eitaa logo
نوشته
98 دنبال‌کننده
128 عکس
138 ویدیو
2 فایل
احادیث کاربردی سخنان زیبا و کاربردی حکمت
مشاهده در ایتا
دانلود
جمع دوم برای روایات وقت نماز مغرب: مرحوم صاحب جواهر و امثال ایشان، مثل مرحوم شیخ طوسی از قدما و من جمله عروه و محشین بر عروه که گفتند حمره، اسم آوردند و گفتند روایاتی که گفته «وقت المغرب اذا غاب القرص»، حمل بر تقیه می‌شود. برای اینکه این قول عامه است و آنها روی آن حساسیت دارند و این روایتها آنجا بوده که حضرت مجبور بودند به شیعۀ در میان سنّی بگویند تقیۀ مدارایی کن و اگر روزه‌ات را به خورد تو دادند و نماز خواندند تو هم با آنها نماز بخوان. «آیت الله مظاهری»
گاهی حکم واقعیِ صحیح، بیان می‌شود اما در تطبیق آن تقیه انجام می‌گیرد. مثلا در روایتی وارد شده که خلیفه ظاهری از امام ع سوال می‌کند که آیا فردا عید فطر است یا نه؟ امام ع در جواب می‌فرماید: «ذاک الی الامام ان صام صمنا و ان افطر افطرنا». در این روایت امام ع در بیان حکم واقعی و کبرای مسئله تقیه ننموده است بلکه صغرای این عبارت و تطبیق آن را بیان نفرموده و توضیح نداده است. به همین دلیل باید به حکم کلی و کبرایی که در این روایت بیان شده اخذ کرد. «آیت الله شبیری زنجانی»
کجا قاعده اشتغال جاری می شود؟ شک در سقوط تکلیف همیشه مجرای قاعده اشتغال نیست. شک در سقوط جایی مجرای قاعده اشتغال است که شبهه موضوعیه سقوط باشد، اما جایی که شک در سقوط ناشی از شک در حدود تکلیف باشد جایی برای قاعده اشتغال نیست. درس خارج فقه استاد محمد محمدی قایینی
شک می کنید به مجرد استتار قرص می توان نماز مغرب خواند یا باید ذهاب حمره مشرقیه شود. حال اگر بعد از استتار قرص نماز مغرب را خواندید آیا بعد از ذهاب حمره دوباره باید خوانده شود؟ می گوییم نیاز نیست دوباره بخوانید چون شک در سقوط تکلیف همیشه مجرای قاعده اشتغال نیست. درس خارج فقه استاد محمد محمدی قایینی
ما دلیلی نداریم مطلقاً امور باطنی مشمول عقاب نمی‌شود، دلیلی که مطلقاً امور باطنی مشمول عقاب نمی‌شود را نداریم، چیزی که در حدیث رفع هست؛ حَسد، طیره و امثالهم است. «نیة المؤمن خیر من عمله، و نیة الکافر شرّ من عمله»[2] ، نیت شر هم هست که خداوند آن‌ها را برای نیت شر عقاب نمی‌کند، این‌ها موارد خاص است، سوء نیّت یعنی تصمیم بر گناه کردن می‌گیرد. خداوند می‌فرمایند که تصمیم گناه را عقاب نمی‌کنیم اما اینکه هیچ‌چیز درونی مشمول عقاب نمی‌شود، درست نیست، مثل کُفر، شرک و امثالهم امور درونی است، ﴿وَإِذْ قَالَ لُقْمَانُ لِابْنِهِ وَهُوَ يَعِظُهُ يَا بُنَيَّ لَا تُشْرِكْ بِاللَّهِ إِنَّ الشِّرْكَ لَظُلْمٌ عَظِيمٌ﴾[3] . رفع عقاب از امور باطنی به‌عنوان قانون عامه نیست، بعضی از امور به این صورت هستند. استاد اعرافی
یک گناه ذهنی که خدا آن را نمی بخشد: سوء ظن به خداست. کنترل کردن ذهن در مورد سوء ظن به خدا.
🔻آنچه كه عموما ما به آن گرفتاريم، مشکل تشتت خيال موقع توجهات و عبادات است. درمان آن چه به حسب روايات و چه به حسب قاعده، ذكر شريف «لا اله الّا اللّه» است که خيلی بركاتش در اين زمينه محسوس است. 🔸این ذکر شریف يک نوع ارتباط خاصی با بيماری تشتت افکار دارد. چون با نفي (لا) شروع مي‏ شود. كسي هم كه تشتت دارد مهمترين مشكلش ورود افکار متشتت ‏است؛ لذا شروع با «لا» در اين ذكر مهم است. 🔹در روایات براي درمان وسوسه فکری زياد به ذکر «لا اله الّا اللّه» سفارش شده است. ذكر «لا اله الّا الله» براي رفع ‏تشتت و وسوسه ‏های فكری و زیاد شدن توجه، بسيار خوب است. ‌ ‌ ┄┅═✧❁••❁✧═┅┄ 🔺کانال رسمی حجت‌الاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری: 🔹 تلگرام و ایتا: @Nasery_ir 🔸 واتساپ: www.al-hady.ir ‌ ‌
🔹عبادات ذهنی 🔹کنترل ذهن در نماز وقتی نماز می خوانید فرض کنید این اخرین نماز شما است.
کنترل ذهن در جبهه ها رزمنده ها می رفتتند پشت خاکریز قبر می کند و می گفتند: من کسی را ندارم غیر تو و این را تقویت می کردند که من کسی به جز تو را ندارم. چشاندن تنهایی و فهماندن این که ما تنها هستیم و کسی را نداریم.
متن ادعیه ها، تنظیم فکر و تنظیم ذهن می کنند که الان به چی فکر کنم؟ الان به چی و مدام همین طور.
کنترل ذهن. شرم خدا از بنده اش. قسم به خدايی كه جز او معبودی نيست هيچ مؤمنی به خدا حسن ظن نمی‌ورزد مگر اينكه خداوند در نزد آن حسن ظن است يعنی با او مطابق همان حسن ظن برخورد می نمايد. چرا كه او كريمی است كه تمام خوبی ها به دست اوست و شرم دارد از اينكه بنده ای به او حسن ظن داشته باشد و او خلاف آن ظن با او معامله نمايد و اميدش را نا اميد گرداند پس به خداوند و رحمت او اميدوار و راغب باشيد.
یک توانمندی های ذهن منصرف کردن ذهن است از ان چه ذهن را منحرف می کند این توانمندی در تغییر زاویه دید از ما انتظار می رود ما می توانیم عادت کنیم به یک نحوه نگاه کردن و تفکر کردن و ...