فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 سرقت گوشی تلفن در هنگام ارتباط با برنامه زنده!😏
@dars_akhlaq(2).mp3
1.9M
🔊 كليپ صوتی بسیار تاثیر گزار👌
🎙🌸 استاد آيت الله مشکینی (ره)
🔵موضوع: شستشوی روح از گناه با توبه
#گناهان
#توبه
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥کلیپ تصویری: امام باقر علیه السلام درس کرامت می دهد | آیت الله جوادی آملی (حفظه الله)
امام باقر علیه السلام به شاگردانش روح مجد و عظمت می دهد.
باقرالعلوم علیه السلام درس کرامت داد. اگر ظاهرت خوب است، باطنت را مانند آن بکن.
دست بگیر نداشته باش. با کرامت باش.
امام محمدباقر علیه السلام درس کَرَم می دهد
شهادت امام باقر علیهالسلام تسلیت باد
قدم هایی برای خودسازی یاران امام زمان (عج)
✅قدم اول: نماز اول وقت
✅قدم دوم:احترام به پدرومادر
✅قدم سوم:قرائت دعای عهد
✅قدم چهارم: صبر در تمام امور
✅قدم پنجم:وفای به عهدبا امام زمان(عج)
✅قدم ششم:قرائت روزانه قرآن همراه بامعنی
✅قدم هفتم:جلوگیری ازپرخوری وپرخوابی و راحت طلبی
✅قدم هشتم: پرداخت روزانه صدقه
✅قدم نهم:غیبت نکردن
✅قدم دهم:فرو بردن خشم
✅قدم یازدهم:ترک حسادت و تکبر
✅قدم دوازدهم:ترک دروغ
✅قدم سیزدهم:کنترل چشم و زبان
✅قدم چهاردهم:دائم الوضو
#خودسازی
#وظایف_منتظران
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 🚨 اعتراف ضد انقلاب به پاکدستی و معنویّت و زهد رهبر انقلاب
#هوشنگ_اسدی
#مهدی_خلجی
#مهاجرانی
#علیرضا_نوریزاده
💠 حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی (دامت برکاته) در فرمایشاتی با تسلیت ایام شهادت مظلومانه امام محمد باقر (علیه السلام) به تبیین لزوم احیا آثار و سیرۀ آن حضرت پرداختند و بیان داشتند:
🔹ما بايد اندیشه این امام را زنده نگه داريم، چنانکه امام صادق (سلام الله عليه) اولين كسي است كه اندیشه و روش ایشان را احيا کرد، تا جایی که دستور دادند تا خودشان در قید حیات بودند آن اتاق مخصوص امام باقر (ع) را هر شب چراغ روشن ميكردند، لذا نگذاشتند آن اتاق تاريك بماند؛ اين نمادي است و اين را ميخواهد بگويد که اين فكر بايد هميشه روشن بماند.
🔹 این به ما ميفهماند كه باید نام مبارك امام باقر (ع)، حيات، مآثر، آثار و رهنمودهای وجود مبارك ایشان را همواره زنده نگه بداريم.
☑️ تبیین علت وصیت به ده سال روضه خوانی در منا
💠 معظم له با اشاره به فرازهایی از وصیت نامه امام باقر (علیه السلام) اذعان داشتند:
🔸 امام باقر (سلام الله عليه) به وجود مبارك امام صادق (سلام الله عليه) فرمود: از مال من فلان مبلغ را بگير و وقف بكن براي اينكه براي من در مدت ده سال در منا روضهخواني و عزاداري كنند.
🔸 در حالی که حضور حاجیان در منا در ايام عيد قربان است در نتیجه این وصیت حضرت نه براي آن است كه حاجیان جمع بشوند و آنجا اشك بريزند چرا که بسياري از آنها سني بودند بلکه آن سخنران ميرود و ميگويد امام باقر (ع) چنين فرمود درباره فلان آيه چنين فرمود درباره فلان حديث چنين فرمود درباره فلان مطلب كلامي چنين فرمود درباره فلان مطلب فقهي چنين فرمود و اینگونه نام امام و معارف ایشان در منا زنده نگه داشته می شود.
🏴 شهادت امام باقر علیهالسلام تسلیت باد 🏴
بسم الله الرحمن الرحیم
ما أَصابَ مِنْ مُصيبَةٍ فِي الْأَرْضِ وَ لا في أَنْفُسِكُمْ إِلاَّ في كِتابٍ مِنْ قَبْلِ أَنْ نَبْرَأَها إِنَّ ذلِكَ عَلَى اللَّهِ يَسيرٌ (22) لکیلا تاسوا علی ما فاتکم ولا تفرحوا بما آتاکم والله لا یحب کل مختال فخور (23)
(سوره مبارکه حدید آیه 22 و 23 )
ترجمه
«هيچ بلا و مصيبتى نه در زمين و نه در مورد خودتان رخ نمىدهد مگر اينكه پيش از آنكه آن را پديد آوريم، در كتابى ثبت شده است به يقين ثبت رويدادها پيش از وقوع آنها، بر خدا آسان است.این بخاطر آن است که برای آنچه از دست دادهاید تأسف نخورید، و به آنچه به شما داده است دلبسته و شادمان نباشید؛ و خداوند هیچ متکبّر فخرفروشی را دوست ندارد!»
✅ سوال
این آیه می فرماید که هیچ مصیبتی به انسان نمی رسد مگر اینکه قبل از آن، در کتاب علم الهی ثبت و ضبط است. ممکن است تصور شود این آیه با آیه 30 سوره مبارکه شوری که میفرماید: «وَ ما أَصابَكُمْ مِنْ مُصيبَةٍ فَبِما كَسَبَتْ أَيْديكُمْ وَ يَعْفُوا عَنْ كَثيرٍ» منافات دارد که در این آیه میفرماید مصائب، ناشی از اعمال انسان است و در آیه قبل فرمود مصائب از قبل مشخص و نوشته شده است.
❌جواب نادرست
در حل این تعارض ظاهری، ممکن است گفته شود مصائب دو قسم هستند برخی را خداوند میداند و رقم میزند و برخی ناشی از اعمال خود انسان است و یا اینکه گفته شود اصل مصائب و تعداد آنها را خداوند تعیین کرده اما کیفیت و میزان سختی آن بسته به اعمال انسان ها دارد.
اما ظاهرا این پاسخ ها صحیح نیست.
✅جواب درست
بلکه باید گفت طبق عمومیتی که از ظاهر آیه برداشت میشود تمام مصائب و حتی تمام اعمال انسان ها، از قبل در کتاب علم الهی ثبت است و مطابق آیه 29 جاثیه ملائکه از روی آن نسخه اصلی علم الهی، اعمال ما را استنساخ و ثبت میکنند.
«هذا كِتابُنا يَنْطِقُ عَلَيْكُمْ بِالْحَقِّ إِنَّا كُنَّا نَسْتَنْسِخُ ما كُنْتُمْ تَعْمَلُون»
البته بین علم الهی و اختیار ما انسان ها هیچ منافاتی وجود ندارد. خداوند از قبل میداند که بر انسان ها به خاطر اعمال اختیاری اش چه مصائبی نازل میشود. در واقع در علم الهی قبل از وقوع مصیبت، نوشته شده که ما به خاطر کارهای خودمان چه بلاهایی را متحمل میشویم. در این صورت بین این دو آیه قرآن هیچ منافاتی وجود ندارد.
البته مصائبی که بر معصومین و یا اولیاء الهی نازل میشود برای ترفیع درجه میباشد و از محل بحث آیه 30 سوره مبارکه شوری تخصصا خارج است.
برخی مصائب نیز که بر مومنین وارد میشود فقط برای امتحان الهی میباشد نه اعمال انسان که آیه بعد به آن میپردازد. (البته تمام حوادث و وقایع در زندگی جهت امتحانی را دارد گرچه می تواند پاداش یا کیفر هم باشد.)
👇ادامه ....
✳️در آیه بعدی اشاره می کند اگر در مصائب، مال و ثروت و یا چیز دیگری از دست انسان رفت و یا چیزی به دست انسان آمد او نباید اندوهناک شود و نه فرحناک و خوشحال.
«لِكَيْلا تَأْسَوْا عَلى ما فاتَكُمْ وَ لا تَفْرَحُوا بِما آتاكُمْ وَ اللَّهُ لا يُحِبُّ كُلَّ مُخْتالٍ فَخُورٍ»
زیرا تمام این بده بستان های الهی از باب امتحان است و براساسِ نظام احسن الهی و نوشته شده در علم الهی؛ بنابراین جایی برای یأس و ناراحتی و فرح و خوشحالی نیست.
البته برخی در ترجمه آیه، منظور از فرح را، فرح بی جا ذکر کرده اند که طبق بیانی که ما از معنای آیه داشتیم نیازی به چنین تقدیر نیست گرچه در نگاه ابتدایی و عموم مردم این نگاه هست که شادی بیجا درست نیست و شادی متعارف مشکل نمی نماید!
🔺لَا تَفْرَحْ إِنَّ اللَّهَ لَا يُحِبُّ الْفَرِحِينَ ﴿قصص/۷۶﴾
(بی جا و بیش از حد) شادى مكن كه خدا شادى كنندگان را دوست نمى دارد!
✅البته از نظر تشریعی جا برای تاسف و ناراحتی از خطا و گناهی که منجر به سلب نعمتی شده و نیز شادی و حمد الهی به خاطر اینکه انسان وظیفه خود را انجام داده و خداوند او را وسیله برای انجام اهداف متعالی قرار داده وجود دارد، اما از نظر تکوینی چون هر حادثه ای که اتفاق میافتاد بعد از واقع شدن انسان پی میبرد که براساس نظام احسن بوده و باید اتفاق می افتاد، و برای امتحان است جایی برای فرح و تأسف نسبت به آن وجود ندارد.
#مصائب
#جبر_و_اختیار
#علم_الهی
#نظام_احسن
#سوره_حدید
🌹🕊🌹🕊🌹🕊🌹🕊
💠 دعای #فرج حضرت صاحب الزمان(عجل الله تعالی فرجه)
﷽
🔆إِلَهِي عَظُمَ الْبَلاءُ وَ بَرِحَ الْخَفَاءُ وَ انْكَشَفَ الْغِطَاءُ وَ انْقَطَعَ الرَّجَاءُ وَ ضَاقَتِ الْأَرْضُ وَ مُنِعَتِ السَّمَاءُ وَ أَنْتَ الْمُسْتَعَانُ وَ إِلَيْكَ الْمُشْتَكَى وَ عَلَيْكَ الْمُعَوَّلُ فِي الشِّدَّةِ وَ الرَّخَاءِ
🔅اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ🔅
🔆أُولِي الْأَمْرِ الَّذِينَ فَرَضْتَ عَلَيْنَا طَاعَتَهُمْ وَ عَرَّفْتَنَا بِذَلِكَ مَنْزِلَتَهُمْ
🔆فَفَرِّجْ عَنَّا بِحَقِّهِمْ فَرَجا عَاجِلا قَرِيبا كَلَمْحِ الْبَصَرِ أَوْ هُوَ أَقْرَبُ
🔅يَا مُحَمَّدُ يَا عَلِيُّ يَا عَلِيُّ يَا مُحَمَّدُ🔅
🔆اكْفِيَانِي فَإِنَّكُمَا كَافِيَانِ وَ انْصُرَانِي فَإِنَّكُمَا نَاصِرَانِ
🔆يَا مَوْلانَا يَا صَاحِبَ الزَّمَانِ
الْغَوْثَ الْغَوْثَ الْغَوْثَ
أَدْرِكْنِي أَدْرِكْنِي أَدْرِكْنِي
السَّاعَةَ السَّاعَةَ السَّاعَةَ
الْعَجَلَ الْعَجَلَ الْعَجَلَ
يَا أَرْحَمَ الرَّاحِمِينَ🙏
بِحَقِّ مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ الطَّاهِرِينَ🌷
💐💐💐
┄━═✿♡﷽♡✿═━┄
🔅امام حسین علیه السلام:
💠 البَخيلُ مَن بَخِلَ بِالسَّلامِ؛
❇️ بخيل، كسى است كه در #سلام كردن بخل ورزد!
📚بحارالانوار/ج۷۰ ص۳۰۵
722K
💠آیات ۵۷ الی ۷۴ سوره مبارکه زمر
✅نکته:
🔅#تفسیری زیبا از آیه ۷۲و۷۳ در بیان چگونگی عاقبت کافرین و متّقین
▪️وَسِيقَ الَّذِينَ #كَفَرُوا إِلَىٰ #جَهَنَّمَ زُمَرًا ۖ
▪️وَسِيقَ الَّذِينَ #اتَّقَوْا رَبَّهُمْ إِلَى #الْجَنَّةِ زُمَرًا ۖ
1⃣#زُمَر جمع زُمره به معنای گروه ها(گروه گروه)
2⃣#سیقَ فعل مجهول از مصدر #سَوق، از <ساقَ یَسیقُ> به معنای{حرکت داده شد/رانده شد/کشیده شد} است؛
در زبان عربی به راننده #سائق گفته میشود؛
و همچنین به دلیل کشیده شدن و جذب انسانها به مغازه های مختلف جهت خرید،به بازار #سُوق گفته میشود.
🔱طبیعتا کافران را به خاطر ناخوشایند بودن،(به زور) به طرف جهنم سوق میدهند🔥
⚠️اما چرا برای اهل بهشت نیز از این فعل استفاده شده⁉️
👇👇👇
🔰نقل است که حضرت آیت الله شیخ بشیر نجفی از مراجع تقلید نجف اشرف با ذکر نکته ای زیبا از اثرات محبت اهل بیت(ع) گفته است:
چند سالی بود که معنی و تفسیر آیه ۷۳ سوره زمر،
«وَ سِیقَ الَّذِینَ اتَّقَوْاْ رَبَّهُمْ إِلَى الْجَنَّةِ زُمَراً»
مرا به خود مشغول کرده بود.
وی افزود: از خود پرسیدم در این آیه چرا گفته شده به سمت بهشت می کشند❓
تمام کتب و تفاسیر مختلف را دیدم و نتیجه ای حاصل نشد تا اینکه به روایتی از امام صادق(ع) در بحار الانوار برخورد کردم که می فرمایند «مومنان و دوستان سید الشهدا(ع) در روز حساب از خدا می خواهند قبل از ورود به بهشت مولایشان #امام_حسین(علیه السلام) را ملاقات کنند».
این مرجع تقلید تصریح کرد: در ادامه این روایت آمده است که «امام به دیدار محبان می آید، این ملاقات بسیار طولانی می شود».
امام صادق می فرمایند که هر دو طرف غرق تماشا هستند و هیچکدام چشم برنمی دارند نه امام، محبان خود را رها می کند نه دوستان، سیدالشهدا(ع) از مولای خود دل می بُرند.
حضرت آیت الله نجفی میگوید: در این روایت بود که تفسیرآیه ۷۳ سوره زمر را متوجه شدم. ملاقات میان امام حسین(ع) و محبانش آنقدر طولانی می شود که خداوند به ماموران بهشت می فرماید این مومنان و دوستان حسینیم(ع) را به طرف بهشت بکشید تا ملاقات پایان یابد‼️
و این نشان از زیبایی محبت امام حسین(علیه السلام) در قلوب محبان آن حضرت است🌺
3⃣🔻آیه ۷۲ (جهنمیان)
حَتَّىٰ إِذَا جَاءُوهَا #فُتِحَتْ أَبْوَابُهَا
🔻آیه ۷۳ (بهشتیان)
حَتَّىٰ إِذَا جَاءُوهَا #وَفُتِحَتْ أَبْوَابُهَا
🔺این <واو> نشانه #مکث هست‼️
(تو خود حدیث مفصّل بخوان از این مجمَل)
❣تا عشق حسین بن علی راه نجات است
❣دیگر چه نیازی به حساب و حسنات است
❣تصویر قشنگی ست که در عرصه محشر
❣ما دور حسینیم و بهشت است که مات است!
📚نشانی روایت:
📕کامل الزیارات/ص۸۱
📗بحار الأنوار/ج۴۵ ص۲۰۶
📘ریاض الأبرار فی مناقب الأئمة الأطهار ج۱ ص۲۶۶
🌺🕊🌺🕊🌺🕊🌺🕊
🕌زیارت امام #حسن مجتبی و امام #حسین(علیهما السلام) در روز #دوشنبه
﷽
🔆اَلسَّلامُ عَلَیْكَ یَا بْنَ رَسُولِ رَبِّ الْعالَمینَ
اَلسَّلامُ عَلَیْكَ یَا بْنَ اَمیرِ الْمُؤْمِنینَ
اَلسَّلامُ عَلَیْكَ یَا بْنَ فاطِمَةَ الزَّهْراَّءِ
اَلسَّلامُ عَلَیْكَ یا حَبیبَ اللّهِ
اَلسَّلامُ عَلَیْكَ یا صِفْوَةَ اللّهِ
اَلسَّلامُ عَلَیْكَ یا اَمینَ اللّهِ
اَلسَّلامُ عَلَیْكَ یا حُجَّةَ اللّهِ
اَلسَّلامُ عَلَیْكَ یا نُورَ اللّهِ
اَلسَّلامُ عَلَیْكَ یا صِراطَ اللّهِ
اَلسَّلامُ عَلَیْكَ یا بَیانَ حُكْمِ اللّهِ
اَلسَّلامُ عَلَیْكَ یا ناصِرَ دینِ اللّهِ
اَلسَّلامُ عَلَیْكَ اَیُّهَا السَّیِدُ الزَّكِىُّ
اَلسَّلامُ عَلَیْكَ اَیُّهَا الْبَرُّ الْوَفِىُّ
اَلسَّلامُ عَلَیْكَ اَیُّهَا الْقاَّئِمُ الاْمینُ
اَلسَّلامُ عَلَیْكَ اَیُّهَا الْعالِمُ بِالتَّأویلِ
اَلسَّلامُ عَلَیْكَ اَیُّهَا الْهادِى الْمَهْدِىُّ
اَلسَّلامُ عَلَیْكَ اَیُّهَا الطّاهِرُ الزَّكِىُّ
اَلسَّلامُ عَلَیْكَ اَیُّهَا التَّقِِیُّ النَّقِىُّ
اَلسَّلامُ عَلَیْكَ اَیُّهَا الْحَقُّ الْحَقیقُ
اَلسَّلامُ عَلَیْكَ اَیُّهَا الشَّهیدُ الصِّدّیقُ
🔆اَلسَّلامُ عَلَیْكَ یا اَبا مُحَمَّدٍ
الْحَسَنَ بْنَ عَلِی وَ رَحْمَةُ اللّهِ وَ بَرَكاتُهُ
اَلسَّلامُ عَلَیْكَ یَا بْنَ رَسُولِ اللّهِ
اَلسَّلامُ عَلَیْكَ یَا بْنَ اَمیرِ الْمُؤْمِنینَ
اَلسَّلامُ عَلَیْكَ یَا بْنَ سَیِّدَةِ نِساَّءِ الْعالَمینَ اَشْهَدُ اَنَّكَ اَقَمْتَ الصَّلوةَ وَ آتَیْتَ الزَّكوةَ وَ اَمَرْتَ بِالْمَعْرُوفِ وَ نَهَیْتَ عَنِ الْمُنْكَرِ وَ عَبَدْتَ اللّهَ مُخْلِصاً وَ جاهَدْتَ فِى اللّهِ حَقَّ جِهادِهِ حَتّى اَتیكَ الْیَقینُ
فَعَلَیْكَ السَّلامُ مِنّى ما بَقیتُ وَ بَقِىَ اللَّیْلُ وَ النَّهارُ
وَ عَلى آلِ بَیْتِكَ الطَّیِّبینَ الطّاهِرینَ
🔆اَنَا یا مَوْلاىَ مَوْلىً لَكَ وَ لِآلِِ بَیْتِكَ سِلْمٌ لِمَنْ سالَمَكُمْ وَحَرْبٌ لِمَنْ حارَبَكُمْ مُؤْمِنٌ بِسِرِّكُمْ وَ جَهْرِكُمْ وَ ظاهِرِكُمْ وَ باطِنِكُمْ لَعَنَ اللّهُ اَعْداَّئَكُمْ مِنَ الاْوَّلینَ وَ الاْ خِرینَ وَ اَنَا اَبْرَءُ اِلَى اللّهِ تَعالى مِنْهُمْ
🔆یا مَوْلاىَ یا اَبا مُحَمَّدٍ یا مَوْلاىَ یا اَبا عَبْدِ اللّهِ هذا یَوْمُ #الاِْثْنَیْنِ وَ هُوَ یَوْمُكُما وَ بِاسْمِكُما وَ اَنَا فیهِ ضَیْفُكُما فَاَضیفانى وَ اَحْسِنا ضِیافَتى فَنِعْمَ مَنِ اسْتُضیفَ بِهِ اَنْتُما وَ اَنَا فیهِ مِنْ جِوارِكُما فَاَجیرانى فَاِنَّكُما مَأمُورانِ بِالضِّیافَةِ وَ الاِْجارَةِ فَصَلَّى اللّهُ عَلَیْكُما وَآلِكُمَا الطَّیِّبینَ🌺