eitaa logo
آموزش ریاضی
2هزار دنبال‌کننده
2هزار عکس
947 ویدیو
1.5هزار فایل
با سلام. این شبکه در پیام رسان ایتا فعالیت دارد و به طور عمده به مسائل مربوط به آموزش ریاضی می پردازد.
مشاهده در ایتا
دانلود
ریاضیات کشف است یا اختراع؟
باسمه تعالی با سلام و احترام در روزهای 8 و 9 آذر 1397 به دعوت اداره کل آموزش و پرورش شهرستان خاش و گروه جهادی السابقون هشتمین همایش آموزش ریاضی در دانشگاه صنعت و معدن شهرستان خاش برگزار گردید. در این همایش که دبیران محترم ریاضی استان سیستان و بلوچستان حضور داشتند، تعدادی از مولفین کتابهای ریاضی پایه دوازدهم، ضمن گفتگو و تبادل نظر با دبیران ریاضی استان، طی دو روز و در کارگاه هایی مجزا به تشریح اهداف و روش تدریس این کتاب ها پرداختند. فرصت حضور در استان سیستان و بلوچستان و دیدار نزدیک با همکاران عزیز، برای مولفین حاضر در این دوره نیز ارزشمند و به یاد ماندنی بود.
هدایت شده از راهنمای معلمی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
احترام به معلم به شیوه یک پزشک/حرکت جالب دکتررضائی متخصص وجراح کرجی بامعلم دوران تحصیلش.شاگردان این معلم پس از30سال دورهم جمع شدند. 🙏🙏🙏🙏 @intrnship
هدایت شده از راهنمای معلمی
┄═══✿✨🌼✨✿═══┄ 🔖📚الگوی تدريس 5E(بر اساس ساخت گرايي) 🌴به طور كلی الگوی 5E در افزایش سواد علمی در درس علوم و ریاضی و دروس دیگر كاربرد دارد و بسیار موفق بوده است وجزو روش های فعال و اكتشافی است. این الگوی تدریس از پویاترین و كارآمدترین، الگوهای تدریس است كه در بسیاری از كلاس های دنیا با موفقیت در حال اجرا است. ✏️از نظر طبقه بندی،روش ساخت گرایی جزو روش های فعال و اكتشافی است كه برتولید، كنترل و تعمیم دانش تأكید میكند. ✏️در فرآیند تدریس ساخت گرایی معلم و همه ی امكانات تسهیل كننده هستند و جزو خدمات آموزشی به حساب می آیند. بنابراین، در این روش، دانش آموز نقش اساسی را ایفا می كند. 📙هدف: جستجوی فعالانه فراگیرندگان از طریق فعالیت های گوناگون برای كشف راه حل ها، مفاهیم، اصول و قوانین، یكی از اهداف مهم در این روش است. داشتن روحیه ی كاوشگری برای ایجاد سؤال، طراحی، اجرا، ابداع و به دست آوردن جواب، یكی از ویژگی های ساخت گرایی است. 📗 مراحل اجرای الگوی تدریس حاضر در 5 مرحله برنامه ریزی و اجرا می شود؛ مراحل مورد نظر عبارت اند از: 1- درگیر گردن Engaging 2- كاوش Exploration 3- توصیف Explanation 4- شرح و بسط (گسترش) Elaboration 5- ارزشیابی Evaluation 🔺دلیل نام گذاری الگوی تدریس ساخت گرایی به الگوی 5E، آغاز شدن هر مرحله با حرف E است. 📙برای درک بهتر این الگوی تدریس حاضر، درس جانوران (حشرات🐞🐜) از كتاب علوم پایه ی اول ابتدایی بر اساس این5مرحله آموزش داده می شود. 🌳مرحله اول:درگیر شدن این مرحله برای جلب توجه كلاس به موضوع مورد آموزش و ایجاد هیجان و انگیزش در فراگیران طراحی شده است. یك سؤال جالب، یك داستان نیمه تمام، یك عكس خوب، ارائه یك فعالیت مناسب علمی و یا .. می تواند مورد استفاده معلم قرار گیرد در آموزش درس حشرات معلم برای اجرای این مرحله می تواند در صورتی كه امكانات محیطی اجازه می دهد به افراد گروه فرصتی بدهد تا در یك مدت زمان تعیین شده در محیط اطراف خود به دنبال جمع آوری حشرات باشند. بچه هایی كه در پایان این مدت به كلاس باز می گردند هیجان زده و با انگیزه كافی آماده اند تا در ادامه كار با معلم همراه باشند. در صورتی كه چنین امكانی در اختیار نباشد معلم می تواند با پیش بینی كه از جلسه قبل انجام می دهد از هر گروه بخواهد تا یك نوع حشره با خود به كلاس بیاورند و در غیر این صورت می تواند تصاویر جالبی از انواع مختلف حشرات را با خود به كلاس بیاورد و یا حداقل از تصاویر كتاب استفاده كند. 🌳مرحله دوم:كاوش در این مرحله كه مطالعه بعد از انگیزه می باشد معلم از گروه ها می خواهد تا به مشاهده ی حشرات بپردازند. در اینجا مشاهدات دانش آموزان از حشرات می تواند شامل مشاهده رفتار و اجزای ساختمان بدن حشرات باشد. همه ی گروه ها فعال و به جستجو و مطالعه مشغول هستند. ضمن اینكه از وسایل ساده ای مانند ذره بین و ... نیز استفاده می كنند. در تمام لحظات گروه یادداشت برداری می كند. اطلاعات خود را از بدن حشره و رفتار آن یادداشت می كند. ✔️رفتار:( پرواز می كند، دو شاخك دارد،...) ✔️ساختمان بدن:( 6 پا دارد، ..) در واقع ایجاد و تقویت هماهنگی مغز و دست در حین كسب تجربه از اهداف مهم این مرحله است. این مرحله به دانش آموزان در ایجاد یك قالب و چهارچوب فكری برای تشكیل مفاهیم جدید كمك می كند.دراین مرحله معلم نقش راهنما دارد. 🌲مرحله سوم: توصیف در این مرحله معلم باید رشته ی كار را به دست دانش آموزان بدهد. دانش آموزان برای كار و فعالیت انجام شده توضیح منطقی و مستدل ارائه می دهند و به توصیف مشاهدات می پردازند. بحث بین دانش آموزان آغاز می شود. بچه ها سعی می كنند از معلم سؤال كنند. ولی معلم پاسخ نمی دهد و تلاش می كند با توصیف،دانش آموز به دنبال نام علمی حشره بگردد. شاگردان اطلاعاتی را به دست آورده اند. آنها حشرات را پیدا كرده اند، مشاهده ی دقیق انجام داده اند و مشاهدات خود را توصیف كرده اند. فقط نام های علمی را نمی دانند و معلم باید به عنوان یك راز آن را تا آخر برنامه نگه دارد. 🌳مرحله چهارم: شرح و بسط بچه هاخوشحال هستند و چون با انگیزه كار را شروع كرده اند اطلاعات زیادی به دست آورده اند. آنها به كتاب های مختلف، دائرة المعارف ها،نرم افزارهای كامپیوتری و ... مراجعه می كنند. معلم فقط به بچه ها راه جمع آوری اطلاعات را یاد می دهد و نشان می دهد كه چگونه می توانند با راهنمایی دیگران مشكلات را حل كنند.در این مرحله مثال های اضافی و موارد بیشتری درباه مفاهیم اصلی درس ارائه می گردد و از دانش آموزان خواسته می شود تا از آموخته ها و یادگیری های قبلی برای گسترش و بسط و تعمیم به دیگر مفاهیم استفاده كنند. @intrnship كانال راهنماي معلمي
باسمه تعالی ارزشیابی در آموزش ریاضی امروزه جايگاه كليدي ارزشيابي در فرآيند ياددهي و يادگيري مورد توافق عام است و ارزشيابي به عنوان عنصري اساسي كه در تمامي اركان فرآيند آموزش حضور دارد، همواره مورد تاكيد قرار مي گيرد. از طرفي در سال تحصيلي جاري، با توجه به اتمام تالیف كتابهاي درسي رياضي دوره دوم متوسطه و به ویژه در چرخه تدریس قرار گرفتن کتاب های پایه دوازدهم، يكي از مهتمرين دغدغه هاي جامعه آموزش رياضي شامل برنامه ريزان، مولفان كتاب هاي درسي ، دبيران محترم ریاضی، دانش آموزان پايه و اولياء آنان چگونگي انجام ارزشيابي از كتاب هاي جديد التأليف در آزمون های سراسری و امتحانات نهايي پايه دوازدهم است. به نظر می رسد اصلاح فرآیند ارزشیابی به تنهایی نقشی تعیین کننده در بهبود و ارتقائ آموزش ریاضی ذر کشورمان خواهد داشت. بر همين اساس ايجاد فرصتي براي بحث و تبادل نظر برنامه ريزان، کارشناسان و دبيران رياضي به جهت فراهم نمودن شرايط ارزشيابي منطبق با اهداف، رويكردها و محتواي كتابهاي درسي جديدالتأليف ضروري به نظر مي رسد. بدين منظور بخش ویژه ای از برنامه های چهارمين همايش ملي آموزش علوم پايه – که در تاریخ 2 اسفند 1397 در دانشگاه شهید رجایی برگزار می گردد - به جايگاه و چگونگي ارزشيابي در آموزش رياضي (با تاكيد بر پايه دوازدهم) اختصاص داده شده است. شعار محوری این بخش از همایش، ارزشيابي در خدمت آموزش است. در همین راستا میز گردی نیز با حضور کارشناسان و اساتید و دبیران محترم ریاضی برگزار می گردد. برخی از محورهای پیشنهادی برای ارسال مقاله به شرح زیر است: اهداف، اصول و روش های ارزشیابی در آموزش ریاضی شیوه های نوین ارزشیابی در آموزش ریاضی انواع ارزشیابی در آموزش ریاضی آسیب شناسی آزمون های سراسری و امتحانات نهایی ارزشیابی در ریاضیات دوره ابتدایی جایگاه و نقش معلم در ارزشیابی ریاضی مدرسه ای بررسی ابعاد فرهنگی و اجتماعی آزمون های سراسری در حوزه ریاضی بررسی انطباق ارزشیابی با اهداف برنامه درسی ریاضی جایگاه دانش مفهومی و دانش رویه ای ریاضی در ارزشیابی ریاضی مدرسه ای تکالیف باز پاسخ در ارزشیابی ریاضی مدرسه ای تاثیر امتحانات نهایی بر روند آموزش در کلاس درس تاثیر آزمون های متفرقه بر روند آموزش در کلاس درس تحلیل و بررسی سوالات ریاضی آزمون های بین المللی مانند تیمز مطالعه چارچوب های مختلف برای طرح تکالیف ارزشیابی در آموزش ریاضی نقش فناوری در ارزشیابی در آموزش ریاضی نقش کتاب های کمک آموزشی در ارزشیابی ریاضی مدرسه ای بررسی انواع خطاها در ارزشیابی در آموزش ریاضی از دبیران محترم ریاضی، اساتید، پژوهشگران، کارشناسان و دانشجویان ریاضی در دوره های مختلف دعوت می گردد با شرکت و ارائه مقاله در این همایش، در اصلاح و رشد و بهبود این بخش مهم از فرآیند آموزش ریاضی سهیم گردند. منبع: سایت چهارمین همایش ملی آموزش علوم پایه http://4rbse.sru.ac.ir/fa/
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
با سلام و احترام حضور همکاران ارجمند: فایل (فشرده) پیوست شامل 31 مقاله علمی پژوهشی در حوزه آموزش ریاضی است و مطالعاتی مرتبط با آموزش ریاضی در دوره های ابتدایی، متوسطه و دانشگاه است. این مقاله ها قابل استفاده دبیران محترم ریاضی، پژوهشگران و دانشجویان دوره های مختلف دبیری و تحصیلات تکمیلی است.
آموزش ریاضی با سلام. این شبکه در پیام رسان ایتا فعالیت دارد و به طور عمده به مسائل مربوط به آموزش ریاضی می پردازد. https://eitaa.com/negarmathedu در صورت تمایل لینک شبکه آموزش ریاضی در ایتا را برای همکاران علاقه مند ارسال فرمائید تا عضو شوند.