد و فتنهها، از آزمونها سربلند بیرون آییم که پایههای فکریمان محکم شده باشد. این پایههای فکری، باید در مراكز علمی، مساجد و مجالس دینی و سایر مراكز مرتبط، بهدرستی، تقویت شود.
كسی نباید تصور كند كه این اعتقادات و باورهای دینی ارثی است و نیازی به كسب كردن ندارد؛ بلكه اساساً زندگی در دنیا برای رسیدن به چنین شناختهایی است.
به #ندای_تهذیب بپیوندید:
🌹کانال ایتا:
https://eitaa.com/joinchat/3433889827C48be11f7a9
#دوشنبه_های_بصیرتی
👈 راهكارهای كسب و ارتقای بصیرت 👉
1️⃣ تقویت اعتقادات و باورهای دینی (قسمت دوم)
بصیرت فقط از راه علوم نظری حاصل نمیشود؛ بلكه عاملی معنوی نیز وجود دارد كه مرتبط با تقویت اعتقادات و باورهای دینی در خود است.
هر اندازه توجه فرد به انجام وظیفه و توكل به خدا و اولیای الهی بیشتر شود، از درون، بیشتر حقایق را تشخیص می دهد و نور باطنی قویتری پیدا می كند:
فَاتَّقُوا فِرَاسَةَ اَلْمُؤْمِنِ فَإِنَّهُ يَنْظُرُ بِنُورِ اَللَّهِ اَلَّذِي خُلِقَ مِنْهُ
از زیرکی مؤمن بهراسید؛ چراکه مؤمن با نور خدا که از آن خلق شده به شما مینگرد (بحار الأنوار , جلد۶۴ , صفحه۷۵».
هركس ایمانش بیشتر باشد، نور باطنی دل او بیشتر است و با نور خدا حقایق را می بیند؛ هرچه توجه افراد به خدا و مظهر انوار او وجود مقدس ولی عصرعجل الله تعالی فرج الشرف بیشتر شود، بر بصیرت آنها نیز افزوده می شود.
نكتهای كه باید در تقویت باورها و اعتقادات دینی بدان توجه شود، این است كه افكار و عقاید همانند یك هرم است؛ قاعده هرم، سطحی بسیار گسترده را دربر میگیرد و ازاینرو بسیاری از باورها و ارزشها در آن میگنجد؛ اما هرچه از قاعده به طرف رأس هرم برویم، آن باورها و ارزشها محدودتر می شود تا به رأس هرم میرسد كه تنها یك نقطه قرار دارد. اگر كسی آن نقطه را محكم كند، تا آخر محكم پیش خواهد رفت؛ اما اگر اول كسی سراغ قاعده هرم برود با هزاران مطلبی روبهرو خواهد شد كه در این قاعده قرار گرفته است و هركدام را كه بخواهد ثابت كند، نیازمند بحث فراوان و زمان زیادی خواهد بود، و همه كس چنین فرصتی ندارند.
پس، ابتدا باید آن رأس هرم را شناخت و سپس سراغ قسمتهایی رفت كه نزدیک به رأس هرم قرار گرفتهاند. اگر آن پایهها محكم شود، میتوان بهتدریج به سراغ مراحل دیگر رفت و آن بخشها را نیز تقویت كرد. اگر در آن بخشها اشكالی هم پیدا شود، با مراجعه به آن مباحث پایهای و اساسی، می توان ابهام را برطرف كرد.
در دین اسلام تأكید شده است ابتدا سه مسئله توحید، نبوت و معاد را محكم كنید؛ اگر این سه اصل درست شد، سایر مسائل نیز حل میشود. به دنبال بحث نبوت، وقتی ثابت گردید كه هرچه پیامبرصلی الله علیه و آله فرموده، صحیح است، میتوان بهراحتی متوجه شد كه بعد از آن حضرت باید سراغ چه كسی برای اداره جامعه رفت. اگر كسی نگاهی منصفانه به زندگی پیامبرصلی الله علیه و آله داشته باشد، پی خواهد برد كه ایشان در هر فرصتی كه پیش میآمد، علی علیه السلام را جانشین خود معرفی میفرمود؛ اما اگر كسی در اصل نبوت آن حضرت شك داشته باشد و ایشان را همچون افراد عادی بپندارد كه دچار خطا و اشتباه میشود، دیگر حرفهای آن حضرت برایش اعتباری نخواهد داشت. در اینجا چون آن نقطه اولی را محكم نكرده، در مسائل دیگرش نیز دچار مشكل شده است؛ اما اگر این نقطه را محكم میكرد و باور میداشت كه پیامبرصلی الله علیه و آله اشتباه نمی كند، در بحث امامت نیز دچار مشكل نمیشد.
باور به قرآن و آموزههای آن نیز از جمله باورهای پایهای است. قرآنی كه فرستاده شد تا شكی در آن نباشد، اگر ادعا شود كه نقدپذیر است، دیگر با سایر كتب تفاوتی نخواهد داشت.
بنابراین برای شناخت درست حق، باید از رأس هرم آغاز و پایه ها را محكم کرد؛ بهتدریج باید به سمت قاعده هرم حركت كرد و بر معلومات خود افزود. اگر كسی آن پایه را محكم كند، اگرچه به تمام حقایق دست نیابد، چون پایه را محكم كرده، امید نجاتش هست؛ اما اگر خود آن پایه متزلزل شود، دیگر پایه ای نخواهد بود كه ساختمان بر روی آن بنا شود.
دلیل آنكه دشمن هماكنون دست بر روی همین موارد گذاشته و در این مباحث بنیادین تشكیك میكند، به منظور تیشه به ریشه زدن است.
امام خمینی رحمه الله در مقدمة وصیتنامة الهی ـ سیاسی خود، با ذکر حدیث «ثقلین»، بر اهمیت این مباحث پایهای تأكید كرده و توجهات را به کتاب و عترت معطوف ساختهاند:
اِنّی تاركٌ فیكُمُ الثّقلَینِ كتابَ اللهِ وعترتی اهلَ بیتی؛ فإِنَّهُما لَنْ یفْتَرِقا حَتّی یرِدَا عَلَی الْحَوض؛
همانا من در میان شما دو وزنة سنگین برجای میگذارم: كتاب خدا و عترتم؛ این دو هرگز از هم جدا نمیشوند تا اینكه در روز قیامت بر من وارد شوند».
امام رحمه الله با آوردن این حدیث در ابتدای وصیتنامة خود نشان دادند كه برای گمراه نشدن باید به كتاب خدا و عترت چنگ زد. دشمن برای اینكه بتواند این دو گوهر گرانبها را از ما بگیرد، تشكیك در آنها را جدّی گرفته است.
به #ندای_تهذیب بپیوندید:
🌹کانال ایتا:
https://eitaa.com/joinchat/3433889827C48be11f7a9
#دوشنبه_های_بصیرتی
💗 از جوانان عزيز توقع دارم در مورد مسائل اساسی کشور، جدّی باشند و جدّی برخورد كنند
🔻رهبرانقلاب: ما از جوانان عزیزمان - چه دختران و چه پسران - توقّع داریم که در مورد مسائل اساسی کشور، جدّی باشند و جدّی برخورد کنند.
🔹روی این مسأله «جدّی بودن» فکر کنید، بعد خواهید دید خیلی از کارهایی که در گوشه و کنار انجام میگیرد، ناشی از جدّی نبودن است.
🔹در دعای کمیل میخوانیم: «قوّ علی خدمتک جوارحی و اشدد علی العزیمة جوانحی و هب لی الجدّ فی خشیتک».
🔹خیال نکنید این دعاها فقط تضرّع و انابه است. در لابهلای این تضرّع، معرفتهای لازم برای زندگی گنجانده شده. این دعاها چشمه معارف اسلامی است.
🔺«قوّ علی خدمتک جوارحی»؛ مرا بر انجام این خدماتی که بر عهدهام است، از لحاظ جسمانی توانا کن. «و اشدد علی العزیمة جوانحی»؛ اراده و عزم مرا مستحکم کن. «و هب لی الجدّ فی خشیتک»؛ به من حالتِ جد بده؛ سرسری نگرفتن؛ بازیچه نینگاشتن. ۸۲/۸/۱۵
🗳 #انتخاب_درست_کار_درست
💻 @Khamenei_ir
به #ندای_تهذیب بپیوندید:
🌹کانال ایتا:
https://eitaa.com/joinchat/3433889827C48be11f7a9
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#دوشنبه_های_بصیرتی
📹 نماهنگ | انتخاب مردم، مدیر قوی و کارآمد
🔺 رهبر انقلاب: در مورد مسئلهی مشارکت، که بعضی نگرانند مشارکت کم خواهد شد. بنده به نظرم این جور میرسد که در مشارکت مردم عامّهی مردم و عموم مردم دنبال اسم این و آن نیستند؛ عامّهی مردم دنبال این هستند که ببینند چه کسی دارای یک مدیریّتی است، [دارای] یک قوّت عمل یا قوّت ارادهای است، [دارای] یک کارآمدیای است که میتواند مشکلات کشور را از میان بردارد؛ دنبال این هستند. اینکه حالا چه کسی با چه نامی، با چه عنوانی و از چه جناحی وارد میدان بشود، برای عموم مردم مطرح نیست؛ اگر نامزدهایی که امروز در صحنهاند بتوانند بیان کنند و به مردم نشان بدهند که دارای این کارآمدی هستند، مردم پای صندوقها هم میروند و مشارکت بالایی هم خواهد بود انشاءالله به توفیق الهی. مهم این است که نامزدها بتوانند مردم را قانع کنند، مردم را به این نتیجه برسانند که این آقا یا این اشخاص میتوانند کشور را اداره کنند، مدیرند، مدبّرند، باصداقتند؛ باید صداقت افراد شناخته بشود و کسانی باشند که دردهای جامعه را بشناسند. ۱۴۰۰/۰۳/۰۶
#انتخاب_درست_کار_درست
💻 @Khamenei_ir
به #ندای_تهذیب بپیوندید:
🌹کانال ایتا:
https://eitaa.com/joinchat/3433889827C48be11f7a9
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📢📢 #ملت_امام_حسین بپا خیزید
که لیلة القدر انقلاب نزدیک است...
📽 بخش هایی از مراسم افتتاحیه ستاد حوزوی انتخاباتی ملت امام حسین (علیه السلام)
🇮🇷 #ستاد_ملت_امام_حسین 🇮🇷
#به_نیابت_از_حاج_قاسم
🌀🌀 خانه طلاب جوان 🔰🔰
http://eitaa.com/joinchat/2731802626C6597703c2f
به #ندای_تهذیب بپیوندید:
🌹کانال ایتا:
https://eitaa.com/joinchat/3433889827C48be11f7a9
🍂سلسله مباحث: #مهارت_های_طلبگی
پنجره اول: #فعالیت_سیاسی
شماره ۱۶
——————————
◀️ هنگام انتخابات چگونه رفتار کنیم؟▶️
1⃣ اخلاق محور باشیم
در خصوص دخالت اخلاق در عرصه سیاست بچند نظر اشاره می شود:
الف: برخی غایت اخلاق و سیاست را از هم متمایز دانسته؛ لذا با انکار نسبت میان این دو، دخالت هر کدام در حریم دیگری را ناروا دانسته اند.
ب: برخی دیگر بر این باور بودند که اخلاق باید در راستای اهداف سیاست به کار گرفته شود. ماکیاولی از جمله متفکرانی است که به تئوریزه کردن این مدعا پرداخت. او به این باور دامن زد که بی آنکه التزامی اخلاقی به اهداف سیاسی وجود داشته باشد، می توان از اخلاق برای دستیابی به هدف های سیاسی بهره گرفت.
ج: در مقابل این دو دیدگاه، مکتب اسلام بر این باور است که سیاست باید بر محور اخلاق امتداد یابد و در تزاحم میان سیاست و اخلاق، بر اصالت اخلاق تأکید می ورزد. بررسی سیره سیاسی اهل بیت علیهم السلام نشان می دهد که آنان هیچگاه از منطق «هدف وسیله را توجیه میکند» پیروی نکرده و به هیچ وجه از ابزارهای غیر اخلاقی جهت وصول به اهداف اخلاقی - الهی بهره نگرفتند.
از باب نمونه در این خصوص می توان به سیره حضرت علی (ع) اشاره کرد. ایشان در عبارتی، سر عدم به کارگیری راهکارهای غیر اخلاقی در مسائل سیاسی - اجتماعی را اطاعت از ارزشها و اوامر الهی دانسته و عبور از مرزهای اخلاق و شریعت را در گستره سیاست ورزی، غیرمجاز اعلام داشته است:
«من به خوبی از تمام ریزه کاری های سیاست مخرب باخبرم، و راه های پیروزی بر دشمن را دقیقا می دانم و توانایی به کار بستن آنها را دارم؛ ولی می دانم که حفظ ارزش ها هرگز اجازه بسیاری از این چاره جویی های سیاسی را که از اصول شیطانی سرچشمه می گیرد، نمی دهد. من به اوامر و نواهی الهی چشم دوخته ام . هرجا به من اجازه پیشروی بدهد، می روم، و هرجا مانع
شود، باز می ایستم.
ایشان روش معاویه را برنتابیدند؛ چراکه حیله، نیرنگ، نقض پیمان و ظلم را برای رسیدن به اهداف خویش، تجویز می کرد. آن حضرت جدا از اینکه عرصه سیاست را از این امور مبرا میدانستند، تمایز روش خویش در سیاست ورزی را در مراعات اصول اخلاقی و الهی معرفی
کردند و این گونه اظهار داشتند: :
«به من میگویند پیروزی خود را در جور و ستم درباره کسانی که بر آنها حکومت میکنم، جست وجو نمایم. به خدا سوگند! هرگز به چنین کاری دست نمی زنم (نهج البلاغه خ ۱۲۶)».
برخی از مواردی که در این راستا می توان به عنوان الگوی عملی ياد کرد، از قرار ذیل است:
۱. بعد از آنکه دشمن در جنگ صفین آب را به روی حضرت على ع و سپاهیانش بست و پس از آنکه یاران امام ع دشمن را عقب رانده و شریعه فرات را در اختیار گرفتند، برخی از یاران ایشان پیشنهاد کردند که آب را به روی لشکر دشمن ببندند تا از پای در آیند. ولی ایشان به این پیشنهاد اعتنا نکرده و فرمودند:
«آبی را که خدا بر آنها حلال کرده از آنها منع نمیکنم»
۲. حضرت علی در جنگ صفین هنگامی که می توانست عمرو عاص را به قتل برساند، به این دلیل که وی برای فرار از کشته شدن، خود را کاملا برهنه کرده بود، از وی روی برگرداند و از کشتن او صرف نظر کرد. (ابن شهر آشوب، المناقب ج ۳، ص ۱۷۸)
٣. مسلم بن عقیل با اینکه می توانست ابن زیاد را غافلگیرانه در خانه هانی بن عروه به قتل برساند، با توجه به روایت پیامبر که ترور را منع کرده و فرموده بود: «الايمان قيد الفتك»؛ از این کار خودداری کرد و عملا جان خویش را در این راه نهاد (ابن اثیر، الکامل فی التاریخ ج ۴ ص ۲۷)
گریز از اخلاق در عرصه سیاست، به اخلاق گریزی در جامعه کمک می کند. بهره گیری از موارد غیر اخلاقی، مانند خدعه و نیرنگ در سیاست، موجب خواهد شد گستره آن به مناسبات فرهنگی و اجتماع نیز سرایت کند و توسعه آن به حریم سیاسی و حکومتی، بنیان جامعه و اساس دین را به ورطه افول و خطر می اندازد. براین اساس، اهل بیت (علیهم السلام) به اقتضای مراعات مصلحت مهم تر، اخلاقی شدن فضای جامعه را در نظر گرفتند و با نفی به کارگیری امور غیر اخلاقی در عرصه سیاست، از بسیاری فرصت های در دسترس که بنا بر مقتضای مبارزات سیاسی می توانست فضای سیاسی را به نفع خود خاتمه دهند، چشم پوشیدند.
با توجه به این مطالب درباره الگوی رفتار سیاسی، ما طلاب و روحانیان باید با تکیه بر سیره سلف صالح خویش، اخلاق محوری در رفتار سیاسی را مد نظر قرار دهیم
ادامه دارد...
#راه_و_رسم_طلبگی
#زیِّ_طلبگی
#مهارت_های_طلبگی
#فعالیت_سیاسی
💠 با هشتگ #راه_و_رسم_طلبگی و #زیِّ_طلبگی دیگر مباحث مرتبط با طلبگی را مشاهده فرمایید (مهم)
♾♾♾♾♾♾
✅ به #ندای_تهذیب بپیوندید:
🌹کانال ایتا:
https://eitaa.com/joinchat/3433889827C48be11f7a9
#قرآن_کریم
✅سوره مبارکه #شوری، صفحه 487، آیات 32 تا 44
🗓1400/03/11
🌸 @nedaye_tahzib
🌾 tahzib-howzeh.ir