⭕️ بهترین زمان چلّهگیری
🔸در بین مردم، سنتی به نام اربعین یا همان چله گرفتن وجود دارد. افراد 40 روز، خود را متعهد به انجام اعمالی خاص میکنند و هر کدام به نیتی چله میگیرند.
🔸یکی از بهترین زمانهای چلّهگیری که از طرف علما نیز سفارش و تاکید شده است، از اول ذیقعده تا دهم ذیحجه (13 تیر الی 21 مرداد امسال) است که به "اربعین موسیِ کلیم" مشهور است.
@nejatazgonah
#حدیث
🔅#پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :
✍️امّا عَلامَةُ التّائِبِ فَاَرْبَعَةٌ: اَلنَّصيحَةُ لِلّهِ فى عَمَلِهِ وَ تَرْكُ الْباطِلِ وَ لُزومُ الْحَقِّ وَ الْحِرْصُ عَلَى الْخَيْرِ؛
🔴 نشانه #توبه كننده، چهار است:
👈عمل #خالصانه براى #خدا،
👈رها كردن #باطل،
👈پايبندى به #حق و
👈حريص بودن بر كار خير.
📚تحف العقول، ص 20.
✅ کانال نجات از گناه
@nejatazgonah
منتظر که گناه نمی کند!
#سبک_زندگی
💢#امام_رضا عليه السلام :
✅هفت چيز است كه بدون هفت چيز ديگر مسخره آميز است:
👈كسى كه به زبان خود #استغفار كند اما در دلش [از #گناه ]پشيمان نباشد خودش را مسخره كرده است،
👈كسى كه از خدا #بهشت بخواهد امّا در برابر سختيها شكيبا نباشد خود را به سخره گرفته است،
👈كسى كه خواهان موفقيت باشد امّا نكوشد خودش را به باد تمسخر گرفته است،
👈كسى كه جوياى دورانديشى باشد امّا احتياط نورزد خودش را ريشخند كرده است،
👈كسى كه از #آتش #دوزخ به خدا پناه برد امّا خواهشهاى دنيايى را رها نكند خود را به باد تمسخر گرفته است
👈و كسى كه #خدا را ياد كند ولى براى ديدار او نشتابد خود را ريشخند كرده است.
📚بحار الأنوار : 78/356/11 .
✅ کانال نجات از گناه
@nejatazgonah
#داستان_های_اخلاقی
✍️رفع گرفتاری با توسل به #امام_رضا علیه السلام
🔸عبدالله به دیواره ی سخت صخره ی کوچک تکیه داد . دلش پر از غصه شد . دور و بر خود چشم چرخاند . دلش می خواست با ناله ی بلند، عقده هایش را بیرون بریزد . چه کسی بود که پای درد دلش بنشیند و غصه هایش را بروبد!
چشم به آسمان کشاند و به خدا شکایت کنان گفت: «فقط خودت به دادم برس; تنهایم، خدا!»
یاد طیس و دوستانش افتاد . در نظرش، طیس چه قدر پست شده بود! دیگر کم مانده بود که آن ماجرا را از همه جای شهر جار بزند . حالا خیلی ها به موضوع پی برده بودند . همان ماجرای پول مختصری که عبدالله به «طیس » بدهکار بود .
🔹آخرین بار، همین چند دقیقه ی پیش بود که طیس، سر راه او سبز شد و زبان پشت لب های درشت و سیاهش چرخاند که: «آهای عبدالله! دوباره که دست خالی هستی، نکند باز هم گرفتاری و شرمنده ... هان؟!»
عبدالله هم با رویی سرخ، اما دلی خشمگین گفت: «نه! باور کن هنوز در تلاش هستم تا هر طور شد، بیست و هشت دینارت را برایت جور کنم; کمی صبر داشته باش مسلمان!»
ناگهان دوستان «طیس » دور عبدالله جمع شدند و او را به باد خنده های مسخره آمیزشان گرفتند .
- آهای آهای عبدالله گدا! آهای آهای عبدالله بی پول! عبدالله گرسنه!
همان دم بود که عبدالله از دست آن ها گریخت . «طیس » هم پشت سرش عربده کشید که: «تا فردا مهلت داری پولم را پس بیاوری; وگرنه، هر چه دیدی از چشم خودت دیدی . می دهم نوچه هایم از پا به نخل های نخلستانم آویزانت کنند، آن وقت ... !»
حالا عبدالله آرام آرام می گرید .
🔸- خدایا! از کجا بیست و هشت دینار طلا جور کنم . برای من پول زیادی ست .
کاش محتاج نبودم و از او قرض نمی گرفتم! کاش می مردم و دست به دامان او نمی شدم!
فکری به خاطرش رسید .
- بروم دست به دامان او بشوم . نه ... بهتر نیست؟! او خیلی کریم است . خیلی هم با گذشت و راز دار!
🔹فوری به عریض، در نزدیکی مدینه رفت . چون اهل خانه ی امام رضا ( علیه السلام) گفته بودند که حضرت به آن جا رفته است .
به طرف کلبه ی امام راه افتاد . امام را از دور دید، تا آمد پا تند کند، دید امام فوری اسبش را به سمت او راند و خیلی زود به او رسید . هر دو گرم سلام و احوال پرسی شدند . عبدالله تا آمد حرفی بزند، امام رضا ( علیه السلام) پرسید: «چه خواسته ای داری عبدالله!»
- قربانت گردم مولای من! «طیس » از من طلبی دارد و چند روزی ست که در گرفتن آن پافشاری می کند . من نتوانسته ام پولش را تهیه کنم; اما او با حرف ها و اعمال خود مرا در کوچه و بازار، رسوای مردم کرده است!
صورت امام رنگ به رنگ شد . عبدالله فکر کرد شاید امام به «طیس » خواهد گفت که باز هم به عبدالله مهلت بده و دیگر او را آزار نده!
اما چنین نشد . امام رضا ( علیه السلام) با جمله ی کوتاه گفت: «همین جا باش تا برگردم!»
او بر روی زیلویی ساده در بیرون کلبه نشست . ماه رمضان بود . عبدالله هم مثل امام روزه دار بود . دقایقی گذشت، امام نیامد . عبدالله نگران شد . برخاست تا به مدینه برگردد و روزی دیگر به سراغ امام بیاید . چون وقت افطار شده بود .
تا آمد راه بیفتد، امام را در برابر خود دید .
امام رضا ( علیه السلام) با مهربانی او را به درون کلبه برد . عبدالله در کنار امام رضا ( علیه السلام) و خدمت کارش افطار کرد .
بعد از خوردن غذا، امام با خوش رویی به عبدالله گفت: «تشکی را که رویش نشسته ای بلند کن . هر چه زیر آن است،
برای توست!»
عبدالله تعجب کنان، لبه ی تشک را بالا زد . دستش به کیسه ای کوچک خورد . با خوشحالی آن را برداشت . داخل آن پر از سکه بود . آن را تکان داد و سپس از امام تشکر کرد و برای رفتن برخاست .
عبدالله خداحافظی کرد و با شعف و شوق راه افتاد . دوستان امام تا جایی که از دید یاران ابن مسیب دور بود او را همراهی کرند . سپس به نزد امام بازگشتند .
عبدالله، بی قرار و باعجله وارد خانه شد و ماجرا را برای همسرش باز گفت .
بعد بند از دور گلوی کیسه باز کرد و سکه های طلای آن را یکی یکی شمرد .
48 سکه ی طلا بود . شگفت زده شد . ناگهان نگاهش به نوشته ی روی یکی از سکه ها گره خورد: «28 دینار طلب آن مرد است و بقیه هم برای توست!»
عبدالله به گریه افتاد . همسرش که با بهت و ناباوری نگاهش می کرد، پرسید: «چرا گریه می کنی مرد، چه شده عبدالله؟!»
صدای عبدالله بریده بریده از ته حلقش بیرون آمد .
☀️- #معجزه است; معجزه ی امام رضا علیه السلام. سوگند به خدا من به امام نگفته بودم که طلب «طیس » چه قدر است . اما انگار او همه چیز را فهمید . خدایا، او چه قدر به دل دوستانش نزدیک است!
✅ کانال نجات از گناه
@nejatazgonah
#حدیث
🔅#پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :
✍️منِ اغتابَ مُسلما أو مُسلِمَةً لَم يَقبَلِ اللّه ُ تعالى صلاتَهُ ولا صِيامَهُ أربَعينَ يَوما ولَيلةً، إلّا أن يَغفِرَ لَهُ صاحِبُهُ .
🔴 هر كه از مردى مسلمان يا زنى مسلمان #غيبت كند ، خداوند متعال تا چهل شبانه روز، نه #نماز او را مى پذيرد و نه #روزه اش را ، مگر اين كه غيبت شونده او را ببخشد .
📚جامع الأخبار : 412/1141 .
✅ کانال نجات از گناه
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#کلیپ
🎬 اهمیت #محاسبه_نفس حتی اگر تا پای شهادت رفته باشی!!!
👤 #استاد_رائفی_پور
✅ کانال نجات از گناه
@nejatazgonah
منتظر که گناه نمی کند!
#حدیث
🔅#امیرالمؤمنین امام علی علیه السلام:
✍️الرَّاضِي بِفِعْلِ قَوْم كَالدَّاخِلِ فِيهِ مَعَهُمْ. وَعَلَى كُلِّ دَاخِل فِي بَاطِل إِثْمَانِ: إِثْمُ الْعَمَلِ بِهِ، وَإِثْمُ الرِّضَى بِهِ.
🔴آن كس كه به كار جمعيتى راضى باشد همچون كسى است كه در آن كار با آنها شركت كرده (منتها) آن كس كه در انجام كار باطل دخالت دارد دو #گناه مىكند: گناه عمل وگناه رضايت به آن (ولى شخصى كه بيرون از دايره عمل است و به آن راضى است تنها مرتكب يك گناه مىشود و آن گناه رضايت است).
📚نهج البلاغة حکمت 154.
✅ کانال نجات از گناه
@nejatazgonah
#سبک_زندگی
✍️شرح و تفسير حکمت 154 نهج البلاغه
👈گناه رضايت!
🔸امیر المؤمنین #امام_علی عليه السلام در اين گفتار حكيمانه اشاره به نكته مهمى مى كند كه در سرنوشت افراد و امت ها تأثير قابل توجهى دارد.
🔅مى فرمايد: «آن كس كه به كار جمعيتى راضى باشد همچون كسى است كه در آن كار با آنها شركت نموده (منتها) آن كس كه در انجام كار باطل دخالت دارد دو گناه مى كند: گناه عمل و گناه رضايت به آن (ولى شخصى كه بيرون از دايره عمل است و به آن راضى است تنها مرتكب يك گناه مى شود و آن گناه رضايت است)»; (الرَّاضِي بِفِعْلِ قَوْم كَالدَّاخِلِ فِيهِ مَعَهُمْ. وَعَلَى كُلِّ دَاخِل فِي بَاطِل إِثْمَانِ: إِثْمُ الْعَمَلِ بِهِ، وَإِثْمُ الرِّضَى بِهِ).
🔹ممكن است در بدو نظر چنين تصور شود كه اگر كسى گناهى را مرتكب نشود و هيچ گونه دخالتى حتى در اعانت و يارى گنهكاران در آن نداشته باشد چرا رضايت قلبى به آن #گناه او را هم شريك گناه سازد؟ دليل آن با دقت روشن مى شود و آن اين كه هنگامى كه رضايت به كارهاى خلاف ديگران در قلب انسان جايگزين شد تدريجاً در اقوال و افعال او خود را نشان مى دهد، زيرا نمى شود انسان به چيزى محبت داشته باشد و در اعمال و اقوالش ظاهر نگردد.
🔸اضافه بر اين كسى كه به اعمال خلاف ديگران راضى مى شود هرگز به وظيفه #امر_به_معروف و #نهى_از_منكر عمل نخواهد كرد، زيرا آن عمل را دوست دارد و به گنهكاران به سبب اين #گناه عشق مى ورزد. اين مسئله بازتاب گسترده اى در آيات #قرآن و روايات اسلامى دارد كه مسئله رضايت به گناه گنهكاران جزء #گناهان_كبيره شمرده شده و حتى عذاب الهى دامن چنين افرادى را مى گيرد.
🔺در داستان كشتن ناقه ثمود (همان معجزه الهى خداوند كه به پيامبرشان حضرت صالح داد) قرآن مى گويد: همه آن قوم بر اثر عذاب الهى از ميان رفتند در حالى كه همان گونه كه در كلام ديگرى از اميرمؤمنان به آن اشاره شده ناقه ثمود را يك نفر كشت و چون ديگران به آن رضايت دادند خداوند همگى را عذاب كرد: (وَإِنَّمَا عَقَرَ نَاقَةَ ثَمُودَ رَجُلٌ وَاحِدٌ، فَعَمَّهُمُ اللَّهُ بِالْعَذَابِ لَمَّا عَمُّوهُ بِالرِّضَا). در زيارت نامه ها نيز كراراً اين مطلب به چشم مى خورد كه زائر لعن و نفرين مى كند به كسانى كه جنايات يزيديان را در كربلا را شنيدند و به آن رضايت دادند: «وَلَعَنَ اللَّهُ أُمَّةً سَمِعَتْ بِذَلِكَ فَرَضِيَتْ بِه».
ادامه دارد...
✅ کانال نجات از گناه
@nejatazgonah
#حدیث
🔅#امام_جواد علیه السلام فرمودند:
✍️إرفَضِ الشَّهَواتِ وَ خالِفِ الهَوی، وَ اعلَم أنَّکَ لَن تَخلُو مِن عَینِ اللهِ، فَانظُر کَیفَ تَکُونُ؟
🔴شهوتها را رها و با #هوای_نفس مخالفت کن و بدان که تو از چشم #خدا دور و پنهان نیستی. پس مواظب باش که در چه حالتی خواهی بود؟
📚بحارالأنوار، ج75، ص 358
✅ کانال نجات از گناه
@nejatazgonah
#سبک_زندگی
✍️شرح و تفسير حکمت 154 نهج البلاغه
👈 ادامه گناه رضايت!
🔺نكته: پيوند اهداف و خواسته ها بر خلاف آنچه در دنياى مادى معمول است كه رضايت به اعمال مجرمانه ديگرى جرم محسوب نمى شود همان گونه كه رضايت به اعمال نيك نيكوكاران بى پاداش است، در تعليمات #اسلام، مسئله #رضايت به كارهاى نيكوكاران و بدكاران عنوان خاصى دارد و با صراحت در روايات آمده است كه هر كس به كار ديگرى رضايت دهد در سلك و گروه او قرار خواهد گرفت.
🔸منتها مجرمان، دو #گناه دارند و راضيان به اعمال آنها يك گناه، راضيان به اعمال نيك يك ثواب دارند و عاملان دو ثواب. همان گونه كه در كلام حكمت آميز بالا آمد. مرحوم علامه مجلسى در بحارالانوار بابى به اين موضوع اختصاص داده و در عنوان باب مى گويد: «إنَّ مَنْ رَضِىَ بِفِعْل فَهُوَ كَمَنْ أتاهُ; كسى كه راضى به فعلى شود همانند كسى است كه آن را انجام داده است» و در ذيل آن هشت روايت نقل مى كند.
🔹از جمله حديثى از #امام_صادق عليه السلام در تفسير آيه 183 سوره آل عمران آورده كه خطاب به گروهى از كافران است كه مى گفتند: ما به هيچ پيغمبرى ايمان نمى آوريم تا معجزه اى انجام دهد: «(قَدْ جَاءَكُمْ رُسُلٌ مِنْ قَبْلِى بِالْبَيِّنَاتِ وَبِالَّذِى قُلْتُمْ فَلِمَ قَتَلْتُمُوهُمْ إِنْ كُنْتُمْ صَادِقِينَ); بگو: پيامبرانى پيش از من، براى شما آمدند و دلايل روشن و آنچه را گفتيد آوردند; اگر راست مى گوييد چرا آنها را به قتل رسانديد؟!»
🔸امام(عليه السلام) در اينجا مى فرمايد: «وَقَدْ عَلِمَ أَنَّ هَؤُلاَءِ لَمْ تَقْتُلُوا; معلوم است اينها كه در عصر پيامبر(صلى الله عليه وآله) بودند انبياى پيشين را نكشتند» «وَلَكِنْ لَقَدْ كَانَ هَوَاهُمْ مَعَ الَّذِينَ قَتَلُوا فَسَمَّاهُمُ اللَّهُ قَاتِلِينَ لِمُتَابَعَةِ هَوَاهُمْ وَرِضَاهُمْ بِذَلِكَ الْفِعْلِ; ولى آن ها علاقه و فكرشان با قاتلان بود; از اين رو خدا آنها را قاتل ناميد چون خواسته و رضاى آنها به فعل آنان تعلق مى گرفت».
✅ کانال نجات از گناه
@nejatazgonah
#سبک_زندگی
#زمینه_های_پیدایش_گناه (شماره 43)
⭕️ #زمینه_های_اجتماعی_گناه
👈عوامل تباهی محیط
5️⃣تشویق گنهکار
🔸از مطالب گذشته اين موضوع نيز بدست مى آيد كه يكى از زمينه هاى اجتماعى #گناه و تباهى محيط، تشويق گنهكار است ، چرا كه تشويق او تحت هر عنوانى كه باشد به او بال و پر مى دهد و او و افراد ديگر را مشتاق بلكه حريص گناه مى سازد.
براى اينكه اين مطلب بيشتر روشن گردد به روايات زير توجه كنيد:
🔅#امام_على عليه السلام در فرازى از عهدنامه مالك اشتر چنين مى فرمايد:
هرگز نبايد شخص نيكوكار و شخص #بدكار در نظرت مساوى باشند زيرا برخورد مساوى با آنها موجب مى شود كه افراد #نيكوكار در نيكى خود بى ميل شوند و بدكاران در كار بدشان تشويق گردند، با هركدام از اين ها مطابق عملش رفتار كن .📚نهج البلاغه نامه 53
🔅 نيز فرمودند:
الثناء باكثر من الاستحقاق ملق والتقصير عن الاستحقاق عىّ او حسد
ستايش و تعريف كردن بيش از شايستگى تملق و چاپلوسى است و كمتر از شايستگى ، درماندگى يا حسادت مى باشد.
📚نهج البلاغه حکمت 347
🔅 #رسول_اكرم صلّى اللّه عليه و آله فرمودند:
اذا مدح الفاجر اهتز العرش و غضب الرب
وقتى كه آدم گنهكار مدح و تمجيد شود، عرش خدا به لرزه درآيد و پروردگار خشم كند.
📚سفینه البحار، ج 2 ص 528
🔅 رسول اكرم صلّى اللّه عليه و آله مى فرمايد:
احثوا فى وجوه المدّاحين التراب
به صورت آنها كه از گنهكاران مدح و تمجيد مى كنند خاك بپاشيد.
📚وسائل الشیعه ج 12 ص 132
🔅اميرمؤمنان على عليه السلام فرمودند:
امرنا رسول الله ان نلقى اهل معاصى بوجوه مكفهرة
رسول اكرم صلّى اللّه عليه و آله به ما دستور داد كه با گنهكاران با چهره گرفته و خشم آلود برخورد كنيم .
📚وسائل الشیعه، ج11 ص 413
📚کتاب گناه شناسی محسن #قرائتی
✅ کانال نجات از گناه
@nejatazgonah
#سبک_زندگی
#زمینه_های_پیدایش_گناه (شماره 46)
⭕️ #زمینه_های_اجتماعی_گناه
👈عوامل تباهی محیط
6️⃣رهبران گمراه
🔸رهبران گمراه و زمامداران نالايق يكى از عوامل زمينه ساز اجتماعى #گناه هستند چنانكه مجريان غير متعهد يا فاسد زمينه گناه را مساعد مى كنند. در آيه 16 اسراء مى خوانيم :
💠و إ ذا أ رَدنا أ ن نُهلِك قَريَة اُمِرنا مُترفِيها فَفسقُوا فِيها فحَق عَليهَا القَول فدَمَّرناها تَدمِيراً
و هنگامى كه بخواهيم شهر و ديارى را هلاك كنيم ، نخست اوامر خود را بر مترفين (ثروتمندان مست شهوت و غرور) بيان مى داريم ، پس هنگامى كه به مخالفت برخاستند و استحقاق مجازات يافتند آنها را شديداً درهم مى كوبيم .
🔅اين آيه بيانگر آن است كه منشا غالب مفاسد اجتماعى ، سرمايه داران مغرور و از خدا بى خبر هستند، كه زمام امور اجتماع را بدست مى گيرند و ديگران را استعمار و استثمار مى نمايند و مردم از آنها پيروى كرده و جامعه به فساد و تباهى كشيده مى شود و به دنبال آن عذاب الهى آنها را فرا خواهد گرفت .
🔺به هر حال آنها كه در جامعه نفوذ دارند نقش مؤثرى در اصلاح يا فساد جامعه خواهند داشت ، چنانكه گفته اند:
الناس على دين ملوكهم ، مردم بر دين شاهان خود هستند.
🔅امیرالمؤمنین #امام_على عليه السلام مى فرمايد:
الناس بامرائهم اشبه منهم بآبائهم
مردم به زمامدارانشان شبيه ترند تا به پدرانشان .
📚بحار، چاپ قدیم ج 17 ص 129
در آيه 100 سوره نحل مى خوانيم :
💠إنّما سُلطانه عَلى الَّذينَ يَتَولَّونه و الّذين هُم بِه مُشرِكون
تسلط #شيطان تنها بر كسانى است كه او را به سرپرستى خود برگزيده اند و آنها كه او را شريك خدا در اطاعت و بندگى قرار داده اند.
🔅اين آيه بيانگر آن است كه پيروى از شيطان و رهبران شيطان صفت موجب آلودگى جامعه به شرك و گناه است و اين گونه پيروى سرچشمه فساد مى باشد.
📚کتاب گناه شناسی محسن #قرائتی
✅ کانال نجات از گناه
@nejatazgonah