eitaa logo
🕋 ⚘قرآن و اهل بیت(علیهم السلام)⚘غزه کربلا ⚘اللهم عجل لولیک الفرج ⚘⚘⚘
112 دنبال‌کننده
12.7هزار عکس
2.6هزار ویدیو
52 فایل
🕋بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ اللَّهُ لَا إِلَهَ إِلَّا هُوَ الْحَيُّ الْقَيُّومُ لَا تَأْخُذُهُ سِنَةٌ وَلَا نَوْمٌ لَهُ مَا فِي السَّمَاوَاتِ سلام قران وسخنان اهل بیت علیهم السلام بهار دلهاست. اللهم‌ عجل لولیک الفرج نشرمطالب صدقه جاریه
مشاهده در ایتا
دانلود
🕋 *بسم رب المهدي(عليه السلام)* ♨️ياد دوست💚 🔸«كسى كه چيزى را دوست بدارد ياد آن ورد زبانش شود. » ۱ مهم ترين نشانه دوستى و عشق حضرت مهدى عليه السلام اوست كه هميشه و همه جا همراه محب است. وقت خواب و بيدارى، وقت كار و استراحت. عاشق مهدى عليه السلام تا صداى اذان مى شنود براى وصال معشوق دست به دعا به سمت آسمان بلند كرده و در وقت بارش باران عاجزانه از خداوند ظهور معشوق غريب كه در غيبت به سر مى برد را مى خواهد. «يا صاحب الزمان» ذكر زبانش شده و نور قلبش. 🔻علامه سيد على آقا قاضى، همواره در حالت ايستاده و نشسته و در تغيير از حالتى به حالت ديگر كلمه ى «يا صاحب الزمان» را بر زبان جارى مى ساخت.۲ 🔻آيت الله سيد عبدالكريم كشميرى، مى فرمود: روزى يك ساعت با حضرت خلوت كنيد، در جاى خلوت زيارت آل ياسين بخوانيد. زياد «يا صاحب الزمان ادركنى»، «يا صاحب الزمان اغثنى» بگوييد تا رفاقت با حضرت زياد شود. 🔻آيت الله ناصرى،مى فرمايند: در هر مشكل و در هر حال «يابن الحسن» گفتن را فراموش نكنيد. 🔸كه فراموشى و غفلت از ياد دوست بزرگ ترين گناه براى عاشق است كه ياد نه كار زبان است نه فعاليّت فكر كه اول از معشوق سرزند، پس هر آن لحظه كه به ياد امام زمانت نور گرفتى بدان در همان لحظه امام به ياد توست. 🔸«مرا ياد كنيد تا شما را ياد كنم. » ۳ و خدا مى داند كه ياد امام چه آثار و بركاتى دارد كه اين همه سفارش در آيات و روايات به اين ياد شيرين، با هدفى خاص مطرح گشته است كه فرمود: «ياد مهدى از قلوب مؤمنين غايب نمى گردد.»۴ 🍃دمى كان بگذرد بى ياد رويت 🍃 از آن دم بى شمار استغفر الله 📚۱. ميزان الحكمه، ج ۴، ص ۱۸۶۰. ۲.عطش، ص ۲۵۹. ۳. بقره/ ۱۵۲. ۴. كمال الدين، ج ۲، ص ۳۶۸. 📗برگرفته از کتاب در هوای او،ص۱۶۹ و ۱۷۰ صاحب الزمان 💚اللهم صل على محمد و ال محمد وعجل فرجهم
🕋بسم‌الله الرحمن الرحیم *احادیث زیبا درباره امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف و فرج* 💐حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف: اَكثِروا الدُّعاءَ بِتَعجِیل الفَرَجِ فَاِنَّ ذلِكَ فَرَجُكُم. *برای تعجیل در ظهور من زیاد دعا کنید که خود فَرَج و نجات شما است*. 📚کمال‌الدین، ج ٢، ص ٤٨٥ 💐مولی امیرالمؤمنین علیه‌السلام: اِنتَظِروا الفَرَجَ وَلا تَیأسُوا مِن رَوحِ الله. *همواره در انتظار فرج (و ظهور صاحب‌الزمان علیه‌السلام) باشید و یأس و ناامیدی از رحمت خدا به خود راه مدهید.* 📚بحار، ج ١٥، ص ١٢٣ 💐پیامبرگرامی اسلام صلی‌الله علیه و آله و سلم: مَن اَنكَرَ القائِمَ مِن وُلدی أَثناءَ غَیبَتِهِ ماتَ میتَةً جاهِلیةً. *کسی که قائم (مهدی) را که از فرزندان من است در دوران غیبتش مُنکِر شود، بر حالت جاهلیت قبل از اسلام از دنیا خواهد رفت.* 📚منتخب‌الاثر، ص ٢٢٩ 💐امام جعفرصادق علیه‌السلام: لَو لَمْ یبْقَ منَ الدُّنیا اِلاَّ یومٌ واحِدٌ لَطَوّلَ اللهُ ذلِكَ الیومَ حَتّی یخرُجَ قائمُنا أَهْلَ البَیت. *اگر از عمر دنیا تنها یک روز مانده باشد خداوند آن روز را آنقدر طولانی می‌کند تا قائم ما اهل بیت علیه‌السلام ظهور یابد* 📚منتخب‌الاثر، ص ٢٥
💚🕋بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ 💚به نام خداوند رحمتگر مهربان 💚إِنَّمَا وَلِيُّكُمُ اللَّهُ وَرَسُولُهُ وَالَّذِينَ آمَنُوا 💚 الَّذِينَ يُقِيمُونَ الصَّلَاةَ وَيُؤْتُونَ الزَّكَاةَ وَهُمْ رَاكِعُونَ ﴿۵۵﴾ 💚ولى شما تنها خدا و پيامبر اوست و كسانى كه ايمان آورده‏ اند همان كسانى كه نماز برپا مى دارند و در حال ركوع زكات مى‏ دهند (۵۵) 💚وَمَنْ يَتَوَلَّ اللَّهَ وَرَسُولَهُ وَالَّذِينَ آمَنُوا فَإِنَّ حِزْبَ اللَّهِ هُمُ الْغَالِبُونَ ﴿۵۶﴾ 💚و هر كس خدا و پيامبر او و كسانى را كه ايمان آورده‏ اند ولى خود بداند [پيروز است چرا كه] حزب خدا همان پيروزمندانند (۵۶) سوره ۵: المائدة 💚یاعلی مدد 💚برو ای گدای مسکین درخانه علی زن 💚که نگین پادشاهی دهد از کرم گدا را ⚘💚الحمدلله رب العالمین بعدد ما احاطه به علمه 🍀 اَللّهُــمَّ عَجـِّـل لِوَلیِّــکَ الفَــــرَج 🍀 ⚘💚کانال سائلی الحسین ⚘ ایتا @noor114
بسم‌الله الرحمن الرحیم قطعا پيش از شما سنتهايى [بوده و] سپرى شده است پس در زمين بگرديد و بنگريد كه فرجام تكذيب ‏كنندگان چگونه بوده است (۱۳۷) هَذَا بَيَانٌ لِلنَّاسِ وَهُدًى وَمَوْعِظَةٌ لِلْمُتَّقِينَ ﴿۱۳۸﴾ اين [قرآن] براى مردم بيانى و براى پرهيزگاران رهنمود و اندرزى است (۱۳۸) وَلَا تَهِنُوا وَلَا تَحْزَنُوا وَأَنْتُمُ الْأَعْلَوْنَ إِنْ كُنْتُمْ مُؤْمِنِينَ ﴿۱۳۹﴾ و اگر مؤمنيد سستى مكنيد و غمگين مشويد كه شما برتريد (۱۳۹)
💚*هوالله الخالق هو الجمیل* *پروردگار زیبایی که همه زیبایی ها را آفرید،* *حجاب را برای زن پسندید،* *ای زن به تو از فاطمه اینگونه خطاب است* *ارزنده ترین زینت زن حفظ حجاب است* 🌿🌸🌿🌸🌿🌸🌿
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
بسم‌الله الرحمن الرحیم 10649.امام حسن عليه السلام ـ زماني كه فرزندان و برادر زادگانش را فرا خواند ـفرمود : اى فرزندانم و فرزندان برادرم ! شما خردسالان قوميد و زود است كه بزرگ ديگران شويد ، دانش بياموزيد . هر كدامتان توان حفظش را ندارد ، آن را بنويسد و در خانه اش نگه دارد . 10650.امام صادق عليه السلام : لقمان گفت : پسرم! اگر در كودكى ادب آموزى ، در بزرگسالى با آن بهره ببرى . 10651.امام كاظم عليه السلام : بازيگوشى (شيطنت) پسر در دوران كودكى پسنديده است ، براى اين كه در بزرگسالى بردبار شود . [5] 10652.امام عسكرى عليه السلام : جسارت فرزند بر پدر در دوران كودكى اش ، موجب نافرمانى در بزرگ سالى اش مى شود. 10649.الإمامُ الحسنُ عليه السلام ـ لمّا دَعا بَنيهِ و بَني أخيهِ ـ: إنَّكُم صِغارُ قَومٍ و يوشَكُ أن تَكونوا كِبارَ قَومٍ آخَرينَ فَتَعَلَّموا العِلمَ ، فَمَن لَم يَستَطِع مِنكُم أن يَحفَظَهُ فَليَكتُبهُ و ليَضَعهُ في بَيتِهِ . [1] 10650.الإمامُ الصّادقُ عليه السلام : قالَ لُقمانُ : يا بُنيَّ إن تَأدَّبتَ صَغيرا انتَفَعتَ بِهِ كَبيرا . [2] 10651.الإمامُ الكاظمُ عليه السلام : تُستَحَبُّ عَرامَةُ الغُلامِ في صِغَرِهِ لِيَكُونَ حَليما في كِبَرِهِ . [3] 10652.الإمامُ العسكريُّ عليه السلام : جُرأةُ الوَلَدِ عَلى والِدِهِ في صِغَرِهِ تَدعوا إلَى العُقوقِ في كِبَرِهِ . [4] (انظر) الوالد و الولد : باب 4149. الأدب : باب 67، 68 . [1] منية المريد : 340 . [2] گفتار فلسفى : 2 / 274 . [3] كتاب من لا يحضره الفقيه : 3/493/ 4748 . [4] تحف العقول : 489 . [5] بازى در رشد كودك، نقش مهمى دارد و بازى براى كودك جدى ترين موضوع حيات است. واژه بازى براى بزرگسالان مساوى وقت گذرانى، بطالت، غفلت و ... است كه مانع تكامل و تعالى مى گردد اما در مورد كودك بستر رشد و تكامل اوست. دوران بازى كودك دوران تعطيلى تكاملى نيست بلكه دوران شكوفايى استعدادهاى او از طريق بازى است. از اين رو توصيه شده كه به كودكان خود اجازه بازى دهيد و كودكى كه بازيگوش باشد، در بزرگسالى خوش فهم و حليم مى گردد. حديث دوم نشانگر نقش اساسى بازى در رشد و تعالى شخصيتى انسان است. كودكى كه كودكىِ خود را به وسيله بازى ارضاء نكرده باشد، در بزرگسالى رفتارهاى كودكانه از او سر مى زند. «كودك صفتى» از نا بهنجارى هايى است كه برخى افراد در سنين جوانى و بزرگسالى به آن مبتلا هستند. يكى از علل اين نا بهنجارى ارضاء نشدن كودكى در دوران كودكى است و ارضاء شدن كودكى به وسيله بازى صورت مى گيرد. نام کتاب : ميزان الحكمه نویسنده : المحمدي الري شهري، الشيخ محمد    جلد : 6  صفحه : 257
♦️ا‌ینجا ایران نیست و ونزوئلاست! 🔹‌جالب است، آقای رئیسی بیشتر به کشورهایی سفر میکند که حاج‌قاسم قبلا دل های مردم آنجا را فتح کرده، و چقدر زیباست تقارن میدان با دیپلماسی. 👇🌷🕊 @shohaday_shahr_Taqank
🕋بسم‌الله الرحمن الرحیم 💚حديث امام على عليه السلام: 🌱🌸قرآن بهار دلهاست. 💚قرآن بیاموزید،زیرا قرآن بهار دلهاست، 💚و از روشنایى آن درمان خواهید، زیرا درمان سینه هاست.  💚امير المؤمنين على بن ابيطالب عليه السّلام 💚تَعَلَّمُوا اَلْقُرْآنَ فَإِنَّهُ رَبِيعُ اَلْقُلُوبِ 💚وَ اِسْتَشْفُوا بِنُورِهِ فَإِنَّهُ شِفَاءُ اَلصُّدُور 💚قرآن بیاموزید،زیرا قرآن بهار دلهاست، 💚و از روشنایى آن درمان خواهید زیرا درمان سینه هاست. منبع : غرر الحکم و درر الکلم، ج 1، ص 142 💚اللهم صل على محمد 💚 وآل محمد وعجل فرجهم
🕋بسم‌الله الرحمن الرحیم نشانه های متقین 📗«وقفوا اسماعهم علی العلم النافع لهم » پرهيزكاران   گوش جان خود را به دانشی که برایشان سودمند است سپرده اند. (وقف کرده اند.) خطبه متقین موضوع: بایدها و نبایدهای شنیدنی! امیرالمومنین عوِّدْ اُذُنـَكَ حُسْنَ الاِسْتِماعِ وَ لا تُصغِ اِلى ما لا یَزیدُ فى صَلاحِكَ استِماعُهُ فَاِنَّ ذلِكَ یُصدِئُ الْقُلوبَ وَ یوجِبُ الْمَذامَّ. گوش خود را به شنیدن خوبی ها عادت بده و به آنچه كه به صلاح و درستى تو نمی افزاید گوش مسپار، زیرا این كار، دل‏ ها را زنگار می زند و موجب سرزنش می‏ شود. منبع : غررالحكم، ح 6234
هدایت شده از قاسم روانبخش
🌹«دحوالارض، نسیم رحمت الهی» 🔴امشب شب «دحوالارض» و فردا بیست و پنجم ذی‌القعده، روز «دحوالارض» و روز گسترش یافتن زمین از محل خانه کعبه است که برای اهل معنی و صاحبان سير و سلوك، يكى از روزهای مهم سال است لذا ضمن گرامیداشت این شب و روز بزرگ، به نکاتی اشاره می کنیم؛ ♦️فرصت‌های ویژه معنوی در زندگی بشر، نعمت‌های مغتنمی هستند که جسم و روح انسان را نوازش داده و موجبات شادمانی و آرامش بشریت در دنیا و آخرت می‌شوند؛ چنانچه رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) فرمودند: «انَّ لِرَبِّکُمْ فی ایامِ دَهْرِکُمْ نََفَحاتٌ فَتَعَرَّضُوا لَها»: *«همانا در طول زندگی شما، نسیم‌های رحمتی از سوی پروردگارتان می‌وزد؛ پس به هوش باشید تا خود را در معرض آن‌ها قرار دهید»* (کافی، ج٣، ص٢١٢) ♦️بی‌شک یکی از این نسیم‌های رحمت الهی در طول سال، شب و روز دحوالارض است که برای اهل مراقبت اهمیت ویژه‌ای داشته و دارد، ولی متأسفانه کمتر مورد توجه عامه مردم قرار گرفته و بسیاری از مؤمنین به دلیل عدم آگاهی و شناخت لازم نسبت به این هدیه بزرگ الهی، خود را از این فرصت طلایی محروم می‌نمایند؛ لذا بر آن شدیم که در این مجال کوتاه در حد امکان از «دحوالارض» و عظمت و اعمال و احکام آن سخن بگوئیم؛ *✍️ دحوالارض، زمانی است که خداوند به جهان خاکی، حیات بخشیده و زمین را از زیر کعبه گسترانیده و پس از آنکه تمام سطح کره زمین به مدت طولانی در زیر آب فرو رفته بود، حضرت حق، اراده نمود تا کره زمین را برای زندگی انسان و سایر موجودات مهیا نماید؛ از این رو، بخش‌هایی از زمین، شروع به خشک شدن نمود تا کم کم به شکل امروزین درآمد و طبق روایات اسلامی، اولین نقطه‌ای که از زیر آب سر برآورد، مکان کعبه شریف و بیت‌اللّه الحرام بود که مفسران، آیه ٣٠ سوره نازعات «وَالْأَرْضَ بَعْدَ ذَٰلِكَ دَحَاهَا» را به همین واقعه تفسیر نموده‌اند و همچنین بر همین اساس شهر مكه را «اُمُّ‌ الْقُرا» يعنی مادر همه آبادی‌ها دانسته‌اند.* ✅ البته گذشته از واقعه دحوالارض، رویدادهای بزرگ دیگری نیز بر شرافت این شب و روز افزوده است که در روایات به چند مورد از آنها اشاره شده است: ⬅️ روز میلاد شیخ الانبیاء حضرت ابراهیم (ع)؛ ⬅️ روز میلاد حضرت عیسی مسیح (ع)؛ ⬅️ روز ساخت کعبه توسط حضرت ابراهیم و اسماعیل (ع) به همراهی حضرت جبرئیل (ع) و نصب سنگ حَجَرالاَسود؛ ⬅️ خروج رسول اکرم (ص) از مدینه به همراه هزاران نفر به سوی مکه، به قصد حجت‌الوداع؛ ⬅️ روز قیام قائم آل محمد (عج) طبق برخی روایات؛ ✍️ همچنین در این روز پرفضیلت، اعمال ويژه‌ای در روایات توصیه شده است که عبارتند از: 1️⃣ احیاء و شب زنده‌داری در شب دحوالارض که برابر با عبادت صد سال است؛ 2️⃣ روزه گرفتن در روز دحوالارض که از چهار روزی است که در تمام سال به فضیلت روزه گرفتن، ممتاز است و در روایت آمده که هر کس این روز را روزه بدارد، روزه‌اش کفاره هفتاد سال می‌باشد؛ 3️⃣ غسل روز دحوالارض که بسیار فضیلت دارد؛ 4️⃣ خواندن دو رکعت نماز در وقت چاشت (اول بالا آمدن آفتاب) که در هر رکعت بعد از «حمد»، پنج مرتبه سوره «الشمس» خوانده و بعد از سلام نماز بگوید: «لاحَوْلَ وَلا قُوَّةَ إِلا بِاللَّهِ الْعَلِیِّ الْعَظِیمِ»، سپس دعا کند و بخواند «یَا مُقِیلَ الْعَثَرَاتِ أَقِلْنِی عَثْرَتِی یَا مُجِیبَ الدَّعَوَاتِ أَجِبْ دَعْوَتِی یَا سَامِعَ الْأَصْوَاتِ اسْمَعْ صَوْتِی وَ ارْحَمْنِی وَ تَجَاوَزْ عَنْ سَیِّئَاتِی وَ مَا عِنْدِی یَا ذَا الْجَلالِ وَ الْإِکْرَامِ» 5️⃣ خواندن دعایی است که شیخ در «مصباح» فرموده: «اللَّهُمَّ دَاحِیَ الْکَعْبَةِ وَ فَالِقَ الْحَبَّةِ...»؛ که انشاالله با مراجعه به کتاب شریف مفاتیح‌الجنان، این دعا را به صورت کامل بخوانید؛ 6️⃣ به‌جا آوردن زیارت حضرت رضا (علیه السلام) که یکی از بهترین و با فضیلت‌ترین اعمال مستحبی در این روز است. 🔆همچنین در روایات آمده که در این شب و روز، هزار هزار رحمت الهی نازل می‌شود و اگر در آن، گروهی به ذكر خدا بپردازند، خداوند حاجتشان را پيش از آن‌كه متفرق شوند برآورده می‌سازد. «انشاالله» *مفاتیح الجنان، اعمال ماه ذی‌القعده http://eitaa.com/joinchat/2315059211Cdc06065a5f
هدایت شده از سید انقلابی البرز
✳️ بسم الله الرحمن الرحیم ✳️ 🌹🌹مسجد المهدی (عج) سه راه رجایی شهر - کوی کارمندان جنوبی کرج در راستای فعالیتهای فرهنگی ؛ عقیدتی و اجتماعی خویش ویژه برادران و خواهران گرامی برگزار می نماید : ✅✅برگزاری سلسله جلسات هفتگی مباحث خانواده و سبک زندگی ؛ تربیت فرزند ؛ مهدویت ؛ معارف اسلامی ؛ اخلاق اسلامی واحادیث اهل بیت عصمت و طهارت (سلام الله علیهم اجمعین) و بصیرت افزایی ⬅️⬅️سخنران : جناب آقای دکتر فرید نجف نیا معاون محترم اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان البرز 🔷زمان : چهارشنبه ها - همزمان با اقامه نماز مغرب و عشاء 🔷مکان : کرج - سه راه رجایی شهر - کوی کارمندان جنوبی - کوچه ولیعصر (عج) ۶ - مسجد المهدی (عج) ♻️ با نشر حداکثری این خبر و اطلاع رسانی از طریق پیام رسانهای در اختیار و حضور ؛ در ترویج فرهنگ و معارف اسلامی سهیم باشیم. واحد فرهنگی مسجدالمهدی(عج) سه راه رجایی شهر کرج
🌺اللهم صل على محمد وآل محمد وعجل فرجهم والعن وأهلك أعدائهم
🌹🌹🌹 🌹🌹 🌹 ‍ 🕋بسم اللّـــه الرحمن الرحيم 🌴⚘اسمائ الحسنی⚘🌴 هـــو الله ⚘۞ الرحمن ⚘۞ الرحيم ⚘۞ الملك ⚘۞ القدوس⚘ ۞ السلام⚘ ۞ المؤمن⚘ ۞ المهيمن⚘ ۞ العزيز ⚘۞ الجبار ⚘۞ المتكبر⚘ ۞ الخالق⚘ ۞ البارئ ⚘۞ المصور⚘ ۞ الغفار ⚘۞ القهار ⚘۞ الوهاب ⚘۞ الرزاق⚘ ۞ الفتاح⚘ ۞ العليم⚘ ۞ القابض⚘ ۞ الباسط ⚘۞ الخافض ⚘۞ الرافع⚘ ۞ المعز⚘ ۞ المذل⚘ ۞ السميع ⚘۞ البصير ⚘۞ الحكم ⚘۞ العدل اللطيف⚘ ۞ الخبير⚘ ۞ الحليم⚘ ۞ العظيم⚘ ۞ الغفور⚘ ۞ الشكور⚘ ۞ العلي⚘ ۞ الكبير ⚘۞ الحفيظ⚘ ۞ المقيت ⚘۞ الحسيب⚘ ۞ الجليل ۞ الكريم ۞ الرقيب⚘ ۞ المجيب ⚘۞ الواسع ⚘۞ الحكيم⚘ ۞ الودود⚘ ۞ المجيد ⚘۞ الباعث ⚘۞ الشهيد⚘ ۞ الحق ⚘۞ الوكيل ⚘۞ القوي⚘ ۞ المتين ⚘۞ الولي⚘ ۞ الحميد ⚘۞ المحصي ⚘۞ المبدئ⚘ ۞ المعيد⚘ ۞ المحيي⚘ ۞ المميت⚘ ⚘۞ الحي⚘ ۞ القيوم ⚘۞ الواجد⚘ ۞ الماجد⚘ ۞ الواحد⚘ ۞ الأحد⚘ ۞ الصمد ⚘۞ القادر⚘ ۞ المقتدر ⚘۞ المقدم⚘ ۞ المؤخر⚘ ۞ الأول⚘ ۞ الآخر⚘ ۞ الظاهر ⚘۞ الباطن ⚘۞ الوالي⚘ المتعالي⚘ ۞ البر ⚘۞ التواب⚘ ۞ المنتقم ⚘۞ العفو ⚘۞ الرئوف⚘ ۞ مالك الملك ⚘۞ ذو الجلال⚘ ۞ والإكرام ⚘۞ المقسط ⚘۞ الجامع ⚘۞ الغني⚘ ۞ المغني ⚘۞ المانع⚘ ۞ الضار ⚘۞ النافع⚘ ۞ النور ⚘۞ الهادي ⚘۞ البديع ⚘۞ الباقي ⚘۞ الوارث ⚘۞ الرشيد ⚘۞ الصبور⚘ 🕊🕊🕊🕊🕊🕊🕊🕊🕊🕊 ❤️۹۹ اسم الله تعالی❤️ 🌹نشر صدقه جاریه🌹 🌺🍃🌺 🌹🌺🍃 الحمدلله رب العالمین 🌹🍃🌺  ⚘💚اللهم صلی علی محمد وال محمد و عجل فرجهم
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨ ✨ ⭕️امام علی (ع) چگونه مردم را به برقراری رابطه دوستی و محبت و دوری از قطع رابطه توصیه می نماید؟ 🔹 (ع) در بخشی از نامه ۴۷ (وصیتنامه حضرت) مى فرمايد: «وَ عَلَيْكُمْ بِالتَّوَاصُلِ وَ التَّبَاذُلِ؛ و بر شما لازم است و محبّت و بذل و بخشش را فراموش نكنيد»، سپس مى افزايد: «وَ إِيَّاكُمْ وَ التَّدَابُرَ وَ التَّقَاطُعَ؛ و بر حذر باشيد از اينكه به يكديگر پشت كنيد و رابطه خود را با هم قطع نماييد». «تواصل» از ريشه «وصل»، هرگونه ارتباط و پيوند معنوى و مادى و عقلانى و عاطفى را شامل مى شود و «تباذل» از ريشه بذل، از قبيل ذكر خاص بعد از عام است؛ زيرا يكى از طرق پيوند افراد جامعه با يكديگر بذل كمك هاى مادى به افرادى است كه به هر دليل نيازمند شده اند. «تدابر» از ريشه «دبر» (بر وزن عبد) به معناى پشت كردن به هم و قهر كردن و دشمنى با يكديگر نمودن و «تقاطع» به معناى هرگونه قطع رابطه است، و اين دو واژه به عكس دو واژه اوّل از قبيل ذكر خاص بعد از عام است؛ زيرا تدابر به معناى جدايى كامل است و تقاطع هر نوع قطع پيوند را شامل مى شود. 🔹مسأله پيوندهاى دوستى و محبّت كه گاه با زبان، و از طريق ملاقات و امثال آن انجام مى شود، در اسلام بسيار مهم است؛ همانگونه كه بى محبتى ها و جدايى ها و قطع پيوندها منفور است. احاديث بسيارى در نكوهش هجران و جدايى در منابع معتبر روايى ما آمده كه گاه پشت انسان را مى لرزاند. در حديثى كه مرحوم كلينى در كتاب كافى از امام صادق (ع) از رسول خدا (ص) نقل كرده است مى خوانيم: «هرگاه دو مسلمان از هم قهر كنند و سه روز بگذرد و آشتى نكنند، اگر در آن حال از دنيا بروند خارج از اسلام خواهند بود، و ولايت و پيوند اخوت اسلامى در ميان آنها قطع مى شود و به هنگام آشتى كردن، هر كدام پيشى گيرد او در قيامت براى رفتن به بهشت پيشى خواهد گرفت». [۱] 🔹همچنین امام صادق (ع) می‌فرماید: «هنگامى كه دو مسلمان از هم قهر كنند ابليس پيوسته شادى مى كند؛ ولى هنگامى كه با هم آشتى كنند زانوهاى خود را به هم مى كوبد و پيوندهاى جسمى او [گويا] از هم جدا مى شود و فرياد مى زند: واى بر من از اين مصيبتى كه دامنم را گرفت». [۲] حتى در آنجا نيز كه كسى خودش را مظلوم، و طرف مقابل را ظالم بداند، بايد براى برقرارى آشتى و از ميان رفتن مظالم تلاش كند، چنانكه در حديث ديگرى در كتاب «كافى» آمده است كه امام صادق (ع) فرمود:  «هر گاه دو نفر با هم قهر كنند، يكى از آن دو مستحق لعن است و اى بسا هر دو مستحق باشند، راوى از امام (ع) سؤال مى كند: فدايت شوم ظالم بايد مستحق لعن باشد، مظلوم چرا؟ فرمود: به سبب آن است كه برادرش را به آشتى [معقولانه] دعوت نمى كند». [۳] اشاره به اينكه بايد به صورت منطقى و مسالمت آميز مشكل خود را با يكديگر حل كنند. پی نوشت‌ها؛ [۱] الكافی، كلينى، دار الكتب الإسلامية، چ چهارم، ج ۲، ص ۳۴۵ [۲] همان، ص ۳۴۶ [۳] همان، ص ۳۴۴ 📕پيام امام اميرالمومنين(ع)‏، مكارم شيرازى، ناصر، دارالكتب الاسلامية‏، چ اول‏، ج ۱۰، ص ۲۸۱ منبع: وبسایت آیت الله العظمی مکارم (بخش آئین رحمت) @tabyinchannel
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨ ✨ ⭕️مهدویت؛ کلید آمادگی جهان (بخش دوم و پایانی) 🔸آمادگی‌ برای‌ یعنی، اشتیاق‌ مؤمنانه‌ به‌  و ناامیدی از هرچه غیرخدایی است. اشکالی در قابلیت بی‌نهایت فرستادگان‌ الهی و ائمه‌ معصومین علیهم‌ السلام در هدایت بشریت و سامان دادن به امور جهان نبوده، بلکه عدم‌ آمادگی‌ بشریت مانع از بهره‌مندی انسان ها از فیوضات و برکات الهی شده است. بر این اساس، تا زمانی که بشریت آمادگی ظهور و اقامه حکومت اسلامی در سراسر دنیا را نیابد، همچنان در فراق آن دولت کریمه و آرمانی خواهد سوخت.  💠گمشده بزرگ پیش از ظهور 🔹امام صادق (ع) در روایتی دلیل‌ نامگذاری‌ (عج) را اینگونه بیان می‌کنند: «إِذَا قَامَ الْقَائِمُ دَعَا النَّاسَ إِلَى الْإِسْلَامِ جَدِيداً وَ هَدَاهُمْ إِلَى أَمْرٍ قَدْ دَثَرَ وَ ضَلَّ عَنْهُ الْجُمْهُورُ وَ إِنَّمَا سُمِّيَ الْمَهْدِيُّ مَهْدِيّاً لِأَنَّهُ يُهْدَى إِلَى أَمْرٍ مَضْلُولٍ عَنْه‏؛ [۱] هنگامى كه (عج) قيام كند، مردم را به سوی اسلام جديدى دعوت خواهد كرد و مردم را به امورى می‌طلبد كه در نزد بسیاری كهنه شده است، و او از آن جهت نامیده شده كه مردم را به سوی چیزی که از آن گمراه شده اند هدایت می‌کند». تفاوت جاهلیت قبل از اسلام، با گمراهی‌ای که قبل از ظهور (عج) روی می‌دهد، در این است که جهالت اول، جهالت و دوری از اصل اسلام بود، ولی جهالت‌ قبل‌ از ظهور، جهل‌ در فهم‌ «حقیقت‌ اسلام» است. 🔹به عبارت دیگر، با این که اسلام وجود دارد و بسیاری خود را مسلمان می‌نامند، اما به دلیل جهالت نسبت به «اسلام ناب»، و چگونگی تحقق همه جانبه آن، عطش بشریت به سوی جهانی عاری از گمراهی، برطرف نشده است. اینجاست که بشر برای درمان پریشانی دنیای خود، منتظر کسی هستند که بتواند انواع معضلات و پیچیدگی های امور جهان را با هدایتی الهی برطرف کرده و به سامان برساند. چرا که تدبیرها برای سامان دادن به مشکلات جهان به در بسته خورده است، و تنها با هدایت‌ الهی و تبعیت‌ از ولی‌ خداست که می‌توان بر مشکلات متعدد جهان فائق آمد؛ چنانکه این گونه ندا سر میدهیم: «أَيْنَ الْمُنْتَظَرُ لِإِقامَةِ الْأَمْتِ وَالْعِوَجِ؛ [۲] کجاست آن‌که برای راست نمودن انحراف و کجی به انتظار اویند». 💠بلوغ و شکوفایی علم 🔹با اینکه در دوران کنونی، علم به سرعت پیش می‌رود، اما هنوز زوایای‌ بسیاری‌ از علوم، مخفی مانده است، و همین امر باعث شده با وجود پیشرفت نسبی در حوزه هایی مثل تکنولوژی و صنعت، در حوزه‌ های‌ اساسی مانند دین‌شناسی و انسان‌ شناسی و مدیریت جهان بشری و رشد روحی، جوامع هنوز اندر خم یک کوچه مانده و با مشکلات‌ فراوانی دست به گریبان باشند. یکی دیگر از زوایای قابلیت‌ها و فیوضات (عج)، باز کردن‌ گره‌های‌ کور و ناشناخته در مسیر هدایت و تعالی بشر است؛ چنان که امام صادق (ع) دلیل این نامگذاری آن حضرت به «مهدی» را اینگونه بیان میکنند: «لِأَنَّهُ يُهْدَى إِلَى كُلِّ أَمْرٍ خَفِي‏؛ [۳] زيرا براى هر امر پوشيده‏‌ا‌ى راهنمايى شده است‏». از این روایت نیز اینگونه برمی‌آید، اموری که بر دیگران پوشیده است و راهکار آن را نمی‌دانند، (عج) با درایت و بصیرتِ برآمده از اسلام، حل خواهد نمود. 💠نزدیکی به افق وجودی حضرت مهدی (عج) 🔹چه از نظر فردی و چه از نظر اجتماعی، بشریت باید سنخیت و مشابهتی با وجود مقدس (عج) بیابد، تا آمادگی‌ کمک به آن‌ حضرت در تشکیل جهان آرمانی را داشته باشد؛ مثل این که لااقل غالب مردم جهان از هرگونه راه حل های بشری، برای رهایی از مشکلات جهان ناامید شوند و به نوعی منتظر راهی الهی برای برون رفت از گرفتاری‌ها باشند. این فضا، در راستای همان چیزی است که همه فرستادگان ‌الهی و ائمه ‌معصومین علیهم‌ السلام برای اقامه حق و دین خدا در پی آن بودند و با اشاره به ، در واقع، ایجاد چنین آمادگی در عصر (عج) را نوید داده اند. پی نوشت‌ها؛ [۱]إعلام الورى بأعلام الهدى(فضل‌بن‌حسن‌طبرسی) ص۴۶۱ [۲] مفاتیح الجنان، دعای ندبه [۳] الغيبة (للطوسی)، كتاب الغيبة للحجة، ص۴۷۱ نویسنده: محسن رفیعی وردنجانی منبع: وبسایت رهروان ولایت @tabyinchannel
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨ ✨ ⭕️موانع فهم قرآن (بخش دوم و پایانی) خدای سبحان درباره‌ منكران قرآن خطاب به رسول اکرم (ص) می‌فرمايد «وَ إِذا قَرَأْتَ الْقُرْآنَ جَعَلْنا بَيْنَكَ وَ بَيْنَ الَّذِينَ لا يُؤْمِنُونَ بِالْآخِرَةِ حِجاباً مَسْتُوراً؛ [اسراء، ۴۵] وقتی كه تو قرآن را قرائت می‌کنی، ما بين تو و بين كسانی كه ايمان به آخرت ندارند، حجاب و پرده‌ پنهان و مستوری قرار می‌دهیم». اكنون اين پرسش مطرح می‌شود كه چگونه ممكن است هنگام قرائت قرآن، كه نور محض است، حجاب و تاريكی رخ بدهد؟ اين حجاب چگونه حجابی است و برای چه ايجاد می‌شود؟ 💠حجاب دل، گناه و خودبينی 🔹گناه، حجاب است و تار و پودهای پرده‌ حجاب، خودبينی است كه هيچ حجابی بدتر از آن نيست. امام موسی کاظم (ع) چنين فرمود: «لَيسَ بَينَهُ و بَينَ خَلقِهِ حِجابٌ غَيرَ خَلقِهِ، احتَجَبَ بِغَيرِ حِجابٍ مَحجوبٍ، و استَتَرَ بِغَيرِ سِترٍ مَستورٍ؛ [۱] ميان او و آفريدگانش حجابى جز خود آنان وجود ندارد؛ او در پرده است، بى آن كه پرده اى در كار باشد و مستور است بى آن كه پوششى در ميان باشد». اگر حجابی در ميان است، همان «خودبينی» خلق است و اگر پرده‌ای آويخته باشد، همان غرور مخلوق است‌. «ميان عاشق و معشوق هيچ حايل نيست ؛ تو خود حجاب خودی حافظ از ميان برخيز». 🔹انسان هر اندازه كه در تار و پود «خودبينی» واقع شود، از «خدابينی» محروم است و با انبيای الهی نيز شهود و حضوری ندارد، و از ره آورد آنان و از سخنان وحی به اندازه‌ خودبينی خود محروم خواهد بود. اگر انسان سخن رسول الله (ص) را نمی‌شنود و قرآن را نمی‌فهمد، بايد بداند كه در «حجاب گناه» است و ميزان نفهميدنش به مقدار حجابش بستگی دارد. هر چه بيشتر در دنيا و گناهان خود غوطه‌ور باشد، به همان اندازه از فهم قرآن در حجاب است، و هر اندازه از شهوت حيوانی لذّت می‌برد، از لذّت قرآنی محروم ميشود؛ زيرا فرمود: «فَلَمَّا زاغُوا أَزاغَ اللهُ قُلُوبَهُمْ؛[صف، ۵] هنگامی كه آنها از حق منحرف شدند». «ثُمَّ انْصَرَفُوا صَرَفَ اللهُ قُلُوبَهُمْ؛ [توبه، ۱۲۷] سپس [مخفيانه از حضور پيامبر] بازمى‌گردند. خدا دلهايشان را [از حق‌] برگرداند، زيرا آنان گروهى هستند كه نمى‌فهمند.». 🔹بنابراين، قرآن در حجاب نيست و پرده‌ای ندارد، ابهامی ندارد كه ديگران آياتش را نفهمند، بلكه «كافران» و «دنياطلبانند» كه در حجاب  خودبينی گرفتارند و به همين جهت نمی‌توانند بيرون از خود را بفهمند، و هر چه را كه با خودبينی و دنياطلبی و لذّت گرايی آنان نسازد، نمی‌توانند آن را بفهمند. خدای سبحان درباره‌ محرومان از انديشيدن در قرآن می‌فرمايد: «أَ فَلا يَتَدَبَّرُونَ الْقُرْآنَ أَمْ عَلى قُلُوبٍ أَقْفالُها؛ [محمد(ص)، ۲۴] آیا آنها در قرآن تدبّر نمی‌کنند، یا بر دلهایشان قفل نهاده شده است؟!». معلوم ميشود دل هم قفل دارد، و اگر دلی قفل شد، همانند چشمی كه بسته باشد، نه توانايی ديدن نور را دارد و نه می‌تواند در پرتو آن نور چيزهای ديگر را ببيند. برای فهم آيات خود، قلب باز و سينه‌ای گشاده را لازم می‌داند: «فَمَنْ يُرِدِ اللهُ أَنْ يَهْدِيَهُ يَشْرَحْ صَدْرَهُ لِلْإِسْلامِ؛ [انعام، ۱۲۵] آن كس را كه خدا بخواهد هدايت كند، سينه‌اش را برای (پذيرش) اسلام، گشاده می‌سازد»، 🔹زيرا در متن قرآن پيچيدگی و ابهام نيست، اگر مشكلی هست، قلب انسانهاست كه قفل و مانع دارد. خدای سبحان به رسول خود می‌فرمايد: به اينان بگو اگر چه من از جنبه نبوّت قرآن را دريافت كرده‌ام، ولی در تلاوت و تفهيم كردن آن، از راه بحث و استدلال و تعقل و برهان و بينّه با شما سخن می‌گويم و اگر شما فطرت خود را دفن نكرده باشيد و در گناهان غوطه ور نشده باشيد، می‌توانيد با ايمان و عمل صالح، آيات الهی را به روشنی دريابيد. «قُلْ إِنَّما أَنَا بَشَرٌ مِثْلُكُمْ يُوحى إِلَيَّ أَنَّما إِلهُكُمْ إِلهٌ واحِدٌ فَمَنْ كانَ يَرْجُوا لِقاءَ رَبِّهِ فَلْيَعْمَلْ عَمَلاً صالِحاً وَ لا يُشْرِكْ بِعِبادَةِ رَبِّهِ أَحَداً؛[کهف، ۱۱۰] بگو: من فقط بشری هستم مثل شما؛ (امتيازم اين است كه) به من وحی می‌شود كه خدای شما، خدای يگانه است؛ پس هر كه به لقای پروردگارش اميد دارد، بايد كاری شايسته انجام دهد، و هيچ كس را در عبادت پروردگارش شريك نكند». پی نوشت‌ها [۱] توحيد صدوق، ص ۱۷۹ 📕قرآن در قرآن (آیت الله جوادی آملی) منبع: وبسایت مرکز مطالعات و پاسخ‌گویی به شبهات حوزه علمیه قم @tabyinchannel