─┅─═ঊঈ🌺ঊঈ═─┅─
نکته ها🔻تفسیرنور☀️
⤵️با آنكه براى كلمه ى «عفو»، چند معنا بیان شده است: حدّ وسط و میانه، قبول عذر خطاكار و بخشودن او، آسان گرفتن كارها، ولى ظاهراً در این آیه، معناى اوّل مراد است.
🌳«خُذ العفو»، به معناى عفو را تحت اختیار و كنترل خود داشتن و به جا استفاده نمودن است،
لذا در بعضى موارد باید قاطعانه برخورد كرد،
«و لاتأخذكم بهما رأفة فى دین اللّه»
🌳 چنانكه «اعرض عن الجاهلین» به معناى آزاد و رها نمودن جاهلان و دشمنان نیست، بلكه مراد با آنان نبودن و میل به آنان نداشتن است، امّا گاهى موعظه، تذكّر و یا برخورد با آنان لازم است. «فاعرض عنهم و عظهم»
🌳این آیه با تمام سادگى و فشردگى، همه ى اصول اخلاقى را در بر دارد.
▪️هم اخلاق فردى «عفو»،
▫️ اخلاق اجتماعى «وأمر بالعُرف»،
▪️هم با دوست «عفو»،
▫️هم با دشمن «أعرض»،
▪️ هم زبانى «وأمر»،
▫️هم عملى «أعرض»،
▪️هم مثبت «خُذ»،
▫️هم منفى «أعرض»،
▪️هم براى رهبر،
▫️ هم براى امّت،
▪️هم براى آن زمان
▫️و هم براى این زمان.
🌲چنانكه امام صادق علیه السلام فرمودند: در قرآن آیه هاى جامع تر از این آیه در مكارم الاخلاق نیست.
🌲البتّه شكّى نیست كه عفو، در مسائل شخصى است،
نه در حقّ النّاس و بیت المال.
🔸وقتى این آیه نازل شد، پیامبر صلى الله علیه وآله از جبرئیل توضیح و شیوه ى عمل به این آیه را درخواست كرد.
🏜جبرئیل پیام آورد كه
🔸 «تَعفُو عمّن ظلمك،
🔸تُعطى مَن حَرمك،
🔸تَصِل مَن قطعك»،
✨ از كسى كه به تو ظلم كرده در گذر، به كسى كه تو را محروم كرده عطا كن و با كسى كه با تو قطع رابطه كرده است، ارتباط برقرار كن.
🏘سراسر این سوره، دعوت به اعتدال است، با تعبیرهاى گوناگون.
🔹اعتدال در حقوق (آیه 29)،
🔹در مصرف (آیه 31)،
🔹در زینت (آیه 32)،
🔹در عبادت (آیه 56)،
🔹در خانه سازى (آیه 74)،
🔹در اقتصاد (آیه 85)
🔹و نسبت به شیوه ى اجراى حقّ وعدالت در امّت حضرت موسى علیه السلام
و امّت حضرت محمّد صلى الله علیه وآله در آیات 157 و181
نكات ارزشمندى آمده است.
─┅─═ঊঈ🌺ঊঈ═─┅─
پيام ها⚡️📨✨✨
🌸🍃 همواره باید راه میانه واعتدال را پیشه كرد. «خذ العفو»
🌸🍃تكلیف باید به اندازه ى طاقت باشد، نه بیشتر. «خذ العفو» (اگر «عفو» به معناى حدّ وسط باشد)
🌸🍃تنها خوب بودن كافى نیست، باید در جامعه خوبى ها را ترویج كرد و سفارش نمود. «وأمر بالعرف»
🌸🍃 مخاطب آیه تنها پیامبر نیست، هر مسلمان و هر مبلّغ ومصلح اجتماعى باید با لجوجان و جاهلان یاوه گو، برخوردى اعراض آمیز داشته و در برابر توهین و تهمتها چشم پوشى و صبر كند، نه آنكه درگیر و گلاویز شود. «و اعرض...»
🌸🍃 هم باید به معروف امر كرد و هم شیوه ى امر كردن، باید معروف و پسندیده باشد. «و أمر بالعُرف»
🌸🍃 مراد از جاهلان، نابخردان است، نه بى سوادان. «واعرض عن الجاهلین» در فرهنگ قرآن و و روایات، معمولاً جهل در برابر عقل است، چنانكه در روایات عنوان «العقل و الجهل» داریم.
7-🌸🍃در شیوه ى اعراض و عفو و گذشت، نباید به خواسته و گفته ى جاهلان كه بر خلاف مصلحت است توجّه كنیم، بلكه باید محكم و استوار ایستاد. «اعرض عن الجاهلین»
#تفسیر_تمثیلی_سوره_یوسف 5⃣
🌼🍃عطر برای استفاده است ،
برای استعمال است ،
برای این نیست که روی طاقچه یا توی جیب بگذاریم ،
عطر برای این است که باز کنیم و به تن بزنیم ،
به جامه بزنیم ،
... تا فضا معطر شود ، عطر آگین شود .
📚 قران هم دقیقاً شبیه عطر است ،
🔸برای استعمال است ،
🔸 برای استفاده است ،
🔸 برای بکار بستن است ،
🌾👈 مثل مشک می ماند ،
چه فایده دارد که مشک را در شیشه کنید
یا در جیب خودتان بگذارید فایده ندارد .
🌸🍃 قران هم همینطور است در طاقچه باشد چه فایده دارد؟
یا اصلا در حافظه باشد ،
یا کسی حافظ کل قران باشد ؛
‼️ حجاج بن یوسف ثقفی حافظ کل قران بود !
‼️ هشتادو سه نفر از سپاهیان یزید حافظ کل قران بودند!
🚫 فایده ای ندارد .🚫
✅ مثل گرانبها ترین عطر در شیشه آنهم در جیب شما۰۰۰۰۰۰۰
چه فایده ای دارد ؟
❎ قران باید بیاید در گفتار شما ،
در کردار شما ،
حتی در پوشش شما
باید این آیات دیده شود .
🔰مولوی می گوید :
مشک رابر تن بزن ، بر جان بمال
مشک چه بود ، نام پاک ذو الجلال
✨✨✨✨✨✨✨
🆔@noor133Qoran
https://eitaa.com/noor133Qoran/18180
l🔉 اعراف آیه۲۰۱و۲۰۲.mp3
2.51M
🍃بسم الله الرحمن الرحیم
🍃الحمدالله رب العالمین
🎧 #تفسیر_صوتی_آیه_201_202
#سوره_اعراف حجة الاسلام قرائتي
🌸
┅═══🍃✼⭐️✼🍃═══┅
⏮سوره 7. اعراف آيه 201, 202
آيه🔻
⤵️إِنَّ الَّذِينَ اتَّقَوْاْ إِذَا مَسَّهُمْ طَئِفٌ مِّنَ الشَّيْطَنِ تَذَكَّرُواْ فَإِذَا هُم مُّبْصِرُونَ
⤵️وَإِخْوَنُهُمْ يَمُدُّونَهُمْ فِى الْغَىِّ ثُمَّ لَا يُقْصِرُونَ
ترجمه🔻
⤵️همانا كسانى كه تقوا پیشه كرده اند، هرگاه وسوسه هاى) شیطانى به آنان نزدیك شود، متوجّه مى شوند (وخدا را یاد مىكنند)، آنگاه بینا مى گردند.
✨و برادرانشان، (شیطان صفتان گمراه،) آنان را در انحراف مى كشند و نگه مى دارند و هیچ كوتاهى نمى کنند
🍃🌟🍃آیات ۲۰۱ و۲۰۲ اعراف
┅═══🍃✼⭐️✼🍃═══┅
نکته ها🔻
⤵️كلمه ى «مس»، به معناى اصابت و برخورد كردن همراه با لمس نمودن مى باشد.
«طائف»، به معنى طواف كننده است، گویا وسوسه هاى شیطانى همچون طواف كنندهاى پیرامون فكر و روح انسان پیوسته گردش مى كند تا راهى براى نفوذ بیابد.
🔵⚪️👈شاید مراد از توجّه در این آیه، تذكّر به شنوایى و بینایى خداوند است كه در پایان آیه ى قبل آمده بود، یعنى توجّه مى كنند كه خدا كار آنها را مى بیند و حرفشان را مى شنود و این توجّه به حضور خداوند، سبب ترك گناه مى شود.
📚چنانكه امام صادق علیه السلام درباره ى این آیه فرمود:
وسوسه گناه به سراغ بنده مى آید، او به یاد خداوند مى افتد، متذكّر شده و انجام نمى دهد.
♦️💦در برخى روایات، ذكر «لااله الاّ اللّه» براى دفع وسوسه هاى شیطان توصیه شده است.
♦️❄️وسوسه ى شیطان،
▫️گاهى از دور است، «فوسوس الیه» ،
▫️گاهى از طریق نفوذ در روح و جان،
«فى صدور النّاس»
▫️گاهى با همنشینى، «فهو له قرین»
▫️گاهى هم از طریق رابطه و تماس. «مسّهم»
┅═══🍃✼⭐️✼🍃═══┅
🍃🌟🍃آیات ۲۰۱ و۲۰۲ اعراف
┅═══🍃✼⭐️✼🍃═══┅
پيام ها⚡️📨
1-📌 شیطان، سراغ انسانهاى با تقوا و مؤمن هم مى رود. «انّ الّذین اتّقوا اذا مسّهم»
2-🔱 شیطانها براى انحراف، پیوسته در حال گشت و طوافند. «طائف» (وسوسه هاى نفسانى و شیطانى، مثل میكرب همه جا وجود دارند و دنبال ایمان هاى ضعیفند تا در آنها نفوذ كنند.)
🌼🍃 گاهى ممكن است علما، مربّیان و مصلحان، مورد تماسهاى مشكوك براى القاى خط انحرافى قرار گیرند كه باید هشیار باشند و در مسیر خواسته هاى دشمن قرار نگیرند و به خدا پناه ببرند. «اذا مسّهم... تذكّروا»
4-🔱 یاد خدا، به انسان بصیرت مى دهد و او را از وسوسه ها نگاه مى دارد. «تذكّروا، مبصرون»
5 -📌 متّقى، به خدا توجّه كرده و شیطان شناس و آگاه است. «اتّقوا... تذكّروا»
6-🔱 گناهكاران و گرفتاران شیطان، كورند و نجات یافتگان از دامهاى ابلیس، بینایند. «مبصرون»
7-📌 اگر جامعه از نظر اخلاقى، سیاسى، اقتصادى و نظامى، پاك و متّقى باشد، رفت و آمدها وتماسها با شیطان صفتان در آنها كارساز نخواهد بود. «تذكّروا، مبصرون»
8 -🔱 اگر تقوا و تذكّر نباشد، شیطانها با انسان برادر مى شوند و تماس آنها، آسان و مؤثّر مى گردد و انسان را به عمق گمراهى مىكشانند. «اخوانهم یمدّونهف فى الغىّ»
9-📌 راه انحراف، نهایت و حدّ ندارد. «یمدّونهم فى الغىّ»
10-🔱 خداوند، صالحان متّقى را تحت ولایت قرار مى دهد، چنانكه در آیات قبل خواندیم، «انّ ولىّ اللّه... و هو یتولّى الصالحین» ولى بى تقوایان، گرفتار اُخوّت شیطانى مى شوند. «اخوانهم یمدّونهم فى الغىّ»
11-📌 شیطانها، پس از به گمراهى كشاندن انسانهایى كه برادر آنها شده اند، دستبردار نیستند و همچنان آنان را در منجلاب گمراهى فرو مى برند. «فى الغىّ لایقصرون»
12-🔱 شیطان صفتان، در مسیر انحراف به كسى رحم نمى كنند و از هیچ كس دست برنمى دارند. «لا یقصرون»
🌼🍃🌼
⬅️بسم الله الرحمن الرحیم
🌼🍃امام هشتم حضرت رضا علیه السلام فرمودند:
✅عقل شخص مسلمان تمام نيست، مگر اين كه ده خصلت را دارا باشد:
🔸1ـ از او اميد خير باشد
🔹2ـ مردم از بدى او
در امان باشند
🔸3 ـ خير اندك ديگرى را
بسيار شمارد
🔹4ـ خير بسيار خود را اندك شمارد
🔸5ـ هر چه حاجت از او خواهند
دلتنگ نشود
🔹6ـ در عمر خود از دانش طلبى
خسته نشود
🔸7ـ فقر در راه خدايش از
توانگرى محبوبتر باشد
🔹8ـ خوارى در راه خدايش از عزّت
بادشمنش محبوبتر باشد
🔸9 ـ گمنامى را از پرنامى
خواهان تر باشد
✅سپس فرمود: دهمین و چيست دهمین؟ به او گفته شد: چيست؟
👈فرمود: احدى را ننگرد جز اين كه بگويد او از من بهتر و پرهيزكارتر است.
📚"تحف العقول، صفحه 443"
✨✨✨✨✨✨✨
🆔@noor133Qoran
🔵براساس ایات قران
چگونه سخن بگوئیم۰۰۰🔵
📚حجت الاسلام و المسلمین قرائتی
🔵👈 ویژگیهای «خوب سخن گفتن» را بر اساس آیات قرآن اینگونه بیان می کند:
🌼🍃۱- باید آگاهانه باشد
لا تَقْفُ ما لَيْسَ لَكَ بِهِ عِلْمٌ
پشت سر کلمه ای نروید که علم ندارید. چیزی که نمیدانید رهایش کنید.
🌼🍃۲ - نرم باشد
قَوْلاً لَّيِّناً
زبانش تیغ نداشته باشد.
🌼🍃۳ - حرفی که میزند خودش هم عمل کند
لِمَ تَقُولُونَ مِالا تَفْعَلُونَ
عمل کردن به این معنا نیست که تمام حرف ها را عمل کند، حداقل موردی عمل کند
مثلا اگر شخصی میخواهد نماز شب خوان باشد حتما نباید هر شب نماز شب بخواند ولی گاهی نمازشب بخواند.
🌼🍃۴ - منصفانه باشد
وَإِذَا قُلْتُمْ فَاعْدِلُوا
با انصاف حرف بزنید. اگر انتقادی انجام می شود آن شخص را له نکنیم و یا اگر تعریفی انجام میدهیم تا خدا بالایش نبریم.
افراط و تفریط نکنیم. اعتدال داشته باشیم.
🌼🍃۵ - حرفمان مستند باشد
قَوْلًا سَدِيدًا
منطقی حرف بزنیم.
🌼🍃۶ - ساده حرف بزنیم
قَوْلاً مَّیْسُورًا
پیچیده حرف زدن هنر نیست. روان حرف بزنیم.
🌼🍃۷ - کلام رسا باشد
قَوْلاً بَلِیغًا
حرف را همه بفهمند و مطلب مبهم نباشد.
🌼🍃۸ - زیبا باشد
قولوللناس حسنا
باهمه خوب صحبت کند و فرق قائل نباشد.
🌼🍃۹ - بهترین کلمات را انتخاب کنیم
یَقُولُ الَّتی هِیَ اَحْسَن
هر چیزی در جای خودش خوب است، زهرمار در دهان مار خوب است ولی در بیرون زهر است.
آب دهان انسان در دهان انسان خوب است ولی در بیرون از دهان، توهین بحساب می آید. هر انگشتی در جای خودش، کارش عالی است. پس بهترین حرف را بزنید.
🌼🍃۱۰ - اصطلاح جدید از خودتان بکار نبرید
قولا معروفا
هنگام حرف زدن حرف های جدید از خودتان درست نکنید. و از کلمات عرفی استفاده کنید.
🌼🍃۱۱ - همدیگر را با لقب خوب صدا بزنیم
قولاً كريماً
برای همدیگر احترام قائل باشیم مخصوصا بین فرزند و پدر بسیار مهم است که فرزند پدر را با نام نیک صدا کند و پدر هم همینگونه باشد.
🌼🍃۱۲ - حرف زدن در جامعه خوب باشد تا بهشتی شویم
هدو الی الطیب من القول
اگر در جامعه حرف زدن خوب باشد، ان جامعه بهشتی است.
🌸🍃 در جامعه بهشتی
(الا قیلا سلاما سلاما) رواج دارد.
ولی اگر در جامعه ای فحش باشد آن جامعه وارد جهنم می شود.🌺🍃🌺
🍃🍃🍃➖➖➖🍃🍃🍃
🌹انس با قرآن ۰۰۰۰
✨✨✨✨✨✨✨
🆔 @noor133Qoran
─┅─═ঊ🍃💠🍃ঈ═─┅─
⏮سوره 7. اعراف آيه 205
آيه🔻
⤵️وَاذْكُر رَّبَّكَ فِى نَفْسِكَ تَضَرُّعاً وَخِيفَةً وَدُونَ الْجَهْرِ مِنَ الْقَوْلِ بِالْغُدُوِّ وَالْأَصَالِ وَلَا تَكُن مِّنَ الْغَفِلِينَ
ترجمه🔻
⤵️و پروردگارت را از روى خوف وتضرّع، آهسته و آرام در دل خود و در هر صبح و شام یاد كن و از غافلان مباش.
─┅─═ঊ🍃💠🍃ঈ═─┅─
نکته ها🔻تفسیرنور☀️
⤵️در آیه ى قبل، آداب تلاوت قرآن بیان شد و این آیه آداب ذكر و دعا مى باشد كه باید با تضرّع و خشوع و بیم و امید همراه باشد.
🏞كلمه ى «آصال» جمع «اصیل»، به معناى نزدیك غروب و شامگاهان و كلمهى «غُدوّ» جمع «غدوة»، به طلوع فجر تا طلوع خورشید گفته مى شود.
🏞بعضى گفته اند مراد از «ذكر» در این آیه، نمازهاى واجب در شبانه روز است. و از ابن عباس نقل شده كه بر اساس این آیه، امام جماعت باید در نماز صبح و شب قرائتش با صداى بلند باشد به مقدارى كه مأمومین بشنوند، نه زیادتر از آن.
─┅─═ঊ🍃💠🍃ঈ═─┅─
─┅─═ঊ🍃💠🍃ঈ═─┅─
پيام ها⚡️📨
1-☀️ پیامبران نیز باید پیوسته به یاد خدا باشند، تا چه رسد به دیگران. «واذكر ربّك»
2-💫 قرآن، علاوه بر ذكر زبانى، ذكر قلبى و یاد درونى را هم مى ستاید. «فى نفسك»
3-☀️ یاد خدا وقتى غفلت زدایى مى كند كه بدون تظاهر و سر وصدا باشد، وگرنه خودش نوعى سرگرمى و غفلت مى شود. «تضرّعاً و خیفةً و دون الجهر»
4-💫 ربوبیّت خداوند دائمى است، پس سزاوار است كه یاد او هم پیوسته باشد. «واذكر ربّك... بالغدوّ و الاصال»
5 -☀️ آن ذكر و یادى بیمه كننده ى انسان است كه عاشقانه و سوزناك و پیوسته و در هر صبح و شام باشد. «تضرّعاً... بالغدوّ و الاصال»
6-💫 در آغاز هر روز و هنگام شروع به كار و تصمیم گیرى و در پایان هر روز و هنگام جمع بندى و نتیجه گیرى باید به یاد خدا بود. «بالغدوّ و الاصال»
7-☀️ آنان كه هر صبح و شام، خدا را یاد نمى كنند، از غافلانند. « واذكر... ولاتكن من الغافلین»
l🔉 اعراف آیه۲۰۴و۲۰۵.mp3
2.04M
🍃بسم الله الرحمن الرحیم
🍃الحمدالله رب العالمین
🎧 #تفسیر_صوتی_آیه_204_205
#سوره_اعراف حجة الاسلام قرائتي
🌸
┅════🍃 ✼📖✼ 🍃═══┅
حجت الاسلام سید احمد دارستانی_مسئولین بترسید از غضب سیدالشهدا-1542783525.mp3
18.4M
🎙حجت الاسلام والمسلمین سید احمد دارستانی
🔖مسئولین بترسید ازغضب سیدالشهدا...
✅هرکی دوست داره زودتر آقاشو کنار کعبه ملاقات کنه بیاید ۰۰۰۰۰
بسم الله ۰۰۰۰۰۰۰
✅امام حسین دعوت کرده که همه بیایید تا پسرش زود ظهور کنه ۰۰۰۰
🌼🍃🌼🍃🌼