الشافي ج٩.فعاليت علمي ايت الله گلپایگانی.m4a
757K
ایت الله ممدوحی
الشافی ج۹.
بیان فعالیت علمی ایت الله گلپایگانی ره
@neveshte
الشافي ج٩. اقا جلال گلپایگانی.m4a
571.5K
ایت الله ممدوحی
درس شرح کتاب شافی ج۹. حکایتی از اقا جلال گلپایگانی
به این مضمون میفرمودند که برخی چه بسا برخی معارف را نمیدانند اما جانشان مشتاق اموختن است. بر خلاف برخی که حتی مشتاق اموختن هم نیستند
@neveshte
الشافي ج١٠. اثر معنويت در كلام عالم.m4a
949.1K
ايت الله ممدوحي ره.
الشافي ج10. اثر معنويت در کلام عالم الهي
گاهي يک "بسم الله" از زبان عالم الهي انسان را زير و رو ميکند.
@neveshte
بسم الله الرحمن الرحيم
روز اول مهر ماه، هر چند روز بازگشايي مدارس و بهار علم و دانش است اما روز خزان بوستان علمي و معنوي و پرواز يکي از معلمان و مربيان الهي، فيلسوف و حکيم الهي مرحوم ايت الله حسن ممدوحي ره است.
عالم بزرگواري که به فرموده ايت الله جوادي آملي "محقق بارع، جامع معقول و منقول، صاحب علم صائب و عمل صالح" بود و رايحه دل انگيز معارف بزرگاني مثل علامه طباطبايي ره در قلم و بيان و سلوکشان به مشام ميرسيد.
بزرگواري که عمر و زندگي خود را وقف معارف اهل بيت عليهم السلام کرد و از اين رهگذر توفيق شرح صحيفه سجاديه و نهج البلاغه و اثار ارزشمند ديگري را بدست اورد.
پاسداشت اين عالم الهي که نامش گره خورده با تلاش و مجاهدت علمي و خدمت به حوزه هاي علميه است، همزمان با بازگشايي مدارس، و بهار تعليم و تربيت بسيار پر معنا و موجب تنبه است.
عاش سعيدا و مات سعيدا.
صلواتي هديه فرماييد.
@neveshte
شافی ج۲۶. امتحانات.حکایتی به نقل از شیخ عباس تهر.m4a
1.7M
ايت الله ممدوحي
الشافي ج 26 . امتحانات الهي و حکايتي به نقل از مرحوم شيخ عباس تهراني
@neveshte
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
بسم الله الرحمن الرحیم
تبت یدا ابی لهب و تب
ان شا الله چشم ازادگان جهان به نابودی غده سرطانی اسرائیل روشن خواهد شد.
این راه پر افتخار را مدیون امام و شهدا و نعمت ولایت فقیه هستیم.
@neveshte
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
یک اتفاق ساده مرا بیقرار کرد
باید نشست و یک غزل تازه کار کرد
در کوچه میگذشتم و پایم به سنگ خورد
سنگی که فکر و ذکر دلم را دچار کرد
از ذهن من گذشت که با سنگ میشود
آیا چه کارها که در این روزگار کرد
با سنگ میشود جلوی سیل را گرفت
طغیان رودهای روان را مهار کرد
یا سنگ روی سنگ نهاد و اتاق ساخت
بیسرپناهها همه را خانهدار کرد
یا میشود که نام کسی را بر آن نوشت
با ذکر چند فاتحه، سنگ مزار کرد
یا مثل کودکان شد و از روی شیطنت
زد شیشهای شکست و دوید و فرار کرد
با سنگ مفت میشود اصلا به لطف بخت
گنجشکهای مفت زیادی شکار کرد
یا میشود که سنگ کسی را به سینه زد
جانب از او گرفت و بدان افتخار کرد
یا سنگ روی یخ شد و القصه خویش را
در پیش چشم ناکس و کس شرمسار کرد
ناگاه بیمقدمه آمد به حرف، سنگ
این گونه گفت و سخت مرا بیقرار کرد:
تنها به یک جوان فلسطینیام بده
با من ببین که میشود آنگه چه کار کرد!
@neveshte
بسم الله الرحمن الرحیم
چند ساعت خاص
🔰 از دیروز که خبر حمله بی همه چیزهای صهیونیست به بیمارستان غزه منتشر شده ساعتهایی را در شهر قم دیدیم که سابقه نداشت.
شب - دیر هنگام - بطور خود جوش عده ای در مقابل میدان جانبازان تجمع کردند. بعد خبر امد که حدود ساعت 12 در حرم مطهر فاطمی تجمع است. شب را نفهمیدیم چطور صبح شد. درسهای صبح تعطیل شد، گفتند ساعت 10 تجمع خودجوش است. دوستان خبر میدادند که خیابان صفاییه مملو از جمعیت است.
از انجا که ساعت ده صبح در جامعه الزهرا تدریس داشتم نتوانستم در تجمع شرکت کنم و راهی جامعه الزهرا شدم. انجا هم طلاب ، اساتید و کادر تجمع کرده بودند. اقایی که مجری مراسم بود گهگاه کنترل خود را از دست میداد و با حالت گریه صحبت میکرد.
دوباره پیام دادند که امروز عصر ساعت 16 تجمع رسمی است. مغازه ها هر چند باز هستند اما به خوبی میتوان گرد غم و اندوه، خشم و بغض را در چهره انها دید.
این اتفاقها برایمان کم سابقه است. تجمعات پی در پی هیچ از داغ مردم کم نکرد.
مردم راستی راستی داغدارند. بیاد تشییع خروشان حاج قاسم افتادم.
🔰 این اتش به این زودی ها خاموش نخواهد شد.
این روزها مرزهای شرافتمندی و بی شرفی بسیار روشن است. وای به حال انان که در این هنگامه ی پر هیاهو هنوز نمیتوانند حق و باطل را تشخیص دهند. فکر کنیم چه گناهی کردیم که کور باطن شدیم و حقایق روشن را نمیبینیم.
🔰 ما نسل نابودگر اسرائیلیم.
@neveshte
الشافی ج۵۳.یادی از علامه مصطفوی.m4a
1.28M
شافي53
ايت الله ممدوحي ره.
يادي از علامه مصطفوي ره
براي همه علماي اسلام خصوصا اين دو بزرگوار صلواتي هديه فرماييد.
@neveshte
الشافی ج۵۴. اهمیت استاد در جلوگیری از اعوجاج.m4a
480.3K
الشافی ج۵۴.
ایت الله ممدوحی ره.
اهمیت استاد در جلوگیری از اعوجاج علمی
✅
برخي استعداد فوق العاده اي دارند اما چون از محضر استاد بهره نبرده اند و فقط خودشان مطالعه کرده اند و اصطلاحا "صحفي" هستند و به همان مطالعات و تحقيقات خود اکتفا کرده اند دچار اعوجاج و شاذگرايي ميشوند.
به همين جهت محصل هر چقدر هم که با استعداد باشد بايد ارتباط خود را با استاد قطع نکند و خود از فيض او محروم نکند.
@neveshte
✅ در خدمت انقلاب باشیم
هر کس در خدمت این انقلاب باقی ماند سعادتمند شد. البته انقلابی ماندن به معنای توجیه کردن اشکالات و ایرادات نیست اما به این معنا هم نیست که به بهانه هر اشکالی دست از انقلاب برداریم.
انقلابی باشیم و انقلابی بمانیم.
انقلابی ماندن یعنی در راه ظهور امام عصر عج تلاش کردن.
@neveshte
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
جشن فارغ التحصیلی دانشجویان
عراق
بسیار زیبا و دلنشین
@neveshte
وقتی علامه طباطبایی ایت الله ممدوحی را میبوسد.m4a
462.9K
به مناسبت ايام يادبود علامه طباطبايي ره:
بوسه علامه طباطبايي در خواب
✅✅✅
ايت الله ممدوحي ره برخي از کتب علامه طباطبايي مثل رسائل علامه يا رسائل توحيديه را تدريس ميکردند.
در شبي از شبها علامه را در خواب ميبينند که ... .
✅✅✅
با اينکه مقام معظم رهبري معمولا در سخنراني ها کمتر از کسي نام ميبرند و کمتر به اسم از کسي در تريبون رسمي تعريف و تمجيد ميکنند اما امسال بياناتي از ايشان در نقل فضائل علامه طباطبايي ره منتشر شد که بنده نديده ام ايشان بجز از امام خميني از شخص ديگري اينچنين مفصل و مبسوط تمجيد کرده باشند.
رحمت الله عليه رحمة واسعه.
صلواتي هديه فرماييد.
@neveshte
✅✅ زن مگو مرد افرين روزگار
امروز سالروز ميلاد سراسر سعادت نائبة الزهرا، زينب کبري سلام الله عليها است.
اما امت پيامبر صلي الله عليه و اله عزادار و داغدارند.
دست و دلمان به سوي شادي نميرود.
به همين جهت به ذکر فضائل ان بانوي يگانه اکتفا ميکنيم.
✅
امت پيامبر صلي الله عليه و اله به خاک و خون کشيده ميشوند و چشمان ما فقط و فقط نظاره گر است و بس.
خدا نکند انقدر سرد و کرخت شده باشيم که با ديدن اين صحنه ها - صحنه هاي غزه مظلوم- ککمان نگزد و عين خيالمان نباشد.
اللهم انا نشکوا اليک فقد نبينا و غيبة ولينا
✅✅✅
امام سجاد علیه السلام خطاب به حضرت زینب سلام الله علیها :
أنتِ بِحَمدِ اللّهِ عالِمَةٌ غَيرُ مُعَلَّمَةٍ ، فَهِمَةٌ غَيرُ مُفهَّمَةٍ؛
[اى زينب !] تو ، بحمدالله ، عالمى هستى كه نزد كسى تعليم نديدى و دانايى هستى كه نزد كسى نياموختى.
بحار الأنوار ، ج ۴۵ ، ص ۱۶۴
@neveshte
بسم الله الرحمن الرحيم
با اينکه يهود در مسائل اصلي اعتقادي مثل مساله توحيد و نيز بسياري از احکام ديني شباهت هاي زيادي به اسلام دارد اما در عين حال قران کريم انها را سرسخت ترين دشمنان اهل ايمان ميداند.
لَتَجِدَنَّ أَشَدَّ النَّاسِ عَدَاوَةً لِلَّذِينَ آمَنُوا الْيَهُودَ وَالَّذِينَ أَشْرَكُوا / مائده 82
هر مومن خداجو بايد مراقب فتنه گري هاي يهود باشد و فراموش نکند که اين تصريح کتاب خداست که يهود دشمن سرسخت شماست.
@neveshte
2_1152921504609099277.m4a
1.08M
ايت الله ممدوحی. اسفار ج 9 جلسه 216
خاطره اي از احترام فوق العاده علامه حسن زاده نسبت به علامه طباطبايي و ساير اساتيدشان.
@neveshte
▪️رسول خدا «صلی الله علیه و آله» به سلمان فرمودند:
«مَنْ اَحَبَّ فاطِمَةَ ابْنَتِي فَهُوَ فِي الجَنَّةِ مَعي وَ مَنْ اَبْغَضَها فَهُوَ فِی النَّارِ ....»
«ای سلمان! هر که دخترم فاطمه را دوست بدارد، همراه من در بهشت است و هر که او را دشمن بدارد پس جایگاهش در آتش است؛
ای سلمان! دوستی فاطمه در صد جایگاه، سودمند است که راحتترین آنها عبارتاند از: مرگ، قبر، میزان، سنجش، محشر، صراط و حسابکشی؛
پس دخترم فاطمه از هر که راضی باشد، من از او خشنود میشوم و هر که من از او راضی شوم خداوند از او خرسند خواهد بود. و هر که فاطمه از او خشمگین باشد، من بر او خشم میکنم و هر که من بر او خشم کنم، خداوند بر او غضب میکند.»
🔺إرشاد القلوب (ديلمی)، ج2، ص: 294
@neveshte
2_1152921504609092713.m4a
659.2K
ایت الله ممدوحی ره.
اسفارج۹ جلسه۹۱
استخاره عجیب ایشان برای رفتن به درس در حال بیماری
@neveshte
2_1152921504609091674.m4a
1.35M
ایت الله ممدوحی ره
اسفار جلد۹ جلسه۱۲۲
کرامت ایت الله حاج شیخ عبدالکریم حائری ره و حواله ایشان بدست ایت الله ممدوحی ره
برای همه علمای اسلام صلواتی هدیه فرمایید.
@neveshte
💢در غیر حوزه خبری نیست💢
🔰پاسخ آیتالله بهجت به طلبهای که قصد خارج شدن از حوزه علمیه را داشت.
@neveshte
نوشته ها 》》》
💢در غیر حوزه خبری نیست💢 🔰پاسخ آیتالله بهجت به طلبهای که قصد خارج شدن از حوزه علمیه را داشت. @ne
علت درج این نوشته مطلبی بود که دیروز از قول یکی از مسئولان شنیدم
شنیدم که ترم اینده تعداد طلاب فلان مرکز علمی بانوان بسیار کمتر خواهد بود و بسیاری از کلاسها خودبخود تعطیل خواهد شد. یکی از علل ان استقبال گسترده از استخدام در اموزش و پرورش هست و البته علل دیگر هم دارد.
معلمی کار خوبیست اما اجتهاد و اشنایی با معارف و دیگران را اشنا کردن و مرزبانی اعتقادی از دین، و حل معضلات فقهی و امثال اینها بسیااااار بالاتر و ارزشمندتر.
اساتید ما میفرمودند که در دوره پهلوی زمانی که مثلا شهریه طلاب 20 تومان بود طلاب را برای قضاوت و محضرداری و ... استخدام میکردند با حقوق 200 تومان.
عده ای به دنبال حقوق بیشتر رفتند اما انها که ماندند هم به جاهای بسیار بالا رسیدند. خمینی ها و مطهری ها و بهشتی ها محصول همان دوران است.
عنمُحَمَّدِ بْنِ مُسْلِمٍ عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ علیه السلام قَالَ: قُلِ :
اللَّهُمَّ أَوْسِعْ عَلَيَّ فِي رِزْقِي وَ امْدُدْ لِي فِي عُمُرِي وَ اغْفِرْ لِي ذَنْبِي
وَ اجْعَلْنِي مِمَّنْ تَنْتَصِرُ بِهِ لِدِينِكَ وَ لَا تَسْتَبْدِلْ بِي غَيْرِي.
"خدایا رزق من را توسعه بده و عمر من را طولانی نما و من را ببخش و دینت را به وسیله من یاری نما و در این امر دیگران را به جای من قرار مده "
@neveshte
ادب نسبت به استاد.ايت الله ممدوحي.MP3
32.97M
ايت الله ممدوحي ره.
ادب شاگرد در محضر استاد
اگر ميخواهيد با چگونگي رعايت ادب در محضر عالم و استاد اشنا شويد و چند حکايت جالب از علامه طباطبايي و شهيد مطهري و ديگران بشنويد استماع اين صوت توصيه ميشود.
الشافي.ج75
الكافي: عن أمير المؤمنين عليه السّلام: «إنّ من حق العالم ألا تكثر عليه السؤال، و لا تأخذ بثوبه، و إذا دخلت عليه و عنده قوم فسلّم عليهم جميعا، و خصّه
بالتحية دونهم، و اجلس بين يديه و لا تجلس خلفه، و لا تغمز بعينك، و لا تشر بيدك، و لا تكثر من قول: قال فلان، و قال فلان، خلافا لقوله، و لا تضجر بطول صحبته، فإنّما مثل العالم مثل النخلة تنتظرها حتى يسقط عليك منها شيء، و العالم أعظم أجرا من الصائم القائم الغازي في سبيل اللّه.
@neveshte
اهتمام جدی به شاگردپروری
اساتید باید یکی از اهتمامهایشان شاگردپروری باشد. ارزش استاد، اعتبار استاد در بیرون، به شاگردانِ اوست. در حوزههای علمیهی ما هم همینطور است. آن استاد، آن فقیه یا اصولی یا حکیمی ارزش بیشتری در چشمها دارد که آثار وجودی او به شکل شاگردان و تلامذهی برجستهی او، خودش را نشان بدهد. شاگردپروری کنید.
این افرادی که میآیند در کلاسهای درس شما - چه در دورههای کارشناسی، چه در دورههای تحصیلات تکمیلی - مینشینند و شما با اینها به عنوان استاد مواجه میشوید، اینها را نباید به حساب یک مستمعِ یک سخنرانی، یک منبر به حساب آورد؛ نه، باید مثل مصنوعی که اینها را میخواهید با دست خودتان بسازید، با اینها برخورد کنید. البته استعدادها یکسان نیست، شوقها یکسان نیست، زمینهها و فضاهای گوناگون یکسان نیست؛ اما این هدف برای اساتید، به نظر من یک هدف جدی باید باشد.
نگاه کنید ببینید چقدر شاگرد پرورش دادید. شاگرد فقط آن کسی نیست که سر کلاس حاضر میشود؛ آنی است که به وسیلهی شما ساخته میشود و تحویل داده میشود به دنیای علم به عنوان یک نیروی کارآمد و علمی. ۱۳۸۶/۰۷/۰۹
مقام معظم رهبري امام خامنه اي.
@neveshte