eitaa logo
نظام تعلیم و تربیت اسلامی
185 دنبال‌کننده
23 عکس
0 ویدیو
0 فایل
👈مهمترین هدف نظام تعلیم و تربیت اسلامی، پرورش آداب و عادات یا ملکات فاضله است. 👈از نظر اسلام، معلم فردی است که خودش به نور و بصیرت رسیده و متعلمین خود را نیز به نور و بصیرت می‌رساند تا به حکمت برسند و بتوانند حقایق (قوانین حاکم بر هستی) را درک کنند.
مشاهده در ایتا
دانلود
جهاد تبیین در تربیت ۹.mp3
11.26M
📚سلسله مباحث تربیتی در گروه سلام فرمانده با موضوع: "جهاد تبیین در بررسی و آموزش مبانی تعلیم و تربیت اسلامی" 💠موضوع جلسه دهم: "مفهوم تعلیم، تأدیب، تزکیه و حکمت و تفاوت پرورش با تربیت" (کنفرانس شماره ۱۲ گروه) 💠استاد: سرکار خانم آزادی (مسئول محترم مجموعه مبلغات شهر تهران، ادمین کانال رسمی پاسخگویی به شبهات و مدرس کتاب نظریه تربیتی اسلام) 💠روز و تاریخ کنفرانس برگزار شده: چهارشنبه، ۲۹تیر ۱۴۰۱، ساعت ۲۱:۳۰ 📄دسترسی سریع به متن کامل این کنفرانس: قسمت اول قسمت دوم قسمت سوم 🤚آدرس گروه تربیتی "سلام فرمانده" https://eitaa.com/joinchat/2869100725C996f5fe875 🌿کانال نظام تعلیم و تربیت اسلامی @Nezam_Tarbiat_Eslami 🎥آرشیو سرود‌های سلام فرمانده @SalamFarmandeh_archive
نظام تعلیم و تربیت اسلامی
📚سلسله مباحث تربیتی در گروه سلام فرمانده با موضوع: "جهاد تبیین در بررسی و آموزش مبانی تعلیم و تربیت
📄"متن کامل کنفرانس۱۲، جلسه۱۰، قسمت اول" 📚سلسله مباحث تربیتی در گروه سلام فرمانده با موضوع: "جهاد تبیین در بررسی و آموزش مبانی تعلیم و تربیت اسلامی" 💠موضوع جلسه دهم: "مفهوم تعلیم، تأدیب، تزکیه و حکمت و تفاوت پرورش با تربیت" (کنفرانس شماره ۱۲ گروه) 💠استاد: سرکار خانم آزادی (مسئول محترم مجموعه مبلغات شهر تهران، ادمین کانال رسمی پاسخگویی به شبهات و مدرس کتاب نظریه تربیتی اسلام) 💠روز و تاریخ کنفرانس برگزار شده: چهارشنبه، ۲۹تیر ۱۴۰۱، ساعت ۲۱:۳۰ 🔹️در جلسه‌ قبل تا مفهوم واژه ادب مطرح و جایگاه تربیت با تعلیم مقایسه شد. یکی از معانی تربیت در فرهنگ اسلامی، تادیب است و یکی از معانیش تزکیه است. یعنی هم به معنای تادیب است، هم به معنای تزکیه به کار رفته و تربیت، شامل سه مرحله می‌شود: تادیب، تزکیه و حکمت. 🔸️ادب هم از همین مصدر تادیب گرفته شده به معنای آموختن، ریاضت نفس کشیدن، تنبیه کردن نفس، برای اینکه انسان محاسن اخلاقی در خودش ایجاد کند. تا انسانی مودب نشود و تا وقتی که حریم و حرمت کلام و رفتار و گفتار و کردار را نشناسد به مرحله تزکیه که انسان را به حکمت می‌رساند، دست پیدا نخواهد کرد. 🔹یعنی آموختن حدود و آداب اجتماعی اسلام، یعنی عمل به قوانین الهی، یعنی عمل به قوانین اخلاقی و اجتماعی اسلام و آموختن حدود کلام، رعایت حرمت افراد، حرمت بزرگان را نگه داشتن، مهربانی کردن به کوچکترها، همه و همه اینها جزو برنامه‌های تادیب است. 🔸اما مرتبه برتر از تادیب، مقامی است به نام مقام تزکیه. تزکیه مرحله بالندگی و رشد کافی برای درک حقایق عالم یعنی همان حکمت است، مرتبه‌ای است که ایجاد آمادگی می‌کند برای درک مکاشفات و الهامات و درک معارف قرآنی و پیام‌های آسمانی و انسان را برای درک مقام حکمت آماده می‌کند. 🔹️تزكيه‌ از مصدر «زُكُوّ» است‌ و «زُكُوّ» اسم‌ مصدر است‌ به‌ معنی نمو و زيادت‌ و پاكيزگی و تزكيه‌ به‌ معنای پاكيزه‌ كردن‌، نمو دادن‌، پاك‌ كردن‌ و ظاهر كردن‌ است‌. 🔸️تربیت خداوند متعال شامل همه موجودات می‌شود، یعنی خداوند تمام موجودات عالم را به نوعی تربیت می‌کنند؛ اما تزکیه برای همه‌ موجودات عالم نیست، تزکیه یک مقام بالاتر است و این مرتبه‌ای است که خاص بندگان صالح خود خداوند قرار گرفته است. وقتی که آیات قرآن و روایات مربوط به تزکیه را بررسی می‌کنیم، می‌بینیم کاملاً مؤید این مطلب است که تربیت را برای عالمیان و تزکیه را برای اولیاء خاص خودشان قرار دادند که از جمله رسولان و پیامبران علیهم‌السلام برای آن مبعوث شدند. 🔹یک تفاوت کاربرد این دو لغت در قرآن کریم، کاملاً به ما یاد می‌دهد که تزکیه مفهوم عمیق‌تری نسبت به تربیت دارد و مفهوم تربیت در دل تزکیه جای دارد ولی تربیت شامل تزکیه نمی‌شود. برای همین است که خداوند متعال در قرآن کریم آنجایی که لغت تزکیه آمده دیگر برایش لغت تربیت را به کار نبرده، چون مفهوم تزکیه شامل تربیت هم می‌شود. 🔸️مثلاً در سوره جمعه آیه۳، خداوند می‌فرمایند: "هُوَ الَّذِي بَعَثَ فِي الْأُمِّيِّينَ رَسُولًا مِنْهُمْ يَتْلُو عَلَيْهِمْ آيَاتِهِ وَيُزَكِّيهِمْ وَ يُعَلِّمُهُمُ الْكِتَابَ وَالْحِكْمَةَ"، اینجا تزکیه به مفهوم پرورش ودیعه‌هایی است که خداوند فقط در وجود انسان قرار داده لذا تنها شامل انسان می‌شود. گویی که خداوند متعال می‌خواهد به انسان بگوید: ای انسان با ودیعه قرار دادن همه استعدادها و اسباب و لوازمات کمال و با پرورش و رشد و نمو این ودیعه‌ها و استعدادها و فراهم کردن وسایل رشدت، تو را تربیت الهی می‌کنم تا تو به مرحله بلوغ و مرتبه بلوغ عقلی برسی، و اینجا دیگر شایستگی پذیرش رسالت و مسئولیت را پیدا می‌کنی. 🔹️حال که مرتبه تربیت الهی را انسان طی کرده، لیاقت طی کردن مرتبه بالاتر که ویژه صالحین هست را هم خدا می‌گوید ای انسان پیدا کردی و به وسیله یک عده متخصص و کارشناس و فرستادگان ویژه خودم، یعنی پیامبران الهی، پیغمبر اکرم صلوات الله علیه و اهل بیت مطهرشان دیگر تو را تزکیه می‌کنم و کتاب و حکمت را به تو یاد می‌دهم. 🔸️با توضيحات‌ فوق‌ روشن‌ می‌گردد كه‌ تعليم‌ و تربيت‌ اسلامی محدود به‌ دو كلمه‌ تعليم‌ و تربيت‌ نيست‌. در تعليم‌ و تربيت‌ اسلامی، كلمه‌ كتاب‌ و كلمه‌ تزكيه‌، كلمه‌ تأديب‌ و كلمه‌ حكمت‌ نيز هست‌. برای آشنايی و درك‌ صحيح‌ تعليم‌ و تربيت‌ اسلامی بايد جايگاه‌ كلمات‌ فوق‌ را نيز شناخت‌. هر يك‌ از اين‌ كلمات‌ دروازه‌های اصلی مفاهيم‌ و نظام‌ تعليم‌ و تربيت‌ اسلامی می‌باشند. 👈ادامه دارد... 🤚گروه تربیتی "سلام فرمانده" وابسته به کانال "نظام تعلیم و تربیت اسلامی" https://eitaa.com/joinchat/2869100725C996f5fe875 📜نظام تعلیم و تربیت اسلامی @Nezam_Tarbiat_Eslami 🎥آرشیو سرود‌های سلام فرمانده @SalamFarmandeh_archive
نظام تعلیم و تربیت اسلامی
📄"متن کامل کنفرانس۱۲، جلسه۱۰، قسمت اول" 📚سلسله مباحث تربیتی در گروه سلام فرمانده با موضوع: "جهاد تب
📄"متن کامل کنفرانس۱۲، جلسه۱۰، قسمت دوم" ➖در تعليم‌ و تربيت‌ اسلامی در مرحله‌ اجراء فقط‌ تعليم‌ است‌ كه‌ تحقق‌ هر امر ديگری به‌واسطه‌ او ممكن‌ است‌. پس‌ در مرحله‌ اجرا، تعليم‌ است‌ كه‌ نقش‌ اول‌ را دارد. ➖نقش‌ دوم‌ از آن‌ِ تربيت‌ است‌ كه‌ در اجرا ناظر بر تعليم‌ است‌. ➖نقش‌ سوم‌ از آن‌ِ تاديب‌ است‌ كه‌ در اجرا ناظر بر تربيت‌ است‌. ➖نقش‌ چهارم‌ از آن‌ِ تزكيه‌ است‌ كه‌ در اجرا ناظر بر تأديب‌ است‌. ➖نقش‌ پنجم‌ از آن‌ِ حكمت‌ است‌ كه‌ در اجرا ناظر بر تزكيه‌ است‌. 🔸️بنابراين‌ از نظر مقام‌ و رتبه‌، آن‌ كه‌ ناظر نهايی است‌ يعنی حكمت‌، بالاترين‌ مقام‌ يعنی مقام‌ اول‌ را دارد و تزكيه‌ مقام‌ دوم‌ و تأديب‌ مقام‌ سوم‌ و تربيت‌ مقام‌ چهارم‌ و تعليم‌ پايين‌ترين‌ مقام‌ را دارا است‌. ➖در مرحله‌ جهت‌گيری و برنامه‌‌ريزی و هدف‌گذاری در تعليم‌ و تربيت‌ اسلامی، مقام‌ اول‌ و يا نقش‌ اول‌ از آن‌ِ حكمت‌ است‌. يعنی راهنما و هدف‌ هرگونه‌ برنامه‌‌ريزی تربيتی، وصول‌ به‌ حكمت‌ است‌ و حكيم‌ از صفات‌ و از اسمای حسنای الهی است‌. ➖مقام‌ دوم‌ و نقش‌ دوم‌ از آن‌ تزكيه‌ است‌. زيرا ادراك‌ مقام‌ حكمت‌ بدون‌ تزكيه‌ ممكن‌ نيست‌. ➖مقام‌ سوم‌ و يا نقش‌ سوم‌ از آن‌ تأديب‌ است‌، زيرا ايجاد آمادگی براي‌ تزكيه‌ بدون‌ تأديب‌ امكان‌پذير نخواهد بود. ➖مقام‌ چهارم‌ و يا نقش‌ چهارم‌ از آن‌ تعليم‌ است‌، زيرا بدون‌ تعليم‌ امكان‌ تحقق‌ تأديب‌ وجودندارد. زيرا هر گونه‌ تربيت‌ يا تأديب‌ تنها توسط‌ تعليم‌ ممكن‌ خواهد شد. 🔸مروری بر مطالب: مرحله‌ی نهایی و آن مرحله اصلی که همه می‌خواهیم به آن برسیم، وصول به حکمت است. یعنی هدف هر برنامه‌ریزی تربیتی باید رسیدن به حکمت باشد، باید بتوانیم انسان حکیم بار بیاوریم، اما چگونه می‌توانیم به حکمت برسیم؟ 🔹️بدون تزکیه رسیدن به حکمت امکان‌پذیر نیست، چون درک مقام حکمت باید با تزکیه انجام بشود. برای رسیدن به تزکیه به چه نیاز داریم؟ به تادیب نیاز داریم، چون ایجاد آمادگی برای تزکیه به وسیله‌ تادیب انجام می‌شود. برای تادیب، تعلیم نیاز است، یعنی بدون تعلیم، تادیب تحقق پیدا نمی‌کند، چون هرگونه تربیت یا تادیب به وسیله تعلیم است که امکان‌پذیر خواهد شد. 🔸️تفاوت تربیت و تزکیه: هر کدام هدف دیگری است، مثلاً تربیت هدف تعلیم است، تزکیه هدف تربیت است، تعلیم مقدمه تادیب است، تادیب مقدمه تزکیه است، تادیب ممکن است شامل تزکیه نشود، اما تزکیه لزوماً شامل تادیب خواهد شد. 🔹️تفاوت واژه حکمت و تزکیه: تزکیه طریق رفتن به سمت خدا است، ولی حکمت خودش از صفات و اسماءالحسنی الهی است. تزکیه رشد و بالندگی و راه رسیدن به کمال است، حکمت عین کمال است. 🔸در آیه دوم سوره جمعه خداوند می‌فرمایند: " وَيُعَلِّمُهُمُ الْكِتَابَ وَالْحِكْمَةَ"، مفهوم حکمت و کتاب را قرآن کریم در کنار هم آورده است. مفهوم کتاب، اینجا تبدیل به یک کلیدواژه شد، مفهومش بسیار وسیع و عمیق است. کلمه کتاب در قرآن در جایگاه بسیار رفیعی قرار می‌گیرد. هر کجا که صحبت از تعلیم و تربیت است، کتاب در کنار حکمت آمده، گویی که کتاب از اجزای اصلی تعلیم و تربیت است. ➖کتاب علم هستی است اما حکمت کشف رابطه علوم با خود هستی است. ➖کتاب مجموعه حقایق و آگاهی‌هایی است که از ملکوت بالا نازل شده، اما حکمت جمع‌بندی و ساماندهی این آگاهی‌ها در قلب انسان است. ➖کتاب نور است، اما حکمت بهره‌برداری از این نور است، در واقع نورانی کردن حیات زندگی است. ➖کتاب نقشه هستی است، اما حکمت، مسیر زندگی بر اساس همین نقشه هستی است. ➖کتاب هست‌ها و بایدها را به ما معرفی می‌کند، اما حکمت استفاده از این هست‌ها برای رسیدن به بایدها و تحقق بایدها است. ➖کتاب مثل و آیه است، اما حکمت حقیقت همین امثال، همین مثل‌ها در آیات است. ➖کتاب فرشته دانایی است، حکمت پیامبر دانایی است. ➖ کتاب راهنمای متقین است، اما حکمت راهگشا است. 🔹با همین مقایسه می‌شود مفهوم کتاب و حکمت را به صورت عمیق در آیات قرآن متوجه شد. کتاب، محتوا، راهنما، شخصیت و گم‌گشته تعلیم است، اما حکمت محتوا و راهنما و شخصیت تربیت است. 🔸️پس با توجه به این توضیح، درمی‌یابیم که کلمه تربیت به معنی پرورش نیست، با این تفاسیر، نمی‌توانیم تربیت را پرورش معنا کنیم. چون پرورش مفهوم تزکیه و تادیب و حکمت را درون خودش ندارد. کلمه تربیت به معارف قرآنی متصل شده و ریشه آن در کلمات بسیار متعالی مثل رب است که از اسمای حسنای الهی می‌باشد. یا مثل ربّانی است که از القاب حسنای امیرالمومنین علی علیه‌السلام هست. ایشان می‌فرمایند: "أَنا رَبَّانِيُّ هَذِهِ الْأُمَّة". 👈ادامه دارد... 🤚گروه تربیتی "سلام فرمانده" وابسته به کانال "نظام تعلیم و تربیت اسلامی" https://eitaa.com/joinchat/2869100725C996f5fe875 📜نظام تعلیم و تربیت اسلامی @Nezam_Tarbiat_Eslami 🎥آرشیو سرود‌های سلام فرمانده @SalamFarmandeh_archive
نظام تعلیم و تربیت اسلامی
📄"متن کامل کنفرانس۱۲، جلسه۱۰، قسمت دوم" ➖در تعليم‌ و تربيت‌ اسلامی در مرحله‌ اجراء فقط‌ تعليم‌ است
📄"متن کامل کنفرانس۱۲، جلسه۱۰، قسمت سوم(آخر)" 🔹️ لذا مفاهیم عمیقی در کلمه تربیت، مستتر است. اما کلمه پرورش اصلاً از این مفهوم‌ها کاملاً بی‌بهره است. به هیچ عنوان ما نمی‌توانیم کلمه پرورش را مترادف فارسی برای کلمه تربیت بدانیم. پرورش یک مفهوم مطلق است که مطابق با عرف تعلیم و تربیت در کشورهای مختلف، فقط شامل رشد نیروهای جسمی و ذهنی، شامل رشد مهارت‌ها می‌شود و به طور کلی تحقق رشد و توانایی در استفاده از هر چه، استفاده هرچه بهتر از حیات مادی انسان می‌شود. 🔸️پرورش در واقع عهده‌دار تحقق توانایی‌های لازم در متربی برای حیات اجتماعی‌ و حیات فردیش است، اما تربیت همه این مفاهیم را شامل می‌شود و وقتی که به معارف وحیانی و قرآنی متصل شود، تربیت حیات ملکوتی انسان را به عهده دارد. 🔹️توجه به تفاوت مفهوم پرورش و تربیت از آن نظر ضرورت دارد که این دو با هم در برنامه‌ریزی تفاوت دارند. چون نظام تعلیم و تربیت اسلام با سابقه و تجربه بیش از هزار ساله، برای تحقق تربیت برنامه مداوم و مفصلی دارد که هر کسی در آن نظام آموزش ببیند، خودبه‌خود تربیت هم می‌شود. 🔸️اگر چه کلمه تربیت مثل پرورش برای اجسام و ابدان و حیوانات به کار رفته اما در حوزه تعلیم و تربیت اسلام کاربرد خیلی خاصی پیدا می‌کند که کلمه پرورش آن کاربرد را ندارد و از آن بی‌بهره است. 🔹️رب نام خداوند متعال و از اسماءالحسنی است، قرآن کتاب تربیت است و پیغمبر اکرم صلوات الله علیه مربی این مکتب است و اگر مردی همچون امیرالمومنین علی علیه‌السلام ربّانی امت و نمونه تربیت شده اوست، پس دیگر ما الان می‌فهمیم که مفهوم تربیت متصل به اقیانوس معارف قرآنی است. برای همین از کلمه پرورش کاملاً متفاوت می‌شود، چون پرورش در ادبیات وحیانی اصلاََ در این مفاهیم به کار نرفته است. 🔸️تفاوت‌های بین کلمه‌ پرورش و تربیت ➖پرورش ویژه رشد در مفهوم عام است، اما تربیت خاص و ویژه حیات انسان است. ➖پرورش جهت ندارد، اما تربیت جهت دارد و جهتش به سمت ملکوت است. ➖پرورش انسان را در هنگام انتخاب راه تنها می‌گذارد، اما تربیت انسان را در رسیدن به نور و حیات یاری می‌کند. ➖پرورش انسان را در حیات دنیا خودکفا و توانا می‌کند، اما تربیت حیات را در کنترل و اختیار انسان قرار می‌دهد خیلی تفاوت است بین این دو. ➖پرورش تا مرز زندگی و دروازه مرگ مفهوم دارد یعنی مختص این دنیا است، اما تربیت به ماورای این زندگی هم توجه دارد. ➖پرورش قدرت می‌آورد، اما تربیت قدرت را در اختیار عقل قرار می‌دهد. ➖پرورش در حیات انسانی مثل مادر کور می‌ماند، اما تربیت بینایی و نور است. ➖اجزاء پرورش را آموزش تشکیل می‌دهد، اما اجزاء تربیت را تعلیم تشکیل می‌دهد. ➖برجستگان پرورش، قدرتمندان علم و صنعتند، اما برجستگان تربیت سلاطین دلها و قدرتمندان عالم خلقتند. ➖پرورش دادگان ممکن است طغیانگر بشوند، اما فرزندان تربیت تسلیم ارزش‌ها هستند. ➖عالم پرورش جنگلی است که همه چیز در آن رشد می‌کند مفید و غیرمفید، اما عالم تربیت باغی است که فقط گل‌های انسانیت در آن می‌شکفد. ➖كتاب‌ پرورش‌، روانشناسی است‌، اما كتاب‌ تربيت‌، قرآن‌ است‌. ➖مربيان‌ مكتب‌ پرورش‌، امثال‌ ژان ژاک روسو و پياژه‌ هستند، اما مربيان‌ مكتب‌ تربيت‌ امثال‌ حضرت ابراهيم‌ (ع) و پیامبر مکرم اسلام(ص‌) هستند. ➖مكتب‌ پرورش‌، الگو ندارد، اما حضرت‌ علی(ع) و حضرت زهرا(عس) اسوه‌های تربيت‌اند. 🔹️ان‌شاءالله بتوانیم در مکتب تربیتی اسلام قدم برداریم تا هر چه زودتر به نور و کمال انسانی برسیم. 👈پایان متن کامل کنفرانس دوازدهم، جلسه ۱۰ در گروه تربیتی سلام فرمانده، ان‌شاءالله ادامه جلسات در طول هفته در گروه برگزار خواهد شد و فایل صوتی و متنی آن، در کانال درج خواهد شد. 🤚گروه تربیتی "سلام فرمانده" وابسته به کانال "نظام تعلیم و تربیت اسلامی" https://eitaa.com/joinchat/2869100725C996f5fe875 📜نظام تعلیم و تربیت اسلامی @Nezam_Tarbiat_Eslami 🎥آرشیو سرود‌های سلام فرمانده @SalamFarmandeh_archive
📚برگزاری مسابقه با جوایز ارزنده از سلسله مباحث تربیتی با موضوع: "جهاد تبیین در بررسی و آموزش مبانی تعلیم و تربیت اسلامی" 💠با توجه به برگزاری ۱۰ کنفرانس علمی در گروه تربیتی سلام فرمانده توسط استاد محترم سرکار خانم آزادی، لینک صوت و متن این ۱۰ جلسه برای مرور اعضای محترم قرار می‌گیرد تا ان‌شاءالله، مسابقه‌ای شامل ۲۰ سوال از این ۱۰ جلسه برگزار و به نفرات برتر، جوایز نقدی تقدیم شود. 💠روز و تاریخ برگزاری مسابقه: چهارشنبه، ۱۹مرداد۱۴۰۱، ساعت ۲۱:۳۰شرایط شرکت در مسابقه: ۱. عضویت در گروه تربیتی سلام فرمانده در ایتا ۲. مطالعه متن ۱۰ کنفرانس برگزار شده و تسلط به آن. ❇️لطفا دوستان خود را برای شرکت در مسابقه و عضویت در گروه، دعوت نمایید 👈دسترسی سریع به صوت و متن جلسات اول تا دهم: جلسه۱ جلسه۲ جلسه۳ جلسه۴ جلسه۵ جلسه۶ جلسه۷ جلسه۸ جلسه۹ جلسه۱۰ 🆔️ آی‌دی ادمین برگزارکننده مسابقه: @salamfarmandeh_admin 🤚آدرس گروه تربیتی "سلام فرمانده" 🟠https://eitaa.com/joinchat/2869100725C996f5fe875 در واتس‌اَپ 🟢https://chat.whatsapp.com/EeYRA3KIoS3EEx1jBH9iC0 🌿کانال نظام تعلیم و تربیت اسلامی @Nezam_Tarbiat_Eslami 🎥آرشیو سرود‌های سلام فرمانده @SalamFarmandeh_archive
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📚برگزاری مسابقه با جوایز ارزنده از سلسله مباحث تربیتی با موضوع: "جهاد تبیین در بررسی و آموزش مبانی تعلیم و تربیت اسلامی" 💠با توجه به برگزاری ۱۰ کنفرانس علمی در گروه تربیتی سلام فرمانده توسط استاد محترم سرکار خانم آزادی، لینک صوت و متن این ۱۰ جلسه برای مرور اعضای محترم قرار می‌گیرد تا ان‌شاءالله، مسابقه‌ای شامل ۲۰ سوال از این ۱۰ جلسه برگزار و به نفرات برتر، جوایز نقدی تقدیم شود. 💠روز و تاریخ برگزاری مسابقه: چهارشنبه، ۱۹مرداد۱۴۰۱، ساعت ۲۱:۳۰شرایط شرکت در مسابقه: ۱. عضویت در گروه تربیتی سلام فرمانده در ایتا ۲. مطالعه متن ۱۰ کنفرانس برگزار شده و تسلط به آن. ❇️لطفا دوستان خود را برای شرکت در مسابقه و عضویت در گروه، دعوت نمایید 👈دسترسی سریع به صوت و متن جلسات اول تا دهم: جلسه۱ جلسه۲ جلسه۳ جلسه۴ جلسه۵ جلسه۶ جلسه۷ جلسه۸ جلسه۹ جلسه۱۰ 🆔️ آی‌دی ادمین برگزارکننده مسابقه: @salamfarmandeh_admin 🤚آدرس گروه تربیتی "سلام فرمانده" 🟠https://eitaa.com/joinchat/2869100725C996f5fe875 در واتس‌اَپ 🟢https://chat.whatsapp.com/EeYRA3KIoS3EEx1jBH9iC0 🌿کانال نظام تعلیم و تربیت اسلامی @Nezam_Tarbiat_Eslami 🎥آرشیو سرود‌های سلام فرمانده @SalamFarmandeh_archive
📚گروه تربیتی سلام فرمانده برگزار می‌کند: ⬅️مسابقه شماره اول با جوایز ارزنده از سلسله مباحث تربیتی با موضوع: "جهاد تبیین در بررسی و آموزش مبانی تعلیم و تربیت اسلامی" (جلسات ۱تا۱۰) 💠منبع مسابقه: متن ۱۰ کنفرانس علمی برگزارشده توسط استاد محترم سرکار خانم آزادی: 🔹️آرشیو متن کامل کنفرانس‌ها در تلگرام 🔸️آرشیو متن کامل کنفرانس‌ها در ایتا 💠شرایط شرکت در مسابقه: ۱. عضویت در گروه تربیتی سلام فرمانده در ایتا ۲. مطالعه متن کنفرانس اول تا دهم. 💠متن سوالات در روز چهارشنبه ۱۹مرداد ۱۴۰۱ ساعت ۲۱:۳۰ در گروه قرار می‌گیرد. 🤚آدرس گروه تربیتی "سلام فرمانده" https://eitaa.com/joinchat/2869100725C996f5fe875 🌿کانال نظام تعلیم و تربیت اسلامی @Nezam_Tarbiat_Eslami 🎥آرشیو سرود‌های سلام فرمانده @SalamFarmandeh_archive
📚گروه تربیتی سلام فرمانده برگزار می‌کند: ⬅️مسابقه شماره اول با جوایز ارزنده از سلسله مباحث تربیتی با موضوع: "جهاد تبیین در بررسی و آموزش مبانی تعلیم و تربیت اسلامی" (جلسات ۱تا۱۰) 💠منبع مسابقه: متن ۱۰ کنفرانس علمی برگزارشده توسط استاد محترم سرکار خانم آزادی: 🔹️آرشیو متن کامل کنفرانس‌ها در تلگرام 🔸️آرشیو متن کامل کنفرانس‌ها در ایتا 💠شرایط شرکت در مسابقه: ۱. عضویت در گروه تربیتی سلام فرمانده در ایتا ۲. مطالعه متن کنفرانس اول تا دهم. 💠مهلت ارسال پاسخنامه تا پایان روز چهارشنبه ۲۶مرداد ۱۴۰۱ می‌باشد و پاسخنامه را طبق فرمتی که در پیام‌های بعدی درج می‌شود به آی‌دی ادمین برگزارکننده مسابقه ارسال نمایید: 🆔️ eitaa.com/salamfarmandeh_admin 🤚آدرس گروه تربیتی "سلام فرمانده" https://eitaa.com/joinchat/2869100725C996f5fe875 🌿کانال نظام تعلیم و تربیت اسلامی @Nezam_Tarbiat_Eslami 🎥آرشیو سرود‌های سلام فرمانده @SalamFarmandeh_archive
💠سوالات مسابقه شماره اول در گروه تربیتی سلام فرمانده (از کنفرانس اول تا دهم): 🟢قسمت اول، سوال ۱تا۱۰ 🔹️۱. هدف از برگزاری کنفرانس "جهاد تبیین در تعلیم و تربیت اسلامی" در گروه تربیتی سلام فرمانده چیست؟ ➖الف. اینکه نظریه تربیتی اسلام، قابل اجرا است. ➖ب. اینکه باید از نظریه تربیتی غرب، الگو بگیریم. ➖ج. اینکه نظریه تربیتی اسلام، قابل اجرا نیست. 🔹️۲. برای اینکه نظریات تربیتی اسلام، از هرگونه انحراف و خطا مصون بماند از چه منابعی باید گرفته شود؟ ➖الف. از قرآن کریم، روایات، سیره طیبه رسول خدا(ص) و اهل بیت(ع). ➖ب. از نظریات علمی دانشمندان مسلمان. ➖ج. از نظریات علمی دانشمندان غربی. 🔹️۳.هدف از خلقت چیست؟ ➖الف. تربیت انسان تا رسیدن به مقام قرب الهی و تحقق حیات طیبه و پاک. ➖ب. زندگی انسان‌ها در کنار هم. ➖ج. اشتغال و ازدواج و تفریح. 🔹️۴. نظام تربیتی اسلام، روی کدام روش، تاکید دارد؟ ➖الف. کلاس‌ محوری. ➖ب. استعداد محوری. ➖ج. گروه محوری. 🔹️۵. کدام گزینه درباره "اصل سعی در متربی" صحیح است؟ ➖الف. اهمیت زیادی در نظام تعلیم و تربیت اسلامی ندارد. ➖ب. اولین و مهمترین اصل در نظام تعلیم و تربیت اسلامی است. ➖ج. یکی از اصول ثانویه در نظام تعلیم و تربیت اسلامی است. 🔹️۶. پیام آیه "لَيْسَ لِلْإِنْسَانِ إِلَّا مَا سَعَى" به مربیان، والدین و مسئولینی که در کار تعلیم و تربیت هستند، این است که: ➖الف. به شرطی در تعلیم و تربیت موفق خواهید شد که بتوانید شخص متربی را به سعی و تلاش برای ساختن خودش وادار کنید. ➖ب. اگر می‌خواهید سجایای اخلاقی و ملکات فاضله را در متربی پدید آورده و آنها را متشرع، مبتکر و... بار بیاورید، باید آنها را مشتاق و وادار به سعی و تلاش کنید. ➖ج. هر دو مورد. 🔹️۷. وظیفه قلب در نظام تربیتی اسلام چیست؟ ➖الف. قلب قرار است مدیریت رفتار و اداره حیات انسان را عهده‌دار شود. ➖ب. وظیفه خاصی ندارد. ➖ج. یکی از اعضای بدن است که باید در حفظ سلامتی آن کوشا بود. 🔹️۸. تفاوت عاطفه و احساس چیست؟ ➖الف. در نظام تربیتی اسلام این دو از هم تفکیک شده‌اند و برای کنترل و هدایت هر کدامشان برنامه مجزایی داریم. ➖ب. عواطف ریشه در آگاهی و معرفت انسان دارد؛ اما احساسات ریشه در تغییرات بیولوژیکی و فیزیولوژیکی درون خود جسم انسان دارد. ➖ج. هر دو مورد. 🔹️۹. وجود کرامت ذاتی در قلب باعث چه چیزی می‌شود؟ ➖الف. انسان در زندگی خودش دنبال پلیدی‌ها، زشتی‌ها، پست فطرتی‌ها، و نامردی‌ها نرود. ➖ب. انسان در زندگی خودش دنبال نفاق، ذلت و خواری نرود. ➖ج. هر دو مورد. 🔹️۱۰. طبق فرمایش حضرت امیرالمومنین علیه‌السلام، چه چیزی باعث کوری و عدم هدایت و روشنگری علم می‌شود و انسان را به نور و شهود و یقین نمی‌رساند؟ ➖الف. هرگونه شقاوت، چه در مرحله کسب علم، چه در مرحله عمل به علم، چه در مرحله اجرا و ارائه آن علم. ➖ب. هرگونه حسادت، چه در مرحله کسب علم، چه در مرحله عمل به علم، چه در مرحله اجرا و ارائه آن علم. ➖ج. هرگونه رذالت، چه در مرحله کسب علم، چه در مرحله عمل به علم، چه در مرحله اجرا و ارائه آن علم. 👈ادامه سوالات در پست بعدی... 🤚گروه تربیتی "سلام فرمانده" وابسته به کانال "نظام تعلیم و تربیت اسلامی" https://eitaa.com/joinchat/2869100725C996f5fe875 📜نظام تعلیم و تربیت اسلامی @Nezam_Tarbiat_Eslami 🎥آرشیو سرود‌های سلام فرمانده @SalamFarmandeh_archive
💠ادامه سوالات مسابقه شماره اول در گروه تربیتی سلام فرمانده (از کنفرانس اول تا دهم): 🟢قسمت دوم، سوال ۱۱تا۲۰ 🔹️۱۱. در اسلام، عافیت به چه معناست؟ ➖الف. به مفهوم بلا ندیدن، سلامت مطلق و بدون خطر بودن. ➖ب. به معنی به سلامت عبور کردن از خطرات و به سلامت گذشتن از میان بلاها. ➖ج. به معنی تن‌پروری و خوشگذرانی. 🔹️۱۲. مراحل تربيت‌ کدام است؟ ➖الف. پرورش جسم، پرورش ذهن. ➖ب. تربیت روح، تربیت روان، تربیت جسم. ➖ج. تاديب‌، تزكيه‌، دستيابی به‌ حكمت‌. 🔹️۱۳. مرحله بالندگی و رشد کافی برای درک حقایق عالم، چه نام دارد؟ ➖الف. تزکیه. ➖ب. پرورش روان. ➖ج. پرورش ذهن. 🔹️۱۴. کدام گزینه درباره تفاوت‌های تربیت با پرورش، صحیح است؟ ➖الف. پرورش ویژه رشد در مفهوم عام است، اما تربیت خاص و ویژه حیات انسان است؛ پرورش جهت ندارد، اما تربیت جهت دارد و جهتش به سمت ملکوت است. ➖ب. پرورش ویژه رشد در مفهوم خاص است، اما تربیت عام و ویژه انسان یا حیوان است؛ پرورش جهت دارد، اما تربیت جهت ندارد. ➖ج. پرورش ویژه رشد در مفهوم عام است، اما تربیت خاص و ویژه حیات انسان است؛ پرورش جهت دارد و به سمت رفاه انسان است، اما تربیت جهت ندارد. 🔹️۱۵. نهایت آموزش در فرهنگ غربی و نهایت تعلیم در فرهنگ اسلامی، چیست؟ ➖الف. دکتر شدن - روحانی شدن. ➖ب. پرورش ذهن - تربیت ذهن. ➖ج. انتقال اطلاعات و آگاهی - ایجاد نور و حیات و هدایت‌گری. 🔹️۱۶. هدف تعليم‌ و تربيت‌ اسلامی چیست؟ ➖الف. رسیدن به قرب الهی. ➖ب. رسیدن به لقاء الهی. ➖ج. رسیدن به تزکیه و ثمره آن، یعنی حکمت. 🔹️۱۷. در فرهنگ قرآنی، علم یعنی چه؟ ➖الف. یعنی سواد حوزوی. ➖ب. یعنی آگاهی و کسب تجربیات. ➖ج. یعنی اشراف به تمام حقایق عالَم هستی. 🔹️۱۸. هدایت در ادبیات قرآن یعنی چه؟ ➖الف. یعنی تربیت سجایای اخلاقی. ➖ب. یعنی پرورش استعدادهای ذهنی و روانی. ➖ج.همان يُخرِجُهُم مِنَ الظُّلُماتِ إِلَى النّورِ، یعنی خارج کردن مومنین از ظلمات و وارد کردن آنها به نور است. 🔹️۱۹. واژه دانشمند و واژه عالِم برای چه کسانی مناسب است؟ ➖الف. واژه دانشمند برای کسی مناسب است که در اطلاعات، دانش و آگاهی، خبره است و واژه عالِم برای کسی مناسب است که علم به معنای حقیقی را به کار می‌برد و عالِم به معارف و حقایق هستی است. ➖ب. واژه دانشمند برای کسی مناسب است که حداقل در دانشگاه تدریس نماید و واژه عالِم برای کسی مناسب است که حتماََ در حوزه علمیه درس خوانده و به درجه اجتهاد برسد. ➖ج. واژه دانشمند برای دکترها و پرفسورها و واژه عالِم برای مراجع تقلید مناسب است. 🔹️۲۰. تفاوت علمی که در معارف اسلامی به نور تعبیر شده با علم سکولار در چیست؟ ➖الف. علم اسلامی در حوزه‌ها تدریس می‌شود ولی علم غربی در دانشگاه‌ها تدریس می‌شود. ➖ب. جایگاه علم به معنای نور در قلب انسان است، ولی جایگاه علم سکولار و غربی که اطلاعات است، در ذهن و حافظه انسان است. ➖ج. هر دو مورد صحیح است. 🤚گروه تربیتی "سلام فرمانده" وابسته به کانال "نظام تعلیم و تربیت اسلامی" https://eitaa.com/joinchat/2869100725C996f5fe875 📜نظام تعلیم و تربیت اسلامی @Nezam_Tarbiat_Eslami 🎥آرشیو سرود‌های سلام فرمانده @SalamFarmandeh_archive
💠فرمت ارسال پاسخنامه 1️⃣پاسخنامه در قالب یک پیام و توسط اکانتی ارسال شود که عضو گروه تربیتی سلام فرمانده باشد. 2️⃣در بالای پیام درج شود: مسابقه شماره اول در گروه تربیتی سلام فرمانده 3️⃣ سپس به ترتیب: درج نام و نام خانوادگی درج نام شهر درج سن 4️⃣پاسخ‌ها: گزینه صحیح (الف، ب یا ج) را مقابل شماره هر سوال درج کنید. ۱. ۲. ۳. ۴. ۵. ۶. ۷. ۸. ۹. ۱۰. ۱۱. ۱۲. ۱۳. ۱۴. ۱۵. ۱۶. ۱۷. ۱۸. ۱۹. ۲۰. 5️⃣برای تسریع در تصحیح پاسخ‌ها، لطفا از نوشتن مطالب دیگر در پاسخنامه خودداری نمایید. 6️⃣مهلت ارسال پاسخنامه تا ساعت ۲۴ روز چهارشنبه، ۲۶ مرداد ۱۴۰۱ است. 7️⃣پاسخنامه را فقط به آی‌دی زیر ارسال نمایید: 🆔️ eitaa.com/salamfarmandeh_admin 8️⃣اسامی برندگان انشاءالله در تاریخ ۲ شهریور در گروه تربیتی سلام فرمانده اعلام می‌شود. 🤚گروه تربیتی "سلام فرمانده" وابسته به کانال "نظام تعلیم و تربیت اسلامی" https://eitaa.com/joinchat/2869100725C996f5fe875 📜نظام تعلیم و تربیت اسلامی @Nezam_Tarbiat_Eslami 🎥آرشیو سرود‌های سلام فرمانده @SalamFarmandeh_archive
⚘با سلام و تشکر از شرکت‌کنندگان محترم در مسابقه شماره۱ گروه تربیتی سلام فرمانده 🔸️در زمینه مهلت ارسال پاسخنامه مسابقه شماره اول گروه، یادآور می‌شود که: به پایان آمد این دفتر حکایت همچنان باقی است 🔹️۴۸ نفر از کاربران محترم، موفق شدند که پاسخنامه‌های خود را طبق فرمت و در موعد مقرر ارسال نمایند و استیکر تایید برایشان فرستاده شد. 🔹️طی روزهای آینده، همه پاسخنامه‌ها تصحیح می‌شود و عزیزانی که به هر ۲۰ سوال، پاسخ صحیح داده‌اند، به مرحله دوم راه می‌یابند و به پی وی آنها اعلام خواهد شد. 🔸️همانطورکه در اطلاعیه‌ها درج شد، یکی از شروط شرکت در مسابقه، مطالعه متن ۱۰ جلسه کنفرانس تربیتی بوده است. لذا از راه‌یافتگان به مرحله دوم (یعنی تمام کسانیکه نمره ۲۰ اخذ کرده‌اند) برای احراز اینکه ۱۰ جلسه توسط آنها مطالعه شده باشد، طی هماهنگی قبلی، یکی دو سوال پرسیده می‌شود که در صورت ارائه پاسخ صحیح، به مرحله نهایی راه می‌یابند. 🎉از میان راه‌یافتگان به مرحله نهایی، قرعه‌کشی شده و به ۵ نفر اول، هر کدام ۳۰۰هزار تومان هدیه نقدی و به ۵ نفر دوم، هر کدام ۱۰۰هزار تومان هدیه نقدی تعلق گرفته و به کارت بانکی آنها واریز می‌شود. 🎉ضمنا از میان تمام عزیزانی که به ۲۰ سوال، پاسخ صحیح دادند اما موفق به راه‌یابی به مرحله نهایی نشده‌اند، ۵نفر به قید قرعه انتخاب شده و شماره موبایل آنها، ۵۰هزار تومان شارژ می‌شود. 🎉همچنین یک قرعه‌کشی از میان همه کسانی که در مسابقه شرکت کرده‌اند (۴۸نفر) انجام شده و برای خط موبایل ۵ نفر از آنها اینترنت یک هفتگی یا یک ماهه (با توجه به نوع خط آنها، ایرانسل یا همراه اول یا رایتل)، شارژ خواهد شد. 🔸️ان‌شاءالله در طول هفته آینده و بعد از اعلام نتایج مسابقه و اهدای جوایز، در روز چهارشنبه ۲ شهریور ۱۴۰۱، ادامه کنفرانس‌های تربیتی هفتگی با تدریس استاد محترم، سرکار خانم آزادی (جلسه ۱۱) از سر گرفته می‌شود و تا جلسه ۲۰ ادامه یافته و بعد از اتمام جلسه ۲۰، مسابقه شماره۲، برگزار خواهد شد. 🤚گروه تربیتی "سلام فرمانده" وابسته به کانال "نظام تعلیم و تربیت اسلامی" https://eitaa.com/joinchat/2869100725C996f5fe875 📜نظام تعلیم و تربیت اسلامی @Nezam_Tarbiat_Eslami 🎥آرشیو سرود‌های سلام فرمانده @SalamFarmandeh_archive
نظام تعلیم و تربیت اسلامی
⚘با سلام و تشکر از شرکت‌کنندگان محترم در مسابقه شماره۱ گروه تربیتی سلام فرمانده 🔸️در زمینه مهلت ارس
💠اعلام نتایج راه‌یافتگان به مرحله دوم، مسابقه شماره ۱ در گروه تربیتی سلام فرمانده 🔹️از ۴۸ نفر شرکت‌کننده محترم، ۲۶نفر به مرحله دوم راه یافتند: خانم سمیه ع از مشهدمقدس خانم سیده حکیمه س از قم خانم زهرا الف از شیراز خانم ستاره الف از شیراز خانم دینا ی از شیراز خانم رضوان الف از شیراز خانم زهره ظ از همدان خانم مریم ر از همدان خانم فاطمه ق از همدان خانم مرضیه ن از تهران خانم سمیرا خ از تهران خانم افروز ر از اسلام‌شهر خانم حکیمه ش از بابل خانم مرضیه الف از جهرم خانم سمیه الف از صفاشهر آقای عبدالرضا ق از جهرم آقای امیر الف اصفهان آقای امیرحسین ک از اصفهان آقای محمد ک از اصفهان آقای هاشم الف از صفاشهر آقای صالح ع از تهران آقای اکبر ع از تهران آقای حمید الف از قم آقای حسن ر از قم آقای حسین خ از پاکدشت آقای متین ی از شیراز 💠به همه این عزیزان، پیامی حاوی لینک ۱۰ جلسه، برای مرور ارسال شد تا ان‌شاءالله بعد از هماهنگی قبلی، مرحله دوم در پی‌وی آنها اجرا شود. 🤚گروه تربیتی "سلام فرمانده" وابسته به کانال "نظام تعلیم و تربیت اسلامی" https://eitaa.com/joinchat/2869100725C996f5fe875 📜نظام تعلیم و تربیت اسلامی @Nezam_Tarbiat_Eslami 🎥آرشیو سرود‌های سلام فرمانده @SalamFarmandeh_archive
🎉اعلام نتایج قرعه‌کشی نهایی مسابقه شماره ۱ در گروه تربیتی سلام فرمانده: 🔹️از ۴۸ نفر شرکت‌کننده محترم، ۲۶نفر به مرحله دوم راه یافتند و پس از آزمون نهایی از آنها، ۲۰نفر شرایط شرکت در قرعه‌کشی را پیدا کردند. پس از قرعه‌کشی به ۵ نفر اول، جایزه نقدی ۳۰۰‌هزار تومانی و به ۵ نفر بعدی، جایزه نقدی ۱۰۰هزار تومانی و به ۵ نفر بعدی جایزه شارژ ۵۰ هزار تومانی خط تلفن به شرح ذیل، اهدا شد و رسید واریزها در گروه قرار گرفت: 💠برندگان ۳۰۰هزارتومان واریز نقدی🎉 🔹️خانم مریم ر از همدان 🔹️خانم سمیه الف از صفاشهر 🔹️خانم افروز ر از اسلام‌شهر 🔹️آقای اکبر ع از تهران 🔹️آقای حمید الف از قم 💠برندگان ۱۰۰هزارتومان واریز نقدی🎉 🔸️خانم مرضیه ن از تهران 🔸️خانم سمیرا خ از تهران 🔸️خانم حکیمه ش از بابل 🔸️آقای هاشم الف از صفاشهر 🔸️خانم سیده حکیمه س از قم 💠برندگان ۵۰هزارتومان شارژ خط🎉 🔸️آقای حسین خ از پاکدشت 🔸️آقای صالح ع از تهران 🔸️آقای امیر الف اصفهان 🔸️خانم رضوان الف از شیراز 🔸️خانم مرضیه الف از جهرم 💠برندگان ۱۰هزارتومان شارژ اینترنت یا شارژ خط🎉 🔹️کابر محترم، یا الله 🔹️کابر محترم، یا صاحب‌الزمان ادرکنی 🔹️کابر محترم، یامهدی ادرکنی 🔹️کابر محترم، abbasnezhad 🔹️کابر محترم، z 💠یادآور می‌شود که در تاریخ ۲۷ مرداد ۱۴۰۱، از تمام شرکت‌کنندگان در مسابقه (۴۸نفر) نیز یک قرعه‌کشی صورت گرفت و به ۵نفر، شارژ اینترنت یکماهه یا ۱۰هزار تومان شارژ خط تلفن، اهدا و رسید برای ایشان ارسال شد. 🤚گروه تربیتی "سلام فرمانده" وابسته به کانال "نظام تعلیم و تربیت اسلامی" https://eitaa.com/joinchat/2869100725C996f5fe875 📜نظام تعلیم و تربیت اسلامی @Nezam_Tarbiat_Eslami 🎥آرشیو سرود‌های سلام فرمانده @SalamFarmandeh_archive
💠الحمدلله مسابقه شماره اول گروه تربیتی سلام فرمانده، از جلسات ۱ تا ۱۰ کنفرانس‌های تربیتی با تدریس استاد محترم سرکار خانم آزادی، برگزار شد و به ۲۰نفر، جوایز مختلف (۳۰۰هزار تومانی، ۱۰۰ هزار تومانی، شارژ خط، شارژ اینترنت) تعلق گرفت و رسیدها در گروه درج شد. 💠از همه شرکت‌کنندگان در مسابقه و همچنین از بانیان محترم که در زمینه تامین هزینه پرداخت جوایز، قدم پیش گذاشتند، سپاسگزاریم. 💠هدف از برگزاری مسابقه، توجه و دقت بیشتر در محتواهای تربیتی ارائه شده در گروه است تا مخاطبان محترم از مبانی غنی و جذاب نظام تربیتی اسلام، مطلع شده و سعی نمایند آن را در زندگی خود به کار ببرند. 💠ان‌شاءالله مسابقات بعدی بعد از برگزاری چندین کنفرانس دیگر، برگزار خواهد شد. 🤚گروه تربیتی "سلام فرمانده" وابسته به کانال "نظام تعلیم و تربیت اسلامی" https://eitaa.com/joinchat/2869100725C996f5fe875 📜نظام تعلیم و تربیت اسلامی @Nezam_Tarbiat_Eslami 🎥آرشیو سرود‌های سلام فرمانده @SalamFarmandeh_archive
🟢متن سوالات و پاسخ‌های صحیح، مسابقه شماره اول در گروه تربیتی سلام فرمانده (از کنفرانس اول تا دهم): 🔹️۱. هدف از برگزاری کنفرانس "جهاد تبیین در تعلیم و تربیت اسلامی" در گروه تربیتی سلام فرمانده چیست؟ ➖الف. اینکه نظریه تربیتی اسلام، قابل اجرا است.✅ 🔹️۲. برای اینکه نظریات تربیتی اسلام، از هرگونه انحراف و خطا مصون بماند از چه منابعی باید گرفته شود؟ ➖الف. از قرآن کریم، روایات، سیره طیبه رسول خدا(ص) و اهل بیت(ع).✅ 🔹️۳.هدف از خلقت چیست؟ ➖الف. تربیت انسان تا رسیدن به مقام قرب الهی و تحقق حیات طیبه و پاک.✅ 🔹️۴. نظام تربیتی اسلام، روی کدام روش، تاکید دارد؟ ➖ب. استعداد محوری✅ 🔹️۵. کدام گزینه درباره "اصل سعی در متربی" صحیح است؟ ➖ب. اولین و مهمترین اصل در نظام تعلیم و تربیت اسلامی است.✅ 🔹️۶. پیام آیه "لَيْسَ لِلْإِنْسَانِ إِلَّا مَا سَعَى" به مربیان، والدین و مسئولینی که در کار تعلیم و تربیت هستند، این است که: ➖الف. به شرطی در تعلیم و تربیت موفق خواهید شد که بتوانید شخص متربی را به سعی و تلاش برای ساختن خودش وادار کنید. ➖ب. اگر می‌خواهید سجایای اخلاقی و ملکات فاضله را در متربی پدید آورده و آنها را متشرع، مبتکر و... بار بیاورید، باید آنها را مشتاق و وادار به سعی و تلاش کنید. ➖ج. هر دو مورد.✅ 🔹️۷. وظیفه قلب در نظام تربیتی اسلام چیست؟ ➖الف. قلب قرار است مدیریت رفتار و اداره حیات انسان را عهده‌دار شود.✅ 🔹️۸. تفاوت عاطفه و احساس چیست؟ ➖الف. در نظام تربیتی اسلام این دو از هم تفکیک شده‌اند و برای کنترل و هدایت هر کدامشان برنامه مجزایی داریم. ➖ب. عواطف ریشه در آگاهی و معرفت انسان دارد؛ اما احساسات ریشه در تغییرات بیولوژیکی و فیزیولوژیکی درون خود جسم انسان دارد. ➖ج. هر دو مورد.✅ 🔹️۹. وجود کرامت ذاتی در قلب باعث چه چیزی می‌شود؟ ➖الف. انسان در زندگی خودش دنبال پلیدی‌ها، زشتی‌ها، پست فطرتی‌ها،  و نامردی‌ها نرود. ➖ب. انسان در زندگی خودش دنبال نفاق، ذلت و خواری نرود. ➖ج. هر دو مورد.✅ 🔹️۱۰. طبق فرمایش حضرت امیرالمومنین علیه‌اسلام، چه چیزی باعث کوری و عدم هدایت و روشنگری علم می‌شود و انسان را به نور و شهود و یقین نمی‌رساند؟ ➖ب. هرگونه حسادت، چه در مرحله کسب علم، چه در مرحله عمل به علم، چه در مرحله اجرا و ارائه آن علم.✅ 🔹️۱۱. در اسلام، عافیت به چه معناست؟ ➖ب. به معنی به سلامت عبور کردن از خطرات و به سلامت گذشتن از میان بلاها.✅ 🔹️۱۲. مراحل تربيت‌ کدام است؟ ➖ج. تاديب‌، تزكيه‌، دستيابی به‌ حكمت‌.✅ 🔹️۱۳. مرحله بالندگی و رشد کافی برای درک حقایق عالم، چه نام دارد؟ ➖الف. تزکیه.✅ 🔹️۱۴. کدام گزینه درباره تفاوت‌های تربیت با پرورش، صحیح است؟ ➖الف. پرورش ویژه رشد در مفهوم عام است، اما تربیت خاص و ویژه حیات انسان است؛ پرورش جهت ندارد، اما تربیت جهت دارد و جهتش به سمت ملکوت است.✅ 🔹️۱۵. نهایت آموزش در فرهنگ غربی و نهایت تعلیم در فرهنگ اسلامی، چیست؟ ➖ج. انتقال اطلاعات و آگاهی - ایجاد نور و حیات و هدایت‌گری.✅ 🔹️۱۶. هدف تعليم‌ و تربيت‌ اسلامی چیست؟ ➖ج. رسیدن به تزکیه و ثمره آن، یعنی حکمت.✅ 🔹️۱۷. در فرهنگ قرآنی، علم یعنی چه؟ ➖ج. یعنی اشراف به تمام حقایق عالَم هستی.✅ 🔹️۱۸. هدایت در ادبیات قرآن یعنی چه؟ ➖ج.همان يُخرِجُهُم مِنَ الظُّلُماتِ إِلَى النّورِ، یعنی خارج کردن مومنین از ظلمات و وارد کردن آنها به نور است.✅ 🔹️۱۹. واژه دانشمند و واژه عالِم برای چه کسانی مناسب است؟ ➖الف. واژه دانشمند برای کسی مناسب است که در اطلاعات، دانش و آگاهی، خبره است و واژه عالِم برای کسی مناسب است که علم به معنای حقیقی را به کار می‌برد و عالِم به معارف و حقایق هستی است.✅ 🔹️۲۰. تفاوت علمی که در معارف اسلامی به نور تعبیر شده با علم سکولار در چیست؟ ➖ب. جایگاه علم به معنای نور در قلب انسان است، ولی جایگاه علم سکولار و غربی که اطلاعات است، در ذهن و حافظه انسان است.✅ 🤚گروه تربیتی "سلام فرمانده" وابسته به کانال "نظام تعلیم و تربیت اسلامی" https://eitaa.com/joinchat/2869100725C996f5fe875 📜نظام تعلیم و تربیت اسلامی @Nezam_Tarbiat_Eslami 🎥آرشیو سرود‌های سلام فرمانده @SalamFarmandeh_archive
👈قابل توجه والدین و علاقمندان به تربیت قرآنی📖 🤚گروه تربیتی سلام فرمانده(وابسته به کانال نظام تعلیم و تربیت اسلامی) برگزار می‌کند: 📚سلسله مباحث تربیتی با موضوع: "جهاد تبیین در بررسی و آموزش مبانی تعلیم و تربیت اسلامی" 💠موضوع جلسه یازدهم: "انسان در مبانی تعلیم و تربیت اسلام" (کنفرانس شماره ۱۳ گروه) 💠استاد: سرکار خانم آزادی (مسئول محترم مجموعه مبلغات شهر تهران، ادمین کانال رسمی پاسخگویی به شبهات و مدرس کتاب نظریه تربیتی اسلام) 💠روز و تاریخ کنفرانس برگزار شده: چهارشنبه، ۹شهریور ۱۴۰۱، ساعت ۲۱:۳۰ ❇️لطفا دوستان خود را دعوت نمایید 👈دسترسی سریع به صوت و متن جلسات اول تا دهم: جلسه۱ جلسه۲ جلسه۳ جلسه۴ جلسه۵ جلسه۶ جلسه۷ جلسه۸ جلسه۹ جلسه۱۰ 🤚گروه تربیتی "سلام فرمانده" وابسته به کانال "نظام تعلیم و تربیت اسلامی" https://eitaa.com/joinchat/2869100725C996f5fe875 📜نظام تعلیم و تربیت اسلامی @Nezam_Tarbiat_Eslami 🎥آرشیو سرود‌های سلام فرمانده @SalamFarmandeh_archive
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
جهاد تبیین در نظام تربیت ۱۱.mp3
5.69M
📚سلسله مباحث تربیتی در گروه سلام فرمانده با موضوع: "جهاد تبیین در بررسی و آموزش مبانی تعلیم و تربیت اسلامی" 💠موضوع جلسه یازدهم: "انسان در مبانی تعلیم و تربیت اسلام" (کنفرانس شماره ۱۳ گروه) 💠استاد: سرکار خانم آزادی (مسئول محترم مجموعه مبلغات شهر تهران، ادمین کانال رسمی پاسخگویی به شبهات و مدرس کتاب نظریه تربیتی اسلام) 💠روز و تاریخ کنفرانس برگزار شده: چهارشنبه، ۹شهریور ۱۴۰۱، ساعت ۲۱:۳۰ 📄دسترسی سریع به متن کامل این کنفرانس: قسمت اول قسمت دوم قسمت سوم 🤚آدرس گروه تربیتی "سلام فرمانده" https://eitaa.com/joinchat/2869100725C996f5fe875 🌿کانال نظام تعلیم و تربیت اسلامی @Nezam_Tarbiat_Eslami 🎥آرشیو سرود‌های سلام فرمانده @SalamFarmandeh_archive
نظام تعلیم و تربیت اسلامی
📚سلسله مباحث تربیتی در گروه سلام فرمانده با موضوع: "جهاد تبیین در بررسی و آموزش مبانی تعلیم و تربیت
📄"متن کامل کنفرانس۱۳، جلسه۱۱، قسمت اول" 📚سلسله مباحث تربیتی در گروه سلام فرمانده با موضوع: "جهاد تبیین در بررسی و آموزش مبانی تعلیم و تربیت اسلامی" 💠موضوع جلسه یازدهم: "انسان در مبانی تعلیم و تربیت اسلام" (کنفرانس شماره ۱۳ گروه) 💠استاد: سرکار خانم آزادی (مسئول محترم مجموعه مبلغات شهر تهران، ادمین کانال رسمی پاسخگویی به شبهات و مدرس کتاب نظریه تربیتی اسلام) 💠روز و تاریخ کنفرانس برگزار شده: چهارشنبه، ۹شهریور ۱۴۰۱، ساعت ۲۱:۳۰ 🔸در ادامه مبحث شرح جهاد تبیین در عرصه تعلیم و تربیت اسلامی، رسیدیم به بحث انسان در مبانی تعلیم و تربیت اسلامی. 🔹️اولین بحثی که در مبانی تعلیم و تربیت در هر مکتبی باید مطرح و بررسی شود تا برای آن نظام تعلیم و تربیت ارائه و تعریف شود، بحث شناخت انسان در آن مکتب است. اینکه هر مکتبی انسان را چگونه تعریف می‌کند، اساس و پایه‌های تعلیم و تربیت آن مکتب را بنا می‌کند. 🔸️نظام تعلیم و تربیت، هر برنامه‌ریزی را که انجام می‌دهد، بر اساس شناخت آن مکتب از حقیقت انسان هست. مکتب تربیتی اسلام هم در مبانی تعلیم و تربیت خودش، حقیقت انسان و ویژگی‌های انسان و استعدادهای انسان را بررسی کرده و معرفی می‌کند و بر اساس آن نظام تعلیم و تربیتش را چیده است. 🔹️حقیقت انسان از منظر اسلام، چیست!؟ انسان فقط همین جسم مادی نیست، بلکه ترکیبی از طبیعت و ماورای طبیعت است. چون در سرشت انسان علاوه بر عناصری که در جمادات و در گیاهان و در حیوانات وجود دارد، یک استعداد دیگری وجود دارد که حاکی از یک وجود برتر و یک عنصر برتر در انسان است که آثارش را در رفتار انسان می‌بینیم. در واقع به خاطر این عنصر برتر، انسان قادر به تسخیر همه موجودات عالم شده و بعد از اینکه جسم انسان متلاشی می‌شود، آن عنصر، باقی می‌ماند و حیات جاودان پیدا می‌کند. ظهور و تجلی همین عنصر برتر است که انسان را از موجودات دیگر متمایز می‌کند. 🔹️شکوفا شدن همین عنصر که برتر از ماده است، باعث شده تا انسان دارای شئونات و مراتب مختلفی شود: ➖اولین شأن انسان، شأن مادی انسان است یعنی وجود مادی یا مراتب پایین وجود انسان، مثل پوست و گوشت و استخوان و اندام‌ها و اعضا و جوارح و اینها هستند که ویژگی‌هایی مثل تمایلات حیوانی دارند که این خاص زندگی مادی انسان است و نشان‌دهنده وابستگی انسان به حیات خاکی است. 🔹️مجموعه این ویژگی‌ها، انسان را همچون یکی از حیوانات روی زمین نشان می‌دهد که مثلاً برای زنده ماندن و ادامه بقا، باید مثل سایر حیوانات به نزاع بپردازد و خونریزی به پا کند. زیرا حیات مادی و حیوانی و خاکی اقتضایی جز این ندارد. همانطور که فرشته‌ها پیش‌بینی می‌کردند: قَالُوا أَتَجْعَلُ فِيهَا مَن يُفْسِدُ فِيهَا، به خداوند می‌گویند انسان می‌خواهد روی زمین فساد کند، شیطان هم همینگونه تصور می‌کرد. به خاطر همین انسان را شایسته معبود شدن و مسجود شدن خودش نمی‌دید که به او سجده کند. 🔸️قَالَ لَمْ أَكُنْ لِأَسْجُدَ لِبَشَرٍ خَلَقْتَهُ مِنْ صَلْصَالٍ مِنْ حَمَإٍ مَسْنُونٍ. آنچه که ملائکه می‌گفتند و آنچه که شیطان هم از ظاهر انسان تصور می‌کرد، در ظاهر صحیح بود، اما اینها فقط ویژگی در شأن خاکی و مراتب پایین وجودی انسان است؛ پس برای همین ما می‌گوییم این عنصر برتر، انسان را دارای شئون مختلف کرد. انسان را دارای مراتب مختلف کرد، که یکی از این شئون، شأن مادی انسان است. شأنی است که انسان در حیات خاکی باید به زندگی بپردازد اما همین شأن مادی، اگر شرح داده شود، تازه متوجه می‌شویم که انسان دارای دو شأن است، شأن مادی و شأن روحانی یا ملکوتی. 🔹معنا و مفهوم ماده چیست؟ در ابتدا به نظر می‌رسد که ماده از همین جنس اشیایی است که در همین جهان خاکی وجود دارد و به جسم تعبیر می‌شود. این همان تعریفی است که در فیزیک هم درباره ماده یا جسم ارائه شده است. یعنی جسمی که دارای حجم و وزن است، با حواس پنجگانه درک می‌شود، قابل احساس است. به خاطر همین مادیون، هر چیزی که در آزمایشگاه‌ها و توسط دستگاه‌های حسی و حواس پنجگانه، قابل احساس باشد، آن را واقعی و علمی و مادی می‌دانند و اگر غیر قابل آزمایش باشد، آن را غیر علمی می‌دانند. 🔸️از نظر مادیون هیچ چیزی غیر از ماده قابل پذیرش و از نظر آنها علمی نیست. عالم متافیزیک، عالم جواهر، عالم جوهر، (جوهر یعنی غیر جسمانی) از نظر اینها قابل احساس و درک حسی نیست. به خاطر همین است که مادیون در دانشگاه‌ها، به نام علم، ضربه‌های بسیار سنگینی را بر علوم عقلی و الهی و غیر حسی و فوق حسی وارد کردند و اعتقادات مذهبی نوجوانان و جوانان را دچار ابهام کردند. 👈ادامه دارد... 🤚گروه تربیتی "سلام فرمانده" وابسته به کانال "نظام تعلیم و تربیت اسلامی" https://eitaa.com/joinchat/2869100725C996f5fe875 📜نظام تعلیم و تربیت اسلامی @Nezam_Tarbiat_Eslami 🎥آرشیو سرود‌های سلام فرمانده @SalamFarmandeh_archive
نظام تعلیم و تربیت اسلامی
📄"متن کامل کنفرانس۱۳، جلسه۱۱، قسمت اول" 📚سلسله مباحث تربیتی در گروه سلام فرمانده با موضوع: "جهاد تب
📄"متن کامل کنفرانس۱۳، جلسه۱۱، قسمت دوم" 🔹️در فیزیک امروز، ثابت شده که اساساً ماده، جسم نیست. ماده وزن و سطح و حجم ندارد، اساساً ماده محسوس نیست، قابل درک توسط حواس پنجگانه نیست. در فیزیک امروز ثابت شده آن چیزی که تا الان ماده نامیده می‌شده و دارای وزن و حجم و سطح و اینها بوده جسم بوده نه ماده. جسمیت هم حالتی است که بر ماده عارض می‌شود. یعنی جسمیت که شامل وزن است، شامل حجم و شامل این ها می‌شود، حالتی از حالت های مختلفی است که ضمن آن حرکت به کمال رسیدن ماده، بر ماده عارض می‌شود و محسوس بودن هم یکی از حالت‌هایی است که بر ماده وارد شده است. 🔸️مثل انرژی مکانیکی که فشار و قدرتش احساس می‌شود که از حالات جسمانی و عوارض تحمیل شده‌ی جسمانیت بر ماده است. گاهی این عوارض جسمانی تحمیل شده به ماده، در شکل انرژی مثلاً حرارت تولید می‌کند که گرمایش احساس می‌شود. گاهی به قدرت پتانسیل تبدیل می‌شود، گاهی به صورت الکتریکی ظاهر می‌شود، اینها همه از حالاتی هستند که بر ماده عارض می‌شوند. در واقع اجسام محسوسات نمی‌توانند به خودی خودشان دارای تغییر و تحول باشند لذا این تغییر و تحولاتی که در اجسام رخ می‌دهد، نشان از وجود یک ماده‌ای دارد که به دلیل حرکت و تکامل و تغییر و تحولش، اجسام و محسوساتی که در آنهاست هم دارای تغییر و تحول و حرکت می‌شوند. در واقع، وجود ماده در اجسام است که تغییرات و تحولات و حرکت را در اجسام و محسوسات توجیه می‌کند. 🔹️مثلاً مسیری که یک دانه سیب در تکامل خود، از پیدایش تا مرحله‌ای که کاملاً می‌رسد را در نظر بگیریم، می‌بینیم که از همان ابتدای پیدایشش تا آن مرحله خوش‌رنگی و شیرینی، حالت‌های بسیار متعدد و متنوعی را بر سیب عارض می‌کند. از آن لحظه‌ای که نطفه سیب بسته می‌شود، وزن و حجم و مزه و ترکیبات شیمیایی، دائماََ در حال تغییر و تکامل است، به طوری که هر روز و هر ساعت و هر لحظه‌ای که بر سیب می‌گذرد، تغییراتی بر سیب عارض می‌شود که می‌شود گفت سیبِ این لحظه با لحظه گذشته متفاوت است، وزن آن بیشتر می‌شود، رنگش روشن‌تر می‌شود، حجمش بیشتر می‌شود، مزه‌اش بهتر می‌شود، عطر و بویش بیشتر می‌شود. در تمام لحظات این در حال تغییر و به تکامل رسیدن است و هر لحظه اش از لحظه قبلش متفاوت خواهد بود. 🔸️حال اینجا یک سوالی پیش می‌آید، اینکه آیا تمام این سیب‌ها، در تمام لحظات و روزها و هفته‌ها که هر لحظه با لحظه قبلش فرق داشت، آیا اینها یک سیب هستند یا چند سیب محسوب می‌شوند؟ اگر بگوییم یک سیب است که با آزمایش کردن از نظر وزن و حجم و رنگ و مزه و اینها باطل می‌شود. مثلاً فرض کنید سه روز قبل یک حجمی داشته، یک رنگی داشته، یک طعمی داشته، پنج روز بعد، حجم و رنگ و مزه و اینها متفاوت می‌شود. اما اگر بگوییم که چند سیب است، باز این هم با واقعیت تطبیق نمی‌کند، لذا این تضاد را چگونه حل کنیم؟ 🔹️ماده سیب یکی است، ولی این تغییرات و تحولات، حالاتی است که بر ماده‌ی سیب عارض می‌شود که این حالات بی‌نهایت و متعدد و متنوع است و سیب را هم در حالت‌های مختلف متعدد و متنوع می‌کند. در بیانی دیگر، ماده‌ی سیب یکی است که در باطن سیب در حال تکامل پیدا کردن است و در هر لحظه‌ای که به تکامل می‌رسد، حالت و عوارض متناسب با آن لحظه جدید بر لحظه‌ی قبلی آن اضافه می‌شود. گویی یک لباسی روی لباس دیگر می‌پوشد و کمالی بر کمال قبلی خودش اضافه می‌کند. در نتیجه، ظاهر سیب می‌شود محل ظهور و تجلی نمود جدید آن سیب و نمود جامع همه کمالاتی می‌شود که ماده سیب در تمامی روزها و هفته‌های گذشته به دست آورده و تبدیل به یک سیب کامل شده. پس ماده‌ی سیب نه جسم است و نه محسوس. ماده‌ی سیب مثل روح نه دیدنی است، نه شنیدنی است، نه بوییدنی است، نه لمس کردنی است، نه وزن کردنی است، نه قابل اندازه‌گیری است. 🔸️در واقع ماده را چگونه می‌توانیم بشناسیم؟ ما ماده را به وسیله آثارش و به وسیله حالات عارضی که بر آن ایجاد می‌شود، می‌شناسیم. حال که یاد گرفتیم که قانع بشویم به اینکه ماده را فقط به وسیله آثارش و حالات عارضیش می‌توانیم بشناسیم، چرا در مورد معارف دینی و حقایق ملکوتی اینگونه رفتار نکنیم؟ آیا آثار ظهور و تجلیات قدرت و عظمت خداوندی را در این عالم، کمتر از ظهور ماده می‌بینیم؟ آیا آثار تجلیات جمال و جلال خداوند را، مثل آثار ماده نمی‌توانیم آزمایش کنیم، یعنی همانطور که علوم را بر اساس شناخت آثار ماده داریم پی‌ریزی می‌کنیم، بدون اینکه خود ماده را احساس کنیم یا بتوانیم خود ماده‌اش را اندازه‌گیری کنیم، آیا نمی‌توانیم علوم را بر اساس شناخت آثار و تجلیات قدرت خداوندی پی‌ریزی کنیم؟ 👈ادامه دارد... 🤚گروه تربیتی "سلام فرمانده" وابسته به کانال "نظام تعلیم و تربیت اسلامی" https://eitaa.com/joinchat/2869100725C996f5fe875 📜نظام تعلیم و تربیت اسلامی @Nezam_Tarbiat_Eslami 🎥آرشیو سرود‌های سلام فرمانده @SalamFarmandeh_archive
نظام تعلیم و تربیت اسلامی
📄"متن کامل کنفرانس۱۳، جلسه۱۱، قسمت دوم" 🔹️در فیزیک امروز، ثابت شده که اساساً ماده، جسم نیست. ماده و
📄"متن کامل کنفرانس۱۳، جلسه۱۱، قسمت سوم (آخر)" 🔹ماده از جنس وجود است. وجود، پست‌ترین مرتبه ماده است، یعنی وجود در پست‌ترین مرتبه خودش، ماده نامیده می‌شود. ماده در حال حرکت است، در حال رشد است، در حال کمال است و در هر مرحله از تکامل خودش، مراتب بالاتری از وجود را در خود منعکس می‌کند و به همین علت نام جدیدی هم می‌گیرد. ماده مثلاً در مرحله پذیرش صورت روح نباتات، روح نباتی به آن گفته می‌شود. در مرحله پذیرش صورت‌های حیوانی، جان حیوانی یا روح حیوان به آن گفته می‌شود. در مرحله کسب لیاقت و کمال و پذیرش، صورت انسانی را به آن می‌گوییم. 🔸️ماده، زمانی که به مرحله کمال و پذیرشِ صورت انسانی می‌رسد، روح نامیده می‌شود. یعنی ماده به مرحله‌ای از کمال رسیده که توانسته مرتبه‌ای از مراتب بالاتر وجود را که اسمش روح است، در خودش منعکس کند. نفخ روح یعنی همین. آنهایی که روح را، ملائکه را، کلاََ موجودات غیر جسمانی را انکار می‌کنند، نه معنی ماده را فهمیده‌اند و نه ماده را شناخته‌اند، نه معنی روح را می‌دانند و نه روح را شناخته‌اند. در حقیقت نه از فیزیک تعریف صحیحی دارند و نه از متافیزیک و موجودات غیر جسمانی مثل روح، به همین دلیل است که غیر جسمانیات مثل عالم برزخ، مثل عالم ملائکه، مثل عالم روح را مسخره می‌کنند و آنها را غیر علمی می‌دانند. 🔹️این ماده وقتی که کامل می‌شود و مراحل کمال را طی می‌کند و از مرحله جمادی به نباتی و حیوانی می‌رسد، در هر مرحله آثار تکاملی آن را در خودش ظاهر می‌کند. وقتی همین‌طور رشد می‌کند و کامل‌تر می‌شود، ضمن حفظ کمالات مرحله حیوانی، حالات و عوارض و صورت‌های حیوانی را ترک می‌کند و حالات و عوارض و صورت‌های بشری و انسانی را می‌پذیرد و ظاهر می‌کند. به عبارت دیگر، تجلی صورت‌های بشری و انسانی نشان از رشد و به کمال رسیدن ماده وجود انسان است و رسیدن انسان به مرحله انسانی، معنی نَفَخْتُ فِيهِ مِنْ رُوحِي، نفخ روح است. 🔸️این حالت‌ها و صورت‌ها و تغییرات مختلف از مرحله انعقاد نطفه گرفته تا مرحله جنینی، تا مرحله‌ تولد، مرحله کودکی، جوانی، بزرگسالی همه و همه حالت‌هایی هستند که بر ماده‌ی وجود انسان، عارض شده که این در حقیقت، مسیر رشد و تکامل ماده‌ی وجود انسان را نشان می‌دهد. 🔹️بنابراین آن چیزی که در انسان به عنوان روح می‌نامیم، مراتب بالای وجودی است که در ماده‌ی وجود انسان متجلی شده است. در حقیقت، روح بالاترین مرحله عارضی بر انسان است که در ماده وجود انسان متجلی شده و مراتب کمال را طی می‌کند. لذا روح انسان همان ماده تکامل‌یافته، همراه با مراتب بالای وجود است. 🔸️پس ما اگر روح را از مقوله‌ متافیزیک بدانیم، ماده هم از همان مقوله است. لذا روح و ماده دو مقوله جدا نیستند. یعنی نمی‌توانیم از هم جدایشان کنیم و بگوییم یکی علمی و دیگری غیر علمی است. 🔹️هر کسی که معتقد به وجود ماده است، اگر تعریف ماده را خوب بداند و شناخت درستی از ماده داشته باشد، به هیچ عنوان منکر روح نمی‌شود، منکر عالم متافیزیک نمی‌شود، منکر عالم غیرجسمانی نمی‌شود. ان‌شاءالله در جلسه بعد به مراحل رشد ماده در وجود انسان می‌پردازیم. 👈پایان متن کامل کنفرانس سیزدهم، جلسه ۱۱ در گروه تربیتی سلام فرمانده، ان‌شاءالله ادامه جلسات در طول هفته در گروه برگزار خواهد شد و فایل صوتی و متنی آن، در کانال درج خواهد شد. 🤚گروه تربیتی "سلام فرمانده" وابسته به کانال "نظام تعلیم و تربیت اسلامی" https://eitaa.com/joinchat/2869100725C996f5fe875 📜نظام تعلیم و تربیت اسلامی @Nezam_Tarbiat_Eslami 🎥آرشیو سرود‌های سلام فرمانده @SalamFarmandeh_archive
🔴قابل توجه والدین و علاقمندان به معارف زیارت عاشورا در راستای تربیت مهدوی کودکان و نوجوانان📖 🤚گروه تربیتی سلام فرمانده(وابسته به کانال نظام تعلیم و تربیت اسلامی) به مناسب ایام اربعین حسینی، برگزار می‌کند: 📚ارائه بخش‌هایی از کتاب شرح زیارت عاشورا (تالیف استاد مرتضی زاهدی) توسط استاد محترم، سرکار خانم آزادی. 👈در سال گذشته و در اواخر دولت روحانی تدریس شده و بعضی مصداق‌ها مربوط به آن زمان است. 💠از روز سه‌شنبه ۱۵ شهریور ۱۴۰۱ هر شب ساعت ۲۱:۳۰ ❇️لطفا دوستان خود را دعوت نمایید. 🤚گروه تربیتی "سلام فرمانده" وابسته به کانال "نظام تعلیم و تربیت اسلامی" https://eitaa.com/joinchat/2869100725C996f5fe875 📜نظام تعلیم و تربیت اسلامی @Nezam_Tarbiat_Eslami 🎥آرشیو سرود‌های سلام فرمانده @SalamFarmandeh_archive
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا