eitaa logo
مدرسه،مسجد،هیئت موفق
850 دنبال‌کننده
49 عکس
7 ویدیو
1 فایل
باید و نباید های اخلاقی، روانشناختی، تربیتی اعتکاف ویژه کادر اعتکاف های دانش آموزی" نوجوانان" ارتباط با خادم و نویسنده کانال محسن عموچی فروشانی @Mohsenamochi 🌹کانال یار مربی https://eitaa.com/yar_tarbeat
مشاهده در ایتا
دانلود
🪴روحِ مکان و حسِ مکان - (۲) ✍چگونه حس مکان ایجاد کنیم؟ سه فاکتور اساسی دارد؛ 👈الف:فضای مکانی 💫فضای یک مکان؛ در دل خود پیام های متفاوتی می تواند انتقال دهد که هر کدام از آن پیام ها می توانند احساسی تولید کنند. رنگ هایی که حاکم برآن فضا می باشد، صدایی که طنین انداز است، بویی که در آن مکان استشمام می گردد، یکپارچگی که بر آن جا جاریست و فضای عاطفی افرادی که الگوی تعاملی مطلوبی دارند. 🔷️باید برای هر آنچه مخاطب با گوشش می شنود، با چشم هایش می بیند، با قلبش حس می کند وبا عقلش ادراک می کند برنامه داشته باشیم. -فضاسازی شناختی -فضاسازی عاطفی -فضاسازی معنوی -فضاسازی زیباشناختی و.... 👈ب؛ کارکردهای مکان 💫همه ی ما دنبال هدفمندی و تعالی هستیم. مکان هایی که به ما کارکرد های فاخر می دهند، می توانند تداوم حضور ما را سالیان سال تضمین کنند.  لذا باید کارکردهای مادی و معنوی مسجد تبیین شود. تا حس تعالی و تعلق وجود او را احاطه کند. 👈ج؛عامل معنا 💫رکنِ حس بخشی معناست. مسجد با مکان های دیگر چه فرقی می کند؟ باید ذهنیت کلیشه ایی و بدون کاریزمایی که معتکف به مسجد دارد را از بین ببریم. ای کاش این اصل که "مسجد؛ خانه ی خداست" را در هر مرتبه مسجد آمدن مرور می کردیم و احساس تعالیِ میهمان خداوند شدن راعمیقاً در هر نوبت تجربه می کردیم حیف که در چنبره عادت ها اسیر شده ایم. 🔆علمدار اعتکاف؛ گاهی در تلاطم شلوغی ها گوشزد کند؛ همه با هم احساس زیبای میهمان خدا بودن را  تجربه می کنیم. پیشنهاد می کنم همگی به سجده برویم و بخوانیم؛ الحمدلله رب العالمین.....
🪴روحِ مکان و حسِ مکان _(۳) ✍نگذاریم نوجوان در دریای غفلتش از کنار عظمت مسجد و کارکردهایی که برای سعادت دنیایی و آخرتی دارد سَرسَری بگذرد. شئونات مکان مسجد را باید برای او با روش های متفاوت بازخوانی کنیم؛ 👈گاه گاهی احادیث بیانگر عظمت مسجد بیان شود. چرا که روحِ مکان؛ به نوجوان هویت می بخشد. 👈به روش جان بخشی به اشیا؛ از زبان مسجد نوشتن توسط معتکفین یا مسول فرهنگی اعتکاف در قالب فضاسازی کلامی انتقال دهیم؛ 🔆دوست دارم سه روزی که میهمان من هستید از وجودم بهره بیشتری ببرید؛ نمازهای قضایتان را بخوانید، برنامه ریزی برای بهره بردن از من در طول سال کنید، مثلاً به سالن مطالعه ایی که مومنین در جوار من راه اندازی کرده اند برای درس خواندن بیایید، یا حداقل یک وعده نمازهایتان را جماعت بخوانید و... 👈ایده مسجدنوردی؛ پیشنهادی فوق العاده ایست که مخاطب احساس های معنوی و حتی معماری مساجد متفاوت را تجربه کند. بداند هر مکانی رایحه و آثار متفاوتی دارد. 👈ایجاد گفتمان؛ تبیین "مسجد پایگاه امن اجتماعی است." 👈فضاسازی کلامی؛ 🔆تلنگر! طوری با مسجد رفتار کن که اگر مسجد بودی، دوست داشتی او باتو آن گونه برخورد می کرد. 🌹مثه مسجد باش! هر کسی را اجازه نمیده به حریمش وارد بشه. پاکیِ ادم هایی که داخل حریمش میشند براش مهمه، در حال سادگی و بی آلایشی عظمت داره، خودش را منتسب به خدا کرده"خانه ی خدا" پس تو هم باش"بنده ی خدا"، محل رد و بدل شدن نیت ها، حرف ها، احساسات و رفتاری های پاکه.
پخش زنده
فعلا قابلیت پخش زنده در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔅 ده شب؛ دهِ شب🔅 ⭕️ از سیر تا پیاز اعتکاف دانش آموزی 🎖جلسه ششم 🎗با ارائه جناب آقای دکتر سلمان هاشمیان https://eitaa.com/nojavanetekaf
🪴روضه با پیوستِ تربیتی ✍فضای روضه دانش آموزی باید ترکیب منطق و احساس باشد. در بُعد منطق نباید روضه به ذهن دانش آموز منطق گریزانه به نظر برسد. همچنین در بیان روضه باید ابعاد روضه را به صورت تجسمی بیان نمود تا نوجوان انس بگیرد. 👈فضای روضه قدرت اثر پذیری عقل و قلب نوجوان را دوچندان می کند. لذا باید هدف گذاری برای انتقال پیام تربیتی در حین روضه انجام گیرد. البته حواسمان باشد دست در ساختار روضه خوانی نبریم. 🌱هدف گذاری؛ انتقال پیام غیرتمندی 🔆دردناک ترین زخم در گودی قتلگاه زخم زبان، شمشیر، نیزه، سنگ، نعل اسب و...نبود، بلکه زخم بی غیرتی لشکر دشمن بود. اباعبدالله غیرتُ الله است. با گوشه چشمانش نگاهش را از ناموسان خدا، اهل و عیالش بر نمی داشت ...(تُدِیرُ طَرفاً خَفِیاً الی رَحلِکَ و بَیتِک) 👌معیار انتخاب مداح، بینش اساسی او باید باشد. که در انتخاب واژه هایش دقت کند. با توجه به حال مخاطب بخواند نه بر اساس عادت و روندِ معمولی. 👇👇👇👇👇👇 لینک مقاله روضه با پیوست تربیتی را دانلود کنید. در صفحه ۲۲ماهنامه می باشد. https://eitaa.com/safiramin/10070 -مناجات
🌱معتکف با چه ذهنیتی با شما خدا حافظی کرد؟! ✍ذهنیت ها از راههای متفاوتی به وجود می آیند. 🔆ذهنیتِ دانش آموز قبل از اعتکاف؛ به دین، دینداران، مسجد، خداوند و ...چه بود، و بعد از اعتکاف که می رود چیست؟ ⭕آیا اگر نسبت به دین، ذهنیتِ "ناکارآمد، لذت ستیز و منطق ستیز داشت، حال تغییر نموده است؟ برای این چند ذهنیتش برنامه داشتیم؟! ⭕نسبت به خداوند با چه ذهنیتی آمد و با چه ذهنیتی رفت؟ ⭕آیا اگر نسبت به مومنین، ذهنیتِ "غمگین، اُمل، خشکه مقدس و..." داشت. حال تغییر کرده است؟ یا ذهنیتی که داشت خدایی نکرده تثبیت شد!😭 ⭕نکند نسبت به جمع مومنین ذهنیتِ؛ بی نظم، بی هدف، بی حیا، متظاهر و... پیدا کند!😭
مدرسه،مسجد،هیئت موفق
🔅 ده شب؛ دهِ شب🔅 ⭕️ از سیر تا پیاز اعتکاف دانش آموزی ⭕️ 🧩 ۳شب محتوای حلقه های معرفتی 🧩 ۳شب ویژگی
سلام و ادب.لایو امشب در خدمت مدیر مسئول مجموعه تربیتی فرهنگی به رنگ خدا جناب آقای محمد جواد حیدری هستیم. پیشنهاد کنم حتما عضو کانال این مجموعه پیشران باشید.👇👇👇 https://eitaa.com/be_range_khoda213
پخش زنده
فعلا قابلیت پخش زنده در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔅 ده شب؛ دهِ شب🔅 ⭕️ از سیر تا پیاز اعتکاف دانش آموزی 🎖جلسه هفتم 🎗با ارائه جناب آقای محمد جواد حیدری https://eitaa.com/nojavanetekaf
🪴پنج زنگ-فضاسازی ✍باید به شیوه ایی برنامه ریزی و فضاسازی کنیم که معتکفین برای پنج نوبت، آرایشِ ویژه ایی به خود بگیرند. 👈۱.زنگ عبادت 💫در بعضی از ساعات فضای مسجد را به گونه ای ترسیم کنیم تا نوجوانان به راحتی درون فضای عبادی قرار بگیرند. -نماز شب -نماز والدین 🔆برنامه های جمعی سنگینی کار را سبک و آسان می کند. 👈۲.زنگ استراحت 💫انتظامات باید به شیوه ایی قاطعانه و متین برخورد کند که در ساعات مشخص شده معتکفین بتوانند استراحت کنند. 👈۳.زنگ معرفت جویی 💫هنگام سخنرانی ها با ترفندهای متفاوت، معتکفین را مشتاق شنیدن کنیم. البته وقتی از نیازهای نوجوان بگوییم او مشتاق شنیدن می شود. 🔸️در زنگ معرفت اولین کسانی که باید پایه خلاصه برداری باشند مربیان هستند. 🔸️در زنگ معرفت هنگام سخنرانی، مربیان با هم گفتگو نکنند. 🔸️چه خوب است مربیان بعد از سخنران موضوع گفتگوی حلقه شان را تبیین ابعاد محتوای سخنرانیِ، سخنران قرار دهند. 👈۴.زنگ صله ی رحم 💫هنگامی که والدین می آیند باید فضا به شیوه ایی تعبیه شود که معتکفین حال خوب خود را از گفتگو با خانواده تامین کنند. 🔸️عجله ایی برای شروع برنامه های بعد از افطار نداشته باشیم، تا سحر وقت هست🤪 🔸️نمایشگری تعبیه کنیم تا خانواده ها تصاویر مراسم ها و برنامه های روز قبل را ببینند. 👈۵.زنگ اندیشه 💫در این بازده زمانی باید فضایی ایجاد بشود که خوراک های بینشی برای معتکفین در نظر گرفته شود تا بدانند منظور از خلوت داشتن و اندیشیدن، اندیشیدن به چیست؟ 🔆در ادامه شیوه خوراک دهی را تفصیلا با فرم آن بیان می کنم. باید قسمتی از صحن مسجد در تمام اوقات اعتکاف محل بی هیاهو و آرام باشد. ❌زیاد از فضای معنویت به بهانه نوجوان بودن معتکفین دور نشویم. تکنیک توزیع نمک به ما یاد می دهد نمک را در خوراک های شبانه روز فرد توزیع کنیم بدون اینکه حواسش باشد. لقمک های معنوی تعبیه کنیم.🤭
🪴غرفه های موقت ✍️از بین غرفه های ثابت، یک غرفه را در ساعات و مناسبت های متفاوت برای یک تا دو ساعت چینشی متفاوت داشته باشیم: به عنوان مثال؛ 🎗غرفه نماز شب: 🕰 از ساعت ۱۲تا۲بامداد 🔸️پذیرایی معرفتی ویژه 🔸️پذیرایی خوراکی ویژه 🎗غرفه نماز امام زمان علیه السلام مثلاً یک روز عصر ساعت ۱۶تا۱۷.۳۰ 🔸️پذیرایی معرفتی ویژه
🪴کرامت زیستی ✍از عرصه های کرامت بخشی به نوجوان؛ کرامت زیستی می باشد. اعطای ارزشمندی به مخاطب در عرصه جسمی و زیستی مخاطب کرامت زیستی نام دارد. 👈لزوم نظافت سرویس های بهداشتی در بازده های زمانی کوتاه توسط یک نیروی خدماتی بسیار لازم است. 👈لزوم تهویه فضای صحن مسجد و همچنین خوابگاه معتکفین 👈لزوم نظافت و آراستگی فضای مسجد(می توان از ظرفیت معتکفین بهره برد.) 👈لزوم سالم و تمیز بودن مهرهای مسجد 👈بهره بردن از ظروف در شان معتکف 👈لزوم بهره گیری از پذیرایی طیب 🔅اعتکاف بهترین بهانه است که دستی روی روشنایی و امور دیگر مسجد کشید.
🪴بیوگرافی معتکفین با رویکرد روانشناختی ✍هر کدام از این ویژگی های شخصیتی می تواند مدل تعاملی ما با آنها را مشخص کند. سرگروه باید به این ۸صفت توجه کند تا در گروه داری موفق باشد؛ 👈۱.برون گرا پرشور، تعاملی، صمیمی، همدلی، جمع گرا، رهبر، علاقمندی هایش به دنیای بیرونش معطوف است. 👈۲.درون گرا کم هیجان، دایره تعاملی محدود دارد، علاقه مندی های او به دنیای درونش معطوف است. 👈۳.اقتدار طلب دوست دارد تاثیر گذار باشد، نقش رهبر دارد. دوست ندارد مستقیم نه بشنود. 👈۴.پیرو اهل مدارا است. اطاعت پذیر است. همخوانی با جمع دارد. ساختار شکنی نمی کند. 👈۵.منعطف سخت گیری نمی کند. صفر و صدی نگاه نمی کند. تمایز یافته است. در مرز های خود حساسیت ندارد. 👈۶.ساختاری بر مواضع خود پافشاری می کند. دقت بالا دارد. قانون مدار و منظم است. جزئی بین است. 👈۷.منطق گرا به تمام مسائل زندگی منطقی نگاه می کند. تحلیل سود و زیان او را به انتخاب می کشاند. همیشه واکنشش به موضوعات منطقی است. 👈۸.عاطفه گرا مسایل زندگی را عاطفی می بیند و ارزیابی می کند. پسند دل او بر هر چیزی ارجحیت دارد. حسی که از اشیا و اشخاص می گیرد، ملاک امتیاز دهی اوست.
پخش زنده
فعلا قابلیت پخش زنده در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔅 ده شب؛ دهِ شب🔅 ⭕️ از سیر تا پیاز اعتکاف دانش آموزی 🎖جلسه هشتم 🎗با ارائه جناب آقای محمد جواد حیدری https://eitaa.com/nojavanetekaf