4_5983318815503548677.mp3
7.87M
🌹سرود ماندگار «ممد نبودی» با صدای کویتی پور
🌹7 مهر سالروز شهادت شهید جهان آرا
﷽ 🟠 نورالقرآن 🟠
سلام علـــ.ـیکم عزیزانی که در مسابقه ی شماره ۵۷شرکت کرده اند چون سوال دوم را هیچکدام از بزرگوار
سلام باعرۻ پوزش
متوجه شدم پست های مربوط به قرآن روز یکشنبه فقط یک بازدید داشته
وعلت عدم بازدید را متوجه نشدم باتوجه به اینکه تو گوشی خودم هست
لذا پست مربوطه را برای جوابگویی ارسال کردم خدمتتون
موفق باشید👇👇👇⬅️👇👇
#یک_نکته_تفسیری_از_آیاتی_که_امروز_قرائت_کردیم
[سوره انعام آیه ۱۱۵]
وَ تَمَّتْ کَلِمَةُ رَبِّکَ صِدْقاً وَ عَدْلاً لاٰ مُبَدِّلَ لِکَلِمٰاتِهِ وَ هُوَ السَّمِیعُ الْعَلِیمُ
و کلام پروردگارت، در صداقت و عدالت به حدّ کمال و تمام رسید. هیچ تغییردهنده ای برای کلمات او نیست و او شنوای داناست.
🔸نکته ها👇
مراد از«کلمت»در این آیه، به دلیل آیه ی قبل، آیات قرآن است ولی واژه ی«کلمة»در فرهنگ قرآن و روایات، گاهی به معنای وعده ی حتمی آمده است، «وَ تَمَّتْ کَلِمَتُ رَبِّکَ الْحُسْنیٰ عَلیٰ بَنِی إِسْرٰائِیلَ بِمٰا صَبَرُوا» [۲] که تحقّق وعده ی الهی را نسبت به بنی اسرائیل به خاطر صبرشان بیان میکند.
گاهی به معنای دین آمده است، «کلمت اللّه»یعنی دین خدا، و گاهی به پیامبر و اولیای الهی اطلاق شده است، چنانکه درباره ی حضرت عیسی علیه السلام میخوانیم: «کَلِمَتُهُ أَلْقٰاهٰا إِلیٰ مَرْیَمَ» [۳]
در روایات نیز از قول ائمّه علیهم السلام آمده است که ما کلمات الهی هستیم. «نحن الکلمات» [۴]
🔹پیام ها👇
۱-قرآن، آخرین کتاب آسمانی و اسلام، آخرین دین الهی است. «تَمَّتْ کَلِمَةُ رَبِّکَ»
۲-قرآن، معجزه ای کامل برای اثبات رسالت پیامبر اکرم است. «تَمَّتْ کَلِمَةُ رَبِّکَ»
۳-قرآن، پاسخگوی همه ی نیازهای هدایتی جوامع بشری است. «تَمَّتْ کَلِمَةُ رَبِّکَ»
۴-اسلام، مکمّل ادیان گذشته است. تَمَّتْ کَلِمَةُ رَبِّکَ...
۵-اتمام دین با بعثت رسول اکرم صلی الله علیه و آله، جلوه ای از ربوبیّت خداوند است. «وَ تَمَّتْ کَلِمَةُ رَبِّکَ»
۶-مبنای قوانین و سنّتهای خداوند در نظام هستی، صدق و عدل است. «وَ تَمَّتْ کَلِمَةُ رَبِّکَ صِدْقاً وَ عَدْلاً»
۷-اخبار قرآن، صادق و احکامش بر عدل استوار است. «وَ تَمَّتْ کَلِمَةُ رَبِّکَ صِدْقاً وَ عَدْلاً» در آیه ی دیگر میخوانیم: «وَ مَنْ أَصْدَقُ مِنَ اللّٰهِ حَدِیثاً» [۱]
۸-در قرآن، تحریف راه ندارد. «لاٰ مُبَدِّلَ لِکَلِمٰاتِهِ»
۹-خداوند نیازها را بسیار خوب میداند و با توجّه به آن، قرآن را نازل کرده است. «وَ هُوَ السَّمِیعُ الْعَلِیمُ»
---------------
[۲]: ۲). اعراف، ۱۳۷.
[۳]: ۳). نساء، ۱۷۱.
[۴]: ۴). بحار، ج۲۴، ص ۱۷۴.
[۱]: ۱). نساء، ۸۷.
➖➖➖➖➖➖➖➖➖
✔️هر روز 10 دقیقه با قرآن باشیم↙️
4_5789737436812673287.mp3
1.08M
💐تلاوت روزانه یک صفحه از قرآن کریم💐
"صفحه #۱۵۰ کلام الله مجید
هدایت شده از ﷽ 🟠 نورالقرآن 🟠
#یک_نکته_تفسیری_از_آیاتی_که_امروز_قرائت_کردیم
[سوره انعام آیه ۱۶۰]
مَنْ جٰاءَ بِالْحَسَنَةِ فَلَهُ عَشْرُ أَمْثٰالِهٰا وَ مَنْ جٰاءَ بِالسَّیِّئَةِ فَلاٰ یُجْزیٰ إِلاّٰ مِثْلَهٰا وَ هُمْ لاٰ یُظْلَمُونَ
هرکه نیکی آورد، پس برای او پاداشی ده برابر آن است وهرکه بدی آورد، جز مانند آن کیفر نخواهد دید و به آنان هرگز ستم نخواهد شد.
🔸نکته ها👇
از کلمه ی «جٰاءَ» استفاده میشود که پاداش و کیفر مورد بحث در این آیه، مربوط به دادگاه قیامت است. وگرنه چه بسا خلافی که با توبه محو یا به نیکی تبدیل شود. «یُبَدِّلُ اللّٰهُ سَیِّئٰاتِهِمْ حَسَنٰاتٍ» [۱]، یا مورد عفو قرار میگیرد. «یَعْفُوا عَنْ کَثِیرٍ» [۲]، و چه بسا نیکیها که با ریا و عُجب و گناهان دیگر محو و حبط شود. پس عملی ملاک است که به صحنه ی قیامت آورده شود. جٰاءَ بِالْحَسَنَةِ... جٰاءَ بِالسَّیِّئَةِ
گرچه آیه ی مربوط به عمل نیک و بد است، ولی طبق روایت، آنکه نیّت خیر کند پاداش دارد ولی نیّت سوء تا به مرحله عمل نرسد، کیفر ندارد واین فضل الهی است.
در روایات آمده است: هر که در ماه، سه روز روزه بگیرد، گویا همه ی ماه را روزه گرفته است، زیرا هر روزش ده روز حساب میشود. «عَشْرُ أَمْثٰالِهٰا»
پاداش ده برابر، حداقلّ است. بعضی اعمال، در بعضی شرایط و برای بعضی افراد، پاداش تا هفتصد برابر بلکه پاداش بی حساب هم دارد.
از ده پاداش الهی، فقط یک قسمت«مزد»است و نُه قسمت دیگر«فضل». «فَیُوَفِّیهِمْ أُجُورَهُمْ وَ یَزِیدُهُمْ مِنْ فَضْلِهِ» [۱]
سؤال: اگر کیفر گنهکار، به اندازه ی گناه اوست، پس چرا یک روز روزه خوردن، شصت روز روزه کفّاره دارد؟
پاسخ: مقصود از«مثل»در آیه، از نظر عدد نیست، بلکه کیفیّت و چگونگی است. اهمیّت یک روز، روزه ماه رمضان، برابر با ۶۰ روز در غیر ماه رمضان است. مثل شب قدر که در اهمیّت، بیش از هزار ماه است. این بیان اهمیّت است، نه برتری عددی.
🔹پیام ها👇
۱-در شیوه ی تربیتی اسلام، تشویق ده برابر تنبیه است. «عَشْرُ أَمْثٰالِهٰا»
۲-تشویقِ چند برابر، ظلم نیست ولی کیفر بیش از حد ظلم است. «فَلاٰ یُجْزیٰ إِلاّٰ مِثْلَهٰا وَ هُمْ لاٰ یُظْلَمُونَ»
۳-خداوند، در پاداش با فضل خود رفتار میکند، ولی در کیفر، با عدل. عَشْرُ أَمْثٰالِهٰا... إِلاّٰ مِثْلَهٰا
۴-عمل انسان همیشه و همه جا همراه انسان است. مَنْ جٰاءَ بِالْحَسَنَةِ... وَ مَنْ جٰاءَ بِالسَّیِّئَةِ
---------------
[۱]: ۱). فرقان، ۷۰.
[۲]: ۲). مائده، ۱۵.
[۱]: ۱). نساء، ۱۷۳.
➖➖➖➖➖➖➖➖➖
✔️هر روز 10 دقیقه با قرآن باشیم↙️
هدایت شده از ﷽ 🟠 نورالقرآن 🟠
♦️شــــــــماره دوم ♦️
#پرسش_و_پاسخ_قرآنی
🔸پرسش:در برخورد با مشكلات چه كنيم تا صبر و تحمّل آن برما آسان شود؟
🔹پاسخ: بسيارى از تلخىها به خاطر نوع نگاه انسان است، يعنى با يك نوع نگاه به آنها،تلخ؛ولى با نگرشى ديگر،شيرين است.به يك نمونه توجه كنيد:
در زندگى يكى از افراد سرشناس و مؤمن حوادثى رخ داد به گونهاى كه براى مخارج زندگى،اثاثيهى خانهى خود را يكى پس از ديگرى مىفروخت.
يك روز ديد،ديگ خانه را نيز براى فروش بردند،به گريه افتاد.به او گفتند:ناراحت مباش! خداوند دوباره زندگى تو را ترميم خواهد كرد.او گفت:من ناراحت نيستم،بلكه از لطف خداوند نسبت به خودم گريهام گرفته است؛زيرا خداوند چهل سال قبل مرا به فكر خريد اين ديگ انداخت تا ذخيره امروزم باشد و نيازمند ديگران نشوم.
آرى،فروش ديگ با يك ديد،نشانهى بدبختى و تلخ كامى است؛ولى با ديدى ديگر،تدبير و ذخيره الهى براى حفظ عزت و نشانهى خوشبختى است؛مثلاً ليموى ترش با يك نگاه ترش است؛ولى براى كسى كه مىخواهد شربت ليموناد درست كند،همين ترشى ارزش است.
📗کتاب پرسش و پاسخ قرآنی، محسن قرائتی
➖➖➖➖➖➖➖➖➖
✔️هر روز 10 دقیقه با قرآن باشیم↙️
✔️ مسح همزمان دوپا
_______________
✔️ برای ترویج احکام؛ حداقل برای یک نفر ارسال بفرمایید.😍
✍#احکامِ_شرعیِ_مورد_نیاز👇
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌹 #بشارتی از #آیت_الله_بهجت(ره) در مورد
#ظهور💓امام_زمان(عج)💓🌹
🌸 با سخنرانی آیت الله ناصری 🌸
🌼 از آیت الله بهجت (ره) پرسیدم آیا بشارتی درباره ظهور دارید ، ایشان گفتند بله و داستان عجیبی تعریف کردند ...
#حتما_ببینید خیلی زیباست
🌷 اَللّهُـــمَّ عَجـِّــل لِوَلیِّــکَ الفَـــرَج 🌷
🔔 زنگ #تفكر
💠بي خيال حرف مردم شويد ❗️
🔷🔸زمانه عجیبی است. دوره ای که در آن عده ای از مردم منتظرند از آدم ایرادی پیدا کنند و سوژه ای برای مسخره کردن، حرف در آوردن و یا غیبت کردن در دست داشته باشند!
🔷🔸فی الواقع گاهی انسان درمانده می شود چگونه با حرف مردم برخورد کند.
🔷🔸اگرانسان سر به زیر باشد، میگویند: افسردگی دارد،اگراهل بگو و بخند باشد، میگویند: جلف است!اگر اضافه وزن داشته باشد، میگویند: شکموست،
🔷🔸و اگر لاغر باشد، میگویند: انگار روزی نخورده. اگر انسان از حقش دفاع کند، میگویند: با همه دعوا دارد! و اگر از حقش بگذرد میگویند: دست و پا چلفته است!
🔷🔸با این تفاسیر آدمی اگر پیامبر هم باشدازشر زبان مردم در امان نیست.
واقعاً چه می شود کرد؟
☀️خدا در آيه اي زيبا جواب مارا داده است
💖سوره مزمل آيه 10
✳️واصْبِرْ عَلَى مَا يَقُولُونَ وَاهْجُرْهُمْ هَجْراً جَمِيلا
💫و بر آنچه مىگویند صبر كن و به گونهاى نیكو از آنان كناره بگیر.💫
💖سوره مائده آيه 44
✳️ فلَا تَخْشَوُاْ النَّاسَ وَاخْشَوْنِ
💫 از مردم نترسيد و ازمن خدا بترسيد
💖سوره احزاب آيه 37
✳️وتَخْشَى النَّاسَ وَاللَّهُ أَحَقُّ أَن تَخْشَاهُ
💫و از مردم ميترسيدي در حالي كه خداوند سزاوارتر است كه از او بترسي💫
💖سوره توبه آيه 13
✳️آیا از آنان مىترسید؟ اگر ایمان دارید، سزاوارتر آن است كه از خدا بترسید!
♻️♻️♻️♻️♻️♻️♻️
سلام اگر پیشنهاد وانتقادی در مورد مطالب کانال هست همراهی بفرمایید ونظرات خودرا به
ای دی زیر بفرستید ممنون
@z9z9aaa
♦️🌑♦️🌑♦️🌑♦️🌑
راستی. 😊😊😊😊
یه حقیقت ناب
یه سری درون خودمون بزنیم
ببینیم غبارآلوده یا صاف وپاکه ؟؟
🌾🌾اگر پاکه که خوب
قلب سلیم داریم ومی بریم پیش خدا
👈اگر غبار الوده از کینه ها و شک ها و گناهان.............
با استغفار وتوبه پاکش کنیم
🚶🚶اگر رفتی پیاده روی اربعین
خوب وقتیه❌❌❌
از آقا امام حسین بخواه کمکت کنه
⭕️⭕️همین حالا باهرکی قهری
یه زنگ بهش بزن
وباهاش آشتی کن
✅✅✅بگو می خوام با
امام حسین باشم
کنار اون توبهشت .......
برای همین قـــــــدم اول را🚶
قبل از قدم های اربعین
🔸🔸حالا برداشتم
الهی
قدم هاتون روپل صراط نلغزد
🚶🚶🚶🚶🚶🚶🚶
حاسبوا قبل آن تُحاسبوا
محاسبه کنبد خودتان را.......
قبل از آن که شما را محاسبه کنند......
💠✨💠
✨💠
💠
📌 #آشنایی_با_سوره_های_قرآن
۷_الاعراف
✍نام هفتمین سوره قرآن است.نام این سوره ازآیه ۴۶آن گرفته شده وپاره ای موضوعات مطرح شده دراین سوره عبارتنداز:
💠داستان آفرینش آدم،سرگذشت اقوام نوح ولوط وشعیب،سرگذشت قوم بنی اسرائیل،مبارزه حضرت موسی با فرعون وبیان موضوع مبدا ومعاد.درتفسیرعیاشی ازامام صادق (ع)نقل شده که فرمودند؛هرکس سوره اعراف رادرهرماه بخوانددرروزقیامت،ازکسانی خواهدبودکه نه ترسی برآنها است ونه غمی دارندواگردرهرجمعه بخواند،درروزقیامت ازکسانی می باشدکه بدون حساب به بهشت می رود.
#مشخصات_سوره:
محل نزول؛ مکی
ترتیب نزول؛ ۳۹
تعدادآیه ها؛ ۲۰۶
تعدادکلمات؛ ۳۸۲۵
جزء ؛ ۸،۹
#معنی_سوره
مکانی بین بهشت وجهنم
#نامهای_دیگر_سوره:
سوره المص
#خواص_و_آثار_سوره
⚜رفع بازخواست روز قیامت
⚜همنشینی با حضرت آدم
⚜مقابله با درندگان و دشمنان
♦️سوره ی اعراف♦️
را شروع می کنیم
باماهمراه باشید
وبا دقت بخوانید
وگوش دهید
4_5791989236626358613.mp3
1.08M
💐تلاوت روزانه یک صفحه از قرآن کریم💐
"صفحه #۱۵۱ کلام الله مجید"
با دقت بخوانید
#یک_نکته_تفسیری_از_آیاتی_که_امروز_قرائت_کردیم
[سوره اعراف آیه ۸]
وَ الْوَزْنُ یَوْمَئِذٍ الْحَقُّ فَمَنْ ثَقُلَتْ مَوٰازِینُهُ فَأُولٰئِکَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ
و در آن روز (قیامت، ) سنجش (اعمال بر پایه ی) حقّ است. پس هر کس کارهای سنجش شده اش سنگین باشد، پس آنان همان رستگارانند.
🔹نکته ها👇
«میزان»، وسیله ی سنجش است و هر چیزی وسیله ی سنجش خاصّی دارد، مثلاً دیوار را با شاقول، گرمی و سردی هوا را با دماسنج، میوه را با کیلو و پارچه را با متر میسنجند، همان گونه که وسیله ی سنجش انسانهای عادّی، انسانهای کامل میباشند.
میزانِ روز قیامت حقّ و حقیقت است.
در آن روز هم حاکمیّت با حقّ است،
«هُنٰالِکَ الْوَلاٰیَةُ لِلّٰهِ الْحَقِّ» [۲]
هم روز حقّ است،
«ذٰلِکَ الْیَوْمُ الْحَقُّ» [۳]
و هم میزانِ سنجش، حقّ است. «وَ الْوَزْنُ یَوْمَئِذٍ الْحَقُّ»
امام صادق علیه السلام در تفسیر آیه ی «وَ نَضَعُ الْمَوٰازِینَ الْقِسْطَ»
[۱] فرمود: «میزان، انبیا و اوصیا میباشند»
. [۲] چنانکه در زیارت مطلقه ی حضرت امیر علیه السلام میخوانیم: «السّلام علی میزان الاعمال»اینان، معیار و میزان سنجش اعمال دیگرانند.
حضرت علی علیه السلام فرمودند: «حسنات، موجب سنگینی میزان و سیّئات و گناهان، موجب سبکی آن است». [۳]
🔸پیام ها👇
۱-خداوند، خواهان رسیدن انسان به حقّ و دستیابی به عقاید و کردارهای شایسته و صحیح است. «وَ الْوَزْنُ یَوْمَئِذٍ الْحَقُّ»
۲-برای هر کس، چندین وسیله و معیار سنجش و محاسبه در کار است.
«مَوٰازِینُهُ»
۳-توقّع سعادت و پاداش بدون عمل، بیهوده است. فَمَنْ ثَقُلَتْ... اَلْمُفْلِحُونَ
---------------
[۲]: ۲). کهف، ۴۴.
[۳]: ۳). نبأ، ۳۹.
[۱]: ۱). انبیاء، ۴۷.
[۲]: ۲). تفسیر المیزان.
[۳]: ۳). بحار، ج۹۰، ص ۱۴۱