#زیارت_امام_زمان_در_روز_جمعه
جمعه همان روزى است كه ایشان در آن روز ظهور خواهد فرمود...بگو:
السَّلامُ عَلَیْكَ یَا حُجَّةَ اللَّهِ فِی أَرْضِهِ السَّلامُ عَلَیْكَ یَا عَیْنَ اللَّهِ فِی خَلْقِهِ السَّلامُ عَلَیْكَ یَا نُورَ اللَّهِ الَّذِی یَهْتَدِی بِهِ الْمُهْتَدُونَ وَ یُفَرَّجُ بِهِ عَنِ الْمُؤْمِنِینَ السَّلامُ عَلَیْكَ أَیُّهَا الْمُهَذَّبُ الْخَائِفُ السَّلامُ عَلَیْكَ أَیُّهَا الْوَلِیُّ النَّاصِحُ السَّلامُ عَلَیْكَ یَا سَفِینَةَ النَّجَاةِ السَّلامُ عَلَیْكَ یَا عَیْنَ الْحَیَاةِ السَّلامُ عَلَیْكَ صَلَّى اللَّهُ عَلَیْكَ وَ عَلَى آلِ بَیْتِكَ الطَّیِّبِینَ الطَّاهِرِینَ السَّلامُ عَلَیْكَ عَجَّلَ اللَّهُ لَكَ مَا وَعَدَكَ مِنَ النَّصْرِ وَ ظُهُورِ الْأَمْرِ السَّلامُ عَلَیْكَ یَا مَوْلایَ أَنَا مَوْلاكَ عَارِفٌ بِأُولاكَ وَ أُخْرَاكَ أَتَقَرَّبُ إِلَى اللَّهِ تَعَالَى بِكَ وَ بِآلِ بَیْتِكَ وَ أَنْتَظِرُ ظُهُورَكَ وَ ظُهُورَ الْحَقِّ عَلَى یَدَیْكَ،
وَ أَسْأَلُ اللَّهَ أَنْ یُصَلِّیَ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ أَنْ یَجْعَلَنِی مِنَ الْمُنْتَظِرِینَ لَكَ وَ التَّابِعِینَ وَ النَّاصِرِینَ لَكَ عَلَى أَعْدَائِكَ وَ الْمُسْتَشْهَدِینَ بَیْنَ یَدَیْكَ فِی جُمْلَةِ أَوْلِیَائِكَ یَا مَوْلایَ یَا صَاحِبَ الزَّمَانِ صَلَوَاتُ اللَّهِ عَلَیْكَ وَ عَلَى آلِ بَیْتِكَ هَذَا یَوْمُ الْجُمُعَةِ وَ هُوَ یَوْمُكَ الْمُتَوَقَّعُ فِیهِ ظُهُورُكَ وَ الْفَرَجُ فِیهِ لِلْمُؤْمِنِینَ عَلَى یَدَیْكَ وَ قَتْلُ الْكَافِرِینَ بِسَیْفِكَ وَ أَنَا یَا مَوْلایَ فِیهِ ضَیْفُكَ وَ جَارُكَ وَ أَنْتَ یَا مَوْلایَ كَرِیمٌ مِنْ أَوْلادِ الْكِرَامِ وَ مَأْمُورٌ بِالضِّیَافَةِ وَ الْإِجَارَةِ فَأَضِفْنِی وَ أَجِرْنِی صَلَوَاتُ اللَّهِ عَلَیْكَ وَ عَلَى أَهْلِ بَیْتِكَ الطَّاهِرِینَ.
@nokteha14
به نقل از عبد اللّه بن فضل هاشمى
شنيدم امام صادق (عليه السلام) مى فرمود:
« صاحب الامر را غيبتى است كه ناچار به وقوع مى پيوندد كه هر باطل انديشى در آن شك مى كند »
عرض كردم: فدايت شوم، براى چه؟
فرمود: « به سبب چيزى كه اجازه نداريم آن را براى شما فاش سازيم » .
عرض كردم: پس، حكمت غيبت او چيست؟
فرمود: « حكمت غيبت او همان حكمت غيبت حجّتهاى الهى پيش از اوست . حكمت آن فقط پس از ظهور او معلوم خواهد شد ......... غيبت ، امرى از ( امور ) خداست و رازى از رازهاى خدا و غيبى از غيب خدا. وقتى دانستيم كه خداوند عزّ و جلّ حكيم است، تصديق مى كنيم كه همه كارهاى او از روى حكمت است هر چند راز حكيمانه بودن آنها بر ما معلوم نباشد » .
📚 كمال الدين : 482 / 11
@nokteha14
#حدیث_قدسی
مَن طَلَبَنِی وَجَدَنِی وَ مَن وَجَدَنِی عَرَفَنِی وَ مَن عَرَفَنِی عَشَقَنِی وَ مَن عَشَقَنِی عَشَقـــتُهُ وَمَن عَشَقـــتُهُ قَتَلــتُهُ وَ مَن قَتَلـــتُهُ فَعَلیه دِیــتُهُ وَ مَن عَلَیَّه دِیـــتُهُ وَ أَنَا دِیـــتُهُ...
هر کس که مرا طلب کند مرا می یابد و هر کس که مرا یافت مرا می شناسد وکسی که مرا شناخت عاشقشم می شود و کسی که عاشقم شود عاشقش میشوم و کسی که عاشقش شوم او را می کشم(شهیدش می کنم) و کسی که او را بکشم دیه او بر من است و کسی که دیه او بر من است ،خودم خون بهای او می شوم...
📚کلیات احادیث قدسی؛شیخ حرعاملی
@nokteha14
يكي از خوبان و فضلاي با تقوا و اهل معناي حوزه علميه قم ميگفت:
طلبهاي نوجوان بودم و همراه برادر كوچكترم از روستاي خود، براي تحصيل به حوزه علميه قم آمده بوديم. در آن زمان من و برادرم در يكي از حجرههاي مدرسه فيضيه ساكن بوديم.
من از كودكي روضهخواني را از پدرم ياد گرفته بودم و در روستاي خودمان براي مردم نوحه و روضه ميخواندم. اين روضه خوانيها در قم نيز ادامه پيدا كرد و با آنكه طلبهاي مبتدي و نوجوان بودم، بعضيها از اين روضههاي من خوششان آمده بود و مبالغي نيز به من پرداخت ميكردند. من هم با توجه به درآمدهاي روضهخواني و همچنين با توجه به كمكهايي كه پدرمان براي ما ميفرستاد، تصميم گرفته بودم از پول و شهريه حوزه استفاده نكنم.
مدتي گذشت و من يك روز از قصد و نيتم در روضه خواني و از اينكه تا آن زمان براي روضه خواندن پول گرفتهام، بسيار پشيمان و ناراحت شده بودم. احساس ميكردم ديگر نبايد براي روضه خواندن، پولي قبول كنم و فقط و فقط بايد براي امام حسينعليه السلام روضه بخوانم. اين تصميم كه بر گرفته از شور و حال و هواي نوجواني و جواني بود، فوري به اجرا درآمد!
مدتها بعد، براي پدرمان مشكلاتي به وجود آمد و كمكهاي پدرمان نيز رفته رفته كمتر و كمتر شد.
ما به شدت در تنگنا و سختي افتاده بوديم و اوضاع و احوال ما روز به روز سختتر و سختتر ميشد. عاقبت اين مشكلات و سختيها ما را مجبور كرد تا با دعايي خاص به امام زمانعليه السلام متوسل شويم.
ما طلبههايي روستايي و ساده بوديم و اين سادگي سبب شده بود تا ما با آن توسل فقط خوراكيها و چيزهاي مورد نيازمان را بخواهيم. ما با آن سادگي و حال و هواي خاصي كه داشتيم فقط مقداري معين آرد، گوشت، روغن، نمك، قند و اين طور چيزها را از ساحت مقدس امام زمانعليه السلام خواسته بوديم!
من به برادرم كه از من كم سن و سالتر بود تاكيد كرده بودم هيچكس نبايد از اين وضعيت و از اين توسل با خبر شود ما هر روز در و پنجرههاي حجره را ميبستيم و به دعا و توسل مشغول ميشديم.
روزهاي زيادي گذشت و ما هر روز با شكمهاي گرسنه، در خلوت و به دور از چشمهاي دوستان و طلبههاي مدرسه براي دست يافتن به آن احتياجات و خوراكيهابه امام زمان حضرت بقيه الله الاعظمعليه السلام متوسل ميشديم تا اينكه يك روز در حال توسل ديديم در ميزنند!
رفتيم در را باز كرديم. آقايي غريبه و ناآشنا در جلوي حجره ما ايستاده بود. هيچ يك از ما تا آن روز آن آقا را نديده بوديم. محاسني جوگندمي مايل به سفيدي و قيافهاي بسيار مهربان و دلنشين داشت؛ عرق چيني بر سر و عبايي نيز بر دوشش بود.
بعد از سلام و عليك، به يك باره عباي او كنار رفت و ما را به شدت متحير كرد. آن پيرمرد در زير عبايش كيسهاي در دست داشت. در آن، همان خوراكيهايي بود كه ما از امام زمانعليه السلام طلب كرده بوديم! آن پيرمرد آن بنده صالح و با تقواي خدا آن كيسه را به سوي من گرفت و با يك صفا و لبخندي بسيار معنادار و نافذ گفت:
«آدم كه از امام زمانشعليه السلام اين چيزها را كه طلب نميكند... آدم بايد از امام زمانشعليه السلام فقط خود آن حضرت را بخواهد...»
آن پيرمرد، همان حاج آقا فخر تهراني بود و اين چنين شد كه من با حاج آقا فخر آشنا شدم. در آن زمان ايشان هنوز در تهران ساكن بود و فقط براي زيارت حضرت معصومهعليها السلام و مسجد مقدس جمكران به قم رفت و آمد داشت.
@nokteha14
.
#بسیار_زیبـاست ...
❇️ مرحوم آیت الله مجتهدی تهرانی در یکی از جلسات اخلاق بیان کردند :
در دنیا چهار چیز را طلب مکن که آنها را به دست نخواهی آورد ، در حالی که به آنها نیازمندی :
1⃣👈 عالمی که به علمش عمل کند ، ( اگر می خواهی دنبال چنین عالمی بگردی ، نگرد ) که بدون عالم خواهی ماند .
2⃣👈 عملی که بدون هیچ ریایی باشد ( اگر می خواهی دنبال چنین عملی بروی ، نرو ) که بدون عمل خواهی ماند .
3⃣👈 طعامی که هیچ شبهه ای در آن نباشد ، ( اگر می خواهی دنبال چنین مالی بگردی ، نگرد ) که بدون طعام خواهی ماند .
4⃣👈 و دوستی که هیچ عیبی نداشته باشد ، ( اگر می خواهی دنبال چنین دوستی بگردی ، نگرد ) که بدون دوست خواهی ماند .
📚 المواعظ العددیه ، ص 169 .
@nokteha14
✅ابدال
♦️ابدال جمع بَدَل است به معنای جانشین.
گویند ابدال از اولیای الهی هستند و زمین از وجود آنان هیچ گاه خالی نمی ماند و هرگاه یکی از آنان وفات کنند، دیگری به جای او و مقام و منصبش قرار میگیرد.
♦️این اصطلاح در میان عرفا و صوفیه کاربرد داشته است. اما آنچه از روایات اهل تشیّع معلوم میشود به این گروها عمدتاً اطلاق میشود:
1) اوصیاء انبیاء. در کتاب احتجاج خالد بن میثم فارسی آمده به امام رضا (ع) عرض کردم:
«مردم گمان میکنند در زمین ابدال هستند. پس کیستند این ابدال؟» فرمود: «درست میگویند، ابدال همان اوصیاء هستند که خداوند روی زمین بدل انبیاء قرا داد تا این که به محمد (ص) خاتمه داد.»
2) ائمه (ع). از روایت مذکور و دیگر روایات برمی آید که اطلاق به امام میشود و در کتاب بحارالانوار ج27 ص48 بابی است که ابدال منظور ائمه (ع) هستند: «فی انّ الابدال هم الائمه»
3) غیر امام باشد مانند دعای در نیمه رجب در عمل امّ داود از امام صادق (ع) که فرمود: «اللّهمّ صلّ علی الابدال و الاوتاد»؛ «بار خدایا درود فرست بر ابدال و اوتاد»
4) بعضی 30 نفر از یاران امام زمان (ع) را که همیشه همراه او هستند ابدال گفته اند و دلیلشان روایات امام باقر (ع) است که فرمود: «برای صاحب این امر (امام زمان (ع)) حتماً عزلت است و حتماً در این تنهایی است برای او قوت لازم است که در آن زمان به وسیله سی نفر از وحشت و تنهایی بیرون می آید.»
البته در این روایت کلمه ابدال نیامده است.
♦️در مجموع چنین استفاده میشود که اطلاق ابدال، فرد اکمل آن، اوصیاء و انبیاء و امامان هستند و مرتبه نازله، افرادی که دارای همان صفت ابدالی هستند و همیشه روی زمین هستند و یاران قطب عالم امکان این دسته هستند.
♦️ صفت ابدال: عباده بن صامت از پیامبر (ص) روایت کرده که «ابدال 30 نفر هستند بر قلب ابراهیم» (یعنی همانند صفت حضرت ابراهیم(ع))
♦️ در روایت ابن مسعود از پیامبر (ص) است که فرمود: «ابدال بلا را از مردم زمین دور میکنند.»
♦️پیامبر (ص) فرمود: «ابدال راضی به قضاء و شکیبا بر حرام خداوند (خوددار از آلوده شدن به حرام) و خشمگین شوند برای خدا»
♦️پیامبر (ص) فرمود: «عفو میکنند کسانی را که به آنان ظلم کنند، احسان میکنند به آنانی که در حقّشان بدی کنند، مواسات (شاید ایثار معنی شود) میکنند در آنچه که خدا به آنان داده است.»
♦️پیامبر (ص) فرمود: «پیوسته چهل نفر از امّت من هستند که قلبهایشان همانند قلب ابراهیم میباشد. خداوند به وسیله آنان بلاها را از اهل زمین دور میگرداند که به آنان ابدال گفته میشود.» سپس فرمود: «بدانید که اینان هرگز این مقام را از خواندن نماز و گرفتن روزه و صدقه به دست نیاوردند، به وسیله سخاوت و خیرخواهی برای مسلمانان به دست آورند.»
♦️تعداد ابدال: آنچه از کتاب عرفاء و اهل سنّت دربارة تعداد ابدال آمده، در آنها اختلاف بسیاری است: چهل نفر از روایت پیامبر (ص) و امیرالمؤمنین (ع) بر خُلق ابراهیم، سی نفر همانند ابراهیم خلیل، سیصد نفر قلبشان همانند آدم، هفت نفر، دوازده نفر، سیصد و پنجاه و شش نفر.
📚الفبای سلوک؛ استاد سید علی اکبر صداقت
@nokteha14
بی خدمت ابدال کس ابدال نشد
واثق نشد آنکه اهل این حال نشد
درضمن کلاه نمد است این معنی
برسرنرسید هر که پامال نشد
@nokteha14
💠زیارت حضرت حجت (عجل الله)
در هر صبحگاه
اَللّـهُمَّ بَلِّغْ مَوْلاىَ صاحِبَ الزَّمانِ صَلَواتُ اللهِ عَلَيْهِ عَنْ جَميعِ الْمُؤْمِنينَ وَالْمُؤْمِناتِ في مَشارِقِ الاَْرْضِ وَمَغارِبِها، وَبَرِّها وَبَحْرِها وَسَهْلِها وَجَبَلِها، حَيِّهِمْ وَمَيِّتِهِمْ، وَعَنْ والِدِيَّ وَوَُلَْدي وَعَنّي مِنَ الصَّلَواتِ وَالتَّحِيّاتِ زِنَةَ عَرْشِ اللهِ وَمِدادَ كَلِماتِهِ، وَمُنْتَهى رِضاهُ وَعَدَدَ ما اَحْصاهُ كِتابُهُ وأحاط بِهِ عِلْمُهُ، اَللّـهُمَّ اِنّي اُجَدِّدُ لَهُ في هذَا الْيَوْمِ وَفي كُلِّ يَوْم عَهْداً وَعَقْداً وَبَيْعَةً في رَقَبَتي اَللّـهُمَّ كَما شَرَّفْتَني بِهذَا التَّشْريفِ وَفَضَّلْتَنى بِهذِهِ الْفَضيلَةِ وَخَصَصْتَنى بِهذِهِ النِّعْمَةِ، فَصَلِّ عَلى مَوْلايَ وَسَيِّدي صاحِبِ الزَّمانِ، وَاجْعَلْني مِنْ اَنْصارِهِ وأشياعه وَالذّابّينَ عَنْهُ، وَاجْعَلْني مِنَ الْمُسْتَشْهَدينَ بَيْنَ يَدَيْهِ طائِعاً غَيْرَ مُكْرَه فِي الصَّفِّ الَّذي نَعَتَّ اَهْلَهُ في كِتابِكَ فَقُلْتَ: (صَفّاً كَاَنَّهُمْ بُنْيانٌ مَرْصوُصٌ) عَلى طاعَتِكَ وَطاعَةِ رَسُولِكَ وَآلِهِ عليهم السلام، اَللّـهُمَّ هذِهِ بَيْعَةٌ لَهُ في عُنُقي اِلى يَوْمِ الْقِيامَةِ.
@nokteha14
✅هشت نصیحت از امام مجتبی (ع) :
1⃣ بخشش آن است که اما و اگری پیش از آن نباشد ، و منت گذاری درپی آن نیاید.
2⃣ بخشندگی پیش از درخواست از بزرگترین بزرگواریهاست.
3⃣ گناه را با کیفر مداوا مکن و در میان آن دو ، راهی برای عذر خواهی بگذار.
4⃣ شوخی ، هیبت را از بین می برد.
5⃣ انسان ساکت ، بر هیبت و وقار خود میافزاید .
6⃣ آن کس که از او چیزی بخواهند ، آزاد است تا آن زمان که وعده دهد . و برده است ، تا آن زمان که به وعده عمل کند.
7⃣ فرصت زودگذر است ، و به کندی و سختی دوباره به دست میآید .
8⃣ نعمت ها تا زمانی که هستند ناشناختهاند ، و هنگامی که رخت بربستند ، شناخته میشوند .
📚 معاني الأخبار ، ص ۲۵۷ .
@nokteha14
#حدیث_قدسی
امام باقر(ع) نقل کرده که فرموده
آدم عرض کرد:خداوندا شیطان را بمن مسلط ساختی و مثل جریان خون در رگها اورا هم قادر کردی که به بدن من داخل شود .
خداوند فرمود: ای آدم در قبال این کار این امتیاز به تو و فرزندانت دادم که هر کس فکر عمل بد بکند به حساب او نوشته نشود ولی اگر آن عمل بد را انجام داد فقط یک جرم محسوب شود.
لکن اگر کسی نیت به انجام عمل خوب کرد ولی انجام نداد یک ثواب برای آن نیت نوشته شود و اگر آن نیت خوب را عمل کرد ثواب بوی داده میشود.
آدم عرض کرد خداوندا این عنایت را درباره من و فرزندانم زیادتر کن . خداوند فرمود :اگر کسی از فرزندانت گناهی مرتکب شد و از آن توبه کرد من آن گناه را می بخشم. باز هم آدم گفت:خداوندا بیشتر از این عنایت فرما خداوند فرمود: من مهلت توبه را تا دم مرگ داده ام آدم عرض کرد :خداوندا لطف بسیار است و کافی میباشد.
📚کلیات حدیث قدسی ص ۱۶
@nokteha14
در بازار عماره نجف اشرف قبر شیخ خضر شلال قرار دارد.
معروف بود که هر کس برای او فاتحه بخواند یک وعده پلو روزی او میشود.
روزی من از آنجا عبور میکردم، بدون توجه به مطلب یاد شده، برای او فاتحه خواندم.
اتفاقا شب در مدرسه چیزی نداشتم و گرسنه مشغول مطالعه بودم.
بعد از نیمه شب دیدم کسی در میزند، در حجره را باز کردم یکی از محترمین اهل مدرسه بود.
به من گفت امشب استادم آقای شیخ محمد باقر زنجانی را دعوت کرده بودم، برای او غذای خوبی پختهام. اما هر چه منتظر شدم ایشان نیامد. دیگر این وقت از آمدن او مأیوس شدم.
چون دیدم تنها حجرهای که چراغ او روشن است، حجره شماست، لذا مزاحم شدم که بیایید و با هم غذا بخوریم.
به اطاق ایشان رفتم پلو خورشت مفصل و خوشمزهای خوردیم.
من ناگهان به یاد فاتحه خواندن برای شیخ خضر شلال افتادم.
📚«روزنهای به عبودیت فقیهانه» خاطراتی از عالم ربانی مرحوم حاج شیخ ذبیح الله قوچانی
@nokteha14
animation.gif
941.1K
آمرزش والدین با اعمال نیک فرزندان :
پیامبر خدا (صلى الله علیه وآله) فرمود : عیسى
بن مریم (علیه السلام) به قبرى عبور کرد که صاحبش در عذاب بود ، سپس سال بعد به آن قبر عبور کرد در حالى که صاحبش دچار عذاب نبود ، به پروردگار گفت :
سال اوّل از این قبرعبور کردم صاحبش در عذاب بود ، و سال بعد درعذاب نبود . خدا به او وحى فرمود : اى روح الله ! از او فرزندى شایسته به سنّ رشد رسید
که جاده اى را اصلاح کرد ، و یتیمى را پناه داد ،
پس به خاطر عمل فرزندش او را آمرزیدم.
📚مجموعه اى از نکته ها و داستان هاى کتب استاد حسین انصاریان
@nokteha14
حکایتی از مرحوم شیخ حسینعلی نخودکی
به سند معتبر از بعضی علمای مشهد که با ابوی ما دوست و رفیق بودند، شنیدهام که مرحوم شیخ حسنعلی نخودکی یک بار در این قبرستانی که حالا یک گنبد سبزی از آن باقی مانده، ولی قبلاً قبرستان وسیعی بوده، با بعضی از افراد عبور میکردند که به همراهان خود فرموده بودند:
گوش کنید، ببیند از این قبر چه چیزی میشنوید. همراهان ایشان این کار را کرده و شنیده بودند که آن شخصی که در قبر است، میگوید: یک بسته سبزی سه شاهی، یک بسته سبزی سه شاهی،
مرتب این حرف را تکرار میکرد، ایشان فرموده بودند: این یک آقای سبزی فروشی بوده که سبزیهایش را برمیداشته و دور میزده و سبزیفروشی میکرده و همه فکر و ذهنش در دنیا همین بوده؛ حالا آنجا هم همینطور است که یک بسته سبزی سه شاهی!
@nokteha14
#سه_رکن_سلوک_نخودکی_اصفهانی
شیخ حسنعلی درباره راه و روش عرفانی خود در جواب نامه یکی از سادات دزفول می نویسد:
«در طریقه حقیر، خصوصاً نماز خیلی مورد توجه است که هر چه زحمت و توجه است، به نماز معطوف دارید. بدانید که مدار و معیار امر و طریقه ما بر
سه چیز است؛
⬅️شب زنده داری،
⬅️لقمه حلال
⬅️و توجه به نماز، به ویژه نماز اول وقت و حضور قلب در آن».
@nokteha14
💠زیارت حضرت حجت (عجل الله)
در هر صبحگاه
اَللّـهُمَّ بَلِّغْ مَوْلاىَ صاحِبَ الزَّمانِ صَلَواتُ اللهِ عَلَيْهِ عَنْ جَميعِ الْمُؤْمِنينَ وَالْمُؤْمِناتِ في مَشارِقِ الاَْرْضِ وَمَغارِبِها، وَبَرِّها وَبَحْرِها وَسَهْلِها وَجَبَلِها، حَيِّهِمْ وَمَيِّتِهِمْ، وَعَنْ والِدِيَّ وَوَُلَْدي وَعَنّي مِنَ الصَّلَواتِ وَالتَّحِيّاتِ زِنَةَ عَرْشِ اللهِ وَمِدادَ كَلِماتِهِ، وَمُنْتَهى رِضاهُ وَعَدَدَ ما اَحْصاهُ كِتابُهُ وأحاط بِهِ عِلْمُهُ، اَللّـهُمَّ اِنّي اُجَدِّدُ لَهُ في هذَا الْيَوْمِ وَفي كُلِّ يَوْم عَهْداً وَعَقْداً وَبَيْعَةً في رَقَبَتي اَللّـهُمَّ كَما شَرَّفْتَني بِهذَا التَّشْريفِ وَفَضَّلْتَنى بِهذِهِ الْفَضيلَةِ وَخَصَصْتَنى بِهذِهِ النِّعْمَةِ، فَصَلِّ عَلى مَوْلايَ وَسَيِّدي صاحِبِ الزَّمانِ، وَاجْعَلْني مِنْ اَنْصارِهِ وأشياعه وَالذّابّينَ عَنْهُ، وَاجْعَلْني مِنَ الْمُسْتَشْهَدينَ بَيْنَ يَدَيْهِ طائِعاً غَيْرَ مُكْرَه فِي الصَّفِّ الَّذي نَعَتَّ اَهْلَهُ في كِتابِكَ فَقُلْتَ: (صَفّاً كَاَنَّهُمْ بُنْيانٌ مَرْصوُصٌ) عَلى طاعَتِكَ وَطاعَةِ رَسُولِكَ وَآلِهِ عليهم السلام، اَللّـهُمَّ هذِهِ بَيْعَةٌ لَهُ في عُنُقي اِلى يَوْمِ الْقِيامَةِ.
@nokteha14
✅نکته ای بسیار مهم،ساده اما در خور توجه⬇️
هویّت و ساختار انسانی عطشناک دیده شدن و محبوب واقع شدن است.
شهرت، محبوبیت ،معروفیت و میل به تمجید در جبلّت انسان توسط خدای تبارک و تعالی قرار گرفته است.
اما نکته ای که در این روزگار آن را می بینم خلط موضوع و مبداء این میل و تنزل آن به چیز دیگری است.
می نویسیم تا تمجید شویم، عکس می گیریم تا دیگران لایکمان کنند و تازه لایک می کنند که ما هم لایکشان کنیم،درس می خوانیم تا مدرک بگیریم دیگران دهانشان از مدرک های چشم پرکن ما آب بیفتد،حرف می زنیم ، مشاعره می کنیم،قرآن حفظ می کنیم تا خودمان را به صدر حافظان جهانی قرآن و شعر توان یک ضبط صوت و یا کامپیوتر برسانیم و یا اصلا قرآن را برعکس بخوانیم،زبان می خوانیم و لهجه بریتیش و امریکن رو به اختلاف قرائت تجویدی مثل 14 قرائت مختلف قرآن که بعضی حفظند حفظ می کنیم و مثل درمانده ها منتظر موقعیتی هستیم که کسی یک لغت بلغور کند و ما آن را به رخ این و آن بکشیم توجه نداریم یک پیرمرد کشاورز دهاتی در کنج ایالت های آمریکا لهجه اش از ما بهتر و به قولی نِیتیو تر است ،بعضی ها هم که برای بیشتر دیده شدن به یک زبان اکتفا نمی کنند
بازیگران و هنرمندان و دانشمندان و حتی بعضا متصدیان دینی مردم ما از کنج خانه و احوالات شخصیشان و تغییر زاویه ی آن و نشان دادن با این بودن و با آن بودن مان دنبال اعتباری نهانی می گردند.
خیلی ها هم سودای این دارند که بگویند ما با فلان نفر دیشب در فلان جا فلان جسله را داشتیم که یا او مقامی دولتی بوده و یا اهل مال و مکنتی و یا یکی از این سلبریتی ها و یا ورزشکار و در موارد وخیمی که دیده شده خود را به عرفا و اهل مقامات چسپاندن با یک عکس و اینکه استاد ما می فرمود....
👇
ای انسان یک لحظه با خویش اندیشه کن در آن لؤلؤ درخشان غيب الغيوبي که از زبان كسي صادر شد كه حضور و شهرت و هستي اش در پيكره ي اشياء جاري و ساري است آنجا كه فرمود :خانه ی ای که در آن قرآن خوانده می شود در آسمان مثل ستاره ها برای ملکوتیان می درخشد.
فطرت انسان مفطور به عطش به شهرت هست اما شهرت در میان اهل باطن، امام زمان،ابدال،اولیاء ،ملکوتیان ،اهل بیت عصمت و طهارت،انبیاء و خود خدای تبارک و تعالی
این چه وانفسایی است که ما برای خود راه انداخته ایم و در دایره ی به به چه چه دیگران در حال اختناق خفگی هستیم تا آنجا که اگر کسی موقعیت دیده شدن مضاعف نیافته باشد خودش را به هر خفت و خواری بزند تا بتواند از این میان شهرتی و یا دیده شدنی برای باطن عطشناکش بیابد و اگر نیافت دچار غم و افسردگی عدم جذاب بودن و دیده شدن و ...باشد
خودت را قبول کن به عنوان خلیفه ی الهی به عنوان کسی که در پهنه ی هستی تمام ملکوت منتظر است تو قدمی از میانه ی این کثرات بردری و شهیر عوالم ناسوت و لاهوت گردی...
پیرمردی اهل صفا می گفت اگر کسی اهل ذکر و قرآن شد در میان ملائکه می گویند فلانی را خبر دارید اهل ذکر شده است و منتظرند ببینند او چه می کند و براي او دعا و استغفار مي نمايند
دلا معاش چنان کن که گر بلغزد پای فرشته ات به دو دست دعا نگه دارد
ما بازیگران بازی ملکوت و حقیقت و باطن عالم هستیم، اما هزار و صد افسوس گرفتار مشتی کف روی آب و خوش افتادن به احوالات نفس دیگران شده ایم...
این را یقین کنیم اگر کسی اهل توحید و ذکر و باطن و کسب رضایت ولی الله و الله گشت از ملک تا ملکوتش برنامه و دلیل و تعریف خودش را خواهد داشت،درس می خواند،استاد می بیند دوستی می کند ،قرآن حفظ می کند،زبان می خواند و حتی رنگ چایی اش عوض خواهد شد و برایش توجیه خواهد یافت ... و هزار و صد و یک امر دیگر اما برای شهرت در میان ملکوتیان و آسمانیان و انطباق حقیقتش بر صراط مستقیم و مقام ولایت...
هرچند که اگرصاحبان عالم اهلش بیابند به او می فهمانند که شهیر شدن در ملکوت هم پرده ای از شرک درمیانه دارد و فقط و فقط برای خدا بودن و از مخلَصین گشتن امری است دیگر که برای اوحدی از آسمانیان رخ خواهد داد...
والله این گرفتاری ها و معطلی ها و گدایی ها مقام ما نیست ....
خود را از توهمات و خیالات دیگران بِرهان و بر ساحل اقیانوس بیکران حقیقت و حق بنشین و لختی بعد مسافر سُفن نجات شو و سیر اکناف آسمان ها کن...
#خیالات
#شهرت
@nokteha14
📚نهج البلاغه حکمت 40
و درود خدا بر او فرمود: زبان عاقل در پشت قلب اوست، و قلب احمق در پشت زبانش قرار دارد.
(اين از سخنان ارزشمند و شگفتي آور است، كه عاقل زبانش را بدون مشورت و فكر و سنجش رها نمي ساز، اما احمق هرچه بر زبانش آيد مي گويد بدون فكر و دقت، پس زبان عاقل از قلب او و قلب احمق از زبان او فرمان مي گيرد).
👈مولی الموحدین امیرالمومنین علی علیه السلام.
@nokteha14