🔰 راه حل مشکلات، انتخاب درست است نه کناره گیری از صندوق رای
🔺 رهبر انقلاب، امروز: گفته میشود برخی بخاطر مشکلات معیشتی مردد هستند که در انتخابات شرکت نکنند. نبایستی این چیزها ما را دلسرد کند درباره انتخابات. اگر نابسامانی و ناکارآمدی وجود دارد باید آنرا با انتخاب درست و خوب جبران کنیم نه با عدم انتخاب. اگر ضعفی در مدیریتها وجود دارد راه چاره آن چیست؟ که ما در مدیریتها دخالت نکنیم؟ یا نه، یک مدیریت به معنای واقعی کلمه اسلامی و مردمی انتخاب کنیم.
در انتخاب باید دقت کرد. به وعده و حرف نمیشود اعتماد کرد. درباره خارجیها هم همین را میگویم . به مسئولین عزیز در همین قضایای هسته ای که در جریان است همین را میگویم. در مسائل مهم کشور هم همینجور است.
حرف آسان است. باید نگاه کرد این وعده را که این فرد میدهد آیا در گذشته این فرد عملی وجود دارد که این وعده را تصدیق کند یانه.
نامزدها وعده هایی را که مطمئن نیستند میتوانند انجام بدهند را ندهند. این وعده ها به ضرر کشور است. اگر چنانچه به ریاست جمهوری رسیدید و نتوانستید انجام دهید مردم را نسبت به نظام دلسرد میکنید. وعده هایی که اهل فن تایید میکنند قابل تحقق است را بدهید، اما این وعده هایی که پشتوانه عملی ندارد را این وعده ها را نباید داد چون موجب دلسردی مردم خواهد شد و این گناه است
📝 #بسته_خبری
💻 @Khamenei_ir
#جمعه_های_مهدوی
👈 اوغایب نیست، ما غایبیم 👉
تمام مشکلات ما ناشی از این است که از امام زمان عجل الله تعالی فرجه دور شده ایم. نجات یک ملّت به امام زمان عجل الله تعالی فرجه وابسته است. امام زمان عجل الله تعالی فرجه انسان کامل است. کافی است که نظر مبارکشان بر جان ما بیفتد تا ما انسان شویم، یعنی مبادی میل ما اصلاح شود زیرا که وجود ائمه تکوینی است، غیب و شهود ندارد، بودنِ هستی به وجود آن حضرت است و هر کس به اندازه نزدیکی به نظر او بقاء و واقعیت می یابد و معنی دار می شود.
امام زمان عجل الله تعالی فرجه در زمان غیبت مثل خورشیدی که نورش پشت ابر است، فیض می رساند. علّت عدم بهره برداری از فیض آن حضرت خودمان هستیم. امام غایب نیست، ما غایبیم. ماییم که دنیایی شده ایم. اگر یک زندگی دینی را آغاز کنیم، با یک نظر امام زمان عجل الله تعالی فرجه جوهر ما عوض می شود و مسّ وجودمان کیمیا می گردد. مزّه آدم شدن را اگر بچشیم، چیز دیگری برای ما مزّه دار نخواهد بود.
عمده آن است که معنی واقعیِ انسان بودن را که به نزدیکی به امام زمان عجل الله تعالی فرجه است درک کنیم و بدانیم مسلّم هر کس به هر جا رسید از دریچه نظر آن حضرت رسید.
به #ندای_تهذیب بپیوندید:
🌺 کانال ایتا:
https://eitaa.com/joinchat/3433889827C48be11f7a9
#جمعه_های_مهدوی
👈 موجود بودنِ موعود 👉
یکی از مسائلی که شیعه به آن معتقد است و یکی از نکات عمیق تفکر شیعه است «موجود» بودن «موعود» است. و این نحوه عقیده، نشانه شعور بزرگ و واقع بینی ارزشمند شیعه است.
در این مطلب هیچ شکی نیست که همه ادیان تا این جا را معتقدند که موعودی هست و با دجّالِ آخرالزمان می جنگد و جهان را به یک عدالت و معنویت آرمانی می رساند؛ و این عقیده، هم مبانی دینی دارد هم مبانی فلسفی. آنچه شیعه متوجه است و به گفته هانری کُربَن؛(1)
همین سبب زنده بودن مکتب تشیع شده این است که آن موعود، هم اکنون موجود است. یعنی این طور نیست که امام زمان عجل الله تعالی فرجه در آخر تاریخ عالَم، موجود شوند و سپس ظهورکنند. بلکه آخرالزمان، ظرف ظهور وجود مقدس امام زمان عجل الله تعالی فرجه است. یعنی وجودی که قبلاً هم بوده، درآخرالزمان ظاهر می شود.
پی نوشت:
1- کتاب شیعه (مذاکرات و مکاتبات پروفسور هانری کربن با علامه طباطبایی«ره») مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران.
به #ندای_تهذیب بپیوندید:
🌺 کانال ایتا:
https://eitaa.com/joinchat/3433889827C48be11f7a9
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️ از اینجا خواهیم رفت...
🔻مسئله این است به این فکر کنیم که شمایی که رئیس جمهور بودی برای مردم چه کردی؟
🔻شمایی که نخست وزیر بودی چه کردی؟
🔻شمایی که وزیر بودی چه کردی؟
به #ندای_تهذیب بپیوندید:
🌺 کانال ایتا:
https://eitaa.com/joinchat/3433889827C48be11f7a9
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥امام خمینی رحمةالله این ابهت را از کجا آورد؟!
🔺علت ترس ابرقدرتهای شرق و غرب از امام خمینی رحمةالله از زبان سردار دلها
🌺 کانال ایتا:
https://eitaa.com/joinchat/3433889827C48be11f7a9
🍂سلسله مباحث: #مهارت_های_طلبگی
پنجره اول: #فعالیت_سیاسی
شماره ۲۰
——————————
◀️ هنگام انتخابات چگونه رفتار کنیم؟▶️
1⃣ اخلاق محور باشیم
2⃣ بدنبال هدایت دیگران باشیم
3⃣ دعوت به حق و حقیقت را یک اصل بدانیم
4⃣ همچون پدری مهربان باشیم
5⃣ از رفتار جناحی بپرهیزیم
از جمله ضرورت های رفتاری ما روحانیان در عرصه سیاسی و از الزامات رفتار پدرانه، این است که در سیاست ورزی - به خصوص در عرصه انتخابات که از منازعات سیاسی، تبلیغات جناحی، کشمکش های فکری و فرهنگی مملو است - نباید با طرفداری علنی از گروه یا حزبی خاص، گروهی دیگر را ناشایست معرفی کنیم؛ زیرا همه نامزدهای انتخابات، بنا بر نظر نهادهای ذی صلاح، واجد صلاحیت در تصدی منصب مورد نظر هستند، و نفی صلاحیت برخی، موجب تشکیک در
نظر قانونی نهادهای ذی صلاح می شود. علاوه بر این، این عمل به اعتماد و احترام مردم به ما لطمه شدید وارد می سازد و با فروکاستن ما از جایگاه «پدری مهربان» به «رقیبی سرسخت»، زمینه تلاش برخی جهت تضعیف و شکست ما را فراهم می آورد و نفوذ کلام، اقتدار و احترام ما را کاهش میدهد.
این امر باعث کدورت و ناراحتی برخی از گروه ها و احزاب معتقد و وفادار به نظام ولایی خواهد شد که در نهایت، موجب از بین رفتن یا کاهش جایگاه معنوی و مذهبی ما در جامعه می شود و دوری مردم از مساجد و محافل دینی را رقم خواهد زد.
از این رو سزاوار است برای حفظ خاستگاه و جایگاه فکری و دینی، ما روحانیان که مهم ترین نهاد مورد اعتماد مردم بوده و عمدتا مرجع مشورت آنان محسوب می شویم، حالت پدری و هدایتگری را حفظ کنیم و از اموری چون دخالت مستقیم در انتخابات و جانبداری افراطی از نامزدها یا گروه های خاص، موضع گیری علیه برخی از افراد و گروه ها، تندروی و افراط در بیان مواضع شخصی، پیگیری منافع فردی و گروهی از تریبون های مذهبی و استفاده نابجا از امکانات مساجد و محافل مذهبی به نفع اشخاص، پرهیز کنیم.
امام خمینی در این راستا روحانیان را مورد خطاب قرار داده، اظهار داشتند:
روحانیون محترم ... سعی کنند در حوزه خود، از افراد و گروه های مسلمان که در انتخابات کاندید شده و یا از کاندیداهای مورد علاقه خود طرفداری میکنند، چون پدری مهربان باشند و آنان را با دید محبت بنگرند.
رویکرد پدرانه، و فراجناحی، مقتضی این نیست که برای حفظ جایگاه خويش، نسبت به انتخابات و امور آن، مسامحه و پرهیز کنیم و از آن کناره بگیریم؛ زیرا این خطر همواره وجود دارد که دشمنان از این نقطه نفوذ کنند و با وارد کردن افراد غیر شایسته، بلکه نفوذی، ضربات جبران ناپذیری را بر کشور وارد سازند؛
همان خطری که امام خمینی آن را اینگونه گوشزد نمودند:
«اگر در انتخابات مسامحه کنیم، مطمئن باشید که از راه مجلس به ما لطمه می زنند» .
ما روحانیان با رصد گرایش ها و جناحهای سیاسی و عملکرد آنها، باید ضمن هشدار و توجه به آنان در خصوص انحراف احتمالی از مسیر درست، به مردم نیز در این مورد اطلاع رسانی کنیم.
طبیعتا عدم طرفداری یا مخالفت صریح ما روحانیان در صورتی است که انحراف واضحی وجود نداشته و همگان ذیل قانون و شرع به فعالیت سیاسی و انتخاباتی مشغول باشند.
اما در صورتی که انحراف از اصول مشخص دین و قانون، صورت بپذیرد، نه تنها نباید از دخالت در این قضایا کناره بگیریم، بلکه باید با دخالت فعال، با انحراف و کژی برخورد کنیم و ضمن نصیحت و هدایت، مردم را نیز از آن آگاه سازیم و از حمایت آن منصرف کنیم.
علاوه بر این، بسیاری از مردم، با وجود شناخت ملاک ها قادر نیستند افراد منطبق بر ملاکها را بشناسند؛ از این رو از روحانی مورد اعتماد خویش انتظار دارند فرد یا گروه شایسته را به آنان معرفی کند.
لذا نباید مراجعان را از دیدگاه شایسته و منطبق بر معیارهای دینی، محروم کنیم.
بدیم نفلور لازم است مانند سایر افراد جامعه، نظر خود را فارغ از هرگونه تعصب و گرایش حزبی، اعلام نماییم.
ادامه دارد...
#راه_و_رسم_طلبگی
#زیِّ_طلبگی
#مهارت_های_طلبگی
#فعالیت_سیاسی
💠 با هشتگ #راه_و_رسم_طلبگی و #زیِّ_طلبگی دیگر مباحث مرتبط با طلبگی را مشاهده فرمایید (مهم)
♾♾♾♾♾♾
✅ به #ندای_تهذیب بپیوندید:
🌹کانال ایتا:
https://eitaa.com/joinchat/3433889827C48be11f7a9
#قرآن_کریم
✅سوره مبارکه #زخرف، صفحه 491، آیات 23 تا 32
🗓1400/03/15
🌹 @nedaye_tahzib
☘️tahzib-howzeh.ir
👈 انگيزهها و اهداف قيام پانزده خرداد 👉
منشا و خاستگاه قيام پانزده خرداد انديشههاي روحانيت مبارز شيعه، به رهبري حضرت امام خميني (ره) بود. در انديشهها و تفکر آن حضرت، تشکيل حکومت اسلامي و اجراي احکام اسلام جايگاه خاصي داشت. بر اين اساس، پياده شدن قوانين اسلام در حوزههاي سياست، اقتصاد، فرهنگ و اجتماع از انگيزههاي اصولي نيروهاي مذهبي محسوب ميشد. اما با توجه به تخطي رژيم شاه از حدود الهي و عدم اجراي احکام اسلام، امر به معروف و نهي از منکر، دفاع از سنتها و ارزشهاي اسلامي، مقابله با برنامههاي استعماري آمريکا و اسرائيل، مبارزه با حاکميت و گسترش فرهنگ غربي که منافي با معيارهاي فرهنگ اسلام ناب محمدي بود، از انگيزههاي نسل جديد روحانيت، براي ورود به عرصه سياسي کشور و وقوع قيام پانزده خرداد به شمار ميرفت.
( ر. ک. علي بابابي، غلامرضا. فرهنگ علوم سياسي، دو جلد، چاپ دوم، تهران: شرکت نشر و پخش ويس، 1369، جلد دوم، ص. 147.)
✅ به #ندای_تهذیب بپیوندید:
🌹کانال ایتا:
https://eitaa.com/joinchat/3433889827C48be11f7a9
👈 نتايج و پيامدهاي قيام پانزده خرداد 1342 👉
قيام پانزده خرداد اگرچه توسط رژیم سرکوب شد، اما تاثيرات بلند مدت خود را بر روند سياسي و اجتماعي ايران باقي گذاشت. اين تاثيرات عميق ناشي از ويژگي هاي ناب اين قيام بود که عبارتند از مذهبي بودن نهضت و حضور نيروهاي مذهبي در آن که موجب حضور گسترده مردم در جريان مبارزه شد، پيروي از مباني دين اسلام در جريان مبارزه، مشخص بودن رهبري مبارزه که در وجود امام خميني تجلي يافته بود، اخلاص و قاطعيت رهبر نهضت و جبنه بيگانه ستيزي جنبش که لبه تيز آن متوجه آمريکا، اسرائيل و شخص شاه بود.
با توجه به اين خصوصيات، نتايج و پيامدهاي قيام را ميتوان به اختصار اينگونه برشمرد:
1 - افزايش رشد سياسي روحانيت و حوزههاي علميه و ورود آنها به عرصه سياست کشور;
2 - الگو قرار گرفتن مذهب براي مبارزه و رويکرد بيشتر نيروهاي مبارز به مذهب;
3 - رشد و آگاهي تودههاي مردم و تکامل مبارزات آنان;
4 - افشاي چهره منافقانه و رياکارانه شاه و روشن شدن ماهيت رژيم وي براي مردم;
5 - بياعتبار شدن شرق و غرب، به دليل موضع گيريهاي منفي آمريکا و شوروي در مقابل قيام مذکور;
6 - تثبيت مرجعيت و رهبري امام خميني با تاييد مراجع و علما و حمايت و پشتيباني مردم;
7 - روشن شدن ماهيت گروههاي سياسي وابسته و ليبرال و محو شدن جاذبه گروههاي سياسي غير مذهبي;
8 - توسل به شيوه مبارزه قهرآميز توسط برخي گروههاي مبارز;
9 - احساس ضرورت ايجاد تشکل براي ادامه مبارزه با رژيم.
به طور کلي قيام مردم ايران در پانزدهم خرداد 1342، باعث افزايش آگاهي سياسي مردم و حضور بيشتر آنها در صحنه شد و با تثبيت رهبري امام خميني (ره) ، گروههاي سياسي غير مذهبي به حاشيه رانده شدند، امام خميني (ره) با دميدن روح خودباوري و نفي از خودبيگانگي، زمينههاي بازگشتبه اسلام اصیل را در ميان قشر جوان و روشنفکر دانشگاهي فراهم ساخت و باعث رويکرد نيروهاي سياسي، اجتماعي و فرهنگي کشور به سوي مذهب شد. بنابراين، قیام پانزده خرداد به رهبري امام خميني (ره) در واقع، آمادهسازي شرايط و زمينههاي لازم برای وقوع و شکل گیری انقلاب اسلامي را در دامن خود پرورش داد.
منبع: پایگاه https://www.pasokh.org/
✅ به #ندای_تهذیب بپیوندید:
🌹کانال ایتا:
https://eitaa.com/joinchat/3433889827C48be11f7a9
#قرآن_کریم
✅سوره مبارکه #زخرف، صفحه 492، آیات 33 تا 32
🗓1400/03/16
💐 @nedaye_tahzib
🌱 tahzib-howzeh.ir
❇️ یکشنبههای هفته: #اسوه_های_اخلاقی ❇️
⏺#نقش_الگو_در_تربیت
شماره 16
—————————
🔅شرایط اثرگذاری الگوها (قسمت سوم)
1️⃣ ضرورت آمیختگی تقلید با منطق و پرهیز از مقلدپروری بدون استدلال
2️⃣ نزدیکی و هماهنگی میان الگو و الگوپذیر
3️⃣ گونه گونی الگوها
4️⃣ استمرار معرفی الگو
5️⃣ هماهنگی میان الگوها
✔️ب) نزدیکی و هماهنگی میان الگو و الگوپذیر
نزدیکی و هماهنگی بین الگو و الگوپذیر، فرآیند الگوبرداری و همانندسازی را سرعت می بخشد. همچنین انگیزه تربیت شونده را در الگو برداری افزایش می دهد و اعتماد به نفس را در او تقویت می کند. بنابراین، هرچه فاصله میان الگو و الگوپذیر نزدیک تر باشد، انگیزه و علاقه بیشتری برای پیروی و همانندسازی در الگوپذیر به وجود می آید. کم بودن فاصله میان الگو و الگوپذیر و نزدیک و هماهنگ بودن آنها در جهت های گوناگون، سبب می شود الگوپذیر، الگو را از خود بداند و نوعی ارتباط عاطفی نسبت به او پیدا کند. برای نمونه، اگر اسوه هایی از زندگانی ائمه اطهار علیهم السلامدر خردسالی، برای کودکان و به همین ترتیب، از دوران جوانی ائمه برای جوانان معرفی شود، نتیجه الگوگیری، بسیار مفیدتر و کارآمدتر خواهد بود.
قرآن کریم از این مطلب غافل نیست و به آن توجه کرده است. خداوند در نخستین گام برای هدایت انسان ها، پیامبرانی از جنس خود بشر فرستاده است.
قُلْ إِنَّما أَنَا بَشَرٌ مِثْلُکُمْ یُوحی إِلَیَّ. (کهف: 110؛ فصلت: 6)
(ای پیامبر) بگو همانا من بشری مثل شما هستم که به من وحی می شود.
خداوند، پیامبران را الگوهایی از جنس خود بشر قرار داد تا بشر با الگوهای تربیتی خود احساس بیگانگی نکند. همچنین خداوند با این کار می خواست به ما انسان ها بفهماند که شما نیز مانند این پیامبران هستید و با تلاش و پیروی از این الگوها می توانید از کمال این پیامبران بهره مند شوید.
ادامه دارد...
#الگو_و_تربیت
♾♾♾♾♾♾♾
✅ به #ندای_تهذیب بپیوندید:
🌹کانال ایتا:
https://eitaa.com/joinchat/3433889827C48be11f7a9
❇️ یکشنبههای هفته: #اسوه_های_اخلاقی ❇️
⏺#نقش_الگو_در_تربیت
شماره 17
—————————
🔅شرایط اثرگذاری الگوها (قسمت چهارم)
1️⃣ ضرورت آمیختگی تقلید با منطق و پرهیز از مقلدپروری بدون استدلال
2️⃣ نزدیکی و هماهنگی میان الگو و الگوپذیر
3️⃣ گونه گونی الگوها
4️⃣ استمرار معرفی الگو
5️⃣ هماهنگی میان الگوها
✔️ج) گونه گونی الگوها
کمال و خصلت های نیکو، گوناگون است و هر الگویی نیز در جهتی خاص، قابلیت الگودهی دارد. بنابراین، لازم است بر اساس اختلاف نیازهای الگوپذیران، الگوهای گوناگون و کاملی معرفی شود معمولاً الگوها هم به سبب بهره مندی از کمال های خاص، در همان جهت خاص، دارای قدرت اثرگذاری بیشتری هستند. به همین دلیل، الگوهایی که قرآن کریم معرفی کرده است، معمولاً بسیار گوناگون هستند(1) که به چند مورد اشاره می شود:
1. حضرت یوسف؛ الگوی مقاومت در مقابل دیو شهوت.(یوسف: 21 _ 56)
2. جوانان اصحاب کهف؛ اسوه های مهاجرت در راه خدا برای دست یابی به رشد و تربیت.(کهف: 9 _ 26)
3. داوود جوان؛ اسوه شهامت و شجاعت در مبارزه با طاغوت.(سبأ: 4 _ 13؛ انبیا: 78 _ 80 ؛ ص : 17 _ 26؛ بقره: 251)
4. حضرت اسماعیل؛ الگوی تسلیم در مقابل فرمان خدا.(حج: 26، 42، 43، 51 و 58)
5. حضرت ابراهیم؛ الگوی فطرت جویی، عادت گریزی و بت شکنی.(همان)
6. حضرت نوح؛ الگوی پایداری و استقامت در تبلیغ دین.(نوح: 1 _ 27)
7. حضرت ایوب؛ الگوی بردباری در سختی های روزگار.(نساء: 163؛ انعام: 84 ؛ ص : 41 _ 46؛ انبیا: 83 _ 84)
8. حضرت محمد صلی الله علیه و آله؛ الگوی کامل مکارم اخلاقی.(احزاب: 21؛ قلم: 4؛ انبیاء: 107؛ توبه: 128)
پی نوشت:
1.. نک: رضا رستمی زاده، مقاله «الگوهای تربیتی در قرآن»، مجله معرفت، شماره 69، ص 12.
ادامه دارد...
#الگو_و_تربیت
♾♾♾♾♾♾♾
✅ به #ندای_تهذیب بپیوندید:
🌹کانال ایتا:
https://eitaa.com/joinchat/3433889827C48be11f7a9
امام صادق علیهالسلام و شبکهٔ مبلغان
امام صادق (علیهالسلام ) در اواخر دوران بنیامیه، شبکهٔ تبلیغاتی وسیعی را که کار آن، اشاعهٔ امامت آلعلی (علیهالسلام ) و تبیین درست مسألهٔ امامت بود، رهبری میکرد؛ شبکهای که در بسیاری از نقاط دوردست کشور مسلمان، به ویژه در نواحی عراق و خراسان، فعالیتهای چشمگیر و ثمربخشی دربارهٔ مسألهٔ امامت عهدهدار بود، ولی این تنها یک روی مسأله و بخش ناچیزی از آن است. موضوع تشکیلات پنهان در صحنهٔ زندگی سیاسی امام صادق (علیهالسلام) و نیز دیگر ائمه (علیهمالسلام)، از جمله مهمترین و شورانگیزترین و در عین حال مجهولترین و ابهامآمیزترین فصول این زندگینامهٔ پرماجراست.
مقام معظم رهبری، ۲۱خرداد۱۳۵۸
مطالعهٔ بیشتر در سایت khamenei.ir
✅ به #ندای_تهذیب بپیوندید:
🌹کانال ایتا:
https://eitaa.com/joinchat/3433889827C48be11f7a9
🔴شیعیان ما صبورترند
يكى از اصحاب از امام صادق عليه السّلام روايت مىكند فرمود: ما صابر هستيم ولى شيعيان ما از ما صابرتر مىباشند، عرض كردم قربانت گردم چگونه شيعيان شما از شما صابرتر هستند، فرمود؛ ما مىدانيم و صبر مىكنيم و آنها صبر مىكنند در حالی که نمىدانند چه خواهد شد.
عَن بَعْضِ أَصْحَابِهِ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ إِنَّا صُبَّرٌ وَ شِيعَتُنَا أَصْبَرُ مِنَّا قُلْتُ جُعِلْتُ فِدَاكَ كَيْفَ صَارَ شِيعَتُكُمْ أَصْبَرَ مِنْكُمْ قَالَ لِأَنَّا نَصْبِرُ عَلَى مَا نَعْلَمُ وَ شِيعَتَنَا يَصْبِرُونَ عَلَى مَا لَا يَعْلَمُونَ .
بحار الأنوارج68 ص80
خوشبحال کسانی که در راه دین صبر کنند و ثابت قدم باشند و دینداری را رها نکنن
الاستقامة ثم الاستقامة
الصبر ثم الصبر
⬛️شهادت امام صادق علیه السلام را تسلیت عرض مینماییم
✅ به #ندای_تهذیب بپیوندید:
🌹کانال ایتا:
https://eitaa.com/joinchat/3433889827C48be11f7a9
🍂سلسله مباحث: #مهارت_های_طلبگی
پنجره اول: #فعالیت_سیاسی
شماره 21
——————————
◀️ هنگام انتخابات چگونه رفتار کنیم؟▶️
1⃣ اخلاق محور باشیم
2⃣ بدنبال هدایت دیگران باشیم
3⃣ دعوت به حق و حقیقت را یک اصل بدانیم
4⃣ همچون پدری مهربان باشیم
5⃣ از رفتار جناحی بپرهیزیم
6⃣ تعادل و میانه روی را در پیش گیریم
ما طلاب و روحانیان باید از دو سو به اعتدال و میانه روی توجه کنیم .
از یک سو تکثرگرایی و وجود فرقهها، نحله ها و احزاب ، در اسلام، مورد پذیرش قرار گرفته و طبیعتا همگان نمیتوانند مانند هم فکر و یکسان عمل کنند؛ لکن این به معنای جواز گروه بندی بر محور ملاک های باطل و تعصب های فرقه ای و ستیزه جویی بر آن اساس نیست. بلکه فقط بخشی از گروه گرایی مورد تأیید است که در مدار حق بوده و تابع اختلاف سلائق یا اختلاف اجتهاد در فروع اسلامی باشد. براین اساس،
گروه گرایی که ناشی از افراط و تفریط، دوری از اخلاق و آموزه های دینی، کج روی و انحراف و گرایش به چپ و راست یا شرق و غرب بوده و در صراط مستقیم قرار نداشته باشد، مورد تأیید نخواهد بود.
طبیعتا ما طلاب و روحانیان که با آموزه های دینی آشنایی داریم و خط فکری خود را از منابع و مبانی دینی اخذ میکنیم، ضمن اینکه خود، بر این اعتدال فکری قرار خواهیم داشت، شایسته است ضمن ترسیم اصول سیاسی اسلام برای مردم، دیگران را نیز بدین سو دعوت کنیم.
امام حسن عسکری ع در این باره می فرماید:
الصراط المستقيم في الدنيا فهو ما قصر عن الغلو وارتفع عن التقصير واستقام فلم يعدل الى شيء من الباطل؛
صراط مستقیم دنیا، راهی است که از افراط و تفریط به دور است، پا برجا ایستاده و کمترین انحرافی به سوی باطل ندارد.
بر این اساس، لازم است در خصوص رعایت اعتدال فکری، از اعمال سلیقه های فردی و تأکید بر گرایش های خاص جناحی و قومی بپرهیزیم و با قرار داشتن بر محور میانه و طريق حق، همگان را به این مسیر دعوت کنیم؛
چنان که امام علی می فرماید:
اليمين والشمال مضلة و الطريق الوسطي هي الجادة عليها باقي الكتاب وآثار النبوة و منها منفذ السنة واليها مصير العاقبة
انحراف به راست و چه گمراهی و ضلالت است. راه مستقیم و میانه، جاده وسیع حق است.
قرآن و آثار نبوت همین طریق را توصیه میکند و دعوت پیامبر نیز به همین راه اشاره می نماید و سرانجام، همین جاده مقیاس کردار همگان است. راه همه باید
به آن منتهی گردد
از سوی دیگر، عقلانیت در رفتار سیاسی اقتضا میکند که فعالان سیاسی، در فعالیتهای خویش، از هرگونه افراط و تفریط به دور بوده و اعتدال را مراعات کنند. چه آنکه به مقتضای فهم عقلا و روایات اهل بیت، افرادی که در ورطه افراط و تفریط گرفتار می آیند، انسان های جاهل بوده و انسان عاقل، همواره میانه روست.
ادامه دارد...
#راه_و_رسم_طلبگی
#زیِّ_طلبگی
#مهارت_های_طلبگی
#فعالیت_سیاسی
💠 با هشتگ #راه_و_رسم_طلبگی و #زیِّ_طلبگی دیگر مباحث مرتبط با طلبگی را مشاهده فرمایید (مهم)
♾♾♾♾♾♾
✅ به #ندای_تهذیب بپیوندید:
🌹کانال ایتا:
https://eitaa.com/joinchat/3433889827C48be11f7a9
#قرآن_کریم
✅سوره مبارکه #زخرف، صفحه 493، آیات 48 تا 60
🗓1400/03/17
🌷 @nedaye_tahzib
✅ tahzib-howzeh.ir