🔹میراث نفیس🔹
✅ آفتاب فطرت؛ ناشر انحصاری آثار فقیه عارف حضرت آیة الله سعادت پرور(قدس سره) منتشر کرد:
——ثمرات حیات——
📚جلد چهارم و آخرین جلد از مجموعه ارزشمند و نفیس و نورانی ثمرات حیات منتشر شد.
📚 گنجینه عظیمی از معارف اسلام ناب محمدی که از جان زلال و قلب تابناک علامه طباطبایی جوشیده و بر زبان مبارکش جاری شده و توسط شاگرد برجسته ایشان، فقیه عارف حضرت آیتاللّه سعادتپرورـ پهلوانی طهرانی ـ به اهالی این زمان هدیه شده است .
📌مرکز فروش: قم/ خ معلم/مجتمع ناشران، طبقۀ زیرزمین، پلاک B12
تلفن: 37842549-025
پایگاه اطلاع رسانی و فروش:
Www.ketabrah24.ir
https://eitaa.com/aftabefetrat
https://eitaa.com/Nedaysaadat
✅ضرورت اقرار لفظى به توحید
💠... مبادا خواننده اى بگويد: چرا تهليل و لا اله الا اللَّه بگويم [با اینکه] من اين شهود را ندارم، ...؟
💠 [باید گفت] گویا اين گفتار (تهلیل) - هر چند شخص نداند و حقيقت آن را مشاهده نكند- كلمۀ حقّى است كه گفتن آن نيز سعادت و عزّت دارين را در پى دارد و ترك اظهار آن، موجب شقاوت و ذلّت مى شود؛ چرا كه استكبار از اين معنى (اقرار به توحيد و يگانگى حق سبحانه در لفظ) گريزان بودن از واقع است و گفتن آن، چون با واقع و نفس الامر مطابقت دارد و اِخبار از آن مى باشد، ميزان اعمال شخص گوينده را سنگين مى كند و خشنودى خداوند را در پى دارد و غضب شيطان را بر مى انگيزد.
📚برگرفته از شرح معارف ادعیه🌱
💢ندای سعادت؛ مرجع رسمی دفتر حفظ و نشر آثار آیة الله سعادت پرور (ره)
https://eitaa.com/Nedaysaadat
🕌«امام رضا عليه السّلام از گروهى از شيعيان دورى گزيد و به آنان اجازه ملاقات نداد.
🖌 آن گروه گفتند: «يابن رسول اللّه! چه شده است كه تا اين حد از ما اعراض مى فرمايى و با مانع قرار دادن بين ما و خودت، ما را خوار مى شمارى؟»
🖌فرمود: «براى اينكه شما ادعا مى كنيد كه شيعه امير المؤمنين هستيد و در بيشتر كارهايتان برخلاف عمل مى كنيد
🖌و در انجام واجبات، كوتاهى مى نماييد
🖌و بسيارى از حقوق برادرانتان را كوچك مى شماريد
🖌و آنجا كه نبايد تقيه كنيد تقيه مى كنيد و آنجا كه بايد تقيه كنيد، تقيه را ترك مى كنيد.» (وسايل الشيعه، ج 11، ص 470، روايت 9، از باب 25)
📚برگرفته از کتاب الشموس المضیئه (ظهور نور)
https://eitaa.com/nedaysaadat
✅ اصول اخلاق
✍️ اصول اخلاق، چهار چيز است و تمام جهات اخلاقى به اين چهار بازگشت مىكند:
💠اول: عفّت، يعنى اعتدال قوّۀ شهويه و تهذيب آن از افراط و تفريط، كه طرف افراط آن شَرَه يعنى ولوع بر لذّت، و طرف تفريط آن خمود- يعنى خوددارى كردن از طلب لذّت ضرورى است- كه شرع و عقل به آن رخصت نمى دهند.
💠دوم: شجاعت، يعنى اعتدال قوّۀ غضبيه و تهذيب آن از افراط و تفريط، كه طرف افراط آن تهوّر و بى باكى است، مانند سوارى كه بخواهد با لشكرى بجنگد، و طرف تفريطش ترس و جُبن نام دارد.
💠سوم: حكمت، يعنى اعتدال قوّۀ فكريه و نظريه، كه طرف افراطش، گُربُز و جربزه ناميده مى شود، يعنى اينكه شخص در هر موضوع و حكمى اشكالات، و در اشكالات هم الى غيرِ النّهاية اشكالات داشته باشد. چنان كه بعضى از علما در مسألۀ ترتّب كه يكى از مسايل اصولى مشهور است بر جواز آن شش دليل اقامه كرده اند، و در عين حال باز قائل به توقّف شده اند. و طرف تفريط آن بلادت و بلاهت مى باشد، يعنى اين كه شخص در اثر كُندى ذهن مسايل واضحه را هم نفهمد.
♾ دامه دارد... ♾
💢ندای سعادت؛ مرجع رسمی دفتر حفظ و نشر آثار آیة الله سعادت پرور (ره)
https://eitaa.com/Nedaysaadat
ندای سعادت
✅ اصول اخلاق ✍️ اصول اخلاق، چهار چيز است و تمام جهات اخلاقى به اين چهار بازگشت مىكند: 💠اول: عفّت،
✅ اصول اخلاق
💠 اگر اين سه قوّه (عفّت، شجاعت و حكمت) در كسى به طور اعتدال جمع شود، قسم چهارم كه نامش عدالت است، ظهور خواهد كرد.
💠چهارم: عدالت، كه منظور از آن در اينجا غير از عدالتى است كه در كتب فقهى ياد شده است؛ زيرا عدالت در فقه به معناى پرهيز از كبائر و اصرار نداشتن بر صغائر است، ولى در اينجا به معناى «إِعْطاءُ كُلِّ ذِي حَقٍّ حَقَّهُ» مى باشد كه ضامن اخلاق و ملكات و اعمال صالحه و امور تعبّدى اى است كه شرع مقدّس به آنها امر فرموده است و همه در حدّ عدالت قرار دارند، و انسان را به اين ملكات و حاصل شدن آنها سوق مى دهند.
💠ولى اروپاييان براى اخلاق ضامنى ندارند. آنان مى گويند: قواى مجريه و قوانين ضامن اعمالند، اما براى خُلق در اجتماع خود قوّۀ مجريه ندارند، ولى علماى اخلاق ما مى گويند:
💠از تكرار عمل، ملكه حاصل مى شود، يعنى از تكرّر اعمال صالحه و تعبّد، خُلْق حاصل مى شود، به گونه اى كه عملى كه در ابتدا به نظر سخت و دشوار مى نمود، بعد از يك مرتبه انجام دادن سختى و دشوارى آن كمتر مى شود، و با تكرار، دشوارى اش به كلّى از بين خواهد رفت.
💠البته گاهى هم خُلْق، بدون عمل حاصل مى شود؛ مانند خُلق سخاوت حاتم طايى.
📚برگرفته از کتاب رازدل، ص 236 و 237🌱
https://eitaa.com/Nedaysaadat
✅ امام صادق عليه السّلام:
اى زراره، اگر آن دوره (غیبت) را درك كردى، هميشه اين دعا و درخواست را داشته باش:
«ِ اللَّهُمَّ عَرِّفْنِي نَفْسَكَ فَإِنَّكَ إِنْ لَمْ تُعَرِّفْنِي نَفْسَكَ لَمْ أَعْرِفْ نَبِيَّكَ اللَّهُمَّ عَرِّفْنِي رَسُولَكَ فَإِنَّكَ إِنْ لَمْ تُعَرِّفْنِي رَسُولَكَ لَمْ أَعْرِفْ حُجَّتَكَ اللَّهُمَّ عَرِّفْنِي حُجَّتَكَ فَإِنَّكَ إِنْ لَمْ تُعَرِّفْنِي حُجَّتَكَ ضَلَلْتُ عَنْ دِينِي» (بحار الانوار، ج 52، ص 146، روايت 70.)
✍️هرچيز فهم دين آشنايى مى داند كه توصيه امام به درخواست و دعا در روايت [مذکور]، فقط اداى كلمات و لقلقه زبان نيست - هرچند كه خواندن دعا هم ثواب مخصوصى دارد- بلكه منظور توجه قلبى دائمى به معنى و مفهوم اين دعا و توجه به اين است كه در دورۀ غيبت، امر دين و ديندارى و اعتقاد صحيح به غيبت و امامت كار دشوارى است كه فقط از آدم اهل يقين و با استقامت ساخته است.
✍️تنها، كسى كه از درياى معرفت پروردگار چشيده باشد و به قُلزُم شناخت پيامبر و ائمه و امام غايب عليهم السّلام دستى رسانده و از كج راهه هاى گمراهى و سرگردانى پرهيز كرده باشد، سختي هاى دوره غيبت را به آسانى تحمل خواهد كرد و ناباوريها، برايش به يقين مبدّل خواهد شد.
📚برگرفته از کتاب #الشموس_المضیئه_ظهور_نور، تألیف فقیه عارف حضرت آیة الله سعادت پرور (ره)🌱
https://eitaa.com/Nedaysaadat
📌صاحب علم و فضل و مشکل ریا!
💠 [استاد:] سید بحرالعلوم را روزی خوشحال دیدند، پرسیدند جریان چیست؟
فرمود: امروز می بینم که ریای در عمل (و اعمال) ندارم، لذا خوشحالم.
🔷خدمت استاد عرض نمودم:
خلاصی از ریا و شرک برای آنان که صاحب علم و فضل و کمالند، مشکل است؟
💠فرمودند: الحق چنین است، باید به خدا پناه برد.
📚برگرفته از کتاب ثمرات حیات؛ ج 4؛ ص 217 (تالیف فقیه عارف، حضرت آیة الله سعادت پرور)
💢ندای سعادت؛ مرجع رسمی دفتر حفظ و نشر آثار آیة الله سعادت پرور (ره)
https://eitaa.com/Nedaysaadat
🤲حقیقت سیر و سلوک 🤲
💠حقیقت و اساس روش این بزرگان (آیة الله سعادت پرور و مشایخ ایشان) بندگی خدا بود.
💠اول و آخر، همین بندگی خداست؛ زندگی خداپسندانه داشتن است، هرکس هرجایی که هست، به هر شغلی که مشغول است، هدفش را خدایی کند و در تمام جزئیات کارش رضای خدا را در نظر بگیرد.
💠سلوک یک امر خیلی پیچیده ای نیست که افرادی بخواهند بازارگرمی کنند و برای خود دکان درست کنند و با نقل خواب و رؤیا و مکاشفه و کرامات، دیگران را به خود دعوت کنند و مدام از سیر و سلوک یک تصویر خاص و عجیب و غریب بسازند.
💠خیر! این بزرگانی که ما دیدیم مثل مردم عادی زندگی می کردند اما تفاوتشان این بود که در جزئیات رفتار و افکارشان به دنبال رضای خدا و تبعیت کامل از دستورات دین الهی بودند.
🔷🔶🔹برگرفته از سخنان یکی از شاگردان فقیه عارف حضرت آیة الله سعادت پرور (ره🌱
💢ندای سعادت؛ مرجع رسمی دفتر حفظ و نشر آثار آیة الله سعادت پرور (ره)
https://eitaa.com/Nedaysaadat
✅توجه به کشف و کرامات از نظر فقیه عارف حضرت آیة الله سعادت پرور (قدس سره)
✍️ اگر عارفي توجه به کشف و کرامات داشته باشد، اين خودش باعث انحراف است.
✍️عارف واقعي کسي است که به کشف کرامات دل نبندد و آن را براي خودش حدي نداند.
✍️عارف واقعي نظر و ديدش بالاتر از کسي است که يک سري رياضت هايي را به نفس مي دهد تا به جايي برسد که مثلا اسرار باطني مردم را بفهمد.
✍️ اگر اينچنين باشد، نشانه اين است که آن شخص به هدف نرسيده است.
✍️سالکي که هدفش بلند است و نهايت مسيرش خداست، کشف و کرامات را دام و دانه اي مي داند که براي مرغان راه ريخته اند.
💢ندای سعادت؛ مرجع رسمی دفتر حفظ و نشر آثار آیة الله سعادت پرور (ره)
https://eitaa.com/Nedaysaadat
🔷 سیره سعادت
🔸اخبار از غیب، اظهار کرامات و خوارق عادت و نشان دادن عجایب و کارهاى حیرت انگیز براى عقول عادى از جاذبه هاى کارخانه هاى تولید عرفان بوده و هستند، به طورى که هر چند این امور مى توانند به حق از اهلش صادر شوند اما چون هدف عرفان صحیح هرگز رسیدن به این امور نبوده و نیست و از سوى دیگر، ارایه این مسایل، بیشتر جنبه نفسانى و خودخواهانه انسان را ارضا مى کند.
🔸فلذا، به هیچکدام از افراد یا دسته جاتى که این امور را مستمسک و وسیله جذب مرید قرار مى دهند نمى توان اعتماد کرد و هر مخبر از غیب یا ظاهرکننده کرامتى را نمى توان عارف قلمداد کرد.
✍️ برگزیده سخنان یکی از شاگردان
https://eitaa.com/Nedayesaadat
🏴 ...أبى الحسن الرّضا عليه السّلام: «... أنّ شيعتنا لمكتوبون بأساميهم و اسامى آبائهم، أخذ اللّه علينا و عليهم الميثاق، يردون موردنا، و يدخلون مدخلنا، ليس على جملة الإسلام غيرنا و غيرهم الى يوم القيامة ...» 📖 بحار الأنوار، ج 26، ص 241، الرّواية 5
🏴 ...امام رضا عليه السّلام: «...شيعيان ما و نيز پدرانشان با نام و نشان مشخص شده اند، خداوند از ما و آنها پيمان گرفته است، در مسير ما هستند و به جايگاه ما راه مى يابند، جز ما و آنها كسى تا روز قيامت بر اسلام باقى نمى ماند ...»
📚به نقل از کتاب: الشموس المضیئه؛ فی الغیبة و الظهور و الرجعه، تالیف آیة الله سعادت پرور ره🌱
https://eitaa.com/Nedaysaadat
🕋دحو الارض
🌔از همه آيات و روايات و دعاى [دحوالارض]، به طور اجمال، چهار مطلب استفاده مى شود:
1.خلق كعبه؛ 2. خلق زمين آن؛ 3. بسط خلق زمين؛ 4. رحمت بودن آن ها.
🌔 ذكر از نزول كعبه و خلق زمين و بسط آن از زير كعبه، ممكن است به حساب ذكر از عظمت آن باشد
🌔 و ذكر از نزول رحمت و رحمت نخستين كه بر زمين نهاده و نشر شده، ممكن است به اعتبار، هم كعبه و هم خلق زمين باشد
🌔و بعيد نيست كه مراد از رحمت نيز، رحمت رحمانيّه و رحيميّه باشد؛ چرا كه از كعبه و زمين، مطلقاً هر دو رحمت را مى توان انتظار داشت.
📚برگرفته از شرح فرازهایی از معارف ادعیه، تالیف فقیه عارف حضرت آیة الله سعادت پرور (ره)🌱
https://eitaa.com/Nedaysaadat
https://ketabrah24.ir