هدایت شده از مرکز امور نخبگان و استعدادهای برتر حوزه های علمیه
✅به مناسبت هفته پژوهش
دیدار با حضرت آیت الله مصباح یزدی « دام عزه» و استماع بیانات ایشان
زمان یکشنبه 25 آذر ساعت 9:30 الی 12
مکان: مؤسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی
لطفا جهت ثبت نام نام خانوادگی خود را به ادمین ارسال نمایید.
https://eitaa.com/nokhbeganh
هدایت شده از مرکز امور نخبگان و استعدادهای برتر حوزه های علمیه
✅تکمیل ظرفیت نشست ویژه هفته پژوهش با همکاری مرکز تحقیقات زن و خانواده
چنانچه مایل به شرکت در این جلسه وزین هستید و شرایط ذیل را دارید به ادمین اطلاع دهید:
1- داشتن حداقل یک مقاله علمی پژوهشی منتشره در نشریات معتبر با درجه علمی پژوهشی
2- پایان نامه سطح 3 و یا رساله سطح 4 دفاع شده در سال 1397
📆زمان: شنبه 24 آذر ماه از ساعت 18 الی 21
(ظرفیت محدود است)
📝جهت ثبت نام، نام و نام خانوادگی خود را به ادمین ارسال کنید.
https://eitaa.com/nokhbeganh
نجم
#نظر_مخاطبین سلام یک طرح برای تدریس طلبه های نخبه در مدارس حوزه قم : عصرها با توجه به تعداد طلبه ها
#نظر_مخاطبین
عزیزی پیشنهاد تدریس عصرگاهی نخبگان رو داده بود
خیلی هم خوب و خلاقانه
لکن ای کاش امکانش فراهم میشد که طی یک تحقیق آماری «تاثیر وجود رابطه سببی و نسبی با مسولان مدارس» و «امکان تدریس» و «دیگر جایگاههای اجتماعی در حوزه علمیه» بررسی بشه
قطعا در روند انتخاب خانواده همسر و امر خیر ازدواج طلاب نخبه و استعداد برتر موثر خواهد بود
🔵نظرات ارزشمند خود را با " نجم" در میان بگذارید:
🌐https://eitaa.com/nokhbegannajm
🆔 @nokhbegan_najm
#نظر_مخاطبین
باسلام و عرض ادب
سعی شود پشرفت نخبگان در تمام زمینه ها دیده شود و نتایج بدست آمده اعلام گردد ; خصوصا بر روی پیشرفت علمی نخبگان , هم تبلیغ شود و هم بصورت راهبردی و کاربردی کاری که در شأن نخبگی است انجام شود .
محوریت پیشرفت , باید مطالبات و خواست ولی فقیه که رهبری جامعه را عهده دار است باشد . وفقکم الله ان شاألله
🔵نظرات ارزشمند خود را با " نجم" در میان بگذارید:
🌐https://eitaa.com/nokhbegannajm
🆔 @nokhbegan_najm
🔻آیتاللهالعظمی جوادی آملی در دیدار با مدیر حوزه علمیه سمنان:
✅ تأمین معاش و اقتصاد طلبههای مستعد در دستور کار باشد
🔹استعداد برتر یک نعمت است که باید قدر این نعمت را دانست بنابراین تأمین معاش و اقتصاد طلبههای مستعد نیز در دستور کار شما باشد که اینگونه طلاب به خاطر تنگی #معیشت دست از ادامه تحصیل برندارند که مشغول تأمین معاش شوند.
🔹 استعدادهای برتر باید بار #زعامت_حوزه علمیه را به دوش بگیرند و نباید در کارهای اجرایی و کارهای زودبازده ورود پیدا کنند.
🔹حوزههای علمیه موظف هستند #نهال_فروشی نکنند و طلبهها باید بار علمی بگیرند و سپس وارد عرصه حوزههای خدمت روحانیت شوند.
ما باید اول استوانه حوزه را از افراد مستعد تأمین کنیم و سپس مازاد آن را برای ترویج فرهنگ دینی در اختیار جامعه قرار دهیم
http://hawzahnews.com/detail/News/471881
@HawzahNews | خبرگزاریحوزه
🔵نظرات ارزشمند خود را با " نجم" در میان بگذارید:
🌐https://eitaa.com/nokhbegannajm
🆔 @nokhbegan_najm
✅در گفتگوی اختصاصی " نجم و پژوهشکده عروة الوثقی" با حجت الاسلام و المسلمین افتخاری مدیر محترم مدارج علمی حوزه علمیه قم مطرح شد:
آسیب شناسی پایان نامه ها و رساله ها در دو حوزه مطرح می شود:
💢محور اول: دانش پژوهان یعنی نویسنده پایان نامه ها
💢محور دوم: اساتید اعم از اساتید که در کمیته وجود دارند یا از اساتید راهنما و مشاوره هستند
آسیب های که در محور اول یعنی دانش پژوهان وجود دارد عبارت است از:
1.عدم آشنایی غالب طلاب با روش پژوهش و نگارش علمی
2.ورود به مباحثی که ارتباطی با تخصصشان ندارد مثلا شخصی که درباره علم تاریخ تخصصی ندارد تاریخ را موضوع پایان نامه خود قرار می دهد
آسیب های که در محور دوم یعنی اساتید وجود دارد عبارت است از:
1.عدم آشنایی غالب اساتید با روش پژوهش،اگرهم آشنایی دارند ملتزم به آن روش ها نیستند و سلیقه ای عمل می کنند و نظارت بر اساتید به دلیل خلأ قانونی ممکن نیست.
2.ورود بعض اساتید به مباحثی که ارتباطی با تخصصشان ندارد مثلا استادی به حوزویان درس اخلاق می دهد می خواهد در پایان نامه ی که موضوعش روان شناسی است استاد مشاور یا راهنما بشود
3.نبودن هیئت علمی و در نتیجه عدم تعهد اساتید به وظایف محوّله
🔵با تشکر ویژه از ایشان، خواهشمندیم نظرات ارزشمند خود را با " نجم" در میان بگذارید:
🌐https://eitaa.com/nokhbegannajm
🆔 @nokhbegan_najm
💢گفتگوی اختصاصی این هفته نجم با جناب استاد رضا لک زایی
پژوهشگر پژوهشگاه بین المللی المصطفی، دانشجوی دکتری مدرسی معارف اسلامی ( گرایش انقلاب اسلامی)
وی مؤلف کتاب «مؤلفه های بنیادین اندیشه سیاسی امام خمینی» وکتاب «روش شناسی شارحان حکمت متعالیه با تأکید بر روش شناسی فلسفی امام خمینی و علامه طباطبایی» و کتاب «مبانی علوم انسانی از منظر قرآن کریم» است. سه کتاب وی درباره سه شهید روحانی است؛ شهید آیت الله سیدمحمدتقی حسینی طباطبایی، شهید حجت الاسلام عباس دهباشی و شهید حجت الاسلام نعمت الله پیغان؛ شهید پیغان در سال 84 توسط گروهک ریگی در تاسوکی به شهادت رسیده، شهید دهباشی در جبهه در سال 61 و شهید طباطبایی هم توسط منافقین همراه با شهید بهشتی.
برگزیدگی در جشنواره طلبه جوان موفق، برگزیدگی در جشنواره علامه حلی، برگزیدگی در همایش بین المللی شیخ طوسی و برخی دیگر از همایش های ملی و بین المللی از جمله افتخارات وی محسوب می شود.
در ذیل به گفتگوی صمیمی با وی نشسته ایم و ازایشان در مورد دغدغه های پژوهشگری و موانع و آسیب های پیش رو پرسیده ایم:
1⃣ دغدغه های پژوهشی شما چیست؟ پروژه مد نظر شما چیست؟
✅دغدغه پژوهشی من شاید بیشتر آموزشی باشد و آن این است که کتاب های امام خمینی، به جای اگر نگوییم بسیاری حداقل برخی از کتاب هایی که الان در حوزه تدریس میشود، تدریس بشود. الان تقریباً تفکر امام خمینی به صورت کمرنگی در حوزه حضور دارد. پروژه ای که من دنبال میکنم بیشتر پیرامون تبیین اندیشه امام خمینی است.
2⃣ به نظر شما چه موانعی پیش روی پژوهشگران جوان وجود دارد؟
✅شاید بتوان گفت برخی از این موانع ذهنی هستند، به این معنی که طبیعی است که پژوهشگر جوان در ابتدای کار دچار تردید شود و از خود بپرسد این تحقیق من مفید هست، مفید نیست، به تعبیر خودمانی تر به درد میخورد یا نه. چالش و مانع دیگر مربوط به انتشار تحقیق است. حالا کار خوبی هم نوشته شده، اما ممکن است که محقق نتواند کار را منتشر کند. حالا محقق کاری را که خودش زحمت کشیده و نوشته و میخواهد منتشر کند، به او میگویند باید اسم یک استاد را هم بدهی که در برخی موارد ممکن است که طلبه به تنهایی کار را نوشته باشد، این را هم اگر نگوییم مانع است اما حالت ناخوشایندی دارد. چالش و مانع دیگر مربوط به مسائل اقتصادی و معیشتی است، پژوهش سود مادی برای پژوهشگر ندارد، و این خود سبب مشکلاتی برای تحقیق و محقق میشود.
3⃣ آیا شما عضو رسمی استعدادهای برتر یا نخبگان حوزه هستید؟
✅خیر
4⃣ چه پیشنهاداتی در مورد روش شناسایی استعدادهای برتر پژوهشی دارید؟
✅من آشنایی دقیقی با روند شناسایی استعدادهای برتر ندارم، اما بیش از یک سال است که خودم درخواست داده ام و بعد از تأیید آثار هنوز دعوت به مصاحبه نشده ام. اگر این یک رویه باشد، روند انتخاب، طولانی به نظر میرسد.
5⃣ چه توصیه هایی برای طلاب خوش استعداد حوزه دارید؟
✅شاید مشکل عمده از این شاخه به آن شاخه پریدن باشد و در مواقعی هم مشورت کردن با غیرمتخصص. طلبه باید با توکل بر خدا یک مسیر را انتخاب کند و همان مسیر را ادامه بدهد. آیت الله جوادی آملی میفرمایند که طلبه نباید بذر فروشی و نهال فروشی کند، منظورشان این است که طلبه کمی که درس خواند طبیعی است که جاهای مختلف، از او دعوت کنند، اینجا باید متوجه باشد که اگر در مرحله بذر و نهال قرار دارد، نرود اما اگر به درخت تبدیل شده، و دیگران از او میوه میخواهند در اختیار آنها قرار بدهد. ببینید! یک درخت سیب، یک درخت سیب است؛ درخت سیب، درخت گلابی نیست اگر چه مشابهت هایی با هم دارند. یعنی طلبه هم یک حیطه را باید به عنوان عرصه تخصصی خود انتخاب کند و در آن رشد کند تا هم خودش و هم دیگران از ثمره او بهره مند شوند و عجله نکند.
6⃣ به نظر شما برای ترویج پژوهش حوزه چه باید بکند؟
✅قدم اول باور این مطلب است که پژوهش امر مهمی است و با تکرار مکررات و بدون پژوهش نمیتوان به پیشرفت عادلانه و طلیعه تمدن نوین اسلامی رسید. قدم دیگر این است که حلقات زنجیر باید به هم وصل بشود، طلبه جوان موفق انتخاب میشود، بعدش را من متوجه نشدهام که چه اتفاقی میافتد. جشنواره علامه حلی برگزار میشود و پژوهشگران برتر انتخاب میشوند، بعدش را من متوجه نشده ام که چه اتفاقی میافتد. در صورتی که این کار خوب که انجام شده و انجام میشود، احتمالاً حلقه های دیگری هم داشته و دارد.
قدم بعد که آن هم مهم است حمایت از پژوهشگران و محققان در سطوح مختلف و با توجه به نیازهای آنهاست. معمولاً صحبت از حمایت که میشود فوراً بحث معیشتی به ذهن متبادر میشود که درست هم هست. اما حمایت سطوح گوناگونی دارد، مثلاً به کارگرفتن پژوهشگر در همان عرصه پژوهشی که او در آن تخصص دارد، یک راه است که خیلی مهم به نظر من است. مدل حمایتی دیگر این است که وقتی محقق کتابش را منتشر کرد، در تبلیغ و در معرفی و حتی خرید اثر از او حمایت کنیم. کار دیگر این است که پژوهش هم مثل هر کار دیگری نیاز به آموزش دارد و لازم است که توسط متخصص آموزش داده شود.
🔵با تشکر ویژه از ایشان، خواهشمندیم نظرات ارزشمند خود را با " نجم" در میان بگذارید:
🌐https://eitaa.com/nokhbegannajm
🆔 @nokhbegan_najm
#نظر_مخاطبین
سلام علیکم و رحمة الله
از پست اخیرتون بسیار سپاسگزاریم
اگر نجم یکی از چند وظیفه ی اساسیِ خودش رو «معرفی طلاب الگو» به سائر طلاب و به جامعه بدونه و در این راه تلاش کنه خودش جهاد بزرگیه و ثمرات عالی در پی خواهد داشت
🔵خواهشمندیم نظرات ارزشمند خود را با " نجم" در میان بگذارید:
🌐https://eitaa.com/nokhbegannajm
🆔 @nokhbegan_najm
بسم الله الرحمن الرحیم
انا لله و انا الیه راجعون
با تأسف و اندوه خبر درگذشت فقیه عالیقدر و رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، آیةالله آقای حاج سیدمحمود هاشمی شاهرودی رضوان الله علیه را دریافت کردم.
این ضایعهی اسفبار که پس از حدود یک سال بیماری سخت و دردناک واقع شده است، مایهی تألّم همهی کسانی است که به مقام علمی و خدمات باارزش ایشان به نظام اسلامی و نیز به مجموعههای فقهی و اصولی و حقوقی حوزههای علمیّه آشنا میباشند.
ایشان استادی بزرگ در حوزه علمیه قم و کارگزاری باوفا در مهمترین تشکیلات نظام جمهوری اسلامی، عضو مؤثری در شورای نگهبان و رئیس موفّقی در مجمع تشخیص مصلحت بودند و آثار و برکات علمی بسیاری از خود بر جای نهادند. ایشان همچنین برادر سه شهید و از یاران و شاگردان و همراهان شهید نامآور و بزرگوار سیدمحمدباقر صدر بود.
اینجانب مصیبت درگذشت این عالم برجسته را به خاندان مکرم، همسر گرامی و فرزندان محترم و همه وابستگان و نیز به حوزهی علمیه قم و شاگردان و همکاران علمی و ارادتمندان ایشان تسلیت میگویم و رحمت و مغفرت الهی و علوّ درجات ایشان را از خداوند متعال مسألت مینمایم.
سیّدعلی خامنهای
۴ دی ۱۳۹۷
⚫️"نجم" در گذشت این مرجع عظیم الشان و یادگار شهید صدر را تسلیت عرض می کند
🌐https://eitaa.com/nokhbegannajm
🆔 @nokhbegan_najm
✅ گفتگوی این هفته: مصاحبه صمیمی با استاد عباسعلی مشکانی سبزواری
💢دکترای فقه سیاسی: مدير کارگروه ولايت فقيه ولايت فقيه مرکز بررسيهاي استراتژيک رياست جمهوري، ، مدير داخلي فصلنامه علمي پژوهشي کلام اسلامي کلام اسلامي مؤسسه امام صادق، کارشناس سياستگذاري پژوهشي سياستگذاري معاونت پژوهش حوزه هاي علميه، عضو هيئت مديره مؤسسه رويش علمي فرهنگي مؤسسه رويش انديشه و معرفت، عضو کارگروه فقه سياسي علمي مؤسسه فتوح انديشه، دبير علمي نشريه مديريت در قرآن علمي تخصصي وابسته به بنياد فقهي مديريت در اسلام، رئيس مؤسسه معارف و انديشه تمدني اسلام ، صاحب امتياز و مدير مسئول دوفصلنامه انديشه تمدني اسلام وابسته به موسسه معارف و انديشه تمدنی اسلام،صاحب امتياز و مدير مسئول دوفصلنامه گفتمان فقه حکومتي وابسته به موسسه معارف و انديشه تمدني اسلام، عضو شوراي علمي گروه فقه سياسي دانشگاه باقرالعلوم، پژوهشگر برتر بنیاد ملی نخبگان در سال 1394 از جمله سوابق مدیریتی و افتخارات اوست.
💢فلسفه فقه حکومتی، جستارهايي در فقه حکومتي، خشونت در پناه مسيح، مناسبات فقه و علوم انساني، مدخلي بر مناسبات فقه و پيشرفت در فرآيند تکاملي انقلاب اسلامي، فقه حکومتي نرم افزار توسعه انقلاب اسلامي، ظرفيتهاي تمدن سازي فقه شيعه، پاردايم فقه حکومتي، مقدمه اي بر فقه اجتماعي شيعه، درآمدي تأسيسي بر نظريه فقه و فطرت، جريان شناسي فکري پيرامون فقه شيعه و ... از جمله آثار قلمی او محسوب می شود.
در ذیل به گفتگوی صمیمی با وی نشسته ایم و ازایشان در مورد دغدغه های پژوهشگری و موانع و آسیب های پیش رو پرسیده ایم:
1⃣ دغدغه های پژوهشی شما چیست؟ پروژه مد نظر شما چیست؟
✅نرم افزارهای مورد نیاز حکومت اسلامی و بالاخص انقلاب اسلامی:
فقه حکومتی و اجتهاد حکومتی
علوم انسانی اسلامی
سبک زندگی اسلامی
فرآیند تکاملی انقلاب اسلامی
فقه سیاسی و بالاخص فقه دولت سازی اسلامی (در مرحله کنونی: دهه چهارم انقلاب اسلامی)
وحدت اسلامی
تکنولوژی و نسبت آن با دین و فقه و الگوهای رفتار ی اسلامی
پرونده فعلی که روی آن تمرکز دارم «فقه دولت سازی اسلامی» است.
2⃣ به نظر شما چه موانعی پیش روی پژوهشگران جوان وجود دارد؟
✅موانع ساختاری: ساختار حاکم بر حوزه، اجازه فکر و فعالیت در حوزه های نوین، خصوصاً فقه های مضاف را نمی دهد. به عنوان نمونه هنوز در حوزه یک مرکز تخصصی فقه مضاف با مجوز رسمی شورای عالی راه اندازی نشده است.
همچنین روند و رویه حاکم بر حوزه، تخصص در «رسائل، مکاسب و کفایه» است و نه هیچ چیز دیگر. طلبه اگر بلد نباشد متن کفایه یا رسائل و مکاسب را بفهمد و توضیح دهد، از نظر حوزه کنونی بی سواد است، حتی اگر در حوزه های دیگر وحید عصر باشد!
موانع شخصی و روان شناختی: طلاب به دلیل همان اشکال ساختاری، جرأت ورود در حوزه های جدید و موضوعات نوپدید را ندارند.
همچنین حاکمیت علوم انسانی غربی بر حوزه موضوع شناسی و نظری، بر تقلیل این جرأت و جسارت می افزاید. یکی از دلائل هجوم طلاب برای فراگیری علوم و مدرک دانشگاهی، همین امر است.
بی ارزشی مدرک دوستان طلبه در مجامع علمی. به عنوان نمونه قبلا بارها و بارها برای حقیر اتفاق افتاده که در همایش ملی و بین المللی در داخل کشور و دانشگاه های مختلفی همچون: دانشگاه تهران، دانشگاه تبریز، دانشگاه کرمان و حتی دانشگاهها و موسسات حوزوی در مقابل این سؤال قرار گرفته ام که مدرک و مرتبه علمی دانشگاهی شما چیست؟
البته برای بنده حوزوی بودن افتخار بزرگی است و هیچگاه شخصا تحت تاثیر این سؤالات واقع نشده ام، اما قطعا هستند کسانی که به دلیل عکس العمل منفی دیگران درباره مدارک حوزوی، از بیان مدرک سطح سه یا سطح چهار خود طفره رفته و یا معادل آن را ذکر کرده اند!
هم اکنون در مراکز دانشگاه و مجلات علمی پژوهشی دانشگاهی، مدرک حوزوی پذیرفته نیست! حتی مجلاتی علمی پژوهشی که از شورای اعطای مجوزهای حوزه امتیاز علمی پژوهشی گرفته اند، در مراکز اداری و دانشگاهی به عنوان مدرک علمی-پژوهشی پذیرفته نمی شوند!! مجموعه اینها از جمله مشکلات و موانعی است که بر سر راه پژوهشگر حوزوی وجود دارد!
3⃣ آیا شما عضو رسمی استعدادهای برتر حوزه هستید؟
✅خیر
4⃣ چه پیشنهاداتی نسبت به روش شناسایی فعلی برای شناسایی استعدادهای برتر پژوهشی دارید؟
✅بزرگترین اشکال، انحصار ملاک و معیار نخبگی در فهم و حل متن رسائل و کفایه است! استعداد سوزترین معیار و ملاک.
5⃣چه توصیه هایی برای طلاب خوش استعداد حوزه دارید؟
✅خود را با معیارها و ملاک های استعداد سوز حوزه، ارزیابی نکنند. خداوند به هر کسی استعدادی داده، که باید از همان استعداد بهره بگیرد.
6⃣ به نظر شما برای ترویج پژوهش حوزه چه باید بکند؟
✅آموزش پژوهش و نویسندگی و جرات ابراز نظر به طلاب ار همان اوان طلبگی. هم اکنون بیش از 80 درصد طلاب، حتی در رده های درس خارج، جرات نگارش یک صفحه مطلب یا اظهار نظر علمی در یک جلسه رسمی علمی را ندارند.
به نظر می رسد خانه از پای بست خراب است. فقدان آموزش هدفمند و برنامه مدون و مشخص برای حوزه پژوهش و تربیت پژوهشی طلاب.
🔵با تشکر ویژه از ایشان، خواهشمندیم نظرات ارزشمند خود را با " نجم" در میان بگذارید:
🌐https://eitaa.com/nokhbegannajm
🆔 @nokhbegan_najm