eitaa logo
نظام تعلیم و تربیت اسلامی
180 دنبال‌کننده
23 عکس
0 ویدیو
0 فایل
👈مهمترین هدف نظام تعلیم و تربیت اسلامی، پرورش آداب و عادات یا ملکات فاضله است. 👈از نظر اسلام، معلم فردی است که خودش به نور و بصیرت رسیده و متعلمین خود را نیز به نور و بصیرت می‌رساند تا به حکمت برسند و بتوانند حقایق (قوانین حاکم بر هستی) را درک کنند.
مشاهده در ایتا
دانلود
جهاد تبیین در تعلیم و تربیت ۴.mp3
9.34M
📚سلسله مباحث تربیتی در گروه سلام فرمانده با موضوع: "جهاد تبیین در بررسی و آموزش مبانی تعلیم و تربیت اسلامی" 💠موضوع جلسه چهارم: "اهمیت کلیدواژه‌ها: واژه علم در قرآن و احادیث و مفهوم آن در نظریه تربیتی اسلام" (کنفرانس شماره ۶ گروه) 💠استاد: سرکار خانم آزادی (مسئول محترم مجموعه مبلغات شهر تهران، ادمین کانال رسمی پاسخگویی به شبهات و مدرس کتاب نظریه تربیتی اسلام) 💠روز و تاریخ کنفرانس برگزار شده: یکشنبه، ۲۲خرداد ۱۴۰۱، ساعت ۲۱:۳۰ 📄دسترسی سریع به متن کامل این کنفرانس: قسمت اول قسمت دوم قسمت سوم قسمت چهارم 🤚آدرس گروه تربیتی "سلام فرمانده" https://eitaa.com/joinchat/2869100725C996f5fe875 🌿کانال نظام تعلیم و تربیت اسلامی @Nezam_Tarbiat_Eslami
👈قابل توجه والدین و علاقمندان به تربیت قرآنی📖 🤚گروه تربیتی سلام فرمانده(وابسته به کانال نظام تعلیم و تربیت اسلامی) برگزار می‌کند: 📚سلسله مباحث تربیتی با موضوع: "جهاد تبیین در بررسی و آموزش مبانی تعلیم و تربیت اسلامی" 💠موضوع جلسه پنجم: "مفهوم دوگانه علم در ادبیات تربیتی اسلام" (کنفرانس شماره ۷ گروه) 💠استاد: سرکار خانم آزادی (مسئول محترم مجموعه مبلغات شهر تهران، ادمین کانال رسمی پاسخگویی به شبهات و مدرس کتاب نظریه تربیتی اسلام) 💠روز و تاریخ کنفرانس: چهارشنبه، ۲۵خرداد ۱۴۰۱، ساعت ۲۱:۳۰ ❇️لطفا دوستان خود را دعوت نمایید 👈دسترسی سریع به جلسات قبل: جلسه۱: مقدمه و توضیح جهاد تبیین در تعلیم و تربیت اسلامی و ضرورت آن در خانواده و اجتماع جلسه۲: اولین و مهمترین اصل در نظام تعلیم و تربیت اسلامی، اصل سعی در متربی است جلسه۳: شناخت بحران‌های نوجوانی و جوانی و نقش مبانی تربیتی اسلام در کنترل و هدایت آنها جلسه۴: اهمیت کلیدواژه‌ها: واژه علم در قرآن و احادیث و مفهوم آن در نظریه تربیتی اسلام 🤚آدرس گروه تربیتی "سلام فرمانده" https://eitaa.com/joinchat/2869100725C996f5fe875 🌿کانال نظام تعلیم و تربیت اسلامی @Nezam_Tarbiat_Eslami
📝بررسی شعر "سلام فرمانده" 🏷 مخاطب شناسی: قلوب پاک و روح معصومانه کودکان و انسان‌های معتقد به ظهور حضرت ولی‌عصر (عج) 🏷 دستگاه و آهنگ‌شناسی: صبا (+رست)، حزن دلتنگی + شور و حماسه 🏷اشخاص نام برده شده در شعر: ۱. حضرت حجت‌ابن الحسن، مولا امام زمان(عج) ۲. حضرت امام خامنه‌ای ۳. سردار حاج قاسم سلیمانی ۴. آیت‌الله بهجت ۵. علی بن مهزیار اهوازی ۶. میرزا کوچک خان جنگلی ۷. پدر و مادر (بأبی انت و أمی) ۸. سیصد و سیزده یار امام‌ زمان(عج) ۹. سربازان گمنام امام زمان(عج)[مدالی که حضرت امام خمینی(ره) بر سینه کارکنان خدوم وزارت اطلاعات نشاندند] 🏷 معرفت شناسی شعر: ۱. عرض ارادت به ساحت مقدس امام عصر(عج) ۲. اعلام آمادگی برای جهاد و قیام در رکاب آن حضرت ۳. تجدید عهد و پیمان با امام زمان(عج) 🏷 گفتمان دینی در نهان شعر: ۱. من معتقد به منجی موعود هستم ۲. من معتقد به امام زمان(عج)، امام حیّ و حاضر هستم ۳. من انقلابی هستم و مطیع امر ولی‌فقیه ۴. نسبت به جامعه و آینده بی‌تفاوت نیستم ۵. اهداف آرمانی اسلامی دارم و در راه آن همه چیز را فدا می‌کنم ۶. نسبت به سیاست داخلی و خارجی بصیر و آگاه و به‌روز هستم ۷. به نظام جمهوری اسلامی وفادار هستم (که می‌مونم پای کار این نظام) 🏷 دشمن‌شناسی و جنگ شناختی: ۱. من دشمن جبهه باطل هستم ۲. من با استکبار، آمریکا، صهیونیسم و غرب، دشمن هستم ۳. من دشمن سیاست‌بازی‌های داخلی هستم ۴. من با اعتقادات التقاطی، مبارزه می‌کنم ۵. با ارتجاع مخالف و طرفدار سبک زندگی اسلامی هستم 🏷 برخی از آیات و روایات در نهان متن شعر: ۱. ليْتَ شِعْرِي أَيْنَ اسْتَقَرَّتْ بِكَ النَّوىٰ- عزيزٌ عَلَيَّ اَنْ اَرَي الْخَلْقَ وَلا تُري ( دنیا بدون تو معنایی نداره) ۲. السَّلامُ علیکَ یا ربیعَ‌الاَنام و نضرةَ الاَیام (عشق روزگارم وقتی تو باشی دنیامون بهاره) ۳. السلام علیک یا بقیه‌الله فی ارضه - یا قائم آل محمد صلی الله علیه و آله (سلام فرمانده) ۴. وَنُرِيدُ أَنْ نَمُنَّ عَلَى الَّذِينَ اسْتُضْعِفُوا فِي الْأَرْضِ وَنَجْعَلَهُمْ أَئِمَّةً وَنَجْعَلَهُمُ الْوَارِثِينَ (نبین قدم کوچیکه از صف ۳۱۳ تا بهت سلام می‌کنم)/برگرفته از کانال در مسیر آرامش 🤚گروه تربیتی "سلام فرمانده" وابسته به کانال "نظام تعلیم و تربیت اسلامی" https://eitaa.com/joinchat/2869100725C996f5fe875 📜نظام تعلیم و تربیت اسلامی @Nezam_Tarbiat_Eslami 🎥آرشیو سرود‌های سلام فرمانده @SalamFarmandeh_archive
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
حهاد تبیین در تعلیم و تربیت ۶.mp3
8.9M
📚سلسله مباحث تربیتی در گروه سلام فرمانده با موضوع: "جهاد تبیین در بررسی و آموزش مبانی تعلیم و تربیت اسلامی" 💠موضوع جلسه پنجم: "مفهوم‌ دوگانه‌ علم‌ در ادبیات تربیتی اسلام" (کنفرانس شماره ۷ گروه) 💠استاد: سرکار خانم آزادی (مسئول محترم مجموعه مبلغات شهر تهران، ادمین کانال رسمی پاسخگویی به شبهات و مدرس کتاب نظریه تربیتی اسلام) 💠روز و تاریخ کنفرانس برگزار شده: چهارشنبه، ۲۵خرداد ۱۴۰۱، ساعت ۲۱:۳۰ 📄دسترسی سریع به متن کامل این کنفرانس: قسمت اول قسمت دوم قسمت سوم قسمت چهارم 🤚آدرس گروه تربیتی "سلام فرمانده" https://eitaa.com/joinchat/2869100725C996f5fe875 🌿کانال نظام تعلیم و تربیت اسلامی @Nezam_Tarbiat_Eslami
نظام تعلیم و تربیت اسلامی
📚سلسله مباحث تربیتی در گروه سلام فرمانده با موضوع: "جهاد تبیین در بررسی و آموزش مبانی تعلیم و تربیت
📄"متن کامل کنفرانس۶، جلسه۴، قسمت اول" 📚سلسله مباحث تربیتی در گروه سلام فرمانده با موضوع: "جهاد تبیین در بررسی و آموزش مبانی تعلیم و تربیت اسلامی" 💠این مباحث مرتبط با نگاه تربیتی اسلام ناب و تربیت مهدوی کودکان و نوجوانان در طراز لشگریان آینده فرمانده کل عالم است. 💠موضوع جلسه چهارم: "اهمیت کلیدواژه‌ها: واژه علم در قرآن و احادیث و مفهوم آن در نظریه تربیتی اسلام" (کنفرانس شماره ۶ گروه) 💠استاد: سرکار خانم آزادی (مسئول محترم مجموعه مبلغات شهر تهران، ادمین کانال رسمی پاسخگویی به شبهات و مدرس کتاب نظریه تربیتی اسلام) 💠روز و تاریخ کنفرانس برگزار شده: یکشنبه، ۲۲ خرداد ۱۴۰۱، ساعت 🔹در ادامه بحث تعلیم و تربیت در نظام تربیتی اسلام، این جلسه می‌خواهیم به اهمیت و مفهوم کلیدواژه‌های قرآنی بپردازیم. مفهوم کلید واژه یعنی چه؟ و چه می‌شود که یک کلمه تبدیل به کلید واژه می‌شود؟ 🔸مکتب تربیتی اسلام آنقدر علمی و دقیق است که الفاظ و عناوین و اصطلاحات و واژه‌های خاص خودش را دارد. رابطه الفاظ و واژه‌ها در مکتب تربیتی اسلام با معارف فرهنگ اسلامی آنقدر عمیق است که به هیچ وجه شما نمی‌توانید از زبان‌های دیگر برای آنها مترادف و هم‌معنی پیدا کنید. با صراحت و قاطعیت می‌شود گفت که اسلام زبان خاص خودش را دارد که به هیچ وجه قابل مقایسه با سایر زبانها و فرهنگ‌های جهان نیست. 🔹اگرچه الفاظ قرآن و روایات اسلامی در زبان عربی آمده، ولی هر واژه و هر کلمه به محض اینکه وارد معارف اسلامی و قرآنی می‌شود، تبدیل به یک کلیدواژه می‌شود. یعنی آن کلمه دارای مفاهیم و معارف وسیع و عمیقی می‌شود که آن را از مفهوم گذشته خودش در زبان عرب (چه عرب جاهلی، چه عرب امروزی) به طور کلی متفاوت می‌کند. 🔸مثلاً کلمه "علم" یک کلمه عربی است، به معنای نقطه مرتفع، بلند، نشان، علامت، اطلاعات و آگاهی است. ولی همین که این کلمه وارد معارف قرآنی و وارد دیدگاه اسلام و وارد فرهنگ عمیق قرآنی و روایی شود، تبدیل به یک کلیدواژه می‌شود و یک مفهوم بسیار عمیقی به خودش می‌گیرد که شما در هیچ زبان و هیچ فرهنگ دیگری نمی‌توانید معنای معادل و مترادف برای این کلمه پیدا کنید. اگر به اصول کافی مراجعه کنیم، بخش عظیمی از روایات رسول خدا (ص) و اهل بیت عصمت و طهارت (ع) تحت عنوان باب‌ العلم و الجهل یا باب العقل و الجهل آمده است. 🔹️مفهوم کلید واژه در فرهنگ اسلامی ما این است که اساساً واژه‌ها و اصطلاحات اسلامی، کلید اصلی معارف اسلامی می‌شوند و هر کدام از این واژه‌ها، ماُمور معرفی بخشی از فرهنگ اسلامی هستند. 🔸️مثلاً واژه عقل اگر در زبان قرآن و اسلام با زبان عرب مقایسه شود، مفهومی که در فرهنگ قرآنی و روایی اسلام ارائه شده، مثل یک اقیانوسی می‌ماند در برابر یک قطره. اینجا دیگر عقل تبدیل به یک کلیدواژه شده و یک فرهنگ بزرگ را به دنبال خودش دارد. 🔹️ما هم این تناسب را بین مفهوم جهل در واژه اسلامی، در مقایسه جهل در واژه فرهنگ لغات عرب می‌بینیم که اصلاً با هم قابل مقایسه نیستند. نه تنها در زبان خود عرب، حتی ما در زبان‌های دیگر هم برایش معادل و مترادفی، نمی‌توانیم پیدا کنیم. 🔸️نکته جالب اینجا است که این مفاهیم واژه‌های قرآنی وقتی حیرت‌آورتر می‌شوند که در ترکیب با هم جمله‌ای را می‌سازند. مثلاً آیه "بسم‌ الله الرحمن الرحیم"، به نام خداوند بخشنده مهربان. کلمه رحمان را بخشنده ترجمه می‌کنیم و رحیم را مهربان ترجمه می‌کنیم؛ ولی این کلمه وقتی که وارد معارف قرآن شده، رحمانیت خداوند را ما با یک کلمه نمی‌توانیم ترجمه کنیم. آن رحمانیت و رحیمی عام خدا و خاص خدا را با یک کلمه اصلاََ نمی‌توانیم ترجمه کنیم و هیچ ترجمه معادلی برایش چه در زبان عربی و چه در زبان‌های دیگر نمی‌توانیم پیدا کنیم. 🔹️همه واژه‌ها مثل تزکیه، ادب، حکمت و هر واژه‌ای که خاص زبان اسلام باشد یعنی اسلام آن را برای ارائه یک مفهوم و معارف خاصی منظور کرده، همه دارای همین ویژگی هستند. یعنی وارد معارف اسلام که شدند تبدیل شدند به یک کلیدواژه، که یک فرهنگ عمیق را به دنبال خودشان دارند. 🔸️اساساً علت پیدایش تفسیر قرآن هم توضیحاتی پیرامون معارف نهفته شده در همین کلمات و واژه‌ها و جمله‌های قرآنی است. برای همین اشتباه بزرگی است اگر در تفسیر قرآن و برای فهم واژه‌های قرآنی، در زبان عربی، مفاهیم این واژه‌ها را جستجو کنیم. اگر اینطور باشد، این تفسیر بیشتر به لغت‌نامه ادبی یا فرهنگ ادبیات عرب تشبیه شده تا تفسیر قرآن. اگر چنین خطایی صورت گیرد، از کشف بسیاری از معارف عمیق، وسیع و ملکوتی قرآن باز می‌مانیم. 👈ادامه دارد... 🤚گروه تربیتی "سلام فرمانده" وابسته به کانال "نظام تعلیم و تربیت اسلامی" https://eitaa.com/joinchat/2869100725C996f5fe875 📜نظام تعلیم و تربیت اسلامی @Nezam_Tarbiat_Eslami 🎥آرشیو سرود‌های سلام فرمانده @SalamFarmandeh_archive
نظام تعلیم و تربیت اسلامی
📄"متن کامل کنفرانس۶، جلسه۴، قسمت اول" 📚سلسله مباحث تربیتی در گروه سلام فرمانده با موضوع: "جهاد تبیی
📄"متن کامل کنفرانس۶، جلسه۴، قسمت دوم" 🔹️بنابراین باید واژه‌های قرآنی را به وسیله‌ خود قرآن ترجمه کرد. یعنی آن مواردی که قرآن همان واژه‌ها را در مفاهیم و اهداف دیگری استفاده کرده و همین‌طور توضیحات رسول خدا (ص) و اهل بیت (ع) و اصحاب خاصشان و قرآن‌شناسان حقیقی درباره آن واژه ارائه کردند باید همه آنها را مورد مطالعه قرار دهیم تا شاید مفهوم اصلی آن واژه را متوجه شویم. 🔸️مثلاً برای بررسی مفهوم واژه علم یا واژه عقل، باید به کتب شریف اصول کافی، نهج‌البلاغه، بحارالانوار، خصال و توحید شیخ صدوق مراجعه و جستجو کنیم؛ چون در این کتاب‌ها است که واژه‌های اسلامی با توجه به معارف قرآنی و روایی ترجمه و تشریح شدند، نه در کتاب فرهنگ لغات عربی مثل المنجد یا کتاب‌هایی نظیر آنها. آنگاه متوجه می‌شویم که چه مفهوم عمیقی در ذیل این کلمات نهفته شده و می‌توانیم به فرهنگ عمیقی که در پشت آنهاست، پی ببریم. 🔹بررسی واژه علم در لسان قرآن و احادیث و روایات: ریشه و اصل تربیت، شناخت این واژه بسیار کلیدی و بسیار مهم است. علم در لغت عرب به معنای اطلاعات و آگاهی است ولی وقتی این کلمه وارد معارف قرآن می‌شود خداوند می‌فرماید: "وَعَلَّمَ آدَمَ الْأَسْمَاءَ كُلَّهَا"، همه علم را و اسماءش را به آدم آموختم. آیا یعنی خداوند به حضرت آدم، اطلاعات و آگاهی داده!؟ وقتی دقت می‌کنیم می‌بینیم نمی‌شود چنین برداشتی داشت. در فرهنگ قرآنی علم یعنی اشراف به تمام حقایق عالم هستی. این کار هر کسی نیست، تمام حقایق عالم هستی را نمی‌شود فقط در اطلاعات و آگاهی گنجاند. پس برای کشف مفهوم علم، ما نباید به دنبال فرهنگ‌نامه‌ها و لغت‌نامه‌های عربی برویم، چون اکثر این لغت‌نامه‌ها را خیلی از عرب‌زبان‌های غیر مسلمان نوشته‌اند و منظورشان از مفهوم کلمه علم، همانی است که اعراب فعلی در فرهنگ معاصرشان نوشتند که مسلماً با آن چیزی که منظور ما در بحث مفهوم‌شناسی در مورد کلمه علم هست، زمین تا آسمان متفاوت است. بلکه ما می‌خواهیم ببینیم قرآن کریم و اهل بیت عصمت و طهارت علیهم السلام چه تعریفی از این واژه در فرهنگ اسلامی ارائه کرده‌اند. 🔸️علم در لسان قرآن و روایات معصومین علیهم‌السلام با معانی و توضیحات متعددی ترجمه و توصیف شده که هر کدام از اینها یک ویژگی و وجه خاصی از علم را معرفی می‌کنند اما در عین حال همه‌شان موید همدیگر هم هستند. مثلاً در اسلام از علم به نور تعبیر شده: "أَلْعِلْمُ نُورٌ يَقْذِفُهُ اللهُ فِى قَلْبِ مَنْ يَشآءُ. یا به دلیل تعبیر شده: "العلمُ نِعـمَ الدَليلُ". در میزان‌الحکمه حضرت امیرالمومنین علی علیه‌السلام با عناوین حجت، معرفت، درک حقیقت و شعور تعبیر شده است. 🔹️یا مثلاً "العلم إِمَامُ العقل و الْعَقْلُ تابعه". یا "وَالْعِلْمُ إِمَامُ الْعَمَلِ وَ الْعَمَلُ تَابِعُه". یا "اَلْعِلْمُ قَائِدٌ وَ اَلْعَمَلُ سَائِقٌ". یا "اَلْعِلْمُ مِصْباحُ الْعَقْلِ". از حضرت امیرالمومنین علیه‌السلام در غُرَرُالحِکَم برای علم، توصیف‌هایی مثل شرف، غنا، اصل هر خیر، بالاترین مرتبه در هر مقام بلند، میراث گرامی، بهای وجود انسان، حکمت و... نقل شده است. 🔸علم از دیدگاه اسلام، به آن دسته از آگاهی‌هایی گفته می‌شود که یکسری ویژگی‌های خاصی داشته باشند: ➖در فضای آموزشی سالم، پاک، دور از تعصب و لجبازی‌ها، دور از شهوات، دنیا پرستی، خودپرستی، خودپسندی، غرور و تکبر، خالی از هرگونه شائبه‌های نفسانی و شیطانی و اخلاقی ارائه بشود. ➖به منظور کشف حقایق هستی و در جهت کسب رضای خداوند ارائه بشود چون خود خداوند اینگونه امر فرمودند. ➖از هرگونه اهداف شیطانی و نفسانی و غیراخلاقی در سه ساحت زیر به دور باشد: ۱. در ساحت عرضه و ارائه علم توسط عالم یا دانشمند یا معلم؛ ۲. در ساحت کسب آن توسط متعلم و متربی یا دریافت‌کننده؛ ۳. در ساحت تولید علم. 🔹️متاسفانه در دنیای معاصر، برخی دانشمندان در تولید علم، در عرضه و ارائه علم، در اجرا و تولید علم و... اقداماتشان مملو از مباحث غیراخلاقی، هوای نفسانی و اهداف شیطانی است. اکنون می‌بینیم دشمن، علم را در چه اهدافی دارد به کار می‌برد. 🔸یکی از ویژگی‌های خیلی مهم علم این است که ویژگی‌های نور را داشته باشد. در حدیثی که ذکر شد، علم تعبیر به نور شده است. یعنی چه؟ ویژگی‌های نور چیست؟ نور موضوعی کاربردی و راهبردی است و ظلمات، جهل، ابهام و شبهات را برطرف می‌کند، لذا علم هم باید کاربردی و راهبردی باشد و مثل نور که راه را به انسان نشان می‌دهد، باعث گشایش راه‌های زندگی شود. 🔹️در قرآن کریم کلمه نور، در مفهوم هدایت استفاده می‌شود و هدایت با نور سنجیده می‌شود. 👈ادامه دارد... 🤚گروه تربیتی "سلام فرمانده" وابسته به کانال "نظام تعلیم و تربیت اسلامی" https://eitaa.com/joinchat/2869100725C996f5fe875 📜نظام تعلیم و تربیت اسلامی @Nezam_Tarbiat_Eslami
نظام تعلیم و تربیت اسلامی
📄"متن کامل کنفرانس۶، جلسه۴، قسمت دوم" 🔹️بنابراین باید واژه‌های قرآنی را به وسیله‌ خود قرآن ترجمه کر
📄"متن کامل کنفرانس۶، جلسه۴، قسمت سوم" 🔹نور در ادبیات قرآن کریم یک منطقه‌ای است که روشن است؛ روشنگر است؛ بدون ابهام است؛ بدون انحراف است؛ بدون خطر است؛ بدون پرتگاه است. کسی که در مسیر نور حرکت می‌کند در پرتگاه نمی‌افتد، انحراف برایش وجود ندارد و مسیر برایش زلال و روشن است. نور در ادبیات قرآن از اسماء حسنی خداوند متعال است، انوار جمال و جلال خداوند متعال باعث تجلیات عظمت و زیبایی خداوند در هستی است. 🔸️ هدایت در ادبیات قرآن یعنی چه؟ همان يُخرِجُهُم مِنَ الظُّلُماتِ إِلَى النّورِ، یعنی خارج کردن مومنین از ظلمات و وارد کردن آنها به نور است. 🔹️هرگونه روشنی، آگاهی حقیقی، زیبایی حقیقی، همه در نور جمال خداوند دیده می‌شود. هرگونه تاریکی، جهل و گمراهی، در ظلمات و دور ماندن از نور خداوندی است. 🔸️درنتیجه واژه علم، وقتی که به مفهوم آگاهی از حقایق و کشف صراط مستقیم به سمت خداوند و فهم اسرار و معارف ملکوت و شیوه‌های تقرب به خداوند به کار می‌رود با کلمه نور از آن در قرآن یاد می‌شود. حال هرگونه آگاهی و آن علمی که از حقایق و صراط مستقیم و فهم معارف الهی دور شود، منحرف شده و عنوان جهل می‌گیرد. حتی اگر گستره آن علم، انسان را به شگفتی وا بدارد، یعنی ما آن را در ظاهر، "علم" می‌بینیم اما چون از صراط مستقیم به‌دور است، به آن "جهل" گفته می‌شود. 🔹️دانشمندانی که نام‌های پر آوازه‌ای در دنیا دارند و بسیار مشهورند به عنوان عالم و دانشمند از آنها یاد می‌شود ولی چه کار کرده‌اند یا چه کشف کرده‌اند؟ وسیله‌ای ساخته که باعث کشتار انسان‌ها می‌شود! ببینید گستره این علم خیلی زیاد است، اما چون صراط مستقیم در آن نیست، چون شیوه‌های تقرب به خداوند در آن نیست، انحراف دارد و به عنوان جهل از آن یاد می‌شود. 🔸با این اوصاف، عالِم واقعی کیست؟ عالِم کسی است که به نور رسیده و نورانی شده و جاهل کسی است که از نور فاصله گرفته، هر چند که دانشش خیلی زیاد باشد. 🔹️ویژگی‌های نور، حقیقت نور، هدایت و نجات‌بخشی نور، اینها معیارهایی هستند که در ادبیات وحیانی اسلام هر دانشی را با آن می‌سنجند و مقایسه می‌کنند. 🔸️علمی که در معارف اسلامی به نور تعبیر شده با علم سکولار خیلی تفاوت دارد. جایگاه نور در قلب انسان است، ولی جایگاه علم سکولار و غربی که اطلاعات است، در ذهن و حافظه انسان است و ما باید این دو را حتماً از هم تفکیک کنیم. 🔹️نتیجه عملکرد علم به معنای نور، آثاری مثل روشنی‌بخشی، ابهام‌‌زدایی دارد و راهبردی و کاربردی است و شبهات انسان را برطرف می‌کند، این نکته بسیار مهمی است. 🔸️تشکیل این علم در قلب انسان آگاه و تبدیل آن به نور، مراحل و شرایطی دارد که اولین و مهم‌ترین آنها پاکی قلب است. این قلب ظرف علم است و وضعیت این ظرف خیلی مهم است. قلب انسان باید پاک و زلال و خالص از هرگونه آلودگی‌های نفسانی و شیطانی و تمایلات حیوانی باشد. اگر نباشد این ظرف، آن تولید علم را، یا دریافت علم را، یا عرضه علم را آلوده می‌کند و خود علم، اینجا آلوده به اغراض نفسانی و شیطانی و تمایلات حیوانی می‌شود. پس یکی از شرایط مهم تشکیل علم در قلب انسان ، پاکی قلب است. 🔹دومین شرط، تربیت عقل ارزشی است. تعبیر دیگری که از عقل ارزشی می‌شود، همان وجدان است که عقل ارزشی و وجدان باید فعال و پویا و نقش‌آفرین باشد. عقل ارزشی باید در حال رشد و تقویت باشد، تا چکار بتواند کند؟ تا بتواند مسائلی را که به قلب وارد می‌شود بررسی و تحلیل کند. 🔸️حال با حفظ این دو شرط، یعنی پاکی قلب و فعال و پویا بودن وجدان و عقل ارزشی، اطلاعات و آگاهی از هر نوعی که باشد، قابل مصرف برای عقل ارزشی یا عقل حقیقت‌‌طلب یا عقل الهی خواهد شد. 🔹این عقل ارزشی چه کاری انجام می‌دهد؟ اطلاعات و آگاهی که وارد قلب شده را با معیارهای ارزشی بررسی و تحلیل می‌کند و حاصل تحلیل خودش را به صورت یک عبرت، هدایت و نظرات کاربردی و راهبردی عرضه می‌کند. 🔸در واقع هدایت عقل ارزشی ممکن است به صورت دستور به قلب بیاید، یا دستور به کسب اطلاعات بیشتر بدهد توسط قلب، یا دستور به استقبال از آن آگاهی بدهد، یا نه مقاومت نشان دهد و دستور به پرهیز از جهالت بدهد، دستور به صبر بدهد، دستور به استقامت بدهد. 🔹پس عمل به دستورات عقل ارزشی، باعث پیدایش یک آگاهی جدیدی در قلب می‌شود که این آگاهی جدید بسیار ارزشمند است و قرآن کریم از آن به عنوان "نور" تعبیر کرده که همان مفهوم علم در ادبیات قرآنی و روایی است و باعث هدایت و رشد انسان می‌شود. 🔸️این علم و نور و آگاهی جدیدی که در قلب متجلی شده، معیار و اساس و شاخص رفتار صحیح و عاقلانه انسان می‌شود و حتی پایه‌ریزی رفتارهای صحیح بعدی است. 👈ادامه دارد... 🤚گروه تربیتی "سلام فرمانده" وابسته به کانال "نظام تعلیم و تربیت اسلامی" https://eitaa.com/joinchat/2869100725C996f5fe875 📜نظام تعلیم و تربیت اسلامی @Nezam_Tarbiat_Eslami
نظام تعلیم و تربیت اسلامی
📄"متن کامل کنفرانس۶، جلسه۴، قسمت سوم" 🔹نور در ادبیات قرآن کریم یک منطقه‌ای است که روشن است؛ روشنگر
📄"متن کامل کنفرانس۶، جلسه۴، قسمت چهارم" 🔹️تمام این مراحل یک پیش شرط بسیار مهم دارد و آن پیش شرط هم کسب رضای خداوند متعال است. پیش شرط کسب رضای خداوند در دریافت یا عرضه یا تولید علم باعث می‌شود که هرگونه اطلاعات و آگاهی‌های اولیه از هر نوع ویروس، آلودگی و گناه دور و ضدعفونی شود؛ گندزدایی شود و بعد برای تجزیه و تحلیل عقلی وارد قلب شود. 🔸️اگر این پیش شرط رضایت خداوند متعال وجود نداشته باشد و آگاهی‌ها و اطلاعات ورودی به قلب، انواع و اقسام ویروس‌ها همراهش باشد (ویروس‌های شهوانی و نفسانی و حیوانی)، دیگر عقل دستورات هدایتگر خودش را درباره آنها صادر نمی‌کند و قلب هم نمی‌تواند با عمل به دستورات عقلی، آن اطلاعات و آگاهی‌ها را به نور تبدیل کند چون آلوده به ویروس است و ظلمات و جهل همراهش شده است. 🔹️حتی ممکن است آلودگی اطلاعات و آگاهی‌های دریافتی، خود قلب را هم آلوده کند و وقتی خود قلب آلوده شد، می‌شود محل ورود شیطان! محل امیال شیطانی و نفسانی و حیوانی؛ در این صورت عقل نمی‌تواند هدایت‌های خودش اعمال کند و قلب نیز منزوی و مطرود می‌شود. 🔸️در اصطلاحات عامه به بعضی‌ها می‌گوییم: عقلت کجا رفته؟ مگر عقل نداری چنین کارهایی را انجام می‌دهی؟! دقیقاً این اصطلاح مصداق دارد و برای مواقعی است که ورودی قلب به روی هر چیزی باز است و پیش شرط اصلی یعنی رضایت خداوند وجود ندارد. 🔹بنابراین آگاهی‌ها و اطلاعات اولیه در مکتب اسلام به عنوان علم و نور تلقی نمی‌شوند. در اسلام به این نوع آگاهی‌ها می‌گوییم دانش و تخصص. بعد از اینکه این دانش و تخصص، مراحل فوق را طی کرد و اگر به هیچ ویروسی مبتلا نباشد، تبدیل به نور و علم می‌شود. 🔵مرور مسیر تبدیل دانش، اطلاعات، آگاهی، تخصص و دانش به نور و علم: ابتدا کسب آگاهی و اطلاعات، ورودی‌ها وارد مغز می‌شود، از مغز وارد قلب می‌شود، بعد عقل ارزشی تجزیه و تحلیل و بررسی می‌کند و دستوراتی صادر می‌کند که این دستورات به قلب دوباره صادر می‌شود و قلب دستور به عمل می‌دهد که نور و علم خواهد بود. 🔸️ممکن است این سوال پیش بیاید که آیا علم در اسلام همان دستاوردهای بشری است که اکنون توسط جهان کفر و سکولار به اوج قله‌های خودش رسیده اگر نیست پس علم چیست؟ آیا علم همان دستاوردهایی است که ادیان و مذاهب و وحی دارند به ما می‌دهند؟ یا نه، ترکیب هر دو، دستاوردهای بشری به علاوه‌ دستاوردهای وحیانی است؟ 🔹️اگر علم را در اسلام، همان دستاوردهای بشری تلقی می‌کردیم، پس تعلیم هم می‌شد آموزش همان علم و ماه عسلشان می‌شد، تربیت! یعنی تربیت محصول همان تعلیم یا آموزش می‌بود که در این صورت، تعلیم و تربیت اسلامی با تعلیم و تربیت غربی سکولار، یکسام می‌بود! 🔸️دریافت اطلاعات و آگاهی‌های اولیه که توسط اندام حسی یا فوق حسی به قلب انسان وارد می‌شود، در اسلام و کفر و سکولار مشترک است، مثل بدیهیات اولیه (سردی و گرمی، شوری و شیرینی) که نظام اسلام و نظام کفر و سکولار ندارد، مشترک است. 🔹️اما برای کسب علم در اسلام در مقایسه با اندیشه سکولار، یکسری شرایط خاص گفته شد که نتایج حاصله‌اش آن را از نتایج سکولار، کاملاً جدا و متفاوت می‌کند. مثل شرایط دریافت اطلاعات و چگونگی دریافتش، چگونگی تجزیه و تحلیل این اطلاعات، چگونگی عملیاتی که روی این اطلاعات انجام می‌شود که مراحلش بیان شد. 🔸️نتایج و ثمرات حاصل در فضای اسلامی به طور کلی متفاوت از نتایجی است که در فضای آموزش سکولار به دست می‌آید. دستگاه ادراکات فوق حسی انسان مومن، تبدیل به نور و علم می‌شود و باعث راهگشایی در حیات و روشن شدن تاریکی‌ها و نجات انسان از ظلمات و جهل می‌شود ولی همان آگاهی‌ها در دستگاه ادراکات حسی انسان سکولار، به خاطر اینکه آن مقدمات و ضروریات اسلامی در آنها وجود ندارد، تبدیل به نور نمی‌شود. مثلاً همان پیش‌شرط اصلی مثل رضایت خداوند در دستگاه حسی انسان مومن باعث می‌شود که از ورود ویروس به اطلاعات و آگاهی دریافتی وی، جلوگیری شود. ولی در ادراکات حسی انسان سکولار چون این پیش شرط اصلی وجود ندارد تبدیل به غرور، فریب، جهل، انکار حقایق و گمراهی‌های زیاد می‌شود و از همین‌جا مفهوم علم در تعلیم و تربیت اسلامی در برابر تعلیم و تربیت در جهان سکولار و کفر کاملاً از هم متفاوت و جدا می‌شود. 👈پایان متن کامل کنفرانس ششم، جلسه ۴ در گروه تربیتی سلام فرمانده، ان‌شاءالله ادامه جلسات در طول هفته در گروه برگزار خواهد شد و فایل صوتی و متنی آن، در کانال درج خواهد شد. 🤚گروه تربیتی "سلام فرمانده" وابسته به کانال "نظام تعلیم و تربیت اسلامی" https://eitaa.com/joinchat/2869100725C996f5fe875 📜نظام تعلیم و تربیت اسلامی @Nezam_Tarbiat_Eslami
👈استاد زاهدی: اگر تعلیم و تربیت جوامع اسلامی در برابر علوم تربیتی غرب تا این اندازه سقوط کرده و محتاج جوامع غربی شده است، به‌دلیل عدم توجه به نظام تعلیم و تربیت قرآنی است. 🤚گروه تربیتی "سلام فرمانده" وابسته به کانال "نظام تعلیم و تربیت اسلامی" https://eitaa.com/joinchat/2869100725C996f5fe875 📜نظام تعلیم و تربیت اسلامی @Nezam_Tarbiat_Eslami 🎥آرشیو سرود‌های سلام فرمانده @SalamFarmandeh_archive
👈ابتدا و انتهای نظام تعلیم و تربیت اسلامی (قسمت چهارم) 💠ادامه طبقه‌بندی نظام تربیتی اسلام 2️⃣مبانی تربیت: 🔹️مبانی تربیت در واقع همان منابع تربیت است با این تفاوت که به دلیل گستردگی منابع، تنها گزیده‌هایی از آن  انتخاب و استخراج می‌شود تا بتوان بر اساس آن نظام تعلیم و تربیت را بنا نمود. گستردگی منابع به اندازه وسعت واژه فرهنگ است که خود بی‌کرانه‌ترین مفهوم در زندگی بشر است. 🔹️به عبارت دیگر منابع را باید ترجمه کارشناسی کرد و به مبانی تبدیل نمود تا بتوان از آن نظام تربیتی استخراج كرد. 🔹️مبانی تربیت مباحث زیر را مورد کنکاش قرار می‌دهد که به تعبیری، اين مباحث نظام فکری نظام تربیتی را شامل می‌شود. ➖الف: انسان‌شناسی: این مبحث خود شامل زیرمجموعه‌هایی است از جمله استعدادهای انسان كه شامل: جسم، ذهن، عقل، قلب، عاطفه، تفکر، اراده و غريزه می‌باشد. ➖ب: معرفت‌شناسی: که در آن مفهوم علم، نحوه اسلامی كردن علوم و كتب درسی در نظام تعليم و تربيت قابل طرح می‌باشد. ➖ج: هستی‌شناسی: كه مربوط به نحوه نگرش انسان به هستی و سير خلقت عالم می‌باشد. ➖د: تفاوت تربيت دختر و پسر: آن‌چه در اين زمينه در تعليم و تربيت قابل طرح است، نوع نگاه انسان به تفاوت‌های دختر و پسر در عالم هستی و تفاوت تربيت آن‌ها به مقتضای تفاوت‌هايی است كه بين آن‌ها وجود داد. 3️⃣فلسفه، اهداف و اصول: 🔹️ در اين مرحله فلسفه تعليم و تربيت و اهداف تربيتی در هر يك از زمينه‌های تعليم و تربيت و اصولی كه برای وصول به اين اهداف بايد مد نظر قرار گيرد، تبيين می‌گردد. 4️⃣ساختار تربیت: 🔹️ساختار، نقطه اتصال و پل ارتباط بین اندیشه‌ها و اجراست؛ یعنی از یک جهت نگاهی به مبانی دارد و از جهت دیگر نگاهی به اجرا. ساختار اصلی‌ترین قالب و به عبارتی اسکلت تعلیم و تربیت است. 🔹️ساختار دارای این ویژگی‌هاست: ➖جهت بخش بودن ➖هدایتگر بودن ➖متجلی کننده اهداف ➖تضمین کننده وصول به اهداف ➖دارای ایجاد قابلیت ارزشیابی ➖دارای ایجاد قابلیت تحقق ➖نقشه راه است ➖ترجمه کارشناسی مبانی است 🔹️خالی از لطف نیست که بدانیم این مرحله بسیار مهم و سرنوشت‌ساز در سند ملی آموزش و پرورش، پیش‌بینی و مورد توجه واقع نشده است. یا ساختار نظام آموزشی فعلی به طور کل از مبانی جداست درحالیکه ساختار پل بین مبانی و برنامه است. متاسفانه نظام فکری غربی در ساختار آموزشی فعلی بسیار عیان است. 👈ادامه دارد... 🤚گروه تربیتی "سلام فرمانده" وابسته به کانال "نظام تعلیم و تربیت اسلامی" https://eitaa.com/joinchat/2869100725C996f5fe875 📜نظام تعلیم و تربیت اسلامی @Nezam_Tarbiat_Eslami 🎥آرشیو سرود‌های سلام فرمانده @SalamFarmandeh_archive
نظام تعلیم و تربیت اسلامی
👈ابتدا و انتهای نظام تعلیم و تربیت اسلامی (قسمت چهارم) 💠ادامه طبقه‌بندی نظام تربیتی اسلام 2️⃣مبانی
👈ابتدا و انتهای نظام تعلیم و تربیت اسلامی (قسمت پنجم و آخر) 💠ادامه طبقه‌بندی نظام تربیتی اسلام 5️⃣برنامه‌های تربیت: 🔹️برنامه‌های تربیت، محتوای ساختارهای تربیتی را شامل می‌شود. وقتی ساختارهای مختلف تربیتی تعریف شد، باید برای هر کدام محتوایی تهیه شود. ضروری است تا برنامه‌ها مطابق ساختار تهیه شود. 6️⃣روش‌های تربيت: 🔹️روش‌های تربیت شامل گزینش و انتخاب شیوه‌هایی است که موجب موفقیت اجرای برنامه‌های آموزشی درون ساختار آموزشی خواهد شد. 🔹️مرحله روش‌ها آنقدر مهم است که هر کدام باید به یک کارگاه آموزشی تبدیل شود. 🔹️روش‌ها انواعی دارد از جمله: روش مبانی‌نویسی، روش هدف‌نویسی، روش ساختن فضای آموزشی، روش فلسفه‌نویسی و... . 🔹️روش‌های تربیتی به دو قسمت تقسیم می‌شود: ➖روش‌هایی است که اجرای برنامه‌های تربیتی را توسط مربیان امکان‌پذیر می‌سازد و این موضوع ذیل عنوان روش‌ها بحث می‌شود. ➖روش‌هایی است که اجرای برنامه‌های تربیت را توسط خود متربیان اعم از دانش‌آموزان، دانشجویان و طلاب و... امکان‌پذیر می‌سازد. 7️⃣شاخه‌های تربيت: 🔹️شاخه‌های تربيت که نوعی از روش‌هاست، مفهوم بسیار مهم "سعی متربی" را در خود جای داده است. لذا گنج تعلیم و تربیت محسوب می‌شود و مستقیم‌ترین راه تحقق اهداف و برنامه‌های تربیتی است. 8️⃣آیینه‌های تربیت: 🔹️آیینه‌های تربیت اصطلاحی معادل ارزشیابی تربیت است؛ به این مفهوم که پس از طی مراحلی که شرح آنها گذشت باید با ملاک‌ها و معیارهای تعلیم و تربیت اسلامی، نظام تربیتی را مورد ارزشیابی قرار داد. 🔹️ارزشیابی مفهومی غیر از مفهوم واژه ارزیابی دارد. در فرهنگ لغات فارسی اغلب ارزیابی به مفهوم سنجیدن مقدار و بهای هر چیز آمده است؛ اما ارزشیابی دارای یک بار ارزشی و معنوی در سنجیدن است. 🔹️انواع ارزشیابی در نظام تعلیم و تربیت اسلامی: ➖ارزشیابی از اجرا ➖ارزشیابی از فضای تربیت ➖ارزشیابی از برنامه‌های آموزشی ➖ارزشیابی از مبانی‌نویسی ➖ارزشیابی از ساختارسازی ➖ارزشیابی از تشکل‌های آموزشی و... 💠با توجه به سير مباحث ارائه شده، متوجه می‌شويم كه ابتدا و انتهای نظام تعليم و تربيت، مشخص است و نيز به اين حقيقت پی می‌بريم كه نظام تعليم و تربيت يك علم است و فرايند نيست. بنابراين لازم است دست‌اندركاران امر تعليم و تربيت، پس از بررسی دقيق مراحل و طبقات نظام تعليم و تربيت به فكر ارائه الگويی بر طبق اين نظام باشند تا با اجرايی كردن اركان و اجزای آن، بتوانيم شاهد به ثمر نشستن نظام تعليم و تربيت اسلامی در كشورهای اسلامی و تربیت انبوه انسان‌های مومن و متعهد باشيم. منبع: سلسله مباحث استاد مرتضی زاهدی پيرامون نظام تعليم و تربيت اسلامی 👈پایان 🤚گروه تربیتی "سلام فرمانده" وابسته به کانال "نظام تعلیم و تربیت اسلامی" https://eitaa.com/joinchat/2869100725C996f5fe875 📜نظام تعلیم و تربیت اسلامی @Nezam_Tarbiat_Eslami 🎥آرشیو سرود‌های سلام فرمانده @SalamFarmandeh_archive