🔰 قاسم احمدی لاشکی نایب رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در برنامه #پرسشگر شبکه آموزش درباره مصوبه شبکه ملی اطلاعات در شهرهای زیر 20 هزار نفر گفت:
🔸 «متأسفانه دولت نتوانسته این را عملیاتی کند و دو هفته گذشته یکی از نمایندهها سوالی را از وزیر ارتباطات برای آماده نشدن زیرساختها مطرح کرد. وزیر قولهایی داده اما هنوز محقق نشده است.»
🔹 او افزود:
«موضوع این است که اولویت دولت، آموزش و فناوری نیست. درباره هوشمندسازی مدارس نیز محتوا را حتماً باید آموزش و پرورش فراهم کند و امیدوارم زیرساخت هم نهایی شود. آموزش و پرورش قول داده بود تصحیح اوراق را الکترونیکی کند اما این موضوع صورت نگرفت چون همه مناطق یکدست از امکانات فناوری برخوردار نیستند.»
🔸 علی معینی دبیر شورای راهبردی فناوری وزارت علوم نیز در این برنامه گفت:
«اکنون دانشگاهها در استفاده از فضاهای فناورانه پیشرو بوده و نظام آموزشی ما دچار عقب ماندگی در این زمینه نیست.»
🔹 او افزود:
«نقش دانشگاه را بدرستی در عرصه صنعت تبیین نکردهایم. ایجاد پتانسیل و ظرفیتهای لازم برعهده سیستم آموزشی و بالفعل کردن این توانمندی و ظرفیتها، برعهده بخش صنعت است.»
🔸 معینی افزود:
«امکان دارد ضعفهایی در اجرا در بخش آموزش داشته باشیم ولی کلیت موضوع آموزش در وزارت علوم انطباق با استانداردهای جهانی است وظیفه دانشگاهها آموزش و ایجاد پتانسیل است تا دانشجو بعد از فارغالتحصیلی با آموزش دو سه ماهه خودش را با محیط کار تطبیق بدهد. مطالب کلی نهادینه میشود تا بتواند پس از ورود به بازار کار خودش را سریعتر تطبیق بدهد.»
🔹 او ادامه داد:
«4.5 میلیون دانشجو داریم. ساختار موجود سلسله مراتبی است و اگر بخواهیم رشته جدیدی ایجاد کنیم که بین رشته ای باشد و هر دانشکده ای یک مبحث را ارائه دهد ساختارها بسختی اجازه آن را میدهند. ساختارها مانع اجرای برخی نوآوریها هستند. فناوری اطلاعات میتواند نقش خوبی در این زمینه بازی کند.»
🔸 دبیر شورای راهبردی فناوری اطلاعات وزارت علوم ادامه داد:
«فناوری اطلاعات در بخش محتوا و اجرا میتواند کمک کننده باشد. مثلاً اگر تصمیم گرفتیم تخته هوشمند برای همه کلاسها در مدارس بگذاریم یا e-learning را پیاده کنیم باید بدانیم ساختارها چیست، دستورالعملها و روندهای اجرای آن چیست.»
🔹 او افزود:
«ساختار فعلی در دانشگاهها از این حیث مطلوب نیست، درباره متصل بودن دانشگاهها به سامانههای مرتبط با دولت الکترونیک عمده دانشگاهای مهم ما به سامانه وصل هستند. به دنبال اتصال همه دانشگاهها هستیم و وزارت علوم حداکثر تلاش خود را بکار بسته و در حال تکمیل آن است. البته برخی مسائل هم در اختیار ما نیست و دانشگاهها مشکلاتی دارند که باید کمک کنیم حل شود.»
📢 اخبارِ #فرهنگیان
📩 @akhbar_farhangian
⭕️ رئیس سازمان فناوری اطلاعات از اتصال تمام مدارس به شبکه ملی تا پایان سال #خبر داد.
🔹 امیر ناظمی در برنامه #پرسشگر شبکه آموزش گفت:
«دو مشکل اساسی در حوزه فناوری داریم نخست آنکه فناوری و آیتی در هیچ کجا اولویت نیست، درحالی که در عصر فناوری زندگی میکنیم.»
🔸 او افزود:
«مشکل دوم که تقریباً ریشه تاریخی دارد، ترس ما از فناوری است و بیشتر به نقاط منفی فناوری نگاه میشود. خروجی درسی چون تفکر و سواد رسانهای هم این است که دانش آموزان را از فناوری بترسانیم و عمدتاً نسبت به خطرات آن هشدار دهیم. شبکههای اجتماعی هم همینطور است و بسیاری مشکلات جامعه را به آن نسبت میدهند. افرادی برای توجیه ناکارآمدی خودشان به دنبال عامل بیرونی میگردند که یکی از آنها همین شبکههای اجتماعی و فضای مجازی است.»
🔹 ناظمی افزود:
«از سوی دیگر بخشی از سیاستمداران بروز نیستند. منع ورود استادان و معلمان برای حضور در شبکههای اجتماعی چون اینستاگرام و... به معنای باز گذاشتن راه برای سوءاستفاده و حضور افرادی چون سلبریتیها میشود که توانمندی گروه مرجع بودن و هدایت به سمت توسعه را نمیتوانند برعهده داشته باشند.»
🔸 رئیس سازمان فناوری اطلاعات در واکنش به اظهاراتی مبنی بر وجود مشکلات ساختاری برای اجرای برنامههای توسعه اموزشهای فنی و مهارتی در دانشگاهها گفت: «واگذاری علل و عوامل وقوع هر موضوعی به سیستم اداری نامناسب، همواره هم درست نیست. امروز دولت الکترونیک اجرا شده است اما از 120 دانشگاه 90 مورد وصل هستند و دانشگاههای بزرگی داریم که هنوز به سامانههای مربوطه متصل نیستند.»
🔹 او درباره علت اجرایی نشدن ماده 69 قانون برنامه ششم توسعه مبنی بر هوشمندسازی مدارس گفت:
«این برنامه شامل سه سطح زیرساخت، خدمات و محتواست. سطح دوم و سوم در اختیار آموزش و پرورش است و سطح اول برعهده ماست. کلیه مدارس را تا پایان امسال به اینترنت و شبکه ملی متصل میکنیم. بخش دوم و سوم برعهده آموزش و پرورش است.»
📢 اخبارِ #فرهنگیان
📩 @akhbar_farhangian
🌀 معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش از رونمایی 18 برنامه اداره مراقبت در برابر آسیبهای اجتماعی در آینده نزدیک #خبر داد.
🔸 علیرضا کاظمی درباره فعالیت دفتر آسیبهای اجتماعی که به بخش مشاوره معاونت پرورشی و فرهنگی منتقلشده است، گفت:
🔹 «اداره مراقبت در برابر آسیبهای اجتماعی برنامههای متعددی را در دستور کار قرار خواهد داد و طرح نماد نیز باقوت بیشتری پیش خواهد رفت.»
🔸 او ادامه داد:
«18 برنامه برای این دفتر طراحی کردیم که بهزودی در حضور رسانهها از آنان رونمایی میکنیم.»
🔹 کاظمی گفت:
«امیدواریم باهمافزایی که در این بخش صورت خواهد گرفت شاهد کاهش آسیبهای اجتماعی و حرکتهای عالمانهتر در پیشگیری از آسیبهای اجتماعی در سطح آموزش و پرورش باشیم.»
💢 فعالیت بیش از 30 هزار پایگاه تابستانی در 35 محور
🔸 معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش درباره فعالیت پایگاههای تابستانی اوقات فراغت نیز گفت:
«بیش از 30 هزار پایگاه تابستانی در 35 محور اصلی برنامههای طراحیشده را اجرا میکنند و بیش از صدها برنامه برای دانشآموزان در این پایگاهها در حال برگزاری است.»
🔹 او همچنین در ادامه از پیشبینی مشارکت بیش از 5 میلیون دانشآموز در پایگاههای اوقات فراغت #خبر داد.
📢 اخبارِ #فرهنگیان
📩 @akhbar_farhangian
🔰 شنیدهها حاکی است #سید_محمد_بطحائی، وزیر مستعفی آموزش و پرورش که چندیپیش به بهانه ثبت نام برای شرکت در انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی از وزارت آموزش و پرورش #استعفا داده بود، با حکم #طهرانچی به عنوان معاون مهارتی و آموزشهای عمومی (سازمان سما) در دانشگاه آزاد اسلامی #منصوب شد.
📢 اخبارِ #فرهنگیان
📩 @akhbar_farhangian
🔸 به گزارش روابط عمومی دفتر امور زنان وزارت آموزش و پرورش، رویداد کارآفرینی دختران دانشآموز منطقه 4 تهران با حضور مدیرکل دفتر امور زنان در دبیرستان نمونه دولتی امام محمد باقر (علیه السلام) برگزار شد.
🔹 فرحناز میناییپور با حضور در این رویداد ضمن گرامیداشت ولادت حضرت معصومه (سلام الله علیها)، روز دختر و آغاز دهه کرامت گفت: «در راستای اجرای سند تحول بنیادین و ساحت تربیت اقتصادی و حرفهای و ترویج فرهنگ کارآفرینی، مدرسه به عنوان فضای اجتماعی - تعاملی مکلف است تا زنجیرهای از موقعیتهای یادگیری تعالیبخش و بهبوددهنده را فراهم کند تا دانشآموزان شایستگیهای لازم را برای درک و بهبود موقعیت خود و دیگران کسب کنند و این توانمندی را از طریق برنامه درسی مکمل به دست آورند.»
🔸 او گفت: «این رویدادها نمونهایی از برنامه درسی مکمل برای تعمیق و یادگیری مفاهیمی در حوزه کسب و کارهای دیجیتال، سواد رسانهای، امنیت فضای مجازی و ... است و هدف اصلی آن ترویج فرهنگ کار آفرینی در دانشآموزان است تا دانشآموزان مقولههایی چون خلاقیت و نوآوری را تمرین کنند.»
🔹 این رویداد با همکاری پژوهشسرای دانشآموزی منطقه 4 تهران برگزار شده است.
📢 اخبارِ #فرهنگیان
📩 @akhbar_farhangian
#اخبار_کوتاه
▫️ روابط عمومی اداره کل امور شاهد و ایثارگران از #تمدید مهلت ثبتنام اینترنتی دانشآموزان #پایه_هفتم در مدارس شاهد تا 17 تیر خبر داد.
▪️ رئیس دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی از پذیرفته شدن ۴ هزار دانشجومعلم از مهر ۹۸ در دانشگاه شهید رجایی خبر داد.
▫️ رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس در خراسان شمالی از بهرهبرداری 54 مجتمع آموزشی تا پایان سال در کشور خبر داد.
▪️ مدیرکل آموزش و پرورش استان چهار محال و بختیاری از اجرای طرح استانی سلامت دهان و دندان دانش آموزان در مناطق محروم استان خبر داد.
📢 اخبارِ #فرهنگیان
📩 @akhbar_farhangian
💠 #حیاء_در_کلام
📌 قرآن می فرماید:
«فَلَمَّا ذَهَبوُابِهِ» و وقتی اینها یوسف را بردند «وَاَجمَعُوااَن یَجعَلُوهُ فِی غَیابَتِ الجُبِّ» تصمیم گرفتند که او را در چاه رها کنند، اینجا بحث را تمام می کند و سکوت، دیگر ساکت است.
نمی فرماید چه کردند، چطور در چاه انداختند.
🍀 در عین اینکه حرف را زده و مقصود اینها را بیان کرده، اما آن لحظه حساس را آنجایی که اوج حسادت و قساوت است و فاجعه بزرگی رخ می دهد را بیان نمی کند.
آن حیاء در کلام را حفظ کرده است.
✅ یعنی اینقدر این مسئله فجیع است که برادرانِ شخصی، که فرزندان پیامبر هم هستند، برادرشان را ببرند و او را در چاه بیندازند.
🍀 این ادب چند اثر دارد:
➖ اول اینکه این فاجعه آنقدر عظیم است که حتی نمی توان کار آنها را ذکر کرد و اصلا قابل بیان نیست.
➖ اثر دیگرش این است که قبایح رانباید خیلی فاش گفت، خود این پرده دَری باعث می شود برای دیگران زشتی کار ازبین برود و باعث شود امکانش برای آنها تداعی شود.
✅ حیاء درکلام خیلی مهم است.
سعی کنیم در زندگی و مخصوصاً در تربیت، حیاء در کلام داشته باشیم.
#سیره_تربیتی_انبیاء
#حجت_الاسلام_والمسلمین_عابدینی
✨✨✨
📢 اخبارِ #فرهنگیان
📩 @akhbar_farhangian
💎 امام صادق عليه السلام:
🌹 ستمگر برگِرد نفْس خويش مى چرخد
و ميانه رو برگرد دل خويش
و پيشتاز برگرد پروردگار عزّوجلّ خود.
🌸 الظالِمُ يَحُومُ حَوْمَ نفسِهِ، و المُقتَصِدُ يَحومُ حَومَ قلبِهِ، و السابِقُ يَحُومُ حَومَ رَبِّهِ عَزَّوجلَّ.
💐 ميزان الحكمه، جلد9، صفحه380
📢 اخبارِ #فرهنگیان
📩 @akhbar_farhangian
🔰 سرپرست وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اینکه رییسجمهور در آیندهای نزدیک در یکی از جلسات شورای عالی آموزش و پرورش حضور مییابد، گفت:
برای مهر ماه باید ۱۴۲ میلیون کتاب درسی با هزار عنوان چاپ شود و برای این تعداد کتاب ۴۵ هزار تن کاغذ نیاز داریم.
🌐 tn.ai/2048157
📢 اخبارِ #فرهنگیان
📩 @akhbar_farhangian
🔰 دبیرخانه شورای اجرایی فناوری اطلاعات بهصورت مستمر کیفیت وب گاهها و خدمات الکترونیکی دستگاههای اجرایی دارای شناسنامه خدمات مصوب سازمان اداری و استخدامی کشور را ارزیابی میکند، در این راستا سازمان فناوری اطلاعات ایران با همکاری دبیرخانه شورا برای پنجمین دوره، خدمات الکترونیکی دستگاههای اجرایی را از اول بهمنماه ۹۷ تا انتهای فروردینماه ۹۸ ارزیابی کرده است.
🔸 بنابراین گزارش نتایج ارزیابی از سازمان نهضت سوادآموزی به شرح زیر است:
- کسب جایگاه نهم بین ۱۰۵ دستگاه ارزیابیشده
- ارتقای ۳ رتبه نسبت به ارزیابی دوره چهارم
- همکاری بسیار مؤثر نماینده سازمان در طول ارزیابی و اعمال پیشنهادهای ارزیاب
- تغییرات قابلتوجه در مرحله بلوغ یکپارچگی و کسب امتیاز کامل و رتبه اول
- ضرورت بهروزرسانی درگاه اطلاعرسانی این سازمان و ارتقای امتیاز مرحله بلوغ حضور در وب
- ضرورت انتقال سامانه جامع سوادآموزی به بستر وب و پیادهسازی پنجره واحد و ارتقای مرحله بلوغ تراکنشی
🔹 تمام دستگاههای اجرایی مکلفهستند، کارگروه توسعه خدمات الکترونیکی دستگاه را بهمنظور ایجاد و هماهنگی در برنامهریزی، اجرا و نظارت بر توسعه خدمات الکترونیکی و اجرای کلیه مصوبات مربوط به توسعه دولت الکترونیکی و کمیسیون را ایجاد کنند.
📢 اخبارِ #فرهنگیان
📩 @akhbar_farhangian
#اخبار_کوتاه
🔸 اختتامیه جشنواره #مسابقات_ملی محاسبات ذهنی چرتکه با اجرای سجاد زینالعابدین مجری شبکه #آموزش سیما، روز گذشته ۱۴ تیر در مرکز همایشهای بین المللی رایزن در تهران برگزار و از نفرات برتر این دوره از مسابقات تجلیل شد.
🔹 سرپرست وزارت آموزش و پرورش در جلسه شورای معاونان وزارت آموزش و پرورش اعلام کرد تنها برنامه وزارت آموزش و پرورش #سند_تحول_بنیادین است و همه طرح ها باید در راستای اجرای سند تحول باشد،
لذا تخصیص بودجه بر اساس برنامه های اجرایی سند تحول به معاونت ها داده خواهد شد.
🔸 مدیرکل #شاهد و ایثارگران وزارت آموزش و پرورش از ادامه پیشثبتنام دانشآموزان پایه دهم مدارس شاهد تا 21 تیر #خبر داد و تأکید کرد که در پیشثبتنام #هیچ_پولی از خانوادهها گرفته #نمیشود.
🔹 رئیس مجمع خیرین مدرسه ساز #کردستان از ساخت ۴۸۵ مدرسه در کردستان خبر داد و میزان کمک های خیرین در این زمینه را تاکنون ۱۵۶ میلیارد تومان اعلام کرد.
🔸 فرماندار #قروه مدرسه سازی را نوعی سرمایه گذاری دانست و نسبت به وجود ۱۴ مدرسه تخریبی در قروه هشدار داد و خواستار توجه جدی برای ساخت و بازسازی این مدارس شد.
📢 اخبارِ #فرهنگیان
📩 @akhbar_farhangian
🔸 فرآیند #هدایت_تحصیلی دانشآموزان از امروز (نیمه تیرماه) آغاز شد و به مدت ۲ هفته #ادامه دارد.
🔹 فرایند هدایت تحصیلی دانشآموزان، با توجه به اطلاعات نمون برگ شماره ۶ و ۷ شامل اطلاعات مشاورهای و عملکرد تحصیلی دانشآموزان از امروز آغاز و تا ۲ هفته آینده ادامه خواهد شد.
🔸 مطابق روال سال گذشته حد نصابی برای ورود دانش آموزان به رشتههای مختلف وجود دارد، به این صورت که حداقل نمرات دانشآموز مدنظر قرار میگیرد و در رشتههای مختلف حدنصاب از نمره ۱۰ تا ۱۴ متغیر است.
📢 اخبارِ #فرهنگیان
📩 @akhbar_farhangian