eitaa logo
آموزش ریاضی
2هزار دنبال‌کننده
2هزار عکس
947 ویدیو
1.5هزار فایل
با سلام. این شبکه در پیام رسان ایتا فعالیت دارد و به طور عمده به مسائل مربوط به آموزش ریاضی می پردازد.
مشاهده در ایتا
دانلود
باسمه تعالی ارزشیابی در آموزش ریاضی امروزه جايگاه كليدي ارزشيابي در فرآيند ياددهي و يادگيري مورد توافق عام است و ارزشيابي به عنوان عنصري اساسي كه در تمامي اركان فرآيند آموزش حضور دارد، همواره مورد تاكيد قرار مي گيرد. از طرفي در سال تحصيلي جاري، با توجه به اتمام تالیف كتابهاي درسي رياضي دوره دوم متوسطه و به ویژه در چرخه تدریس قرار گرفتن کتاب های پایه دوازدهم، يكي از مهتمرين دغدغه هاي جامعه آموزش رياضي شامل برنامه ريزان، مولفان كتاب هاي درسي ، دبيران محترم ریاضی، دانش آموزان پايه و اولياء آنان چگونگي انجام ارزشيابي از كتاب هاي جديد التأليف در آزمون های سراسری و امتحانات نهايي پايه دوازدهم است. به نظر می رسد اصلاح فرآیند ارزشیابی به تنهایی نقشی تعیین کننده در بهبود و ارتقائ آموزش ریاضی ذر کشورمان خواهد داشت. بر همين اساس ايجاد فرصتي براي بحث و تبادل نظر برنامه ريزان، کارشناسان و دبيران رياضي به جهت فراهم نمودن شرايط ارزشيابي منطبق با اهداف، رويكردها و محتواي كتابهاي درسي جديدالتأليف ضروري به نظر مي رسد. بدين منظور بخش ویژه ای از برنامه های چهارمين همايش ملي آموزش علوم پايه – که در تاریخ 2 اسفند 1397 در دانشگاه شهید رجایی برگزار می گردد - به جايگاه و چگونگي ارزشيابي در آموزش رياضي (با تاكيد بر پايه دوازدهم) اختصاص داده شده است. شعار محوری این بخش از همایش، ارزشيابي در خدمت آموزش است. در همین راستا میز گردی نیز با حضور کارشناسان و اساتید و دبیران محترم ریاضی برگزار می گردد. برخی از محورهای پیشنهادی برای ارسال مقاله به شرح زیر است: اهداف، اصول و روش های ارزشیابی در آموزش ریاضی شیوه های نوین ارزشیابی در آموزش ریاضی انواع ارزشیابی در آموزش ریاضی آسیب شناسی آزمون های سراسری و امتحانات نهایی ارزشیابی در ریاضیات دوره ابتدایی جایگاه و نقش معلم در ارزشیابی ریاضی مدرسه ای بررسی ابعاد فرهنگی و اجتماعی آزمون های سراسری در حوزه ریاضی بررسی انطباق ارزشیابی با اهداف برنامه درسی ریاضی جایگاه دانش مفهومی و دانش رویه ای ریاضی در ارزشیابی ریاضی مدرسه ای تکالیف باز پاسخ در ارزشیابی ریاضی مدرسه ای تاثیر امتحانات نهایی بر روند آموزش در کلاس درس تاثیر آزمون های متفرقه بر روند آموزش در کلاس درس تحلیل و بررسی سوالات ریاضی آزمون های بین المللی مانند تیمز مطالعه چارچوب های مختلف برای طرح تکالیف ارزشیابی در آموزش ریاضی نقش فناوری در ارزشیابی در آموزش ریاضی نقش کتاب های کمک آموزشی در ارزشیابی ریاضی مدرسه ای بررسی انواع خطاها در ارزشیابی در آموزش ریاضی از دبیران محترم ریاضی، اساتید، پژوهشگران، کارشناسان و دانشجویان ریاضی در دوره های مختلف دعوت می گردد با شرکت و ارائه مقاله در این همایش، در اصلاح و رشد و بهبود این بخش مهم از فرآیند آموزش ریاضی سهیم گردند. منبع: سایت چهارمین همایش ملی آموزش علوم پایه http://4rbse.sru.ac.ir/fa/
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
با سلام و احترام حضور همکاران ارجمند: فایل (فشرده) پیوست شامل 31 مقاله علمی پژوهشی در حوزه آموزش ریاضی است و مطالعاتی مرتبط با آموزش ریاضی در دوره های ابتدایی، متوسطه و دانشگاه است. این مقاله ها قابل استفاده دبیران محترم ریاضی، پژوهشگران و دانشجویان دوره های مختلف دبیری و تحصیلات تکمیلی است.
آموزش ریاضی با سلام. این شبکه در پیام رسان ایتا فعالیت دارد و به طور عمده به مسائل مربوط به آموزش ریاضی می پردازد. https://eitaa.com/negarmathedu در صورت تمایل لینک شبکه آموزش ریاضی در ایتا را برای همکاران علاقه مند ارسال فرمائید تا عضو شوند.
2150049[1].jpg
87.9K
میلاد امام حسن عسکری (ع) مبارک.
هدایت شده از KHAMENEI_IR
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
ویژه وفات حضرت معصومه سلام‌الله‌علیها 📹 نماهنگ| نام تو آمد ➕ گزیده بیانات رهبرانقلاب درباره حضرت معصومه(س) 💻 @Khamenei_ir0
هدایت شده از افق روشن
🌹نگاهی کوتاه به دوران زندگی استاد شکوهی.... ....عيب بزرگ ما اين است كه سوال و جواب را خودمان به دانش آموزان مي دهيم و حال اينكه بايد بگذاريم آنها مجال فكر كردن داشته باشند.      پياژه مي گفت: هر وقت بچه ها از من سوالي مي كردند، مي گفتم: خودت چه فكر مي كني؟ بچه جواب نمي داد و پس از مدتي دوباره همان سوال را مي پرسيد، اما اين مرتبه با اطلاعات بيشتري سوال را مي پرسيد و اين باعث تفكر مي شد.»           معلم را ركن اساسي تعليم و تربيت مي دانست      دكتر شكوهي از نظريه پردازان تراز اول كشور در زمينه مسائل تعليم و تربيت بود. تجربه طولاني شصت ساله معلمي را نيز پشتوانه خود داشت. او در ارايه و بيان نظرات خود همواره جنبه هاي علمي جريان تعليم و تربيت را وجهه اصلي نظر قرار مي داد و هدف از طرح يافته هاي علمي را كاربرد آنها در حيطه عمل مي دانست. شكوهي معلم را ركن اساسي تعليم و تربيت و تربيت معلم را اولويت نخست نظام آموزش و پرورش مي دانست. به اعتقاد او اصلاح روش هاي تربيت معلم در كشور، نخستين گامي است كه بايد برداشته شود. اولويت بعدي را براي روش ها و برنامه هاي آموزش و پرورش قايل بود. او معتقد بود روش ها و برنامه ها بايد با توجه به طبيعت آدمي و خصوصيات اجتماعي و فرهنگي مردم تنظيم و ارايه شود و در نهايت بتواند افرادي مفيد و منطبق با نيازهاي اجتماعي آماده كند.                     «شكوه معلمي» و آموزه هاي ارزشمند آن      محمدرضا نيك نژاد، آموزگار: از سكانداري دو تن بر وزارت آموزش و پرورش همواره بر خود باليده ام. دكتر حسابي در دوران دولت ملي دكتر مصدق و دكتر شكوهي نخستين وزير آموزش و پرورش انقلاب اسلامي. از نامدارترين فيزيكدان ايراني در جامه وزارت كه بگذريم، دكتر غلامحسين شكوهي چهره ماندگار آموزش و پرورش و داراي چندين كتاب، چندده نوشتار، پژوهش و ترجمه در زمينه آموزش، بي گمان يكي از دانشمندترين وزيران آموزش و پرورش كشور به شمار مي آيد. دوران مديريت اجرايي او به عنوان يكي از درخشان ترين ستارگان آموزشي كشور ديري نپاييد و خورشيد توانايي ها و دانش اش به سرعت ناپديد شد و آموزش و پرورش از او محروم. در مراسم ختم اين بزرگمرد، كتابي به شركت كنندگان داده مي شد به نام «شكوه معلمي» به كوشش: «محمد دشتي و محرم نقي زاده». اين كتاب كه دفتر مركزي مرآت منتشر كرده گذري كوتاه اما دلچسب بر زندگي استاد است. كتاب پر است از نكته هاي آموزنده فردي و البته معلمي در زندگي اين پير و الگوي آموزشي كشور. در بخشي از كتاب از زبان او مي خوانيم كه «من عاشق معلمي بودم، من ٨٠ سال زندگي كرده ام و ٥٧ سال معلم بوده ام و هرگز پشيمان نشدم. هرگز آرزوي فلان سمت و رياست را نكردم. يك بار هم تقدير، مرا به كاري كشاند [منظور وزارت آموزش و پرورش است] كه شش ماه بعد رها كردم و به كلاس برگشتم...» (ص ١٥٥) و در بخشي ديگر از زبان محمدرضا نيستاني، شاگرد پيشين شكوهي و استاد كنوني دانشگاه اصفهان مي خوانيم كه «شكوهي به جوهر انساني خيلي احترام مي گذاشت. هيچگاه يادم نمي رود كه هرگاه براي كاري به دفتر كارش مي رفتم، جلوي پاي دانشجويي كم سن وسال همچون من بلند مي شد... به نظر من شكوهي از نام و نشان و آوازه دهر شدن گريزان بود. شايد هم دليل آن اين نگاه فلسفي باشد كه مولانا مي گويد: هركه را مردم سجودي مي كنند/ زهرها در جان او مي آكنند.   @intrnship 🌸🌸🌸🍃🍃🍃🍃
به مناسبت هفته پژوهش، همایش علمی یک روزه ای با عنوان "رویکردهای نوین آموزشی در تدریس کتب جدیدالتالیف ریاضی ابتدایی و متوسطه" در روز سه شنبه مورخ 27/9/1397 با حضور مسئولین دانشگاه فرهنگیان استان اصفهان، اساتید و دانشجویان در پردیس شهید باهنر اصفهان برگزار گردید. در این همایش که با همکاری کارشناسی پژوهش، گروه آموزشی ریاضی و انجمن علمی ریاضی پردیس برگزار شد، آقای دکتر ابراهیم ریحانی ( عضو هیات علمی دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی و مولف کتاب های درسی) در نوبت صبح روز همایش، دانشجویان رشته آموزش ابتدایی پردیس را با روشهای نوین آموزشی کتب جدیدالتالیف ریاضی دوره ابتدایی آشنا نمودند و در بخش بعد از ظهر همایش، که اساتید و دانشجویان رشته ریاضی پردیس و همچنین فراگیران ماده 28 حضور داشتند روشهای نوین آموزشی در تدریس کتب جدیدالتالیف ریاضی متوسطه ارائه گردید.
364222_2863081620_600_400[1].jpg
82.2K
اصفهان -همایش دانشگاه فرهنگیان
از نظر پولیا آموزش ریاضی دو هدف دارد: هدف های خوب و محدود: هدف خوب و محدود مدارس ابتدایی، تدریس مهارت های حسابی، یعنی جمع، تفریق، ضرب، تقسیم و شاید کمی بیش تر از این ها، و هم چنین، تدریس کسرها، درصدها، نسبت ها، و شاید بیش تر از اینهاست. این هدف خوب و محدود مدارس ابتدایی است - یعنی انتقال این دانش -و هرگز نباید این را فراموش کنیم. یک هدف متعالی تر: می خواهیم که تمام منابع کودک در حال رشد را پرورش دهیم، شما باید تمام شخصیت دانش آموز را پرورش دهید و تدریس ریاضی به خصوص، باید تفکر را پرورش دهد. در فیلم پیوست آرتور بنجامین (ریاضیدان) معتقد است که اساسا به سه دلیل باید ریاضی را یاد بگیریم: محاسبه، کاربرد و الهام بخش بودن، که آخری کمترین توجه را از نظر زمان اختصاص یافته به آن دار بوده است. در مقدمه کتاب های درسی پایه دوازدهم آمده است: اگر مهم ترین هدف آموزش ریاضی را پرورش تفکر ریاضی بدانیم، دیگر استفاده افراطی از فرمول ها، الگوریتم ها، قواعد و دستورها بدون آگاهی از چگونگی و چرایی عملکرد آن ها، جایگاهی در آموزش ریاضی مدرسه ای نخواهد داشت. فرصت حضور دانش آموز در کلاس درسی را نباید به سادگی از دست داد. فرآیندهایی مانند استدلال، تعمیم، حل مسئله و طرح مسئله و موضوعاتی نظیرمسائل باز پاسخ، بازنمایی های چندگانه و گفتمان ریاضی نقش مهمی در پرورش تفکر ریاضی دانش آموزان دارد. با وجود تاکید کتاب های درسی به نظر می رسد که دانش آموزان کشورمان ناچارند که زمان زیادی را صرف محاسبات کنند و پرورش تفکر و الهام بخشی چندان مورد توجه نیست و متاسفانه یکی از ریشه های این موضوع در آزمون های غیر استاندارد خارج از مدرسه است. دانش آموزان باید خود را برای ورزیده شدن در اموری آماده کنند که به طور عمده در زمره اهداف آموزش ریاضی نیست و نیزخارج از اهداف کتاب درسی است. آیا زمان آن نرسیده است که در مورد منابع کمک درسی و آزمون های نامناسب بازنگری و اصلاح صورت گیرد؟