أَمْ يَحْسُدُونَ النَّاسَ عَلى ما آتاهُمُ اللَّهُ مِنْ فَضْلِهِ فَقَدْ آتَيْنا آلَ إِبْراهِيمَ الْكِتابَ وَ الْحِكْمَةَ وَ آتَيْناهُمْ مُلْكاً عَظِيماً «54نساء»
يا اينكه (يهوديان) نسبت به مردم (مسلمان) به خاطر آنچه كه خداوند از فضل خويش به آنان داده است، حسد مىورزند. همانا ما قبلًا به آلابراهيم (كه شما از نسل او هستيد نيز) كتاب آسمانى و حكمت و سلطنت بزرگى داديم. (چرا اكنون به آلمحمّد عليهم السلام ندهيم؟)
🌹🍃 آيهى قبل اشاره به بخل يهود بود و در اين آيه به حسادتشان اشاره شده است و حسد از بخل بدتر است. چون در بخل مال خود را نمىبخشد، ولى در حسد از بخششِ ديگرى هم ناراحت است.
🌹🍃يهود كه پيشتر مورد لطف و نعمت خدا قرار گرفتهاند، چرا از اينكه ديگران به نعمت و قدرتى برسند، از روى حسد، ناراحت مىشوند؟ چرا آلابراهيم برخوردار باشند و آلمحمّد و بنىهاشم، محروم؟
❌✨در روايات، اهلبيت فرمودهاند: آنان كه مورد حسادت قرار گرفتهاند، ماييم.
#درسهای_قرآنی صفحه87
➖➖➖
🔸استاد قرائتی
🆔@noor133Qoran
أَمْ يَحْسُدُونَ النَّاسَ عَلى ما آتاهُمُ اللَّهُ مِنْ فَضْلِهِ فَقَدْ آتَيْنا آلَ إِبْراهِيمَ الْكِتابَ وَ الْحِكْمَةَ وَ آتَيْناهُمْ مُلْكاً عَظِيماً «54نساء
🍃در حديث از امام صادق عليه السلام مىخوانيم كه فرمود: مراد از «كتاب»، نبوّت و مراد از «حكمت»، فهم و قضاوت و مراد از «ملك عظيم»، اطاعت مردم است. «کافی ج۱»
🍃امام باقر عليه السلام در تفسير «ملك عظيم» فرمود: مراد آن است كه خداوند در ميان آنان امامان بر حقّ قرار داد.
«کافی ج۱»
🍃در حديث ديگر از حضرت على عليه السلام مىخوانيم كه فرمود: مراد از آلابراهيم ما اهلبيت پيامبر هستيم. «بحارالانوار»
🔥حسود، در مقابل ارادهى خدا قد علم مىكند. «يَحْسُدُونَ النَّاسَ عَلى ما آتاهُمُ اللَّهُ»
❌🍃منشأ همهى نعمتها و بهرهگيرىها فضل خداست. «مِنْ فَضْلِهِ» به جاى آرزوى زوال نعمت ديگران، از خداوند آرزوى فضل او را داشته باشيد.
#درسهای_قرآنی صفحه87
➖➖➖
🔸استاد قرائتی
🆔@noor133Qoran
2b2e477a3b9303a89266a59cfa0f9deb11691390-144p.mp3
7.99M
تفسیر آیه 54نساء
استاد قرائتی
أَمْ يَحْسُدُونَ النَّاسَ عَلى ما آتاهُمُ اللَّهُ مِنْ فَضْلِهِ فَقَدْ آتَيْنا آلَ إِبْراهِيمَ الْكِتابَ وَ الْحِكْمَةَ وَ آتَيْناهُمْ مُلْكاً عَظِيماً «54
🌹🍃حكومت الهى بايد بدست كسانى باشد كه قبل از حكومت، داراى مقام معنوى و علمى و بينش بالايى باشند. نام كتاب و حكمت قبل از ملك عظيم آمده است. (آرى نعمتهاى معنوى بر مادّى مقدّم است.) آتَيْنا ... الْكِتابَ وَ الْحِكْمَةَ وَ آتَيْناهُمْ مُلْكاً عَظِيماً
#درسهای_قرآنی صفحه87
➖➖➖
🔸استاد قرائتی
🆔@noor133Qoran
گاهی وقتها،
#تشکر کردن از خدا
فقط گفتن کلمه خدایا شکرت نیست!
گاهی وقت ها برای تشکر از خدا باید کاری کرد،
🍃دلی را شاد کرد...
🍀دست در راه مانده ای را گرفت...
🌿و بخششی را تقدیم کرد...
✅برای تشکر از خدا از دنیای کلمات فاصله بگیریم و وارد دنیای عمل شویم!!!....
عزیزان سلام وقت مسابقه ی شرحی بر زیارت عاشورا تا آخر محرم است
ینی تا ده روز دیگر
💢 سه مکان برای #تلنگر
🔰 برای اینکه زندگی را بهتر بفهمیم باید به سه مکان برویم:
1⃣ بیمارستان
2⃣ زندان
3⃣ قبرستان
🔆 در بیمارستان میفهمید که هیچچیز زیباتر از تندرستی نیست
🔆 در زندان میبینید که آزادی گرانبها ترین دارایی شماست
🔆 در قبرستان درمییابید که زندگی هیچ ارزشی ندارد.
✅ زمینی که امروز روی آن قدم میزنیم فردا سقفمان خواهد بود. پس چه بهتر كه برای همه چیز فروتن و سپاسگزار باشیم!
🆔✨@noor133Qoran
فَلا وَ رَبِّكَ لا يُؤْمِنُونَ حَتَّى يُحَكِّمُوكَ فِيما شَجَرَ بَيْنَهُمْ ثُمَّ لا يَجِدُوا فِي أَنْفُسِهِمْ حَرَجاً مِمَّا قَضَيْتَ وَ يُسَلِّمُوا تَسْلِيماً «65نساء »
نه چنين است؛ به پرودگارت سوگند، كه ايمان (واقعى) نمىآورند مگر زمانى كه در مشاجرات و نزاعهاى خود، تو را داور قرار دهند، ودر دل خود هيچگونه احساس ناراحتى از قضاوت تو نداشته باشند (و در برابر داورى تو) كاملًا تسليم باشند.
🌹🍃ميان زبيربن عوام- از مهاجرين- و يكى از انصار، بر سر آبيارى نخلستان نزاع شد. پيامبر قضاوت كرد كه چون قسمت بالاى باغ، از زبير است، اوّل او آبيارى كند. مرد انصارى از قضاوت پيامبر ناراحت شد و گفت چون زبير، پسر عمه توست، به نفع او داورى كردى! رنگ پيامبر پريد و اين آيه نازل شد. عجبا كه خودشان رسولاللّه را به داورى پذيرفتهاند، ولى سرباز مىزنند!
🌹🍃امام صادق عليه السلام فرمود: اگر كسانى اهل نماز و حج و زكات باشند، ولى نسبت به كارهاى پيامبر صلى الله عليه و آله سوءظن داشته باشند، در حقيقت مؤمن نيستند. سپس آن حضرت اين آيه را تلاوت فرمودند. «کافی ج 1»
#درسهای_قرآنی صفحه88
➖➖➖
🔸استاد قرائتی
🆔@noor133Qoran
🔹نشانههاى ايمان راستين سه چيز است:
الف: به جاى طاغوت، داورى را نزد پيامبر بردن. «يُحَكِّمُوكَ»
ب: نسبت به قضاوت پيامبر، سوءظن نداشتن. «لا يَجِدُوا فِي أَنْفُسِهِمْ حَرَجاً»
ج: فرمان پيامبر را با دلگرمى پذيرفتن و تسليم بودن. «وَ يُسَلِّمُوا تَسْلِيماً»
🔹اسلام، علاوه بر تسليم ظاهرى، به ابعاد روحى و تسليم قلبى توجّه كامل دارد. «لا يَجِدُوا فِي أَنْفُسِهِمْ حَرَجاً»
🔹 قضاوت، از شؤون رسالت و ولايت است. «مِمَّا قَضَيْتَ»
🔹 وجوب تسليم در برابر قضاوت پيامبر، نشان عصمت اوست. «يُسَلِّمُوا تَسْلِيماً»
#درسهای_قرآنی صفحه88
➖➖➖
🔸استاد قرائتی
🆔@noor133Qoran
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
تفسیرآیه 65 نساء
☑️ موقعِ خواندنِ قرآن، حتماً انسان نخواهد خودش را به فلان تعداد جزء از #قرآن برساند! آنچه كه مهمتر از تعدادِ جزءِ قرآن است، اين است كه قرآن را با توجّه بخواند تا مصداقِ این آیه نشود که فرمود:
☑️ و لَا تَكُونُوا كَالَّذِينَ نَسُوا اللَّهَ فَأَنْسَاهُمْ أَنْفُسَهُمْ أُولَئِكَ هُمُ الْفَاسِقُون: و چون كسانى مباشيد كه خدا را فراموش كردند و او نيز آنان را دچارِ خود فراموشى كرد آنان همان نافرمانانند! باید كلمه به كلمه آیاتی که میخواند را هضم كند.
حجّت الاسلام و المسلمین
#حاج_شیخ_جعفر_ناصری
از یک ختم بردارین
جــــزءهــــــاے مـــــونــــــد
19..23.24.25
26.27.
یــــــــازهــــــــراء🙏