بسمه تعالی
انا لله و انا الیه راجعون
حضرت حجة الاسلام و المسلمین حاج آقای وزیری فرد (زید عزه)
رحلت والده مکرمه را خدمت حضرتعالی و دیگر فرزندان ایشان تسلیت و تعزیت عرض می کنیم.
از خداوند متعال رحمت الهی و همنشینی با اولیائش را برای آن مرحومه خواهانیم.
بیت حضرت آیة الله سعادت پرور (ره)
https://eitaa.com/Nedaysaadat
⚫️فلسفۀ سير سيّدالشّهدا (ع) بر طريق عادى
▪️الف. امتحان مردم
لزوم ابتلا و امتحان همۀ افراد بشر در طول تاريخ ،كه جز از طريق عادى امكانپذير نيست... امتحان، ابتلا و اختبار در برنامۀ الهى و زندگى بشر، از آغاز تا پايان بوده و خواهد بود. اين، سنّتى است كه پروردگار براى تمييز حقّ از باطل و خبيث از طيّب قرار داده است. يكى از اين موارد، ابتلا و امتحان مردم زمانِ سيّدالشّهدا- ع- به واقعۀ كربلا است.
▪️ب. حركت بر طريق اسباب ظاهرى
مأمور بودن وى (سیدالشهداء) به سير بر طريق عادىِ اسباب و مسبّبات است كه تمامى امور بر طبق آن پياده شده اند و اين، نسبت به ابتلا و امتحان به حسب ظاهر ممكن نيست، مگر در برخورد امور صالح و ناصالح، و مظاهر نور و طاغوت... بنابر قانون امتحان است كه هر كس با انتخاب طرف مورد پسند خود، باطن خود را آشكار، و راه خود را به سوى بهشت يا دوزخ انتخاب مى كند.
▪️ج. اتمام حجّت بر مردم
از برخى سخنان حضرت با لشكريان يزيد، به خصوص با سران كفر هم چون عمربن سعد و شمر، علاوه بر اين كه اين دو نحوه بيان (امتحان و ابتلا و طريق اسباب و مسبّبات) از آن ها به خوبى مشهود است، بر اتمام حجّت نيز تأكيد شده است تا در پيشگاه الهى ادّعا نكنند كه ما نمى دانستيم. ...و از سوى ديگر اين كه مبادا افراد انگشت شمارى هم چون حرّبن يزيد رياحى- كه انوارى از ايمان و محبّت اهلبيت- ع- در قلوب شان تابيده است- در ميان لشكر باشند و تبليغ نشده باشند
▪️د. الگو شدن قيام سيّدالشّهدا -ع-
الگو بودن آن نهضت براى همۀ مصلحان و شيعيان آن حضرت در طول تاريخ؛ چنان چه آن حركت بر خلاف مجراى عادى بود، هرگز براى آيندگان- كه در مقام ولايت و عصمت در حدّ آن بزرگوار نبودند- نمى توانست سرمشق باشد؛ چنان كه خود حضرت در نامه اى كه به سران كوفه مرقوم نمود، به اين اصل كلّى اشاره فرمود.
به همين دليل است كه بعد از ايشان، در طى قرن هاى متمادى، نهضت هاى زيادى در سراسر كشورهاى اسلامى به وقوع پيوست كه شعار همۀ آن ها «يالثاراتِ الْحُسَيْنِ» و خون خواهى سيّدالشّهدا- ع- و پيروى از ايشان بود.
📚منتخبی از کتاب شریف #فروغ_شهادت
💢ندای سعادت؛ مرجع رسمی دفتر حفظ و نشر آثار آیة الله سعادت پرور (ره)
https://eitaa.com/Nedaysaadat
https://ketabrah24.ir
🏴محبّت شديد امام حسین ع به عبادت
▪️عمربن سعد، عصر تاسوعا فرمان داد كه لشكر به طرف خيمه هاى امام- عليه السّلام- حركت كنند. امام از برادر خواست تا از آنان، علّت اين امر را جويا شود. پس از بازگشت برادرش عباس- عليه السّلام- از نزد آنان و آوردن پاسخ آن ها، حضرت سيّدالشّهدا- عليه السّلام- به ايشان فرمود: بازگرد و اگر مى توانى تا فردا اين امر را تأخير بيانداز و آن ها را امشب از ما دور بدار. شايد امشب براى پروردگارمان نماز به جاى آريم، و به درگاه او دعا نموده و طلب مغفرت كنيم؛ زيرا او مى داند كه من نمازِ براى او، و خواندن كتابش و زيادى دعا و استغفار را دوست دارم.
▪️اهميّت اين قسمت از كلام حضرت در اين است كه شخصيّت والايى چون سيّد الشّهدا- عليه السّلام- كه معصوم است، مى خواهد در آخرين لحظه هاى حيات، حداكثر بهره را از زندگى دنيوى ببرند؛ لذا دليل درخواستِ تأخير جنگ از دشمن را، اشتغال به نماز و دعا و تلاوت قرآن و استغفار ذكر مى فرمايد.
▪️اگر هيچ دليلى در لسان شرع بر اهميّت اين چهار امر نبود، همين سيره ى عملى سيّد الشّهدا- عليه السّلام- و شدّت اهتمامى كه به آن ابراز داشت، براى ما پيروان ايشان كافى بود تا ملاك بهره ى دنيوى خود را از زندگى مشخّص كنيم و از عمر خود، بيشترين بهره را ببريم.
📖برگرفته از کتاب #فروغ_شهادت
https://eitaa.com/Nedaysaadat
🏴درك فناى كامل در برابر امام (عليه السلام)
⚫️از جمله چهره هاى تابناك عاشوراى حسينى، كه به حقّ شخصيّت دوّم سپاه اسلام، و به تعبير سيّدالشّهدا- عليه السّلام- «پرچمدار امام و سردار لشكر حقّ» بود، سقّاى كربلا، ابوالفضل العباس، قمر بنى هاشم است.
⚫️وقتى از امام اجازه جهاد خواست، حضرت به شدّت گريست ... و هنگامى كه شربت شهادت نوشيد، امام حسين- عليهالسّلام- به بالينش حاضر شد، گريست و ابياتى را قرائت و سپس فرمود: «أَلْآنَ انْكَسَرَ ظَهْرى وَ قَلَّتْ حيلَتى.» ...
🏴بیان نکته ها و معارف
⚫️ اين نكته را همواره بايد در نظر داشت كه حركت و گفتار امام معصوم، هم چون مردم عادى نيست، كه با احساسات و عواطفِ بى مبنا همراه باشد؛ بنابراين، گريۀ شديد امام در دو مورد (هنگام اجازهى جهاد خواستن برادر و هنگام حضور در كنار پيكر او) را نمى توان تنها به خاطر اين كه برادرش بوده، و يا به علّت بعضى از جهاتى كه در فصل پنجم (این کتاب) گذشت، دانست...
⚫️ جملۀ «أَلْآنَ انْكَسَرَ ظَهْرى» نيز سخن عميقى است كه بيانگر مقام و منزلت و بزرگى قمر بنىهاشم است، گويا امام با اين جمله مى خواهد بفرمايد: تمام مصايب، از شهادت مسلم بن عقيل- عليه السّلام- تاكنون به اين حدّ مرا ناراحت ننمود و دل مرا نشكست.
⚫️جملۀ «قَلَّتْ حيلَتى» ممكن است اشاره به ممكن نبودن حمل پيكر مطهّر وى به خيمه باشد. و يا اين كه بخواهد بفرمايد: من ديگر حامى و پشت گرمى ندارم. و يا اشاره به همان جمله اى باشد كه هنگام اجازه خواستن حضرت عبّاس-عليه السّلام- فرمود: «يا أَخى، أَنْتَ صاحِبُ لِوائى، وَ إِذا مَضَيْتَ، تَفَرَّقَ عَسْكَرى»
⚫️در نتيجه، ريشۀ اصلى صدور امورى از اين گونه از سوى سيّدالشّهدا- عليه السّلام- همان ديد معنوى آن بزرگوار نسبت به ياران و عظمت مقام و منزلت معنوى آن هاست. مردم عادى هم اگر گوشه اى از آن ديد امام را دارا شوند و يا حداقل به خصوصيّات اشخاص، بهتر عنايت داشته باشند، گريه و سخنان آنان در فقدان اشخاص، به حساب منزلت آنها در شدّت و ضعف، و كمى و زيادى، متفاوت خواهد بود.
📖برگرفته از کتاب #فروغ_شهادت تالیف فقیه عارف حضرت آیة الله سعادت پرور (قدس سره)
https://eitaa.com/Nedaysaadat
https://ketabrah24.ir
🏴حضرت زينب- عليها السّلام- در مدخل شهر كوفه، خطبه اى ايراد نمود.
🏴 راوى گفته: آن روز، زينب، دختر علىّ- عليهالسّلام- را ديدم كه ... به مردم اشاره كرد كه ساكت شويد، پس نَفَسها برگشت و زنگ [مركبها] از كار افتاد.
🏴 سكوت ناگهانى مردم و خاموش شدن صداى زنگها، با اشاره ى حضرتش كه: «أَنِ اسْكُتُوا»،جز تصرّف ولايى حضرت زينب، چه مى تواند باشد، واگر شخصيّتى مثل حضرت زينب- عليها السّلام- به آثار «حديث قرب نوافل» كه مى فرمايد: «وَ لِسانَهُ الّذى يَنْطِقُ بِهِ.» نرسيده باشد، ديگر چه كسى غير از معصوم مى تواند برسد!
🏴شروع خطبه با جمله ى «أَلْحَمْدُ للَّهِ وَ ...» بعد از آن همه گرفتارى، تنها لفظِ بدون معنا نيست؛ بلكه اظهار «مافى الضّمير» است...
🏴 وقتى اين كلام به تنهايى استعمال شود، مراد توحيد خالص، در فعل و صفت و اسم و ذات است. يعنى شخصِ عارف، با اين كلام، ستايش را در تمام امور (فعل و صفت و اسم و ذات) مخصوص حقّ سبحانه قرار مى دهد، و خلاصه، همه ى چيزها و كمالات را به او، و از او، و به سوى او مشاهده مى كند، خواه امور به سود وى؛ و يا به ظاهر به ضررش باشد. و به اين ترتيب، در آرامش كامل است؛ اگر چه به ظاهر و به اقتضاى عالم بشرى و يا وظيفه، كلامى از او صادرشود، و يا اظهار ناراحتى كند.
📚برگرفته از کتاب #فروغ_شهادت 🌱
http://eitaa.com/nedayesaadat
🏴یا سید الساجدین یا زین العابدین!
▪️آسمان هم خجل از چشم تو و بارانت
آخری نیست بر این گریه ی بی پایانت
▪️آب می بینی و طفل و گل و سقا و جوان
بیشتر می شود انگار غم پنهانت
▪️زهر هر چند که یک روز به دادت آمد
تو چهل سال به لب آمده هر شب جانت
http://Ketabrah24.ir
https://eitaa.com/Nedaysaadat
حضرت آیة الله سعادت پرور:
...سيّدالشّهدا- عليه السّلام- با كلام «أَنَا قَتيلُ الْعَبْرَةِ.» مى خواهد بفرمايد من كشته شدم تا صفت [رحمت]، با گرياندن و گريستن در مصايب من آشكار و در نتيجه، رحمت الهى، شامل حال امّت شود.
◾️بدینوسیله از تلاش های خالصانه مدیریت محترم موسسه معارفی فقهی برهان و اعضای پرتلاش آن که در راستای اهداف مجموعه و نشر معارف اهل بیت (ع) - که از منویات وسفارشات فقیه عارف حضرت آیة الله سعادت پرور (ره) بوده - گام برداشته و در برپایی جلسات معرفتی وعزاداری اباعبدالله الحسین علیه السلام همت گماشته اند قدردانی نموده واز دفتر مقام معظم رهبری، اساتید بزرگوار حوزه، بانیان با اخلاص، مرثیه سرایان و تمامی شرکت کنندگان به ویژه شاگردان آن عارف واصل که با حضور پر فیض خود به توصیه های استادشان در خصوص تشکیل و حفظ این جلسات، جامۀ عمل پوشاندند تشکر می نمائیم.
بیت حضرت آیة الله سعادت پرور (پهلوانی تهرانی) -ره-
https://eitaa.com/Nedaysaadat
May 11
✅فقیه عارف حضرت آیة الله سعادت پرور:
❇️شیرینى ایمان را جز با رسیدن به درجات بالاى ایمان نمى یابیم و به آنها نمى رسیم، مگر با ورود به صراط عبودیت حقیقى و روگرداندن از عبودیت غیر خدا و از عبودیت غیر خدا روگردان نمىشویم، مگر به اینکه مشاهده کنیم که هر فعل و صفت و ذاتى، قائم به او و از او و به سوى اوست
📚سرالاسراء دو جلدی، ج2، ص 492 و 493🌱
http://Ketabrah24.ir
https://eitaa.com/Nedaysaadat
🏴 روضه و اسباب گشایش امور
▪️مرحوم قاضی (رحمه الله) در وصیت نامه خود میفرمایند:
◾️« ...و در مستحبّات تعزیه داری و زیارت حضرت سید الشهداء مسامحه ننمائید.
◾️روضة هفتگی و لو دو سه نفر باشد، اسباب گشایش امور است.
◾️اگر از اول عمر تا آخرش در خدمات آن بزرگوار از تعزیت و زیارت و غیرهما به جا بیاورید، هرگز حق آن بزرگوار ادا نمی شود و اگر هفتگی ممکن نشد، دهه اول محرّم ترک نشود»
📗برگرفته از کتاب #همای_سعادت🌱
http://Ketabrah24.ir
https://eitaa.com/Nedaysaadat