هدایت شده از جبهه انقلاب اسلامی در فضای مجازی
⚖ نشست رسانهای نمایندگان شکات و وکیل پروندۀ حسن روحانی با موضوع تشریح آخرین وضعیت پرونده شکایت ۶۳۵ هزار ایرانی از رئیس جمهور سابق
⏰ زمان: دوشنبه ۳۱ مرداد، ساعت ۱۱ صبح
📍 مکان: امامزاده سید ناصرالدین(ع)
🔹 تهران، خیابان خیام، بالاتر از میدان محمدیه
📜 با دعوت از عموم مردم و رسانهها
🛰 پخش زندۀ تصویری برنامه در سروش+، بله، آیگپ، بالونت و در هر کجای اینترنت👇🏻
👉🏻 live.24on.ir
🛰 ایتا👇🏻
👉🏻 Eitaa.com/jebheh
🛰 روبیکا👇🏻
👉🏻 rubika.ir/jebheh
⚖ ستاد پیگیری #محاکمه_روحانی
🔗 https://asle90.24on.ir
جبههٔ #انقلاب اسلامی در فضای مجازی
✊🏻 @jebheh
هدایت شده از دکتر حمیدرضا مقصودی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
اگر میخواهید بدانید که استقلال بانک مرکزی چیست، این سخنرانی را گوش کنید.
آقای مجید قاسمی مدیرعامل بانک پاسارگاد و رئیس کل بانک مرکزی در سالهای ۶۵ تا ۶۸.
بانک مرکزی مستقل است. پس حتی اگر برای تهیه لوازم جنگ و برای نجات جان مردم و جوانان هم ارز بخواهد نمیدهیم.
ما تنها در صورتی ارز میدهیم که بانک جهانی و صندوق بینالمللی پول توصیه کند.
و این شد که امام مجبور شد قطعنامه را بپذیرد.
☘کانال تحلیل های اقتصادی دکتر حمیدرضا مقصودی
@hamidrezamaghsoodi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴 تاریخچه تشکیل بانکهای ربوی امروزی به قرن سیزدهم میلادی، در محلهای بنام "محلهی یهودیها" در ونیز ایتالیا برمیگردد
✅https://eitaa.com/joinchat/967770167C74c351c0f2
هدایت شده از جبهه مردمی اقتصاد مقاومتی
💠پول؛ از فقه تا نظام بانکی
🔸پول یکی از پدیده های پیچیده اقتصادی است و بسیار ضروری است تا به عنوان یک موضوع فقهی و اقتصادی به نحو دقیق مورد بررسی قرار گیرد.
🔸اگر نظام بانکی ما بخواهد در ارتباط با پول، هم از نظر شرعی و هم از نظر کارایی، صحیح عمل کند، باید سه کار اساسی مترتب بر هم، به صورت طولی و به طور دقیق انجام پذیرد:
1️⃣ شناخت دقیق ماهیت و ویژگی های پول
2️⃣ معلوم و مشخص شدن احکام فقهی آن
3️⃣ بکارگیری و اتخاذ سیاستهای پولی متناسب با آن ماهیت و ویژگیهای شناخته شده و احکام فقهی مترتب بر آن.
📚ماهیت پول (و راهبردهای فقهی و اقتصادی آن)، ص15.
#ماهیت_پول
#نظام_بانکی
@emh_ismc_ir
•┈┈••••✾◾️◾️◾️✾•••┈┈•
🎋جبهه مردمی اقتصاد مقاومتی🔰
عضویت در گروه👇
https://eitaa.com/joinchat/90636304C6a5afed72d
عضویت در کانال👇
🌐 @eghtesad_mardomi
هدایت شده از جنگ جهانی جمعیت
#سالخوردگی_زودرس_ایران
از مهمترین ویژگیهای تحولات جمعیت ایران سرعت بسیار بالای این تحولات است که از نظام برنامهریزی کشور پیش افتاده و نظام مدیریت کشور را با چالشهای بسیار پیچیدهای روبرو خواهد کرد.
ایران طی کمتر از چهار دهه از یک کشور کاملا #جوان به کشوری کاملا #سالخورده تبدیل میشود.
.
#صالح_قاسمی
#نویسنده و #پژوهشگر
تحولات جمعیت ایران و جهان
instagram.com/_u/saleh_ghasemy
هدایت شده از شم سياسی
⚠️فسادآمیزتر از فساداقتصادی
🔺عجیب نیست؟ مجلس انقلابی، فساد یک بنگاه اقتصادی را بررسی و افشا کرده و آنوقت همین اقدام ضدفساد شده است نشانه فساد تودرتو و فساد سیستمی و چماقی علیه جمهوری اسلامی.
🔺در هیچ جای عالم چنین وضعیتی پیدا نمیکنید که قوت یک نظام را به نقطه ضعفش تبدیل کنند. اینکه ضدانقلاب و مزدورها و مواجب بگیرانش چنین پروژه موهومی را جلو ببرند عجیب نیست؛ عجیب این است که چرا این رفتار مشمئزکننده برای برخی در داخل یک عادت رسانهای شده است.
🔺مبارزه با فساد همه جای دنیا منشا امید است و در کشور ما به واسطه بازارمکاره ممبر و معرکهگیری لایک، شده است عامل کسری.
🔺با کدام استدلال از برخورد نظام با فساد به فساد نظام رسیدیم؟ کسی مدعی نیست که نظام اسلامی، نظام عصمت است؛ اما حتما نظام اسلامی، نظام مقابله با فساد است. خطا در سیستم هست اما خطای سیستمی نیست. روشن نیست؟
🔺فاصله ادراک فساد از واقعیت فساد در جمهوری اسلامی بر مبنای پیمایشهای معتبر که نمونهای از آنرا دبیر شورایعالی امنیت ملی اعلام کرد بیش از 70درصد است. یعنی تنها کشوری هستیم که در آن مبارزه با فساد با خودنمایی جاهلانه و هنرنمایی مغرضانه رسانهای، منجر به احساس فساد بیشتر میشود. مضحک نیست؟
🔺ضرر کدام بیشتر است؟ ضرر فساد در سیستم یا ضرر کسی که جمهوری اسلامی را دارای فساد سیستمی میداند؟ اولی یک مصداق است و دومی همان یک مصداق را نشانه ای بر همهگیری فساد. اولی نقص نظام است و دومی نعل وارونهای بر دارایی نظام.
🔺و اما یک قاعده ساده؛ هرنوع کنشگری و با هرعنوانی و تحت هر لوایی که منجر به ناامیدی مردم از اصلاح و آینده شود، سراسر فساد اکبر است و ظلمی است بسیار فراتر از فساد اقتصادی این و آن.
✍محسن مهدیان
🏴 کانال شم سیاسی ↙️
💻https://eitaa.com/joinchat/955908099Cf0a7d83c81
قالیباف ۳ مرداد ۱۴۰۱:
اقتصاد ما آلوده به ربا و ربا جنگ با خداست
قالیباف ۱ شهریور ۱۴۰۱:
اینکه در بلندگوی جمهوری اسلامی
بگوییم بانک ها ربا می گیرند درست نیست!
الحمدالله ظرف یک ماه پس از تذکر
آقای قالیباف به خودشون
مشکل ربای بانکی کشور حل شد!
رونوشت: مراجع تقلید جهت لغو فتوا
✅به افرا بپیوندید:
@afra_eco
AUD-20220823-WA0042.mp3
9.93M
🔊صوت مذاکرات نمایندگان در صحن علنی
📌استدلال حجت الاسلام آقای بحرینی
در مخالفت با اضافه نمودن
💣عبارت حیله های ربوی
🔊 بخشی از صوت شور دوم مجلس
در مورد طرح بنکداری در
روز سه شنبه اول شهریور ۱۴۰۱
پیشنهاد حجه الاسلام نقدعلی و
مخالفت حجت الاسلام بحرینی
در مورد اضافه نمودن حیله های ربوی
⁉️استدلال آقای بحرینی :
اضافه نمودن این عبارت شائبه را ایجاد می کند که اعضای محترم شورای نگهبان سال۱۳۶۲ قائل به جواز حیله های ربوی بوده اند.
#حیله_ربوی
#قانون_بانکی
@emh_ismc_ir
•┈┈••••✾◾️◾️◾️✾•••┈┈•
🎋جبهه مردمی اقتصاد مقاومتی🔰
عضویت در گروه👇
https://eitaa.com/joinchat/90636304C6a5afed72d
عضویت در کانال👇
🌐 @eghtesad_mardomi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️ممنوعیت خلق پول توسط بانکهای غیر دولتی
💢خلق پول توسط بانک مرکزی با شرایطی جائز است، لکن توسط بانک های غیر دولتی ممنوع است.
💠مسئول مرکز راهبری اقتصاد مقاومتی حوزه های علمیه یادآورشد بانک های غیر دولتی از دو طریق خلق پول می کنند:
◀️نخست ازطریق جمع آوری سپرده های مردم، می توانند در یک فرآیند بانکی 100 میلیون سپرده مردم را به 500 میلیون مبدل کنند و از این منبع به مردم وام پرداخت کنند و از منافع آن بهرهمند شوند.
⏪راه دوم، خلق پول از «هیچ» است. بانک ها می توانند حساب اشخاص حقیقی و حقوقی را چند هزار میلیارد تومان شارژ کنند و این پول به عنوان دارایی و ملک بانک ها به حساب می آید. در واقع بانک ها بدون هیچ فعالیت اقتصادی موثر می توانند هزاران میلیارد تومان از طریق عنوان خلق پول، صاحب ملک و دارایی شوند.
💠حجت الاسلام والمسلمین یوسفی تصریح کرد:
✅رهبر معظم انقلاب درباره این فعالیت بانک ها فرمودند : باید جلوی خلق پول توسط بانک های غیر دولتی که کار غلط و اشتباهی است گرفته شود.
✅همچنین آیت الله العظمی مکارم شیرازی خلق پول را حرام، اکل مال به باطل، قمار و اضرار اعلام کردند.
💠وی افزود: انحصار خلق پول برای بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران می باشد و بانک مرکزی باید بر اساس نیاز بخش واقعی اقتصاد، اقدام به خلق پول کند و عدم اضرار به ثروت مردم و توزیع منافع خلق پول در راستای منافع مردم را به عنوان شروط خلق پول رعایت کند.
@emh_ismc_ir
•┈┈••••✾◾️◼️◼️◼️◾️✾•••┈┈•
🎋جبهه مردمی اقتصاد مقاومتی🔰
عضویت در گروه👇
https://eitaa.com/joinchat/90636304C6a5afed72d
عضویت در کانال👇
🌐 @eghtesad_mardomi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️ ممنوعیت خلق پول توسط بانکهای غیر دولتی
💢خلق پول توسط بانک مرکزی با شرایطی جائز است، لکن توسط بانکهای غیردولتی ممنوع است.
💠 حجت الاسلام والمسلمین یوسفی، مسئول مرکز راهبری اقتصاد مقاومتی حوزههای علمیه یادآور شد بانکهای غیردولتی از دو طریق خلق پول میکنند:
◀️ نخست ازطریق جمع آوری سپرده های مردم، می توانند در یک فرآیند بانکی 100 میلیون سپرده مردم را به 500 میلیون مبدل کنند و از این منبع به مردم وام پرداخت کنند و از منافع آن بهرهمند شوند.
⏪ راه دوم، خلق پول از «هیچ» است. بانک ها می توانند حساب اشخاص حقیقی و حقوقی را چند هزار میلیارد تومان شارژ کنند و این پول به عنوان دارایی و ملک بانک ها به حساب می آید. در واقع بانک ها بدون هیچ فعالیت اقتصادی موثر می توانند هزاران میلیارد تومان از طریق عنوان خلق پول، صاحب ملک و دارایی شوند.
💠 ایشان تصریح کردند:
✅ رهبر معظم انقلاب درباره این فعالیت بانکها فرمودند: باید جلوی خلق پول توسط بانک های غیر دولتی که کار غلط و اشتباهی است گرفته شود.
✅ همچنین آیت الله العظمی مکارم شیرازی خلق پول را حرام، اکل مال به باطل، قمار و اضرار اعلام کردند.
💠 وی افزود: انحصار خلق پول برای بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران می باشد و بانک مرکزی باید بر اساس نیاز بخش واقعی اقتصاد، اقدام به خلق پول کند و عدم اضرار به ثروت مردم و توزیع منافع خلق پول در راستای منافع مردم را به عنوان شروط خلق پول رعایت کند.
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#اقتصاد
#ویدیو
#قم
🔳 با #مفتاح_اندیشه همراه باشید
🆔 @meftahandishe_com
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📽قسمت 2⃣
✅تدوین اصلاحیه طرح کمیته پولی و بانکی کمسیون اقتصادی مجلس همراه با تبیین ممنوعیت سه خط قرمز و پیشنهاد دهها مورد بسیار مهم
🔰#کار_سلبی_و_اصلاحی_حوزه
⛔️رئیس مرکز راهبری اقتصاد مقاومتی حوزههای علمیه، 3️⃣ خط قرمز بر سر راه طرح قانون بانک مرکزی مجلس را تبیین نمود
🔹آیا تصویب این طرح بانکداری، به کاهش تورم و برقراری عدالت در کشور ختم میشود؟
🔸آیا بانکهای کشور، بر طبق موازین اسلامی فعالیت میکنند؟
🔹تبیین ضرورت ممنوعیت خلق پول بانکهای خصوصی، ممنوعیت بنگاه داری بانکها، ممنوعیت استفاده از حیل ربوی؛ با توجه به فتوای مراجع عظام تقلید
@emh_ismc_ir
•┈┈••••✾◾️◾️◾️✾•••┈┈•
🎋جبهه مردمی اقتصاد مقاومتی🔰
عضویت در گروه👇
https://eitaa.com/joinchat/90636304C6a5afed72d
عضویت در کانال👇
🌐 @eghtesad_mardomi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️خطوط قرمز رئیس مرکز راهبری اقتصاد مقاومتی حوزههای علمیه بر سر راه طرح قانون بانک مرکزی مجلس
🔹آیا روند فعلی بانکداری، به کاهش تورم و برقراری عدالت در کشور ختم میشود؟
🔸آیا بانکهای کشور، بر طبق موازین اسلامی فعالیت میکنند؟
🔹ضرورت ممنوعیت خلق پول بانکهای خصوصی، ممنوعیت بنگاه داری بانکها، ممنوعیت استفاده از حیل ربوی؛ سه خط قرمز اساتید حوزه برای اصلاح طرح اخیر مجلس
#طرح_قانون_بانک_مرکزی
#خطوط_قرمز
#مرکز_راهبری_اقتصاد_مقاومتی
@emh_ismc_ir
•┈┈••••✾◾️◾️◾️✾•••┈┈•
🎋جبهه مردمی اقتصاد مقاومتی🔰
عضویت در گروه👇
https://eitaa.com/joinchat/90636304C6a5afed72d
عضویت در کانال👇
🌐 @eghtesad_mardomi
30.41M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📽قسمت 1⃣
✅تدوین پیش نویس قانون پولی و بانکی کشور
#کار_ایجابی_حوزه_های_علمیه
💠مدیر محترم حوزههای علمیه حضرت آیت الله اعرافی جهت حل مشکلات اقتصادی کشور و معیشت مردم، در
📆اردیبهشت۱۴۰۰
✳️به جمعی از متخصصان نامآشنای حوزوی که دارای تحصیلات عالیه دانشگاهی در علوم اقتصادی و اقتصاد اسلامی هستند، [حجج اسلام دکتر سيدحسين ميرمعزي (رئيس مرکز مطالعات راهبردي حوزه)، احمدعلي يوسفي (رئيس مرکز راهبري اقتصاد مقاومتي حوزههاي علميه) و مهدي رجايينيا (رئيس وقت مرکز تحقيقات اسلامي مجلس شوراي اسلامي)] ماموریت دادند در اقدامی ایجابی، پیش نویس بخش «بانک مرکزی» قانون را تدوین نمایند .
💠الحمدلله
✳️با بهرهگیری از ظرفیت علمی مراکز تخصصی حوزه علمیه و اساتید برجسته دانشگاه
✳️با تلاش مستمر حدود 9 ماه،
✳️با مطالعه و بررسي
1⃣قانون سال 51 با اصلاحات سال 97
2⃣طرح کمیته پولی و بانکی مجلس
3⃣طرح پيشنهادي مرکز تحقيقات اسلامي مجلس
✅پیش نویس قانون بانک مرکزی را براساس اصول ۱۲گانه متخذ از الگوی اقتصاد مقاومتی
به سرانجام رساندند و مدیر محترم حوزه های علمیه آن را برای روسای محترم جمهور و مجلس ارسال و پیشنهاد فرمودند آن، در مسیر تصویب خواهی قرار گیرد.
@emh_ismc_ir
•┈┈••••✾◾️◾️◾️✾•••┈┈•
🎋جبهه مردمی اقتصاد مقاومتی🔰
عضویت در گروه👇
https://eitaa.com/joinchat/90636304C6a5afed72d
عضویت در کانال👇
🌐 @eghtesad_mardomi
⭕️حکم خلق پول توسط بانک های تجاری
🔷پرسش :خلق پول توسط بانک های تجاری از نظر شرعی چه حکمی دارد؟
✴️پاسخ :این کار مصداق اکل مال به باطل است زیرا سرمایه ای وجود ندارد که آنها به وسیله آن معامله می کنند و از سوی دیگر باعث تورم و ضرر و زیان جامعه است و در مجموع بی شباهت به یک نوع کلاهبرداری نمی باشد که آن هم حرام است و اگر روزی سپرده گذاران بخواهند سپرده خود را بگیرند آن بانک مسلما ورشکست خواهد شد؛ چون چند برابر موجودی مصرف کرده است.
https://makarem.ir/main.aspx?lid=0&typeinfo=21&mid=266056
#خلق_پول_بانک_تجاری
#آیت_الله_مکارم_شیرازی
@emh_ismc_ir
•┈┈••••✾◾️◾️◾️✾•••┈┈•
🎋جبهه مردمی اقتصاد مقاومتی🔰
عضویت در گروه👇
https://eitaa.com/joinchat/90636304C6a5afed72d
عضویت در کانال👇
🌐 @eghtesad_mardomi
جناب آقای نقدعلی حیلههای ربا مجلس بحرینی.docx
18K
📋متن مذاکرات نمایندگان در صحن علنی
📌استدلال حجت الاسلام آقای بحرینی
در مخالفت با اضافه نمودن
💣عبارت حیله های ربوی
متن بخشی از شور دوم مجلس
در مورد طرح بنکداری در
روز سه شنبه اول شهریور ۱۴۰۱
پیشنهاد حجه الاسلام نقدعلی و
مخالفت حجت الاسلام بحرینی
در مورد اضافه نمودن حیله های ربوی
⁉️استدلال آقای بحرینی :
اضافه نمودن این عبارت شائبه را ایجاد می کند که اعضای محترم شورای نگهبان سال۱۳۶۲ قائل به جواز حیله های ربوی بوده اند.
#حیله_ربوی
#قانون_بانکی
@emh_ismc_ir
•┈┈••••✾◾️◾️◾️✾•••┈┈•
🎋جبهه مردمی اقتصاد مقاومتی🔰
عضویت در گروه👇
https://eitaa.com/joinchat/90636304C6a5afed72d
عضویت در کانال👇
🌐 @eghtesad_mardomi
⛔️مهم ترین مشکلات طرح بانکداری مجلس: عدم تصریح به ممنوعیت خلق پول، حیله های ربوی و بنگاه داری بانک ها
🔷رئیس مرکز راهبری اقتصاد مقاومتی حوزه های علمیه در نشست علمی، مشکلات طرح بانکداری مجلس را برای نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی در فراکسیون روحانیت تشریح نمودند.
🌐لینک خبر: https://b2n.ir/p27886
#مجلس_شورای_اسلامی
#طرح_بانکداری
#خطوط_قرمز
@emh_ismc_ir
•┈┈••••✾◾️◼️◼️◼️◾️✾•••┈┈•
🎋جبهه مردمی اقتصاد مقاومتی🔰
عضویت در گروه👇
https://eitaa.com/joinchat/90636304C6a5afed72d
عضویت در کانال👇
🌐 @eghtesad_mardomi
اینکه ما اجازه دادیم که نقدینگی افزایش پیدا کند، از اوّل خطا بوده؛ نباید میگذاشتیم؛ از اوّل باید ما جلوی افزایش نقدینگی را میگرفتیم؛ حالا هم اینکه نقدینگی رها بماند که به هر طرفی حمله کند ویرانی به وجود بیاورد، این هم باز یک خطای دیگر است؛ نقدینگی باید مدیریّت بشود....
اینهمه بانک خصوصی! بانکها چرا مشکل نقدینگی پیدا میکنند؟ برای خاطر اینکه شعبه زیاد میکنند، برای اینکه آسایشگاه برای افراد خودشان [درست میکنند]
۹۷/۶/۷
آنچه که به نظر من مهم است، این است که برای قشرهای ضعیف، مشکلات اقتصادیای وجود دارد؛ این را باید برطرف کنید. حالا بخشی از این مشکلات، ناشی از تورم است....
آن کسانی که از لحاظ اقتصادی صاحبنظرند، چه در درون دولت، چه در بیرون دولت، به بنده میگویند که این مسئله مربوط به افزایش نقدینگی است؛ یعنی افزایش نقدینگی را مهمترین عامل میدانند. این را ما فقط از کسانی که بیرون دولتند، نمیشنویم، بلکه کسانی هم که در درون دولتند، وقتی از آنها سؤال میکنیم، همین را به ما میگویند و گزارش میدهند. باید راهی پیدا کنید که نقدینگیِ افزایشیافته کنترل شود. ۹۲/۶/۷
طرف میآید بانک ایجاد میکند با استفاده از اجازهی توسعهی بانکها -که یکی از کارهای غلطی که در کشور شد این است که اجازه میدهند همین طور پشت سر هم بانک به وجود بیاید- پولهای مردم را جمع میکنند، بعد شرکتهای صوری درست میکنند، پولهای مردم را به عنوان قرض، وام و تسهیلات بانکی به شرکتهای خودشان میدهند، جیب خودشان را پُر میکنند، از این کارها دارند میکنند، اینها را بایستی مراقبت کرد، از اینها غفلت نباید کرد. ۹۸/۱/۱
یک نکتهی مهمّ دیگر در مسئلهی مشکلات اقتصادی ما، مسئلهی کنترل نظام بانکی است در خصوص مسئلهی خلق پول و تولید نقدینگی. آن چیزی که صاحبنظران اقتصادی به ما گزارش میدهند و منعکس میکنند، این است که میگویند خلق پول بایستی در نسبت با تولید انجام بگیرد؛ اگر این نسبت وجود نداشت، بایستی جلوی خلق پول گرفته بشود، جلوی تولید نقدینگی باید گرفته بشود؛ یعنی بِجِد این مسئله را اهمّیّت بدهند. اگر در این زمینه درست عمل بشود، این برکات زیادی خواهد داشت: جلوگیری از تورّم، رونق تولید، رونق اشتغال، تقویت پول ملّی و از این قبیل چیزها. این یکی از آن نکات مهمّی است که به نظر من روی آن بایستی تکیه کرد.
۱۴۰۰/۶/۶
حسین زاده بحرینی تشریح کرد:
همزیستی مسالمت آمیز بانکهای خصوصی با بانک مرکزی در بیست سال گذشته
رئیس کمیته پولی و بانکی کمیسیون اقتصادی مجلس، گفت: بانک مرکزی طبق قوانین موجود، اختیار قانونی کافی برای مقابله با بانکهای متخلف را ندارد و به همین دلیل در بیست سال گذشته نتوانسته است جلوی خلق بی ضابطه نقدینگی توسط بانکها را بگیرد.
محمدحسین حسین زاده بحرینی
محمدحسین حسین زاده بحرینی عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی و رئیس کمیته پولی و بانکی در گفتوگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، در خصوص طرح بانک مرکزی و قابلیتهای آن، گفت: اگر بخواهیم طرح بانک مرکزی را که از این هفته در دستور کار صحن مجلس شورای اسلامی قرار گرفته، ارزیابی کنیم، باید نگاهی به وضعیت فعلی بانک مرکزی بیندازیم. بانک مرکزی از سال 1351 تا کنون با قانونی اداره میشود که دیگر کارآمدی لازم را ندارد و ضعیف است.
نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: طی 50 سال گذشته، تکنولوژی بانکداری و روشهای جذب سپرده و پرداخت تسهیلات کاملا تغییر کرده اما قانون بانک مرکزی کشور ما عوض نشده است. این در حالی است که تقریبا تمامی کشورهای دنیا متناسب با شرایط بومی خود، قانون بانک مرکزیشان را تغییر دادهاند.
بانکهای خصوصی، مهمترین مانع اصلاح قانون بانک مرکزی در ایران بودهاند
حسین زاده بحرینی تشریح کرد:
همزیستی مسالمت آمیز بانکهای خصوصی با بانک مرکزی در بیست سال گذشته
رئیس کمیته پولی و بانکی کمیسیون اقتصادی مجلس، گفت: بانک مرکزی طبق قوانین موجود، اختیار قانونی کافی برای مقابله با بانکهای متخلف را ندارد و به همین دلیل در بیست سال گذشته نتوانسته است جلوی خلق بی ضابطه نقدینگی توسط بانکها را بگیرد.
محمدحسین حسین زاده بحرینی
محمدحسین حسین زاده بحرینی عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی و رئیس کمیته پولی و بانکی در گفتوگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، در خصوص طرح بانک مرکزی و قابلیتهای آن، گفت: اگر بخواهیم طرح بانک مرکزی را که از این هفته در دستور کار صحن مجلس شورای اسلامی قرار گرفته، ارزیابی کنیم، باید نگاهی به وضعیت فعلی بانک مرکزی بیندازیم. بانک مرکزی از سال 1351 تا کنون با قانونی اداره میشود که دیگر کارآمدی لازم را ندارد و ضعیف است.
نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: طی 50 سال گذشته، تکنولوژی بانکداری و روشهای جذب سپرده و پرداخت تسهیلات کاملا تغییر کرده اما قانون بانک مرکزی کشور ما عوض نشده است. این در حالی است که تقریبا تمامی کشورهای دنیا متناسب با شرایط بومی خود، قانون بانک مرکزیشان را تغییر دادهاند.
بانکهای خصوصی، مهمترین مانع اصلاح قانون بانک مرکزی در ایران بودهاند
رئیس کمیته پولی و بانکی کمیسیون اقتصادی مجلس، ادامه داد: تقریبا طی دو دهه گذشته به این جمع بندی رسیده ایم که باید قانون بانک مرکزی اصلاح شود اما تاکنون این تصمیم اجرایی نشده است. جدای از مخالفت و عدم همراهی دولتها، شاید بتوان گفت که در دو دهه اخیر مهم ترین مانع اصلاح قانون بانک مرکزی، بانکهای خصوصی بوده اند. بهترین حالت برای بانکهای خصوصی این است که بانک مرکزی کشور ضعیف باشد و دانش و اقتدار لازم برای مقابله با بانکهای متخلف را نداشته باشد. متاسفانه بانک مرکزی کشور ما در سالهای اخیر به شدت ضعیف بوده و به همین دلیل، نوعی همزیستی مسالمت آمیز بین بانکهای خصوصی با بانک مرکزی به وجود آمده است.
وی در خصوص دلایل ضعف بانک مرکزی، گفت: براساس قوانین موجود، بانک مرکزی در مقابله با بانکهای متخلف اختیار قانونی کافی ندارد. در بیست سال گذشته که دوره حضور بانکهای خصوصی در اقتصاد ایران است، حجم نقدینگی کشور 151 برابر شده است. دلایل رشد نقدینگی در اقتصاد ایران متعدد است؛ اما به جرأت میتوان گفت که یکی از مهمترین موتورهای رشد نقدینگی در ایران بانکها، بویژه بانکهای خصوصی بوده اند. متأسفانه بانک مرکزی در این بیست سال اقتدار لازم برای جلوگیری از خلق نقدینگی بی ضابطه توسط بانکها را نداشته است.
اختیارات فراقانونی سران به بانک مرکزی
حسین زاده بحرینی، ادامه داد: حدود 3 سال است که روسای بانک مرکزی برای افزایش دامنه اختیارات خود در مواجهه با بانکهای متخلف، به شورای سران قوا و مقام معظم رهبری متوسل می شوند. اولین بار آقای دکتر همتی در زمانی که رئیس کل بانک مرکزی بود، این درخواست را مطرح کرد. با موافقت سران قوا و تنفیذ مقام معظم رهبری اختیارات ویژه ای به بانک مرکزی داده شد و دست بانک مرکزی برای مقابله با بانکهای متخلف تا حدودی باز شد. این اختیارات در دوره آقای دکتر صالح آبادی هم تمدید شد، اما به اذعان خود آنها، این مقدار اختیار برای مقابله با بانکهای متخلف و قانون گریز کافی نیست، ضمن این که مصوبه سران، هیچگاه جای قانون را نمی گیرد و اعتبار آن موقت و محدود است. بنابراین، ما به عنوان قانون گذار ناچار بودیم به این موضوع مهم ورود کنیم و قانون بانک مرکزی کشور را بعد از نیم قرن، اصلاح نماییم.
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی ، ادامه داد: طرح بانک مرکزی که امیدواریم تا پایان سال مصوب و ابلاغ شود اختیارات نظارتی لازم را به بانک مرکزی میدهد تا بتواند به خوبی با بانکهای متخلف مواجه داشته باشد و خلق نقدینگی بدون ضابطه را در کشور مدیریت کند. این موضوع مهمترین دستاورد طرح بانک مرکزی بوده هرچند که میتوانست دستاوردهای بیشتری نیز داشته باشد که به دلایلی در این مقطع از آنها صرف نظر کردیم و تمامی تمرکز را بر روی افزایش دامنه اختیارات بانک مرکزی قرار دادیم تا قدم اول به خوبی برداشته شود.
گام بعدی: قانون بانکداری اسلامی
رئیس کمیته پولی و بانکی کمیسیون اقتصادی مجلس با تاکید بر اینکه قانون بانک مرکزی گام نخست اصلاح نظام بانکی است افزود: گام دوم، تصویب قانون بانکداری اسلامی است که رابطه بانکها با سپرده گذاران و تسهیلات گیرندگان را تنظیم می کند. کمیسیون اقتصادی این آمادگی را دارد که پس از بررسی طرح بانک مرکزی، طرح بانکداری اسلامی را به صحن بیاورد.