eitaa logo
ندای سعادت
4.2هزار دنبال‌کننده
1.5هزار عکس
33 ویدیو
21 فایل
#ندای_سعادت تحت اشراف دفتر حفظ و نشر آثار فقیه عارف حضرت آیت الله سعادت پرور (پهلوانی طهرانی). #تنها_مرجع_رسمی ارتباط با مدیر کانال: @saadat153 پست الکترونیک : @gmail.com" rel="nofollow" target="_blank">saadat153@gmail.com
مشاهده در ایتا
دانلود
بسمه تعالی انا لله و انا الیه راجعون حضرت حجة الاسلام و المسلمین حاج آقای وزیری فرد (زید عزه) رحلت والده مکرمه را خدمت حضرتعالی و دیگر فرزندان ایشان تسلیت و تعزیت عرض می کنیم. از خداوند متعال رحمت الهی و همنشینی با اولیائش را برای آن مرحومه خواهانیم. بیت حضرت آیة الله سعادت پرور (ره) https://eitaa.com/Nedaysaadat
⚫️فلسفۀ سير سيّدالشّهدا (ع) بر طريق عادى‏ ▪️الف. امتحان مردم‏ لزوم ابتلا و امتحان همۀ افراد بشر در طول تاريخ ،كه جز از طريق عادى امكان‏پذير نيست... امتحان، ابتلا و اختبار در برنامۀ الهى و زندگى بشر، از آغاز تا پايان بوده‏ و خواهد بود. اين، سنّتى است كه پروردگار براى تمييز حقّ از باطل و خبيث از طيّب قرار داده است. يكى از اين موارد، ابتلا و امتحان مردم زمانِ سيّدالشّهدا- ع- به واقعۀ كربلا است. ▪️ب. حركت بر طريق اسباب ظاهرى‏ مأمور بودن وى (سیدالشهداء) به سير بر طريق عادىِ اسباب و مسبّبات است كه تمامى امور بر طبق آن پياده شده ‏اند و اين، نسبت به ابتلا و امتحان به حسب ظاهر ممكن نيست، مگر در برخورد امور صالح و ناصالح، و مظاهر نور و طاغوت... بنابر قانون امتحان است كه هر كس با انتخاب طرف مورد پسند خود، باطن خود را آشكار، و راه خود را به سوى بهشت يا دوزخ انتخاب مى‏ كند. ▪️ج. اتمام حجّت بر مردم‏ از برخى سخنان حضرت با لشكريان يزيد، به خصوص با سران كفر هم چون عمربن سعد و شمر، علاوه بر اين كه اين دو نحوه بيان (امتحان و ابتلا و طريق اسباب و مسبّبات) از آن ‏ها به خوبى مشهود است، بر اتمام حجّت نيز تأكيد شده است تا در پيشگاه الهى ادّعا نكنند كه ما نمى ‏دانستيم. ...و از سوى ديگر اين كه مبادا افراد انگشت ‏شمارى هم چون حرّبن يزيد رياحى- كه انوارى از ايمان و محبّت اهل‏بيت- ع- در قلوب ‏شان تابيده است- در ميان لشكر باشند و تبليغ نشده باشند ▪️د. الگو شدن قيام سيّدالشّهدا -ع- الگو بودن آن نهضت براى همۀ مصلحان و شيعيان آن حضرت در طول تاريخ؛ چنان چه آن حركت بر خلاف مجراى عادى بود، هرگز براى آيندگان- كه در مقام ولايت و عصمت در حدّ آن بزرگوار نبودند- نمى ‏توانست سرمشق باشد؛ چنان كه خود حضرت در نامه‏ اى كه به سران كوفه مرقوم نمود، به اين اصل كلّى اشاره فرمود. به همين دليل است كه بعد از ايشان، در طى قرن ‏هاى متمادى، نهضت‏ هاى زيادى در سراسر كشورهاى اسلامى به وقوع پيوست كه شعار همۀ آن‏ ها «يالثاراتِ الْحُسَيْنِ» و خون ‏خواهى سيّدالشّهدا- ع- و پيروى از ايشان بود. 📚منتخبی از کتاب شریف 💢ندای سعادت؛ مرجع رسمی دفتر حفظ و نشر آثار آیة الله سعادت پرور (ره) https://eitaa.com/Nedaysaadat https://ketabrah24.ir
🏴محبّت شديد امام حسین ع به عبادت ▪️عمربن سعد، عصر تاسوعا فرمان داد كه لشكر به طرف خيمه هاى امام- عليه السّلام- حركت كنند. امام از برادر خواست تا از آنان، علّت اين امر را جويا شود. پس از بازگشت برادرش عباس- عليه السّلام- از نزد آنان و آوردن پاسخ آن ها، حضرت سيّدالشّهدا- عليه السّلام- به ايشان فرمود: بازگرد و اگر مى توانى تا فردا اين امر را تأخير بيانداز و آن ها را امشب از ما دور بدار. شايد امشب براى پروردگارمان نماز به جاى آريم، و به درگاه او دعا نموده و طلب مغفرت كنيم؛ زيرا او مى داند كه من نمازِ براى او، و خواندن كتابش و زيادى دعا و استغفار را دوست دارم. ▪️اهميّت اين قسمت از كلام حضرت در اين است كه شخصيّت والايى چون سيّد الشّهدا- عليه السّلام- كه معصوم است، مى خواهد در آخرين لحظه هاى حيات، حداكثر بهره را از زندگى دنيوى ببرند؛ لذا دليل درخواستِ تأخير جنگ از دشمن را، اشتغال به نماز و دعا و تلاوت قرآن و استغفار ذكر مى فرمايد. ▪️اگر هيچ دليلى در لسان شرع بر اهميّت اين چهار امر نبود، همين سيره ى عملى سيّد الشّهدا- عليه السّلام- و شدّت اهتمامى كه به آن ابراز داشت، براى ما پيروان ايشان كافى بود تا ملاك بهره ى دنيوى خود را از زندگى مشخّص كنيم و از عمر خود، بيشترين بهره را ببريم. 📖برگرفته از کتاب https://eitaa.com/Nedaysaadat
🏴درك فناى كامل در برابر امام (عليه السلام‏) ⚫️از جمله چهره‏ هاى تابناك عاشوراى حسينى، كه به حقّ شخصيّت دوّم سپاه اسلام، و به تعبير سيّدالشّهدا- عليه‏ السّلام- «پرچمدار امام و سردار لشكر حقّ» بود، سقّاى كربلا، ابوالفضل العباس، قمر بنى‏ هاشم است. ⚫️وقتى از امام اجازه جهاد خواست، حضرت به شدّت گريست ... و هنگامى كه شربت شهادت نوشيد، امام حسين- عليه‏السّلام- به بالينش حاضر شد، گريست و ابياتى را قرائت و سپس فرمود: «أَلْآنَ انْكَسَرَ ظَهْرى وَ قَلَّتْ حيلَتى.» ... 🏴بیان نکته ها و معارف ⚫️ اين نكته را همواره بايد در نظر داشت كه حركت و گفتار امام معصوم، هم چون مردم عادى نيست، كه با احساسات و عواطفِ بى‏ مبنا همراه باشد؛ بنابراين، گريۀ‏ شديد امام در دو مورد (هنگام اجازه‏ى جهاد خواستن برادر و هنگام حضور در كنار پيكر او) را نمى‏ توان تنها به خاطر اين كه برادرش بوده، و يا به علّت بعضى از جهاتى كه در فصل پنجم (این کتاب) گذشت، دانست... ⚫️ جملۀ «أَلْآنَ انْكَسَرَ ظَهْرى» نيز سخن عميقى است كه بيانگر مقام و منزلت و بزرگى قمر بنى‏هاشم است، گويا امام با اين جمله مى‏ خواهد بفرمايد: تمام مصايب، از شهادت مسلم ‏بن عقيل- عليه ‏السّلام- تاكنون به اين حدّ مرا ناراحت ننمود و دل مرا نشكست. ⚫️جملۀ «قَلَّتْ حيلَتى» ممكن است اشاره به ممكن نبودن حمل پيكر مطهّر وى به خيمه باشد. و يا اين كه بخواهد بفرمايد: من ديگر حامى و پشت‏ گرمى ندارم. و يا اشاره به همان جمله‏ اى باشد كه هنگام اجازه خواستن حضرت عبّاس-عليه ‏السّلام- فرمود: «يا أَخى، أَنْتَ صاحِبُ لِوائى، وَ إِذا مَضَيْتَ، تَفَرَّقَ عَسْكَرى» ⚫️در نتيجه، ريشۀ اصلى صدور امورى از اين گونه از سوى سيّدالشّهدا- عليه ‏السّلام- همان ديد معنوى آن بزرگوار نسبت به ياران و عظمت مقام و منزلت معنوى آن‏ هاست. مردم عادى هم اگر گوشه‏ اى از آن ديد امام را دارا شوند و يا حداقل به خصوصيّات اشخاص، بهتر عنايت داشته باشند، گريه و سخنان آنان در فقدان اشخاص، به حساب منزلت آن‏ها در شدّت و ضعف، و كمى و زيادى، متفاوت خواهد بود. 📖برگرفته از کتاب تالیف فقیه عارف حضرت آیة الله سعادت پرور (قدس سره) https://eitaa.com/Nedaysaadat https://ketabrah24.ir
🏴حضرت زينب- عليها السّلام- در مدخل شهر كوفه، خطبه ‏اى ايراد نمود. 🏴 راوى گفته: آن روز، زينب، دختر علىّ- عليه‏السّلام- را ديدم كه ... به مردم اشاره كرد كه ساكت شويد، پس نَفَس‏ها برگشت و زنگ [مركب‏ها] از كار افتاد. 🏴 سكوت ناگهانى مردم و خاموش شدن صداى زنگ‏ها، با اشاره‏ ى حضرتش كه: «أَنِ اسْكُتُوا»،جز تصرّف ولايى حضرت زينب، چه مى ‏تواند باشد، واگر شخصيّتى مثل حضرت زينب- عليها السّلام- به آثار «حديث قرب نوافل» كه مى ‏فرمايد: «وَ لِسانَهُ الّذى يَنْطِقُ بِهِ.» نرسيده باشد، ديگر چه كسى غير از معصوم مى ‏تواند برسد! 🏴شروع خطبه با جمله‏ ى‏ «أَلْحَمْدُ للَّهِ وَ ...» بعد از آن همه گرفتارى، تنها لفظِ بدون معنا نيست؛ بلكه اظهار «مافى الضّمير» است... 🏴 وقتى اين كلام به تنهايى استعمال شود، مراد توحيد خالص، در فعل و صفت و اسم و ذات است. يعنى شخصِ عارف، با اين كلام، ستايش را در تمام امور (فعل و صفت و اسم و ذات) مخصوص حقّ سبحانه قرار مى ‏دهد، و خلاصه، همه ‏ى چيزها و كمالات را به او، و از او، و به سوى او مشاهده مى ‏كند، خواه امور به سود وى؛ و يا به ظاهر به ضررش باشد. و به اين ترتيب، در آرامش كامل است؛ اگر چه به ظاهر و به اقتضاى عالم بشرى و يا وظيفه، كلامى از او صادرشود، و يا اظهار ناراحتى كند. 📚برگرفته از کتاب 🌱 http://eitaa.com/nedayesaadat
🏴یا سید الساجدین یا زین العابدین! ▪️آسمان هم خجل از چشم تو و بارانت آخری نیست بر این گریه ی بی پایانت ▪️آب می بینی و طفل و گل و سقا و جوان بیشتر می شود انگار غم پنهانت ▪️زهر هر چند که یک روز به دادت آمد تو چهل سال به لب آمده هر شب جانت http://Ketabrah24.ir https://eitaa.com/Nedaysaadat
حضرت آیة الله سعادت پرور: ...سيّدالشّهدا- عليه ‏السّلام- با كلام‏ «أَنَا قَتيلُ الْعَبْرَةِ.» مى‏ خواهد بفرمايد من كشته شدم تا صفت [رحمت]، با گرياندن و گريستن در مصايب من آشكار و در نتيجه، رحمت الهى، شامل حال امّت شود. ◾️بدینوسیله از تلاش های خالصانه مدیریت محترم موسسه معارفی فقهی برهان و اعضای پرتلاش آن که در راستای اهداف مجموعه و نشر معارف اهل بیت (ع) - که از منویات وسفارشات فقیه عارف حضرت آیة الله سعادت پرور (ره) بوده - گام برداشته و در برپایی جلسات معرفتی وعزاداری اباعبدالله الحسین علیه السلام همت گماشته اند قدردانی نموده واز دفتر مقام معظم رهبری، اساتید بزرگوار حوزه، بانیان با اخلاص، مرثیه سرایان و تمامی شرکت کنندگان به ویژه شاگردان آن عارف واصل که با حضور پر فیض خود به توصیه های استادشان در خصوص تشکیل و حفظ این جلسات، جامۀ عمل پوشاندند تشکر می نمائیم. بیت حضرت آیة الله سعادت پرور (پهلوانی تهرانی) -ره- https://eitaa.com/Nedaysaadat
✅فقیه عارف حضرت آیة الله سعادت پرور: ❇️شیرینى ایمان را جز با رسیدن به درجات بالاى ایمان نمى‏ یابیم و به آن‏ها نمى ‏رسیم، مگر با ورود به صراط عبودیت حقیقى و روگرداندن از عبودیت غیر خدا و از عبودیت غیر خدا روگردان نمى‏شویم، مگر به این‏که مشاهده کنیم که هر فعل و صفت و ذاتى، قائم به او و از او و به سوى اوست 📚سرالاسراء دو جلدی، ج2، ص 492 و 493🌱 http://Ketabrah24.ir https://eitaa.com/Nedaysaadat
🏴 روضه و اسباب گشایش امور ▪️مرحوم قاضی (رحمه الله) در وصیت ‌نامه خود می‌فرمایند: ◾️« ...و در مستحبّات تعزیه ‌داری و زیارت حضرت سید الشهداء مسامحه ننمائید. ◾️روضة هفتگی و لو دو سه نفر باشد، اسباب گشایش امور است. ◾️اگر از اول عمر تا آخرش در خدمات آن بزرگوار از تعزیت و زیارت و غیرهما به جا بیاورید، هرگز حق آن بزرگوار ادا نمی ‌شود و اگر هفتگی ممکن نشد، دهه اول محرّم ترک نشود» 📗برگرفته از کتاب 🌱 http://Ketabrah24.ir https://eitaa.com/Nedaysaadat