📍 پدری که استاد بود
🔰 خانهی ما سه اتاق داشت. دو اتاق از آنِ پدر بود: یک اتاق نسبتاً بزرگ برای میهمانها، و یک اتاق هم برای مطالعه و غذا خوردن و استراحت؛ شبیه حجرهی طلّاب. ما هم همگی یک اتاق داشتیم: چهار برادر و چهار خواهر، با مادر!
🔹 در مواردی که مادر میهمان یا روضه داشت، ناگزیر بودیم بیرون خانه بمانیم! در اتاق مخصوص پدر، میزی به درازا و پهنای ۸۰ در ۴۰ بود. پدر در سمت طول میز چهارزانو مینشست، ما هم هر دو کنار یکدیگر در یک سمت عرض آن مینشستیم.
🔆 بهخاطر هیبت و جدّیّت پدر در اثنای درس و مذاکره، من و برادرم بر سر اینکه کدام دورتر از پدر بنشینیم، با هم کشمکش داشتیم!
📌 بیشک این تندی و خشم پدر هرچند جنبههای منفی داشت، امّا منکر جنبههای مثبت آن نمیتوانم بشوم؛ زیرا این سختگیری ما را منضبط بار آورد و از انحرافاتی که برای برخی فرزندان روحانیّون به علّت عدم توجّه به آنها پیش میآمد، به دور داشت.
👌 یکی دیگر از اثرات آن نیز این بود که من توانستم ادبیات عرب و دورهی سطح فقه و اصول را در پنج سال و نیم به پایان برسانم.
📔 بخشی از خاطرات دوران جوانی و مبارزات آقا به نقل از کتاب «خون دلی که لعل شد»
#امام_خامنه_ای
@nomov_ir
نگاهی به عید قربان - رهبر معظم انقلاب.mp3
2.72M
🔰نگاهی به #عید_قربان
🎙حضرت امام خامنهای
🌷ضمن آرزوی قبولی طاعات و عبادات مؤمنین عزیز، عید سعید قربان را تبریک و تهنیت عرض میکنیم.
@nomov_ir
هدایت شده از ندای پاک فطرت
1260-14010417.mp3
29.77M
🎧 گوش دهیم.
🎙به مناسبت عید سعید قربان
🔹️عید قربان، معنای حقیقی قربانی
⏰ 60 دقیقه
🗓 تاریخ: 1401/04/17
🔢 شماره فایل: 1260
📤حجم فایل: 28 مگابایت
▶️ پیوند دریافت:
http://dl.nedayepakefetrat.ir/Sound/1260-14010417.mp3
#عید_قربان
#قربانی_حقیقی
#قربانی_نفس
💠کانال ندای پاک فطرت
🆔 @nedayepakefetrat
🔹شهید استاد مرتضی مطهری🔹
🔸یک عامل تربیتیِ بیبدیل!🔸
#جهاد هم خودش یك عامل تربیتی است كه #جانشین_نمی_پذیرد؛ یعنی امكان ندارد كه یك مؤمنِ مسلمانِ جهاد رفته و یك مؤمنِ مسلمانِ جهاد ندیده، از نظر روحیه یك جور باشند.
انسان در شرایطی قرار بگیرد - ما كه قرار نگرفته ایم و نمی دانیم اگر در آن شرایط قرار بگیریم چه از آب در می آید- كه با كسی روبروست و او به روی وی اسلحه كشیده، در لحظه ای باید تصمیم بگیرد، شور ایمانی اش چنان ثابت و پابرجا باشد كه در آن لحظۀ مرگ، خودش را به خاطر دین و ایمانش در كام اژدهای مرگ بیندازد. كاری كه از این عامل [برای تربیت نفس انسان] ساخته است، از عاملهای [تربیتی] دیگر ساخته نیست.
حدیثی از پیغمبر اكرم در این زمینه هست (در سنن ابی داود) كه واقعا #اعجاز است. می فرماید:
مَنْ لَمْ یَغْزُ وَ لَمْ یُحَدِّثْ نَفْسَهُ بِغَزْوٍ ماتَ عَلی شُعْبَةٍ مِنَ النِّفاقِ.
مسلمانی كه غزو نكرده باشد (غزو همان جهاد است) یا لااقل در دلش #حدیث_نفس غزو نداشته باشد، اگر بمیرد در یك شعبه ای از نفاق مرده است، یعنی خالی از یك نوع نفاق نیست. البته این از آن نفاقهای غیر مستشعر است كه خود آدم هم نمی داند منافق است ولی واقعا منافق است.
📝(تعلیم و تربیت در اسلام/ ص 268)
@nomov_ir
📍 نظارت بر درس خواندن
🔰 پدرم بر درس خواندن ما به طور مستمر نظارت میکرد. ما را گاه با تشویق و گاه با تندی، به آن ترغیب میکرد.
🔸 من همیشه تسلیم روش پدر و مجری خواست او بودم. هرگاه در مورد درسی که میخواندم، اظهار نظر میکردم، پدرم خیلی خوشحال میشد و به من که چهارده پانزده ساله بودم، میگفت: تو مجتهدی و قدرت استنباط داری.
📌 با برادرم مباحثه میکردم. پس از مباحثه، پدرم ما را به اتاق خود میخواند، از ما پرسش میکرد و آنچه را نتوانسته بودیم بفهمیم، برایمان توضیح میداد.
📔 بخشی از خاطرات دوران جوانی و مبارزات آقا به نقل از کتاب «خون دلی که لعل شد»
#امام_خامنه_ای
#تحصیل
@nomov_ir
3273-20190806154352153.mp3
23.67M
🔰سلسله مباحث #فلسفه_اخلاق_توحیدی
🎙 #استاد_فیاض_بخش
#جلسه_شانزدهم
📍رابطه اخلاق و اعتقادات در مکاتب مختلف اخلاقی
🔖 هدیه پیامبر در شب معراج از سوی پروردگار بر امت خاتم
🔖 انس با نماز؛ کمک به تقرب الهی
🔖 تمامی دستورات عملی در نماز هست.
🔖 تاسّی شیعیان به ملائکه در عرضه ولایت
🔖 ثبت تمامی اسامی شیعیان امام علی علیهالسلام در صحیفه النور
@nomov_ir
🔰تلاش و اقدام برای تشکیل #دولت_اسلامی از روز اول شروع شد؛
منتها افت و خیز داشته؛ پیشرفت و عقبگرد داشته؛ در جاهایی موفق بودیم، در برههیی موفق نبودیم.
🔹بعضی از ماها وسط راه پایمان لغزید؛
🔹بعضی از ماها در اصل هدف مردد شدیم؛ 🔹بعضی از ماها نتوانستیم خود را نگه داریم؛ دلبستهی به رفتارهای طاغوتی شدیم .
✅يقيناً اگر مزاحم هائى كه حالا مىشمارم، وجود نداشت، رسيدن به اين هدف، زمان زيادى نمىخواست؛ شايد در طول #پنج سال، #ده سال يك گروه متشكل قوى مىتوانستند اين اهداف را برآورده كنند؛
منتها در سر راه انسان موانع وجود دارد.
⚠️اين #موانع چه بودند؟
ما دو نوع موانع داشتيم:
يكى موانع درونى، يكى موانع بيرونى
🔳موانع درونى، #ضعفها است؛
▪️ضعفهاى فكرى است،
▪️ضعفهاى عقلانى است،
▪️راحتطلبى است،
▪️آسانگرائى است،
▪️آسانپندارى است. آسانپندارى هم مثل آسانگيرى و سهلانگارى است.
▪️گريز از چالش هم يكى از ضعفهاى درونى ما است.
▪️يكى ديگر از ضعفهاى درونى عبارت است از تربيتهاى اجتماعىِ موجود و عادتهاى تاريخى كه اينها در ما ملت ايران در آغاز انقلاب بود.
▪️#خشم و #شهوتهاى بىمهار و تربيت نشده، دلبستگى به عادات و عقايد خرافىِ ميراثى و بدفهميدن دستور دين جزو ضعفهاى درونى است.
🎙بیانات در در ديدار اساتيد و دانشجويان دانشگاههاى شيراز در تاریخ 14/ 02/ 1387
#دولت_اسلامی
@nomov_ir
بررسی حجیت قرائات مختلف_ استاد مفیدی.mp3
40.26M
🔰 بررسی حجیت قرائات مختلف
🎙استاد مفیدی
✍️این صوت، فشرده و محصّل چندین سال تحقیقات آیت الله حسین مفیدی -از شاگردان مرحوم آیت الله العظمی بهجت (ره) - پیرامون بحث #تعدد_قرائات است.
#علمی
#اصول_فقه
📤 پیوند دریافت در پایگاه:
http://dl.nomov.ir/elmi/tahghigh/e-w-41.mp3
@nomov_ir
⚔️ سوغات غرب، به زور سر نیزه | تبیین تاریخی توطئه «کشف حجاب» براساس بیانات حضرت آیت الله خامنهای
✳️ استعمارگران برای آنکه در کشورهای تحت تسلط و نفوذ خود، زمینههای مقاومت و ایستادگی را از بین برده و استیلایی همهجانبه یابند، به «نابودی هویت، فرهنگ و سنتهای ملتها» پرداختند و وقتی «از قرنهای شانزده و هفده که وارد سرزمینهای شرق- از جمله سرزمینهای اسلامی- شدند، برای اینکه بتوانند کاملا کمند اسارت را به دست و پای این ملتها ببندند و اسیرشان بکنند، شروع کردند آنها را نسبت به گذشتهی خود، نسبت به داشتههای خود، نسبت به مذهب خود، نسبت به آداب خود و نسبت به لباس خود بدبین کردن... یعنی دینش را، اخلاقش را، لباسش را، خطش را، گذشتهاش را و مفاخرش را کنار بگذارد و فراموش بکند، اما فرهنگ غربی، آداب غربی، رسوم غربی، تفکر غربی و روش و منش غربی را بپذیرد!»
این مطلب را می توانید از پیوند رو به رو (https://khl.ink/f/37147) یا از تصاویر زیر بخوانید ⬇️
🌱 @Khamenei_Reyhaneh
4_406825169202446997.pdf
3.53M
📚#کتاب ناب و خواندنی «مهر تابناک» ، بررسی احوالات عرفانی و دستورات اخلاقی و سلوکی عارف بزرگ قرن، سید علی آقا قاضی رحمت الله علیه
✍️علامه طهرانی(ره)
#آیت_الله_قاضی (ره)
#اخلاق
#معنویت
📤 پیوند دریافت در پایگاه:
http://dl.nomov.ir/tazkiei/t-637.pdf
@nomov_ir