📚دنباله ی تفسیر ایه ۱۶۹آل عمران
قسمت دوم۰۰۰۰۰
۱۱- در قیامت، شهید سلاح به دست، با لباس رزم و بوى خوش به صحنه مى آید و فرشتگان به او درود مى فرستند.
۱۲- امامان ما شهید شدند. بسیارى از انبیا و رهروان و پیروان آنان نیز شهید شدند. «وکایّن من نبىّ قاتل معه ربّیّون کثیرا» «یقتلون النبیین بغیر حق»
۱۳- حضرت على (ع) با داشتن ده ها فضیلت اختصاصى، تنها وقتى که در آستانه شهادت قرار گرفت فرمود: «فزت و ربّ الکعبة» او اوّل کسى بود که ایمان آورد، جاى پیامبر خوابید، برادر پیامبر شد، تنها خانه او به مسجد پیامبر درب داشت، پدر امامان و همسر زهرا (س) بود. بتشکن بود، ضربت روز خندق او، از عبادت ثقلین افضل شد. امّا در هیچ یک از موارد مذکور نفرمود: «فُزت»
۱۴- على (ع) مى فرمود: قسم به خدایى که جان فرزند ابوطالب در دست اوست، تحمّل هزار ضربه شمشیر در راه خدا، آسان تر از مرگ در رختخواب است.
۱۵- على (ع) در جنگ احد ناراحت بود که چرا به شهادت نرسیده است تا اینکه مژده شهادت در آینده را از پیامبر اسلام دریافت نمود.
۱۶- شهید مطهرى در کتاب حماسه حسینى مى نویسد: سخاوتمند، هنرمند و عالم؛مال، هنر و علم خود را که بخشى از وجود اوست جاودانه مى کند، امّا شهید، خودش را جاودانه مى کند.
۱۷- در عالم حیوانات نیز گوسفندِ مرده بى ارزش است، گوسفندى که به سوى قبله و با نام خدا ذبح شود، ارزش دارد.
۱۸- همان گونه که کور، مفهوم بینایى را درک نمى کند، زندگان دنیا حیات شهدا را درک نمى کنند.
۱۹- وقتى انفاق مال در راه خدا، قابلیّت رشد تا هفتصد برابر و بیشتر را دارد، دادن خون و جان، در راه خدا چگونه است؟
👈پیام ها🔹🔹:
♦️۱- شهادت، پایان زندگى نیست، آغاز حیات است. بسیارى از زندگان مرده اند، ولى کشتگان راه خدا زنده اند. «بل أحیاءٌ»
♦️۲- شهادت، باختن و از دست دادن نیست؛ بلکه یافتن و به دست آوردن است. «بل أحیاء... یرزقون»
♦️۳- کشته شدن، آنگاه ارزشمند است که در راه خدا باشد. «قتلوا فى سبیل اللَّه»
♦️۴- تصوّر هلاکت و یا خسارت براى شهید، تفکّرى انحرافى است که باید اصلاح شود. «لا تحسبنّ»
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
قطعات
#لغت_شناسی_قرآن_کریم_
#بیست_و_هفتمین_لغت
🔹اَداء: در قرآن مجید برای ردّ امانت و دادن حق به کار رفته،
مثل «اِنَّ اللّه یَأْمُرُکُمْ اَنْ تُؤَدُّوا الاَْماناتِ اِلی اَهْلِها» (۵۸ / نساء)،
یعنی: خدا به شما امر میکند که امانتها را به صاحب آن برگردانید
. «فَمَنْ عُفِیَ لَهُ مِنْ اَخیهِ شَیْئٌی فَاتِّباعٌ بِالْمَعْرُوفِ وَ اَداءٌ اِلَیْهِ بِاِحْسانِ» (۱۷۸/بقره)،
یعنی: پس اگر کسی از ناحیه برادر (دینی) خود مورد عفو قرار گیرد (و حکم قصاص او تبدیل به خونبها گردد) باید از راه پسندیده پیروی کند (و در طرز پرداخت دیه حال پرداخت کننده را در نظر بگیرد)
تا قاتل نیز به نیکی دیه را به ولی مقتول بپردازد (و در آن مسامحه نکند).
آیه درباره دیه (خونبها) است که در مقابل عفو از قصاص داده میشود و سبب اصلی آن قتل است. این کلمه با مشتقات آن ۶ بار در قرآن آمده است.
4_5855115020970493493.mp3
3.23M
🔵 سخنران:
♻️ حجت الاسلام #محرابیان
#یاامام_زمان_خودت_رامیخوام...
✿💚لـبـیـک یـامـهدۍ(عج)💚✿
🔻ظهور بسیار نزدیک است
🔹
4_5848105720242765978.mp3
510K
#ختم_قرآن📖
💐تلاوت روزانه یک صفحه از قرآن کریم💐
"صفحه #۷۳ کلام الله مجید"
#فایل_صوتی
#یک_نکته_تفسیری_از_آیاتی_که_امروز_قرائت_کردیم
[سوره آل عمران آیه ۱۷۷]
🔸اشاره👇
إِنَّ اَلَّذِینَ اِشْتَرَوُا اَلْکُفْرَ بِالْإِیْمٰانِ لَنْ یَضُرُّوا اَللّٰهَ شَیْئاً وَ لَهُمْ عَذٰابٌ أَلِیمٌ (۱۷۷)
قطعاً کسانی که ایمان را با کفر معامله کردند، هرگز به خداوند ضرری نمی رسانند و برای آنان عذاب دردناکی است.
🔹نکته ها👇
در قرآن مسأله ی خرید و فروش و سود و زیان سرمایه عمر، بارها تکرار شده است. قرآن، دنیا را بازار میداند و مردم را فروشنده و عقاید و اعمال انسان را در طول عمر، کالای این بازار. در این بازار، فروش اجباری است ولی انتخاب مشتری با انسان است. یعنی ما نمی توانیم آنچه را داریم، از قدرت و عمل و عقیده رها بگذاریم، ولی میتوانیم مسیر عقاید و کردار را سودبخش یا زیان آور قرار دهیم.
در قرآن از عدّه ای ستایش شده که جان خود را با خدا معامله میکنند و در عوض بهشت و رضوان میگیرند، و از عدّه ای انتقاد شده که بخاطر انحراف و انتخاب سوء یا سودی نمی برند؛ «فَمٰا رَبِحَتْ تِجٰارَتُهُمْ» [۱] و یا دچار خسارت میشوند؛ «إِنَّ الْإِنْسٰانَ لَفِی خُسْرٍ» و در بعضی از آیات همچون آیه ی فوق، کسانی که ایمان خود را با کفر معامله میکنند، تحقیر میشوند و در مقابل به مؤمنان دلداری داده میشود که ارتداد آنها، به خدا و راه خدا هیچ ضرری نمی زند.
🔸پیام ها👇
♦️۱ سرمایه اصلی انسان، ایمان و یا زمینههای فطری ایمان است. «اشْتَرَوُا الْکُفْرَ بِالْإِیْمٰانِ»
♦️۲ در یک انقلاب عقیدتی و فرهنگی، از ریزشهای جزئی نگران مباشید. «اشْتَرَوُا الْکُفْرَ» ، «لَنْ یَضُرُّوا اللّٰهَ»
---------------
[۱]: ۱). بقره، ۱۶.
#لغت_شناسی_قرآن_کریم_
#بیست_و_هشتمین_لغت
🔹اِذْ: ظرف زمانی ماضی است و از گذشته خبر میدهد.
🔸این کلمه ۲۷۳ بار در قرآن کریم ذکر شده است🔸
👇مثالهای قرآنی👇
«وَ اِذْ اَخَذْنا میثاقَ بَنی اِسْرائیلَ» (۸۳ / بقره)، یعنی: و (به یاد آورید) زمانی را که از بنی اسرائیل پیمان گرفتیم
🌼🍃🌼🍃
🌼از امام رضا(عليه السلام) سوال شد
#بهترين بندگان خدا چه کسانی هستند فرمودند:
✔️کسانی هستند که وقتی کارهای نيک انجام
می دهند، خوشحال می شوند،
و زمانی که کارهای بد انجام می دهند،
طلب مغفرت می کنند،
و زمانی که به آنها نعمتی عطا می شود، شکرگزارند،
و هنگامی که گرفتار می شوند، صبر می کنند،
و زمانی که خشمگین می شوند، عفو می کنند.
📚 تحف العقول؛ صفحه۳۳٢
🌹ولادت با سعادت ولی نعمتمان را به قطب عالم امکان امام زمان عج تبریک عرض میکنیم🌺🌲🌺