eitaa logo
گناه شناسی
1.1هزار دنبال‌کننده
377 عکس
129 ویدیو
1 فایل
༻﷽༺ سلام این کانال کاملا شخصی اداره می شود. تبادل و تبليغ: eitaa.com/joinchat/271056896Cd610d948e9 ادمین اصلی(فقط پیشنهاد، انتقاد و درخواست مربوط به محتوا): @alavizade 🌐 وبسایت: Nidamat.com
مشاهده در ایتا
دانلود
🤔آیا منکر وجوب حجاب، مرتد و کافر است؟🤔 یکی از مسلمات فقه اسلامی این است که منکر ضروری دین مرتد است. ضروری دین به‌حکم شرعی و یا عقیده‎ی دینی گفته می‌شود که جزء دین بودنشان اثبات‌شده و ازجمله واضحات و بدیهیات باشد، به‌گونه‌ای که عادتاً بر هیچ مسلمانی پوشیده نباشد و حتی بعضی از غیرمسلمانان هم جزء دین بودن آن را بدانند. انکار ضروریات دین، چون مستلزم انکار رسالت پیامبر است حکم ارتداد بر آن بار می‌شود به شرطی که منکر بداند که این امر ضروری دین است و شبهه‌ای هم در کار نباشد. به فتوای همه مراجع عظام حجاب جزء ضروریات دین است و منکر ضروری دین هم مرتد است ولی کسی که فقط التزام عملی به دستور حجاب ندارد #گناهکار و #فاسق است. 👌استفتائات مراجع درباره انکار وجوب حجاب: حضرت آیت‌الله خامنه‌ای س: آیا اگر کسی بعضی از ضروریات دین مانند روزه و غیر آن را انکار کند، حکم کافر را دارد یا خیر؟ ج: اگر انکار هر یک از ضروریات دین به انکار رسالت یا تکذیب پیامبر اکرم اسلام (صلی‌الله علیه و آله) یا واردکردن نقصی به شریعت منجر شود، باعث #کفر و #ارتداد است. حضرت آیت‌الله #مکارم_شیرازی س: آیا حجاب ضروری دین است و انکار حجاب باعث کفر می‌شود؟ ج: آری حجاب از ضروریات دین است و اگر کسی علم به ضروری بودن آن داشته باشد و آن را انکار کند کافر می‌شود.[۴] حضرت آیت‌الله #بهجت (رحمه‌الله علیه) س: اگر کسی در نوشته یا گفتار خود حجاب را منکر شود، آیا #مرتد محسوب می‌شود؟ ج: بله. #حجاب_اجباری #حکم_منکر_حجاب #ضروری_دین #منکر_وجوب_حجاب 🔅کانال گناه شناسے 🔅 🆔 @nidamat 🌐 nidamat.com/?p=30136
بحثی که امروزه به‌عنوان #حجاب_اختیاری مطرح است و برخی از #سلبریتی ها و منورالفکرهای غرب‌زده از آن دم می‌زنند و رسانه‌های خارجی هم به آن دامن می‌زنند، بهانه‌ای بیش نیست و درواقع آن‌ها به دنبال #برهنگی و بی‌بندوباری هستند. چرا که در کشور ما و در مسئله #حجاب اجبار به معنای واقعی وجود ندارد و بسیاری از بانوان حداقل‌های حجاب اسلامی که پوشش تمام بدن غیر از صورت و کفین است را هم رعایت نمی‌کنند. لذا «وقتی تعمق می‌کنیم می‌بینیم بعید است این روسری نیم‌بند که فلسفه پوشش اسلامی را هم تأمین نمی‌کند آن‌قدر مزاحم باشد که افرادی برای حذف آن حاضر به درخطر قرار دادن خود باشند، بلکه هدف، بالاتر از این حرفهاست و آن اینکه بعد از حذف روسری نوبت به پوشش‌های دیگر می‌رسد تا به نقطه آخر یعنی خیابان‌های اروپا و آمریکا و شمال تهران در زمان رژیم گذشته برسیم! چیزی که تحقق آن همان و بیرون رفتن روح فتوت و رشادت و شجاعت و آرمان‌خواهی از وجود جوانان و میان‌سالان و کهن‌سالان همان.» وقتی از طرفداران حجاب اختیاری مرز این اختیار را می‌پرسی؛ پاسخی ندارند جز اینکه جوامع اروپایی و شهرهایی مثل آنتالیا را نشان دهند و بگویند برهنگی! همان چیزی که بیماری دنیای امروز است و مدیریتش در دست صهیونیسم است چرا که تا حدود هفتادسال پیش حتی زنان اروپا نیز از پوشش قابل قبولی حتی با روسری برخوردار بودند و این وضعیت رسوا و بی‌بندوبار غرب مربوط به حدود نیم‌قرن اخیر است. روزنامه کیهان: ۱۵ اسفند ۱۳۹۶، کد خبر: ۱۲۷۸۹۶. #حجاب_اجباری #ریشه_های_بی_حجابی #علل_بی_حجابی 🔅کانال گناه شناسے 🔅 🆔 @nidamat 🌐 nidamat.com/?p=30149
205
1.66M
📌 فایل PDF | جزوه "گناه چیست؟ توبه چگونه است؟" 📱 نسخه مناسب مطالعه در تلفن همراه #جزوه 🔅کانال گناه شناسے 🔅 🆔 @nidamat 🌐 https://nidamat.com
یکی از معترضین به حجاب اجباری در ایران👆
گناه شناسی
یکی از معترضین به حجاب اجباری در ایران👆
❓آیا واقعاً در ایران حجاب اجباری وجود دارد؟🤔 علی‌رغم اعتراض برخی از مخالفین حجاب در ایران حجاب اجباری به نحو اجبار و الزام صد درصد وجود ندارد چرا که در مسئله حجاب دو نوع اجبار متصور است: 👌الف- اجبار در نوع حجاب: یعنی اینکه همه ملزم به پوشیدن نوع خاصی از چادر، مقنعه، روسری، روبند و یا برقع شوند. این نوع از اجبار به‌هیچ‌عنوان در ایران وجود ندارد و همه در انتخاب نوع و حتی رنگ حجاب مختار هستند چرا که در شرع مقدس زنان فقط مکلف به پوشاندن کامل بدن غیر از صورت و کفین شده‌اند و اینکه با چه حجابی خود را بپوشانند دستور خاصی وجود ندارد، لذا زنان در انتخاب نوع پوشش آزاد هستند، بله ممکن است حجابی به‌عنوان حجاب کامل و برتر معرفی‌شده باشد یا اینکه در برخی از ارگان‌ها یا مراکز آموزشی بر اساس قوانین و اقتضائات خاص خودشان، یونیفرم خاصی را مشخص کرده باشند. 👌ب- اجبار در اصل حجاب: یعنی اینکه همه ملزم و مجبور به حفظ حجاب باشند. این نوع از اجبار در حجاب هم باوجوداینکه شرعاً و قانونا وظیفه دستگاه‌های مربوطه است که آن را اعمال کنند ولی می‌بینیم که خیلی از خانم‌ها مخصوصا همان معترضین به حجاب اجباری! حتی ۴۰ درصد از حداقل حجاب اسلامی (پوشاندن کامل بدن غیر از صورت و کفین) را هم رعایت نمی‌کنند و کسی هم با آن‌ها کاری ندارد. لذا اجبار به این معنی هم به نحو صد درصد وجود ندارد و اجبار فقط در قانون نوشته شده است، ولی در عمل چیزی بنام حجاب اجباری وجود ندارد. ناگفته نماند در تمام دنیا نسبت به پوشش و حجاب قوانین و مقرراتی وجود دارد که همه ملزم به رعایت آن هستند مثلاً در اروپا هم اگر کسی عریان در کوچه و خیابان راه بیفتد پلیس بازداشتش می‌کند، یا آنکه در خیلی از کشورهای غربی حجاب اسلامی ممنوع و منفور است و بانوان مسلمان و محجبه آن کشورها با محدودیت‌ها و مشکلات فراوانی روبرو هستند. 🔅کانال گناه شناسے 🔅 🆔 @nidamat 🌐 https://nidamat.com/?p=30155
🤔وقتی نمازخواندن و روزه گرفتن اختیاری است، چرا پوشش حجاب اجباری باشد؟🤔 برخی از طرفداران حجاب اختیاری برای اثبات ادعای خود به اختیاری بودن نماز و روزه استناد می‌کنند و اینکه اگر کس که نماز نخوانْد یا روزه نگرفت گناهش پای خودش است و ما مأمور به الزام آن‌ها نیستیم! پاسخ: به‌اصطلاح علما این قیاس مع‌الفارق است و نمی‌توان مسئله حجاب را با نماز و روزه مقایسه کرد، چرا که حجاب تنها تکلیف و مسئله شخصی بانوان نیست، بلکه یک مسئله چند جهته عاطفی، روانی، خانوادگی و اجتماعی است و نه تنها حجاب حق فطرت و روان بانوان است بلکه حق خانواده و جامعه نیز می‌باشد چراکه بی‌حجابی و برهنگی سلامت و امنیت اخلاقی خانواده و جامعه را به مخاطره می‌اندازد. با ظاهر شدن زنان برهنه و نیمه برهنه در اجتماع و حتی در فضای مجازی کمترین اتفاقی که می‌افتد این است که شهوت مردان را به جوش و غلیان می‌آورد و این غلیان شهوت، عاری از اقداماتِ حیوانی و ویرانگر بر ضد خانواده و جامعه (مانند افزایش آمار طلاق، تجاوز، تولد فرزندان نامشروع، افزایش سن ازدواج و…) نخواهد بود و البته این ویرانگری‌ها برآیند یک کنش اجتماعی است. در قرآن کریم هم به این موضوع اشاره شده است. لذا کسی حق ندارد بگوید نوع پوشش من فقط به خودم مربوط است. ولی نماز و روزه مربوط به حریم خصوصی افراد است، البته اگر روزه گرفتن هم علنی باشد دیگر حریم خصوصی نیست و جنبه عمومی و اجتماعی پیدا می‌کند. #امنیت_اخلاقی_جامعه #حجاب #حجاب_اجباری #حجاب_اختیاری #فرق_نماز_و_روزه_با_حجاب #قلیان #شهوت 🔅کانال گناه شناسے 🔅 🆔 @nidamat 🌐 https://nidamat.com/?p=30152
حضرت آیت‌الله بهجت رحمه‌الله : «خدا نکند انسان معصیت کند و اگر کرد، خدا نکند معصیت اجتماعی بکند و اگر کرد خدا رحم بکند که اضلال (گمراه کردن) مردم در آن باشد.»
گناه شناسی
حضرت آیت‌الله بهجت رحمه‌الله : «خدا نکند انسان معصیت کند و اگر کرد، خدا نکند معصیت اجتماعی بکند
❓ آیا حجاب امری کاملاً شخصی و مربوط به خود فرد است؟🤔 یکی از بهانه‌های مخالفین اجرای قانون حجاب این است که امری کاملاً شخصی و مربوط به خود فرد است و همه آزادند که هر نوع پوششی را انتخاب کنند و دیگران حق ندارند در امور شخصی آن‌ها دخالت نمایند. امر شخصی و مربوط به خود انسان دو معنا می‌تواند داشته باشد: الف- به معنای آزادی تکوینی: یعنی هر مرد و زنی در انتخاب اصل و نوع پوشش آزاد هستند، این سخنی کاملاً درست است؛ زیرا هر فردی اختیار تکوینی دارد که آب را انتخاب کند یا سم بنوشد، آرام سخن بگوید و یا فریاد بزند، از چراغ قرمز رد شود یا تا سبز شدن چراغ توقف نماید، نماز بخواند یا نخواند و بسیاری از اختیارات تکوینی دیگر. ب- به معنی آزادی قانونی: یعنی عرف یا قوانین کشور یا شریعت اسلام تردد افراد با هر نوع از پوشش را در جامعه مجاز می‌داند. این ادعا درست نیست زیرا هم عرف و هم عقل و هم شریعت در هر جامعه‌ای، آزادی افراد را تا زمانی به رسمیت می‌شناسد که حقوق و ارزش‌های دیگران پایمال نشود. فردی که در جنگل و به تنهایی زندگی می‌کند، با استفاده از اختیار تکوینی خود، می‌تواند هر لباسی را بپوشد و در هر ساعتی از شبانه‌روز فریاد بزند و… ولی حضور در اجتماع، این اختیارات را به عدم ایجاد مزاحمت برای دیگران محدود می‌کند، لذا رعایت نکردن این حدود، تجاوز به حقوق شهروندی دیگران است. تردد در جامعه اسلامی با پوششی مخالف با آنچه عرف و ارزش‌های دینی مشخص کرده است، هم نوعی تجاوز به حقوق دیگران محسوب می‌شود، چرا که موجب به گناه افتادن برخی مردان و پسران و بروز مشکلات متعدد خانوادگی برای آن‌ها خواهد شد. حضرت آیت‌الله بهجت رحمه‌الله دراین‌باره می‌فرمایند: «خدا نکند انسان معصیت کند و اگر کرد، خدا نکند معصیت اجتماعی بکند و اگر کرد خدا رحم بکند که اضلال (گمراه کردن) مردم در آن باشد.»[۱] [۱]. پایگاه اینترنتی مرکز تنظیم و نشر آثار آیت‌الله بهجت ره ? 🔅کانال گناه شناسے 🔅 🆔 @nidamat 🌐 https://nidamat.com/?p=30159
🌺حجاب از فطرت انسان سرچشمه گرفته است 🌺 خداوند #فطرت انسان را بر اساس نیاز به پوشش آفرید و آن را جزء #غریزه او قرار داد. وقتی #آدم_و_حوا فریب #شیطان را خوردند و از درخت ممنوعه تناول نمودند، اولین و مهم‌ترین تنبیه آنان این بود که لباسشان از تنشان فروریخت و برهنه شدند و عورتشان آشکار شد، لذا بر اساس فطرت و غریزه، بعد از #کشف_حجاب بلافاصله سعی کردند بدن و عورتشان را با برگ‌های درختان بپوشانند. «فَأَکلَا مِنْهَا فَبَدَتْ لَهُمَا سَوْآتُهُمَا وَ طَفِقَا یخْصِفَانِ عَلَیهِمَا مِنْ وَرَقِ الْجَنَّهِ؛ پس آدم و حوّا (فریب خوردند و) از آن درخت تناول کردند، بدین‌جهت (لباس‌های بهشتی از تنشان دور و عیوب و) عورت آن‌ها در نظرشان پدیدار شد و شروع کردند به ساتری از برگ درختان بهشت خود را پوشاندن.»[۱] باوجود فطری بودن #حجاب میزان و شکل آن بسته به #اخلاق و فرهنگ جوامع مختلف، از روزگاران قدیم متفاوت بوده است به این شکل که جوامعی که به ارزش‌های اخلاقی اعتقاد و التزام بیشتری داشتند از پوشش کامل‌تر و متین‌تری استفاده می‌کردند و هر چه سطح ارزش‌های اخلاقی در آن جوامع پایین‌تر می‌آمد، پوشش مردان و زنان نیز در سطح پایین‌تری و نامناسب‌تری قرار می‌گرفت. دین مبین اسلام اساس دستوراتش بر پایه فطرت قرار گرفته است و هر آنچه عقل و فطرت به آن حکم می‌کند، اسلام نیز بدان حکم می‌کند لذا حجاب که از فطرت انسان سرچشمه می‌گیرد را اسلام واجب کرده است. [۱]. آیه ۱۲۱ سوره طه. #برهنگی #بی_حجابی #حجاب_و_فطرت 🔅کانال گناه شناسے 🔅 🆔 @nidamat 🌐 https://nidamat.com/?p=30166
در نزد بنده، آری یا خیر؟❓ پرسش1: آیا در اسلام می‌توان پیش کسی اعتراف به گناه کرد؟ پاسخ : از نظر اسلام انسان اجازه ندارد گناهان (کوچک یا بزرگ) خود را در مقابل دیگران بازگو کند و اسرار خود را فاش نماید. از نظر اسلام آبروی انسان‌ها آنقدر با ارزش است که اعتراف به گناه تنها باید در پیش گاه پروردگار متعال آنهم به جهت توبه و در خواست بخشش باشد. انسان با اعتراف به گناه نزد خداوند نه تنها و ارزش خود را از دست نمی‌دهد بلکه کسب ارزش و آبرو می‌کند. این ویژگی مخصوص خداوند است اما غیر خداوند هر چند رازدار باشند و نزد دیگران گناهان اشخاص را افشا نکنند، توانایی برگشت دادن ارزش و آبروی از دست رفته (که در اثر اعتراف نزد آنان بوجود آمده بود) را ندارند تا چه رسد به زیاد نمودن آن. در مقام مشورت برای نجات از گناه و استفتاء هم حتی الامکان باید سعی کنیم که در نزد مشاور اعتراف به گناه نکنیم، مثلاً بگوییم یک بنده خدایی چنین مشکلی برایش پیش آمده است. پرسش2: چرا در اسلام کسی وجود ندارد که بتوان برای اعتراف پیش او رفت چنانکه در مذهب کاتولیک پیش پدر می‌روند ولی کسی آنها را نمی‌شناسد؟ پاسخ : در پاسخ به این پرسش شما چند نکته قابل ذکر است: اولاً: از منظر اسلام و براساس بینش توحیدی تنها مؤثر حقیقی در جهان هستی خداوند است، غیر خداوند بدون اذن و اجازه خداوند، نمی‌توانند تأثیری داشته باشند و در منابع دینی اسلام به شخص یا شخصیتی مقام بخشش گناهان داده نشده است[1]. اما آنچه در اسلام به عنوان [2] اولیای الاهی مطرح است؛ اولاً: شفاعت به معنای وساطت در بخشش گناهان است نه بخشش مستقیم و بدون واسطه. شهید مطهری می‌نویسد: شفاعت، همان مغفرت الهی است که وقتی به خداوند نسبت داده می‌شود به نام مغفرت و هنگامی که به وسایط و مجاری رحمت منسوب می‌گردد، نام شفاعت به خود می‌گیرد. [3] ثانیاً: امر از سوی خداوند به هر کسی اعطا نمی‌شود شفاعت مختص خداوند است و با اراده او به کسانی واگذار می‌گردد که با بندگی و تقرب به خداوند، نشانه‌های خدایی در وجودشان تجلی یافته است نظیر اولیای الهی (انبیاء، اوصیا، امامان معصوم (ع)، عالمان و دانشمندان دینی، شهیدان و مؤمنان حقیقی). ثالثاً: شفیعان کسانی را می‌توانند مورد شفاعت قرار دهند که در آنها نوعی صلاحیت و قابلیت وجود داشته باشد نه این که معامله مادی و راهی برای کسب درآمد و دستیابی به منافع و امیال شخصی به شمار آید. شفیعان کسانی را مورد شفاعت قرار می‌دهند که خدا اذن داده است؛ «شفاعت نمی‌کنند مگر برای کسی که او بپسندد.»[4]پس هر کسی شایستگی و ظرف برخورداری از شفاعت را ندارد. در حقیقت شفاعت به شرط تغییر و تحول فرد گناه کار از وضعیت قبلی و داشتن قابلیت‌های لازم برای آمرزش، موجب پاک شدن او از گناهانش می‌شود[5]. بنابر این در اسلام هم شفاعت کننده و هم شفاعت شونده باید دارای شرایطی باشند و تحقق آن با اراده و خواست خداوند و البته بوسیله وسایط آن انجام می‌پذیرد. اما در مسیحیت کاتولیک هیچکدام از این شرایط رعایت نمی‌شود بعلاوه عملکرد کلیسای کاتولیک در قرون وسطی گویای انحراف شدید آن از مسیر حق و حقانیت بوده و آمرزش خواهی بابی برای کسب درآمد کلیساها و دستیابی به منافع و امیال شخصی به شمار می‌آید. همه مورخان و حتی مسیحیان فرهیخته اعمال کلیسا در این دوران را رد می‌کنند. کلیسا و روحانیون مسیحیت در قرون وسطی از مسیر اصلی و آن چه وظیفه دینی آنها بود کاملاً منحرف گردیدند. و دامنه برخی از این انحرافات تا به امروز نیز ادامه یافته است. 🔅کانال گناه شناسے 🔅 🆔 @nidamat 🌐 http://nidamat.com/18343
❓آیا امکان دارد که در روز قیامت کسی بار گناه دیگری را بر دوش بکشد؟ 1❓ در قرآن کریم آمده است که «وَلَا تَکسِبُ کلُّ نَفْسٍ إِلَّا عَلَیهَا ۚ وَلَا تَزِرُ وَازِرَهٌ وِزْرَ أُخْرَیٰ؛ و هیچ‌کس جز به زیان خود [عمل زشتی] مرتکب نمی‌شود و هیچ گناهکاری بار گناه دیگری را بر دوش نمی‌کشد.»[۱] آیا این آیه استثناء هم دارد؟ و آیا امکان دارد که در روز قیامت کسی بار گناه دیگری را بر دوش بکشد؟ پاسخ: بله استثناء وجود دارد و کسانی که باعث گمراهی دیگران می‌شوند بار گناه آنان را نیز بر دوش خواهند کشید: «وَلَیحْمِلُنَّ أَثْقَالَهُمْ وَأَثْقَالًا مَّعَ أَثْقَالِهِمْ؛ قطعاً بارهای سنگین گناه خودشان را و همچنین بارهای سنگین گناهان [کسانی که آنها را منحرف کرده اند] را با بارهای سنگین گناه خود بر دوش خواهند گرفت.»[۲] یعنی آنان علاوه بر بار سنگین گناهان خود، به‌اندازه گناهان کسانی که آن‌ها را گمراه کرده‌اند نیز بر دوش می‌گیرند. [۱]. انعام/ ۱۶۴. [۲]. عنکبوت/ ۱۳. 🔅کانال گناه شناسے 🔅 🆔 @nidamat 🌐 https://nidamat.com/?p=30177
❓آیا امکان دارد که در روز #قیامت کسی بار گناه دیگری را بر دوش بکشد؟ 2❓ امام محمد باقر علیه‌السلام دراین‌باره می‌فرمایند: «أَیمَا عَبْدٍ مِنْ عِبَادِ اَللَّهِ سَنَّ سُنَّهَ ضَلاَلٍ کانَ عَلَیهِ مِثْلُ وِزْرِ مَنْ فَعَلَ ذَلِک مِنْ غَیرِ أَنْ ینْتَقِصَ مِنْ أَوْزَارِهِمْ شَیءٌ؛ و هر کس از بندگان خدا سنّت بدی را پایه‌گذاری کند، در گناه تمام کسانی که به آن سنت بد عمل کرده‌اند شریک است، بدون اینکه از گناه عمل‌کنندگان چیزی کم شود.»[۳] قرآن کریم نیز در این زمینه می‌فرماید: «لِیحْمِلُوا أَوْزَارَهُمْ کامِلَهً یوْمَ الْقِیامَهِ ۙ وَمِنْ أَوْزَارِ الَّذِینَ یضِلُّونَهُم بِغَیرِ عِلْمٍ ۗ أَلَا سَاءَ مَا یزِرُونَ؛ تا روز قیامت بار گناهان خود را تمام بردارند و [نیز] از بار گناهان کسانی را که ندانسته آنان را گمراه می‌کنند آگاه باشید چه بد باری را می‌کشند.»[۴] از قبیل این افراد می‌توان به کسانی که موجب افزایش بی‌حجابی، بی‌بندوباری و فساد در جامعه می‌شوند و همچنین کسانی که با بی‌حجابی و بی‌بندوباری خود موجب به گناه و فساد کشیده شدن سایر افراد جامعه می‌شوند اشاره کرد. [۳]. ثواب الأعمال و عقاب الأعمال، جلد ۱، صفحه ۱۳۲. [۴]. نحل/ ۲۵. #آزادی_های_یواشکی #باربر_گناه_دیگران #به_دوش_کشیدن_گناه_دیگران #روز_قیامت #علل_بی_حجابی #مسیح_علی_نژاد #چهار_شنبه_های_سفید 🔅کانال گناه شناسے 🔅 🆔 @nidamat 🌐 https://nidamat.com/?p=30177