eitaa logo
نظام تعلیم و تربیت اسلامی
180 دنبال‌کننده
23 عکس
0 ویدیو
0 فایل
👈مهمترین هدف نظام تعلیم و تربیت اسلامی، پرورش آداب و عادات یا ملکات فاضله است. 👈از نظر اسلام، معلم فردی است که خودش به نور و بصیرت رسیده و متعلمین خود را نیز به نور و بصیرت می‌رساند تا به حکمت برسند و بتوانند حقایق (قوانین حاکم بر هستی) را درک کنند.
مشاهده در ایتا
دانلود
نظام تعلیم و تربیت اسلامی
📚سلسله مباحث تربیتی در گروه سلام فرمانده با موضوع: "جهاد تبیین در بررسی و آموزش مبانی تعلیم و تربیت
📄"متن کامل کنفرانس۴، جلسه۲، قسمت اول" 📚سلسله مباحث تربیتی در گروه سلام فرمانده با موضوع: "جهاد تبیین در بررسی و آموزش مبانی تعلیم و تربیت اسلامی" 💠موضوع جلسه دوم: "اولین و مهمترین اصل در نظام تعلیم و تربیت اسلامی، اصل سعی در متربی است" 💠استاد: سرکار خانم آزادی (مسئول محترم مجموعه مبلغات شهر تهران، ادمین کانال رسمی پاسخگویی به شبهات و مدرس کتاب نظریه تربیتی اسلام) 💠روز و تاریخ کنفرانس برگزار شده: یکشنبه، ۱۵خرداد ۱۴۰۱، ساعت ۲۱:۳۰ 🔹در ادامه مبحث جهاد تبیین در عرصه نظام تعلیم و تربیت اسلام؛ جلسه گذشته مقدمه‌ای مطرح شد: هر مکتب تربیتی در جهان، درباره هدف از آفرینش انسان و رسیدن به کمالش، بینش و شناخت خاص خودش را دارد که مجموعه این بینش‌ها، مبانی فرهنگ و مبانی تعلیم و تربیت را در آن مکتب تشکیل می‌دهد. مثل علم روانشناسی، اصول تربیتی، اصول انسان‌شناسی، علم انسان‌شناسی، فلسفه علم، فلسفه تربیت. اینها همه مبانی تعلیم و تربیت را تشکیل می‌دهند و همین مبانی هستند که نظام آموزش و پرورش هر اجتماعی را تشکیل می‌دهند. نظام تربیتی، نظام آموزشی، نظام اجتماعی، حتی نظام خانوادگی و خلاصه اینکه تمدن یک ملت از طریق همین مبانی پی‌ریزی و پایه‌ریزی می‌شود. 🔸بنابراین اگر قرار باشد که نظام تعلیم و تربیت را در هر مکتبی بشناسیم، باید مبانی فرهنگ و تعلیم و تربیت را در آن مکتب بررسی کنیم. 🔹دین اسلام از آنجایی که کامل‌ترین دین و آخرین دین است، لذا کامل‌ترین و جامع‌ترین مبانی را ارائه داده و در تمام مستندات دین ما، این مبانی به عنوان جامع‌ترین و کامل‌ترین دیده می‌شود و وجود دارد. 🔸️مثلاً ما برای اینکه بتوانیم برای فرزندانمان، برای نوجوانانمان چه در جامعه، چه در مدرسه، چه در خانواده، چه در دانشگاه، یک برنامه‌ریزی تربیتی صحیحی را انجام دهیم، قبل از هر چیزی ما باید وجود او و ابعاد و شخصیت او را بشناسیم؛ پیچیدگی‌های وجود او را بشناسیم. اینها همه در مبانی وجود دارند. 🔹️باید تفاوت‌های انسان‌ها را در یک جامعه بشناسیم. تفاوت مرد و زن را؛ دو ماهیتشان را، هویتشان را، حقیقت زن و مرد را باید بشناسیم. اینها همه جزئی از مبانی این تعلیم و تربیت در نظام اسلام است. 🔸️سوالات زیادی در این میان به وجود می‌آید. اینکه اصلاً نیازهای جوانان چیست؟ مشکلاتشان چیست؟ چگونه هدایتشان باید کرد؟ شخصیت جوانان را چگونه باید بشناسیم؟ چگونه با آنها رفتار کنیم؟ تغییراتی که در رفتار نوجوان و جوان ایجاد می‌شود، تغییرات فیزیولوژیکی و ادراکات حسی و اینها است یا اینکه چیز دیگری است؟ 🔹️پاسخ تمام این سوالات در مبانی پیدا می‌شود. بحث مرحله کودکی، بعد از کودکی، ورود به مرحله نوجوانی و بعد از ورود به مرحله نوجوانی، تحولات عظیم روحی روانی که برایشان به وجود می‌آید. تغییر تمایلات خاصی که برایشان ایجاد می‌شود. شخصیت جدیدی را که با آن مواجه خواهند شد، تمام اینها را ما در مبانی می‌توانیم پیدا کنیم. 🔸️چرا ما به این مبانی احتیاج داریم؟ چرا باید این مبانی را بدانیم؟ ما می‌خواهیم بفهمیم آیا اصلاً انسان تربیت پذیر است؟ اگر انسان رها بشود، در نتایج تربیتی تفاوتی ندارد؟ انسانی که مورد تربیت روی این مبانی قرار می‌گیرد، با انسانی که اصلاً رها می‌شود و هیچ تربیتی رویش انجام نمی‌گیرد آیا اینها با هم یکسان هستند؟ 🔹️تا وقتی از مبانی هر مکتبی ما پاسخ این سوالات را دریافت نکنیم، برای تربیت انسان نمی‌توانیم برنامه‌ریزی صحیح و شایسته‌ای داشته باشیم. ما اگر نتوانیم حقیقت زن را، هویت زن را، ماهیت زن را بشناسیم، چگونه می‌خواهیم موجودی که پر از اسرار ناشناخته است را تحت اشراف برنامه‌های تربیتی قرار دهیم؟ 🔸همین عدم شناخت در تفاوت و ماهیت و هویت زن و مرد و این تفاوت دو جنس با همدیگر است که حتی می‌تواند جهان را با شکست در تربیت بشریت روبرو کند. چون تربیت، زیر دست همین دو جنس باید انجام می‌شود. 🔹ما باید بتوانیم این ماهیت را در نظام تربیتی اسلام، با نظام سکولار غرب مقایسه کنیم. ببینیم آیا نظام غرب درکی از این چیزهایی که ما در نظام تربیتی اسلام داریم، دارد؟ مثلاً عشق، حسادت، تکبر، عزت، فروتنی، مهر و محبت، انس، الفت. اینها را خیالات یا اوهام باید بدانیم یا مثلاً بستگی به ترشح غدد و هورمون‌ها و تغییرات فیزیولوژیکی و بیولوژیکی دارد؟ 🔸️باید ببینیم که اینها در مبانی نظام تعلیم و تربیت اسلامی چگونه توجیه می‌شوند. باید پاسخ تمام این سوالات و ابهامات را از مبانی تعلیم و تربیت اسلام به دست بیاوریم. اگر به دست نیاوریم، چگونه می‌توانیم نوجوان و جوان، دختران و پسران خود را با تربیت دینی و معارف دینی آشنا کنیم؟ 👈ادامه دارد... 🤚گروه تربیتی "سلام فرمانده" وابسته به کانال "نظام تعلیم و تربیت اسلامی" https://eitaa.com/joinchat/2869100725C996f5fe875 📜نظام تعلیم و تربیت اسلامی @Nezam_Tarbiat_Eslami
نظام تعلیم و تربیت اسلامی
📄"متن کامل کنفرانس۴، جلسه۲، قسمت اول" 📚سلسله مباحث تربیتی در گروه سلام فرمانده با موضوع: "جهاد تبیی
📄"متن کامل کنفرانس۴، جلسه۲، قسمت دوم" 🔹️مگر ما نمی‌خواهیم معارف قرآن را آموزش بدهیم؟ مگر ما نمی‌خواهیم در آنها نسبت به عبادت و پرستش، ایجاد علاقه کنیم؟ مگر نمی‌خواهیم عواطفشان را نسبت به ملکات اخلاقی و فضائل اخلاقی جلب کنیم؟ مگر ما نمی‌خواهیم در بحث مهدویت به جوان و نوجوان آموزش دهیم؟ مگر ما نمی‌خواهیم درک حضور حضرت مهدی ارواحنافداه و انتظار فرج را به آنها منتقل کنیم؟ همه اینها قطعاً یک دستگاه ادراکات خاصی دارد. بدون اینکه دستگاه خاص ادراک اینگونه مفاهیم را بشناسیم، در رسیدن به این اهداف آیا واقعاً موفق می‌شویم؟! 🔸️تفاوت بسیار عمده بین انسان‌شناسی، نظام‌شناسی و تعلیم و تربیت در دین اسلام و جامعه سکولار غرب وجود دارد. وقتی ما این دستگاه خاص ادراکات را بشناسیم، تازه می‌فهمیم که چگونه باید از دوران کودکی، فرزندانمان را تربیت کنیم تا به این اهداف برسیم. 🔹️دقیقاً در این راستا، افرادی که دستگاه و مرکز دریافت‌های غیر حسی و مرکز فهم پیام‌های الهی و اسرار ملکوتیشان ضعیف مانده و یا در اثر عدم آن تربیت، اصلاََ به کار نیفتاده یا بیمار شده، اینها در فهم مسائل معنوی به طور کلی عاجز می‌شوند. حتی اگر دانشمند باشند، حتی اگر متخصص باشند ولی در فهم مسائل معنوی عاجز هستند. در بعضی از آنها فهم مسائل معنوی آنقدر ضعیف است که مثل یک انسان عقب‌مانده ذهنی در کوچکترین مسائلشان سر دوراهی‌های زندگی دچار سر گشتگی می‌شوند. یا با کوچکترین تهدید یا تطمیع دست به ظلم و خیانت می‌زنند یا حتی با کوچکترین شادی دچار گناه و غفلت و فساد می‌شوند، با کوچکترین ناراحتی و نگرانی دچار یاُس و افسردگی و حتی خودکشی می‌شوند. 🔸️مشخص شد که چقدر این مرکز دریافت ادراکات معنوی مهم است. باید بدانیم چگونه باید تربیت شود و چگونه آن را به کار بیندازیم و اگر به کار نیافتد چه اتفاقاتی برایش می‌افتد. افرادی که مرکز اداراکات معنویشان کار نمی‌کند، حتی اگر پیام‌ها و هدایت‌ها و نصیحت‌ها و عنایت‌های انبیا و اولیای خدا را بشنوند، نمی‌توانند بفهمند. 🔹️قرآن کریم در سوره فصلت آیه ۴۴ درباره اینها می‌فرماید: "يُنادَوْنَ مِنْ مَكانٍ بَعِيدٍ". یعنی مثل کسی که فاصله‌ی بسیار دوری با شما دارد وقتی با او صحبت می‌کنی شما را می‌بیند، صدای شما را هم می‌شنود ولی به خاطر این دوری مسافت و زیادی فاصله؛ سخن شما برایش مبهم است و مفهوم نیست. از فهمش عاجز است، حتی اگر دستش را بگیرد کنار گوشش و دقت کند، ولی باز هم به خاطر آن فاصله‌ای که از شما گرفته، مطلب برایش مفهوم نیست. 🔸️پس می بینیم که بررسی مبانی تعلیم و تربیت، تا چه اندازه سهم بسیار بزرگ و موثری در برنامه‌ریزی آموزشی و تربیتی ما دارد. 🔹️در مبانی تعلیم و تربیت اسلامی، شخصیت و ماهیت انسان فقط با تلاش و سعی خود انسان شکل می‌گیرد. بطوریکه خداوند متعال در آیات ۳۶ تا ۴۱ سوره نجم می‌فرمایند: آیا به آنچه که در صحف موسی آمده است مطلع نشد و نیز از محتوای صحف ابراهیم که چه نیکو ماموریت خود را پایان برد، آگاه نگشت؟ و آیا ندانست که خدای تعالی در آن صحف فرموده است که گناه و سنگینی و گرفتاری آثار اعمال هیچ کس را دیگری به دوش نخواهد کشید؟ 🔸️نکته آیات فوق، اینجا است که انسان چیزی جز سعی خود نیست و این که حاصل سعی خود را آنچنان که شایسته است به زودی پاداش و جزا خواهد دید. مراد و شاهد این آیه دقیقاََ در آیه کریمه "لَيْسَ لِلْإِنْسَانِ إِلَّا مَا سَعَى" دیده می‌شود. مومنین و مسلمین این آیه را خوب می‌شناسند. خداوند می‌فرماید: برای انسان هیچ نیست مگر سعی او. اینجا لام در لِلْإِنْسَانِ، سعی را به انسان اضافه می‌کند. یعنی تنها چیزی که وجود هستی انسان را شکل می‌دهد و تشکیل می‌دهد سعی انسان است. 🔹اما یک نکته اینجا هست، اینکه اضافه شدن سعی به انسان از نوع اضافه بیانی است نه اضافه‌ ملکی؛ چون اضافه ملکی اضافه شیء به شیء است اما اضافه بیانی، اضافه وجود به موجود است. مثلاً می‌گوییم: "باغ حسن". این نوع اضافه، نسبتش خیلی ضعیف است؛ چون جدایی مضاف، مضاف‌الیه از مضاف اینجا خیلی آسان است، به محض اینکه این ملکیت و این تعلق شیء برداشته شود و بهم بخورد، نسبت مضاف به مضاف‌الیه هم از بین خواهد رفت. ولی در اضافه بیانی، چون از نوع اضافه وجود به موجود است، مثلاََ می‌گوییم که وجود حسن؛ اینجا تعلق و نسبت وجود به حسن، هیچ‌وقت برطرف نمی‌شود. تا زمانی که حسن هست، وجود هم به او تعلق دارد. 👈ادامه دارد... 🤚گروه تربیتی "سلام فرمانده" وابسته به کانال "نظام تعلیم و تربیت اسلامی" https://eitaa.com/joinchat/2869100725C996f5fe875 📜نظام تعلیم و تربیت اسلامی @Nezam_Tarbiat_Eslami
نظام تعلیم و تربیت اسلامی
📄"متن کامل کنفرانس۴، جلسه۲، قسمت دوم" 🔹️مگر ما نمی‌خواهیم معارف قرآن را آموزش بدهیم؟ مگر ما نمی‌خوا
📄"متن کامل کنفرانس۴، جلسه۲، قسمت سوم" 🔹️پس زمانی که اضافه شدنِ سعی به انسان از نوع اضافه بیانی باشد، به این معنی می‌شود که سعی انسان وجود او را می‌سازد و انسان در زندگی روزمره خود در هر حالی که باشد، هر کاری که انجام بدهد، هر عملی که انجام می‌دهد، در حقیقت دارد وجود خودش را شکل می‌بخشد و شاکله خودش را می‌سازد. 🔸️از طرف دیگر در این آیه، اِلّا داریم. اِلّا از ادات حصر است. وقتی می‌گوییم لَيْسَ لِلْإِنْسَانِ إِلَّا مَا سَعَى، یعنی هیچ چیزی به جز سعی خود انسان، وجود انسان را شکل نمی‌دهد و فقط و فقط خود انسان است که باید برای سازندگی خودش تلاش کند و قیام کند. بنابراین هر چقدر عملش آگاهانه‌تر، از روی اختیار، از روی اشتیاق، عاقلانه‌تر باشد، بهتر و عمیق‌تر به مفهوم سعی خودش را نزدیک می‌کند. برای همین هم نقش و سازندگی آن برای خودش بیشتر می‌شود. 🔹️حال اگر این تلاش‌ها و کوشش‌های انسان در جهت منفی و در جهت انحراف از حق باشد، وجود انسان را منفی و منحرف و تخریب می‌کند. اما اگر مثبت باشد و در مسیر حق باشد، وجود انسان را مثبت می‌کند و قطعاً بر حق خواهد بود. از طرف دیگر هیچ چیز دیگری به جز سعی خود انسان در شکل‌بخشی به شخصیت او تاثیر ندارد و در سازندگیش نقش ندارد. یعنی هر نوع سازندگی انسان، فقط و فقط وابسته به این است که انسان خودش را به سعی و کوشش وادار کند و تلاش کند و هیچ چیزی به جز تلاش خودش نمی‌تواند او را بسازد یا فاسد کند یا تغییر دهد. 🔸️در کنار آن، هر چیزی غیر از سعی و تلاش انسان، می تواند صرفاً نقش راهنما و هادی داشته باشد یا نقش گمراه‌کننده و منفی. در هر صورت فقط تلاش خود انسان است که می‌تواند انسان را بسازد. 🔹️مثال: معلمی که درس می‌دهد و دلسوز و آگاه است، در این سعی و تلاشی که انجام می‌دهد دو چیز عایدش می‌شود: موفقیت و پیروزی در کارش و رشد شخصیت خودش. اما آن چیزی که دانش‌آموز را می‌سازد، سعی و تلاش خود دانش‌آموز است. اگرچه دانش‌آموز باید با برنامه‌ریزی صحیح توسط معلم، وادار به تلاش بشود اما اگر خودش نخواهد و خودش حرکت نکند، برای ساختن خودش هیچ چیزی به دست نمی‌آورد و نتیجه‌اش منفی خواهد بود. یا مثلاً سعی یک دانشجو در تحقیق و بحث و درس، ترقیات علمی و رشد شخصیت خودش است. 🔸️حتی در مسئله شفاعت و هدایت و مقتضیات الهی درباره انسان هم دقیقاََ همین‌طور است، که همه اینها وابسته به سعی و تلاش خود انسان است. چون خداوند می‌فرماید: "إِنَّ اللَّهَ لَا يُغَيِّرُ مَا بِقَوْمٍ حَتَّىٰ يُغَيِّرُوا مَا بِأَنْفُسِهِمْ". واقعا هر قومی تا خودش نخواهد سرنوشتش تغییر نمی‌کند. یا می‌فرماید: "مَنْ ذَا الَّذي يَشْفَعُ عِنْدَهُ إِلاَّ بِإِذْنِهِ". یعنی چه کسی بدون اذن و اجازه او شفاعت نزد او می‌کند! یعنی اذن خدا را منوط به تلاش و آمادگی خود انسان دانسته. چون خداوند می‌فرماید تا انسان‌ها خودشان را آماده‌ تغییر نکنند، خداوند آنها را تغییر نخواهد داد. 🔹️این آیه به همه دست‌اندرکاران تعلیم و تربیت، به پدران و مادران، مربیان، برنامه‌ریزان، مسئولینی که در کار تعلیم و تربیت هستند، می‌خواهد بگوید که فقط به شرطی در تعلیم و تربیت موفق خواهید شد که بتوانید شخص متربی را به سعی و تلاش برای ساختن خودش وادار کنید. اگر می‌خواهیم سجایای اخلاقی و ملکات فاضله را در متربی پدید بیاوریم، اگر می‌خواهیم آنها را متشرع بار بیاوریم، اگر می‌خواهیم از آنها یک مبتکر و مخترع بسازیم، اگر می‌خواهیم ریاضیدان یا پزشک یا مربی و... بشوند، یادمان باشد فقط باید خود آنها را برای رسیدن به اهدافی که می‌خواهیم تربیتشان کنیم. مشتاق و وادار به سعی و تلاش کنیم. در غیر این صورت هرگز موفق نخواهیم شد. 🔸این آیه در همه فعالیت‌های آموزشی و پرورشی مبنای همه حرکت‌ها است. چون قرآن کریم به عنوان برترین نظریه آموزشی و تربیتی، هستی و ماهیت انسان را فقط بر اساس سعی خود انسان معرفی می‌کند و انسان بدون سعی و تلاشش به هیچ کمالی دست پیدا نمی‌کند. یعنی باید برای هدایت و رشد مبانی اخلاقی، مبانی علمی، مبانی اجتماعی تمامی این مبانی‌ها یک برنامه‌ریزی دقیق برای ایجاد انگیزه داشته باشیم تا خودشان در جستجوی کسب معارف و عادت‌های خوب و ملکات فاضله تلاش و سعی کنند. 🔹️روانشناس بزرگ معاصر ژان پیاژه در مبانی تعلیم و تربیت، بحث انگیزه را مطرح کرده. برای اینکه بتوانید بهتر و بیشتر آموزش بدهید و مفاهیم مورد نظرتان را به صورت عمیق‌تر و ریشه‌دار‌تر به فرزندت و به متربی منتقل کنی، باید در او ایجاد انگیزه کنی. ایجاد تشنگی کنی تا خودش آموختن را طلب کند. 👈ادامه دارد... 🤚گروه تربیتی "سلام فرمانده" وابسته به کانال "نظام تعلیم و تربیت اسلامی" https://eitaa.com/joinchat/2869100725C996f5fe875 📜نظام تعلیم و تربیت اسلامی @Nezam_Tarbiat_Eslami
نظام تعلیم و تربیت اسلامی
📄"متن کامل کنفرانس۴، جلسه۲، قسمت سوم" 🔹️پس زمانی که اضافه شدنِ سعی به انسان از نوع اضافه بیانی باشد
📄"متن کامل کنفرانس۴، جلسه۲، قسمت چهارم (آخر)" 🔹️طرح بحث انگیزه توسط ژان پیاژه تحول عظیمی را در نظام آموزش و پرورش اروپا و آمریکا و حتی جهان ایجاد کرد. حتی در برنامه‌های اجتماعی و خانوادگی و تربیتی و رسانه‌ها و مطبوعاتشان هم تاثیر مستقیم گذاشت. حال وقتی به نظام تربیتی اسلام در قرآن کریم نگاه می‌کنیم، می‌بینیم که این فراز قرآن می‌گوید اساساً انسان به جز سعی و تلاش خودش، هیچی نیست. این باعث می‌شود که صدها عنوان مثل انگیزه از دل این نظام تربیتی قرآنی بیرون بیاید. 🔸️اصل تربیتی سعی در مکتب تربیتی اسلام، روش استعداد محوری است. روش کلاس‌محوری در آموزش و پرورش ما خیلی مرسوم است اما نظام تربیتی اسلام به ما می‌گوید ما باید روی روش استعداد محوری کار کنیم. در روش استعداد محور، باید کودک را وادار به تلاش کنیم تا خودش محیط و اطرافش را انتخاب کند، مرتب کند، تجربه کند. چون دانش‌آموز، فرزند، نوجوان، جوان تا زمانی که خودش تجربه نکند، آموخته‌هایش جزء وجودش نمی‌شود و در نتیجه از هر اختراعی، اکتشافی، ابتکاری در آینده ناتوان می‌شود. 🔹️این به این معنا نیست که متربی و فرزند را رها کنیم، اتفاقاً کار والدین، کار خانواده، کار مربیان، این است که شرایطی برای آن فراهم کنند که علاقمند به تلاش شود و علاقمند به این بشود که بهترین را گزینش کند، سعی کند و تلاش کند و بهترین را گزینش کند و به آن عمل کند. 🔸️پس اصل سعی می‌گوید که برای جوان‌ها باید شرایطی فراهم کنیم که علاقمند به تلاش و کوشش و ایفای نقش شوند. در همه جا، در اداره امور اجتماعی مشارکت کنند، مورد مشورت قرار بگیرند، مشکلات جامعه را بررسی کنند، راهکار برایش پیدا کنند، راه‌حل ارائه دهند، در رفع مشکلات شرکت کنند و در پیشبرد اهداف تربیتی جامعه نقش داشته باشند. 🔹️وظیفه‌ مربیان و مسئولین جامعه و مسئول خانواده، والدین، فقط ایجاد شرایط مناسب برای انتخاب احسن توسط جوان‌ها است. تحمیل موضوع، حتی اگر احسن هم باشد ایجاد مقاومت و روحیه منفی می‌کند. این به این معنا نیست که آنها را آزاد بگذاریم و رهایشان کنیم و جوان را بدون مشورت و راهنما بگذاریم. بلکه به این معنا است که شرایط را بگونه‌ای برایشان فراهم کنیم که جوان بتواند انتخاب احسن کند، بتواند انتخاب خودش را عینیت ببخشد، بتوانند آن را محقّق کند. 🔸️والدین در این بین نقش بسیار بسزایی دارند و با طراحی روش‌های زیبا برای معرفی معارف ناب دین به جوان‌ها می‌توانند شرایط مطلوب را برای انتخاب احسن برای آنها ایجاد کنند. در ایجاد انگیزه و روش استعداد محوری، باید ما شرایطش را به عنوان والدین، به عنوان مدیر خانواده، به عنوان مربی، به عنوان مسئول، به عنوان مدیر بتوانیم ایجاد کنیم تا به فرزندان جامعه اسلامی‌مان کمک کنیم به بهترین انتخاب و بهترین روش برسند و با سعی و تلاش‌شان بتوانند در عرصه تعلیم و تربیت قدم بردارند. 👈پایان متن کامل کنفرانس چهارم، جلسه۲ در گروه تربیتی سلام فرمانده، ان‌شاءالله ادامه جلسات در طول هفته در گروه برگزار خواهد شد و فایل صوتی و متنی آن، در کانال درج خواهد شد. 🤚گروه تربیتی "سلام فرمانده" وابسته به کانال "نظام تعلیم و تربیت اسلامی" https://eitaa.com/joinchat/2869100725C996f5fe875 📜نظام تعلیم و تربیت اسلامی @Nezam_Tarbiat_Eslami 🎥آرشیو سرود‌های سلام فرمانده @SalamFarmandeh_archive
جهاد تبیین در تعلیم و تربیت ۵.mp3
6.66M
📚سلسله مباحث تربیتی در گروه سلام فرمانده با موضوع: "جهاد تبیین در بررسی و آموزش مبانی تعلیم و تربیت اسلامی" 💠موضوع جلسه سوم: "شناخت بحران‌های نوجوانی و جوانی و نقش مبانی تربیتی اسلام در کنترل و هدایت آنها" (کنفرانس شماره ۵ گروه) 💠استاد: سرکار خانم آزادی (مسئول محترم مجموعه مبلغات شهر تهران، ادمین کانال رسمی پاسخگویی به شبهات و مدرس کتاب نظریه تربیتی اسلام) 💠روز و تاریخ کنفرانس برگزار شده: چهارشنبه، ۱۸خرداد ۱۴۰۱، ساعت ۲۱:۳۰ 📄دسترسی سریع به متن کامل این کنفرانس: قسمت اول قسمت دوم قسمت سوم 🤚آدرس گروه تربیتی "سلام فرمانده" https://eitaa.com/joinchat/2869100725C996f5fe875 🌿کانال نظام تعلیم و تربیت اسلامی @Nezam_Tarbiat_Eslami
🌹بنام حق سلام علیکم در اهمیت طرح مباحث تربیتی در گروه سلام فرمانده 🌹خدمت استاد گرامی سرکار خواهر آزادی و شاگردان گرامی ایشان و همه اعضای محترم گروه تربیتی سلام فرمانده خیرمقدم و خسته نباشید می‌گوییم⚘ 🔹️به طور خاص از استاد گرامی بخاطر بیان حق مطلب در این درس‌ها تشکر می‌کنیم و این نکته را یادآوری می‌نماییم که این مباحث - که در قالب کنفرانس شبانه در یکشنبه‌ها و چهارشنبه‌ها برگزار می‌شود - یک بحث تربیتی رایج برگرفته از روانشناسی‌های کلیشه‌ای غربی نیست و برگرفته از مبانی قرآن و عترت است و با موضوع و محتوای سرود سلام فرمانده مرتبط است. 🔸️زیرا قصد ما از تشکیل این گروه، در کنار ترویج سرودها و تشویق خانواده‌ها و نونهالان در این مسیر و پیوستن به این موج مقدس؛ تربیت سربازان آینده لشگر ولایت هم است. یعنی همه خانواده‌هایی که در سراسر ایران و جهان، دسته‌گل‌های خود را آماده خواندن چنین سرودی به عشق امام زمان (عج) و به عشق ولایت فقیه؛ نایب برحق امام زمان و به عشق ارزش‌های اسلام ناب و انقلاب اسلامی کردند و می‌کنند؛ بدون شک مایلند در ادامه نیز فرزندان دختر و پسرشان همین مسیر را ادامه دهند. 🔹️اما باید بدانیم و بدانند چکار کنند که: این حال؛ و این توجه؛ و این اشک؛ و این شوق؛ و این حماسه؛ و این عواطف؛ در وجود فرزندانشان باقی بماند و عجین شود؟ و صفات و ملکات آنها شود؟ و اخلاق و شخصیت و تفکر و جهان‌بینی و معرفت آنها شود؟ و تبدیل به یقین شود؟ تا در دوران بلوغ و در این فتنه‌های آخرالزمان، شیاطین و مفسدین و فرهنگ منحط غرب، در فضای مجازی و واقعی، در دبیرستان و دانشگاه، در کوچه و خیابان، با دوستی‌ها و ارتباطات و کاسبی‌ها، ذهن و قلب آنها را از نظر فکری و عقیدتی و سیاسی و غیراخلاقی تحت‌تاثیر قرار ندهند و ناکارآمد نکنند؟ 🔸️هم باید به معارف و معرفت اسلام مسلح باشند و هم باید به نحوه اجرا و عمل و آموزش‌ها و تخصص‌ها و مهارت‌های مربوطه مسلط شوند. 🔹️لذا این مباحث هم مبانی دارد و هم راه‌حل و هم درمان و هم روش‌ها برای کسب مهارت‌های سبک زندگی اسلامی که با جهاد تبیین، شرح و معرفی و نشان داده می‌شود 👇👇👇 👈🌹خانواده ها واعضای محترم گروه سلام فرمانده و کلیه مبلغات محترم، این مباحث برگرفته از کتاب نظریه تربیتی اسلام تالیف استاد دکتر مرتضی زاهدی است.(ازشاگردان شهید مطهری و مرحوم مجتهدی تهرانی و معاون شهید رجایی و موسس امورتربیتی در وزارت آموزش و پرورش و چکیده حوزه و دانشگاه و حاصل سالها تحقیق در داخل و خارج کشور). 🔹️کتاب نظریه تربیتی اسلام، کاملاََ از مبانی و منابع اصلی قرآن و حدیث استخراج و کشف و تدوین شده و بنای آن با بنای آموزش و پرورش و محورهای انسان‌شناسی غربی بسیار متفاوت و بسیار مترقی‌ است. زیرا غرب، انسان را تک بعدی دیده و فقط به جسم و غریزه و ظاهر انسان توجه کرده و اسلام به هر دو وجه جسم و روح او و بر اساس اهداف توحیدی خلقت و... توجه کرده و برنامه تربیتی داده است. 🔸️این کتاب وزین، توسط جناب استاد سرکار خانم آزادی به بهترین وجه دارد بیان و شرح داده می‌شود که ناب‌ترین بحث تربیتی اسلام ناب و قرآن کریم و معارف اهل بیت علیهم‌السلام و خنثی‌کننده آموزش و پرورش غلط و انحرافی جهان غرب است. 🔹️پس قدر بدانیم و گوش دهیم و متن تایپ شده را بخوانیم و پخش و ذخیره و ترویج کنیم. همچنین👇 👈والدین محترم بنشینند در مورد این مطالب تدبر و برنامه‌ریزی کنند چگونه به کودک و نوجوانشان منتقل کنند؟ و زوج‌های جوان از الآن با این مبانی آشنا باشند. و دختران و پسران مجرد هم همت کنند حداقل مطلع باشند چنین حرف‌هایی هم هست تا در فضای مجازی و دبیرستان و دانشگاه، تحت تاثیر علوم ویروسی جهان غرب قرار نگیرند. 🔸️و بدانند و بدانیم؛ اسلام و قرآن و اهل‌بیت(ع)، خیلی حرف‌ها دارند که بسیار جذاب و فطری و زیبا و یقینی است و برتر از دانش منقطع از وحی در جهان کفر است. اما شیاطین جهان و اذناب داخلی آنها نگذاشتند چهره زیبای حقیقت اسلام ناب به صورت نظام و مدل اجرایی و قانونی در کشور پیاده و اجرا شود و امید است در دولت آیت‌الله رییسی که موانع قبلی نیست؛ چنین فرصت و راهی هموار شود. 🔹️ان‌شاءالله نگاه رضایت فرمانده و صاحب عصرمان شامل همه شما و ما شود. 🤲🌹 🤚گروه تربیتی "سلام فرمانده" https://eitaa.com/joinchat/2869100725C996f5fe875 📜نظام تعلیم و تربیت اسلامی @Nezam_Tarbiat_Eslami 🎥آرشیو سرود‌های سلام فرمانده @SalamFarmandeh_archive
👈قابل توجه والدین و علاقمندان به تربیت قرآنی📖 🤚گروه تربیتی سلام فرمانده(وابسته به کانال نظام تعلیم و تربیت اسلامی) برگزار می‌کند: 📚سلسله مباحث تربیتی با موضوع: "جهاد تبیین در بررسی و آموزش مبانی تعلیم و تربیت اسلامی" 💠موضوع جلسه چهارم: "اهمیت کلیدواژه‌ها: واژه علم در قرآن و احادیث و مفهوم آن در نظریه تربیتی اسلام" (کنفرانس شماره ۶ گروه) 💠استاد: سرکار خانم آزادی (مسئول محترم مجموعه مبلغات شهر تهران، ادمین کانال رسمی پاسخگویی به شبهات و مدرس کتاب نظریه تربیتی اسلام) 💠روز و تاریخ کنفرانس: یکشنبه، ۲۲خرداد ۱۴۰۱، ساعت ۲۱:۳۰ ❇️لطفا دوستان خود را دعوت نمایید 👈دسترسی سریع به جلسات قبل: جلسه۱: مقدمه و توضیح جهاد تبیین در تعلیم و تربیت اسلامی و ضرورت آن در خانواده و اجتماع جلسه۲: اولین و مهمترین اصل در نظام تعلیم و تربیت اسلامی، اصل سعی در متربی است جلسه۳: شناخت بحران‌های نوجوانی و جوانی و نقش مبانی تربیتی اسلام در کنترل و هدایت آنها 🤚آدرس گروه تربیتی "سلام فرمانده" https://eitaa.com/joinchat/2869100725C996f5fe875 🌿کانال نظام تعلیم و تربیت اسلامی @Nezam_Tarbiat_Eslami
نظام تعلیم و تربیت اسلامی
📚سلسله مباحث تربیتی در گروه سلام فرمانده با موضوع: "جهاد تبیین در بررسی و آموزش مبانی تعلیم و تربیت
📄"متن کامل کنفرانس۵، جلسه۳، قسمت اول" 📚سلسله مباحث تربیتی در گروه سلام فرمانده با موضوع: "جهاد تبیین در بررسی و آموزش مبانی تعلیم و تربیت اسلامی" 💠این مباحث مرتبط با نگاه تربیتی اسلام ناب و تربیت مهدوی کودکان و نوجوانان در طراز لشگریان آینده فرمانده کل عالم است. 💠موضوع جلسه سوم: "شناخت بحران‌های نوجوانی و جوانی و نقش مبانی تربیتی اسلام در کنترل و هدایت آنها" (کنفرانس شماره ۵ گروه) 💠استاد: سرکار خانم آزادی (مسئول محترم مجموعه مبلغات شهر تهران، ادمین کانال رسمی پاسخگویی به شبهات و مدرس کتاب نظریه تربیتی اسلام) 💠روز و تاریخ کنفرانس برگزار شده: چهارشنبه، ۱۸خرداد ۱۴۰۱، ساعت ۲۱:۳۰ 🔹در ادامه مبحث جهاد تبیین در عرصه نظام تعلیم و تربیتی اسلام، در این جلسه می‌خواهیم به مبحث شناخت بحران‌های نوجوانی و جوانی و کنترل و هدایتشان به وسیله مبانی تربیتی اسلام بپردازیم. 🔸️نکات مبحث امروز، خیلی مورد نیاز همه متربیان، والدین، پدران و مادران و کسانی که در عرصه تعلیم و تربیت کار می‌کنند، است. همه ما می‌دانیم نوجوانان و جوانان در مرحله‌ای از رشد به سر می‌برند که این مرحله آنها را دارای یک سری رفتارها و صفاتی می‌کند که خاص خودشان است و از مراحل قبلی زندگیشان کاملاً متفاوت است. 🔹ویژگی مرحله نوجوانی و جوانی بگونه‌ای است که اگر کنترل نشود، اگر هدایت لازم رویش انجام نشود، می‌تواند دقیقاً ابزار سقوط و انهدام شخصیت نوجوان را به دنبال داشته باشد. اگر ما بتوانیم با برنامه‌ریزی و نظام‌سازی، نظریات تربیتی اسلام را محقق کنیم و اهدافی را که تربیت اسلام درباره مرحله جوانی و نوجوانی دارد را پیاده کنیم، خواهیم دید که نوجوان و جوانان ما هدایت یافته، رشد پیدا کرده‌اند، استعدادهایشان هدایت شده و تربیت شایسته یک نوجوان و جوان کامل را که بندگی خدا در رفتارش ظاهر می‌شود را خواهیم دید. 🔸به عنوان مثال از صفات شاخص رفتار نوجوان و جوان می‌توان به موارد ذیل اشاره کرد: ماجراجویی و تحول، تشخص‌طلبی (توجه زیاد به شخصیت فردی خود)، استقلال‌طلبی (میل به زندگی مستقل)، سرکشی و مقاومت در مقابل جو حاکم، تنوع‌طلب، عواطف تند و تیز و متغیر (محبت‌های افراطی، خشم‌های افراطی)، توجه زیاد به ظواهر خود (لباس زیبا، آرایش آنچنانی، تیپ و ظاهر ویژه برای خود)، مطلق‌گرا (یعنی از آن چیزی که خیلی برای خودش مورد پسند است به حد افراطی طرفداری می‌کند)، دوستی‌های افراطی، برتری‌طلب، توجه به مسائل ماورایی، پیدایی غریزه شدید جنسی، تخیل‌گرا، درون‌گرا، شبیه‌سازی خود با بزرگترها و تظاهر به بزرگتر بودن و... . 🔹️هر کدام از این صفت‌ها، به تنهایی می‌توانند عامل سقوط و هلاکت یک جوان بشوند. ولی از منظر اسلام و آیات و روایات، هر کدام از این صفات اتفاقاً ریشه در یک صفت متعالی و بسیار ارزشمند دارد که بر اثر عدم تربیت صحیح، به مسیر انحرافی رفته و یک رفتار غیر واقعی را در نوجوان و جوان ظاهر می‌کند. 🔸️برای همین با کنترل و هدایت و رشد صحیح و جهت‌گیری درست، ما می‌توانیم هر کدام از این صفت‌ها را عامل ارتقاء و اطلاع شخصیتی یک نوجوان و جوان کنیم. 🔹بررسی اینکه این صفت‌ها ریشه در کدام صفت متعالی دارد و اینکه چگونه باید این تربیت و هدایت را انجام دهیم که این صفت‌ها در مسیر انحراف نیفتند. 🔸️انسان درون خودش تولد شخصیت‌های متفاوت وجودی را خواهد دارد. یعنی چه؟ یعنی در هر مرحله از رشد انسان، یک شخصیت جدیدی متولد می‌شود که آن شخصیت، آن مرحله از حیات انسانی را می‌سازد و مدیریت می‌کند. یکی از صفاتی که یک نوجوان و جوان دارد این است که خیلی میل به ماجراجویی و تهوّر دارد. این صفت را معمولاََ به عنوان یک صفت منفی می‌دانیم. اما از نگاه تربیتی اسلام دقیقاً این رفتار، ریشه در یک صفت بسیار ارزشمندی به نام شجاعت دارد. این شجاعت، خاص حیات انسانی است. صفت شجاعت مختص تولد شخصیت سوم انسان است. شخصیت سوم انسان یک موجودی است که در باطن وجود انسان در حال نشو و نما است یعنی دارد رشد می‌کند و قرار است که در یک مرحله از حیات انسان، مسئولیت و مدیریت حیات انسانی را بر عهده بگیرد. 🔹️صفت شجاعت از ویژگی‌های این موجود است؛ یعنی این شخصیت سوم است که می‌تواند در رفتار انسان طوری تجلی بکند که خطرات و مشکلات را مدیریت کند. این موجود یک نگاه وسیع‌تری از مرحله تولد دوم (یعنی مرحله دبستانی) دارد. در مرحله دبستانی، انسان خیلی دلش می‌خواهد که همه چیز را کشف کند. 👈ادامه دارد... 🤚گروه تربیتی "سلام فرمانده" وابسته به کانال "نظام تعلیم و تربیت اسلامی" https://eitaa.com/joinchat/2869100725C996f5fe875 📜نظام تعلیم و تربیت اسلامی @Nezam_Tarbiat_Eslami
نظام تعلیم و تربیت اسلامی
📄"متن کامل کنفرانس۵، جلسه۳، قسمت اول" 📚سلسله مباحث تربیتی در گروه سلام فرمانده با موضوع: "جهاد تبیی
📄"متن کامل کنفرانس۵، جلسه۳، قسمت دوم" 🔸️ماجراجویی و تهوّر اگرچه صورت انحرافی از یک صفت ارزشمندی به نام شجاعت است ولی ریشه‌اش در یک صفت عالی و برتر است که چون خوب هدایت نشده و درست تربیت نشده، به جای اینکه شجاعت از خودش به خرج بدهد و بداند که در کدام مرحله از زندگی، چه عکس‌العمل و چه رفتاری را باید نشان بدهد، تبدیل به تهوّر و ماجراجویی خواهد شد. پس باید دقت کنیم و به هدایت و تربیت صفات دوران نوجوانی بپردازیم تا چنین صفت‌هایی در نوجوان، از انحراف دور بشود. 🔹️صفت دیگری در نوجوان و جوان به نام تشخص‌طلبی به وجود می‌آید. تشخص‌طلب یعنی به شخصیت خودش خیلی توجه می‌کند. وقتی به مبانی تعلیم و تربیتی اسلام نگاه می‌کنیم می‌بینیم این رفتار ریشه در یک صفت بسیار متعالی و بارز و ارزشمندی در انسان دارد به نام کرامت ذات. این کرامت ذات از کجا می‌آید؟ این کرامت ذات به وسیله یک موجود روحانی، به نام قلب که قرار است تولد شخصیت سوم انسان را عهده‌دار بشود از درون انسان صادر می‌شود. 🔸️قلب چه کار می‌کند؟ قلب قرار است مدیریت بزرگی را در درون انسان به عهده بگیرد. قلب قرار است مدیریت رفتار و اداره حیات انسان را عهده‌دار شود. یک موجودی است که خودش کرامت ذاتی دارد، که این کرامت ذاتی را از خداوند متعال در هنگام خلق فطرت دریافت کرده است. وجود کرامت ذاتی در قلب باعث می‌شود که انسان در زندگی خودش دنبال پلیدی‌ها، زشتی‌ها، پست فطرتی‌ها، نامردی‌ها، نفاق، ذلت، خواری و دنبال این چیزها نرود. 🔹️طبق معارف اسلام، آنچه که از فرمایشات رسول خدا صلوات‌الله علیه و اهل‌بیت علیهم‌السلام داریم از کسی که خودش را خوار و پست می‌کند در جامعه، باید ترسید. از چنین کسی امکان بروز هر نوع رفتار بدی از جمله خیانت، نامردی و نفاق بعید نیست. اما صفت کرامت ذاتی در قلب و بروز آن در رفتار، انسان را از هرگونه آلودگی و پستی و زشتی در حیات انسانیش محافظت می‌کند. 🔸اگر این صفت ذاتی و ارزشمند، تربیت صحیح نشود، به صورت تشخص‌طلبی و توجه افراطی به شخصیت خود در رفتار نوجوان و جوان بروز می‌کند. 🔹صفت دیگری در نوجوان و جوان به نام استقلال‌طلبی، استقلال راُی، میل به زندگی مستقل و جدایی‌طلبی از نظر مکتب تربیتی اسلام ریشه در صفت متعالی "حس اعتماد" دارد. در واقع همان اعتماد به نفسی که خیلی از والدین و مربیان گلایه دارند که جوان و نوجوانشان اعتماد به نفس ندارد. از منظر اسلام این رفتار هم توسط قلب بروز می‌کند. 🔸از آنجایی که قرار است انسان برای ورود به حیات انسانیش آماده بشود، باید احساس اعتماد در مدیریت رفتار خودش داشته باشد و به اختیار که از اصلی‌ترین ویژگی‌های حیات انسان است در رفتار خودش عینیت ببخشد تا به وسیله این اعتماد بتواند در جامعه بزرگترها زندگی کند. به خاطر همین است که این صفت ارزشمند او را یاری می‌کند تا با اختیار و با اعتماد به‌ نفس بتواند به هدف خودش دست پیدا کند. 🔹یکی دیگر از صفاتی که خیلی در نوجوانی و جوانی بروز می‌کند بحث سرکشی و مقاومت در برابر بزرگترها است. بزرگترهایی که دلسوز و ناصح هستند؛ اما در مکتب تربیتی اسلام این رفتار هم ریشه در یک صفت متعالی و بسیار ارزشمندی دارد به نام "انتخاب احسن". چون همان موجود متعالی به نام قلب، که قرار است مدیریت حیات انسان را به عهده بگیرد، با هرگونه سنت‌های غلط، روش‌های غلط، استبدادهای حاکمی که با هرگونه اندیشه‌های غلط، یا تحمیل از جانب قدرت‌های زورگو ممکن است ایجاد بشود، قرار است که درگیر شود تا بتواند انسان را به سمت عدالت و رشد هدایت کند. حالا اگر چنین صفتی در انسان نباشد بشر نمی‌تواند از سنت‌های تحمیلی جامعه و از خطا و گناهان فراگیری که در جامعه هست، رهایی پیدا کند. 🔸قلب برای نجات خودش و جامعه از همین فرهنگ‌های غلط و فراگیری که می‌بینیم به صفت مقاومت و عینیت‌بخشی به انتخاب نیاز دارد. اما اگر تربیت لازم این صفت انجام نشود، یعنی صفت "انتخاب احسن" تربیت نشود این به صورت انحرافی و در شکل سرکشی و مقاومت در برابر بزرگترها و دلسوزان در رفتار نوجوان و جوان بروز می‌کند. چون متاسفانه این قلبی که باید هدایت‌کننده بشر باشد، کارش را درست انجام نمی‌دهد تا نوجوان و جوان ما بدانند که اینجا باید چگونه انتخاب کند و چه رفتاری را از خودش بروز دهد. 🔹️برای همین به شکل سرکشی در مقابل حرف و نصیحت بزرگترش و کسی که واقعاً دلسوزش هست، این رفتار را از خودش بروز می‌دهد و این دقیقاً نتیجه تربیت نشدن این صفت در جوان و نوجوان است. 👈ادامه دارد... 🤚گروه تربیتی "سلام فرمانده" وابسته به کانال "نظام تعلیم و تربیت اسلامی" https://eitaa.com/joinchat/2869100725C996f5fe875 📜نظام تعلیم و تربیت اسلامی @Nezam_Tarbiat_Eslami
نظام تعلیم و تربیت اسلامی
📄"متن کامل کنفرانس۵، جلسه۳، قسمت دوم" 🔸️ماجراجویی و تهوّر اگرچه صورت انحرافی از یک صفت ارزشمندی به
📄"متن کامل کنفرانس۵، جلسه۳، قسمت سوم" 🔸یکی دیگر از صفاتی که در دوران نوجوانی و جوانی بروز می‌کند، عواطف تند و متغیر است؛ مثل محبت‌ها و خشم‌های افراطی، یک وقت می‌بینید یک جوان یا نوجوان خشمش را نمی‌تواند کنترل کند، محبت افراطی را نمی‌تواند کنترل کند. اینها از نظر مبانی تربیتی اسلام، دقیقاً ریشه در ویژگی‌های ارزشمند خود قلب دارد، چرا؟ چون عواطف و احساسات از نظر اسلام دو چیز متفاوت هستند. متاسفانه والدین ما، مربیان ما، این دو تا را با هم یکی می‌کنند و تفکیک نمی‌دهند عواطف و احساسات را از همدیگر. 🔹عواطف ریشه در آگاهی و معرفت انسان دارد؛ اما احساسات ریشه در تغییرات بیولوژیکی و فیزیولوژیکی درون خود جسم انسان دارد که در نظام تربیتی اسلام این دو از هم تفکیک شده‌اند و برای کنترل و هدایت هر کدامشان برنامه مجزایی داریم. 🔸️عواطف عالی انسان، مخصوص قلب است. مخصوص حیات انسانی است که با ورود قلب به صحنه مدیریت رفتار در درون انسان، رفتارهایی بروز می‌کند که کاملاً مشخص است اینها از قلب روحانی سرچشمه گرفته‌اند. اما اگر تربیت صحیح در این مرحله انجام نشود، در هر کدام از عواطف و احساسات، تربیت صحیح نداشته باشیم، این دو به شکل منحرف شده در رفتار انسان ظاهر می‌شوند. باید برای هدایت و کنترلشان، نظام‌سازی صحیح کنیم تا بتوانیم عواطف عالی انسانی را رشد دهیم. 🔹️احساسات مربوط به حواس پنجگانه است و رفتارهای ویژه خاص خودش را دارد اما آنچه که باید اینجا تربیت شود عواطف عالی انسانی است که در اثر عدم تربیت به صورت رفتارهای تند، متغیر و افراطی بروز می‌کند. 🔸یکی از ویژگی‌هایی که خاص دوران نوجوانی و جوانی است، توجه زیاد به سر و وضع و لباس و ظاهر و مدهای جدید و به قول امروزه فشن است. اینکه هر روز یک چیزی بپوشم، یک مدل آرایش کنم و... . این صفت هم در مبانی تربیتی اسلام، دقیقاً ریشه در نیاز به زیبایی‌دوستی، زیبایی‌خواهی و زیبایی‌شناسی دارد. یعنی ریشه در یک صفت متعالی دارد که از ویژگی‌های حیات انسانی است. 🔹️اما اگر تربیت صحیح نشود به صورت مد پرستی، توجه زیاد به آرایش، شکل، ظاهر، لباس و این رفتارهایی که داریم می‌بینیم در جامعه ظاهر می‌شود. اگر تربیت صحیح انجام شود، این صفت رشد می‌کند و حیات انسانی را زیباتر می‌کند و به جای اینکه نوجوان و جوان به زیبایی ظاهرش بپردازد، به زیبایی باطن می‌پردازد. 🔸یکی دیگر از صفات این دوران، غریزه و میل شدید جنسی و گرایش به جنس مخالف است. از منظر مکتب تربیتی اسلام این رفتار ریشه در دو شئون انسانی دارد: شأن اول جاذبه‌های غریزی انسانی و حیوانی که با تغییرات بیولوژیکی و فیزیولوژیکی انسان و ترشحات هورمون‌ها در این سنین فعالیتش شدت پیدا می‌کند. شأن دوم، شأن عاطفه عالی انسان است. عاطفه عالی، انسان را به سمت انس و الفت و همدلی و مهرورزی و همزبانی و همسری و... می‌رساند که انسان را به سمت کمال حرکت می‌دهد. مسلماً تحقق شأن معرفتی و انسانی بدون جاذبه‌های جنسی و جسمی بسیار مشکل است و این دو کاملاََ مکمل همدیگر هستند. 🔹️انتخاب همسر، خصوصاً در شرایط فعلی جامعه‌ ما با توجه به این همه مشکلات مادی که سر راه تشکیل خانواده است، یک مانع بزرگ بر سر راه تحقق عواطف عالی انسانی است. بنابراین بدون وجود لذت‌های جسمی و غریزی، کمتر کسی حاضر به تن دادن به مشکلات همسرداری و تشکیل خانواده خواهد شد. برای همین هر دو شأن جسمی و معرفتی، مکمل همدیگر هستند. 🔸اما اگر تربیت صحیح انجام نشود، این ودیعه الهی که قرآن می‌گوید ما را به "لِتَسكُنوا إِلَيها" و آرامش می‌رساند، در شکل رفتارهای نامطلوب بروز و ظهور می‌کند و اکنون این رفتارهای نامطلوب متاسفانه در جامعه باعث شده که میزان ازدواج کمتر بشود. 🔹️درنتیجه هر کدام از این صفت‌هایی که ویژه دوره نوجوانی و جوانی است اگر تربیت نشوند، اگر هدایت نشوند، می‌توانند هر کدام به تنهایی عامل سقوط و هلاکت جوان‌ها بشوند. ولی طبق مبانی تربیتی اسلام، هر کدام از این صفتها ریشه در یک صفت ارزشمند دارد که ممکن است تربیت و هدایت نشده باشد و به صورت رفتار منفی در نوجوان و جوان بروز و ظهور کند. 🔸️نکته ارزشمند در بحث امروز این است که ما به عنوان والدین، به عنوان مربی، مدیر و هر کسی که در جریان تعلیم و تربیت دستی دارد، حتی مسئولین، می‌توانیم این نظریه‌های تربیتی اسلام را از ابتدا در نظام خانواده تا نظام اجتماع، تا نظام آموزش و پرورش و تمام نظام‌هایی که نوجوان و جوان در عرصه آن به فعالیت می‌پردازد، ما می‌توانیم از به انحراف کشیده شدن این صفت‌ها که همه‌شان در اصل ارزشمند و متعالی هستند، جلوگیری کنیم. 👈پایان متن کامل کنفرانس۵، جلسه۳ در گروه تربیتی سلام فرمانده 🤚گروه تربیتی "سلام فرمانده" وابسته به کانال "نظام تعلیم و تربیت اسلامی" https://eitaa.com/joinchat/2869100725C996f5fe875 📜نظام تعلیم و تربیت اسلامی @Nezam_Tarbiat_Eslami
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
جهاد تبیین در تعلیم و تربیت ۴.mp3
9.34M
📚سلسله مباحث تربیتی در گروه سلام فرمانده با موضوع: "جهاد تبیین در بررسی و آموزش مبانی تعلیم و تربیت اسلامی" 💠موضوع جلسه چهارم: "اهمیت کلیدواژه‌ها: واژه علم در قرآن و احادیث و مفهوم آن در نظریه تربیتی اسلام" (کنفرانس شماره ۶ گروه) 💠استاد: سرکار خانم آزادی (مسئول محترم مجموعه مبلغات شهر تهران، ادمین کانال رسمی پاسخگویی به شبهات و مدرس کتاب نظریه تربیتی اسلام) 💠روز و تاریخ کنفرانس برگزار شده: یکشنبه، ۲۲خرداد ۱۴۰۱، ساعت ۲۱:۳۰ 📄دسترسی سریع به متن کامل این کنفرانس: قسمت اول قسمت دوم قسمت سوم قسمت چهارم 🤚آدرس گروه تربیتی "سلام فرمانده" https://eitaa.com/joinchat/2869100725C996f5fe875 🌿کانال نظام تعلیم و تربیت اسلامی @Nezam_Tarbiat_Eslami